eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
973 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی | #جامعه_اسلامی ❖ علامه طباطبایی و علم دینی • علم دینی اصطلاحی نو
• معارف انسان دو گونه اند علمی و عملی معارف علمی آن آرا و نظرات حقی است که به باری اول _عز اسمه_ اسمای او، صفات او، افعال زیبای او، ملائک مقربین و نظام خلقت در آغاز و پایانش بازمی گردد و معارف عملی آن آرا و نظرات حقی است که به کمالات خاص نفس حفظ می شود تا نفس با آن ها یعنی کمالات بدنی زندگی لازم را در حیات دنیا داشته باشد و این کمالات بدنی کمالات نوعیه از باب شهوت و غضب است که این دو سنخ کمال برای حیات دنیا لازم بوده و کمال بدن است. • و اینها کمالاتی هستند که از بدن به نفس می رسند چه انسان تنها باشد و چه با جمع کوچک اهل منزل و چه با همه مردم اهل محله و دیار و مملکت و سرزمین و جهان. همچنین افعالی وجود دارد که به واسطه آنها این ملکات زیبا به دست می آید و حفظ می گردد ، و اگر آن افعال نباشد به سببی که پیش از این مطرح گشت - آن ملکات استقرار نمی یابد؛ زیرا ملکه با ورود افعال غير مناسبش ثبوت پیدا نمی کند. • لذا روشن می شود که واجب است آرای وارد بر رسول که شریعت نامیده می شود شامل همه آنها باشد یعنی شامل معارف علمی و عملی به همه اقسام مطرح شده. در آن شریعت، آرا و نظراتی که قبول آن ها واجب است بیان می گردد؛ آرا و نظرات در باب خداوند بلند مرتبه ، اسمای او، صفات او و ترتیب خلقت او در مبدا و معاد؛ سپس نظرات و آرای حقی در باب اخلاف نفس، فضائل و رذائل آن بیان می شود؛ سپس قوانین معینی برای اجتماع شهری و خانوادگی بیان می گردد که این قوانین بین امور مباح و حرام تمایز می گذارد و این تمایز بر اساس تناسب با معارف حقه است؛ زیرا کمال در اجتماع خانوادگی و شهری مقصود بالذات نیست بلکه برای امری دیگری قصد شده است. سپس به مقداری به احکام اجتماعی خانوادگی و شهری پرداخته می شود که موجب رساندن انسان به مقصود بالذات است. • سپس در شریعت، افعالی که موجب حفظ معارف می گردد، تبیین می شود و آن همان چیزی است که عبادات نامیده می شود که شامل انواع خضوع، خشوع و به کار گرفتن احترام نسبت به خداوند بلند مرتبه است و همچنین شامل اعمال شخصیه که به عبادات ملحق می شود، است. اینها همان چیزی است که شریعت شامل آن است. • و غیر از اینها مانند علوم صناعت ها و حالات، خارج از شریعتند، مگر آنکه از حیث صحت و فساد به شریعت مرتبت گردند؛ مانند لزوم نوعی پزشکی ، مهندسی و سایر مشاغل و صنعت ها. • • • رساله النبوات و المنامات علامه طباطبایی فصل پانزده • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دانش اصول فقه و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد رضا حبیبی 🔹 دوشنبه ۱۸ دی ماه / ساعت ۱۶تا۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ روز علوم انسانی اسلامی • مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ، سالگرد ارتحال دانشمند و فیلسوف ژرف اندیش ، مصباح یزدی (قدس سره) و روز «علوم انسانی اسلامی» را گرامی می دارد. 🔴 در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره)، رئیس محترم جمهور از ثبت سالروز رحلت آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان «روز ملی علوم انسانی اسلامی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ علم دینی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی • آیت الله مصباح یزدی از فیلسوفان عمیق اندیش عرصه فلسفه مطلق و فلسفه مضاف به اخلاق ، حقوق و سیاست می باشد. ایشان در عرصه علم دینی و فرآیند تولید آن نیز تاملات ارزنده ای داشته اند که در سلسله جلساتی توسط خود ایشان ارائه داده شده است. 🔸 درسگفتار علم دینی 💻 yun.ir/e9xu48 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال‌الدین اسدآبادی ▫️با ارائه: استاد حجه‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی موسوی (زیدعزه) 🔹محورهای دوره • امتداد حکمت و فلسفه اسلامی • ماهیت دین و دینداری • هویت طبیعت‌گرایی و نسبت آن با دین و دین سازی • جامعه شناسی دین و دینداری • ارکان ساخت جامعه‌ی دینی در عصر تجدد ▫️زمان : یکشنبه هر هفته/ ساعت ۱۶ الی ۱۷/۳۰ (شروع از ۱۷ دی ماه) ▫️مکان : خیابان شهیدین/کوچه۴/پلاک۹۴/موسسه محکمات 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ سید جمال سر سلسله جریان احیای دینی • از پیشگامان مسئله سازی سید جمال‌ الدّین اسدآبادی و شاگردان مکتب وی جنابان و می باشند. • سید جمال‌الدین اسدآبادی و شاگردان جز اولین متفکران اسلامی بودند که با هژمونی مدرنیته مواجه شدند و در ادامه نسبت به بیماری‌های اجتماعی جوامع مسلمان و ضعف‌های موجود در آن هشدار داده اند؛ در برابر قدرت‌های غربی ، اسلام گرائی را ترویج کرده و به احیای دینی تاکید نمودند. تأثیر این جریان بر کشورهای اسلامی، مخصوصاً ، ، ، و شایان توجه است. • اگر چه این گروه مواجه ی بسیط و ناقصی با علم دینی و علم غربی داشتند ولی تا حدودی توانستند علم دینی را به مسئله نسل های بعدی تبدیل کنند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ سید جمال سر سلسله جریان احیای دینی • درصدد تقريب مسلمانان و غربی ها بود و از اسلام پديد آورد كه در اساس با مسيحيت تفاوت چندانی نداشت. از نظر وى، شباهت ذاتى اين دو دين به يك اخلاق طبيعى قابل تحويل بود كه عنصر مافوق طبيعى از آن زدوده شده باشد و همين امر، انگيزه ى در نوشتن كتاب «» بود. • اين رساله به زبان فارسى نوشته و سپس به اردو ترجمه شد و بعدها آن را به كمک «عارف ابوتراب» به فرانسه ترجمه كرد. سيد جمال در اين رساله به رد پرداخته، نقش آن را در انحطاط انسان و جوامع بشرى به اثبات مى رساند و با تبيين آموزه هاى دين، نقش آن را در ارتقاى فضائل بشرى برجسته مى سازد. • همچنين انديشه هاى شبه مادى سيد احمدخان و اتباعش را به باد انتقاد مى گيرد. او پس از رد فلسفه هاى مادى و دهرى، به تبيين سهم ارزشمند دين در ايجاد تمدن و ترقى بشر مى پردازد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره) • بدون تردید سلسله جنبان نهضت های اصلاحی صد ساله اخیر، «» معروف به افغانی است. او بود که بیدارسازی را در کشورهای اسلامی آغاز کرد، دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو نمود، راه اصلاح و چاره جویی را نشان داد. نهضت سید جمال، هم فکری بود و هم اجتماعی. او می‌خواست رستاخیزی هم در اندیشه مسلمانان به وجود آورد و هم در نظامات زندگی آنها. • • • کتاب بررسی نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ آیت الله سید علی خامنه ای (مدظله العالی) • سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد....او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. • این را نمی‌شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی‌شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از چیزی به نام سلطه برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. • او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می‌دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. این‌ها را نمی‌شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست. • • • 30خرداد 1360 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره) • می‌توان گفت که آرمان اصلاحى سید و جامعه ایده‏‌آلش در جامعه‏‌اى اسلامى خلاصه می‌شود که وحدت بر سراسر آن حاکم باشد؛ اختلافات نژادى، زبانى، منطقه‏‌اى، فرقه‏‌اى، بر اخوّت اسلامى آنها فائق نگردد و وحدت معنوى و فرهنگى و ایدئولوژیک آنها را آسیب نرساند، مردم مسلمان مردمى باشند آگاه و عالم و واقف به زمان و آشنا به فنون و صنعت عصر و آزاد از هرگونه قید استعمار و استبداد، تمدن غربى را با روح اسلامى نه با روح غربى اقتباس نمایند، اسلام حاکم همان اسلام نخستین باشد بدون پیرایه‏‌ها و ساز و برگ‌ها که بعدها در طول تاریخ به آن بسته شده است، روح مجاهدگرى به مسلمانان بازگردد، احساس عزت و شرافت نمایند، زیر بار ظلم و استبداد و استعباد نروند. • • • کتاب نهضت های اسلامی در صد سال اخیر ص 35-34 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ پیشینه نگاشتن رساله «نیچریه» • مولانا محمد واصل طی نامه مورخ ۱۹ محرم الحرام سال ۱۲۹۸ هجری قمری از سید می پرسد: در این روز ها از تمامی هندوستان صدای نیچر نیچر به گوش میرسد ، در هر بلده و قصبه ، معدودی چند ملقب به نیچری یافت می شوند.از اکثری از این گروه پرسیدم که حقیقت نیچر چیست؟ آیا این طریقه منافی دین است یا آنکه به هیچ وجه مخالفتی با دین ندارد. لکن هیچ یک از ایشان جواب شافی و کافی از این سوالات من ندادند و لهذا ملتمسم که آن جناب حقیقت نیچر و نیچری را مفصال از برای بنده بیان فرمایند. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بازیابی_هویت | #علوم_انسانی_اسلامی | #احیای_فکر_دینی ❖ پیشینه نگاشتن رساله «نیچریه» • مولانا محم
• سید جمال الدین حسینی اسدآبادی در پاسخ نامه آقای محمد واصل، رساله ای می نگارد و آن را چنین آغاز می کند : «نیچر عبارت است از طبیعت و طریقه نیچریه، همان طریقه دهریه است که در قرن رابع و ثالث قبل از میلاد مسیح در یونانستان، ظهور نموده بودند و مقصود اصلی این طایفهء نیچریه، رفع ادیان و تاسیس إباحت و اشتراک است در میانهء همه مردم.» • سید می افزاید : «بالریب که دین مطلقا سلسله انتظام هیئت اجتماعیه است و بدون دین، هرگز اساس مدنیت محکم نخواهد شد و اولین تعلیم این طایفه ، برانداختن ادیان است.» • سید جمال الدین حسینی اسدآبادی خلاصه هدفش را که همانا خلاصه رساله نیچریه نیز است؛ در چند جمله عربی چنین بیان می دارد : «الدین قوام األمم و به فالحها و فیه سعادتها و علیه ندارتها و النیشریة جرثومة الفساد و أرومة اإلداد و منها خراب البالد و بها هالک العباد.» • دین مایهء استواری امت هاست و وسیله ایست برای خوشبختی ایشان و بر آن است بزرگی و بی همتایی ملت ها و نیچریه مکروب فساد است و ریشه اختلافات و عامل ویرانی شهرها وسبب مرگ بندگان. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ مجموعه رسائل و مقالات • مجموعه مقالات و رسائل فارسی، شامل بیش از سی رساله و مقاله از سید است که بخشی از آن ها را خود سید نوشته و بخشی دیگر توسط سید بیان شده و محمد حسن آقا امین الضرب ثانی، آن ها را تقریر و به خط خود نوشته است. • تعدادی از مقالات فارسی همان هایی است که تحت عنوان «مقالات جمالیه» چاپ شده است و بخشی دیگر، مانند و یا قصه های استاد، به طور مستقل و یا در جرائد و مجلات، قبلاً چاپ شده است که مجموع کامل آن ها، یک جا گرد آوری شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️درس گفتار نیچریه ▫️استاد سید مهدی موسوی 🔹 یکشنبه ۱۷ دی ماه / ساعت ۱۶تا۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ پرسش: • ریچارد کاتم (استاد علوم سیاسی دانشگاه پیترزبورگ ایالت پنسیلوانیای امریکا): سوال آخر من، درباره شخصیت سید جمال الدین اسدآبادی است. آیا شما او را شخصیت برجسته‏ ای می‏دانید؟ ❖ پاسخ : • امام خمینی(س): سید جمال الدین مرد لایقی بوده است، لکن نقاط ضعفی هم داشته است؛ و چون پایگاه ملی و مذهبی در بین مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه کوششها، به نتیجه نرسید؛ و دلیل بر اینکه پایگاه مذهبی نداشته است، اینکه شاه وقت، او را گرفت و با وضع فجیع، تبعید کرد؛ عکس العملی نشان داده نشد؛ و زحمات او، چون این پایگاه را فاقد بود، به نتیجه نرسید. • • • صحیفه امام/ج‏5/ ص290 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دانش اصول فقه و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد رضا حبیبی 🔹 دوشنبه ۲۵ دی ماه / ساعت ۱۶تا۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ امیرکبیر و عدم توجه به هویت علوم و فنون • "مغرب زمین رنگ و لعاب جدیدی یافته که به معجزه شبیه است" این گزاره را می‌توان در پس ذهن دغدغه‌مندان ایران‌زمین از عباس میرزا تا قائم مقام فراهانی و امیرکبیر جویا شد. مسئله‌ی چگونگی تحول غرب، سرآغاز پروژه‌ای بود که پس از شکست‌های پی در پی ایران در برابر روسیه آغاز شد و در زمانه‌ی ناصری شکل جدیدی توسط امیرکبیر به خود گرفت. • محمدتقی خان فراهانی اولین صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در سفر خود به روسیه و ترکیه، متوجه جایگاه اساسی مراکز جدید آموزش فنون و نظامی‌گری در این دو کشور شد و جای خالی این مرکز را شدیدا در ایران حس نمود؛ لذا از ابتدای صدارت خود، برای ایجاد این مرکز تحت عنوان دارالفنون تلاش بسیار کرد؛ ولی متاسفانه هیچ‌گاه شاهد افتتاح آن نشد. • سالگرد قتل مرحوم امیرکبیر بهانه‌ایست تا جایگاه مدرسه دارالفنون را در میانه طرح تحولی ایشان مشخص سازیم. دلیل تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر چه بود؟ همانگونه که در کتب تاریخی شاهد آن هستیم، فنون صنعتی و نظامی، از زمان عباس میرزا، یکی از دغدغه‌های مصلحان سیاسی و نظامی بوده است ولی در ابتدا برای حل این مشکل از سوی دربار قاجار، دانش‌پژوهان به غرب فرستاده شدند تا بعد از گذراندن دوره آموزشی، برای حل مسائل ممکلتی عازم ایران شوند. 📝 متن کامل : https://bookroom.ir/news/110836 • • • پاتوق کتاب فردا • سعید کریم داداشی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️درس گفتار نیچریه ▫️استاد سید مهدی موسوی 🔹 یکشنبه ۲۴ دی ماه / ساعت ۱۶تا۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| | ❖ فلسفه و علوم انسانی اسلامی • فلسفه‌های اجتماعی و فلسفه‌های زندگی اسلامی به درجاتی مترقی‌تر است از فلسفه‌های زندگی [اجتماعی] غربی. یکی از مسائلی که خودم روی آن کار کرده‌ام، فلسفه زندگی خانوادگی است. • ما چرا در فلسفه اجتماعی خودمان تعمق نکنیم؟ چرا در فلسفه سیاسی خودمان غور نکنیم؟ فلسفه سیاسی ما چه باید باشد؟ حتما در فلسفه سیاسی یکی از این الگوهای غرب را باید بگیریم؟ باید در فلسفه سیاسی تابع انگلستان و آمریکا و فرانسه باشیم؟ تابع شوروی باید باشیم؟ • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ نقدی بر درماندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی • نویسنده کتاب _ استاد حیدر رحیم پور ازغدی _ بر این عقیده است که بعد از گذشت چندین دهه از تاسیس «شورای عالی انقلاب فرهنگی» ، این نهاد در فرهنگ ایران اسلامی تاثیر چندانی نداشته است. • ایشان در این کتاب به اختصار به نقد شورا و دانشگاه ها در ایران به ویژه ناکارآمدی آنها در عرصه تحول علوم انسانی می پردازد. نویسنده کتاب در صفحات پایانی ، پیشنهادات خویش را برای آموزش فلسفه و رشته های مدیریت، هنر، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و حقوق به صراحت بیان می دارد. _ گفتنی است این کتاب از سوی وزارت ارشاد اجازه نشر نیافته است و دانشجویان خود اقدام به جمع آوری و توزیع این کتاب کرده اند! • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ◽️نوشته:ایمانوئل کانت ▫️با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو 🔸 هزینه شرکت در دوره ۷۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ◽️نوشته:ایمانوئل کان
📌 ⭕️ استاد امیر آقاجانلو ▫️مدرس حوزه و دانشگاه ▫️پژوهشگر فلسفه اسلامی‌ ▫️پژوهشگر فلسفه غرب ▫️پژوهشگر علوم اجتماعی ⭕️ آثار ▫️علم پیشین الهی و اختیار انسان ▫️محبت از دیدگاه علامه طباطبایی و ابوحامد غزالی ▫️بررسی و تحلیل ظهور دین بر بنیاد پدیدار شناسی هگل ▫️علم دینی ؛ مسئله شبه مسئله ؟ ▫️آسیب شناسی مواجهه با اندیشه های فلسفی غرب در حوزه های علمیه ▫️بررسی انتقادی تقریر حمید طالب زاده از نظریه ادراکات اعتباری ▫️از علم سکولار تا علم دینی ▫️عقلانیت و اخلاق دینی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ هویت روشنگری • جریان روشنگری جنبشی فکری و علمی در تاریخ تمدن غرب می باشد که از قرن هفدهم ابتدا در انگلستان و سپس در فرانسه آغاز شد اگر چه می توان ریشه این جنبش را از رنسانس پی گرفت. این جنبش نوع نگاه سنتی به علم و عالم را دچار تحول اساسی نمود. • دانشمندان روشنگر ، به زعم خود انسان و عقل وی را از عبودیت خدا و کلیسا رهانیدند و او را مستقل ساختند لذا شکل جدیدی از هستی ، معرفت و انسان شناسی تبلور یافت که باعث ظهور علوم پایین دستی متفاوتی از گذشته شد. • روشنگری در فرهنگ های متفاوت‌ _ فرهنگ آنگلوساکسون ، آلمانی و فرانسوی _ تعین مختلفی پیدا کرد ولی در اصل مسئله که انسان و عقل وی محور است اشتراک پیدا می کند . • از جمله اندیشمندانی که در بسط و توسعه این جریان نقش داشته اند می توان به دکارت ، هیوم ، اسمیت ، دیدرو، ولتر، روسو، مونتسکیو و کانت ... اشاره نمود که «روح روشنگری» را در فلسفه، سیاست، اقتصاد، تعلیم و تربیت و... سرریز کرده اند. • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b