eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
973 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#فمینیسم | #بازیابی_هویت | #تماشاگری ❖ مشکل جنبش زنان در ایران این است که هنوز نتوانسته نظام نظری م
• اين نظام تئوريک بايد متكی بر اين اصل راهنما باشد كه برآمده از تجربه جنبش زنان ايران باشد نه اينكه تنها به اين امر بسنده كند كه بازگوكننده تئوری های ديگران باشد آنچه جنبش زنان ايران در طی صدساله گذشته همواره از فقدان آن رنج‌برده است، اين مطلب است كه نتوانسته در ساحت نظری خود را آرايش دهد. البته اين خاص جنبش زنان نيست، اين ضعفی است كه در ديگر عرصه‌ها بروز کرده است و جنبش زنان را نيز شامل شده است، چراکه بنيادهای فكری ما نتوانسته تجديدی نظری در بنيان‌های خود صورت دهد. • ازاین‌رو در سطح بالائی تغييرات را حس و اجرا كرده است اما نتوانسته آنها را به عمق ببرد و از طريق اين عميق سازی، سطح آگاهی را به آگاهی مفهومی و لاجرم به آگاهی فلسفی بكشاند. جنبش زنان عرب با ظهور چهره‌هاي شاخصي چون فاطمه مرنيسی، نوال سعداوی، آسيه جبار و ديگر چهره‌های شاخص توانسته است جنبش اجتماعی و فرهنگی زنان عرب را به سطوح تئوريک ارتقا دهد و در سطح بین‌المللی تجربه زيسته و نگاه خود را كه نگاهی ويژه زن عرب است به دنيا عرضه كند؛ اما جنبش زنان ايران هرچند از جنبه فرهنگی، اجتماعی و حقوقی در ابعاد بسيار تکامل‌یافته‌تر است اما در عرصه نظر فاقد چهره‌ها و نقطه نظرات ويژه خود است؛ اما می توان نطفه‌های عبور از اين نقيصه را در دل جنبش كنونی زنان ايران ديد و آن كوششی است كه دختران جوان ايرانی با جهد و كوشش بسيار و علاقه‌ای كه به مباحث سنگين نظری و در خوانش متون كلاسيک فلسفه اروپائی از خود نشان می‌دهند، ديد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ اسلام چه موقعيت اجتماعى به زن داده؟ • • • بررسی های اسلامی/ج‌1/ ص284/علامه طباطبایی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#فمینیسم | #بازیابی_هویت | #تماشاگری ❖ اسلام چه موقعيت اجتماعى به زن داده؟ • • • بررسی های اسلامی/
• چنان كه اشاره كرديم، وقتى كه خورشيد اسلام از افق نيلگون اين جهان سر زد و با فروغ درخشان خود جهان و جهانيان را روشنايى داد، دنيا به دو دسته متمايز منقسم بود: • يک دسته متمدن، مانند امپراتورى بزرگ روم و شاهنشاهى ايران و ملل ديگر مانند مصر و حبشه و هند و چين، و در ميان اين ملل زن حكم اسير داشت؛ يعنى انسانى كه آزادى اراده و عمل نداشت و از مزاياى عمومى اجتماع به‌كلى محروم بود، ارث نمى‌برد، عملش احترام نداشت، در امور خوراک و پوشاک و مسكن و ازدواج و طلاق‌ و اقسام معاشرت و تصرف در اموال و غيرآنها هيچ‌گونه آزادى و استقلالى نداشته و هر نفسى را كه مى‌كشيد يا قدمى را از قدم برمى‌داشت با تصويب و اذن مرد مى‌بايست انجام دهد و اگر مورد تعدى قرار مى‌گرفت، اقامه دعوى و شكايت او را مردان مى‌بايست بكنند و اعتنايى به دعوى و شهادت و سخن وى نبود. • و دسته ديگر، ملل و اقوام عقب مانده مانند اهالى آفريقا و سكنه گوشه و كنار معموره بود و زن در ميان اين اقوام و قبايل اصلًا انسان محسوب نمى‌شد بلكه طفيلى جامعه به شمار رفته و در صف حيوانات و استخدام و استثمار شده قرارداشت. بار مى‌كشيد و صيد مى‌كرد و خدمت مردان و تربيت بچگان و پرستارى مريض‌ها مى‌نمود و آتش شهوت شوهران يا كسانى را كه آنها مى‌خواستند، خاموش مى‌كرد و گاهى در قحطى يا مهمانى‌هاى با شكوه با گوشت وى تغذيه مى‌شد. • اين بود اوضاع عمومى جهان آن روز كه محيط عمومى