eitaa logo
مجله میدان آزادی
61 دنبال‌کننده
132 عکس
15 ویدیو
0 فایل
هنر میدان آزادی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
یک هدیه نوروزی با طعم انیمیشن 🔹فهرست: ده انیمیشن برتر در حال و هوای بهار بهار که می‌آید دنیا به جهان انیمیشن‌ها شبیه‌تر می‌شود. روح بهار شکل بصری و درونمایه‌ی زندگی ما را دیگرگون می‌کند، تا جایی که می‌بینیم به آرزوی همیشگی زیستن در یک جهان خیال‌انگیز انیمیشنی نزدیک‌تر هستیم. در بهار رنگ‌ها زنده‌تر می‌شوند و عنصر سرزندگی و طراوت را به قاب‌هایی که از دنیا می‌بینیم اضافه می‌کنند، نور درخشان‌تر می‌تابد، خطوط چهره‌ی شخصیت‌ها ملایمت بیشتری پیدا می‌کند و احساسات بیشتری در صحنه‌ها‌ی برخورد و گفتگوهایشان با هم وجود دارد. از طرف دیگر بهار می‌تواند شبیه نقاط عطف داستان‌ باشد؛ شبیه آنجایی که شخصیت اصلی تصمیم می‌گیرد زندگی تازه‌ای بسازد، آدم دیگری شود و چیزی را از نو آغاز کند.  این روزها که مرز بین دو جهان کمی کمرنگ‌تر شده است، بیشتر از قبل می‌توانیم چیزهایی را از جهان انیمیشن‌ها برای زندگی‌مان در واقعیت برداریم. 🔹افسانه پرنسس کاگویا، حماسه، گرگ‌گردان‌ها و پنج سانتی‌متر بر ثانیه از جمله انیمیشن‌های معرفی شده در این فهرست همراه با توضیحات هستند. متن کامل فهرست ده انیمیشن در حال و هوای بهار با توضیحات را بخوانید. 1⃣2⃣4⃣ @azadisqart
ویرجینیا چند یادداشت روزانه دارد که به «خانم دَلُوی» مربوط است: «خانم دَلُوی بررسی جنون و خودکشی خواهد بود. جهان، از منظر عاقلان و دیوانگان، در کنار هم -چیزی شبیه به این.»  نام رمان «خانم دَلُوی»، ابتدا «ساعت‌ها» بود. (بعدها رمانی به همین نام در سال ۱۹۹۸ نوشته شد که یکی از شخصیت‌های آن ویرجینیا وولف است که دارد رمان «خانم دَلُوی» را می‌‌نویسد. فیلمی با اقتباس از این رمان با همین نام «ساعت‌ها» در سال ۲۰۰۲ ساخته شد که نیکول کیدمن در آن نقش ویرجینیا وولف را بازی می‌کند.) ویرجینیا خودش می‌گوید که «پر از فکرهای بکر برای این رمانم (بودم). احساس می‌کنم می‌توانم هر آنچه را تا به‌ حال به ‌فکرم رسیده، اینجا مصرف کنم.» ویرجینیا، شیوه‌‌‌اش برای نوشتن «خانم دَلُوی» را چنین توصیف می‌کند: «غارهای زیبایی پشت شخصیت‌هایم حفر می‌کنم... قضیه این است که غارها به‌ هم متصل شوند و هرکدام در لحظه‌ی حال، به‌ روشنایی روز بیایند.» به بهانه سالروز درگذشت نویسنده غمگین انگلیسی متن کامل تک‌نگاری ویرجینیا وولف را بخوانید. 1⃣2⃣5⃣ @azadisqart
«آپاراتچی» قطعا فیلم بی‌نقصی نبود و خام‌دستی‌هایی در بخش‌های مختلفش دیده می‌شد. اما شبیه فیلم‌های دیگر نبود، نه در ساخت نه در رویکرد نه در مضمون. با اینکه فیلم را می‌توان به نوعی جزو سینمای انقلاب دسته‌بندی کرد اصلا شبیه دیگر فیلم‌های سینمای انقلاب هم نبود. مخصوصا فیلم‌های دهه‌های اخیر این سینما. یعنی نه می‌خواست بخشی از تاریخ مهم سیاسی مملکت را در یک قصه کوچک به زور بگنجاند، نه می‌خواست وارد دعواهای گفتمانی روز شود، نه قصد داشت از یک جریان خاص انتقام بگیرد و نه مثل فیلم‌های گران‌قیمت و پرسروصدا و جاه‌طلب سازمان اوج بود که بخواهد در یک فیلم سینمایی سفارشی هم پرتره یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین قهرمانان جنگ را بسازد و هم در عین‌حال با پرداختی شعاری به انبوه سوالات نسل جدید و شبهه‌های بیگانگان پاسخ بدهد. متن کامل ریویوی فیلم آپاراتچی را بخوانید. 1⃣2⃣6⃣ @azadisqart
🔹فهرست: بهترین شعرها برای ماه رمضان از بزرگ‌ترین شاعران ادبیات فارسی 🔹️یکی از سنت‌های ادبی و گونه‌های شعر مذهبی در تاریخ ادبیات فارسی «رمضانیه» نام دارد. نوعی از شعر که بیشتر شاعران بزرگ ادبیات فارسی در آن طبع‌آزمایی کرده‌اند. گویی در نظر شاعران کهن ایران‌زمین ماه رمضان یک ماه شاعرانه و عارفانه بوده است که جدا از تقیدات مذهبی با نگرشی لطیف و هنری نباید از آن غافل شد. بیشتر رمضانیه‌ها در تهنیت آغاز ماه رمضان‌اند. اما این تنها شکل از رمضانیه‌سرایی نیست. بلکه سه شکل دیگر یعنی شعرهایی در توصیف حال‌وهوای روزه و روزهای ماه رمضان، شعرهایی درباب پایان ماه رمضان و شعرهایی درباره عید فطر سه شکل دیگر این گونه ادبی است. در این مطلب سعی کردیم بهترین رمضانیه‌های تاریخ ادبیات کهن فارسی را با توجه به هر چهار شکل سرایش گردآوریم. ده شعر زیبا از ده شاعر مهم. شاعران این شعرها عبارت‌اند از : حافظ، سعدی، مولوی، سنایی، عطار، مسعود سعد سلمان، صائب، معزی، رشید وطواط و واعظ قزوینی. متن کامل فهرست ده رمضانیه در ادبیات کهن فارسی را بخوانید. 1⃣2⃣7⃣ @azadisqart
کاوه گلستان را وقتی که سیزده ساله بوده، می‌فرستند به یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی در انگلیس. سخت‌گیری‌های انگلیسی‌ها یک طرف، اینکه ارتش مدرسه را اداره می‌کرد هم یک طرف! برای کاوه‌ی پرشر و شور چه چاره‌ای می‌ماند؟ هیچ، به‌جز اینکه فرار کند! از مدرسه فرار می‌کند و بدون اینکه به خانواده اطلاع بدهد، یک روز در می‌زند و با سر و شکل هیپی‌ها وارد خانه می‌شود. خیلی دور از ذهن نیست که چه بلوایی در خانه‌‌ راه می‌افتد. ولی ماجرا همین جا تمام نمی‌شود. کاوه مصمم‌تر از این حرف‌هاست. شروع می‌کند به انجام هر کاری که دلش می‌خواهد، آن هم در خانه‌ی استبدادزده‌ی ابراهیم گلستان. دعوا و جنجال و قهر تا جایی پیش می‌رود که ابراهیم گلستان دیگر نه به کاوه پول‌توجیبی می‌دهد، نه کمکش می‌کند. ناراحتی و قهر پدر و پسر سال‌های سال ادامه دارد. تا اینکه ... روایت قهر هنرمندان نام ستون جدید پرونده قهر است. در سالروز مرگ کاوه روایت قهر کاوه و ابراهیم گلستان را بخوانید. 1⃣2⃣8⃣ @azadisqart
نادر ابراهیمی -داستان نویس سرشناس- در بیست‌سالگی‌اش نامه‌‌های زیادی نوشته به ماری مهربان. حالا ماری مهربان کیست؟ خواهر ناتنی دهساله‌اش. مریم زندی. مریم زندی که عکاس مشهوری است و عکاس مجموعه عکس انقلاب ۵۷، حکومت ۵۸ و پرتره‌ی بسیاری از شخصیت‌های معروف. اتفاقاً اولین دوربین زندگی مریم را هم نادر برایش خریده و مجموعه مهم پرتره هنرمندان زندی هم به واسطه معرفی و ارتباطات نادر با هنرمندان برای زندی مهیا می‌شود. از طرفی هر وقت هم که مریم از نادر دور بوده، پول‌توجیبی‌هایش را روی هم جمع می‌کرده و برای برادرش که نویسنده بوده و بی‌پول، می‌فرستاده. بعد خواهر و برادری، با چنین محبتی بین‌شان، کارشان به جایی می‌رسد و جوری با هم قهر می‌کنند که دیگر تا وقتی نادر زنده بود، مریم به نسبتش با نادر اشاره نمی‌کند! در سالروز تولد نادر ابراهیمی روایت قهر نادر ابراهیمی و مریم زندی را در ستون قهر هنرمندان بخوانید. 1⃣2⃣9⃣ @azadisqart
به جز سینما، انیمیشن، عکاسی و ادبیات، تصویرسازی هم یکی از هنرهایی است که همیشه به کمک خیال آمده است تا چیزی را روایت کند. به خصوص در دنیای امروز که حس بینایی بیشتر از بقیه‌ی حواس به کار گرفته می‌شود و اصلاً انگار بیشتر آثار هنری برای جلب توجه این حس منتشر می‌شوند.  طبق یک تعریف تصویرگری یا Illustration از زیرشاخه‌های گرافیک است که از انواع تکنیک‌ها بهره می‌برد و خروجی آن می‌تواند کاریکاتور، پوستر و... باشد. یکی از رشته‌های هنری که بعد از نبرد ۷ اکتبر بسیار جریان‌ساز شد تصویرگری بود. از آنجا که سینما و ادبیات زمان بسیار طولانی‌تری برای تولید اثر و تاثیرگذاری روی این جنگ داشت، هنرمندان گرافیست بسیار سریع‌تر از بقیه پا به میدان گذاشتند و روزانه صدها اثر از سوژه‌های جنگ اخیر غزه تولید کردند. در فهرست پیش رو قرار است به ده تصویرگری از ده شخص که در جریان جنگ غزه معروف و جریان‌ساز خلق آثار هنری شدند به همراه توضیح مختصری از هنرمند خالق اثر بپردازیم.  متن کامل ده گرافیک پرتره برتر از قهرمانان غزه را بخوانید. 1⃣3⃣0⃣ @azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره فلسطین و غزه در تقویم جهانی آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس نام‌گذاری شده است. شاید اگر در سالی دیگر و موقعیتی دیگر قرار داشتیم با توجه خیلی کمتری از این روز رد می‌شدیم. اما امسال با فاجعه بزرگ انسانی در غزه، با کشته‌شده بیش از ده هزار کودک بی‌گناه فلسطینی -و چهارده‌هزار انسان دیگر- در غزه، به آسانی نمی‌توان از این روز گذشت. پیش از این، مطالب متعددی در نسبت هنر و ادبیات با سرزمین فلسطین و مردم رنج‌دیده‌ی غزه به‌طور اختصاصی در مجله میدان آزادی منتشر شده بود. امروز به بهانه روزه غزه و به احترام رنج عظیم مردم فلسطین همه مطالب هنری مرتبط مجله را در یک بسته‌ی رسانه‌ای با شما در میان می‌گذاریم:   ۱. ویدئو: شعرخوانی نزار قبانی برای کودکان فلسطینی + ترجمه فارسی ۲. ویدئو: موزیک‌ویدئوی «یما مویل الهوا» با صدای «جولیا پطرس» + ترجمه فارسی ۳. ویدئو: ترانه‌ای به یاد مادر + ترجمه فارسی ۴. از بهترین نقاشی‌های بانوی هنرمند فلسطینی «هبه زقوت» که در غزه شهید شد ۵. «اسرائیل، حماس و غزه» به روایت ژوزه ساراماگو ۶. «غسان کنفانی»؛ مردی آفتابی از سرزمين پرتقال‌های غمگين ۷. «از سنگ‌های داود تا تانک‌های جالوت» به روایت ژوزه ساراماگو ۸. به تصاویر دلخراش غزه نگاه بکنیم یا نه؟ سوزان سانتاگ پاسخ می‌دهد ۹. داستان خلق یک شاهکار از محمود درویش و مارسل خلیفه ۱۰. ده گرافیک پرتره برتر از قهرمانان غزه ۱۱. ویدئو: موزیک‌ویدئوی رمضان 2024 شرکت زین با عنوان «سنعود» + ترجمه فارسی 1⃣3⃣1⃣ @azadusqart
خیلی وقت است که در جامعه‌ی شهری ایران، واژه‌های «پوکر»، «بت» و «گمبل» رایج شده و دو گفتمان «قماربازی» و «یک‌شبه پولدار شدن» ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کرده است. اصلاً مگر جز این است که پدیده‌ی «قماربازی» خود معلول تفکر «یک‌شبه پولدار شدن» است؟ حالا که به هر دلیلِ جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی، مخاطبان سینمای امروز ایران به فیلم‌های کمدی بیشتر روی خوش نشان می‌دهند، چرا نباید بسیاری از آسیب‌شناسی‌های مهم را در دل همین فیلم‌ها گنجاند؟ فیلم «تمساح خونی» حداقل در تقبیح دو مسئله‌ی مذکور موفق بوده و به‌دور از شعارزدگی، عذاب ناشی از کسب پولِ آن‌جنسی را به زبان خودش تعریف می‌کند. متن کامل ریویوی فیلم تمساح خونی را بخوانید. 1⃣3⃣2⃣ @azadisqart
ندانستن، راهِ قهر را و راهِ شرم و خجالت و نفرت را باز می‌کند. راه خشم را. تو صرفاً می‌خواهی مقابله کنی؛ گو که در این دریا دست‌ و پا بزنی. هر چیزی را که می‌آید جلوت، پس می‌زنی یا می‌کشی یا می‌خواهی در دستت بگیری، بلکه از این دریا، از این جهلِ بی‌انتها بالا بیایی. پسر خودش را به زنش مشغول می‌کند. به کارش. به شهری دیگر. انگار فرار می‌کند. انگار که من نیستم و نمی‌خواهم پیش پدر باشم. در حضورش اذیت می‌شوم. در این بین زنش یا مادرش سعی می‌کنند کمی او را رام کنند، یا حرف‌هایی مثبت یا بی‌طرف بزنند. اما نه، زورِ قهر، بر مهر و محبت می‌چربد. پسر می‌گوید که من و بابا نمی‌توانیم با هم صحبت کنیم. آب‌مان در یک جو نمی‌رود. عدل، می‌زند و پدر به جوی دیگری می‌رود؛ در جوی مریضی. یادداشت نگاهی به مفهوم «قهر» در فیلم «ماهی بزرگ» اثر «تیم برتون» را بخوانید. 1⃣3⃣3⃣ @azadisqart
در حالیکه آخرین سریال‌های صداوسیما پیش از عید با آثاری مثل «مشاور»، «چرخ گردون» و «مستوران ۲» از جنس همان دست‌پخت سابق بود و مخاطب باید آن‌ها را به‌زور تحمل می‌کرد، با تحویل سال نو، جنس برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون هم ناگهان متحول شد. علی‌رغم شعارهای قبلی صداوسیما مبنی بر سلبریتی‌زدایی، سلبریتی‌ها و کارگردان‌های موفق دوباره به تلویزیون بازگشتند. این البته نفی کامل حضور برنامه‌ها و سریال‌های ضعیف با رویکردهای شعاریِ دوره جدید نبود و همچنان مردم باید سریال‌هایی مثل «رستگاری» (مسعود ده‌نمکی) و «هفت‌سر اژدها» (ابوالقاسم طالبی) را نیز تحمل می‌کردند؛ اما بالاخره «نون خ ۵» (سعید آقاخانی)، «زیرخاکی ۴» (جلیل سامان) و مهمتر و جذاب‌تر از همه «مهمانی» (ایرج طهماسب) هم آمدند تا عید مردم عید شود. همچنین باید اشاره کنیم در کنار آثار نمایشی موفق، حضور چهره‌های محبوب قدیمی (مثل مهران غفوریان) و برنامه‌سازان توانمند قدیمی (مثل فواد صفاریان‌پور) بیش از پیش عیدانه شدن عید ۱۴۰۳ را برای مخاطبان ایرانی تقویت کرد. متن کامل یادداشت نگاهی به کارنامه تلویزیون در نوروز رمضان ۱۴۰۳ را بخوانید. 1⃣3⃣4⃣ @azadisqart