🔸هنگام ولادت پیامبر اکرم«ص»، تلاطم عجیبى جهان را فرا گرفت. چنانكه تاریخ نویسان نوشتهاند: این تلاطم عجیب در كاخ پادشاهان امپراطورى ایران و روم بیشتر نمود یافت و اضطراب و نگرانى خاصى فرمانروایان و كاخنشینان را در خود فرو برد. اضطراب آنان به حدى بود كه قدرت تحكّم و تصمیمگیرى را از آنان گرفت. دریاچۀ ساوه- كه هزاران سال از عمر آن میگذشت- خشك و آتشكدۀ فارس خاموش شد و چشمهاى زیر آن آتشكده جارى گردید كه هنوز از چشمه، نهرى جارى است.
🔸با ولادت آن حضرت، عالم روشن گردید و از آن حضرت شنیده شد:
«وَ قُلْ جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ إنّ الباطِلَ كان زَهُوقاً»(۱)چنانكه در ولادت ائمۀ طاهرین«ع» مشابه این ماجرا روى داده است؛ مثلًا هنگام ولادت حضرت ولیعصر«عج» چنین اتّفاقى روى داد و حكیمه خاتون«س» میگوید: آن حضرت به سجده افتادند و شهادتین گفتند و به عصمت ائمۀ طاهرین«ع» شهادت دادند تا نوبت به خودشان رسید. آنگاه فرمودند: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا.»(۲)
۱. اسراء، ۸۱
۲. تاریخ یعقوبى، ج ۲، ص ۸
📚برگرفته از کتاب تجلی حق.
🌺 #میلاد #پیامبر_اکرم«ص» مبارک باد
@beytolamir110
امشب سخن از جان جهان باید گفت
توصیفرسول(ص) انس وجان بایدگفت
در شـــــام ولادت دو قــطـب عالــم
تبریک به صـاحبالزمان (عج) بایدگفت
#ولادت_حضرت_محمد_ص
#ولادت_امام_صادق_ع
#مبارک_باد
@beytolamir110
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#ترجمه_سوره_انعام
#صفحه۱۴۹
🌸 ۱۵۲_ و به مال یتیم جز به روشی كه نیكوتر است، نزدیك نشوید تا به حدّ بلوغِ [بدنی و عقلیِ] خود برسد، و پیمانه و ترازو را بر اساس عدالت و پر و كامل بدهید؛ هیچ كس را جز به اندازه توانش تكلیف نمیكنیم؛ و هنگامی كه سخن گویید، عدالت ورزید هر چند درباره خویشان باشد، و به پیمان خدا وفا كنید؛ خدا این [گونه] به شما سفارش كرده تا پند گیرید.
🌸 ۱۵۳_ و مسلماً این [برنامههای محكم و استوار و قوانین و مقرّرات حكیمانه] راه مستقیم من است؛ بنابراین از آن پیروی كنید و از راههای دیگر پیروی مكنید كه شما را از راه او پراكنده میكند؛ خدا این [گونه] به شما سفارش كرده تا پرهیزكار شوید.
🌸 ۱۵۴_ سپس به موسی كتاب دادیم برای اینكه [نعمت خود را] بر آنان كه نیكی كردند كامل كنیم، و به خاطر اینكه همه احكام و معارفی كه مورد نیاز بنیاسرائیل بود، تفصیل و توضیح دهیم و به سبب اینكه هدایت و رحمتی [برای آنان] باشد تا به لقای پروردگارشان ایمان آورند.
🌸 ۱۵۵_ و این [قرآن] كتابی پرفایده است كه ما آن را نازل كردیم پس آن را پیروی كنید و [از مخالفت با آن] بپرهیزید تا مشمول رحمت شوید.
🌸 ۱۵۶_ [آری، قرآن را نازل كردیم] تا [شما مشركان] نگویید: كتاب آسمانی فقط بر دو گروه پیش از ما [یهود و نصاری] نازل شد و [چون به لغت ما نبود] از [یاد گرفتن] قرائت آنان و آموزششان بیخبر ماندیم.
🌸 ۱۵۷_ یا نگویید: اگر كتاب آسمانی بر ما نازل میشد، مسلماً از آنان راه یافتهتر بودیم، اینك برهانی آشكار و هدایت و رحمتی از سوی پروردگارتان برای شما آمد، پس ستمكارتر از كسی كه آیات خدا را تكذیب كند و از آنها روی بگرداند كیست؟ به زودی كسانی كه از آیات ما روی میگردانند، به خاطرِ روی گرداندنشان به عذابی سخت مجازات خواهیم كرد.
@beytolamir110
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن
#فضائل_حضرت_قرآن
❇️#فضیلت حضرت قرآن: #آمرٌ_زاجر
🔹یکی از #فضائل حضرت قرآن، «آمرٌ زاجر » یعنی امر کننده و نهی کننده بودن آن است.
🔹چنانچه حضرت جعفر صادق (ع) به حدیث جدشان امیر المومنین علی (ع) در این خصوص اشاره و فرمودند:
➖خَطَبَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام خُطْبَةً فَقَالَ فِيهَا:
..فَالْقُرْآنُ آمِرٌ وَ زَاجِرٌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُودُ وَسنن فیه السنن
📔بحار الأنوار ، ج۸۹ ص: ۲۶
☑️از نظر لغوی، آمر به معنی فرمان دهنده بودن و زاجر به معنی باز دارنده بودن است. اما موضوع مورد امر و زجر حضرت قرآن چیست؟
➖عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ :
إِنَّ الْقُرْآنَ زَاجِرٌ وَ آمِرٌ يَأْمُرُ بِالْجَنَّةِ وَ يَزْجُرُ عَنِ النَّار
حضرت قرآن ، بندگان را به جنت امر می کند و از نار باز می دارد.
📔تفسير القمي، ج۲ ص ۴۵۱
🔘در معنای ظاهر، امر به جنت، امر به دخول به جنت است و زجر از نار، زجر از دخول به نار. لذا حضرت قرآن امر می کند به تمامی اعمال نیک و مصادیق مأمورٌ به که سبب دخول به جنت می شود و زاجر است از تمامی اعمال منهیٌ عنه که سبب دخول به نار می گردد.
🔹چنانچه خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، بندگان را به «عدل و احسان و ایتاء ذی القربی» امر می کند و از «فحشاء و منکر و بغی» باز می دارد.
▫️إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون
(سوره نحل،آيه ۹۰)
◀️اما تمامی مصادیق مأمور به و منهی عنه، علاوه بر ظاهر، دارای معنایی باطنی هستند و به حقیقت واحدی برمی گردند. حضرت باقرالعلوم (ع) ذیل این شریفه فرمودند:
➖عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ علیه السلام قَالَ :
..« إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى »
الْعَدْلُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله و سلم
وَ الْإِحْسانِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع)
وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ (س) وَ أَوْلَادُهَا (ع)
▫️منظور از عدل، رسول اکرم (ص) است و منظور از احسان، امیرالمومنین علی (ع) و منظور از ذی القربی ، حضرت زهراء (س) و اولاد ایشان هستند.
📔تفسير فرات الكوفي ؛ ص۲۳۶
🔹و در روایت دیگر حضرت صادق(ع) تفسیر آيه را ادامه داده و فرمودند:
«وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ »
وَ هُمْ أَعْدَاءُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَوْصِيَاءِ الْأَنْبِيَاءِ وَ هُمُ الْمَنْهِيُّ مِنْ مَوَدَّتِهِمْ وَ طَاعَتِهِمْ
▫️و منظور از فحشاء و منکر و بغی، اعداء آل محمد اند که بندگان از مودّت و طاعت از آنان نهی شده اند
📔بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج۱ ؛ ص۵۲۹
🔸لذا حقیقت و بطن تمامی مصادیق مامورٌ به در آیات حضرت قرآن، اطاعت از موالیان امر (ع) و بطن تمامی اعمال منهیٌ عنه، اطاعت از اعداء ایشان است. به عبارت دیگر، امر به جنت، امر به سبب دخول به جنت یعنی اطاعت از اهل بیت (ع) است و زجر از نار، زجر از سبب دخول به نار یعنی اطاعت از اعداء (لعنت الله علیهم اجمعین) است.
⏪در بطنی دیگر، آمر و زاجر بودن حضرت قرآن ، به معنی امر کردن بندگان به خود جنت و نهی کردن ایشان از خود نار ( و نه فروعات اسباب دخول به آن) می باشد.
☑️ در روایت دیگر بیان شده که حقیقت معنای امر به معروف، امر به اعمال نیک و ظاهر افعال خیر و مأمور به نیست؛ بلکه امر به ولایت امیرالمومنین علی (ع) است.
🖋لذا حضرت قرآن امر است و زاجر، امر به حقیقت جنت می کند و از حقیقت نار باز می دارد؛ تنها امر حضرت قرآن ،امر به ولایت امیراالمومنین علی (ع) است و تنها زجر آن، زجر و نهی از ولایت طاغوت است.
🖋از فروعات این أمر و زجر است که تمامی اعمال نیک ،در زمره اعمال مأمور به قرار می گیرند و تمامی اعمال قبیح و فاحشه، در زمره منهی عنه ها در آیات حضرت قرآن قرار داده می شود.
@beytolamir110
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
☀️ #پیامبر_مهربانی
☀️ #خصوصیات_پیامبر_اکرم_در_قرآن_کریم۸
معرفی اجمالی پیامبر مکرم اسلام بر اساس آیات قرآنی.
💫 مکتوب بودن نام پیامبر در عهدین (تورات و انجیل)
از دیگر خصوصیّت هایی که اکثر مفسّران آن را تنها اختصاص به پیامبر اکرم (ص) می دانند، مکتوب بودن نام ایشان در عهدین می باشد.
💫 صفت ها، علامت ها، نشانه ها و دلایل نبوّت و حقّانیّت پیامبر (ص) با تعبیر های مختلف در کتاب های آسمانی پیشین (تورات و انجیل) وجود دارد، چنان که انسان را به حقّانیّت ایشان مطمئن می سازد. قرآن کریم در این باره می فرماید:
﴿الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاه وَالإِنْجِیلِ...:
همانها که از فرستاده (ی خدا)، پیامبر «امّی» پیروی می کنند؛ پیامبری که صفات او را در تورات و انجیلی که نزدشان است، می یابند...﴾ (الأعراف/ 157).
#السلام_علیک_یا_رسول_الله(ص)
#ادامه_دارد◀️
@beytolamir110
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
☀️ #پیامبر_مهربانی
☀️ #خصوصیات_پیامبر_اکرم_در_قرآن_کریم۹
معرفی اجمالی پیامبر مکرم اسلام بر اساس آیات قرآنی.
💫 مکتوب بودن نام پیامبر در عهدین (تورات و انجیل) _ بخش دوم
💫 در آیه دیگری آمده است که عالمان اهل کتاب، پیامبر اسلام (ص) را به خوبی همچون فرزندان خود می شناسند و نام و نشان و مشخّصات او را در کُتُب مذهبی خود خوانده اند:
💫 ﴿الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ...: کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده ایم، او [= پیامبر] را همچون فرزندان خود می شناسند...﴾ (البقره/ 146).
این آیه پرده از حقیقت جالبی برمی دارد و آن اینکه بیان صفات جسمی و روحی و ویژگی های پیامبر اسلام (ص) در کُتُب پیشین به قدری زنده و روشن بوده که ترسیم کاملی از او در اذهان کسانی که با آن کُتُب سر و کار داشته اند، می نمود.
💫 از اینکه رسول خدا (ص) با اسم ذکر نشده، بلکه با سه وصف «رسول»، «نبی» و «امّی» یاد شده اشت و در ادامه آن فرموده: ﴿الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاه وَالإِنْجِیلِ﴾، به خوبی به دست می آید که آن حضرت در تورات و انجیل هم به این سه وصف معرّفی شده است؛ زیرا غیر از این آیه که راجع به شهادت تورات و انجیل بر نبوّت آن حضرت است، در هیچ جای دیگر قرآن، رسول خدا به مجموع این اوصاف به صورت یکجا توصیف نشده است.
#السلام_علیک_یا_رسول_الله(ص)
#ادامه_دارد◀️
@beytolamir110
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