ظهور اسلام بود و محيط خصوصى آن كه جزيرةالعرب بود. به واسطه اين‌كه نوع اهالى آن سامان باديه‌نشين بودند و در عين حال از خارج با ملل معظمه روم و ايران و حبشه و مصر محصور بودند و از داخل با يهود يثرب و اطراف آن و نصاراى يمن و عراق محشور بودند و معظم‌شان دين وثنيت را داشتند، رسوم زندگيشان از مجموع رسومات و مقررات اين ملت‌ها تركيب يافته و بر اثر كسرو انكسار، طريقه‌اى شده‌بود كه از همه طريقه‌ها نمونه‌هايى داشت. • به همان ترتيب روم و ايران و ملل ديگر زن را از عامه حقوق محروم قرارداده و هميشه تحت سرپرستى مطلق‌العنان مرد نگاه داشته و هيچ‌گونه احترام اجتماعى برايش قائل نبودند. گذشته از اينكه بر اثر اخلاق بدويّت اساساً زن را مايه عار مى‌دانسته و از دختر نفرت داشته و بدشان مى‌آمد و حتى قبيله بنى‌تميم دخترها را زنده در گور مى‌كردند، چنان كه قرآن كريم بالخصوص به اين دو موضوع متعرض شده: {«وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‌ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ* يَتَوارى‌ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلى‌ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ» «1». و{«وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» «2». • در چنين محيطى كه توصيف شد، اسلام زن را جزء حقيقى و عضو كامل جامعه انسانيت قرارداده و از اسارت بيرون آورده و آزادى اراده و عمل به وى بخشيد. زن مانند مرد در ثروتى كه طبقه گذشته به ارث مى‌گذارند شركت دارد و از پدر و برادر و عمو و خالو و ساير خويشاوندان و همسر ارث مى‌برد و هر كار مشروع و زندگى معروف را براى خود انتخاب كند آزاد است و عمل وى احترام اجتماعى داشته و باارزش مى‌باشد، حقوق خود را مى‌تواند مطالبه كرده و به مراجع صالحه مستقيماً مراجعه كند و در صورت تعدى، اقامه دعوى نمايد و شهادت اقامه كند و در همه اين مراحل كه كليات زندگى زن به آنها تأمين كامل مى‌شود، مرد هيچ‌گونه ولايت و قيمومت و تحكمى نسبت به زن ندارد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ پاسخ حجت‌الاسلام مهدی موسوی به ادعاهای جناب فاضلی: آیا برچسب‌زنی‌های غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعه‌شناسی است؟! • طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد پارسانیا در فلسفه علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی و جامعه‌شناسی اسلامی را ازجمله کتاب «نماد و اسطوره»، «جهان‌های اجتماعی»‌، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشن‌‌فکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعه‌شناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینه‌های عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آن‌ها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایه‌ای و فلسفی است. • لازمه نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبه ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن می‌گوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزه‌های علمیه چگونه می‌توانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمی‌توانند و ده‌ها پرسشی که از این جملۀ تقطیع‌شده می‌توان به‌دست آورد. • متن کامل در رسانه فکرت 💻 https://fekrat.net/article/lnk/60627 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ ۱۴۰۲ «آیه» اینگونه گذشت! 🔹 برگزاری درس‌گفتار ▫️آشنایی با روش علوم انسانی مدرن و علوم انسانی اسلامی ▫️قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی ▫️تاملی بر نسبت فمینیست با علوم انسانی ▫️بومی سازی علوم انسانی در اندیشه استاد رضا داوری اردکانی ▫️دانش های زبانی و علوم انسانی اسلامی ▫️علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی ▫️نیچریه / سید جمال الدین اسدآبادی ▫️روشنگری چیست؟ / ایمانوئل کانت ▫️ظرفیت سنجی نظام های فکری معاصر در تحول علوم انسانی 🔹 برگزاری نماواج (تک جلسه) ▫️مقدمه‌ای بر روانشناسی اسلامی ▫️عدالت به مثابه منبع پنجم فقه تمدنی ▫️گستره عقل در فقه تمدنی 🔸 برای آشنایی بیشتر با مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه 💻 Www.nsayeh.com • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ فرارسیدن بهار و سال نو بر شما فرهیختگان گرامی مبارک باد؛ • «آیه» زبانیست که بهار اعجاز خود را توسط آن بر ما می نمایاند تا یاد بشر دگرباره به غنی مطلق رهنمون شود و چه مغتنم سالیست ، امسال که آیات طبیعت در کنار آیات وحیانی نمود پیدا می کنند و انسان را از فراموش شدن توسط خود بر حذر می دارند. • مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در سال پیش رو تمام ظرفیت خود را به کار می گیرد که با رویکردی تحول خواهانه و آسیب شناسانه به دل جریان های علمی بزند و با منطق و صدای رسا از‌ گفتمان علوم انسانی اسلامی در برابر مخالفان و موافقان سیاست زده دفاع کند و در حد وسع خود برای رهایی گفتمان اصیل از شعار و سیاست زدگی قدم های کوچکی بردارد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دوره خوانش مقاله روشنگری چیست؟ ▫️استاد امیر آقاجانلو 🔹 سه شنبه ۷ فروردین ماه / ساعت ۲۱/۳۰ الی ۲۳ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6459 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ چرا علم دینی طرح برآمده از انقلاب اسلامی نیست؟ • جریان تمامیت خواه روشنفکری سعی دارد ایده «علم دینی» یا «علوم انسانی اسلامی» را طرحی برآمده از ایدئولوژیک دیدن علم توسط جمهوری اسلامی معرفی کند؛ آیا چنین ادعای که «علم دینی» یا «علوم انسانی اسلامی» مقوله ایدئولوژیک می باشد صحت دارد ؟ «علم دینی» و به تبع آن «علوم انسانی اسلامی» بر آمده از برهان بوده یا امری قائم به سیاست است؟ میان«علم دینی» و «انقلاب اسلامی» چه نسبتی برقرار است؟ چرا ما ادعا می کنیم که علم دینی طرح برآمده از «انقلاب اسلامی» و «جمهوری اسلامی »نیست؟ حدوسط علم دینی پیشینی است یا پسینی؟ • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #انقلاب_اسلامی | #جمهوری_اسلامی ❖ چرا علم دینی طرح برآمده از انقلاب اسلامی نیست؟ • جری
• شکل گیری علم به معنای مجموعه گزاره ها منوط به عوامل معرفتی و غیر معرفتی متعددی می باشد که از جمله مباحث معرفتی می توان به جنبه های واقع ، هستی و ارزش شناسی آن اشاره کرد. • در کنار عوامل معرفتی ، عوامل غیر معرفتی در شکل گیری هویت علم نقش سازنده ای دارند به عنوان نمونه می توان به بستر فرهنگی ، اقتضائات اجتماعی ، ویژگی های روحی و روانی اندیشمندان ... اشاره نمود البته در نگاه فلاسفه مسلمان این مولفه ها ارکان علم قلمداد نمی شوند و نمی توانند دلیل محکمی برای این مسئله باشند. • امور معرفتی با ابتناء به بدیهیات ، امری فرا زمانی و مکانی تلقی می شوند اگر چه ممکن است مواجهه اندیشمندان با آن ها در بستر تاریخ شکل بگیرد لذا علم در کنار مولفه های واقع ، هستی و ارزش شناختی ثابت دارای مولفه های دیگری نیز می باشد. • در جهان اسلام قبل از مدرنیته ذیل مباحث سعه و ضییق قلمرو دین یا نسبت عقل و نقل یا عقل و دین سخن از علم دینی به صورت پنهان در ادبیات اکثر اندیشمندان اسلامی وجود داشته است. • پس از ورود مدرنیته به جهان اسلام صورت بندی جدیدی بین علوم برآمده از مدرنیته و علم دینی شکل گرفت و جریان های مختلفی در زیست جهان اسلامی سعی کردند طرح های در این باب ارائه نمایند که می توان به صورت نیمه صریح در نوشته های سید جمال الدین اسد آبادی _رساله نیچریه_ و حتی طرح جمع بین پوزتیویسم «نیچر» با اسلام ، احمد خان هندی _تفسیرالقرآن و هوالهدی و الفرقان_ و طرح ابوالاعلی مودودی_اهل پاکستان_جویا شد. • بین جریان اولیه تا انقلاب اسلامی ، گروه و نهاد های در راستای تحقق علم دینی چه در ایران و چه خارج از ایران شکل گرفتند به عنوان نمونه تشکیل جمعیت جامعه شناسان مسلمان در آمریکا و کانادا در سال ۱۹۷۲ و همایش جهانی اقتصاد اسلامی در جده در سال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۹ و همایش تعلیم و تربیت اسلامی در مکه در سال ۱۹۷۷ _سید حسین نصر از مدعوین آن بوده است_ را می توان از کار های دانست که در این بازه زمانی به عرصه علم دینی ورود کرده اند. • اگر چه بعد از انقلاب اسلامی انگیزه برای دستیابی به این مسئله مضاعف تر شده است ولی با مطالب پیش گفته مشخص می شود که دغدغه علم دینی از قبل تشکیل حکومت اسلامی مورد توجه بوده و مختص به «جمهوری اسلامی» نیست بلکه خود جمهوری اسلامی گزاره ای بر آمده از یک نظریه علم دینی _ولو غیر صریح_ می باشد. ▫️منظور از اصطلاح علم در این نوشته به معنای مجموعه گزاره های که متشکل از گزاره های صحیح و غیر صحیح در کنار هم می باشند. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ دومین کنفرانس اقتصادی بین المللی اسلامی در مهرماه ۱۳۲۹ شمسی در تهران توسط حکومت پهلوی با دعوت از دولت مصر ، ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، عراق ، سوریه ، لبنان ، اندونزی و اردن برگزار شد‌. اداره تبلیغات اسلامی وقت به ریاست صباح کازرونی به نشر مطالب مطرح شده کنفرانس در باب قانون گذاری اقتصادی اسلام ذیل سالنامه «دارالاسلام» پرداخته است. - تمبر دومین کنفرانس اقتصادی بین المللی اسلامی •┈┈••✾••┈┈• ▫️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه در پرونده جدید خود سعی دارد به پیشینه «علم دینی» قبل از انقلاب اسلامی بپردازد؛ اگر دانش‌پژوهان عزیز نوشته ای در باب تاریخ «علم دینی» نگاشته اند ، مشتاقیم که آن را نشر دهیم. 🔸 مطالب خود را به آیدی زیر ارسال نمایید. 📱@saeed_karimdadashi • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ پیشینه علم دینی پیشا انقلاب اسلامی • جریان مقابله با سکولاریسم در دوران معاصر و حضور دین در عرصه های مختلف زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تولید و تحقق علوم اخلاقی و اجتماعی اسلام در جوامع اسلامی ، پدیده ای است که روشنفکران مسلمان همچون سیدجمال الدین اسدآبادی و شیخ محمد عبده در جهان عرب و ایران و اقبال لاهوری در شبه قاره مطرح کردند جریانه ای نوظهور اجتماعی مانند اخوان المسلمین ، نوسلفی گری ، روشنفکری و نومعتزلی نیز با رویکرد خاصی به این مسئله پرداختند و نظرات موافق و مخالف خود را مطرح ساختند. • شاید بتوان ادعا کرد مسئله انحطاط مسلمین با شکست مسلمانان در مقابل جنگهای استکباری و استعماری ، اولین جرقه ای که مسلمانان را متوجه عقب ماندگی جوامع اسلامی بود و پیامدهای سکولاریسم و سکولاریزاسیون در کشورهای اسلامی ساخت. • این مسئله منشأ پیدایش مسئله دیگری به نام رابطه یا تعارض علم و دین شد و