eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
973 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 با تاسف و اندوه فراوان همه خبر رحلت عالم ربانی، سالک الی الله و عارف بالله مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد علی ناصری رضوان الله علیه را دریافت کردیم. عمری با برکت، سرشار از معنویت و تهذیب، و گامهای پیوسته در سلوک الی الله، همراه با مجاهدتی کم نظیر در مستعد و دلهای مشتاق، خلاصه ای از زندگینامه ی این و این و معرفت است. بی شک فقدان این شخصیت ممتاز، برای آشنایانِ رتبه ی معنوی آن بزرگوار مصیبتی اندوهبار و برای شاگردان و مستفیدان محضر پر فیض او ثلمه ئی بزرگ است. تسلیت صمیمانه ی خود را به خانواده ی مکرّم و فرزندان محترم و دیگر وابستگان و به همه‌ی ارادتمندان ایشان معروض می دارد و علوّ درجات و شمول رحمت حق و حشر با اولیاء الله را برای روح مطهرشان از خداوند متعال مسألت می کند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 هنوز دیر نشده !! 💢 در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم و مثل همیشه برای چگونگی تحصیل در آلی و اصالی مسئله می باشد!! ⭕️ در علوم متعددی مورد طرح می باشد که در دسته بندی ابتدای می توانیم علوم محوری را ، ، ، ، و بدانیم. ⭕️ و علوم دیگری هم برای تولید این علوم به وجود آمده اند که بسیار مهم جلوه می کنند مثل ، ، ، وووو. ⭕️ و از سوی هم باید برنامه ی برای مواجهه با داشته باشد. ⭕️ این مباحث روی هم رفته باعث بحران هویت علمی در طلاب می گردد که خروجی جز اتلاف استعداد ها و نخبگان ندارد . ⭕️ لذا بر خود واجب می داند با رویکرد علی الخصوص در عرصه به ارائه برنامه در وادی بپردازد. لبنک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 !! 💢 یکی از علومی که در سامان دهی افکار و تاثیر گذار است می باشد که دارای اصطلاحاتی است که در آغاز طلبگی باعث با این علم می شود و از سوی هم این عدم انس وقتی با همراه می شود را به ارمغان می آورد . ⭕️ برنامه پیشنهادی در دارای سه مرحله است که برآمده از تجربه های نگاشته شده و رویکرد تماشاگرانه به امروز و بیانات اساتید معظم می باشد. ⭕️ مرحله اول ) تصویر سازی برای خود و مرور مستمر این علم برای به یاد سپردن مفاهیم ، در این مرحله می توانید به کتاب روش اندیشه و کتاب منطق رجوع کنید و غایت از رجوع هم فقط مفاهیم می باشد. ⭕️ مرحله دوم ) کاربرد ، کشف نظام حاکم و تصدیق مطالب مورد نظر است که در این مرحله نیز کتاب با رجوع به کتاب های ، و بعضی کتب تراث می توانید این مرحله را به پایان برسانید و برای کاربردی کردن هم اگر کتاب را داشته باشید که دارای مثال های متنوعی می باشد ضرر نکرده اید. ⭕️ مرحله سوم) این مرحله مختص افرادی می باشد که در زمینه های کار می کنند در این مرحله به قول جناب فارابی باید دانش پژوه ورودی در عرصه که امروز علاوه بر مطالب آن ، مطالب دیگری هم افزوده شده تحت عنوان داشته باشد و از سوی هم تحلیلی تر به علم منطق نظاره کند که در این صورت کشف در علم منطق رخ می دهد . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شهيد باهنر مظلوم وادی اندیشه 💢 در روزگار قحطی ایدئولوگ‌های میانی که همانند دوران آغازین انقلاب مسئولیت پشتیبانی نظری از گفتمان انقلاب اسلامی را برعهده بگیرند، جای خالی امثال عمیقاً احساس می‌شود. ⭕️ کسانی که در عین دفاع جانانه از ارزش‌های اسلامی، مسئله دوران مدرن را خوب فهمیده بودند و سقراط‌وار به مقابله با اذهان خشکیده و منجمد برمی‌خاستند. ⭕️ امروز گفتمان انقلاب برای مصون ماندن از  آفت بی‌قراری‌، بیش از هر زمان دیگر نیازمند بازتولید باهنر هاست. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکیم مکتب تهران درگذشت/ می‌ترسم فلسفه ما از بین برود آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی، حکیم مکتب تهران، نماینده برجسته فلسفه سینوی و الهی‌‌دان ۸۶ ساله، ساعتی پیش بر اثر بیماری در تهران درگذشت. او ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ در پیامی صوتی به دومین شب علوم انسانی گفت: سفارش به همه این است که ‫‬ را از دست ندهید. می‌ترسم ‫‬ ما از بین برود. 🔺عقیده ندارم که از یونان آمده، بلکه ریشه آن در خود شرق و ایرانِ ما بوده است. 🔺مرحوم کتابی به نام انصاف نوشته است که در آن، بین مشرقیه و غیرمشرقیه قضاوت کرده است، اما متاسفانه این کتاب در حمله سلطان محمود غزنوی به اصفهان از بین رفت و شیخ فرمود که دیگر فرصت ندارم آن کتاب را تجدید کنم. 🔺زمانی آقای بدیع‌الزمان ، رئیس دانشکده الهیات در زمان شاه، به درستی می‌گفتند: «من می‌ترسم که یک روزی چنان این فلسفه از میان برود که ما ناچار شویم به جای تدریس اشارات و شفا، از اروپایی استفاده کنیم.» 🔺خدا آن روز را نیاورد. این وضعی است که امروز همه ما نگران آن هستیم. ▪️ فلسفه در افق عقل و دین، شرح نمط سوم اشارات و تنبیهات ابن سینا به فارسی، الهیات بمعنی الاخص در قرآن، ملاحظاتی در باب حرکت جوهری، علم خدا از آثار مرحوم آیت‌الله مصطفوی است. ‏او عضو هیئت علمی و استاد برجسته دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) و امام جماعت مسجد جامع نیاوران بود. برای‌ ایشان طلب آرامش و آمرزش از درگاه حضرت حق داریم. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی منتخب آثار 💢 متاسفانه آثار شهیدان ، و در جدی گرفته نشده اند و با عرض تاسف خیلی از این کتب کمیاب و چاپ نمی شوند ولی بنیاد آثار شهید بهشتی تازگی به چاپ آثار پرداخته است. ⭕️ البته بعضی بزرگان انقلاب هم که آثارشان چاپ می شود با به حاشیه رفته اند مثل آثار و و متاسفانه کلا اکثرطلاب از آثار و هم خبر ندارند!! لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چرا خطرناک است؟! 💢 بعد از دوره ی جدیدی‌ در غرب رقم می خورد ، در این دوره سعی دارند بر خلاف هویت تاریخی خود به تاسیس سیستم جدید معرفتی بپردازند. ⭕️ این دوره از و آغاز شده و در زمان مسئله تشریح می شود و در دوران و به اوج خود می رسد . ⭕️ این دوره نگاه جدیدی‌ به هستی ، انسان ، دین و معرفت شناسی می شود ، نگاهی که امروز ما را رقم زده است. ⭕️ و تنها راه نجات هم بازگشت به جهان بینی خود و امتداد آن در عرصه می باشد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔@olum_ensani_eslami
📌 تحقیق میانی 💢 یکی از مباحثی که باید قبل از ورود به رشته خاص از مورد تحقیق قرار بگیرد مبحث می باشد . ⭕️ علم دینی از سنخ گزاره های بوده و امروزه در ذیل بحث می شود. ⭕️ مبحث علم دینی از مباحثی است که از زمان یونان تحت عنوان های عام تر مورد بحث بوده است که در ادامه اشاره خواهیم کرد. ⭕️ در ایران پس از پیروزی و ایجاد انقلاب فرهنگی ، اسلامی شدن مراکز آموزش عالی از اصلی ترین اهداف انقلاب فرهنگی شد و در این راستا ستاد و شورا عالی انقلاب فرهنگی اقدامات بسیار انجام داده اند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
