_«بازگشت» یک خودزندگینامه از هشام مطر لیبیایی است. روایتی از جستوجوی او بهدنبال پدرش. پدری که در زندانهای قذافی سرنوشت نامعلومی دارد. وقتی هشام در نوزده سالگی و در انگلیس دانشجو بود پدرش بهدلیل فعالیتهای سیاسی بر علیه حکومت قذافی ناپدید شد. حالا او پس از سرنگونی قذافی به کشورش بازگشته است تا پدر را بیابد. او برای...
_در «آوای کوهستان» شینگو که همراه با همسر و پسر و عروسش در یک خانه زندگی میکند متوجه مشکلات پسر و عروسش با یکدیگر شده. او سعی دارد تا زندگی پسرش را نجات دهد اما هر چقدر عمیقتر میشود، مشکلات را شدیدتر مییابد. از طرفی دختر شینگو نیز با فرزندانش بهسوی خانواده برمیگردد و او نیز قصد طلاق از همسرش را دارد. شینگو به عنوان پدر سعی میکند برای حل مشکلات فرزندانش قدمی بردارد اما پیامدهای جنگ شدیدتر...
همانطور که در یادداشت بهترین فیلم با موضوع پدر قول دادهبودیم، فهرست بهترین کتابها با موضوع پدر و پدری را برایتان آماده کردهایم. برای دیدن این فهرست بسیار متنوع از کتابهای ایرانی و خارجی، همراه با توضیحات، روی لینک بزنید.
#پیراپدری
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
7⃣1⃣
@Azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویدئو
چهلمین سال برگزاری جشنواره فیلم فجر بهانهای شد تا در قالب پروندهی پرواز بر فراز آشیانهی سیمرغ مروری داشته باشیم بر متن و حاشیههای این رویداد مهم هنری ایران.
امید داریم این مرور که با نگاه منصفانه به درخششها و هم اشکالات گذشته و امروز سینمای ایران شکل میگیرد بتواند راهگشای فردای این سینما باشد. نگاه ما در این پرونده گرچه به دستاوردهای درخشان گذشتهی سینمای ایران و حتی نوستالژی هم توجه دارد، اما سعیمان بر این بوده خالی از نوستالژیزدگی باشد!
دعوتید به تماشای درآمد تصویری پرونده!
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
7⃣2⃣
@Azadisqart
پدر «احمد کایا» بضاعت چندانی نداشت. کارگر ساده نساجی بود در محلهی فقیرنشینی در شهر ملطیه ترکیه. آب باریکهای که در میآورد کفاف سیر کردن شش فرزند قد و نیم قد را نمیداد. با آن شکمتلهی ناچیز، نهایتاً میتوانست زندگی دونفرهای را سامان بدهد و گاهی هم سیگار ارزان قیمتی دود کند. مثلاً سیگار مارک «بافرا» که معادلش در ایران حدوداً چیزی ست شبیه "بهمن کوتاه". اداره کردن یک زندگی هشت نفره با آن مواجب بخور نمیر، امکان نداشت. با خیال معاش بهتر، خانه و زندگی را جمع کرد و راهی استانبول شد. با خیال خام و هوس پخته. در استانبول اما خبری نبود.
در سیزدهمین صفحه از پرونده پیراپدری ترجمهی فارسی ترانهی "این مرد بابای من است" از خوانندهی مشهور ترکیه، احمدکایا را به شما تقدیم کردهایم؛ ترانهای که کایا آن را به پدرش تقدیم کرد. این ترجمه به همراه یادداشتی است درباره زندگی احمد کایا که آن را از این لینک بخوانید.
