eitaa logo
کلبه عُشاق
4.7هزار دنبال‌کننده
797 عکس
452 ویدیو
1 فایل
با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست یا رضای دوست باید، یا هوای خویشتن (سنایی) 💪...خودمونا بسازیم؛ #بابارکن_الدین شیرازی، بابایی که دستِ فرزندِ ناخَلفش را گرفتو... ادامه 👇 https://eitaa.com/babarokn/2600 💌کانال احراز هویت شد @babaroknodin1400
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مروج توحید
4_5992205407781654964.mp3
2.8M
🎤در محضر ✨«وَلِلّٰه الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَیٰ، فَادْعُوهُ بِهَا...» 🔽برگرفته جلسه 🆔@moravej_tohib 🌐//www.moravejtohid.com •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
زین سبب پیغمبرِ بااجتهاد/ نام خود وانِ علی مولا نهاد گفت هرکس را منم مولا و دوست/ اِبنِ عمِّ من ،علی ،مولای اوست کیست مولا آنکه آزادت کند/ بندِ رقّیت ز پایت وا کند چون به آزادی، نبوت،هادی است/ مومنان را ز انبیا آزادی است مولوی نبوّت و ولایت را آزاد کننده انسان میداند.منتها نبوت آزاد کننده ی روحِ انسان است از مثل فرعون و نمرود و بازداشتن از عبادات ارباب متفرق و متعدد مثل عبادتِ بتهای سنگی ،ستاره ها، حیوانات (گاو...) و ... اما ولایت که باطن نبوّت است آزاد کننده ی روح انسان است از و بازداشتن انسان از عبادت فرعونِ نفس و عبادت اشیاء و افرادی که نفس در آنها ظهور کرده و بدانها تعلق دارد. این افراد و اشیاء که معبودهای نفس هستند همانها هستند که ما بر آنها پسوند "من" می افزاییم مثل خانه ی من، مقامِ من،آبروی من،همسر و فرزندانِ من، یخچالِ من، پس اندازِ من، ثروتِ من و الی آخر... زیرا نفس همه ی اینها را دوست دارد و کمال خودش را در اینها می بیند. لذا مرتب به انسان فرمان میدهد که برو اینها را کسب کن و فرمان می دهد ازاینها محافظت کن. اینست که انسان همه عمر دائم در عبادت نفسِ خود است. نفس بابت داشتن اینها خوشنود است و برای همین اگر احساس کند کسی می خواهد چیزی از اینها را از او بگیرد به نزاع و معارضه با او برمی خیزد برگرفته از
هدایت شده از مروج توحید
🎙 جلسه نوزدهم در محضر شروع از بیت (دقیقه ۲): کاش چون اصحاب کهف این روح را حفظ کردی یا چو کشتی نوح را موضوع داستان: ادامه داستان وزیر پادشاه جهود که نصرانیان را می‌کشت از بهر تعصب عناوین: 🔹‌ دقیقه ۴: خوابیدگان بیدار 🔹 دقیقه ۵: شرک همگانی 🔹 دقیقه ۱۱: حجاب‌های قلب، علت عدم درک اولیاء 🔹 دقیقه ۱۶: کار دین، ای خواجه روزن کردن است 🔹 دقیقه ۱۹: سایه بودن دنیا 🔹 دقیقه ۲۴: اولیاء، سایه یزدان 🔹 دقیقه ۲۶: منطقه عبودیت انسان 🔹 دقیقه ۳۱: اشعاری در اشاره به وصال مولانا به امام زمان(عج) 🔹 دقیقه ۳۶: منزل فرار 🔹 دقیقه ۳۷: عشق، باطن دین 🔹 دقیقه ۴۲: پاکسازی حضرت ابراهیم و امام حسین علیهماالسلام، محصول عشق 🔹 دقیقه ۵۲: سلیمان، کنایه از امام زمان در اشعار مولانا 🆔 @moravej_tohid