💢 از پیشگامان مسئله سازی و شاگردان مکتب وی جنابان و می باشند . ⭕️ سید جمال‌الدین اسدآبادی و شاگردان جز اولین متفکران مواجه با هژمونی مدرنیته و فعال اجتماعی بودند که نسبت به بیماری‌های اجتماعی جوامع مسلمان و ضعف‌های موجود در آن هشدار داده اند؛ و در مقابل قدرت‌های غربی ، اسلام گرائی را تبلیغ نمودند. تأثیر این جریان بر کشورهای اسلامی، مخصوصاً ، ، ، و شایان توجه است. ⭕️ اگر چه این گروه مواجه ی بسیط و ناقصی با علم دینی و علم غربی داشتند ولی تا حدودی توانستند علم دینی را به مسئله نسل های بعدی تبدیل کنند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 موید تاریخی بر ادعا👆👆 💢 درصدد تقريب مسلمانان و غربی ها بود و از اسلام پديد آورد كه در اساس با مسيحيت تفاوت چندانی نداشت. از نظر وى، شباهت ذاتى اين دو دين به يك اخلاق طبيعى قابل تحويل بود كه عنصر مافوق طبيعى از آن زدوده شده باشد و همين امر، انگيزه ى در نوشتن كتاب «» بود. اين كتاب به زبان فارسى نوشته و سپس به اردو ترجمه شد و بعدها آن را به كمک «عارف ابوتراب» به فرانسه ترجمه كرد. سيد جمال در اين رساله به رد پرداخته، نقش آن را در انحطاط انسان و جوامع بشرى به اثبات مى رساند و با تبيين آموزه هاى دين، نقش آن را در ارتقاى فضائل بشرى برجسته مى سازد. همچنين انديشه هاى شبه مادى سيد احمدخان و اتباعش را به باد انتقاد مى گيرد. او پس از رد فلسفه هاى مادى و دهرى، به تبيين سهم ارزشمند دين در ايجاد تمدن و ترقى بشر مى پردازد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 در سال 1987، در مقام موسس و مدیر، «مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی» را در کوالالامپور بنیاد گذاشت. این نهاد در تلاش است تا را به‌عنوان کلیتی یک‌پارچه در ذهنیت دانشجویان و تمامی‌دانشکده نهادینه سازد. جناب عطاس خود نقشه و طرح همه اجزای موسسه را طراحی کرد و هنرهای اسلامی و اصول بنیادین معماری اسلامی را در تمامی بخش‌های دانشگاه به‌کار برد. ⭕️ جناب عطاس بر این اعتقاد است که به همه چیز نگاهی صرفاً مادی و شی‌ءگونه دارد. تردیدی نیست که این نگرش سبب بهره‌مندی انسان و رفاه او شده است، اما نباید از نظر دور داشت که این نگرش، تخریب طبیعت و گاه نابودی آن را نیز با خود به‌همراه آورده است. ⭕️ جناب عطاس انتقادی سخت به این رویکرد دارد. از نظر وی مطالعه و بهره‌برداری از طبیعت، بدون باورهای و نوع بشر را به جایی رسانده است که خود را در یا دستیار وی می‌بیند. جستجوی دانش بدون هدفی متعالی، انحراف از حقیقت واقعی است و چنین دانشی الزاماً فاقد اعتبار است. ⭕️ فلسفه و روش‌شناسی آموزشی و تربیتی جناب عطاس یک هدف در سر دارد: ، جسم و روح و تاثیربخشی معنوی و عینی آن بر زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان و غیرمسلمانان . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 کانال سعی دارد برنامه ی متفاوت از سایر اساتید و توامان با فواید برنامه آن ها در علم ارائه بدهد. ⭕️ هم ناظر به سیستم خود دارای اصطلاحات خاصی می باشد که نیاز به تصویر سازی در اذهان دارد لذا در ابتدای برنامه باید دانش پژوه با مطالعه شخصی کتاب ظرف یک ماه این تصویر سازی را محقق نماید و سپس با مرور از فراموشی آن جلوگیری کند . ⚠️ هر علمی در ابتدا برای دانش پژوه سخت جلوه می کند لذا دانش پژوه بخاطر فشار های روانی مدارس فکر می کند مختص آن علم را ندارد در حالیکه این واکنش نفس در قبال امور نامأنوس می باشد. ⭕️ در مرحله دوم باید سعی شود در کنار فهم جریان مشهور اصولیون ورودی به اقوال نا مشهور هم داشته باشند و در روند استدلال اصولیون برای گزاره های اصولی قرار بگیرند و از سوی هم باید پیگیر فلسفه اصول فقه هم باشند تا یک نگاه دسته دوم به علم داشته باشند اگر چه این امور باید در اصول فقه بحث شود در این مرحله تحصیل الموجز با یک استاد مسلط به سیستم اصولی کافی می باشد. ⭕️ مرحله سوم شروع کفایه می باشد که حال سوالی که وجود دارد اصول فقه مرحوم مظفر و رسائل شیخ اعظم چه می شود؟ این دو کتاب در کنار کفایه باید جدی گرفته شوند و در کنار سایر کتب مورد توجه اصولی مرجع واقع شوند مثل (فوائد الأصول ، نهایة الدرایة فی شرح الکفایة، نهاية الافكار،محاضرات فی اصول الفقه ووو) و این مرحله همان مرحله رایج درس خارج می باشد که دانش پژوه باید رفت و برگشت بین اندیشه ها را داشته باشد ⬅️
