eitaa logo
بهتر بنویسیم
1.5هزار دنبال‌کننده
317 عکس
36 ویدیو
53 فایل
💡خیلی از ما نویسنده‌ایم؛ فقط باید تمرین کنیم تا #بهتر_بنویسیم. ارتباط با مدیر: @Pourjam
مشاهده در ایتا
دانلود
📚دورهٔ آموزش مدیریت کانال در فضای مجازی 📄5️⃣2️⃣: چگونه اعضای کانال خود را حفظ کنم؟2️⃣ 🧮 ۴۵۰ کلمه 📆 ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ 📎 پیوست: 🎧5️⃣2️⃣ بسم الله الرحمن الرحیم 1️⃣به‌روز باشید، ولی هر مطلب به‌روزی را بارگزاری نکنید! سعی کنید همیشه به‌روز باشید؛ هم در سوژه یابی، هم در منابع مورداستفاده برای استخراج محتوا و هم در قالب‌های ارائه. فقط مراقب باشید این به‌روز بودن، کار دست شما ندهد. اگر زمینهٔ فعالیت کانال شما غرب‌شناسی و نقد تمدن غرب است، دلیلی ندارد مطالب طنز در کانال خود بارگزاری کنید. شاید این کار سبب خوشایند عدهٔ اندکی از مخاطبان و جذب احتمالاً چند مخاطب بیشتر شود، ولی قطعاً بیشتر مخاطبان شما را آزار می‌دهد. مگر آنکه این طنز یا جوک، مرتبط با زمینهٔ فعالیت شما باشد؛ آن هم به‌اندازه. 2️⃣ایجاد یک راه ارتباطی بین اعضا و مدیران کانال! برای اینکه کانال پویا و اعضای فعالی داشته باشید، باید یک راه برای ارتباط اعضا با شما داشته باشید تا آن‌ها بتوانند نظرات خود را به شما منتقل کنند. این کار علاوه بر اینکه احساس خوبی در مخاطب ایجاد می‌کند، کمکی است به شما تا اشکالات کانال خود را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف کنید. وجود یک راه ارتباطی فواید دیگری هم دارد؛ مثل فرستادن محتوا از سوی مخاطبان و کم کردن زحمت شما در تولید محتوا. 3️⃣مخاطبان را در مدیریت کانال سهیم کنید! شما می‌توانید با گذاشتن نظرسنجی‌ها و یا پرسیدن پرسش‌های مختلف در کانال، مخاطبان خود را به کار بگیرید و ذهن آن‌ها را درگیر فعالیت‌های کانال و فرایند ادارهٔ آن کنید. در این صورت، مخاطب خودش را جزئی از کانال خواهد دانست و به این سادگی فکر خارج شدن از کانال را نخواهد کرد. 4️⃣کانال خود را در گروه‌ها و کانال‌ها تبلیغ کنید! اول بگویم که هرچند در عنوان این بند از نوشته به تبلیغ در کانال اشاره کرده‌ام، چندان با آن موافق نیستم؛ فقط چون بسیاری از کانال¬دارها به آن توصیه می‌کنند، نکاتی را دربارهٔ آن یادآوری می‌کنم. از نظر من، بهترین تبلیغ یک کانال، محتوای خوبش است. کافی است شما محتواهای خوبی تولید کنید که ارزش دیده شدن داشته باشند؛ علاوه بر اینکه اعضای فعلی کانال، آن‌ها را در گروه‌هایشان منتشر می‌کنند، خودتان هم می‌توانید این کار را بکنید. به این ترتیب، کم‌کم اعضای جدید به کانال شما وارد می‌شوند؛ اعضایی که مخاطب واقعی مطالب شما هستند و قبلاً نمونهٔ کار شما را دیده و پسندیده‌اند. اما اگر به هر دلیلی اصرار دارید که کانال خود را در کانال‌های دیگر تبلیغ کنید، به چند نکته توجه داشته باشید. اولاً تبلیغ کانال شما در یک کانال دیگر وقتی ارزش دارد که آن کانال شناخته‌شده و دارای اعضای فراوان باشد. ثانیاً معمولاً تبلیغ در این کانال‌ها همراه با هزینه‌هایی است. ثالثاً بهتر است در انتخاب کانال برای تبلیغ کانالتان، گزینه‌ای را انتخاب کنید که موضوعش و سلیقهٔ مخاطبانش نزدیک به کانال شما باشد؛ چون در غیر این صورت احتمال جذب مخاطب به کانال شما خیلی کم خواهد بود. 🎯🎯🎯 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
درس۲۵.m4a
2.16M
📚 دوره آموزش مدیریت کانال در فضای مجازی 🎧5️⃣2️⃣: چگونه اعضای کانال خود را حفظ کنم؟2️⃣ ⌛️ ۲۶۰ ثانیه 📆 ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ 📎 پیوست: 📄5️⃣2️⃣ 🎯🎯🎯 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
▪️انا لله و انا الیه راجعون🖤 استاد مجاهد، حجت الاسلام دکتر محمدحسین نویسنده ده‌ها اثر به همراه همسر نویسنده و مدرس نویسندگی‌شان خانم و سه فرزندشان در سانحه دلخراش تصادف به لقاء الله پیوستند. از شما دنبال‌کنندگان برای شادی روحشان، یک فاتحه و سه صلوات تقاضا داریم. ما اعضای هیئت تحریریه یادشان را ارج می‌نهیم و برایشان حشر با اولیای معصوم علیهم السلام را آرزومندیم. 🆔 @behtarbenevisim
هدایت شده از مجتبی وافی
✍️ برخی از نوشته‌های استاد فرج نژاد که در سایت اندیشکدهٔ مطالعات یهود منتشر شده است: 1️⃣ روند پیشرفت اسطوره‌های یهودی در تاریخ 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-myth/5803 2️⃣ هالیوود یهودی صهیونیستی 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/5886 3️⃣ فعالیت چشم‌گیر مسیحیت صهیونیستی در عرصهٔ رسانه 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/christian-zionism/5909 4️⃣ اسطورهٔ «ارض موعود» و شهر زایان 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/5918 5️⃣ اسطورهٔ «مادر» و قبیله‌گرایی متعصبانه 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/7222 6️⃣ اسطورهٔ «قوم برگزیده» و «نژاد برتر» 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/7421
◼️ خاطره‌ یکی از شاگردان مرحومه خانم بیش از دوسال بود خانوم بابایی رو می‌شناختم. معلم و مربی دلسوز. عاشق بچه‌ها بود و مطمئنم بچه‌ها هم عاشقش بودن این رو از خاطراتی که با شوق و ذوق برامون می‌نوشت می‌شد فهمید. دلش برای بچه‌ها می‌تپید، بی‌نهایت مهربان بود. داستان‌های زیباشون هم پر از عشق بود. جای داستان‌ها و تصویرگری‌های زیباشون توی دنیای کودکان تا ابد خالی می‌مونه...😔 🆔 @behtarbenevisim
هدایت شده از علی فراهانی
📌 ویرایش فنی: این نوع از ویرایش، به آراستگی ظاهری نوشته می‌پردازد و متن را برای خواننده آراسته می‌نماید. یک‌دست کردن رسم‌الخط نوشته، نخستین گام در ویرایش فنی است. در این مرحله، ویراستار می‌کوشد: 1. غلط‌های املایی نوشته را اصلاح کند. 2. فاصله بین کلمات و حروف را تنظیم نماید. به عنوان نمونه، می‌توان به موارد موجود در تصویر👆🏻 اشاره کرد. ✍️ 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🔹🔸🔹 🌟 در زبان فارسی: ✔️انتقال معنا درست و سریع اتفاق می‌افتد. ✔️زبان به شکل یک ابزار، برای انتقال معنا به کار گرفته می‌شود. ✔️امکان پیرایش و درست نویسی وجود دارد. ✔️کلام فصیح است؛ ولی از تعقید لفظی و معنوی خالی است و گویا و روشن و شفاف است. 🌟 در ادبیات فارسی: ✔️معنا در هزار‌توی تعابیر و آرایه‌های ادبی پیچانده شده است. ✔️از زبان به‌ عنوان هدف استفاده می‌شود. ✔️زبان دارای خاصیت آرایش و زیبانویسی است و در آن بلاغت موج می‌زند. ✔️کلام آراسته به آرایه‌های ادبی، پیچیده و سنگین و دیر‌فهم است. 💫 در یادداشت بعد با آشنا خواهیم شد. ✍️ (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
« أ » ، « ﺋ » ، « ؤ » همزه میانی نشانه ی هزار چهره 😎🤓🧐🤠😇 ❓❓شاید شما هم با شکل‌های مختلف این نشانه کوچک(ء) در کلمات، مواجه شده اید و از خود پرسیده اید کدام یک از این شکل‌ها، طبق قواعد درست نویسی فارسی صحیح است ؟ « أ » ، « ﺋ » یا « ؤ » 🔸 مثلا شاید، هم کلمه مسأله را دیده باشید و هم کلمه مسئله را، یا اینکه هم کلمه مسئول را دیده اید و هم مسؤول. اما نمی دانیم کدام یک از این شکل‌ها درست است؟ یا شاید هم فکر می کنیم که همه ی این کلمات درستند و نویسنده هر کدام را دلش بخواهد می‌تواند، استفاده کند . 🛑 🖌🖌 قواعد همزه میانی در دستور زبان فارسی ✅الف ) اگر حرف پیش از آن مفتوح باشد ، کرسی «ا» نوشته می شود یعنی به این شکل «أ»؛ مانند: رأفت، تأسف مگر آن که پس از آن مصوت «ای» و «او» و « -ِ » که در این صورت بر کرسی «ی» نوشته می شود یعنی به صورت « ﺋ »؛ مانند: رئیس، رئوف تبصره : در کلمات عربی بر وزن « متفعل » نظیر متأثر ، متأخر و ... که در تداول، اولین فتحه آنها به کسره تبدیل شده، همان صورت عربی آن ملاک قرار گرفته است. ✍️ 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
« أ » ، « ﺋ » ، « ؤ » همزه میانی نشانه ی هزار چهره 😎🤓🧐🤠😇 ❇️ شماره 2 ب)اگر حرف پیش از آن مضموم باشد، روی کرسی «واو» نوشته می‌شود: رؤیا ، رؤسا ، مؤسسه ، مؤثر مگر آن که پس از آن مصوت «او» باشد که در این صورت روی کرسی «ی» نوشته می شود: شئون ، رئوس ✍️ 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
« أ » ، « ﺋ » ، « ؤ » همزه میانی نشانه ی هزار چهره 😎🤓🧐🤠😇 شماره 3️⃣ ج)اگر حرف پیش از آن مفتوح یا ساکن و پس از آن حرف «آ» باشد به صورت «آ» نوشته می شود مانند : مآخذ، هیآت، قرآن 👈 در بقیه موارد و در کلیه کلمات دخیل فرنگی با کرسی «ﺋ » نوشته می شود: لئام ، رئالیسم ، قرائات ، مسئول ، جرئت ، هیئت ✍️ 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
ذبیح الله نعیمیان. راه و رسم پایان‌نامه‌نویسی.pdf
615.4K
جزوه ارزشمند را حجت‌الاسلام دکتر ذبیح‌الله نعیمیان آماده کرده و بزرگوارانه و سخاوتمندانه در کانال اندیشکده فقه حکومتی به نشانیِ @andishkade_f_h بارگذاری کرده است. در این متن مختصر اما دقیق، کاربردی‌ترین نکات مربوط به پنج مرحله مهم و با بیانی روان در ۳۰ صفحه توضیح داده شده است. با تکریم این اقدام ارزشمند و دعای خیر برای ایشان، امیدوارم مورد استفاده حداکثری طلاب و دانشجویان و پژوهشگران واقع شود. 🆔️ @m_rajaaei
💢《 مهارت قیام آفرینی 》 کلمات را از جای خود برکنید و شیپور قیام در جان آنان بدمید تا گروه بسازند، تیپ تشکیل دهند، لشکر فراهم سازند و عازم میدان رزم انسانیت شوند. جملات را از حالت قعود به قیام بکشانید. فنُسخِه، بر تن تک تک حروف ببندید، سینه ستبر، سر جلو، قوی و چابک به مردمک چشم مخاطبان بیاویزید که نویسندگی در قیام کلمات است. 💢قیام نویسنده مرکبی می خواهد برای آینده تا بتواند حرکت آفرین باشد. «آینده نگری و تحلیل های فردی و جمعی برای آینده ای بهتر، راهگشاتر از امروز ، موفق تر از دیروز، پر بازده تر از فردا، امید بخش تر از گذشته، کامل تر از زمانه» گفتن و نوشتن از گذشته همان قعود کلمات است که گاهی اراده ای را می شکند، زن و شوهری را از هم جدا می سازد، پدری را شرمنده خانواده می کند، جوان را ناکام به سینه قبرستان می فرستد. ✔️قیام؛ دست کشیدن از گذشته نیست. ✔️ گذشته را در رخِ آیینه آینده دیدن است. ✔️نماندن در باتلاق گذشته است. ✔️حسرت و آه نکشیدن در سالهای دور است. ✔️بازکردن دفترچه خاطرات و توقف نکردن در خطوط گذشته است. ✔️قله را نمایان ساختن است. 💢قیام نویسنده مرکبی می خواهد برای آینده تا بتواند حرکت بیافریند. ✍️سید جواد محمدزاده (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) @mahammmadzadeseyedjavad 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🔴 در عربی از طویل به معنای « دراز »، دو صفت تفضیلی ساخته می‌شود: یکی «اَطوَل» که مذکر است و دیگر «طولی» که مؤنث است. کلمه اخیر در ترکیب «ید طولی» ، کنایه از «توانایی بسیار»، وارد فارسی شده است و بهتر است که به صورت ید طولا نوشته شود: « فلان کس در سخنوری یدطولایی دارد »؛ گرچه نی عقده خود را نتواند وا کرد در گشادِ گرهِ دل یدطولا دارد ( صائب ) این اصطلاح را در تداول، گاهی ید طولانی می گویند و غلط است. *[ پسندیده تر است که به جای "ید طولا" بگوییم "تواناییِ بسیار" ] 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
🌐دوره آموزش مهارت ✅از اهمیت یادگیری درست‌نویسی تا دانستن نکته‌های مهم آن. 👈ویژه طلاب، دانشجویان و فعالان فرهنگی👉 ✍️حتی اگه فعلاً قصد خرج کردن برای آموزش مهارت در نویسندگی رو ندارید، ✍️حتی اگه دوست ندارید از راه نویسندگی و ویراستاری پول دربیارید، ✍️باز هم این دوره مهم را از دست ندهید: 👈برای آن‌که بتوانیم ؛ 👈برای آن‌که ؛ 👈برای آن‌که نوشته ما، مایه تمسخرمان نشود. 👌و برای آن‌که . 🔰هزینه‌اش برای شما، فقط معرفی کانال در گروه‌هاتون. ✅ با مشارکت اساتید نویسنده و باتجربه 🗓 شروع دوره آموزش مهارت پنج‌شنبه این هفته هفتم مرداد ۱۴۰۰ به مناسبت را به دوستانتان، معرفی کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
«درخت نوشتن» بسم الله برای نوشتن باید چندگام محکم و مهم برداشت؛ اول آنکه؛ چه می‌خواهی بگویی؟ حرف اصلی تو چیست؟ چه گرهی را می‌خواهی بازکنی؟ 👈از زندگی؟ 👈از اجتماع؟ 👈از سیاست؟ 👈وضو بگیر، رو به قبله بنشین، و قلم را در دست به حرکت دربیاور.🌹 دوم:مخاطبت چه گروهی خواهند بود؟ مثل همه‌ی لوازم، اسباب بازیها، کتابها و تولیدات رسانه ای، محتوای مکتوب، باید گروه سنی مشخصی داشته باشد. 👈مخاطب خود، را مشخص کن.👉 سوم؛ نوشته‌ی خود را در چه قالبی می‌ریزی؟!! قالب قلب، در دست می‌گیری❤️ ومتن ادبی می‌نویسی؟ یا قالب یادداشت و مقاله را انتخاب می‌کنی؟ توییت نویسی می‌کنی یا داستان؟ داستانک؟🤔 گام چهارم: قدم زدن در باغی است که به عشق آن قدم اول را برداشتی. 👈 به تناسب قالبی که انتخاب کرده ای، از درخت آرایه ها و عناصرادبی و ویرایشی، بچین و بر گوشهای نوشته‌ات آویزان کن. گام پنجم؛ چند باری متن را بخوان و و زیبایی های فنی و محتوایی را در آن بالا وپایین کن‌. 👈بعد مثل کودکی که از سر تا پایش را برای یک مهمانی مهم، آماده کرده‌ای، آن را منتشر کن. می‌توانی برای بهتر دیده شدن آن، از هشت‌گها استفاده و در پیامرسان‌های مناسب‌تر، منتشر کنی ‌. گام آخر؛ 👈بایدطعم کام مخاطب را بشناسی. مثل زمانی که به خواستگاری نیروی تا سلیقه شان را بشناسی، باید اول طعم دهان مخاطب را بفهمی. 👈از انتقادها خسته نشو. سخت است چون نوشته‌ی نویسنده، به مثابه‌ی فرزندش است، اما باید محکم بود و محکم قدم برداشت واز انتقاد نهراسید تا رشد کرد. تا 👈درخت نوشتن در تو، قوت بگیرد. موفق باشی.🌹 ✍️سرکار خانم باران نجاتی (عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم) 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 بر همه شما همراهان گرامی مبارک دوره عمومی و مقدماتی آموزش مهارت را با ذکر یا علی علیه‌السلام آغاز می‌کنیم: 👇👇👇👇👇👇 را به دوستانتان، معرفی کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📚دورهٔ آموزش درست‌نویسی قسمت 1️⃣ 🔰 نویسنده کیست؟ نویسندگی چیست؟ بسم الله الرحمن الرحیم ✅اگر جزو کسانی هستید که به هر دلیلی نویسندگی به کارتان می‌آید و تصمیم گرفته‌اید نویسنده شوید، پیش از هر تلاشی برای نویسنده شدن باید تعریف درست و روشنی از آن داشته باشید. به بیان فنی‌تر، در این مرحله «چراییِ» نویسندگی برای شما روشن شده است، ولی پیش از پرسیدن دربارهٔ «چگونگیِ» آن، حتماً باید از «چیستی»اش آگاه شوید. اینکه بدانید به کدام نقطه باید برسید تا نویسنده به شمار آیید، بر انتخاب مسیر و برنامه‌ریزی برای پیمودن آن اثرگذار است. ✅راستی، شما چه کسی را نویسنده می‌دانید؟ نکند شما هم گمان می‌کنید که نویسنده، باید با هر نوشتهٔ خود، خواننده را شگفت‌زده کند و او را به تحسین و اعجاب وادارد؟ اصلاً این‌طور نیست. اگر کسی بتواند به همان راحتی که سخن می‌گوید، بنویسد، نویسنده است؛ حتی اگر دیگران، به سختی و با رنج فراوان بتوانند بهتر و یا خیلی بهتر از او بنویسند. در ساده‌ترین و شاید بهترین تعریف، می‌توان گفت «نویسنده کسی است که نوشتن برای او آسان است؛ اگرچه محصول کارش میانه باشد». یعنی اگر به جایی برسید که از نوشتن نهراسید، بلکه آن را دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید، می‌توانید خودتان را نویسنده بدانید. (۱) ✅البته برای نوشتن می‌توان و باید سه سطح درست‌نویسی، ساده‌نویسی و زیبانویسی در نظر گرفت؛ ولی حقیقت آن است که بیشتر نویسندگان خوب کسانی هستند که درست و ساده می‌نویسند و همین درستی و سادگی است که نوشتهٔ آن‌ها را برای خواننده، زیبا و دل‌چسب می‌کند. پس اجازه دهید تعریف بالا را کمی تغییر دهیم و این‌طور بگوییم که «نویسنده کسی است که درست و ساده نوشتن برای او آسان است». اگر درست و ساده نوشتن برای کسی آسان و لذت‌بخش باشد، بسیار می‌نویسد و بسیارنویسی، خواه ناخواه به زیبانویسی می‌انجامد؛ چراکه کار نیکو کردن از پر کردن است. این‌چنین است که یک نویسنده، به نویسندهٔ تمام‌عیار تبدیل می‌شود. ✅به این ترتیب، نخستین گام برای نویسنده شدن، تمرین درست‌نویسی است. پانوشت: ۱. رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص ۱۷. ✍️مرتضی رجائی را به دوستانتان، معرفی کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📚دورهٔ آموزش درست‌نویسی قسمت 2️⃣ 🔰 کارورزی و تجربه‌اندوزی؛ مهم ترین عامل اثرگذار بر درست‌نویسی بسم الله الرحمن الرحیم ✅دانستیم که نخستین قدم برای نویسنده شدن، تمرین درست‌نویسی است. اما پیش از آغاز گفت‌وگو دربارهٔ درست‌نویسی، خوب است عوامل اثرگذار بر نویسنده شدن را بشناسیم. ✅همه می‌دانیم که زبان یک ابزار است برای انتقال پیام از یک فرستنده به یک گیرنده؛ ابزاری که گاهی به شکل گفتاری به کار گرفته می‌شود و گاهی به شکل نوشتاری. پس نوشتن، یک ابزار است برای انتقال محتوایی مشخص به یک فرد یا یک گروه مشخص. اینکه فرد یا گروه موردنظر چه کسانی‌اند و نیازمند چه محتوایی هستند و این محتوا با چه شیوه‌ای باید به آن‌ها منتقل شود، وابسته به «مخاطب شناسی» است؛ چیزی که باید در مراحل پایانی آموزش نویسندگی فراگرفته شود. محتوای موردنظر هم باید از راه «اطلاعات و مطالعات متنوع» و «تخصص علمی» نویسنده تأمین شود. ✅گذشته از سه عامل اثرگذار بر نویسندگی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، «ذوق» و «تجربه» هم نقش مهمی در نویسنده شدن یک فرد دارند. حقیقت آن است که درست‌نویسی برخلاف زیبانویسی یا حتی ساده‌نویسی، به ذوق یا استعداد خاصی نیاز ندارد؛ بلکه با مطالعهٔ چند مقاله یا یک کتاب معتبر دراین‌باره و مدتی تمرین و تجربه‌اندوزی، می‌توان از بیشتر خطاهای زبانی و نگارشی در امان بود و درست و استوار نوشت.(۱) بنابراین، گفت‌وگو از چگونگی پرورش ذوق و استعداد نویسندگی را برای آغاز مرحلهٔ ساده‌نویسی می‌گذاریم و اکنون، اشاره‌ای به نقش تجربه در نویسنده شدن می‌کنیم. ✅نوشتن از آن رو که «هنر» است، محتاج استعداد ویژه یا همان ذوق است؛ اما از آن رو که «فن» یا «صناعت» است، به تجربه نیاز دارد. کارورزی پیوسته، از بایسته‌های آموختن هر فنی است. تجربهٔ نویسندگی از دو راه به دست می‌آید: خواندن و نوشتن. هر بار نوشتن، هرچند کوتاه و ساده، تجربه‌ای است نو و گامی است به جلو. در دورهٔ تجربه‌اندوزی، باید توجه داشته باشیم که مدتی باید برای پاره کردن و دور ریختن نوشت. راز زیبانویسی در آسان‌گیری و بسیارنویسی است. اگر به خودمان سخت بگیریم و خود را وادار به آفرینش متن‌های مصنوعی و نفس‌گیر کنیم، خسته می‌شویم و نوشتن را کنار می‌گذاریم. (۲) پانوشت: ۱. رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۴۷. ۲. همان، ص۲۶-۲۴. ✍️مرتضی رجائی را به دوستانتان، معرفی کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام عید غدیر خم بر شما مبارک باد🌺🌺
📚دورهٔ آموزش درست‌نویسی قسمت 3️⃣ 🔰درست چیست و نادرست کدام است؟ بسم الله الرحمن الرحیم ✅پاسخ به پرسش بالا، آسان نیست؛ به ویژه اکنون که چند سالی است بازار گرایش‌های زبان‌شناختی دربارهٔ درست‌نویسی رونق گرفته و قواعد دستوری را دراین‌باره چندان جدی نمی‌گیرند. از طرفی، بسیاری از نویسندگان صاحب سبک، این حق را به خود می‌دهند که دربارهٔ درستی و نادرستی کلمه‌ها یا کاربردها اجتهاد کنند و حتی فتوای مشهور را نادیده بگیرند. با این همه، بیشتر نویسندگان بیش و کم پذیرفته‌اند که زبان را باید پاکیزه نگه داشت. اما پرسش این است که چگونه؟ ✅زبان نوعی حیات اجتماعی دارد و پیوسته در حال دگرگونی است. از همین رو است که ما امروزه به همان آسانی که کتاب و روزنامه می‌خوانیم، نمی‌توانیم «کلیله و دمنه» یا حتی روزنامه‌های عصر مشروطه را بخوانیم. همان‌طور که اگر یکی از مقاله‌های منتشرشده در نشریه‌های فارسی این دوره، از راهی به دست «فردوسی» و «بیهقی» می‌رسید، آن‌ها هم آسان و روان نمی‌توانستند آن را بخوانند. حال که از تغییر گریزی نیست، از تصفیه هم گریزی نیست. سخن این است که برای پاک‌سازی زبان از چه صافی‌هایی باید سود برد. ✅کارشناسان زبان، برای جداسازی درست از نادرست در املا و انشای فارسی، چهار سَنجه (معیار) را پیش نهاده‌اند: نظم و نثر کهن فارسی، دستور زبان فارسی، زبان گفتاری، زبان نوشتاری روز. در ادامه، هر یک از این چهار سَنجه را اندکی خواهیم شناخت. 📕رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۵۰-۴۹. ✍️مرتضی رجائی را به دوستانتان، معرفی کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📚دورهٔ آموزش درست‌نویسی قسمت 4️⃣ 🔰 سنجه‌های درست‌نویسی: نظم و نثر کهن فارسی بسم الله الرحمن الرحیم ✅پذیرش «نظم و نثر کهن فارسی» به‌سان یکی از سنجه‌های درست‌نویسی به این معناست که هرچه در نوشته‌های کهن فارسی آمده، درست است. منظور از «کهن» در اینجا، تا آغاز یا پایان قرن نهم هجری است، هرچند دراین‌باره، مبناهای دیگری هم هست. ✅اینکه نوشته‌های به‌جامانده از پیشینیان را درست می‌دانیم، دلایل بسیاری دارد که یکی از آن‌ها، «عصمت اعتباری» است؛ یعنی ما بنا را بر این می‌گذاریم که هرچه آنان گفته‌اند، درست است. راستی، مگر جز نوشته‌های کهن فارسی، معیار و قاعده‌ای برای سنجش درستی و نادرستی گفتار و نوشتار امروزی وجود دارد؟ ما چاره‌ای نداریم جز اینکه کلام آن‌ها را معیار بدانیم و بگوییم «درست، آن است که آنان می‌نوشتند، نه اینکه آنان درست می‌نوشته‌اند». ✅به این ترتیب، هرچه در نوشته‌های کهن آمده، درست است. البته درستیِ یک کلمه، همواره به معنای درستی کاربرد آن در زمان ما نیست؛ زیرا شاید یک کلمهٔ درست، منسوخ شده باشد. اجازه بدهید یک مثال بزنم. امروزه ما واژهٔ «آموزگار» را در چه معنایی به کار می‌بریم؟ از واژهٔ «دانش‌آموز» چه معنایی برداشت می‌کنیم؟ درست است؛ ما از این واژه‌ها، به ترتیب دو معنای «معلم» و «فراگیرندهٔ دانش» را می‌فهمیم، درحالی‌که در نوشته‌های کهن، معنای این دو واژه به ترتیب «فراگیرندهٔ دانش» و «معلم» است. حال اگر کسی در نوشته‌اش این واژه‌ها را به دو معنای قدیمی آن به کار ببرد، غلط ننوشته است، ولی به «کهنه نویسی» متهم خواهد شد. ✅نکتهٔ پایانی اینکه، همهٔ آنچه در نوشته‌های کهن آمده، درست است؛ ولی همهٔ درست‌ها در نوشته‌های کهن نیامده است. بر این پایه، نباید واژهٔ «بینشمند» را که سازگار با هنجارهای واژه سازی است، نادرست بدانیم، به این بهانه که در نوشته‌های کهن فارسی به کار نرفته است. اینجاست که به سنجه‌های دیگری برای درست‌نویسی نیاز پیدا می‌کنیم. در ادامه با دیگر سنجه‌های درست‌نویسی آشنا خواهیم شد. (برگرفته از: 📕رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۵۱-۵۰) ✍️مرتضی رجائی 💠 را به دوستانتان، معرفی کنید. 🆔 @behtarbenevisim
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 برای اینکه دوستانتان را با نخستین گام نویسندگی آشنا کنید و در دوره عمومی و مقدماتی آموزش مهارت همراه‌شان کنید، 👇👇👇👇👇👇 را به آن‌ها، معرفی کنید. 💠 بیایید : 🆔 @behtarbenevisim
📚دورهٔ آموزش درست‌نویسی قسمت 5️⃣ 🔰 سنجه‌های درست‌نویسی: دستور زبان فارسی بسم الله الرحمن الرحیم ✅پیش از آنکه بدانیم چگونه و در چه سطحی می‌توان از دستور زبان فارسی به‌سان یکی از معیارهای درست‌نویسی بهره گرفت، باید بدانیم که دستور زبان فارسی چگونه تدوین می‌شود؟ به سخن دیگر، دستورنویسان چگونه و با چه معیاری، باید و نبایدهایی را درزمینهٔ گفتار و نوشتار فارسی تعیین می‌کنند و به صورت دستورالعمل‌هایی به نام کتاب‌های دستور زبان فارسی به ما می‌دهند تا اجرا کنیم؟ یکی از رویکردهای مشهور و پرطرفدار در این زمینه، تکیه کردن دستور نویسان بر نوشته‌های کهن زبان فارسی است. آن‌ها چون کاربردهای کهن زبان فارسی را درست می‌دانند، از کنار هم گذاشتن کاربردهای مختلف، قاعده‌هایی کلی بیرون می‌آورند و در کتاب‌های دستور زبان تدوین می‌کنند. ✅با این توضیح، دستور زبان فارسی، هویتی مستقل از نظم و نثر کهن فارسی ندارد(۱) و از همین رو، برخی از کارشناسان زبان، آن را یک سنجهٔ جداگانه برای درست‌نویسی به شمار نمی‌آورند. ولی درست است که از نظر محتوا این دو مستقل از یکدیگر نیستند، از نظر شکلی و ساختاری، می‌توان دستور زبان را مستقل از نظم و نثر کهن فارسی در نظر گرفت. مثلاً اگر کسی بخواهد درست‌نویسی را فرابگیرد، می‌تواند بدون مراجعهٔ مستقیم به نظم و نثر کهن فارسی و مطالعهٔ آن‌ها، تنها با فراگیری دستور زبان فارسی بخش عمده‌ای از نیاز خود را برآورده کند. هرچند، مطالعهٔ این نوشته‌های کهن، بهره‌های فراوانی دارد که بهتر است یک زبان‌آموز آن‌ها را نادیده نگیرد. پانوشت: ۱. در جای خود توضیح داده خواهد شد که دستور زبان، هویت مستقل از زبان گفتاری هم ندارد. (برگرفته از: 📕رضا بابایی، بهتر بنویسیم، ص۵۲-۵۰) ✍️مرتضی رجائی 💠 را به دوستانتان، معرفی کنید. 🆔 @behtarbenevisim