دیدگاه های متعددی را به ارمغان آورد متفکران مسلمان در این دوره به دو تصمیم کلان دست یافتند تصمیم نخست این بود که فرهنگ غربی را کنار بگذارند و از دانش غربی بهره ببرند. این تصمیم از سوی سیدجمال الدین اسدآبادی و به صورت اجرایی در مدیریت امیرکبیر و دارالفنون ظاهر گشت. تصمیم دوم که میر سید احمدخان هندی آن را شروع کرد و دیگران در مصر و ایران ادامه دادند این بود که با رویکرد تلفیقی میان دین و علم مدرن پیوندی برقرار کنند. • • • در جستجوی علوم انسانی اسلامی (ج۱) • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ سید حسین نصر • نصر در دوران پهلوی ریاست دانشکده ادبیات و سپس معاونت دانشگاه تهران را برعهده داشت. دکتر نصر در سال ۱۳۵۱ با حکم محمد رضا پهلوی به ریاست دانشگاه صنعتی آریامهر «دانشگاه صنعتی شریف امروز» منصوب شد. فرح دیبا _ پهلوی دکتر نصر را در سال ۱۳۵۲ مامور کرد تا با حمایت وی مرکزی برای مطالعه و آموزش فلسفه تأسیس کند. در سال ۱۳۵۳، انجمن شاهنشاهی فلسفه «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران امروز» بنیاد شد و بسیاری از پژوهشگران از جمله هانری کربن و توشیهیکو ایزوتسو در آنجا گرد آمدند. • • • معرفت جاودان ج۳ / زندگی نامه و فهرست آثار سید حسین نصر/ ص۱۱۷و ۱۱۸ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی | #علم_مدرن ❖ سید حسین نصر • نصر در دوران پهلوی ریاست دانشکده ادب
• من ، عبدالله نصیف ، رئیس وقت دانشگاه ملک عبدالعزیز جده ، سید علی اشرف استاد مسلمان و مشهور بنگلادشی و تعداد دیگری از صاحب نظران تعلیم و تربیت اسلامی چند سال روی این طرح کار کرده بودیم. قبل این همایش به طول چند سال روی این طرح کار کرده بودیم. • این همایش به تاسیس چند دانشگاه اسلامی از مالزی گرفته تا نیجریه و نیز همایش های بعدی که در آن، اسلامی کردن رشته های مختلف مورد بحث قرار گرفت ، انجامید. این همایش، اندیشه اسلامی کردن دانش را به میان انداخت؛اندیشه ای که از دهه هشتاد به بعد ، با نام همکارم در دانشگاه تمپل ، اسماعیل فاروقی و بعد ها موسسه بین المللی اندیشه اسلامی همراه و تداعی کننده نام آنها بود؛ در واقع من از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد ، از ضرورت گنجاندن دانش پرورده شده در دنیای مدرن غرب در چشم انداز اسلامی سخن گفته بودم؛ اما واژه اسلامی کردن دانش را به کار نبرده بودم؛ به علاوه آنچه من و سید علی اشرف در همایش مکه پیشنهاد کردیم، دقیقا به معنی گنجاندن تمام اشکال دانش در چشم انداز اسلامی و ایجاد برنامه ای آموزشی بر مبنای جهان بینی اسلامی بود. • هدف ویژه من، تعیین دقیق حدود و ثغور آن جهان بینی ، آنچنان که در فلسفه به عنوان رشته ای محوری و بنیادی تبلور یافته و تدوین برنامه ای برای مطالعه فلسفه و علوم انسانی از چشم انداز اسلامی بود. اهداف تعیین شده در همایش مکه کاملا محقق نشدند، اما تاثیر همایش فوق العاده بود و مسئله اسلامی کردن دانش امروزه همچنان یکی از دغدغه های اصلی فکری جهان اسلام است. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ چرا آیه؟ «آیه» را به معنای نشانه به کار می برند، و در ادبیات قرآن، عنوانی است برای ، مخلوقات از آن جهت که نشانه ای بر وجود خدای جهان اند. آیه ، زبانیست برای اشاره به نسبتی بین مخلوقات که حقیقتشان فقر و نیاز است به خدایی که غنی بالذات و رافع نیازهاست. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» ▫️با ارائه: جمعی از اساتید 🔹محورهای دوره • چیستی امتداد حکمت اسلامی • فرآیند امتداد حکمت اسلامی • ظرفیت های نهفته در تراث حکمت اسلامی • نسبت سنجی علوم با حکمت اسلامی ▫️زمان شروع دوره : از اول اردیبهشت ماه 🔹 هزینه شرکت در دوره ۱۵۰ هزارتومان 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» ▫️با ارائه:
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ اساتید دوره «ماجرای امتداد حکمت» 🔶 دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔹محورهای دوره • چیستی امتداد حکمت اسلامی • فرآیند امتداد حکمت اسلامی • ظرفیت های نهفته در تراث حکمت اسلامی • نسبت سنجی علوم با حکمت اسلامی ▫️زمان شروع دوره : از اول اردیبهشت ماه 🔹 هزینه شرکت در دوره ۱۵۰ هزارتومان 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ فلسطین و جوهرِ سیاست مدرن • • • سید جواد میری • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#فلسطین | #علوم_انسانی | #مدرنیته ❖ فلسطین و جوهرِ سیاست مدرن • • • سید جواد میری • • ༺ مدرسه عل
• نیکاراگوئه از آلمان مبنی بر مشارکت برلین در «نسل‌کشی» در نوار غزه در دیوان لاهه شکایت کرده است. آلمان هم از خود دفاع کرده است. • تا اینجای کار برایم زیاد مهم نیست اما نماینده آلمان در لاهه نکته‌ای گفته است که به نظرم به زبان زیگموند بآومن (در باب هولوکاست) یک "نشانه" است و در زبان جامعه‌شناسی این نشانه‌ها هستند که ما را به فهم منطق امر اجتماعی رهنمون می‌شوند. • زیگموند بآومن چه می‌گوید؟ در کتاب "مدرنیته و هولوکاست" که در سال ۱۹۸۹ به چاپ رسید او استدلالش اینست که برخلاف مشهورات که مدعی بود هولوکاست (قتل و عام جمعی و با حمایت حکومت) یک اتفاق نادر در بستر مدرنیته بود بآومن می‌گوید هولوکاست یک اتفاق نادر نیست بله جزء لاینفک عقل ابزاری است که در عالمیت افسون‌زدایی شده بر کره خاکی سیطره پیدا کرده است. • به عبارت دیگر،‌ هولوکاست یا انکار زندگی توسط حاکمیت مدرن که مجهز به عقل ابزاری است بخش لاینفک هستی جمعی مردمان مدرن است. این نکته در ایام آرام سیستم به وضوح دیده نمی‌شود اما در لحظه‌های مواجهه با "دیگریِ متفاوت" یا "غریبه" منطقِ عقل ابزاری یا همان هولوکاست خود را نشان می‌دهد. • هولوکاست مردم غزه یکی از همان لحظات بزرگ است که ما می‌توانیم "نشانه‌ها" را ببینیم. چگونه؟ برای دیدن این نشانه به دفاعیه آلمان در برابر دیوان لاهه توجه کنید. نماینده آلمان گفته است: "امنیت اسرائیل جوهر سیاست خارجی ما است". • این سخن نیاز به واسازی دارد. جوهر چیست که سیاست خارجی آلمان مبتنی بر آن است؟‌ • در زبان فلسفی، جوهرِ جنس موجودی است که در بودنِ خود نیاز به هستی موجودِ دیگری ندارد. • اگر این تعریف درست باشد آنگاه این پرسش پیش میآید که قتل عام مردم غزه توسط اسراییل چگونه می‌تواند "جوهر سیاست خارجی" آلمان باشد؟‌ • به نظرم اینجا تعریفی که بآومن از منطق عقل ابزاری در بستر مدرنیته ارائه می‌دهد می‌تواند ما را در فهم هولوکاست اسرائیل علیه مردم غزه و منطق حمایت بی چون و چرای آلمان یاری کند. • زیرا جوهر سیاست آلمان نمی‌تواند بدون ارجاع به جوهر مدرنیته قابل درک باشد و جوهر مدرنیته هم بدون ارجاع به جهان افسون‌زدایی‌شده قابل فهم نیست و جهان افسون‌زدایی‌شده بدون ارجاع به عقل ابزاری قابل تبیین نیست. • به سخن ساده، جوهر حاکمیت مدرن هولوکاست است. اما این جوهر در "لحظاتِ بحران" خود را نشان می‌دهند و هولوکاست مردم فلسطین یکی از همان لحظات تاریخی جهان است که جوهرِ سیاست مدرن لخت و عریان خود را پیش چشم ما نشان می‌دهد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b