eitaa logo
باور
3.9هزار دنبال‌کننده
366 عکس
38 ویدیو
7 فایل
🏠 خانه کنشگران #تربیت_اسلامی 🔴 راه ارتباطی با ما 👇 @adminbavar. 💢 لطفا مطالب کانال را با ذکر منبع انتشار دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بر همراهان عزیز "باور"🌱 🔹انشاءالله از امشب با موضوع جدید مطالب متنوعی را خدمتتان ارائه خواهیم کرد. 🔸در ماه‌های گذشته مطالب اندیشمندان پیرامون "روش تشویق" را خدمت‌ شما ارائه داده بودیم. برخی از این مطالب، نکات مشترکی با روش تنبیه دارند که برای مرور آن‌ها، می‌توانید از هشتگ استفاده بفرمایید. ✅ با ما همراه باشید. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹من با صراحت عرض کنم که واقعاً گاهی اوقات یک گوشمال دادن به بچه یعنی یک عامل ضد انسانى و ضد آزادى را از جان او دور كردن. 🔸ولى به آقایان و خانم‌ها، به عنوان پدر و مادر و به عنوان معلم، بايد بگويم اين کار هنر می‌خواهد و کار همه کس نیست. | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۲۶ 🛑 1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🌀 همان‌طور که اطلاع دارید، نماز جمعه فردا به امامت مقام معظم رهبری اقامه خواهد شد. شرکت در این مراسم به دلیل پیام‌های مهم اجتماعی و سیاسی آن، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. 🏷 علاوه بر این موارد، تاثیرات تربیتی فراوانی نیز برای شرکت در این مراسم وجود دارد. برخی از مهم‌ترین اثرات تربیتی شرکت در نمازجمعه این هفته‌ی تهران عبارت‌اند از: 1⃣ تقویت روحیه شجاعت و حماسه 2⃣ تقویت هویت ملی و اسلامی 3⃣ افزایش میزان توجه به مسائل امروز جهان اسلام و تضعیف خودمحوری و بی‌تفاوتی 4⃣ تقویت روحیه ولایت‌مداری 5⃣ تقویت روحیه استکبارستیزی 6⃣ تقویت روحیه کمک به مظلوم ✅ با توجه به طیف متنوع اثرات تربیتی، برنامه‌ریزی خانواده‌ها و مجموعه‌های تربیتی برای حضور حداکثری در این برنامه، بسیار مهم خواهد بود. 🚗 فهرست گروه‌های مردمی شکل گرفته برای حمل‌ونقل رایگان از شهرهای دیگر به سمت تهران را می‌توانید در اینجا ببینید. 🔍 🔟 🏷 🩸 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸به مجرد مشاهده کارى‌‌ که به نظر شما خلاف است کودک را تنبیه نکنید؛ بلکه ابتداء انگیزه او را در ارتکاب عمل بررسى‌‌ کنید؛ اگر عمل را با انگیزه صحیح و از روى‌‌ حسن نیت انجام داده، تنبیه او کار ناروایى‌‌ است. 🔹مثلا کودک عروسک ناطق خود را مى‌‌‏شکند، مادر عصبانى‌‌ مى‌‌‏شود و او را کتک مى‌‌‏زند؛ امّا فکر نمى‌‌‏کند که کودک در شکستن عروسک قصد خلاف نداشته بلکه مى‌‌‏خواسته راز سخن گفتن او را کشف کند. بنابراین، نه تنها مستحق تنبیه نیست بلکه باید مورد تشویق هم قرار بگیرد تا روح کنجکاوى‌‌ در او تقویت شود. 🔸در اثر این قبیل تنبیهات ناسنجیده، اعتماد کودک به بزرگ‏ترها از بین مى‌‌‏رود، آن‏ها را افرادى‌‌ بى‌‌‏انصاف و کینه‏توز مى‌‌‏شناسد و آثار سوء چنین تفکرى‌‌ روشن است. 🔹[همچنین] قبل از اثبات جرم، کودک را تنبیه نکنید؛...بلکه ابتدا تحقیق کنید که عمدى‌‌ بوده یا خطایى‌‌. | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۳ 🛑 2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 «یکی بود» داستان درباره‌ی مورچه‌های سیاه کوچکی است که لانه شان هر روز مورد هجوم مورچه های سرخ واقع می شود. مورچه‌های سیاه که نمی تواند از خودشان در برابر حمله ها دفاع کنند، هربار فکر می‌کنند با این کوچکی، «کسی هست صدایشان را بشنود؟» یکبار وقتی که مورچه‌های سرخ حمله می‌کنند، یک زنبور، میمونی را نیش می‌زند. میمون توی آب می‌افتد، فیل‌ها می‌ترسند و شروع به دویدن می‌کنند و همه‌ی مورچه‌های قرمز را زیر پاهایشان له می‌کنند. آن وقت مورچه‌های سیاه می‌فهمند یک نفر هست که صدای آن‌ها را می‌شنود‌. ✍️ نویسنده: سوسن طاقدیس 📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 📄 تعداد صفحات: ۲۸ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال ✅ ویژگی‌ها 1️⃣ بیان محتوای دینی به صورت غیرمستقیم 2️⃣ زمینه‌سازی برای تفکر کودک درباره مضمون داستان 🪴 اثرات تربیتی 1️⃣ کمک به درک بهتر مفهوم "توحید" 2️⃣ تقویت مهارت تفکر 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 1⃣2⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🏷 «یکی بود» داستان درباره‌ی مورچه‌های سیاه کوچکی است که لانه شان هر روز مورد هجوم مورچه های سرخ
. ✅ برای آن‌که کودک مضمون داستان را بهتر متوجه شود؛ چند نکته را رعایت کنید: 1⃣ انتظار نداشته باشید کودک در اولین مطالعه، متوجه پیام داستان بشود. برای فهمیدن به کودک فرصت بدهید‌. 2⃣ در مواجهه با سوالات کودک درباره مضمون کتاب، با سوالات مختلف، او را به سمت پیدا کردن جواب ببرید. 3⃣ جواب‌های کودک را بلافاصله نقد نکنید و اجازه بدهید از جواب‌های ساده خودش کم‌کم به جواب درست پی ببرد. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸این جمله که می‌گویند: «بچه باید به چشم خار باشد و به دل عزیز باشد»، این را عوضی نفهمیده باشید. منظور این است که بیش از ظرفیت او و بیش از قوه هاضمۀ او به او احترام نکنی که احترامت را بی‌حرمت کرده باشی و این‌قدر به او جایزه نداده باشی که جایزه را بی‌مقدار کرده باشی؛ همان‌طور که این‌قدر به او اهانت نکنی که اهانت را بی‌اثر کنی و این‌قدر او را تنبیه نکنی که تنبیه را بی‌خاصیت کنی و این‌قدر با او قهر نکنی که قهر کردن را بی‌اثر کنی. 🔹اهل‌بیت عزت را در افراد زنده نگه می‌داشتند و وقتی می‌خواستند بچه‌های خودشان را تربیت کنند، اول آنها را حساس بار می‌آوردند که دستگاهشان به کوچک‌ترین قهری، به کوچک‌ترین اخمی، به کوچک‌ترین ترش‌رویی، حساس باشد، جواب بدهد، منتقل کند، منعکس کند. 🔸این چیزی که در وجود مؤمن هست، عزت اوست. خدا رحمت کند مرحوم آقای مطهری را! نکته دقیقی را متوجه شده و این نکته را در ظاهر کتاب‌ها نمی‌شود پیدا کرد و این‌طور نیست که انسان برود آدرسی پیدا کند، بابی پیدا کند و در آن باب، این را نوشته باشند؛ نه، این از مجموع آیات و روایات به دست می‌آید که سنگ زیربنای تربیت، عزت دادن است. | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۲۳۴ 🛑 3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔻یکی از آسیب‌های کتاب‌خوانی وابستگی به آن و بازماندن از فعالیت‌های دیگر است. همان‌طور که کتاب نخواندن یک آسیب است، افراط در مطالعه هم یک آسیب جدی است. 🔺برخی متربیان با علاقه افراطی به مطالعه که در مواردی با تنبلی نیز همراه می‌شود، از انجام دیگر وظایفشان، سر باز می‌زنند. ✅ مدیریت میزان مطالعه در این افراد، نکته مهمی است که مربی باید با استفاده از ابزارهای متنوع، به آن توجه داشته باشد. 🔺در موردی مشابه، برخی بچه‌ها علاقه افراطی به مطالعه سریع و مداوم کتاب‌های داستانی پیدا کرده و حاضر به تفکر یا تجزیه و تحلیل آنها نیستند. 🔻یکی از نتایج این نوع مطالعه داستان، عادت کردن به مطالعه متن‌های داستانی آسان به صورت منفعلانه است. چنین متربیانی دیگر حوصله مطالعه کتاب‌های علمی و یا مطالعه فعال (مطالعه همراه با مشخص کردن نکات مهم یا خلاصه نویسی و فعالیت‌های مشابه دیگر) ندارند. ✅ برای پیشگیری از این آسیب باید فعالیت‌هایی برای تمرکز بیشتر متربیان در آثار داستانی صورت بگیرد. برنامه‌هایی همانند برگزاری مسابقات نقد و تحلیل داستان، برگزاری جلسات گفت‌وگو درباره‌ی داستان، نگارش متن معرفی داستان توسط بچه‌ها و ... 🧩 📚 2⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💢 ترس باعث كنترل و پرهيزكارى و خوددارى از كارهايى است كه محبوب را از دست مى‏گيرد و باعث‏ آمادگى و سازندگى عواملى است كه به محبوب مى‏رساند... ✴️ آنجا ترس باعث فرار و نيرنگ و خيانت و دروغ مى‏شود كه مداوم بوده و ترساننده يك بُعدى باشد و ترسانده شده، علاقه‏اى نداشته باشد و محبتى نديده باشد. ✅ لذا دستور است كه هنگام تهديد، يكى بترساند و ديگرى اين ترس را توجيه كند و اين عمل را توضيح دهد و كودك را از جرم خود آگاه كند و به او محبت نمايد. و باز دستور است كه اگر ترس و كتك مفيد نيفتاد، از عامل ديگرى استفاده شود. 🔻خلاصه کتک و مجازات نباید به عنوان‌ دل خنک باشد، بلکه بايد به عنوان‌ ايجاد ترس و ايجاد يک عامل تربیتی باشد. لذا کتک زدن و مجازات، مطلوب نیست، بلكه كيفيت و چگونگى مجازات مورد نظر است. ✴️ بايد صحنه...مجازات، رعب‌آور با حركات تند و فريادهاى بلند و زياد و حتى از دور باشد و بايد اين صحنه با شخص‏ ديگرى كه او هم با صدايى كوتاه و ريز مسأله را توجيه مى‏كند و ترس را بيشتر مى‏نمايد همراه شود تا تأثير مطلوب به دست آيد. ✍ | تربیت کودک، صفحه ۶۰ و ۶۱ 🛑 4⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸علت پشت‌کردن به کتک، گاهی همین است که جایی کتک می‌زنند که لازم نیست. درنتیجه او بدبین می‌شود و بنای نشنیدن می‌گذارد. بعد انسان درمی‌ماند که با او چه‌کار کند. 🔹این است که گاهی ضرورت تنبیه نتیجهٔ رو دادن‌های زیاد است. کسانی که نمی‌توانند احساسات خودشان را ازنظر محبت کنترل کنند، بعد مجبور می‌شوند که خشم خودشان را کنترل نکنند و شلاق هم به‌دست بگیرند؛ 🔸اما اگر کسی جدیت خودش را از یاد نبرد، یعنی مسلط بر نفس باشد...رحم و عاطفه و محبتش درست‌وحسابی باشد، در بیست‌وچهار ساعت بر نفس خودش مسلط باشد و جدی باشد، این در تربیت بار سنگینی را از دوش او برمی‌دارد؛ چون وقتی پیچ‌ومهرهٔ خودش محکم شد، راه نفوذ در او کمتر است و کمتر می‌شود او را دست انداخت و با او بازی کرد. او دیگر نیاز به چوب‌زدن و کتک‌زدن ندارد. اگر پیچ‌ومهرهٔ خود مربی شل بود، این را با چوب‌زدن و لگدزدن نمی‌شود جبران کرد... 🔹بیشتر شاگردها از رخنه‌های معلم وارد می‌شوند؛ یعنی ضعفی که در اوست: خندهٔ بی‌موردش، نگاه عاطفی بی‌موردش. با این مسائل است که ضعف او را درک می‌کنند و خیلی زود می‌فهمند که این معلم چه ضعفی دارد و کجا می‌شود او را دست انداخت. معلم وقتی دید این‌چنین است، خشونت‌های آن‌جوری می‌کند.، مربی و تربیت، صفحه ۲۴۸ و ۲۴۹ 🛑 5⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 امام صادق(ع) می‌فرماید:«لَيْتَ السِّيَاطُ عَلَى رُئوسِ أَصْحَابِي حَتَّى يَتَفَقَّهُوا فِي الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ» ای کاش شلاق روی سر اصحاب من بود تا دین را خوب می‌فهمیدند. 🔹این معنایش این نیست که از اول تا آخر شلاق روی سر اصحابم باشد؛ معنایش این است که می‌شود در لمحه‌ای و مقطعی، کسی را که گیج شده و الآن نمی‌داند تکلیفش چیست یا عادت کرده یا خوابش برده است، با شیوه‌ای بیدار کرد. 🔸فرض کنید دختر جوانی تریاک خورده و دکتر گفته: اگر در حال بیهوشی بماند، می‌میرد؛ نباید بگذارید خوابش ببرد؛ سیگار آتش بزنید و این سیگار، خوب که آتش گرفت، بگذارید پشت دست‌هایش که خوابش نبرد. حالا پدر دختر که این‌قدر دوستش دارد، سیگار را آتش می‌زند و آتش سیگار را می‌گذارد پشت دست‌های دخترش؛ چون دکتر گفته که اگر خوابش برد، دیگر کاری از دست ما ساخته نیست. 🔹گاهی در یک مقطع به کار بردن نوعی قدرت، دواست، مداواست، اما فقط در آن لحظه. پدر می‌تواند حتی از تنبیه بدنی برای تربیت اولادش استفاده کند، اما مقطعی. بهتر از تنبیه این است که از بچه‌هایش قهر کند، اما باز مقطعی. | راه رشد، جلد۳، صفحه۴۵ 📜 5⃣3⃣ 🛑 6⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ✨سالروز میلاد باسعادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام حسن عسکری(ع) مبارک باد. 🔹امام عسكرى عليه‌السلام: مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ و مَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ. 🔸امام حسن عسكرى عليه‌السلام: هر كه برادرش را در خلوت پند دهد، او را آراسته است و هر كس برادرش را در جمع پند دهد، او را سرشكسته كرده است. 📚 تحف‌العقول، صفحه ۴۸۹ 📜 6⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹ترس احساسى است كه در انسان نيروهايى را به حركت وا مى‏دارد و او را به كارهايى وادار مى‏نمايد و به نيرنگ‏ها و فرارها و يا به حركت و پيشرفت و پرهيزكارى و كنترل هوس‏ها مى‏انجامد...ترس‏ها تا اندازه زيادى از اميدهاى دور و دراز و لوس‏گرى‏ها و تيزبازى‏ها و خامى‏ها و سركشى‏ها جلوگيرى مى‏نمايد. 🔸شخصيتى كه بى‏باك و نترس بار مى‏آيد و از هيچ چيز واهمه‏اى ندارد، شخصيتى فاسد و خطرناك خواهد شد كه حتى هلاكت خود و اجتماعش را به چيزى نمى‏گيرد... 🔹آنچه را كه نمى‏توان به طور كلى نفى كرد، اصل اين عامل ترس و لزوم اين احساس در تربيت و تكامل شخصيت كودك است. نفى اين احساس و عوامل ايجاد كننده آن، باعث همان خودسرى‏ها، لوس‏گرى‏ها و خامى‏هايى است كه در تربيت آمريكايى بروز كرده است. 🔸البته عواملى كه اين احساس را ايجاد مى‏كنند، متفاوت است؛ گاهى كتك و گاهى سكوت و گاهى ترس‏ها و حركت‏هاى تند و گاهى نگاه‏هاى تيز و گاهى فريادهاى بلند و دور است. 🔹به كار گرفتن اين عوامل، احتياج به تسلط و آگاهى و تجربه دارد و چه بسا هر كدام از اين عوامل در غير مورد خود، اثر مخالف بگذارد و نتيجه معكوس بدهد و چه بسا روح‏هاى تندى كه از كتك و ترس، آرام نگيرند، اما با محبّت يا قهر يا خواهش، رام شوند و آرام بگيرند. ✍ | تربیت کودک، صفحه ۵۹ و ۶۰ 🛑 7⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔻یکی از آسیب‌های احتمالی کتابخوانی، مطالعه کتاب‌هایی با محتوای نامناسب است. برخی ژانرها همچون ژانر وحشت و برخی کتاب‌های ترجمه‌ای دارای آسیب‌های محتوایی هستند. 🔺ترویج روابط دختر و پسر، ترویج اعتقادات دینی باطل، ترویج خشونت، پرداختن به مسائل عاشقانه و جنسی از جمله‌ مهم‌ترین آسیب‌های محتوایی کتاب‌های کودک و نوجوان هستند. 🏷 به همین جهت تسلط مربی بر محتوای کتاب‌ها و نظارت بر مطالعات متربیان، ضروری به نظر می‌رسد. البته این نظارت نباید در تضاد با اختیار و انتخاب متربی قرار بگیرد. ✅ معرفی کتاب‌های مناسب به متربیان، اقدامی پیش‌گیرانه برای جلوگیری از مطالعه‌ی کتاب‌های آسیب‌زا است. ✅ همچنین اقداماتی برای افزایش قدرت نقد و تحلیل و انجام گفت‌گوهایی با نگاه نقادانه درباره‌ی محتوای این کتاب‌ها، راهکاری مؤثر برای متربیانی است که این‌ کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند. 🧩 📚 3⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔰 در تنبیه کودک، وحدت رویّه بین اولیا و مربیان در موارد مختلف ضرورت دارد. اگر کودک را براى‌‌ فعل خاصى‌‌ تنبیه مى‌‌‏کنید، باید در موارد مشابه نیز تنبیه را تکرار کنید. اگر پدر، کودک را براى‌‌ رفتار خاصى‌‌ تنبیه مى‌‌‏کند مادر و مادربزرگ و دیگران نیز باید کار پدر را تأیید نمایند. 🔰 این درست نیست که پدر امروز کودک را به خاطر خطایى‌‌ تنبیه کند ولى‌‌ فردا ارتکاب همان عمل را نادیده بگیرد. یا پدر تنبیه کند ولى‌‌ مادر اعتراض نماید یا در موارد مشابه آن را بى‌‌‏مجازات بگذارد. 🔰 وحدت رویه و تداوم و قاطعیت اولیا و مربیان در مورد تنبیه کودک، تکلیف او را روشن مى‌‌‏سازد و به او کمک مى‌‌‏کند تا خویشتن را اصلاح نماید. ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۴ 🛑 8⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 مبادا پدر یا مادر یا معلمی با بچه خطاکار يا تنبل و بی حرکتی در شكل تنبيه روبرو شود بی آنكه بچه تنبيه شده همان وقت احساس كند كه تنبيه كننده، دلسوز اوست! 🏷 يعنى بايد نوع تنبيه و شكل تنبيه و مقدمات و مؤخّرات آن حتماً طورى آماده بشود كه همان وقت بچه احساس کند مشمول لطف شماست. 🏷 اگر این احساس را نکند اصلاً تنبیه‌تان تنبیه نیست، بلكه طغيان‌آور است. با اين تنبيه او را بیدار نمی‌کنید، بلکه او را یاغی و طاغی می‌كنيد. ✍ | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۲۶ 🛑 9⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. "آتیش‌پاره" که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده داستان دختری باهوش و جسور به نام "زهرا" است که کارش نامه نوشتن است و دغدغۀ فکری پیرزنی به نام "مش‌طلعت" را وسیله‌ای قرار داده تا به هدفش برسد. "جعفر" از کسانی‌ست که سال‌ها در جبهه بوده‌اند و اسباب سربلندی روستا. او چند باری مجروح می‌شود و مش‌طلعت را دغدغه‌مندتر از پیش می‌کند. در این میان زهرا نیز با دقت و هوشمندی به خواسته‌اش می‌رسد. ✍️ نویسنده: فاطمه بختیاری 📚 ناشر: کتاب جمکران 📄 تعداد صفحات: ۱۹۰ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: نوجوانان ۱۱ تا ۱۵ سال به‌خصوص دخترانویژگی‌ها 1️⃣ سوژه جدید و بکر 2️⃣ استقبال مخاطب و رسیدن به چاپ نهم 3⃣ جذابیت بالا به علت اتفاقات جالب و طراحی شخصیت‌های داستانی شیرین و دوست‌داشتنی 4⃣ اثر تقدیر شده در جشنواره کتاب شهید غنی‌پور 5⃣ موفقیت در قهرمان‌سازی از رزمندگان دفاع مقدس 🪴 اثرات تربیتی 1️⃣ تقویت روحیه ایثارگری 2⃣ تقویت روحیه تلاش و کوشش 3⃣ افزایش علاقه به سبک زندگی ایرانی، اسلامی 4⃣ افزایش علاقه به رزمندگان دفاع مقدس 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا و نسخه الکترونیک به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 0⃣2⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🩸اکنون که مرگ حتمی است، بگذار مرگی را انتخاب کنیم که آبستن زندگی باشد و سازندگی‌هایی بیاورد و آگاهی‌هایی متولد کند و روح‌هایی را حرکت دهد. باید مرگی را انتخاب کنیم که زندگی را بارور کند. | کتاب "عاشورا" 🌹 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹ابتدا رفتار صحیح را به کودکان بیاموزید، بعد اگر خلاف کردند مى‌‌‏توانید آن‏ها را تنبیه کنید. امّا اگر رفتار صحیح را به آن‏ها نیاموخته‌‏اید و مرتکب خلاف شدند نباید آن‏ها را تنبیه کنید 🔸مثلا اگر کودک لباس و اشیاى‌‌ خود را در خانه پرت مى‌‌‏کند و شما بدون عکس العمل، آن‏ها را جمع مى‌‌‏کنید و با همین برنامه او را عادت مى‌‌‏دهید، این کودک وقتى‌‌ بزرگ شد همین روش را ادامه خواهد داد، در چنین صورتى‌‌ شما حق ندارید، به ‏بهانه نامنظم بودن، او را تنبیه کنید. 🔹بهتر بود از اول وسایل او را جمع نمى‌‌‏کردید و از او مى‌‌‏خواستید که خودش این عمل را انجام دهد و بدین ترتیب رعایت نظم را به او مى‌‌‏آموختید. ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۲ و ۴۷۳ 🛑 🔟 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏷 چه‌بسا روحيه‏هايى كه با طعنه و كنايه، زودتر ادب شوند. مى‏گويند يكى از شاگردان، هميشه ديرتر از وقت به كلاس مى‏آمد. يك روز استاد، همين كه ديد به كلاس قدم مى‏گذارد، خودنويس زيبايى را به عنوان جايزه به او داد. 🏷 دانش‏آموز كه جهتى براى دريافت جايزه نمى‏ديد، منتظر توضيح بود. استاد آرام گفت: اين جايزه فقط به خاطر اين است كه شما هميشه سر وقت حاضر مى‏شويد. دانش‏آموز تكانى خورد و منفعل شد و ديگر دير به سر كلاس نيامد... ✅ مربى آگاه تمام عوامل يك عمل ناپسنديده و ناشايست را، مطالعه مى‏كند، ارزيابى مى‏كند و پس از توضيحات لازم و تذكرات لازم، از بهترين عوامل تربيتى؛ از تقليد و ترس و محبت، احسان و پاداش به نيكوكار و يا طعنه و كنايه، استفاده مى‏كند و اين استفاده پس از بررسى و شناخت طبايع و روحيه افراد است. | تربیت کودک، صفحه ۶۲ و ۶۳ 🛑 1⃣1⃣ 📝 4⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 📗 " موش سر به‌ هوا " داستان کتاب درباره تعدادی موش است که تصمیم گرفته‌اند با هم به سفر بروند. شش‌تای آن‌ها مانند هم سر به زیرند، اما موش هفتم سر به هواست؛ آن‌قدر سر به هوا که یادش رفته