#احمد_کایا
#پیراپدری
#دفتر_ترجمه_میدان_آزادی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات_ترکیه
#شعر
#موسیقی
7⃣3⃣
@Azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
Bu adam benim babam
این مرد، پدر من است
Derdi dağlardan büyük
با دردهایی بزرگتر از کوه
Çaresiz، beli bükük hey
بیچاره و خمیده… آه
Bir gün olsun gülmemiş
حتی یک روز هم نخندیده
Rahat nedir bilmemiş
مفهوم آسایش را نمیداند
Gözyaşını silmemiş
اندوهش پایان ندارد
Bir lokma ekmek için
برای یک لقمه نان
Kimseye eğilmemiş
پیش هر کس و ناکسی خم نشده
Bu adam benim babam hey
این مرد پدر من است
Ağlama aslan babam
گریه نکن پدرِ شیرمردِ من!
Dert etme naçar babam
درد نکش پدر بینوای من!
Kara gün geçer babam he
روزهای سیاه میگذرند… آه
Bir kapıyı kapayan
همان کسی که درها را بسته
Gene açar babam
همو دوباره باز میکند
برای خواندن متن ترجمه کامل این شعر و یادداشت مربوط به آن لینک را لمس کنید.
#احمد_کایا
#پیراپدری
#دفتر_ترجمه_میدان_آزادی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات_ترکیه
#شعر
#موسیقی
7⃣4⃣
@Azadisqart
سه نکتهی آموزانده شده به من از طرف او(پدرم)، در سه مرحله از عمرم انجام گرفتهاست و به همین علت من مایلم که دورهی عمر خودم را بر حسب این سه نکته تفکیک و تقسیم بندی بکنم... پدرم عبدالرسول... او آموزگاری بود که اصلاً قصد آموزگاری نداشت و چه بسا که به همین سبب نکات تعیین کنندهای که او بر زبان آورده تا این حد در من مؤثر افتادهاست. ساده لوحانه خواهد بود اگر فکر کنم سخنی که من از پدرم شنیده ام، باز گویش برای فرزندم همان اثری را بر او خواهد داشت که در موقعیت و در وضعیت خاصی روی من داشته است پس به این علل که بر شمردم تصمیم گرفتم آن سه نکته را اینجا بیاورم و مخاطبم را از حدود بستهی فرزندانم تا بیحدودی فرزندان تمام مردم فرا بگسترانم و...
محمود دولتآبادی اهل خراسان است. خراسان، خاستگاه ادب و حکمت. پس چندان دور از ذهن نیست اگر روایت دولتآبادی از پدرش سرشار باشد از ادب، حکمت و روشنبینی گمشدهی ایرانی. روایت او از پدرش را اینجا بخوانید.
#محمود_دولت_آبادی
#روایت_هنرمند_از_پدر
#پیراپدری
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
7⃣5⃣
@Azadisqart
قسمت پنجم و آخر از ستون «پدرهای محبوب سینمای ایران»، به آقاجونِ دوستداشتنیِ «سفر جادویی» به کارگردانی «ابوالحسن داوودی» با بازی پدرانهی مرحوم «رضا عبدی» و همچنین «اکبر عبدی» پرداختهاست. در اینجا باید از یک نکتهی قابل توجه در شخصیتپردازی آقاجون گفت، استفاده از مرحوم «رضا عبدی» یا همان «آمیرزا»ی شیرین «صبح جمعه با شما» به عنوان بازیگر این نقش! «آمیز عبدالطمع» که صدای آشنای رادیو و دوبله و طنز ایران که خاطرات شیرینی را برای نسلها رقم زد. «رضا عبدی» با نقش بسیار کوتاهش در «سفر جادویی»، به تلطیف فضای فیلم و کمرنگ شدن خشونت تا حد مناسب شدن فيلم برای کودک و نوجوان بسیار کمک کرد.
برای خواندن ادامهی این متن لینک را لمس کنید.
#رضا_عبدی
#پدرهای_محبوب_سینمای_ایران
#پیراپدری
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
7⃣6⃣
@Azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویدئو
«قاب نقد فیلمِ میدان آزادی» جایی برای نقد تخصصی و نگاه آزاد به آثار سینمایی در مجلهی ماست. همزمان با آغاز جشنوارهی فیلم فجر، تب بررسی و تبادل نظر دربارهی فیلمها، هنرمندان و حواشی جشنواره نیز داغ میشود. به همین بهانه و به بهانهی پروندهی «پرواز بر فراز آشیانهی سیمرغ» اولین برنامههای تصویری این قاب را به فیلمهای جشنواره فجر اختصاص میدهیم.
در این قاب، در قالب چند ویدئوی جداگانه به سراغ نقد و بررسی تعدادی از آثار سینمایی حاضر در جشنواره فجر 41 میرویم که حاصلش ستونیست با عنوان «نقد و بررسی فیلمهای جشنوارهی فجر 41».
منتقد این فصل خانم معصومه نبیپور، منتقد، پژوهشگر و مدرس سینماست.
در ویدئو تیزر و درآمد این برنامه را مشاهده میکنید.
#قاب_نقد_فیلم_میدان_آزادی
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
7⃣7⃣
@Azadisqart
چهارمین قسمت از ستون «فهرستهای بهترینهای تمام ادوار جشنوارهی فیلم فجر» را به فهرست «برندگان سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر» در همه ادوار اختصاص دادیم. در صفحهی هشتم از پروندهی «پرواز بر فراز آشیانهی سیمرغ»، توضیحی دربارهی این جایزه و فهرست تمام برگزیدگان را میتوانید بخوانید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_هنرمندان
#فهرست_آثار
#سینما
7⃣8⃣
@Azadisqart
در سال ۱۳۷۱ هیئت داوران متشکل از عزتالله انتظامی، سیدمرتضی آوینی، عزیزالله حمیدنژاد، سیدمهدی شجاعی و اسفندیار شهیدی بود. این یعنی اولین حضور یک بازیگر در جمع هیئت داوران!
بیشترین جوایز دورهی سیزدهم به «روز واقعه»ی شهرام اسدی، «پریِ» داریوش مهرجویی، «روسری آبیِ» رخشان بنیاعتماد و «کیمیا»ی احمدرضا درویش رسید.
هارون یشایایی از چهرههایی بود که در سال ۱۳۷۷ برای او آیین بزرگداشت برگزار شد. یشایایی تهیهکنندهی فیلمهایی چون «هامون»، «ناخداخورشید»، «ای ایران»، «کیمیا» و «اجارهنشینها»ست.
در قسمت دوم از یادداشتهای چهارگانهی «متن و حواشی جشنواره فیلم فجر» به مرور اتفاقات و آثار مربوط به دههی دوم یعنی سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۰ پرداختهایم که میتوانید از اینجا بخوانید.
#مرور_جشنواره_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
7⃣9⃣
@Azadisqart
تاکنون پروانه معصومی، مریلا زارعی، فاطمه معتمدآریا، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی، هنگامه قاضیانی و باران کوثری هرکدام دوبار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شدهاند.
فهرست کامل برندگان سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن به تفکیک سال و فیلم را اینجا ببینید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#فهرست_هنرمندان
#سینما
8⃣0⃣
@Azadisqart
تاکنون پرویز پرستویی با هشت بار نامزدی و کسب چهار سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد و همچنین دو بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در میان بازیگران رکورد قابلتوجهی را در کسب سیمرغ به ثبت رسانده است!
در ستون «فهرستهای بهترینهای تمام ادوار جشنوارهی فیلم فجر» پرونده نوبت به انتشار «فهرست برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد» در همه ادوار رسیده است. از اینجا ببینید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#فهرست_هنرمندان
#سینما
8⃣1⃣
@Azadisqart
🔹در سال بیست و دوم در بخش بینالملل، جایزهی بینالمذاهب به «مارمولکِ» کمال تبریزی رسید!
🔹در جشنوارهی سال ۱۳۸۵ قالیباف، شهردار تهران که قول داده بود سینما آزادی تا سال بعد به بهرهبرداری برسد قولش را عملی کرد و در بهمن ۱۳۸۶ پردیس سینمای آزادی پس از ده سال کشوقوس (از آتشسوزی شدید سال ۱۳۷۶) به بهرهبرداری رسید و جزو سینماهای نمایشدهندهی آثار شد.
🔹در بخش بازیگری دوره بیستوهشتم فجر، سیمرغ نقش مکمل زن به شیرین یزدانبخش رسید. یزدانبخشِ شصتساله با اولین تجربهی بازیگریاش در «لطفاً مزاحم نشویدِ» محسن عبدالوهاب این سیمرغ را به دست آورد!
در سومین قسمت از چهارگانهی «متن و حواشی جشنواره فیلم فجر» از پروندهی «پرواز بر فراز آشیانهی سیمرغ»، اتفاقات سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ جشنواره را به طور خلاصه مرور کردهایم. این یادداشت را اینجا بخوانید.
#مرور_جشنواره_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
8⃣2⃣
@Azadisqart
سعید پورصمیمی با پنج بار نامزدی و سه بار برنده شدن این جایزه، پیشتاز سایر بازیگران است. اکبر عبدی و نوید محمدزاده هر کدام با سه نامزدی و دوبار برنده شدن، در جایگاههای بعدی قرار دارند. زندهیاد جمشید اسماعیلخانی، کامبیز دیرباز، سید شهاب حسینی، حامد بهداد، افشین هاشمی، فرهاد اصلانی و ساعد سهیلی هر کدام موفق شدند سه بار در جشنوارهی فیلم فجر بهعنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد شوند. گرچه برخی از آنها تا به حال موفق نشدهاند جایزهی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را کسب کنند.
فهرست کامل برگزیدگان «سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد» به همراه فیلمهایشان در همه ادوار را اینجا ببینید
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#فهرست_هنرمندان
#سینما
8⃣3⃣
@Azadisqart
تا کنون مهتاب نصیرپور، فاطمه معتمدآریا، نیکو خردمند، شبنم مقدمی و سحر دولتشاهی هرکدام دوبار برگزیده بازیگر نقش مکمل زن شدهاند. رکورددار نامزدی در این بخش اما با مریلا زارعی است با چهار بار نامزد و تنها یکبار برگزیده شدن!
فهرست «تمام برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن» جشنواره فجر را اینجا ببینید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#فهرست_هنرمندان
#سینما
8⃣4⃣
@Azadisqart
رکوردداران دریافت بیشترین سیمرغ بلورینِ بهترین موسیقی متن در جشنوارهی فیلم فجر آقایان محمدرضا علیقلی، حسین علیزاده و مجید انتظامی هستند؛ هر کدام با چهار سیمرغ. بعد از آنها کارن همایونفر با سه بار دریافت جایزه پیشتاز سایر آهنگسازان است. جایگاه بعدی به زندهیاد بابک بیات، احمد پژمان، کامبیز روشنروان، فرهاد فخرالدینی و حامد ثابت تعلق دارد که هر کدام دو بار موفق شدند این جایزه را دریافت کنند.
فهرست «تمام برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم» جشنواره فجر را اینجا ببینید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#فهرست_هنرمندان
#سینما
8⃣5⃣
@Azadisqart
دههی چهارم برگزاری برجستهترین جشنوارهی فیلم در ایران نیز فرا میرسد. این دهه هم خالی از جنجال واتفاقات مهم نبود، از حضور «رستاخیزِ» پر سروصدای احمدرضا درویش در جشنواره تا اعطای سیمرغِ نوید محمدزاده به رضا عطاران و همچنین خداحافظی تلویحی فرامرز قریبیان با دنیای بازیگری. فیلمهای قابل اعتنایی مثل «ابد و یک روز»، «دارکوب»، «محمد رسول الله»، «سرخپوست»، «روز صفر»، «خداحافظی طولانی»، «بادیگارد»، «موقعیت مهدی»، «ماجرای نیمروز»، «آرایش غلیظ» و چند اثر مهم دیگر، همه و همه متعلق به این دهه از جشنواره بودند. جشنواره که در سال ۱۳۹۸ به دورهی سی و هشت میرسد، باز هم تحریم از سوی برخی سینماگران کلید میخورد؛ تحریمی که علتش همدردی با خانوادههای جانباختگان سانحهی سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام میشود و برخی هنرمندان بهرغم اینکه خود، جزو اعلامکنندگان تحریم بودند، باز هم در جشنواره حضور مییابند.
متن کامل متن و حواشی دههی چهارم جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۱-۱۴۰۰) را اینجا بخوانید.
#مرور_جشنواره_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
8⃣6⃣
@Azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره فلسطین به بهانه روز غزه
در تقویم کشورمان از سال ۱۳۸۷ و در سالگرد جنگ ۲۲روزه، ۲۹دیماه به عنوان روز غزه نامگذاری شده است. شاید اگر در سالی دیگر و موقعیتی دیگر قرار داشتیم با توجه خیلی کمتری از این روز رد میشدیم. اما امسال با فاجعه بزرگ انسانی در غزه، با کشتهشده بیش از ده هزار کودک بیگناه فلسطینی -و چهاردههزار انسان دیگر- در غزه، به آسانی نمیتوان از این روز گذشت.
پیش از این، مطالب متعددی در نسبت هنر و ادبیات با سرزمین فلسطین و مردم رنجدیدهی غزه بهطور اختصاصی در مجله میدان آزادی منتشر شده بود، مطالبی از عالم موسیقی، نقاشی، عکاسی، شعر و ادبیات داستانی. امروز به بهانه روزه غزه و به احترام رنج عظیم مردم فلسطین همه مطالب هنری مرتبط مجله را در یک بستهی رسانهای با شما در میان میگذاریم:
۱. ویدئو: شعرخوانی نزار قبانی برای کودکان فلسطینی + ترجمه فارسی
۲. ویدئو: موزیکویدئوی «یما مویل الهوا» با صدای «جولیا پطرس» + ترجمه فارسی
۳. ویدئو: ترانهای به یاد مادر + ترجمه فارسی
۴. از بهترین نقاشیهای بانوی هنرمند فلسطینی «هبه زقوت» که در غزه شهید شد
۵. «اسرائیل، حماس و غزه» به روایت ژوزه ساراماگو
۶. «غسان کنفانی»؛ مردی آفتابی از سرزمين پرتقالهای غمگين
۷. «از سنگهای داود تا تانکهای جالوت» به روایت ژوزه ساراماگو
۸. به تصاویر دلخراش غزه نگاه بکنیم یا نه؟ سوزان سانتاگ پاسخ میدهد
۹. داستان خلق یک شاهکار از محمود درویش و مارسل خلیفه
#مجله_میدان_آزادی
8⃣7⃣
@azadusqart
جستجوی حال خوب در شرایط نه چندان معمولی
🔹ریویو: نقد و نظری به فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»
خانواده و اخلاق پای ثابت تمام فیلم های بهروز شعیبیست، در بعضی فیلمها مقولات دیگری مثل سیاست یا جامعه هم ضمیمه میشود، ولی فیلم آخر بهروز شعیبی بیش و پیش از همه چیز فیلمی خانوادگیست. موضوعی که در دهههای اخیر سینمای ایران چندان دربارهاش حرفی زده نمیشود و اگر هم زده شود برای این است که فحشی نثارش کنند! اگر هیچ دلیل دیگری وجود نداشت همین دلیل و همینطور حال خوب فیلم، آن را دیدنی کرده است، و البته که خوبیهای دیگری هم وجود دارد.
«آغوش باز» روایتی از سه زوج است. یکی در اواخر راه ازدواج و زندگی، یکی در اواسطش و دیگری در ابتدای راه نامزدی.
متن کامل ریویوی آغوش باز را بخوانید.
#آغوش_باز
#بهروز_شعیبی
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#جشنواره_فیلم_فجر
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
8⃣7⃣
@azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ویدئو
قاب نقد فیلم میدان آزادی
قسمت دوم از جشنواره چهل و دوم فجر
فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی «جواد عزتی»
ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید.
#تمساح_خونی
#جواد_عزتی
#قاب_نقد_فیلم_میدان_آزادی
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
8⃣8⃣
@azadisqart
جان تروبی نویسنده و نظریهپرداز داستان، در کتاب معروف خود با نام «آناتومی داستان» در فصلی با عنوان «هفت گام اصلی در ساختار داستان» به تبیین هفت مرحلهی اصلی که تغییر و تحول یک قهرمان را تبیین میکنند و باعث میشوند او را عمیقا باور کنیم و دوست داشته باشیم میپردازد؛ هفت مرحلهای که فارغ از سیر داستان باید در درون قهرمان اتفاق بیفتند تا او نهایتا به یک آدم جدید تبدیل شود. این هفت مرحله عبارتند از نیاز، آرزو، حریف، نقشه، نبرد، مکاشفهی نفس و تعادل جدید.
🔹در مجال کوتاه بین دو نیمهی بازی حساس با کویت (که باخت میتواند به قیمت جان رزمندگان در جبهه تمام شود) دهداری بالاخره به مکاشفهی نفس دست مییابد، از پافشاری بیموردش بر بازی زمینی دست برمیدارد و دستور جدیدی به بازیکنان میدهد که مایهی تعجب آنها اما باعث پیروزی تیم فوتبال ما میشود.
متن کامل ریویوی فیلم پرویزخان را بخوانید.
#پرویزخان
#علی_ثقفی
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
8⃣9⃣
@azadisqart
▪️اسکار در حال صدساله شدن است. درست مثل یک پیرمردِ فرتوت اما ثروتمند و مشهور. اسکار مشهورترین جایزه سینمایی جهان است و برای بسیاری از مخاطبان عمومی سینما یک ملاک معتبر برای تماشای فیلم. اعتبار این جایزه که از سال 1929 برگزار میشود به راحتی به دست نیامده و به راحتی هم فرو نمیریزد، درست مثل پیرمرد ثروتمندی که آنقدر پول جمع کرده که پس از مرگ هم تا سالهای سال فرزندانش میتوانند بر سر سفرهاش بنشینند و از اعتبارش بخورند و نامش را همچنان بزرگ بدارند.
▫️اگر بسیاری از جایزههای سینمایی جهان دوست دارند و دست وپا میزنند تا با ارزشهای هنری یا انسانی شناخته شوند (چه به حقیقت چه به ریا و فریب) اسکار به راحتی با دو ویژگی شناختهشده و از اینچنین شناختهشدن هم ابایی ندارد، یکم: «فهم و تبلیغ سینمای عامهپسند» و دوم: «ترویج، تبلیغ و ستایش ارزشهای آمریکایی و حتی سیاستهای کوتاهمدتِ دولتهای وقت آمریکا». فرمایشیترین، دستوریترین، فریبکارترین و سیاستزدهترین جایزه هنری جهان اسکار است، اما این چهار ویژگی ضربه خاصی به هیمنه این جایزه نمیزنند تا وقتی مثل همیشه گرانترین و پرسروصداترین جایزه نیز همین اسکار باشد، که هست.
سرمقاله پرونده اسکار را با مروری بر تاریخچه و کارنامه دیروز و امروز اسکار بخوانید.
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
9⃣0⃣
@azadisqart
▪️ «زندگیهای گذشته» قصهی عشق است. یک قصهی عشقی ساده و معمولی که شبیهش را زیاد در کتابها و فیلمها و قصهها دیدهایم. اصلاً شاید شما را یاد «در حال و هوای عشقِ» وونگ کار وای هم بیندازد، چون به هر حال در ماجرا پای نفر سومی هم وسط است و فیلم هم کرهای است؛ همانطورکه یاد من انداخت. اما مسئله فقط این قصهی تلخ و شیرین نامکرر (یا مکرر؟) نیست، مسئله مصیبتهای متفاوت آن در زمانهای مختلف است. مسئله شکل آن در زمانهی ماست. اگر که چندصد سال قبل آقای حافظ عزیز ما با دو قدم فاصله از محبوبش در شیراز جمعوجور آن روزگار، غزلها دربارهی دوری و دیری معشوق میگفت، حالا ما در زمانهای زندگی میکنیم که ممکن است دوست دوران کودکیات که اتفاقاً کسی است که اولین قرار عاشقانهی زندگیات را هم با او گذاشتهای و بعد از دوازده سال و بیست و چهار سال هنوز دوستش داری، در جایی آنقدر دور و با چنان اختلاف زمانیای زندگی کند که ساعت خواب او با ساعت بیدار شدن تو یکی باشد.
متن کامل ریویوی فیلم زندگیهای گذشته را در پرونده اسکار بخوانید.
#زندگی_های_گذشته
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
9⃣1⃣
@azadisqart
🔸فهرست: جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد در همه دورهها
انتخاب بهترین بازیگر نقش اول همیشه با انتقادها و تاییدهای اهالی هنر همراه بوده است چراکه چنین انتخابی دارای یک فرمول مشخص و یک قالب همیشگی نیست. از ابتدای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در اسکار یعنی از سال ۱۹۴۹ هفت بازیگر توانستهاند بیش از یک جایزه دریافت کنند. این آمار در بین دریافتکنندگان ۳ جایزه تنها به دو بازیگر تعلق دارد.
جک نیکلسون با ۱۲ بار نامزدی و ۳ بار کسب جایزهی بهترین بازیگر نقش اول مرد در صدر این جدول قرار دارد. پس از آن دنیل دی لوئیس است که با ۷ بار نامزدی و ۳ جایزه رتبهی بعدی را از آن خود کرده است.
مارلون براندو، تام هنکس، اسپنسر تریسی، جین هاکمن و داستین هافمن نیز هر یک دو بار برندهی جایزهی بهترین نقش اول مرد در اسکار شدهاند.
فهرست بهترین بازیگران نقش اول مرد اسکار از ابتدا تا کنون را در پرونده اسکار ببينيد.
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_هنرمندان
#سینما
#فیلم
9⃣2⃣
@azadisqart
🔸فهرست: جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن در همه دورهها
از ابتدای اهدای جایزهی بهترین بازیگر زن در اسکار –یعنی از سال ۱۹۲۹- چهل و چهار بازیگر توانستهاند دو جایزه و یا بیشتر دریافت کنند. این آمار در بین دریافتکنندگان ۳ جایزه و بیشتر تنها به ۳ نفر کاهش پیدا میکند!
کاترین هپبورن (برندهی چهار جایزهی بهترین بازیگر نقش اول زن)، فرانسیس مکدورمند (برندهی سه جایزهی بهترین بازیگر نقش اول زن)، اینگرید برگمن (برندهی دو جایزهی بهترین بازیگر نقش اول زن و یک جایزهی بهترین نقش مکمل زن)، مریل استریپ (برندهی دو جایزهی بهترین نقش اول زن و یک جایزهی بهترین نقش مکمل زن) رتبهداران این جایگاه در میان بازیگران زن هستند.
فهرست بهترین بازیگران نقش اول زن اسکار از ابتدا تا کنون را در پرونده اسکار ببينيد.
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_هنرمندان
#سینما
#فیلم
9⃣3⃣
@azadisqart
🔸فهرست: برگزیدگان نهایی اسکار ۲۰۲۴ در همه رشتهها
برگزیدگان نهایی دوره نود و ششم اسکار معرفی شدند که طبق پیشبینیها فیلمهای اوپنهایمر و بیچارگان جوایز بیشتری به دست آوردند. همچنین انیمیشن پسر و حواصیل اثر هایائو میازاکی اسکار بهترین انیمیشن بلند را از آن خود کرد.
فهرست برگزیدگان نهایی اسکار را در پرونده اسکار ببینید.
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
9⃣4⃣
@azadisqart