➡️ و بارش فکری مختص علم اصول را یاد بگیرید و در این دوره نیز باید فلسفه اصول فقه جدی تر و تخصصی تر پیگیری گردد. ⭕️ مرحله نهایی مرحله تخصصی می باشد که نیاز به بحث مفصلی دارد که به همین خاطر به عنوان (ساحت تولید علم) اکتفاء می کنیم.(درس خارج مطلوب) ⚠️ از مرحله دوم تطبیق علم اصول در فقه برای دانش پژوه الزامی است چرا که علم اصول علم آلی بوده و غایتی جز ورود در عرصه ندارد . که برای نوشته دیگری انشالله تقریر خواهیم کرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 سروش در طول تاریخ اندیشه خود درباره ی تطوراتی دارد و این تطورات سال ۱۳۵۷ و در سال ۱۳۷۴ تا حدودی پیچیدگی خود را آشکار می کند و در سال ۱۳۸۰ به اوج خود می رسید . ⭕️ سروش در طرح دیدگاه خود متاثر از جناب ، ، ،، ، ، ، می باشد. ⭕️ ایشان در طرح دیدگاه خود به متاثر از در فضای علم مقام و را تفکیک می کند و معتقد است در مقام ثبوت چه در موضوع و غایت و چه در روش امکان بخاطر وحدت واقع امکان ندارد. ⭕️ در مقام اثبات هم دو رویکرد مطرح می کند تحت عنوان و که در این مقام هم معتقد است که در گرد آوری که عبارت است از طرح سوال امکان دارد اسلام و مکاتب اثرگذار باشند ولی هیچ وقت در داوری که روش واحدی دارد تاثیر معنا ندارد. ⭕️ جناب سروش تاثیر ارزش ها بر را هم مورد ذم قرار می دهند و می گویند باید سعی کرد علمی فرا ارزشی ارائه داد. ⭕️ دیدگاه دین شناسانه ایشان درباره هم مشخص نیست چراکه عباراتی ناظر به قرآن و سنت بودن در متون وی موجود و از دیگر در بحث دین بین دین و تدین انگار خلط کرده است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢ایشان معتقدند که علم بما هو علم کشف واقع می کند و بدین رو آنچه واقعا علم است ، اسلامی است ، اما با بررسی وضعیت علم در دوره جدید معلوم می شود که علوم جدید ، واقعا و خالصا علم نیست،چرا که از فلسفه های الحادی تاثیر پذیرفته اند. ⭕️ به باور ایشان ، اگر بخواهیم در علوم کنونی تحولی بیفکنیم و علم اسلامی داشته باشیم ، باید نگرش خاصی را به علم تقویت کنیم یعنی جایگاه دستاورد های معرفتی بشر را در هندسه معرفت دینی معلوم سازیم و تعامل خاصی بین دستاورد های تجربی و عقلی و شهودی با منابع نقلی برقرار سازیم . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 اثر ارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی: «كتاب ارزشمند و علمی «منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی» ضمن تبیین و تشریح مبانی عمیق این ، به این امر توجه می‌دهد كه در برابر است نه ، و نه تنها عقل و دین با هم تعارض ندارند، بلكه دین امر جامعی است كه عقل و نقل تحت پوشش آن و رابط میان دین و جامعۀ انسانی‌اند. از پیامدهای ارزشمند این نظریه، علمی و جانشینی بر تمامی علوم است. این اثر وزین در دو بخش و هشت فصل به منزلت عقل، شأن عقل در قلمرو دین، نسبت عقل و نقل در قرآن كریم، آثار و نتایج هماهنگی و همتایی عقل و نقل، اسلامی‌كردن علوم و دانشگاه‌ها، تأثیر همگانی عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامی، نسبت كلام و فلسفه با دین، قلمرو دین و مسئله خاتمیت، مسئله تفكیک و... می‌پردازد» لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ؟ 💢 از دیدگاه آیت الله مصباح علمی قابل اتصاف به دینی و غیر دینی است که وجه مشترک با دین داشته باشد. ⭕️ در این صورت است که اگر جنبه های مشترکش با دین سازگار باشد ، دینی خواهد بود وگر نه غیر دینی ، علمی که در موضوع ، هدف ، مبانی ، روش وووو هیچ وجه مشترکی با دین نداشته باشد ، قابل اتصاف دینی (یا غیردینی) بودن نیست. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami