eitaa logo
مجله میدان آزادی
80 دنبال‌کننده
310 عکس
22 ویدیو
0 فایل
هنر، میدان آزادی است. www.AzadiSq.com
مشاهده در ایتا
دانلود
می‌توان گفت که آثار قادری‌نژاد به‌دلیل بازنمایی هیجانات و احساسات درونی انسانی با استفاده از خطوط و رنگ‌های متضاد در دسته‌بندی مکتب نقاشی اکسپرسیونیسم قرار می‌گیرد. در آثار او، هیچ چیز مهم‌تر و برجسته‌تر از خط خودنمایی نمی‌کند و به‌عکسِ بسیاری از آثار که رنگ بر خط برتری دارد، در آثار او خط و ریتم و حرکت از عناصر مهم و جلوه‌گر هستند و بعد از آن رنگ، به‌عنوان عنصر دوم استفاده می‌شود. کریم نصر، نقاش و تصویرساز، در یادداشتی درباره‌ی آثار نیلوفر قادری‌نژاد می‌گوید: «نیلوفر قادری‌نژاد چند سالی است که به اسطوره‌ها علاقه نشان می‌دهد. همه‌ی نمایشگاه‌های اخیر او موضوعی اسطوره‌ای داشته است. او با سلیقه‌ای که در نقاشی آکادمیک دارد، در هر نمایشگاه اشتیاقش برای بازنمایی رفتار، حرکات و احساس انسانی را با تصویرسازی داستان‌های اسطوره‌ای نشان می‌دهد. بیشترین تلاش او برای به تصویر کشیدن افسانه‌های قهرمانی، معطوف به احساس بیننده است.» متن کامل تک‌نگاری نیلوفر قادری‌نژاد را در سالروز تولد این هنرمند بزرگ بخوانید. 2⃣2⃣6⃣ @azadisqart
نیلوفر قادری‌نژاد از نمایشگاهی یاد می‌کند که در سال ۱۳۵۹ در دانشکده‌ی هنرهای زیبا تحت عنوان «همبستگی» برگزار شده بود که بی‌نظیرترین نمایشگاه از لحاظ کثرت بازدید عمومی بوده است. در همان سال‌ها او شروع به ترسیم دیوارنگاره‌های فیگوراتیو از مردمی می‌کند که نقش اصلی انقلاب را به دوش می‌کشیدند. افرادی در حال حرکت، خم‌شده، درمانده و خونین، به پاخاسته و راست‌قامت که نشان از برداشت او از وقایع آن روزگار دارد. قادری‌نژاد از نقاشی‌های دیواری و آثاری که بدون واسطه در معرض دید عموم قرار می‌دادند تحت عنوان نمایشگاه خیابانی یاد می‌کند که در آن مردم رهگذر از تصویر دیوار‌نگاره‌ها بازدید کرده و حتی در مورد آن‌ها بحث و گاهی جدل می‌کردند. ازجمله‌ی این نقاشی‌ها، دیوارنگاره‌ای بود که او به‌همراه مسعود سعدالدین و الخاص بر روی دیوار دانشکده‌ی هنرهای زیبا اجرا کرده و نقاشی‌هایی در کوچه‌ی دربند عزیزی، که اکنون عکس‌هایی از آن‌ها باقی مانده است... 🔹متن کامل تک‌نگاری نیلوفر قادری‌نژاد را در سایت بخوانید. 2⃣2⃣7⃣ @azadisqart
🔹از آنجایی که این وجه از رابطه‌ی شمس و مولوی هم ظرفیت عاشقانه (ازدواج شمس با کیمیاخاتون)، هم ظرفیت جنایی (احتمال قتل شمس) و هم ظرفیت داستان‌پردازی اجتماعی (کینه‌ی اطرافیان مولوی از اینکه شمس کاملاً توجه مولوی را به خود جلب کرده) دارد احتمالاً هر کارگردانی وسوسه می‌شود برای نوشتن فیلم‌نامه‌ای پرتعلیق از همه‌ی این ظرفیت‌ها استفاده کند و ظاهراً حسن فتحی هم تسلیم این وسوسه شده است. اما آنچه قربانی ساخته شدن یک فیلم پرتعلیق درباره‌ی این شاعر و عارف بزرگ ایرانی شده، خود عرفان است. 🔹رازوارگی عنصر مهمی است که یک فیلم عرفانی باید از آن برخوردار باشد. مگر اینکه بگوییم این فیلم قرار نبوده است فیلمی عرفانی باشد و فقط قرار بوده روایتگر یک برش از زندگی یک عارف ایرانی باشد. پذیرفتن این تعریف سخت است، مخصوصاً با پایان‌بندی همراه با موسیقی و سماع فیلم. اما حتی اگر قرار بود این فیلم درباره‌ی عرفان باشد باز هم نیاز بود فضای رازآلود و عمیق‌تری را شاهد باشیم. این فیلم در دکوپاژ و نورپردازی اصلاً عمیق نیست و مصداق این مسئله صحنه‌ی حمله‌ی اوباش به شمس است که در نیمه‌شب رخ می‌دهد ولی فضا چنان نورانی است که گویی مهتاب قونیه از قوی‌ترین پروژکتورهای قرن بیست و یک کمک گرفته است! متن کامل نقد و بررسی فیلم مست عشق را بخوانید. 2⃣2⃣8⃣ @azadisqart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روایت هوشنگ جاوید از مدیریت فرهنگی و خلق یک اثر ماندگار در موسیقی کرمانجی سال گذشته در پرونده شاخه‌های درخت باربد (ویژه بازخوانی میراث موسیقی نواحی ایران) گفتگوی جذاب و مفصلی با استاد هوشنگ جاوید داشتیم درباره زیبایی‌ها و مشکلات موسیقی نواحی. متن مشروح این گفتگو سال گذشته در پنج قسمت منتشر شد. اما امروز چهاردهم خرداد زادروز استاد هوشنگ جاوید است و هیچ گرامی‌داشتی برای اهالی فرهنگ بالاتر از شنیدن حرف‌های ارزشمندشان نیست، به همین مناسبت تصمیم گرفتیم یک بریده‌ی تصویری از یک بخش ارزشمند آن گفتگو را با شما در میان بگذاریم. در این ویدئو هوشنگ جاوید پشت صحنه ساخته‌شدن آهنگ سوزناک «له چیه مامه» را روایت می‌کند. ▪️ویدئو با کیفیت اصلی را می‌توانید در سایت مجله ببینید. 2⃣2⃣9⃣ @azadisqart
🔹فیلم سینمایی «عطرآلود» ۱۶ خرداد اکران می‌شود + رونمایی از پوستر به گزارش مجله میدان آزادی، در آستانه‌ی اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری، از جدیدترین پوستر رسمی این اثر که طراحی آن برعهده‌ی محمد شکیبا بوده است، رونمایی شد. آخرین ساخته‌ی هادی مقدم‌دوست عاشقانه‌ای متفاوت با روایتی گرم و معطر از یک زندگی است که برای نخستین‌بار در چهل و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. «عطرآلود» در ۶ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن چهل و یکمین جشنواره‌ی فیلم فجر را دریافت کرد. این اثر به نویسندگی حسین حسنی با شعار «عشق، هر لحظه عطر خودشو داره» از چهارشنبه ۱۶ خردادماه در سینماهای سراسر کشور به نمایش در می‌آید. متن کامل خبر اکران آخرین ساخته هادی مقدم‌دوست را بخوانید. 2⃣3⃣0⃣ @azadisqart
بسیاری از ما نادر ابراهیمی را به داستان‌های پرآوازه‌ی بزرگسالش می‌شناسیم. با این‌ حال، با مطالعه‌ی دقیق کارنامه‌ی ادبی این نویسنده‌ی بیش‌فعال، به توجه و دلبستگی‌ ویژه‌اش به ادبیات کودک و نوجوان پی خواهیم برد. او آثار داستانی و پژوهشی متعددی در این زمینه به یادگار گذاشته که در سال‌های اخیر برخی از آن‌ها از سوی نشرهایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات روزبهان تجدید چاپ شده‌اند. ابراهیمی در پژوهش‌هایی که در حوزه‌ی ادبیات کودک داشته، شرط اول توفیق هر اثر را سادگی و قابل فهم بودن زبان آن می‌داند. او در سبک داستان‌نویسی‌اش خود را به این مؤلفه‌ها پایبند کرده است. بیان گنگ و نامفهوم موضوعات آموزشی و تربیتی از نظر او کاری بیهوده است. همچنین توجه او به مصورسازی کتاب‌های کودک و دستاوردهایی که در این زمینه داشته، باعث دیده شدن داستان‌های کودک ایرانی در برخی جشنواره‌های بین‌المللی شده است. نمونه‌ی این موفقیت داستان «کلاغ‌ها» به قلم او و تصویرگری نورالدین زرین‌کلک است که در ادامه درباره‌ی آن خواهید خواند. در سالروز درگذشت نادر ابراهیمی متن کامل یادداشت میراث نادر ابراهیمی در ادبیات کودک و نوجوان را بخوانید. 2⃣3⃣1⃣ @azqdisqart
42.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موشن ویدئو: به مناسبت ۱۷ خردادماه، سالروز تولد کارگردان دوست‌داشتنی شهر موش‌ها، دوسیه مرضیه برومند را تماشا کنید. ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید. 2⃣3⃣2⃣ @azadisqart
کشوری که امروز به نام ترکیه می‌شناسیم حاصل یک سزارین سخت به دست فعالان سیاسی به نام «ترک‌های جوان» است که سلطنت را سرنگون و غرب‌گرایی را در آن بنیادگذاری کردند و به این ترتیب ترکیه‌ی جدیدی به وجود آوردند که به‌لحاظ هویتی همیشه بر لبه‌ی برخورد دو فرهنگ شرق و غرب قرار دارد. اورهان پاموک در رمان «زنی با موهای قرمز» به همین فرآیند غربی‌سازی فرهنگ ترکیه اشاره می‌کند و آن را بستر تعریف کردن داستان زندگی مردی به نام آقای «جِم» قرار می‌دهد. جم مردی است که باید شاهد پوست‌اندازی نظام سیاسی ترکیه از استبداد آتاتورک در کودکی‌اش تا دوران‌های پس از آن باشد. جم در کودکی خودش کارگری و کندن چاه را تجربه می‌کند و تجربه‌ی کار کردن به‌تنهایی در اعماق زمین از او یک انسان شهودی می‌سازد. بنابراین وقتی حفر چاه‌های عمیق به فرآیندی ماشینی تبدیل می‌شود او این تفاوت را حس می‌کند. همان‌طور که تغییر کردن فرهنگ کشورش را حس می‌کند. در حالی که خیلی از هم‌وطنان او متوجه این فرآیند غرب‌گرایی نیستند، او به‌دنبال ریشه‌های خودش در شاهنامه و نمایشنامه‌ی‌ «اودیپوس شهریار» می‌گردد. به بهانه زادروز نویسنده مشهور ترکیه «اورهان پاموک» یادداشت تلفیق اسطوره‌های شرقی و غربی در رمان «زنی با موهای قرمز» را بخوانید. 2⃣3⃣3⃣ @azadisqart
32.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قاب خاطره قسمت پنجم: برگه‌ها بالا! سکانس‌های خاطره‌انگیز فصل امتحانات و ماه خرداد در سینما و تلویزیون ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید. 2⃣3⃣4⃣ @azadisqart
دوازده سال بیشتر از سال‌های عمر چارلز دیکنز کوچک نگذشته بود که پدرش که ازقضا در فریب و نیرنگ دستی بر آتش داشت، برای بدهی‌هایی که برای ثروتمند جلوه‌‌دادن خود بالا آورده بود، به زندان افتاد. به‌دنبال او تمام خانواده هم روانه‌ی زندان شدند؛ چراکه در آن زمانه قانون عجیبی اجرا می‌شد: اگر کسی به زندان می‌افتاد تمام خانواده‌اش هم با او به زندان می‌رفتند! تنها چارلز را مصون داشتند تا با کار کردن، بدهی‌های پدرش‌ را پرداخت کند و خانواده‌اش را از میان دیوارهای سرد زندان رهایی ببخشد. رهایی‌ای به قیمت کار سخت در کارخانه‌ی واکس‌سازی به‌ازای تنها شش شلینگ در هفته و ترک تحصیل! از همین جا بود که خاطرات طبقه‌ی کارگر و ضعیف، کودکان کار، دودکش‌پاک‌کن‌های کم‌سن و سال و صورت‌های کوچک دودزده‌شان، صفحه‌ی سفید خاطرات چارلز نوجوان را سیاه کرد و او را در بزرگسالی واداشت تا رمان‌هایش را صحنه‌ی دادخواهی برای طبقه‌ی مستضعف و کودکانی کند که قهرمان داستان‌هایش بودند. قهرمانانی شبیه خودش. در سالروز درگذشت چارلز دیکنز متن کامل تک‌نگاری این هنرمند را بخوانید. 2⃣3⃣5⃣ @azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره سید خلیل عالی‌نژاد و آثارش امروز سالروز تولد زنده‌یاد سیدخلیل عالی‌نژاد نوازنده و آهنگساز سرشناس کشورمان است. تاکنون در چهار مطلب به زندگی و آثار زنده‌یاد استاد سیدخلیل عالی‌نژاد پرداخته‌ایم که سه مطلب اول همگی اختصاصا فقط مربوط به این هنرمند کرمانشاهی بوده‌اند. این مطالب را در ادامه ببینید: ۱. تک‌نگاری: نگاهی به زندگینامه و آهنگ‌های «سید‌ خلیل عالی‌نژاد» ۲. موشن ویدئو: یک آهنگ شنیدنی از سید خلیل‌ عالی‌نژاد ؛ «تک‌نوازی تنبور» ۳. ویدئو: اجرایی ماندگار در موسیقی نواحی ایران از سیدخلیل عالی‌نژاد ؛ «مقام سوار سوار» ۴. ده آلبوم برتر موسیقی نواحی ایران 2⃣3⃣6⃣ @azadisqart
🔹چه کسانی «چه» شدند؟ چهاردهم ژوئن، زادروز «چه» است؛ چه‌گوارا؛ ارنستو  چه‌گوارا؛ چریک چست و چابکی که در پس چهره‌ی جنگجویش -که معروف‌ترین عکس جهان است- یک شاعر چکامه‌سرا پنهان بود. پزشکی انقلابی که جان و جهانش را وقف مبارزه با زیاده‌خواهی‌های آمریکا کرد و تا ثانیه‌ی آخر زندگی دست از ستیز با استعمار برنداشت و هنگام دستگیری، یک دفترخاطرات سی‌هزار کلمه‌ای، یک مجموعه اشعار شخصی و یک داستان کوتاه دست‌نویس، از او ضبط شد و به دست ارتش بولیوی افتاد. کتاب بالینی‌اش مجموعه اشعار «پابلو نرودا» بود و «لورکا». چکامه‌های «کیپلینگ» و «هرناندز» را از حفظ می‌خواند. در میان کتابخانه‌ی شخصی‌اش که سه‌هزار کتاب را در خود داشت، کتاب‌های «آندره ژید» و «ژول ورن» و «کامو» و «کافکا» انس بیشتری با او داشتند. این چریک اسطوره‌ای بنا بر گزارش محرمانه‌ی سازمان سیا، «یک روشنفکر تمام عیار و بسیار اهل مطالعه» توصیف شده بود. تا امروز آثار سینمایی متعددی از زندگی و زمانه‌ی او ساخته شده و بازیگرانی از سرتاسر جهان، به جای او نقش‌آفرینی کرده‌اند. در ادامه فهرست تمام بازیگرانی که نقش چه‌گوارا را بازی کرده‌اند بخوانید. 2⃣3⃣7⃣ @azadisqart
حدود ۲۵۰ سال پیش در روستای همپشایر انگلستان، دومین دختر کشیش جورج آستین در خانه‌ی روستایی او متولد شد و به طبقه‌ی متوسط انگلستان، زنی دیگر افزوده شد. اما با یک تفاوت بزرگ؛ دومین دختر و هفتمین فرزند کشیش آستین به یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان انگلستان تبدیل شد. نویسنده‌ای که قهرمان داستان‌هایش زنانی از طبقه‌ی متوسط جامعه بودند و در خلال روابط قهرمانانش با اشراف انگلستان، فرهنگ طبقه‌ی متوسط انگلستان را در تاریخ ثبت کرد و در دوره‌ی رونق رمانتیک‌نویسی، واقع‌گرایی را برای روایت داستان‌هایش انتخاب کرد. این زن جوان کسی نیست جز جین آستین که پس از گذشت دو قرن از درگذشتش، همچنان داستان‌های نه چندان خارق‌العاده‌اش پرفروش است و یکی از نویسندگانی است که بیشترین اقتباس سینمایی و تلویزیونی از آثارش همچنان و هنوز ساخته می‌شود و تعدد اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی گواه محبوبیت جهانی آثار آستین است. متن کامل تک‌نگاری جین آستین را به مناسبت زادروز این نویسنده بخوانید. 2⃣3⃣9⃣ @azadisqart
🔹کاغذ اخبار هنر: مهم‌ترین اخبار هنر و ادبیات، خرداد ۱۴۰۳ 🔹در روزهای پس از بمباران غزه توسط اسرائیل، او تصویری از گروه «Artists4Ceasefire» (حمایت هنرمندان از آتش‌بس در غزه) را به همراه هشتگ «همه‌ی چشم‌ها به رفح» (AllEyesOnRafah#) برای ۸۸ میلیون دنبال کننده‌ی اینستاگرام خود بازنشر داد و نوشت: «زنده سوزاندن کودکان هرگز قابل توجیه نیست. تمام دنیا برای توقف نسل‌کشی اسرائیل بسیج می‌شوند؛ لطفاً همبستگی خود را با غزه نشان دهید.» 🔹در جهان موسیقی ایرانی نیز علی قمصری این روزها مشغول اجرای اپرای «پیروز و پریزاد»، برشی خیالی از تاریخ ایران، در تالار وحدت است. در توضیح «پیروز و پریزاد» آمده است: «پیروز و پریزاد را می‌توان نخستین نمونه‌ی یک اپرای ایرانی‌ دانست که نویسنده و آهنگساز بر پایه‌ی‌ نگرشی مشترک، عزم بر خلق اثری داشته‌اند که نه اقتباسی از ادبیات‌ کهن است و نه ترجمانی از اپراهای غربی. بهره‌گیری از آواز و تحریرهای ایرانی، تمرکز بر سازهای ملی به ویژه سازهای دیرینه و چند هزارساله، بر مختصات ایرانی اپرای «پیروز و پریزاد» صحه‌ می‌گذارد.» 🔹اوایل خرداد ماه انیمیشن ایرانی «در سایه سرو» جایزه‌ی بزرگ و جایزه‌ی بهترین انیمیشن دوبعدی جشنواره‌ی «انیمایو» اسپانیا را گرفت و به صورت مستقیم در فهرست نامزدهای جایزه فیلم‌های کوتاه انیمیشن برای رقابت اسکار ۲۰۲۵ حضور پیدا کرد. این انیمیشن که ساخت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. متن کامل کاغذ اخبار خرداد ۱۴۰۳ را بخوانید. 2⃣4⃣0⃣ @azadisqart
غزه بندری باستانی با تخمین ۵۰۰۰ سال قدمت است. بندری که به علت موقعیت جغرافیایی همیشه از چشم طمع بیگانگان به خود زخم خورده است. امپراطوری‌های کهن و بزرگی از جمله مصر و بعدها عثمانی و بریتانیا بر سر تصاحب این بندر جنگیده‌اند و این بندر كه كنعانی‌ها آن را بنا نهادند حکومت مصری‌ها، مقدونیه‌ای‌ها، بیزانسی‌ها، مغولان، عثمانی‌ها و بریتانیا و حتی حمله ناپلئون بناپارت فرانسوی را به خود دیده است. حکومت‌هایی که هرکدام ردپایی در بافت و تمدن غزه در خود به جا گذاشته‌اند. به علاوه اینکه تا قرن پانزدهم پیش از میلاد، غزه یکی از مهم‌ترین محل اسکان هنرپروران بوده است. حالا چند سالی است که شرایط جوری رقم خورده که همه غزه را با محاصره و جنگ و این اواخر متاسفانه با نسل‌کشی به یاد می‌آورند. به جز جان چند ده هزار شهروند غزاوی و تخریب ساختمان‌ها و محله‌های مسکونی، تمام ۴۲ موزه و موسسه فرهنگی و دانشگاه‌ها و مراکز نگهداری آثار هنری و دست‌نوشته‌ها و اسناد کهن در بمباران و گلوله‌باران و انفجار کاملاً ویران شده و آثار ارزشمندی که داخل آنها نگهداری می‌شد نیز یا از بین رفته و یا قبل از تخریب به سرقت رفته است. این یعنی رژیم اسراییل به جز حیات فیزیکی مردم غزه، حیات فرهنگی آنها را هم نشانه رفته است. در ادامه‌ی مروری بر بخشی از جنایات کمتر گفته شده اسرائیل علیه تمام بشریت فهرست ۱۰ مرکز فرهنگی هنری غزه که به‌ عمد ویران شد را بخوانید. 2⃣4⃣2⃣ @azadisqart
یک معبد باستانی را تصور کنید که در دوره بیزانسی تبدیل به کلیسا می‌شود، و سپس در حوالی قرن هفتم میلادی و فتح مسلمانان، از آن به عنوان مسجد استفاده می‌شود. البته این پایان کاربری مسجد العمری نبود چون در جنگ‌های صلیبی و شکست مسلمانان این مسجد دوباره به کلیسا تبدیل شد. در نهایت در قرن سیزدهم میلادی دوباره این بنا به مسلمانان بازگردانده شد و مسجد ماند. سومین مسجد بزرگ فلسطین. مسجدی در قلب غزه با مساحت بیش از 4000 متر مربع که از چندین زلزله و جنگ از جمله حمله مغولان و جنگ جهانی اول جان سالم به در برد و تبدیل به نماد مقاومت در سختی‌ها برای فلسطینیان شد. گلدسته‌های چندضلعی در بنای این مسجد گواه معماری ممالیک که پایتختش قاهره است می‌باشد. اما کتابخانه مسجد العمری در قرن‌های پیش مأمن چندین هزار نسخه خطی و چاپی بود. جنگ‌های صلیبی و بعد جنگ جهانی اول بیشتر این کتابخانه را از بین برد و تنها بخش کوچکی از آن را باقی گذاشت. کتاب‌های نفیس نیز علی‌رغم تلاش چندین چهره شاخص فرهنگی و دینی و شورای عالی اسلامی برای حفظ و مرمت و صحافی، عموماً در کتابخانه‌های مصر و کشورهای غربی پراکنده شدند. در نهایت در دسامبر 2023 مجموعه العمری با بمبارانی هدفمند کاملاً تخریب شد. مردم غزه در اعتراض به این تخریب، همچنان در ویرانه‌های مسجد العمری که نقش غیرقابل انکاری در خاطرات و کودکی و تربیت و مناسک دینی و زندگی آنها داشته نماز به جا می‌آورند. متن کامل فهرست ده میراث فرهنگی غزه که به‌ عمد ویران شد را بخوانید. 2⃣4⃣3⃣ @Azadisqart
🔹کتاب‌شناسی فوزیه مجد «فوزیه معصومه مجد»، موسیقی‌دان، آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و اتنوموزیکولوگ (موسیقی‌شناس حوزه‌ی موسیقی نواحی و بومی) ا‌ست که سال ۱۳۱۷ در برلین متولد شد. البته وقتی یک ساله بود خانواده‌اش در پی وقوع جنگ جهانی به ایران بازگشتند و او پیانو را از همان کودکی آموخت. او در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۳۲۰، به انگلستان مهاجرت کرد و به تحصیل موسیقی در مدرسه‌ی «مورتون هال» و دانشگاه «ادینبورو» مشغول شد. پس از فارغ‌التحصیلی، در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و تدریس در هنرستان عالی را آغاز کرد و به بازبینی موسیقی نواحی ایران در صداخانه‌ی وزارت فرهنگ و هنر وقت ‌پرداخت. علاوه بر آن، سال‌ها منتقد موسیقی بود. همچنین برای چند فیلم و ارکستر مجلسی سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران موسیقی ساخت. مجد زیرنظر این مرکز حفظ و اشاعه‌ی موسیقی گروهی تشکیل داد که با سفر به نواحی از اجرای موسیقی نواحی، اقوام و موسیقی دستگاه ردیفی نواحی را گردآوری کرد. ادامه‌ی یادداشت معرفی برخی کتاب‌ها و آلبوم‌های فوزیه مجد را در سالروز تولد این هنرمند بخوانید. 2⃣4⃣4⃣ @Azadisqart
نیست پروا تلخ‌کامان را ز تلخی‎های عشق آب دریا در مذاق ماهی دریا خوش است امروز روز صائب بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین شاعر سبک هندی است. شاعری که بسیاری از شعرهایش را مردم بدون دانستن نام شاعر از برند. به همین بهانه بیست بیت از بهترین بیت‌های صائب تبریزی را برای مطالعه شما برگزیدیم. چه از میان تک‌بیت‌های مستقل که اصطلاحا به آن «مفردات» می‌گویند، چه از میان بیت‌های درخشانی که در میان غزل‌های صائب آمده است و اصطلاحا به آن «بیت‌الغزل» می‌گویند. همچنین در این انتخاب سعی کردیم ضمن برگزیدن از میان بیت‌های مشهور و بیشتر از بیت‌های مشهور سراغ انتخاب بیت‌هایی برویم که با همه زیبایی یا حکمتی که در آن‌ها هست، چندان در میان مردم مشهور نیستند. جدا از این نکته چه در اوزان چه در عواطف (شعرهای غمگین و شاد) نیز سعی کردیم در این گزیده تا حدی تنوع برقرار باشد. در ادامه فهرست بهترین تک‌بیت‌های صائب تبریزی را بخوانید. 2⃣4⃣5⃣ @azadisqart
هنرمندان همسایه‌ی دیوار به دیوار افسردگی‌اند. معمولاً در فیلم‌ها و سریال‌ها یک شاعر، یک نویسنده یا یک نوازنده را در حالی می‌بینیم که ساده‌تر از نابه‌هنگام شاد شدن، آماده‌ی رنجیدن و به گوشه‌ای خزیدن است. سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا این اتفاق می‌افتد؟ ولی سؤال فوری‌تر این است که بعد چه بلایی سر او می‌آید؟ ممکن است او کم‌کم بهبود پیدا کند. ممکن است تا پایان عمر وضعیت ناپایداری را تجربه کند و ممکن است به آخر کار برسد: خودکشی! 🔹همینگوی به همه می‌گفت که مأموران اف‌بی‌آی همیشه او را تعقیب می‌کردند، همه‌ی حرکاتش را زیر نظر داشتند، در گوشه‌ی کافه، کازینو و بار محل سکونتش می‌ایستادند و به او خیره می‌شدند. اسناد و مدارک اف‌بی‌آی که سال‌ها بعد منتشر شد نشان داد که او همان‌گونه که گفته بود به‌شدت تحت تعقیب بود. حتی یکی از روان‌پزشکان کلینیک مایو در روچستر مینه‌سوتا که او در آنجا تحت مداوا بود با اف‌بی‌آی تماس گرفت و اجازه خواست تا به بیمار خود که از بازجویی و تحقیق و تفحص اف‌بی‌آی نگران بود، بگوید که اف‌بی‌آی هیچ نگرانی‌ای نسبت به ثبت‌نام او با اسم جعلی ندارد. متن کامل یادداشت چرا همینگوی خودکشی کرد را بخوانید. 2⃣4⃣6⃣ @azadisqart
محتشم و محرم با هم عجین‌اند، آن‌قدر که اولین روز ماه محرم روز بزرگداشت محتشم است و عجیب اینکه بین این شخص و آن واقعه به‌اندازه‌ی نهصد سال فاصله‌ی زمانی هست. هرچه بیشتر راجع‌به محتشم کاشانی و کربلانامه‌اش خواندم و شنیدم بیشتر به این فکر کردم که چه عاملی باعث حذف این فاصله‌ی نهصدساله شده. پاسخ‌های متعددی برای این سؤال وجود دارد اما پاسخی که من را قانع می‌کند ناظر به ارزش هنری ترکیب‌بند محتشم است.  این ترکیب‌بند یک سیر روایی دایره‌ای دارد که ابتدا و انتهایش خود محتشم به‌عنوان یک راوی فعال ایستاده و حضورش در روایت را پنهان نمی‌کند. در پیشانی روایت یک تجاهل‌العارف زیبا خودنمایی می‌کند که ماندگار شده: باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟ جالب اینجاست که این شعر لحظه‌های سوزناک بسیاری دارد که اشک مخاطب را سرازیر می‌کند اما آن ابیاتی که پررنگ شده‌اند همین ابیات آغازین‌اند. به گمان من علتش همان ترفند ادیبانه‌ی تجاهل‌العارف است. گویی محتشم خودش را در ابتدا خالی‌الذهن نشان می‌دهد؛ مثل مسافری که به شهری ناشناس سفر می‌کند و با هنگامه‌ی انسانی و کیهانی سهمگینی مواجه می‌شود و به‌دنبال علت این جوش و خروش می‌گردد. در روز اول محرم و به پاس بزرگداشت صفحات درخشان هنر آیینی متن کامل یادداشت نگاهی به ارزش‌های هنری ترکیب‌بند محتشم کاشانی را بخوانید. 2⃣4⃣7⃣ @azadisqart
🔹 پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره ادبیات کودک و نوجوان ۱۸ تیرماه هرسال در تقویم به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است. ادبیات کودک و نوجوان، جهانی است که بسیاری از ما پرورش یافته آن هستیم، کودکی و نوجوانی خود را در آن سپری کرده‌ایم و برای اولین بار، جهان را از پنجره‌‌اش نگاه کرده‌ایم. به مناسبت این روز از شما دعوت می‌کنیم تا این مطالب را مطالعه کنید: ۱. چطور برای بچه‌ها کتاب انتخاب کنیم؟ ۲. ۱۰ کتاب داستان برای تشویق کودکان به کتابخوانی ۳. ۱۰ رمانِ دنباله‌دارِ نوجوانانه‌ی جذاب، برای خواندن در تابستان ۴. ۱۰ رمانِ نوجوانانه برای روزهای بحران و شرایط خاص ۵. معرفی بهترین بازنویسی‌های ادبیات کهن فارسی برای کودکان و نوجوانان ۶. پنج کتاب رمان از بهترین کتاب‌ها با موضوع قهر برای مخاطب نوجوان ۷. ۱۰ کتاب داستان از بهترین کتاب‌ها با موضوع قهر برای مخاطب کودک ۸. پنج کتاب داستانی از بهترین کتاب‌ها با موضوع پدر برای مخاطب نوجوان ۹. پنج کتاب داستانی از بهترین کتاب‌ها با موضوع پدر برای مخاطب کودک ۱۰. میراث نادر ابراهیمی در ادبیات کودک و نوجوان ۱۱. مروری بر چند کتاب احمدرضا احمدی در ادبیات کودک و نوجوان ۱۲. ریویو: نگاهی به رمان «زیبا صدایم کن» اثر فرهاد حسن‌زاده ۱۳. بیست کتاب پیشنهادی ادبیات کودک و نوجوان برای خرید از نمایشگاه کتاب ۱۴. پادکست «رادیو خرمالو» با موضوع رمان نوجوان 2⃣4⃣8⃣ @azadisqart
در یزد، همسایه‌هایش او را «آذر» صدا می‌زدند. شاید چون آذر نه آن‌قدر مثل نام کوچکش، «مهدی» خودمانی بود و نه مانند دنباله‌ی نام خانوادگی‌اش عام که بشود به هر آدم یزدی دیگری نسبت داد. گویا او برای دوستان و دوستدارانش بیشتر آذر بود. مردی که در کنج خلوتش از کتاب‌ها روشنایی می‌گرفت. اصلاً انگار آذر شمعی بود که جمعی را روشنایی می‌داد، اما خودش تنها می‌سوخت. حتماً کوچه‌ پس‌کوچه‌های باریک یزد مرد لاغراندام و گندم‌گونی را به خاطر می‌آورند که در سال‌های پایانی عمرش از شلوغی تهران به خانه‌ای گِلی در دل روزهای آفتابی و سوزان یزد پناه آورد. روزهای معدودی هم سایه‌ی خمیده‌ی او از کوچه‌ها می‌گذشت. می‌توانم شانه‌های افتاده‌اش را که یادگار سال‌ها مطالعه و سر خم کردن روی سطر به سطر کتاب‌ها بودند، تجسم کنم. اما بیشتر روزهای آذر به خانه‌نشینی یا بهتر بگویم گوشه‌نشینی می‌گذشت. امروز سال‌مرگ مردی‌ است که به پاس خدماتش در بازنویسی و نگارش داستان‌ و شعر کودک، از او با عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان» یاد می‌شود، اما شاید کمتر کسی از کودکیِ رنجور و فراموش‌شده‌ی مهدی آذریزدی و محرومیت‌های او که در پسِ این عنوان پنهان شده، حرف بزند. متن کامل تک‌نگاری مهدی آذر یزدی را به مناسبت سالروز درگذشت این هنرمند بخوانید. 2⃣4⃣9⃣ @azadisqart
بیراه نیست اگر پادکست تازه از راه‌رسیده‌ی «رادیو خرمالو» را پربازدیدترین پادکست فارسی نوجوان بنامیم. پادکست «رادیو خرمالو»، سلسله پادکست‌هایی است که با نگاهی ویژه به کتاب، برای نوجوانان و با موضوع رمان نوجوان همزمان با نمایشگاه کتاب از اردیبهشت‌ماه منتشر شد و  تنها با انتشار دو اپیزود به بیش از ۱۶ هزار دنبال‌کننده رسید. امروز، هجدهم تیرماه، همزمان با «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان»، سومین شماره از پادکست «رادیو خرمالو» با موضوع «کتابی بخوانم که سال‌ها از نوشته شدنش می‌گذرد اما همچنان خواننده دارد» منتشر شد. پیش از این دو شماره از این پادکست با عنوان «می‌خواهم کتابی بخوانم که قهرمانش یک دختر جوان باشد» «می‌خواهم کتابی بخوانم درباره آدم هایی که همرنگ جماعت نبودند» منتشر شده بود. سازندگان پادکست «رادیو خرمالو» معتقدند معروف و مشهور بودن الزاما دلیل خوب بودن یک کتاب نیست؛ ممکن است هیچ کتاب‌فروشی، کتاب‌هایی که در «رادیو خرمالو» معرفی می‌شود را پشت ویترین کتابفروشی‌اش نگذارد اما مهم این است که کتاب‌های خوبی در جهان وجود دارند که هیچ وقت به این درجه نمی‌رسند که مشهور شوند و اسمشان در فهرست‌های معروف بیاید و کار «رادیو خرمالو» این است که مخاطبانش را به کشف آن‌ها می‌برد. رادیو خرمالو در کست باکس متن کامل خبر انتشار و توضیحات درباره رادیو خرمالو را بخوانید. 2⃣5⃣0⃣ @azadisqart
🔹فهرست: همه آثار فروخته شده در بیستمین حراج تهران + تصاویر بیستمین حراج تهران عصر روز جمعه ۱۵ تیرماه، با حضور جمع کثیری از مجموعه‌داران، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار شد؛ در حالی که عده زیادی از دنبال‌کنندگان این حراج، این رویداد را از طریق بستر آنلاین در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مشاهده کردند. در بیستمین حراج تهران ۱۱۵ اثر از ۱۱۱ هنرمند، عرضه شد که ۱۰۷ اثر یعنی ۹۳ درصد آثار به فروش رسیدند. در این دوره از حراج تهران ۴۴ اثر با ارزش بیش از یک میلیارد تومان برآورد قیمت به مجموعه‌داران ایرانی پیشنهاد شد، که در نهایت ۴۱ اثر، در حراج بیستم با قیمت میلیاردی چکش خوردند. رکورد این دوره از حراج به تابلو «پایان یک دوران» از آیدین آغداشلو به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون اختصاص پیدا کرد و پس از آن تابلوی «شماره‌های سیاه روی سفید» فرهاد مشیری ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان و نقاشیخط محمد احصایی به قیمت ۱۱ میلیارد تومان در جایگاه دوم و سوم رکورداران این دوره حراج قرار گرفتند. از دیگر ویژگی‌های بیستمین حراج تهران این بود که علاوه بر آثاری از هنرمندان مشهور بازار هنر ایران، همچون حسین زنده‌رودی، آیدین آغداشلو، محمد احصائی، منصور قندریز و... تعداد زیادی از آثار هنرمندان معاصر ایران، بخصوص چهره‌های جوان‌تر نیز به علاقه‌مندان هنر عرضه شد. رویداد «حراج تهران» از سال ۱۳۹۱ هر ساله در دو نوبت، تابستان ویژه‌ی هنر معاصر و زمستان ویژه‌ی هنر مدرن ایران برگزار می‌شود. متن کامل فهرست و گزارش آثار فروخته شده در حراج تهران را بخوانید. 2⃣5⃣1⃣ @azadisqart