...حاج بسیار از آقاسیّدحسن مسقطی یاد می نمود؛ و میفرمودند: آقاسیّدحسن آتش قوی داشت و توحیدش عالی بود و در بحث و تدریسِ حکمت، استاد بود. سیّدحسن درصحنِ مطهّر امیرالمومنین علیه السّلام در نجف اشرف می نشست و طلّاب را درس حکمت و عرفان میداد و چنان شور و هیجانی برپا نموده بود که با دروس متین و استوار خود، روحِ توحید و خلوص و طهارت را در طلّاب میدَمید، و آنان را از دنیا اعراض داده و بسوی عالم توحیدِ حق سوق میداد. اطرافیانِ مرحوم آیه الله سیّدابوالحسن اصفهانی(قدّه) رئیس وقت حوزه علمیه نجف ، به ایشان رساندند که اگر سیّدحسن به دروس خود ادامه دهد، حوزه علمیه را منقلب به حوزه ی توحیدی (عرفانی) مینماید. لهذا او تدریس علم حکمت الهی و عرفان را در نجف تحریم کرد؛ و به آقا سیّدحسن هم امر کرد تا به مسقط برای تبلیغ و ترویج برود. آقا سیّد حسن ابداً میل نداشت از نجف اشرف خارج شود و فراق مرحوم قاضی برایش مشکل بود. بنابراین به خدمت استادش قاضی عرض کرد: اجازه میفرمائید به درس ادامه دهم و اعتنایی به تحریم سیّد ننمایم و در این راه توحید مبارزه کنم؟! مرحوم آیه الله قاضی به او فرمود: طبق فرمانِ سیّد، از نجف بسوی مَسقط رهسپار شو! خداوند با تُست، و تو را در هرجا که باشی رهبری میکند، و ... سیّدحسن که اصفهانیُّ الاصل بوده و به اصفهانی مشهور بود، بسوی مَسقط به راه افتاد؛ و لهذا وی را گویند. و در راه ،در میهمانخانه و مسافرخانه وارد نمیشد، در مسجد وارد میشد. چون به مسقط رسید ، چنان ترویج و تبلیغی نموده که تمام اهل مسقط را مومن و موحّد ساخته، و همه وی را به مرشدِ کلّ شناختند. او در آخر عمر ،پیوسته با دو لباس احرام زندگی مینمود. تا وی را از هند خواستند؛ او هم دعوت آنانرا اجابت نموده و در راه مقصود رهسپار آن دیار گشت؛ که باز در میان راهها در مسافرخانه ها مَسکن نمی گزید، بلکه در مساجد میرفت و بیتوته مینمود. در میانِ راه که بین دو شهر بود با همان دو جامه ی احرام در مسجدی وی را یافتند که در حال سجده جان داده است. برگرفته از:
هدایت شده از مروج توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای بت بربط‌نواز پردهٔ مستان بساز کز رخ هندوی شب پرده دریده است صبح 🆔 @moravej_tohid
💠 کبر امام صادق (ع) فرمود: هر كه بر اين باور باشد كه از ديگران برترست، او در شمار مستكبران است. عرض كردم: اگر گنهكارى را ببيند و به‌سبب بى‌گناهى و پاكدامنىِ خود، خويشتن را از او برتر بداند چه؟ فرمود: هيهات هيهات! چه بسا كه او آمرزيده شود اما تو را براى حسابرسى نگه دارند؛ مگر داستان جادوگران موسى (ع) را نخوانده‌اى؟ منتخب میزان الحکمه-ح 5388 📙 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍ خود را حتی اگر اهل رعایت مستحبات و مکروهات هستیم از یک گناهکار حرفه‌ای و کافر، برتر ندانیم چرا که کم نداشته‌ایم خوبانی که عاقبت به شر شده‌اند و بالعکس! برای مثال، جادوگران در داستان موسی(ع)، صبح، کافر بودند و شب، شهدای راه خدا🔹اینجا کسی نیست، بررسی کن که آیا در دلت اینگونه هستی یا چنین نیست و روحت وسیع شده است؟🔹شرح حدیث عُجب در کتاب چهل حدیث امام.ره نفْسمان را بالانس میکند🔹خدایا! شاهدی که از عاقبت‌به‌خیرنشدن میترسیم، به معصومین، قَسَمت میدهیم نگذار، دستمان را رها کنیم... ▪️ بسمت خدا |
هدایت شده از مروج توحید
4_6007827573931774109.mp3
2.84M
🎤درمحضر ✨«اَللّـهُمَّ إِنِّي اَسْئَلُکَ ایمَاناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبی،وَ یَقیناً حَتَّیٰ اَعْلَمَ اَنَّهُ لَنْ یُصیبَنی إِلَّا مَا کَتَبْتَ لی» 🔽برگرفته از جلسه 🆔@moravej_tohid 🌐//www.moravejtohid.com   •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز رحلت حضرت آیت الله حاج آقا رحیم ارباب گرامی باد. www.ostadaali.ir 🆔 @ostad_aali
کلبه عُشاق
حاج آقا در روستای چَرمهین اصفهان بدنیا امد ایشان در نزد علمای بزرگی چون میرزا بدیع درب امامی ،سیدمحمدباقردرچه ای و سیّدابوالقاسم دهکردی کسب علم نموده و به مقام اجتهاد رسیدند. مراتب سیر وسلوک را پیش جهانگیرخان قشقایی و آخوند کاشی فرا گرفت و شاگرد خاص اخوند کاشی بود. ایشان شاگردان بزرگی را همچون استاد جلال الدین همایی،سیّد مصطفی بهشتی نژاد، ملاهاشم جنتی و شیخ محمّد باقر صدیقین را تربیت نمود. وی درعلومِ فقه ،ریاضیات،هیئت و نجوم به تصدیق اهل فن استاد مسلم بود. چنانچه دکتر محمدجوادشریعت باتفاق تعدادی از دانشجویان در سال ۱۳۳۲ شمسی با مرحوم حاج آقا رحیم ارباب دیدار میکنند بعد از اینکه خودشان و رشته تحصیلی و سطح تحصیلی خودشان را معرفی میکنند حاج آقارحیم ارباب به تناسب رشته و سطح تحصیلی از بچه ها پرسشهای علمی از درس های جبر و مثلثات و فیزیک و شیمی و علوم طبیعی مطرح کردند که پاسخ اغلب آنها از توان آنهاخارج بود که با اظهار لطف وی و پاسخ درست پرسش روبرو میشوند. کلبه عشاق https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
هدایت شده از مروج توحید
🎙 جلسه بیستم در محضر شروع از بیت (دقیقه ۲): سایه یزدان چو باشد سایه اش وارهاند از خیال سایه‌اش موضوع داستان: ادامه داستان وزیر پادشاه جهود که نصرانیان را می‌کشت از بهر تعصب عناوین: 🔹 دقیقه ۲: بی پایه بودن عالم دنیا 🔹 دقیقه ۵: ظلّ ذی ثلاث شعب 🔹 دقیقه ۸: دو معنی سایه خدا 🔹 دقیقه ۱۱: کار اولیاء، برگرداندن قلب 🔹 دقیقه ۱۷: اتصال مولانا به امام زمان(عج) 🔹 دقیقه ۱۹: گذر از شیخ 🔹 دقیقه ۲۱: هنر شیخ 🔹 دقیقه ۲۳: شمس من و خدای من (خاطره حضرت استاد از جناب عبدالغفور واصلی) 🔹 دقیقه ۲۵: حسام الدین، کنایه از امام زمان در برخی اشعار مولانا 🔹دقیقه ۳۰: شعر عطار در وصالش به امام زمان (عج) 🆔 @moravej_tohid
هدایت شده از مروج توحید
در محضر سپاس از همراهی شما 🙏 🆔 @moravej_tohid
هدایت شده از مروج توحید
4_6003513820448818676.mp3
13.53M
🎙 جلسه بیست و یکم در محضر 🆔 @moravej_tohid
هدایت شده از مروج توحید
🎙 جلسه بیست و یکم در محضر 🔹 شروع از بیت (دقیقه ۲): قوم عیسی را بد اندر دار و گیر حاکمانشان ده امیر و دو امیر موضوع داستان: ادامه داستان وزیر پادشاه جهود که نصرانیان را می‌کشت از بهر تعصب عناوین: 🔹 دقیقه ۷: ختم ولایت عامه و خاصه 🔹 دقیقه ۸: ملال و جنگ از کثرت است 🔹 دقیقه ۱۱: انسان‌های داودی خو 🔹 دقیقه ۱۴: چشم بی‌اشک از امراض روح است 🔹 دقیقه ۱۵: غفلت، منشأ گناه 🔹 دقیقه ۱۹: نیست شدن، بزرگترین عبادت 🔹 دقیقه ۲۱: تجلی قهاری(کرشمه) 🔹 دقیقه ۲۳: یکی از اصول عشق، ناز و نیاز 🔹 دقیقه ۲۶: خانه از غیر نپرداخته‌ای یعنی چه 🔹 دقیقه ۲۸: طلب با اخلاص (داستان موسی و شبان) 🔹 دقیقه ۳۹: وصال حافظ به معشوق (ای که با سلسله زلف دراز آمده‌ای) 🔹 دقیقه ۴۳: یغمای دل 🔹 دقیقه ۴۵: اشعار مولانا در وصالش به امام زمان(عج) 🆔 @moravej_tohid
....پیش از انکه بار اول به نجف بیایم،پدرم مرا تحت تربیت مردی آسمانی در اصفهان بنام حاج (آرمیده در تخت فولاد اصفهان تکیه شاهزاده) قرار داد. از ۷ سالگی تا ۱۱ سالگی ام زیر نظر او به ریاضات و عباداتِ طاقت فرسا پرداختم.او بمن آموخته بودکه زهد و کثرتِ ذکر و گرسنگی، از مهم ترین راههای گشوده شدن حقیقت بروی انسان است.بعد از ایشان به خدمت مردی بزرگ بنام سیدجعفرحسینی قزوینی رسیدم. او در شهرضای اصفهان ساکن بود.غرق در گرسنگی و تشنگی بودم که خدمتش رسیدم. بمن نگاه کرد و بدون مقدمه گفت:حسنعلی! نُه روز است که چیزی نخورده ای و جز با آب افطار نکرده ای، اما هنوز در ریاضت کشیدن ناقصی. با خودفکر کردم مگر دیگر چه میتوانم بکنم تا به کمال در ریاضت کشیدن برسم، که او ادامه داد: هنوز آثار گرسنگی در چهره ات پیدا میشود ؛ مردِ کامل مردی است که چهل روز گرسنگی میکشد، اما اثرِ آن در صورتش ظاهر نمیشود. تمام روزهای ۱۱ تا ۱۳ سالگی ام را بجز دو روزِ حرام در سال ، روزه گرفتم و فقط خداوند از سختی هایی که کشیدم آگاه است. گمان میکردم دیگر کسی در این سطح از سختی دادن به خویش نخواهم دید تا اینکه پایم به نجف، این شهر پُر رمز و راز باز شد و اسم سیّدمرتضی کشمیری را شنیدم. شنیده بودم همیشه نمازِ "هزارقل هوالله"را در دورکعت نمازمیخواند و در اوقات دیگرش، هرروز هزار مرتبه سوره قدر قرائت میکندو گاهی در حرم حضرت امیرالمومنین علی علیه السّلام در نماز دو رکعتی ، کل قران کریم را ختم میکند.گرسنگی های سخت با کمترین غذا به خود میداد. ....شنیده بودم روزی با دوتن از همراهانش در کربلا به کاروانسرای سرشور رسیده اند و او به نماز ایستاده و دونفر همراه به ایشان اقتدا میکنند. در بین نماز شیری از صحرا به سمتشان می آیدو در مقابلشان می نشیند. آن دو به شدت میترسند.اما سیدتکان نمیخورد و نمازش را در کمال آرامش تمام میکند. پس از نماز کمی از جا بلند میشود و گوشِ شیر را در دست میگیرد و فشار میدهد و میگوید: دیگر تورا نبینم که زوار حضرت سیّدالشهداء علیه السّلام را بترسانی. با قدرت ولایی اش ،چنان تصرفی در او میکند که آن شیر پس از این ماجرا دیگر دیده نشد. پس از شنیدن اوصافش، شوقی وصف ناشدنی داشتم و به دنبالش می گشتم تا.... ادامه دارد انشاللّه برگرفته از
حدیث کساء.mp3
7.58M
▫️ 💠 حدیث کساء 🎙 علی فانی 🌷چادرت را بتکان روزی ما را بفرست... ▪️ کانال معرفتی بسمت خدا | https://eitaa.com/saamtkhoda
کلبه عُشاق
#اندرحکایات #یِذَره_کتاب #نخودکی_اصفهانی ....پیش از انکه بار اول به نجف بیایم،پدرم مرا تحت تربیت مر
به دنبالش میگشتم تا پیدایش کنم. به سراغش در مدرسه ای که در آن سکونت داشت رفتم.طلبه ای پیدا نکردم که بپرسم حجره سیّدمرتضی کشمیری کجاست.در همین حال بودم که ناگهان از درون یکی از حجره های دربسته شنیدم کسی صدا میزند:‌‌‌‌《شیخ حسنعلی اصفهانی، بیا》. بسمت حجره رفتم تا چشمم به جمال تابناک و صورت و بدن ریاضت کشیده اش افتاد، بی مقدمه گفت:بیا کشمیری که دنبالش میگردی من هستم. و این آغاز ارتباطمان بود. هفت سال خدمتش کردم و جوهره ی وجودیش صفحه ی هستی ام را به رنگ خویش درآورد تا اینکه به ایران و ریاضت کشیدن در حجره ای در صحن عتیقِ حرم ثامن الحجج علیه السّلام در ارض اقدس روی آوردم. اما همچنان شوق و آتش نجف رهایم نمیکردو پس از ۴ سال، دوباره به این مرکز جاذبهِ شگفت انگیزِ کره خاکی ،نجف اشرف بازگشتم. مدتی بود که به نجف بازگشته بودم و سیّدمرتضی دستور ترکِ حیوانی بمن داده بود ۳۷روز بود که بدستوراو از خوردن هرگونه غذای حیوانی پرهیز کرده بودم و آن روز قرار بود بعداز زیارت مولی الموحدین علیه السّلام پیش سیّدمرتضی بروم. ....بسمت مدرسه قوام راه افتادم. پس از دقایقی متوجه شدم گرسنگی به جانم افتاده است؛ با اینکه سال ها کارم تحمل گرسنگی و تشنگی بود،اینبار جنس این ریاضت طور دیگری بنظر میامد. وقتی از پس کوچه های تنگ به مدرسه قوام نزدیک شدم. بوی غذای تازه به مشامم رسید؛ بوی مرغ پخته شده میامد. در حالی که خودم در شگفتی بودم که چرا اینبار تا این اندازه بوی غذایی مرا بسمت خود میکشاند، وارد مدرسه شدم.بعداز ۳۷ روز ترکِ حیوانی، در وجودم اشتهایی مضاعف به خوردن این غذا احساس میکردم. ضعف بر بدنم غالب شده بود و یادم رفته بودکه آمده ام تا خدمت سیّدمرتضی برسم. بسمت دیگ غذا رفتم و بی اختیار از آشپز ظرفی از پلو و مرغ خواستم.آشپز که چهره فرسوده و گرسنه ام را دید، برایم غذای بیشتری در ظرف ریخت. بی اختیار و بی توجه به اینکه در ترک حیوانی به سر میبردم، بسمت سکویی رفتم و روی آن نشستم و چشم به این غذا دوختم که چطور توانسته مرا تا این اندازه وسوسه کند. لقمه ای برداشتم که به دهان بگذارم، اما ناگهان دیدم سیّد مرتضی در مقابلم ایستاده است. سیّدمرتضی اخمی کرد و گفت: 《شیخ حسنعلی! میخواهی ازین غذا بخوری؟》 او در حالی که با دستش به غذا اشاره ای کرد، گفت: 《این غذا را بو کن و ببین چه بویی میدهد؛ آنگاه ببین میتوانی این غذا را بخوری؟》 ظرف غذا را با اضطرابی که از ابهتِ سیّد به جانم افتاده بود،به صورتم نزدیک کردم. نزدیک بودحالم به هم بخورد، بوی کثافت و نجاست و گندیدگی میداد. با حیرت به سیّد گفتم : 《بوی گندیدگی میدهد جناب سیّد.》 .....سیّدمرتضی درحالی که اَبروهایش بهم گره خورده بود، سرش را تکان داد و گفت: بلند شو بیا داخل حجره، سیّدعلی(قاضی) هم هست. سیّد یااللهی گفت و داخل حجره شد و من هم داخل شدم. حجره ی محقری داشت که در و دیوارش بوی ذکر و طراوتِ روحانی و تجلی الهی میداد. سیّدعلی قاضی هم دوزانو روی زمین نشسته بود و با تسبیح تربتی که در دست داشت ،مشغول ذکر گفتن بود. داخل که شدیم به احترام من و سیّد مرتضی ایستاد و با ته لهجه شیرین ترکی ، سلام گرمی گفت. جواب سلامش را دادمو ازاینکه فرصتی دست داده بود تا با (سیّدعلی هم از شاگردان سیّدمرتضی بود) هم سخن شوم، خوشحال بودم. ادامه دارد انشالله برگرفته از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠چهل و دومین سالگرد استاد جلال تاج اصفهانی صاحب مکتب آواز اصفهانی 🔹️همراه شبکه اطلاع رسانی مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد باشید. ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام  | وب سایت
هدایت شده از مروج توحید
4_5976321665238307267.mp3
4.34M
🎤در محضر حرکت جوهری 🔽برگرفته از جلسه سوم 🆔 @moravej_tohid 🌐//www.moravejtohid.com   •┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
هدایت شده از مروج توحید
🎙 جلسه هشتم در محضر 🔹 دقیقه ۵ مناظره بین شیطان و ملائکه سئوالات شیطان : حکمت از خلقت من چه بود؟ سؤال دوم: فایده ی تکلیف چیست؟با اینکه خداوند از تکالیفی که برای انسان ها جعل کرده نه سودی می بیند و نه ضرری،چرا انسان ها را مکلف کرد؟ 🔹 دقیقه ۱۲ سخن امام فخر رازی (فخر رازی اشعری مذهب است) 🔹 دقیقه ۱۴ اينها مسئله‌ی عالم آفرينش را درست نشناختند،آن حقیقت تکلیف و حقیقت بهشت وجهنم را متوجه نشدند. 💦 اينها خيال می کنند که عالم آفرينش در یک وقتی نبود بعد به وجود آمده، بعد می گویند: حکمتش چی بود؟ چرا این عالم را به وجود آورد؟ 💦 خود اين مطلب که عالم در یک زمانی نبود،بعدأ خلق شد،اصلا همین خودش اشکال دارد،می گوییم: در یک زمانی نبود،خب یعنی زمان بوده،بعد خلق شد. 💦 معنیش این است که زمان بوده،می گوییم: زمان بوده،بعدأ ایجاد شد،پس آن زمان،چه وقت آفریده شد؟ آن هم باید در یک زمانی آفریده شود،همين طوری پیش می رود،این است که اصلا این حرف،حرف غلطی است. 🔹 دقیقه ۱۸ حرف اشعری ها حرف غلطی است که می گویند: (اینها خيال می کنند) یک زمانی عالم به کلی معدوم بوده و هیچ اثری از موجودات عالم نبوده،بعدا خداوند اينها را آمده ایجادشان کرده،در حالی که وقتی به آیات قرآن رجوع می کنیم،می بینیم که قرآن خلقت را عبارت از قبض و بسط می داند،نه ایجاد و اعدام 💦 در قرآن اینگونه آمده که عالم از ازل بوده،از زمانی که خدا، خدا بوده این عالم هم بوده،منتهی چیزی که هست،این عالم دو مرحله دارد،یک عالم قبض و یک عالم بسط (مرحله‌ی رتق و مرحله‌ی فتق) 💦 " او لم یرا الذين کفروا ان السماوات و الارض رتقا ففتقناهما " ۳۰،انبیاء آیا ندیدند،کسانی که کافر شدند،که آسمان و زمین رتق بودند،یعنی بسته بودند،بعدأ فتق شدند،باز شدند. 🔹 دقیقه ۲۴ رتق و فتق آنی است، یعنی در یک آن وجود از خدا صادر می شود،عالم را پهنش می کند،ایجاد می کند و در همان آن برمی گردد، باز دوباره می تابد و برمی‌گردد مثل نور خورشید 💦 رتق و فتق آنی است، زمانی در نظر نگیرید. 🔹 دقیقه ۲۸ آيا خداوند نمی توانست موجودات را در همان مرحله‌ی رتق نگه دارد،یعنی در همان مرحله‌ی بسته ی ذاتش نگه دارد؟ 💦 نه،چون خداوند ذاتش فیاض است،یعنی اصلا خداوند نمی تواند از صدور فیض خودداری کند.این که می گوییم: نمی تواند،نه اینکه ناتوان است،یعنی اگر بخواهد،از صدور فیض خودداری کند،وجود از خودش به بیرون صادر نکند،صفت جواد بودن خدا تعطیل می شود و تعطیلی در صفات محال است. 🔹 دقیقه ۳۲ فیاضیت عین ذات خداست و لذا قابل سؤال نیست، این از همان جاهایی است که "لا یسئل عما یفعل " ۲۳،انبیاء اصلا نمی شود از خدا سؤال کرد،که تو چرا عالم را آفریدی؟ 💦 این سؤال را می شود از کسانی پرسید،که فیاضیت عین ذاتشان نیست. 🔹 دقیقه ۳۴ نمی شود بگوییم، چرا آتش داغ است؟چون داغی عین ذاتش است. 🔹 دقیقه ۳۶ از ازل انسان بوده،عالم بوده 💦 عمر عالم به اندازه‌ی عمر خداست، خدا عمرش چه قدر است؟عمرش ازلی است، بی آغاز است، عالم هم همین جوری است،چرا؟ به‌ خاطر اینکه خداوند فیاض علی الاطلاق است، یعنی خداوند جوادی است، بخشنده ای است که هیچ وقت بخشش، فیاضیتش قطع نمی شود. 🔹 دقیقه ۳۸ حکمت در جایی است که اول نبوده،بعد خلق شده 💦 حکمت عبارت است از آن مصلحتی که باعث می شود که در اثر فعل،نفعی به فاعل برسد. 🔹 دقیقه ۴۴ در جاهايی که فاعل ،ناقص است ،حکمت معنی پیدا می کند. 🔹 دقیقه ۴۷ فخر رازی به امام المشککین معروف است. 💦 سِرّش این است که اينها با آن عقل‌ جزئی خودشان رفتند،خدا را بشناسند.با عقل جزئی مدرسه ای خودشان رفتند. 💦 فخر رازی کسی بود که نچشیده بود،علمش علم چشیدنی نبود،علم ذوقی نبود،کسی که نچشد،نمی تواند،درک کند. علم،توحید بر جانش و بر قلبش ننشسته بود. 🔹 دقیقه ۵۱ سخن شیخ بهایی 🔹 دقیقه ۵۳ از نزد فیلسوف از نزد متکلم از نزد مفسر از نزد فقیه برمی‌گردد و به پیش ساقی می اید،یعنی به پیش آن کسی که قلبش مظهر انوار تجلیات قدسی است و جام شراب طهور در کامش ریخته شده 💦 با چشم خدا،خدا را ببینیم که این چشم خدایی را همه‌ی ما داریم،اما بسته است، نیاز به یک ساقی هست. 💦 دنبال چنین علمی باشیم،علمی که از شراب طهور به دست آید. 🔹 دقیقه ۵۶ علم را باید از نور گرفت،نه از کتاب 💦 العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء 🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4230
🛺تور گردشگری عصردلگشا 🔸️این تور فوق العاده جذاب ➖پنجشنبه ها ➖ساعت ۱۵ ➖تکیه بابارکن‌الدین 🙄 ♦️اگر شما هم دوست دارید همراه ما باشید کافیه در ساعت مقرر در تکیه بابارکن الدین حضور داشته باشید. یا👇 🔸️جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ تماس حاصل نمائید. مجموعه تاریخی،فرهنگی و مذهبی تخت‌فولاد 👀 کلبه عشاق 🏕 https://eitaa.com/babarokn