eitaa logo
‌ ✒️ باران قلم ✒️
768 دنبال‌کننده
368 عکس
14 ویدیو
1 فایل
🌺 چندی از نَم‌نَم‌هایِ ذهن و دل را اینجا می‌نگارم تا با نگاهِ زیبای‌تان پیوند بخورد 🌺 ✅ با شاعران ✅ با ادیبان ✅ در مسیر نویسندگی مشتاق نظرات و آسمانِ نگاه‌تان هستم: @Aftabehazer
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️وای بر قلم وای بر قلمی که برای حسین‌علیه‌السلام ننویسد و خشک نشود؛ اگر در راه حسین قلم‌ها مانند قدم‌ها حرکت‌ نکنند، مدیون می‌مانند. مگر می‌شود قلمی داشت و اهل قلم بود؛ اما از «یگانه قلم عشق» چیزی ننوشت. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
من موافق حسین امّا مخالف مبارزه با یزید هستم! 💬کوفی‌زاده(ریپورتم) ✍️ محمدجواد محمودی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸ای کاش با تو بودم ✍ علی کردانی نوای «باز این چه شورش است» از بلندگوهای شهر شنیده می‌شود؛ حسینیه، پرچم و لباس مشکی به شهر حال و هوای دیگری می‌دهند و همگان خود را به عاشورای حسینی و کربلا می‌رسانند. در این بین کمتر کسی است که از دوست‌داران و عاشقان امام حسین‌علیه‌السلام باشد و در حال و هوای محرم به‌ویژه روز عاشورا جمله «یا لیتنا کنا معکم» را زمزمه نکرده باشد. امام حسین‌علیه‌السلام در واقعه کربلا از یک طرف نامه دریافت کردند و از طرفی برای برخی مانند بزرگان بصره نامه نوشتند که مرا یاری دهید، تا آن‌جا که به دنبال زهیر فرستادند و او را با خود همراه کردند. یاری دادن امام معصوم از بالاترین افتخارات هر مسلمانی است، چه رسد که در راه والاترین مخلوق عالم، بالاترین نعمت زندگی یعنی جان را رهایی دهی. در این‌جا سوال بسیار مهمی مطرح می‌شود که آیا میدان یاری امام حسین(ع) به پایان رسید؟ آیا دشمنان حسین و اسلام، همان عده، در همان زمان بودند؟ آیا یاری دادن معصوم تنها در نثار جان خلاصه شده است؟ سوالاتی که اگر پاسخ آن را بیابیم دیگر بهانه‌ای برای «ای کاش با تو بودیم» نخواهیم داشت. همه می‌دانیم که یاری دادن به معنای همراه شدن و هم‌مسیر شدن است؛ بنابراین یاری دادن و هم‌مسیری، یک کار عملی است نه فقط آرزو؛ هرچند که آرزوها و نیت‌ها مقدمه یاری محسوب می‌شوند. _امروز آیا مجلس روضه گرفتن به معنی برپایی خیمه اباعبدالله نیست؟ _آیا نام‌گذاری بچه‌های‌مان به علی، فاطمه، حسن و حسین زنده نگه‌داشتن نام آن‌ها نیست؟ _آیا کار علمی کردن برای برطرف کردن شبهات، مبارزه در برابر دشمنان سیدالشهداء نیست؟ _آیا پول خرج کردن برای روضه‌ها و توزیع نذری بین مردم و فقرا، در دل نهادن عشق حسین نیست؟ _آیا تشویق فرزندان‌مان به شرکت در دسته‌های عزاداری، هیئات و مسجدها افزودن به سربازان حسین نیست؟ _آیا گوش فرا دادن به حرف‌های کسانی که می‌خواهند به هر بهانه‌ای مردم را از مجالس و برنامه‌های‌ اباعبدالله دور کنند، گوش دادن به آوای شیطان نیست؟ امروز در هر زمان و مکانی امام حسین‌علیه‌السلام ما را می‌خواند؛ تنها باید به نوای «هل من ناصرش» گوش جان بسپاریم. برخیز و امامت را یاری بده. https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸مقتدا عالم همه خاک کربلا بایدمان پیوسته به لب خدا خدا بایدمان تا پاک شود زمین ز ابنای یزید همواره حسین مقتدا بایدمان ✍ سیدحسن حسینی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
آب، نام عباس می‌شنود؛ آب می‌شود... ✍️ محمدجواد محمودی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
📆 سه‌شنبه 18 مرداد 1401 در وطن امروز می‌خوانیم: 📂 🖌 ▪️تحلیلی بر «اشک‌های روضه» http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3549/1/251682/0 روزنامه وطن امروز
▪️در کار ما باش، حسین جان بغض صحرای کربلا مرا پابرهنه کرده؛ پابرهنه و پیاده در راه عشق قدم می‌گذارم و دل به زینب می‌سپارم! امان از دل زینب... ای کاش، کاش‌های ما واقعی می‌شد و «یا لیتنا کنا معک» را در شب عاشورا به پایت زمزمه می‌کردیم و اشک‌های ما در آن شبی که بیعت برداشتی برای تو خون می‌چکید. گودی قتلگاه، نفس‌های‌مان را به شماره انداخته و لحظه وصالت امان‌مان را بریده و قصه «سری به نیزه بلند است در برابر زینب.....» آتش‌مان زده و خواب از چشمان‌مان ربوده است. با غصه «العطش العطش» از دنیا سیر شدیم و هر چه در دنیا می‌خوریم از بی‌امامی و غم غیبت است! امید فردای‌مان پناه توست، که پناه ما خدای توست. دنیایی که تو را نخواهد دنیا نیست و دنیایی که تو را در تنهایی کربلا چنان کرد، جهنم باد! حسین جان به‌ جانِ مادرت خواهش‌های ما را به قدم‌های ما و قدم‌های ما را به کربلا برسان. شاید سال بعدی در کار نباشد؛ هم‌اینک در کار ما باش؛ ای آقای شهیدان و ای آقای بهشت. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸ایستگاه تفکر لباس زیبای شب، ایستگاهی از تفکر خلقت و شب‌هنگام مناسب چنین کاری است؛ چرا که تفکر، زمینی هموار و آرام می‌خواهد. شب نماد تنهایی و تفکر سرآمد هر عملی است. ✍ علی کردانی https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
▪️شروع حسین زیباتر از فاصله نجف تا کربلا فاصله‌ای نیست؛ فاصله‌ای که مأموریتش وصل‌ کردن است؛ دل‌ها را به هم و اشک‌ها را به دریا می‌رساند. با شروع حسین ظاهر و در حریم حسین کامل می‌شود؛ اربعین روایتی از شروع حسین است؛ حسین تازه شروع شده است. ✍ علی کردانی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
درنگی بر درگذشت مهسا امینی؛ مرزبندی‌ و مطالبه‌گری 🔹ماجرای درگذشت خانم مهسا امینی باعث تاثر هم‌وطنانمان شده است؛ درباره این موضوع در ۲ سطح می‌توان تأمل کرد؛ نخست: «مصداق» خانم مهسا امینی است و دوم: مسائلی که حول و حوش آن شکل گرفته است. درباره بخش نخست،‌ یعنی این مصداق، نه باید مرعوب بود و نه اصطلاحاً ماله‌به‌دست. 🔹ارزش‌های جمهوری اسلامی آنقدر عظیم است که نیازی به پنهان‌کاری و محافظه‌کاری در این باره ندارد. به هر حال یک «انسان» بدون آنکه اسلحه‌ای به دست داشته باشد، در یک مرکز مربوط به نیروی انتظامی فوت کرده و ابهاماتی راجع به آن در افکار عمومی به وجود آمده است؛ جمهوری اسلامی که صدها نفر از بهترین جوانانش به عنوان مدافعان حرم در منطقه جنگیدند تا زنان و کودکان از مذاهب و قومیت‌های مختلف، از اهل سنت گرفته تا شیعه و حتی ایزدی‌هایی که به حجاب و اسلام قائل نیستند، اسیر و رنج‌کش آدم‌کش‌های به ظاهر‌مسلمان داعشی و طرفداران آمریکایی و سعودی‌اش نشوند، قاعدتاً جلودار مطالبه بررسی دقیق فوت خانم امینی است و در این بین هیچ عبارت و اصطلاحی از بدحجاب تا شل‌حجاب و هنجارشکن و ریاکاری رسانه داعشی اینترنشنال و امثالهم نمی‌تواند مانعی از رسیدگی به این مسئله انسانی باشد. که اگر بود، جوان واقعاً حزب‌اللهی، جان خود را سپر ایزدی‌ها و مسیحی‌ها نمی‌کرد؛ ولی کرد. 🔹بنابراین آنها که تصور می‌کنند با عباراتی مثل بدحجاب، می‌توان چنین وظیفه‌ ذاتی و قطعی را جارو کرد و زیر فرش برد، هرچه باشند و هر ظاهری داشته باشند، انقلابی نیستند. 🔹اما در عین حال نباید «مرعوب» بود؛ مرعوب شدن می‌تواند دو جنس داشته باشد، نخست اینکه به شیوه رادیکال‌های آن سو، بدون بررسی کامل و دقیق، از همین ابتدا حکم کامل و قطعی صادر کنیم و دوم اینکه به خاطر غمِ مصداق، ارزش‌ها را منکر شویم. 🔹این موضوع امّا در سطح «مسئله»، همچون مصداقهای مختلف، میان جمهوری اسلامی و طرفدارانش با منتقدان و معاندانش مناقشات ومباحثاتی را پدید آورده است؛ مباحثاتی که از ۱- اصل گشت ارشاد، تا ۲- ورود انتظامی حکومت به حفظ ارزشها، تا ۳- اساسِ وظیفه حکومت‌ها در قبال ارزشها، تا ۴- مطلوب یا نامطلوب بودن جمهوری اسلامی، و حتی ۵- خود اسلام را می‌تواند شامل شود. در اینجا دو نوع مواجهه وجود دارد؛ در سطح تئوریک می‌توان درباره همه‌ی این ۵ موضوع و حتی اساساً اصل وجود خدا هم نشست و بحث کرد و چیز عجیبی نیست، اما آنگاه که به سطح «عمل» می‌رسد، قاعدتاً طرفداران جمهوری اسلامی با دیگران مرزبندی‌هایی دارند و این قابل کتمان و عدول نیست. 🔹طرفداران اصولی جمهوری اسلامی‌ به استدلال‌‌های متعدد می‌دانند و ابایی از گفتن آن ندارند که حکومت‌ها در قبال حفظ ارزشها و نرم‌های اجتماعی وظایف روشنی به عهده‌ دارند و در کنار همه کارهای فرهنگی، همچون همه‌جای دنیا ورود انتظامی به حفظ ارزشها بدیهی است؛ حتی حکومت‌های لیبرال و سکولار که ظاهراً عنوان می‌کنند طرفیتی در ارزشها ندارند-که در واقع دارند- باز هم از «حدود»ی مخافظت می‌کنند و برای این موضوع می‌توان مصداق‌های بسیاری ذکر کرد. 🔹بنابراین مرزگذاری عملی در این مسئله را نباید با محافظه‌کاری یکی دانست. با این حال، اینکه ورود انتظامی به حفظ ارزشها دقیقاً چه مصداقی دارد می‌تواند محل گفتگو باشد. آیا برخی رفتارها در گشت ارشاد مصداق درستی از عمل به این مسئله است؟ حتما‌ً باید در این باره باب گفتگوی اجتماعی و نخبگانی باز باشد. اینکه همه‌ی آن‌چیز که الان به عنوان «گشت ارشاد» مطرح است را آیه‌ی نازل درباره نحوه ورود انتظامی به حفظ نرم‌ها بگیریم، قاعدتاً نمی‌تواند درست باشد. 🔹در این باره گارد پلیس باید باز باشد؛ همچنانکه اصلِ مخالفت با وظیفه دولت‌ها در حفظ نرم‌ها، رویکردی رادیکال است و باید بر اساس آن مرزبندی کرد، عدم «روزآمدی» و «دقت‌نظر» در شیوه‌های مواجهه هم می‌تواند بی‌نتیجه باشد. نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر، غیر از بررسی جدی و شفاف مصداق پیش آمده، باید رویکرد مثبتی در قبال گفتگوهای نخبگانی و اجتماعی در این باره داشته باشند و اگر برخی شیوه‌ها پاسخ مناسبی نداده، آن را تغییر دهد. @TasnimNews ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌 🔹 6 قطره از اقیانوس بی‌کران حماسه اربعین https://kayhan.ir/fa/news/249916 تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
▪️حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: "أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّه الْمُتَأَسِّي بِنَبِيِّه والْمُقْتَصُّ لأَثَرِه" محبوب‌ترین بندگان نزد خداوند کسی است که از پیامبرش پیروی کند و گام بر جای قدم او بگذارد. نهج‌البلاغه، خطبه160 ▪️سالروز رحلت جانسوز حضرت خاتم‌الانبیاء محمد مصطفی "صلی‌الله‌علیه وآله" و شهادت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی‌ علیه‌السلام تسلیت باد. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
✏️تصمیم‌گیر باش؛ نه گیرِ تصمیم‌ها... ✍️ محمدجواد محمودی ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸یک مرگ و چند کشته! ✍ علی کردانی آشوب و آتش سناریوی این چند روز عوامل بیرونی و داخلی در خیابان‌ها بوده است؛ آشوب‌هایی که به بهانه کشته شدن دختری به‌نام مهسا امینی شکل گرفت. تردیدی نیست که پس از پایان یافتن اغتشاشات و احساسات مردمی پیرامون مسأله پیش‌آمده، بایستی در بستری آرام و منطقی به گفتمان‌های علمی و اجتماعی پرداخت؛ گفتمانی که در آن مبناها و کارکردهای میدانی مورد واکاوی قرار گرفته و نه تنها مسأله فعلیِ پلیس امنیت بلکه قانون‌ها و رویکردهای گوناگون در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی زیر ذره‌بین گفتمان‌های کارشناسی و نخبگانی قرار بگیرد؛ گفتما‌ن‌هایی که با حضور مسئولان مربوطه و صاحب‌نظران دیگر همراه باشد و نتایج آن در قانون و میدان اجرایی شود. باب گفت‌وگو و کرسی‌های آزاداندیشی در جامعه‌ای که گرگ‌های رسانه‌‌ای معاند در اطراف افکار مردم کمین کرده و مشاکل اقتصادی نیز هنوز به سر‌و‌سامان نرسیده و بالقوه ظرفیت التهاب و اغتشاش پیدا کرده است، هیچ‌گاه نباید بسته شود؛ چرا که گفت‌وگو‌های مردمی و کارشناسی با ضریب قابل قبول و نه نادر؛ موجب آرامش روانی جامعه شده و احساس حضور و توجه دادن به اندیشه‌های گوناگون را در مردم ایجاد می‌کند؛ البته گفت‌وگوی‌هایی که به‌‌آسانی از صدا‌و‌سیما مجوز پخش داشته باشد و با تمام صراحت و رُکی، اخلاق‌ها در آن مراعات شود که می‌توان به‌عنوان نمونه از پخش این‌ روزهای برنامه «شیوه» در شبکه چهار پیرامون مسأله گشت ارشاد و آینده ایران نام برد. فارغ از برگزاری گفتمان‌های مؤثر، کسانی که به بهانه مهسا امینی دست به اغتشاشات و آشوب‌های خیابانی زدند چه مدعا و مطالبه‌ای داشتند؟ مدعای ظاهری آن‌ها این بود که مهسا امینی به مرگ عادی از دنیا نرفته بلکه او را کشته‌اند. اما سوال بسیار مهمی در این‌جا مطرح می‌شود؛ به فرض که خانم امینی کشته شده باشد و مجریان قانون در مورد او خطا کرده باشند. _آیا راه‌حل و پاسخ یک کشته، چندین کشته است؟! _با فرض کشته شدن این خانم آیا برای ایراد به یک مجریِ ناشیِ قانون باید ناشی‌گری‌های قانونی کرد؟ یا باید همان مجری و همان مصداق مورد مؤاخذه قرار بگیرد؟! _در کجای دنیا برای مجازات یک نفر، به چندین نفر تعرض جانی می‌کنند؟! _در کجای دنیای برای مظلوم نشان دادن یک شخص به شیشه‌های اتوبوس سنگ می‌زنند؟! _آیا این مدل از مطالبه‌گری که در آن چادر از سر بانویی کشیده می‌شود و نیروی انتظامی به آتش کشیده شده و با جان او بازی می‌شود ننگ‌آور و شرم‌آور نیست؟! _و در یک کلام؛ در کجای دنیا برای اعتراض به یک قانون_آن هم قانونی که احتمال اشتباه مجری در آن وجود دارد_ بی‌قانونی را در پیش می‌گیرند؟ و برای اثبات مدعاشان به اموال عمومی و رفت‌وآمد روزانه مردم آسیب می‌زنند؟! طبق شواهدی که تاکنون ارائه شده ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته؛ اما اگر در آینده نیز فرضیه‌ای غیر از مرگ طبیعی قوت بگیرد، باز هم دلیلی بر بی‌قانونی‌های خیابانی و اغتشاشات نخواهد بود. برای مطالبه‌گری یا اعتراض نسبت به یک قانون یا شیوه‌ اجرای آن، راه‌های منطقی و قانونی وجود دارد که متأسفانه برخی هم‌وطنان عزیزمان به آن راه‌ها توجه ندارند. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔎ماجرا و مصداق فوتبالی از جنگ روایت‌ها! ✍ علیرضا محمد‌لو 🔸بعد بازی ایران و اروگوئه که با پیروزی تیم ملی ما به پایان رسید، سری به رسانه‌ها و کانال‌های فوتبالی زدم تا بازخورد بازی را مطابق معمول مطالعه کنم. متاسفانه پوشش مناسبی حتی از جانب کانال‌هایی که سرفه‌های مربیان و فوتبالیست‌ها را هم ثبت و گزارش می‌کنند صورت نگرفته بود و باعث تاسف و تشکیک نسبت به ماجرا شد. 🔹اروگوئه تیم سوم آمریکای جنوبی که دوبار سابقه قهرمانی جهان را در اختیار دارد و از بازیکنان طرازی چون سوارز و کاوانی و والورده و...در بهترین تیم‌های باشگاهی اروپا بهره می‌برد. امروز که استوری یکی از بازیکنان تیم ملی را دیدم که گفته بود: "بعد پیروزی چون خوشحالی شما را دریافت نکردم حس کردم که غمگینید و.‌..در کنار مردم هستم و..."به کم‌کاری رسانه‌های ایرانی اعتراف کردم. 🔸امروز هم شاهد بودیم که بازیکن تیم ملی بعد گلزنی خوشحالی نکرد و پالس منفی در رسانه‌ها را تکمیل کرد. این رفت و برگشت و منفی چه مهندسی شده چه ناخودآگاه و از سر ضعف، در مجموع باعث شکل‌گیری فضای مبهم و از اتفاقات کشور می‌شود. یعنی ، را رقم می‌زند. 🔹وقتی بازیکن، اردوی تیم ملی در اتریش را سپری می‌کند و بعد از شکست اروگوئه یکی از بهترین تیم‌های جهان وارد فضای مجازی می‌شود و بازخورد مثبت و تایید و تبریک آنچنانی از رسانه‌های داخلی و نمی‌بیند، چه حسی برایش دست می‌دهد؟ 🔸کسی که نصف عمرش را در زمین فوتبال و نصف دیگرش را با هوادارانش در فضای مجازی می‌گذراند، طبیعی است که روایت او از واقعیت‌های جامعه، برگرفته از فضای مجازی و بازخوردهای مثبت و منفی‌اش باشد. 🔹بعد از اینکه در یک بازی عالی، تیم فوتبال ایران بر اروگوئه غلبه کرد، حتی کانال‌های فوتبالی هم بازتاب خوب و درخوری ارائه ندادند و این درحالی است که برای بازی‌های تیم‌های بیگانه، آیتم‌های متنوعی مثل تمام اتفاقات مهم بازی، خلاصه بازی، مصاحبه بازیکنان و و گفتگوهای کوتاه تحلیلی و......را برای اطلاع رسانی تدارک می‌بینند. 🔸خب با چنین فضای ساکت و از نگاه یک فوتبالیست ملی، مرده‌ای، و حال بد مردم، بیشتر قانع کننده بوده و تاثیرگذار خواهد بود. ایکاش رسانه‌های جریان اصلی مثل فارس و تسنیم و ایرنا و ایسنا و برخی شخصیت‌های موثر با پوشش مناسب اخبار مسابقات ملی و ارسال تایید و تبریک و به تعبیر امروزی، انرژی مثبت به بازیکنان، در و غیربومیان ایرانی در سراسر جهان سهم بسزایی ایفا کنند. ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔗در روزنامه سراسری سراج ✍ باران قلم 🌧 https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9