غذایشان را بیاورد. موش‌های دیگر از دست او عصبانی می‌شوند. موش هفتم هم به خاطر این فراموشی خجالت‌زده‌ می‌شود. هم‌زمان عقابی در آسمان، موش ها را دیده و قصد شکار آنها را دارد. موش سر به هوا، با دیدن عقابی که قصد شکارشان را دارد، دوستانش را نجات می‌دهد. بعد از این اتفاق، شش موش‌ نه‌تنها از موش هفتم عصبانی نیستند، بلکه از او تشکر هم می‌کنند. ✍️ نویسنده: فرهاد حسن‌زاده 📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان 📄 تعداد صفحات: ۴۸ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال ✅ ویژگی‌ها 1️⃣ تعاملی بودن کتاب (مخاطب قرار دادن خواننده در طول داستان) 2️⃣ وجود بازی‌‌ و سرگرمی در خلال داستان، متناسب با اتفاقات کتاب 🪴 اثرات تربیتی 1️⃣ افزایش اعتماد به نفس 2️⃣ تقویت روحیه پذیرش ویژگی‌های شخصیتی خود 3️⃣ تضعیف روحیه بی‌توجهی به دوستان به‌خاطر نقاط ضعفشان 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، به اینجا و نسخه الکترونیک به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 2⃣2⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔶 چه بسا مربى احتياج به واسطه‏اى هم داشته باشد كه مطلب را توضيح دهد و كودك را به اقرار بياورد و از بدى جدا نمايد. و اين واسطه خواه مادر يا ديگرى، بايد زرنگ و تعليم ديده باشد... 🔸 و با اين جمله که: «قول داده ديگر اين کار را انجام ندهد.» و یا اینکه: «بگو ديگر نمى‏كنم، اشتباه كردم، ديگر تكرار نمى‏كنم»...واسطه شود و بعد هم در خلوت با طفل صحبت كند که چرا تو، کودک به این خوبی یک چنین کاری را انجام دهی؟ چرا باید پدر یا مادرت را که این همه به تو علاقه دارند و برای تو چه‌ها و چه‌ها کرده‌اند، اذیت کنی؟...و با صحبت‏هايش عقده بچه را بگشايد و عكس العمل او را كنترل كند و به قرار و اعتراف و تصميم وادارش نمايد. 🔻 واى به روزى كه واسطه، خام و نفهم باشد و با جانب‌دارى از طفل و اين كه چرا او را مى‏زنيد، چرا اذیتش می‌کنید؟...با اين حرف‏ها بچه را فاسد كند و زحمات‏ را به باد دهد و كودك را با جرئت و پُررو و صاحب‌حق و مربى را ظالم و ستم‌گر و گرگ معرفى كند. ✅ مربى بايد اين آگاهی را داشته باشد که در حضور چنين واسطه‏هاى نفهم و بى‏ظرفيتى كه اغلب علاقه زيادى به بچه دارند و محبت خاله‌خرسى دارند، تنبيه به راه نيندازد...و وانمود كند كه متوجه قضيه نشده و نفهميده است؛ چون اگر خود را متوجه نشان دهد و تنبيه نكند، بچه به قدرت واسطه و ضعف مربى پى مى‏برد. ✍ | تربیت کودک، صفحه ۶۴ و ۶۵ 🛑 2⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. در حال غضب نباید به تأدیب کودک پرداخت، چون ممکن است از حد لازم تجاوز نماید. به علاوه، کودک عمل تأدیب را نوعى‌‌ انتفام و تشفى‌‌ خاطر محسوب مى‌‌‏دارد، لذا اثر تربیتى‌‌ خود را از دست خواهد داد. به همین جهت، در حدیث آمده است که رسول خدا صلى‌‌ الله علیه و آله از تأدیب به هنگام غضب نهى‌‌ کرد. [نَهَى رسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله عنِ الأدبِ عندَ الغَضَبِ. بحار الأنوار، جلد ۷۹، صفحه ۱۰۲] ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۶۹ 📜 7⃣3⃣ 🛑 3⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat