بسم الله الرحمن الرحیم
چند یادداشت در تبیین فرمایشات امروز امام المسلمین
1️⃣ آیا می توان با ساختارهای نظام #سرمایه_داری_ضد_مردم و ضد عدالت، به سمت مردمی کردن و مشارکت دادن آنها در اقتصاد حرکت کرد و همه را #عادلانه برخوردار از این مشارکت؟
2️⃣ آیا اساسا در اسلام #فُرم و شکل خاصی هم داریم، یا اینکه اسلام فقط محتواست و آن محتوا را می توان در هر قالبی محقق کرد؟
3️⃣ چه نسبتی است بین تولید #متمرکز_کارخانه_محور با مشارکت دادن مردم در تولید؟
4️⃣ چه نسبتی است میان نظام توزیع و #بازار_متمرکز، پاساژها و مالها با مشارکت دادن مردم در نظام توزیع؟
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
1️⃣ موکب یا هتل؟ آیا اسلام فقط محتواست یا فُرم خاص خود را دارد؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/610
2️⃣ نسبت تولید کارخانه ای و بازار متمرکز با مشارکت دادن مردم
https://eitaa.com/besalamen_amenin/544
3️⃣ عنکبوت های نامقدس مسیر حرم تا جمکران
https://eitaa.com/besalamen_amenin/154
4️⃣ جبر تخم مرغ های مدرنیته و اختیار تولید اسلام
https://eitaa.com/besalamen_amenin/124
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۵۷
۷ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم
دستان بسته خدا در آموزه های رشته مدیریت!
تاکنون در چند یادداشت به این مسئله پرداخته ایم که ارتباط ما با قرآن عظیم قطع است و بریده. ما #عملا قرآن را کتابی مربوط به گذشته می دانیم و شخصیت های هدایت و ضلالت مطرح در قرآن را، #اساطیر_الأولین های تاریخ گذشته. این است که نه از انبیاء علیهم السلام و موضع گیری شان راه امروزمان را روشن می کنیم، نه دشمنان پیامبران و حرفهایشان را کماکان زنده و در جریان می دانیم. شرح دلایل این مصیبت معرفتی در این مقال نمی گنجد اما می توان گفت: به رسمیت نشناختن قرآن و سنت به عنوان یک #دستگاه_دانشی_مستقل، در رفع تمامی نیازهای انسان و نپرسیدن مسائل و مشکلات زندگی از قرآن، نتیجه این نگاه است.
از باب نمونه:
مهم ترین عرصه حیات انسان، راه و روش و علومی است که بر اساس آن، زندگی را #مدیریت می کند و پیش می برد. یکی از نمودهای مبنا نبودن قرآن در زندگی ما این است که تصمیم گیری مدیران جامعه، از حزب اللهی و انقلابی تا توسعه گرا و سکولار، بر اساس مجموعه کتابها و نگاه های یکسانی در رشته های مختلف #علم_مدیریت است. عرصه های متنوع دانش مدیریت کنونی در یک موضوع بنیادین اشتراک دارند و آنهم عدم توجه به جایگاه مدیریتی خداوند متعال در عالم و تاثیر آن در سرنوشت انسان است. مبنای عمل یک مدیر حزب اللهی همان کتابهایی است که مبنای کار مدیر ضد دین و ملحد است. شاید تنها تفاوتش این باشد که مدیر انقلابی در ابتدای کار بسم الله هم می گوید! بیشتر به آپارتمان ام الفسادی می ماند که مسمای به یک نام مذهبی هم شده. نتیجه این رویکرد این است که حضرت باری تعالی در برنامه ریزی های یک مدیر هیچ نقشی ندارد و این است همان نگاه های مثلا علمی ذاتا مسموم!
حذف نرم و بنیادین خداوند متعال از اداره زندگی بشر، همان امتداد نگاه #یهودیان است که با لباس #علم و این بار در کتابهای رشته مدیریت ظاهر شده: وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّـهِ مَغْلُولَةٌ (۶۴ مائده).
اما مبنای اصلی نگاه مدیریتی صحیح زندگی انسان که در قرآن ارائه شده، توجه به اَبَر مسئله ی #تقدیر است(۲۱ حجر). امری که دانش مدیریت کنونی فرسنگها با فهمش فاصله دارد. تقدیری که از طرف خداوند متعال به صورت سالیانه برای انسان رقم می خورد و آغازش از #شب_قدر است(سوره قدر/ طلاق۱۲/ دخان ۱تا۶). تقدیر الهی حداقل چهار عرصه مهم برای انسان دارد: حیات و ممات(۵۶ یونس)، فقر و غنا(۲۶ آل عمران)، عزت و ذلت(۲۶ آل عمران) و سعادت و شقاوت.
مناسک حاکم بر تقدیر و نسبت آن با اختیار انسان، همچنین نوع ارتباط بین تقدیر و شب قدر با نظم و نظامات اجتماعی از مهم ترین موضوعات مطرح در #مدیریت زندگی انسان بر اساس صراط مستقیم قرآن است.
مطالعه بیشتر: ارکان ثلاثه مدیریت اسلامی
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۵۸
۱۳ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم
بریم سلام فرمانده یا آقای جویا؟!؟!؟
زمانی همسایه خیلی جالبی داشتیم. آدم نمی دانست از کارهایش بخندد یا بگرید. فی المثل در حد انفجار برای دختر خردسالش انیمیشن های مسموم هالیوودی تهیه می کرد. از طرفی خیلی جدی و با تردید می پرسید: درست است که می گویند این کارتون ها برای بچه ها ضرر دارد؟؟
یا روزی که هماهنگ کرده بودیم بچه ها را برای برنامه #سلام_فرمانده به مسجد جمکران ببریم می گفت: امروز آقای جویا _از مجریان شبکه پویا_ هم در قم برنامه دارند. بعد خیلی جدی ادامه داد: سلام فرمانده را برویم یا آقای جویا را؟!؟!؟
حوادثی که این روزها در عرصه اندیشه دینی و تمدن سازی در حال رقم خوردن است، بیش از پیش مرا به یاد همین پرسش همسایه می اندازد. شاید همین #یکسان_انگاری ها، مهم ترین گرهی است که بسیاری از بزرگواران را چه در عرصه مدیریت و اجرا، چه در عرصه اندیشه و تولید علم گرفتار کرده. همانند پنداری #توسعه و #پیشرفت!
عزیزی می گوید: شهر نیاز به بیمارستان دارد، پس ما که در اسلام چیزی درباره بیمارستان نداریم طب اسلامی هم نداریم! اصلا شهر اسلامی هم نداریم!
دیگر بزرگوار، رقم بالا و فاجعه بار تعداد جراحی های صورت گرفته در یک استان را، رسما به عنوان #شاخص پیشرفت عنوان می کند! عزیز دیگری که صاحب تالیفات فراوان در فقه و اصول و فلسفه است می گوید: چرا زنان که نیمی از جامعه هستند باید بیکار باشند!
برادران دیگری همنوا با #زاکربرگ_یهودی به دنبال شهر هوشمند البته با روکش اسلامی اند و قس علی هذا.....
این قبیل حرفها و دیدگاه های به ظاهر متفاوت، یک حلقه مشترک دارند و آنهم: یکسان انگاری مسیر #توسعه_غربی با #هدایت_الهی و سبک زندگی اسلامی است.
همه این دیدگاه ها نتیجه نداشتن نگاه جامع به دین است. ریشه اصلی یکسان پنداری اسلام و آنچه که از علوم #ذاتا_مسموم دنیای کفر برآمده، در دانش #اصول_فقه کنونی است که تمرکز اصلی اش بر اوامر و نواهی الهی است. نه کاری با توصیفات شارع دارد و نه خود را ملزم به بررسی #علل_الشرایع و فواید رهنمایی های اسلام می داند. اساسا این منطق فهم دین به لحاظ ساختاری نمی تواند تمام عرصه قرآن و روایات را با هم ببیند و آنگاه به تفاوت های اظهر من الشمس معیارهای پیشرفت اسلام و کفر پی ببرد.
همین نگاه در زمینه اقتصاد می گوید: آیه داریم؟ روایت داریم که تورم را چطور کنترل کنیم؟ این عزیزان هم چون #منطقا تمام دین را مطمح نظر قرار نمی دهند، اقتصاد را امری #عقلایی می دانند که به خود بشر واگذار شده و ربطی به هدایت های اسلامی ندارد!!! چرا که به دلیل ضعف اصول استنباطشان توانایی یافتن نظام اقتصادی قرآن را ندارند. آنگاه مانند مثال بیمارستان نتیجه می گیرند: چون از ادبیات اقتصاد غربی _تورم_ چیزی در قرآن و روایات نیامده، پس #نظام_اقتصاد اسلامی هم نداریم. این بزرگواران در نهایت به این می رسند که همانطور که سلامت مردم برای شارع مهم نیست، همانطور که شهر و مکان زندگی انسان برایش اهمیتی ندارد، حضرت باری تعالی با اقتصاد هم کاری ندارد که اگر داشت، باید آنرا به صورت یک بسته #جامع_نظامند می گفت!!!
الهِدايةُ أَمْرٌ والاقتصادُ أَمْرٌ آخَرْ!
پیشنهاد می کنم برای پاسخ به نگاه های استنباطی ناقص دوستان، کتاب «الگوی مردم پایه مشاغل برتر» را حتما مطالعه کنید. در این کتاب، پنج اشکال و تفاوت جدی میان اقتصاد مدرن(دولتی_خصوصی) و #نظام_اقتصاد_اسلامی بررسی شده است. نهایتا چهل تصمیم عملیاتی نیز با توجه به مجموعه آیات و روایات و در فضای اقتصاد اسلامی ارائه شده است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۵۹
۲۲ فروردین ۱۴٠۳/ سال چهارم
برج های آسمان ستیز و نابودی استهلال!
برخلاف بشر مدرن که اطلاعات بسیار بسیار اندک و نادرستی از آسمان دارد، خداوند متعال مکرر در مکرر به توصیف آن پرداخته است. حضرت باری تعالی در کتاب هدایت انسان ۱۹٠ بار از #سماوات سخن گفته، ۱۲۹ بار از #سماء، ۲۷ بار #قمر را برای ما توصیف نموده و ۳۳ مرتبه #شمس را. حضرات معصومین علیهم السلام هم به عنوان معلمان حقیقی قرآن و هدایت، اهتمام فراوانی در افزایش معرفت بشر در این زمینه داشته اند. مرحوم #علامه_مجلسی رحمه الله علیه، ده جلد از موسوعه گرانقدر بحارالانوار را به آیات و روایات این زمینه اختصاص داده و نام #السماء_والعالم را بر آن نهاده اند.
اما سوگمندانه از آن همه دعوت خداوند به تفکر و شناخت سقف مرفوع (۳۲ انبیاء/٥ طور)، تنها شنیدن یک اصطلاح برایمان مانده: #استهلال! آنهم سالی یکبار در آغاز و پایان ماه رمضان.
اینکه چرا از تمامی آن گنجینه های قرآنی انسان ساز، یا به تعبیر امام باقر علیه السلام از آن #نهر_عظیم معارف(کافی ج۱ص۲۲۲)، به اندازه نَمی ناچیز(استهلال) سهم ما شده و محل اهتمام زندگی دینی ما، به مبانی استنباط باز می گردد و دانش اصول فقه. اساس ارتباط و فهم دینی ما در این دانش، بر مبنای توجه و تمرکز بر #اوامر_و_نواهی الهی است، در حالی که هزاران آیه و روایت #توصیف_کننده آسمان و زمین، نه امر الهی اند نه در زمره نواهی و خطوط قرمز خداوند طبقه بندی می شوند. این رادارِ ناقصْ بین ما در منطق فهم دین باعث می شود که آیات و روایات مذکور در رصد نگاه فقیه و تفقه قرار نگیرد ( آیه ۱۲۲توبه ).
بدتر اینکه در نگاه اصولی موجود، توجه به صدها آیه و هزاران روایت تشریح کننده سماوات و ارتباطی که با هدایت انسان دارند را، شاید بتوان به زحمت در زمره #مستحبات طبقه بندی کرد. در تعریف مستحبات هم می گویند: اموری که اگر باشد مفید است و اگر هم نباشد مشکلی پیش نمی آید. بدیهی است که با چنین نگاه حداقلی به هزاران آیه و روایت کتاب هدایت، تنها یک کلمه برایمان می ماند: استهلال.
اما مصیبت به اینجا ختم نمی شود. از آنجا که رسم ساختارهای ضدعلمی دوران مدرن در ایجاد محرومیت های ساختاری است، همین استهلال هم به صورت بسیار #متمرکز انجام می شود و قریب به اتفاق مردم از آن محرومند. چرا که نه علمی در این زمینه دارند نه زیرساخت هایش را. علمش را ندارند چرا که اساسا رادار تفقه ما این دسته از آیات و روایات را رصد نمی کند و طبیعتا کار به آموزش مردمی هم نمی رسد.
در باب زیرساخت های رصد، استهلال و آسمان شناسی #مردمی غیرمتمرکز هم می توان به مدل معماری اشاره کرد. یکی از دهها مضرات #آپارتمان سازی، محروم کردن انسان از تعمق و نظر دقیق در آسمان است( آیه ۱٠۱ یونس). و از دهها فایده ساخت #دار_واسعه این است که می توان پشت بام هر خانه را به #مدرسه_ای_غیرمتمرکز برای تفکر در خلقت، و شناخت خالق هستی از راه آسمان تبدیل کرد. امر بلند مرتبه ای که خداوند متعال آن را از اوصاف #اولی_الالباب می داند ( آیه۱۹۱ آل عمران).
مطالعه تکمیلی: معماری و هدایت
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۶٠
۲ اردیبهشت ۱۴٠۳/ سال چهارم
شجره نامه یا کد ملی؟
یکی از اساسی ترین مسائل زندگی انسان، روشی است که خود را با آن معرفی می کند و متقابلا دیگران را شناسایی. از گرانقدر ترین آیات قرآن که دلالت های روشنی بر اهمیت این موضوع دارد، آیه ۱۳ سوره حجرات است. خداوند متعال تصریح دارد که اساسا شما را گروه گروه و قبیله قبیله قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. بی اغراق صدها اثر بر این بار می شود که در محیط زندگی، انسان ها همدیگر را بشناسند یا در فضای #بدعت_گمنامی زیست کنند.
مثلا در حال حاضر بسیاری از افراد برای ازدواجشان با مشکلات جدی مواجهند، چرا که اساسا کسی دیگری را نمی شناسد! یا کثیری از جرائمی که در جامعه رخ می دهد، به دلیل از بین رفتن #خودکنترلی و مفهوم تمدنی #آبروست. امری که برآمده از شناخت و آشنایی گسترده است و بی معنا در محیط های کلان مدرن. در واقع ساختارهای ضد انسان غربی، ما را به سمت تنهایی، فردیت و ارتباطات واقعی حداقلی سوق داده است. در سالهای اخیرا هم تبدیل به چند عدد و رقم شده ایم (#کدملی) و تنها #نام_پدر برایمان باقی مانده، البته اگر هدف پنجم سند ۲٠۳٠ توسعه پایدار (#برابری_جنسیتی) اجازه دهد.
مهم این است که بدانیم سرنوشت محتوم #مدیریت_های_کلان_متمرکز همین است. مدیریتی که هرچه بیشتر انسانها را تنها، وابسته و ضعیف بار می آورد، تا توان کنترل بیشتری بر آنها داشته باشد. بدیهی است که نمود این ساختار طاغوتی کنترل گر در معرفی افراد، چیزی فراتر از کد ملی نخواهد بود. امری که پایه های ابتدایی اش را در زمانه منحوس پهلوی اول بنا نهادند( تاریخ مؤسسات تمدنی ایران، محبوبی اردکانی ج۲ص۱۵۷).
اما در عالم اسلام که به دنبال تجمع حداکثری، افزایش روابط و شناخت طرفینی گسترده است، برای معرفی افراد و هویت بخشی به آنها راه دیگری پیشنهاد می شود. در دنیای زیبای اسلام، #شجره_نامه نویسی معرف انسان هاست که علاوه بر این که سند #حلال_زادگی و طهارت نسل اندر نسل فرد است، القای هویت جمعی، پشتوانگی و دلگرمی هم دارد. حضرت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: خویشاوندان انسان، بزرگ ترین گروهى هستند که از او حمایت مى کنند و اضطراب و ناراحتى او را مى زدایند و در هنگام مصیبت ها نسبت به او پر عاطفه ترین مردم مى باشند(خطبه ۲۳ نهج البلاغه). علاوه بر این ها، شجره نامه به مثابه نقشه ای خانوادگی برای راهبرد تمدنی #صله_رحم نیز محسوب می شود.
ریشه این نوع از #ثبت_احوال هم به قرآن کریم باز می گردد. مثلا خداوند متعال برای معرفی مهم ترین خاندان مؤثر در درگیری های حق و باطل تاريخ( خاندان نبوت و امامت و خاندان بنی امیه) از مفهوم #شجره استفاده می کند: «شجرة طيبة و شجرة مباركة» و در مقابل «شجرة خبيثة و شجرة ملعونة».( آیات ۲۴ ابراهیم/ ۳۵ نور/ ۲۶ ابراهیم/۶٠ إسراء).
مبتنی بر همین مفهوم قرآنی، نبی مکرم اسلام نیز در معرفی خودشان می فرمایند: يَا عَلِيُّ: خَلَقَ اَللَّهُ اَلنَّاسَ مِنْ أَشْجَارٍ شَتَّى وَ خَلَقَنِي وَ أَنْتَ مِنْ #شَجَرَةٍ_وَاحِدَةٍ
(الأمالي للطوسی ج ۱ ص ۶۱۰).
البته باید در نظر داشت که احیای شجره نامه ها در ثبت اطلاعات، سومین مرحله کار است. ابتدا باید ساختار #محلات را احیا کنیم و در دومین قدم جایگاه #عریف را. فرد عریف واسطه بین حکومت و محله در جمع آوری اطلاعات است و حقوقش هم باید از بیت المال تامین شود.
@besalamen_amenin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجمین سالگرد رحلت مرحوم
#آیه_الله_حسینی_اشکوری 🌺🌺🌺🌺
اولین شاگرد ایرانی شهید صدر
نماینده مقام معظم رهبری در سوریه
نماینده آیه الله حائری در عراق
مؤسس پژوهشگاه تخصصی شهید صدر
#یادداشت_۱۶۱
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ سال چهارم
حزب اللهی بی قلم؟؟ فَإنَّ هٰذا شَيْءٌ عَجيبْ!!
مهم ترین خواسته ی امام رضا علیه السلام
سالانه حدود سی میلیون نفر به زیارت حضرت آقا امام رضا علیه السلام مشرف می شوند. اما بسیار اندکند زائرانی که خواسته حقیقی امام از خودشان را می دانند. چه اینکه ما به زیارت می رویم تا کاری برایمان انجام شود. توجه نداریم که از اصلی ترین مفاهیم زیارت، #نصرت_امام است و کاری که قرار است ما برای ایشان انجام دهیم!(اینجا)
امام رضا علیه السلام در یک راهبرد تمدنی گرانقدر، وظیفه تاریخی همه دوستداران و شیعیان را این چنین معین کرده اند: رحمت خدا بر کسی که امر (حکومت) ما اهل بیت _علیهم السلام_ را زنده کند. سپس در پاسخ به شیوه انجام این ماموریت فرمودند: #علوم_ما را بیاموزید و به مردم آموزش دهید. آنگاه این جمله معروف را اضافه کردند: فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.
(معانی الاخبار ج۱ص۱۸۰).
حال در شرایطی که حکومت های دیکتاتور مدرن برای کوچکترین مسائل هم به وضع قوانین جبری می پردازند، بسیاری از آیات و روایات نشان می دهد که حکومت در اسلام، مبتنی بر رعایت #اختیار انسان و جهت دهی به آن در طریق #رشد است. طبق فرموده آقا امام رضا علیه السلام، راهکار این مدل از حکومت و هدایت هم در نشر علوم حقه قرآن و روایات نهفته است. پس تمامی مسائل، حول محور #علم_امام است و هدایت #اختیار انسان، که اساسا تعلیم، تعلم و ارتقای سطح تفکر مردم جبری نیست.
حال چه باید کرد؟ از طرفی اساس حکومت و گردآوری اختیاری مردم به دور کعبه امام، مبتنی بر #نشر_علوم و محاسن کلام ایشان است و از طرف دیگر، #فراموشی در زمره اصلی ترین آفتهای علم(المحاسن ج۱ص۱۶). چگونه باید این علوم را حفظ، منتشر و مردم را از محاسن کلام و راه امام آگاه کرد؟ به عبارتی #زیرساخت_نشر_علم چیست؟
حضرت #مدینة_العلم علیه السلام پاسخ می دهند: قَيِّدُوا العِلْمَ بِالْكِتابَة: دانش را با نوشتن قید بزنید و برای خود حفظ کنید(تحف العقول ج۱ ص۳۶). #کتابت در این منظر، جزو مهم ترین زیرساختهای حکومت در اسلام است. نوشتن و نویسندگی در این طراحی باشکوه تمدنی، در زمره #واجبات هر فردی است که در پی #نصرت_امام و ارتقای سطح تفکر جامعه است(نهج البلاغه خطبه اول).
در واقع برخلاف آموزش و پرورش مدرن که نوشتن و نویسندگی را به کالایی استثنایی بدل کرده(پایان نامه نویسی جبری در مقطع ارشد و دکترا)، در #مدرسه_اسلامی ، از همان ابتدا همگی اهل کتابت و نشر علوم امامند. یعنی به میزانی که فهمیده اند و از باب #زکات_العلم، هر روز و هر هفته را به اختیار می نویسند. چه اینکه هدفشان #ظهور حکومت امام است و راه آن، نشر مجموعه علوم ایشان و کتابت، زیرساخت و ابزار اصلی نشر.
نکته پایانی اینکه: شیوه نشر علوم اهل بیت علیهم السلام، یک ساختار چهار مرحله ای بدیع، کارآمد و جذاب دارد که از آن به #چرخه_تحریک_فکر یاد می کنیم. بدون توجه به چرخه نشر علم، بسیاری از تلاشهای مفید این عرصه (یادداشت، مقاله، کتاب و...) مونسی جز گرد و غبار قفسه کتابخانه ها نخواهد یافت و به صورت حداکثری، منجر به #احیای_امر امام نخواهد شد.
مطالعه تکمیلی: چرخه تحریک فکر
@besalamen_amenin
دیدار و گفت و گو با نخبگان و فعالین #مدیریت_شهری مشهد
درباره ی طرح تمدنی محله امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/olgou4/3978
#محله_محوری
#مسجد_و_اداره_جامعه
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۶۲
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ سال چهارم
پیشنهاد ویژه تالیف دویست جلد کتاب کودک و نوجوان به ناشران انقلاب!!
یکی از ناشران موفق جبهه انقلاب، مجموعه ای پانزده جلدی تحت عنوان #خداشناسی_برای_کودکان چاپ کرده. همانطور که از نام این مجموعه پیداست، ناشر دغدغه مند در پی آشنایی کودکان با خالق هستی بوده و اتفاقا راهبرد صحیحی انتخاب کرده که می فرماید:«وَ عَجِبْتُ لِمَنْ شَكَّ فِي اللَّهِ وَ هُوَ يَرَى خَلْقَ اللَّهِ»(حکمت۱۲۶ نهج البلاغه). در کلام الله زندگی هم بیش از ۲۶۰ بار از خلق و مخلوق سخن به میان آمده و از آیات و آینه هایی که #او را در این خلقت نشان می دهند(۵۳ فصلت).
اما ملاحظه مهم اینکه در بسیاری از مجلدات این مجموعه، با تعاریف و توصیفات عرفی و ذوقی از «خلق الله» مواجهیم که تحقق هدف مقدس مذکور را بعید می نماید.
حال پرسش این است: آیا بهتر نیست برای #توصیف_آفریده_های_الهی، روی همان ویژگی هایی دست بگذاریم که خداوند متعال بیان کرده و در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده؟
چه اینکه مدل روایت عالم خلقت، یکی از اصلی ترین تفاوت های #هدایت یا #ضلالت انسان است و مورد حساسیت فراوان خداوند متعال. مثلا قرآن کریم در آیات بسیار راهبردی سوره نجم می فرماید: کسانیکه به آخرت ایمان ندارند، توصیف نادرستی از ملائکه خدا می دهند(۲۷تا۳۱ نجم).
#جدول_فقهی_تسخیر در همین راستا، عنوان مجموعه ای بسیار گرانقدر است که اشیای عالم را در نوزده دسته و جمعا دویست شیء طبقه بندی کرده. علاوه بر این، #خاصیت هر شیء را آنگونه که در قرآن و روایات آمده ارائه داده است. این جدول می تواند مجموعه ای بسیار ذی قیمت برای نویسندگان جبهه انقلاب اسلامی باشد و منبع نگارش صدها جلد کتاب داستان برای کودکان و نوجوانان.
اهمیت جدول فقهی تسخیر در این است که #روایت_صحیح_عالم_خلقت، تنها و تنها از معبر قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام می گذرد(۱۵۹و۱۶۰ صافات). دلیل واضح این مدعا نیز، احاطه و اشراف انحصاری قرآن و روایات بر عالم است(۳۹یونس/۲۷تا۳۰نجم/۵۹ انعام/۴۲فصلت/۸۲ نساء).
نکته بسیار مهم اینکه اساس روایت جدول فقهی تسخیر از عالم، #اَبَر_گزاره_تسبیح است و اینکه: إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ (۴۴إسراء). و این همان گزاره ی بنیادینی است که #شبه_علمهای_مدرن بویژه #زیست_شناسی، فرسنگها با آن فاصله دارند. أیضا دلیل مهمی است بر بطلان این نگاه مشهور که علوم تجربی، اسلامی و غیر اسلامی ندارد!!!
قرآن کریم توصیف نادرست از عالم را #باطل می خواند و به کفارش منتسب می کند(۲۷صاد). سوگمندانه این روایت ناصحیح و باطل، مبنای توصیفاتی است که در آموزش و پرورش دوازده ساله ما، دوازده هزار ساعت از عمر فرزندان ما را هزینه خویش می کند.
الغرض انتظار نابجایی است که مانند کفار کور و نابینا عالم را بفهمیم و در پی تمدن اسلامی و سبک زندگی انسانی باشیم.
با توضیحات مذکور می توان گفت: یکی از دهها فایده توجه به #جدول_فقهی_تسخیر این است که با ابزار قصه و داستان، مدخلی برای نگارش کتب جدید آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب اسلامی خواهد بود. همچنین بهترین وسیله برای قرار دادن کودکان و نوجوانان در افق توصیفات قرآن و روایات از عالم، به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان #تربیت_اسلامی.
دریافت جدول فقهی تسخیر
@besalamen_amenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه مرحوم آیه الله #بهجت به مرحوم استاد فاطمی نیا:
مجالسی که پسندیدید را #کتابت کنید.
💐💐💐💐💐💐💐💐💐
در آستانه میلاد سراسر نور حضرت آقا #امام_رضا علیه السلام، یکی از راهبردی ترین فرمایشات تمدنی ایشان را در این یادداشت مطالعه کنید:
حزب اللهی بی قلم؟ هذا شیء عجيب!!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/682
#یادداشت_۱۶۳
۱ خرداد ۱۴٠۳/ سال چهارم
تعطیلی چهل ساله حساب صد، تا ایستگاه هشتم رئیسی!
یکی از بنیادی ترین تصمیمات تمدنی امام راحل در کنار تاسیس کمیته امداد، نهضت سواد آموزی، جهاد سازندگی و کمیته های امنیتی محله محور، #افتتاح_حساب_صد برای ساماندهی به مسئله حیاتی مسکن بود.
امام خمینی رحمه الله علیه با تمام مسائل و مشکلات طاقت فرسا و کمرشکن ماههای اول انقلاب، ساماندهی به مسئله خانه و کاشانه مردم را تنها شصت روز پس از پیروزی قیامشان شروع کردند.
به این سخنان کماکان زنده ۴۵ سال پیش امام توجه کنید: در رژیم منفور پهلوی، #مسئله_مسکن یکی از مصیبت بارترین مشکلات اجتماعی مردم ما بود. بسیاری از مردم در #اسارت تهیه یک قطعه زمین و داشتن یک لانه بودند، و چه بسا تمام عمرشان را زیر بار #بانک_ها و #سودجویان و #غارتگران به سر می بردند تا بتوانند پناهگاهی را برای خود و فرزندانشان دست و پا کنند. قشر عظیمی از مستضعفان جامعه هم به کلی از داشتن خانه محروم بودند و در زوایای بیغوله ها و اتاقک های تنگ و تاریک و خرابه ها به سر می بردند؛ و چه بسا #قسمت_مهمی از درآمد ناچیزشان را بایستی برای اجاره آن بپردازند... نظام اسلام چنین ظلم و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد؛ و این از #حداقل_حقوق هر فرد است که باید مسکن داشته باشد. #مشکل_زمین_باید_حل_شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر #دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره ای بیندیشد، و بر همه #مردم است که در این مورد همکاری کنند...در این طرح به هیچ وجه نباید پولی در برابر خرید زمین پرداخت شود.
۲۱ فروردین ۱۳۵۸
نکته مهم و جذاب داستان، مدلی است که حضرت امام برای عملیاتی شدن این امر مهم پیشنهاد می کنند. راهکاری به محوریت #محله ها، #روحانیت و حضور حداکثری مردم( آیه۲۵سوره حدید) در ساخت و حتی تامین مالی این طرح از طریق حساب شماره صد.
محور اساسی این طرح تمدنی اسلامی، اعطای رایگان زمین به عنوان حق مردم و موهبت الهی است(تهذیب الاحکام ج۷ ص۱۵۲). حال چرا پس از حدود پنجاه سال از انقلاب، قریب چهل درصد مردم ایران مستاجرند و کماکان محروم از نعمت خانه؟
دلیل اصلی همان مواردی است که امام در پیامشان اشاره می کنند: #سودجویانی که نانشان در کالا شدن، احتکار زمین و #انبوه_سازی های آپارتمانی است. همینطور #بانکهایی که از همان ابتدا هم #غلط_می_کردند و امام، نامشان را در کنار غارتگران طاغوتی ذکر می کند.
واقعیت های میدانی نشان می دهد که جز در برهه هایی اندک، این طرح گرانقدر فقیه تمدنی شیعه، آنگونه که باید و شاید مورد اهتمام واقع نشد. حتی کار به جایی رسید که وزیر مسکن بی درد و #لیبرال دولت توسعه گرای روحانی، امثال چنین طرح هایی را به صراحت #مزخرف خواند.
همه ی این مصائب ادامه پیدا کرد تا اینکه 🖤#سیدابراهیم_رئیسی🖤 به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد و مسئول اصلی اجرا و پیگیری طرح #حساب_صد_امام. او که سلام خدا بر او باد، با خستگی ناپذیری مثال زدنی خود، توانست در اولین گام از طرح #نهضت_ملی_مسکن، واگذاری یک میلیون قطعه زمین رایگان به مردم را در دستور کار دولت خود قرار دهد.
نام و راه #رئیس_جمهور_تمدنی، تا ابد زنده و پر رهرو.
سایر اقدامات تمدنی آیه الله رئیسی
@besalamen_amenin
بازدید #شهید_مالک_رحمتی، مدیر انقلابی و متدین
قائم مقام سابق آستان قدس رضوی و استاندار فقید آذربایجان از نمایشگاه الگوی پیشرفت اسلامی
#کارگروه_مشهد
#یادداشت_۱۶۴
۸ خرداد ۱۴٠۳/سال چهارم
چرا رئیس جمهور باید استاد فقه نظام باشد؟!
اداره کشور به شکل اسلامی!
آنگونه که رهبری حکیم انقلاب فرمودند، این بزرگترین آرمان و هدف جمهوری اسلامی است. هدفی که در دهه هشتاد به عنوان #الگوی_پیشرفت_اسلامی از آن یاد کردند و طراحی آنرا دستور کار قطعی نظام شمردند.
ناگفته پیداست که مقوّم و مبنای این هدف کلان، اعتقاد به #جامعیت_اسلام است که باید در تمامی عرصه های زندگی به شکل طرح ها و ایده های عملیاتی دراید و مبنای عمل قرار گیرد. این مسئله آنقدر حیاتی و محوری است که حضرت امام پس از ده سال رهبری، از آن به عنوان ریشه اصلی تمامی درگیری های دنیای کفر با جمهوری اسلامی یاد می کنند و می فرمایند:
من قبلاً نیز گفته ام که #همه_توطئه های جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره، برای این بوده است که نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتماً در مسایل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم.
ایشان در همین راستا می فرمایند: #همه_ترس_استکبار از همین مساله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند.
امام خمینی ره ۳/۱۲/۶۷
بر این مبنا می توان گفت که از ابتدای انقلاب، یکی از مهم ترین مشکلات جمهوری اسلامی، نا آشنایی اصلی ترین مقام اجرایی کشور با طرح های فقه جامع اسلام بوده. در برهه های اندک مدیریت جریان انقلابی هم به صورت بسیار بخشی در عرصه هایی پیش روی داشته ایم. تنها در دولت رئیس جمهور شهید بوده که توانستیم عرصه های درگیری تمدنی را توسعه دهیم.(اینجا)
حال باتوجه به نکات مذکور، ادامه مسیر مبارک رئیس جمهور عزیز، نیازمند فردی است که بیش از پیش مسلط به نظام جامع معارف اسلام باشد و توانایی درک نزاع تمدنی جبهه ایمان و کفر را در همه زمینه ها داشته باشد. چه اینکه حضرت روح الله فرمودند:
حکومت در نظر مجتهد واقعی، فلسفه عملی تمامی فقه در #تمامی_زوایای_زندگی بشریت است. حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با #تمامی_معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان و اجتماع از گهواره تا گور است.
#هدف_اساسی این است که ما چگونه می خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات #جواب داشته باشیم.
امام خمینی ره ۳/۱۲/۶۷
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۶۵
۱۷ خرداد ۱۴٠۳/ سال چهارم
مک دونالد یا اکبر جوجه یا....؟!؟!
مکدونالد، شرکت آمریکایی فستفودهای زنجیرهای است که در سال ۲۰۲۱ با بیش از ۴۰٬۰۰۰ شعبه در ۱۰۰ کشور جهان، روزانه به ۶۹ میلیون مشتری خدمات داده است. این شرکت، کار خود را از ۸۴ سال پیش در نیویورک شروع کرد(اینجا).
مدل خُرد و داخلی اش همین #اکبر_جوجه خودمان است که از حدود ۸٠ سال پیش وارد ذهن و خاطره ایرانی ها شد. سال ۱۳۲۳ که جوانی به نام علی اکبر کلبادی نژاد، یک غذاخوری کوچک در اطراف شهرستان گلوگاه راه اندازی کرد.
می خواهم بگویم یکی از مهم ترین مشکلات جمهوری اسلامی در مسیر حل مشکلات مردم و حرکت به سمت #تمدن_اسلامی، همین دعوای مک دونالد و اکبرجوجه است. بسیاری از نخبگان و قاعدتا مردم ما تصور می کنند که مدل های نظام سرمایه داری و #دستگاه_قارون_ساز مدرن، الگوی مطلوب حکمرانی است و راه حل رفع مشکلات در #آنجا! نتیجه اینکه ما هم برای رسیدن به زندگی بهتر، تا می توانیم باید شبیه آنها شویم. در الگوی سیاست خارجی، تعلیم و تربیت، اقتصاد، سلامت و بهداشت، معماری و از جمله در مسائل مربوط به تغذیه و #اطعمه و #اشربه.
ریشه این یکسان انگاری مخرب هم در عدم رجوع حداکثری به #قرآن و #روایات است. تا جاییکه بسیاری گمان می کنند که تفاوت مدل مدیریتی #ائمه_نور و #نار در همان بسم الله آغازین است(قصص۴۱/سجده۲۴). حال آنکه اگر #سؤالهایمان_را_از_امام_بپرسیم، در همین مورد به خصوص از دوگانه مذکور در تولید غذا خارج شده و به مدل بسیار پیشرفته سومی خواهیم رسید. الگویی که بسیار نزدیک تر به سلامت، عدالت و امنیت است.(اینجا).
اکنون که در ایام انتخاب اصلی ترین مسئول اجرایی کشور هستیم، مهم ترین شاخص انتخاب صحیح، مطالبه گری از نماینده های جریان انقلاب برای گذر از دوگانه مک دونالد و اکبرجوجه است. ما به جد نیازمند یک #دستگاه_کارشناسی جدید هستیم. ما بیش از حساسیت درباره شخص رئیس جمهور، محتاج دقت در مسیری هستیم که می خواهد برود و طرح هایی که می خواهد عملیاتی کند. اینکه آن طرحها برگرفته از نظام کارشناسی خالق انسان است (قرآن و روایات) یا دست پرورده سازمان های کافر و کور بین المللی؟ الگوهای مدیریتی که خود آنها را هم به خوشبختی، عدالت، امنیت و سلامت نرساند!
در همین راستا متنی تحت عنوان: قرار داد اجتماعی کارشناسان الگوی پیشرفت اسلامی، جریانهای تمدنی، گروه های جهادی مردم پایه و مخالفان بخش های ۱۷ گانه سند توسعه پایدار 2030 با رئیس جمهور آینده ایران تنظیم شده است. این متن شامل ارائه ده پیشنهاد تمدنی بسیار راهبردی در حل مشکلات مردم است. پیشنهادهای علمی جوشیده از چشمه زلال وحی الهی. مردم عزیزمان باید بدانند که تغییر راننده به تنهایی کفایت نمی کند و باید فکری به حال تغییر جاده ها کرد. تا می توانیم این متن را مطالعه، منتشر و از داوطلبان عرصه ریاست جمهوری مطالبه نماییم.
بعضی از سرفصلهای این #عهدنامه_تمدنی به شرح زیر است:
۱. اعطای زمین رایگان به مستاجران در راستای حکم مترقی احیای موات
۲. ساخت دار واسعه برای مردم و منع حداکثری آپارتمان
۳. برنامه ریزی برای مردمی کردن بهره برداری از معادن و اخراج آن از سیطره قارون های بخش خصوصی!
۴. تغییر جدی و بنیادین کتابهای درسی و حرکت به سمت محتوای برآمده از علم نافع
۵. تغییر جدی در مدل ارزیابی غذا بر اساس معیارهای غذایی قرآن و عبور از معیارهای غذایی پوسیده کدکس آلیمنتاریوس
۶. تمرکز بر پیشگیری از بیماری ها به جای محوریت دادن به درمان و داروفروشی و...
متن کامل عهدنامه تمدنی مردم و رئیس جمهور
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۶۶
۳٠ خرداد ۱۴٠۳/سال چهارم
از تلخ ترین مسئله در ذائقه امام خمینی تا واردات امساله گندم از آمریکا!!!!!!!!!!
مسائلی در زندگی وجود دارد که هرچند واقعی است، لکن آدمی را توان پذیرفتنش نیست و دوست ندارد که باشد. موضوعاتی که کام انسان را تلخ می کند و وجودش را ذوب!
فقر، #وابستگی و بدتر از همه، اظهار نداری یکی از آنهاست. بویژه برای کسانی که در فضای تربیت فاخر قرآنی اند که فرمود: يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ(۲۷۳ بقره). حال اگر این نداری و وابستگی را ضربدر فضای کلان یک جامعه کنید، صدها برابر تلخ تر و غم انگیز تر هم می شود.
#امام_خمینی رحمه الله علیه می فرمایند: همه ما موظفیم کشوری را که از گلوی استعمار بیرون کشیدیم، حالا خودمان اداره اش کنیم به طوری که دیگر محتاج به آنها نباشیم. این #احتیاج_به_دشمن تلخ ترین چیزهائی است که در ذائقه انسان باید باشد. یک وقت انسان احتیاج دارد به برادرهای خودش، اینهم خوب نیست، لکن یک وقت احتیاج داشته باشد به دشمن خودش، یعنی آنی که در طول تاریخ، ما را استضعاف کرده، در طول تاریخ به ما خیانت کرده، جنایت کرده است، حالا ما محتاج به او باشیم در #ارزاقمان. دستمان را پیشش دراز کنیم که #گندم بده. این تلخ ترین چیزهائی است که در ذائقه انسان باید باشد که پیش دشمنش، پیش آنکه همه چیزش را از بین برده، دست دراز کند که ارزاق ما را بده. باید ملت ما این تحول را پیدا کند که #عارش بیاید که به آمریکا بگوید گندم بده... خودش باید دنبال کار خودش باشد، خودش باید قیام کند و حوائج خودش را برآورد(صحیفه نور ج۱٠ ص۱۱۲/ ۱۱ آبان چهل و پنج سال پیش!).
در همین راستا یکی از تلخ ترین انواع وابستگی های کشور عزیزمان، آنهم پس از حدود نیم قرن، نیاز به واردات #نهاده_های_دامی مختلف است. تلخ از آن جهت که به تصریح حضرت روح الله، اگر ما تنها در #یک_استان مثل خراسان، آذربایجان، خوزستان، و یا استان فارس، برای اصلی ترین شغل اسلام یعنی #کشاورزی بستر سازی کنیم، می توانیم تمام نیازهای کشور را تامین کنیم و محصولات مابقی استان ها را صادر(صحیفه نور ج۱ص۲۱۲/ ج۳ص۲۱۵/ج۵ص۲۳).
مصیبت آن است که برای اقسام مختلف واردات از جمله نهاده های دامی، نیازمند #دلار هستیم و قریب به اتفاق امورات کشور، بسته به زلف نابکار و پریشان دلار می شود. از اینجاست که پرسش درباره #ارزآوری، یکی از اصلی ترین سؤالات کارشناسی جریان انقلابی و غیر انقلابی شده است. انگار وابستگی کشور حتی از منظر انقلابی ها هم امری مفروض و لایتغیر است. حال آنکه از نگاه #دستگاه_کارشناسی پیشرفت اسلامی و الگوی فقهی مهار تورم(مطالعه تفصیلی)، پرسش صحیح در مسئله ارزآوری این است: تلاش برای پیدا کردن راههای جدید ارزآوری یا تلاش برای کاهش نیاز به ارز؟(مطالعه اجمالی).
فی المثل آیا باورتان می شود که به تصریح #ایران_آوندا(سایت رسمی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران)، در همین سه ماهه ۱۴٠۳، هزاران تن نهاده دامی مانند گندم، جو، سویا، کلزا و... از کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، کانادا و حتی آمریکا وارد کرده ایم؟(اینجا).
این قصه تلخ به همین جا ختم نمی شود و للأسف الشديد به تصریح این نهاد رسمی، کثیری از نهاده های وارداتی مذکور، #تراریخته(و البته سرطانی) بوده. یعنی کسانی که خود را از خدا هم عالمتر می دانند، خلقت الهی این محصولات را تغییر داده اند(۱۱۹ نساء).
این است که وقتی دستگاه کارشناسی مبتنی بر #ذکر_الله نباشد، معیشت ها تلخ می شود و جان ها مریض و هدر(۱۲۴ طه)هر چند مجریان، انقلابی باشند و اهل نماز شب. به همین دلیل است که معتقدیم: بهترین کمک ها به داوطلبان محترم ریاست جمهوری، ارائه و تبیین راه حل های مبتنی بر آیات و روایات به این بزرگواران است(نمونه).
@besalamen_amenin
ان شاءالله دهه اول #محرم در خدمت عزیزان شهر #مشهد خواهم بود.
#نظریه_امنیتی_سلم یکی از نظریات فقهی تولید شده در شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی است و ده سرفصل دارد.
ان شاءالله تلاش خواهم کرد تا هر شب، یکی از سرفصل های این نظریه مهم کاربردی را، که از دل آیات و روایات گرانقدر اهل بیت علیهم السلام برآمده تبیین کنم.
#یادداشت_۱۶۷
۱۷ تیرماه ۱۴٠۳/ سال چهارم
از مگامال تا مگا هیئت!!!!
تا کنون بارها عرض کرده ایم که یکی از مهم ترین تفاوت های تمدن مدرن با تمدن اسلامی، در گزاره بنیادین و محوری: لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ (۲۵حدید) است.
مدل مدیریتی اسلام به این شکل است که واحدهای مدیریتی را کوچک، پراکنده و غیر متمرکز می کند. آنگاه وظایف را به همه می سپارد و ازین رهگذر، #مشارکت_حداکثری ایجاد میکند، مردم را رشد می دهد و ظرفیتها را فعال می کند. مدرنیته در مقابل، واحدهای مدیریتی را کلان و متمرکز می کند و با این روش، قریب به اتفاق مردم را از #مشارکت کنار می نهد و بسترهای رشد را عقیم می کند.
فی المثل برای دفاع از کشور، یک #ارتش منسجم متمرکز ایجاد می کند، انسانها را استخدام میکند و وظیفه دفاع را تنها به آنها می سپارد. اما اسلام، دفاع را بر عهده همگان می گذارد و مردمش را با: جَٰهَدُواْ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ #وَأَنفُسِهِمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ(۱۵حجرات) پرورش می دهد. امری که در اندیشه فقیه تمدنی عصر ما با عنوان #بسیج ظهور و بروز یافت.
باز در نظام تولید مدرن، #کارخانه کلان متمرکز را داریم با نتیجه ای واضح: یک ارباب و مالک با کسب سود حداکثری و صدها کارگرِ بله قربان گو و بی اختیار با سودی حداقلی. همین مدل تولید متمرکز، یکی از اصلی ترین ریشه های نظام سرمایه داری، نابود کننده عدالت و ایجاد کننده فاصله طبقاتی است.
در اسلام اما با تربیت انسانها بر اساس #مشاغل_برتر مانند کشاورزی، باغداری و دامداری، مکروه دانستن اجیر و استخدام دیگران شدن(کافی ج۵ص۹٠) و لزوم #نظارت هر فرد به غذایی که می خورد(عبس۲۴)، یک نظام تولیدی غیرمتمرکز، سبک، ارزان و بسیار باکیفیت طرح ریزی می شود. با نظام تولیدی اسلام، #مشارکت_حداکثری در تولید غذای طیب ایجاد می شود و ضمنا هر کسی آقای خودش است، همانطور که خدا او را آقا و آزاد آفریده(نامه۳۱ نهج البلاغه).
مثال دیگر این نزاع تمدنی در مدل توزیع و بازار است. مدرنیته هرچه بیشتر پیش می رود، بازار هایی متمرکز تر، بزرگتر و در نتیجه گرانتر درست می کند. #مگامال هایی که برای حدود نود درصد مردم، امکان خرید یک غرفه هم در آنها وجود ندارد. چرا که بسیار کم است و در نتیجه گران. به همین راحتی در عرصه توزیع و بازار هم #مشارکت_حداکثری را از دست می دهید.
اما اسلام عزیز و مردمی، درست در نقطه مقابل تمدن طاغوتی انحصاری، بازار پراکنده فراوان #رایگان می سازد و در اختیار همه مردم قرار می دهد(کافی ج۵ص۱۵۵) .
میتوان دهها مثال دیگر هم آورد. مثلا می توان مدل معیوب و پر اشکال و متمرکز #سدسازی را با مدل پیشرفته، پراکنده و سبُک #آب_انبار داری مقایسه کرد و امثله دیگر.
در همین راستا و با توجه به اینکه در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستیم، باید توجه کنیم که اسلامی ترین مدل برپایی مجالس سوگواری، آنست که نیروهای بیشتری را درگیر خود کند و از ظرفیت انسان های بیشتری استفاده کند. با توجه به مسائل فوق الذکر، باید به دنبال تکثیر هیئتها باشیم نه تکبیر آنها!
هیئت کلان متمرکز، جدای از اشکالات متعددی که دارد، نمی تواند بسترساز خوبی برای «لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ» (۲۵حدید) باشد.
اما هیئتهای کوچک و #روضه_های_خانگی، می تواند یکی از مهم ترین عوامل #مشارکت_حداکثری در مراسم انسان ساز محرم باشد. فی المثل فلان هیئت که بیست سی هزار نفر مستمع دارد و تنها با یک سخنران و یک مداح مدیریت می شود، در صورت تبدیل به روضه های خانگی کوچک بیست سی نفره، بسترساز تربیت حدود هزار و پانصد مداح و همین تعداد سخنران است. به جای پرداخت هزینه های سنگین سیستم صوتی، در بسیاری از موارد، حتی نیازمند یک بلندگوی ساده هم نیست. به جای استخدام یک یا چند تیم خبره آشپزی، مدل روضه خانگی هزاران هزاران نفر را درگیر پخت غذای مجلس سیدالشهدا علیه السلام می کند. بدیهی است که کیفیت غذای مجالس کوچک، بسیار بهتر از غذاهایی است که برای هیئت های بزرگ طبخ و آماده می شود. چه اینکه حجم کار اندک است و سبک. از دیگر سوی هرکسی برای اهالی خانه و همسایه های خودش غذا تهیه می کند که موجب دقت و اهتمام بیشتر است.
باز برخلاف #مگا_هیئت ها، برپایی جلسات خانگی کوچک، قریب به اتفاق کوچه خیابان های شهر را بهره مند از حال و هوای روضه و ذکر معارف اهل بیت علیهم السلام می کند.
البته که می توان به فواید بی بدیل دیگری هم اشاره کرد. امید که با برپایی #روضه_های_خانگی، شاهد #مشارکت_حداکثری و بهره مندی حداکثری از این فرصت گرانقدر شویم.
@besalamen_amenin
سخنرانی شب اول محرم ۱۴٠۳.m4a
18.49M
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی #شب_اول محرم.
مقدمه ای بر #نظریه_امنیتی_سِلم.
در این سخنرانی به دو پرسش اصلی پرداخته شد:
۱. ریشه همه مشکلات بشر در چیست؟
پاسخ دادیم در انتخاب اشتباه #امام و گرفتار ائمه نار شدن
۲. راه حل برون رفت از تمامی مشکلات بشر چیست؟
پاسخ دادیم در رجوع به #ائمه_نور که حداقل چهار ویژگی دارند.
@besalamen_amenin