ناتوانی احزاب در برپایی قیام
قیام خون/19
▫️جنبش های سیاسی و فکری گذشته (نظیر #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی) عموما پایگاه اجتماعی محدودی داشتند و توان این پایگاه ها برای آزادسازی نیروهای اجتماعی و ایجاد یک جنبش فراگیر، ناچیز و محدود بود؛ اما جنبش 15 خرداد و #امام_خمینی با آزادسازی نیروهای مردمی، زمینه را برای یک جنبش اجتماعی عمومی و فراگیر (نه محدود به نخبگان سیاسی و اجتماعی) فراهم کرد. کاری که امام در آن مقطع تاریخی و در انقلاب اسلامی کرد، در توان هیچ حزب و گروه سیاسی در ایران نبود. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی)
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
راز قیام
🔴قیام خون/20
▫️شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی و نوحهسرایی نبود، 15 خرداد پیش می آمد. هیچ قدرتی نمی توانست 15 خرداد را آنطور کند، مگر قدرت #خون_سیدالشهدا. و هیچ قدرتی نمی تواند این ملتی که از همه جوانب به او هجوم شده است و از همه قدرتهای بزرگ برای او توطئه چیده اند، این توطئه ها را خنثی کند، الاّ همین #مجالس_عزا...
▪️اگر #روشنفکران ما فهمیده باشند که این مجالس و این دعاها و این ذکرها و این مجالس مصیبت جنبه سیاسی و اجتماعیاش چیست، نمیگویند که برای چه این کار را بکنیم. تمام روشنفکرها و تمام #غربزدهها و تمام قدرتمندها اگر جمع بشوند، نمیتوانند یک 15 خرداد را ایجاد کنند. (صحیفه امام، ج16، ص3346-345)
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴اختصاصی
روایت کمتر دیده شده شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/1
متن حاضر بخشی از یادداشتهای آیتالله شهید حاج سیدمصطفی خمینی در خصوص قیام 15خرداد1342 است که برای اولینبار در فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد. این یادداشت برگرفته از نوشتههایی است که مرحوم سیدمصطفی خمینی درباره زندگی حضرات معصومین علیهمالسلام نوشته است و در ضمن آن گریزی به مسائل روز میزدند.
«...شاه خوب فهمید که بعد از خطابه #مدرسه_فیضیه که در روز عاشورای سال ۱۳۸۳ مطابق با ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در مقابل دهها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمیتواند زندگی کند و چارگی جز #قیام_مسلحانه علیه ملت نیست و در نتیجه روز ۱۲محرم همان سال [۱۳۴۲ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان امام خمینی با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب #تهران و زندان بردند و از اینکه موافقت کنند که نماز صبح [به جا آورد] خودداری کردند.
دنبال این قضیه که من خودم شاهد بودم و در مقابل من ایشان را با فولكسی به درب مریضخانه قم بردند و از آنجا با یک ماشین آخرین سیستم به تهران منتقل نمودند. اهالی شهرستان قم که از خواب بیدار شدند قضیه را فهمیدند و از سوابق ایشان و کارهای آن مرد به مقدار کافی مطلع بودند به منزل ایشان آمدند و من با جمعی از آنان به صحن قم رفتیم و جمعیت تدریجا جمع شدند.
و اين جانب... به فراز منبر رفتم... و روز عجیب بود، روزی بسیار شگفتانگیز بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود، هر زنی گویی بهترین جوان ناکام خود را در شعله آتش میدید.
نمی توانم بگویم که چه روزی بود. تمام دكاكين بسته مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از جهتی از خطر نجات پیدا کنند و از جهتی بر ابهت قضیه افزوده شود و بلکه دست ظالم کوتاه گردد. غافل از آنکه قوای مسلح در نزدیکی قم در کمین جمعیت است.
جمعیت هم که نهایت عصبانیت را دارد و هر چیزی که از مظاهر دولت است او را از بین می بردند تا آنجا که به اتومبیلهای حامل سرباز مسلح حمله بردند و آنان هم که در این موضع دستور داشتند شلیک کنند چنان کردند که شایسته نبود. صدای تیر از طرفی در هوای قم طنین انداز بود. جمعیتهای مختلف از هر گوشه قم به طرف صحن آمده بودند و دستهای هم از #زنان_محترم_قمی که واقعا این نهضت را کمک نمودند و به آن آبرو دادند در میان مردم شاهد شیر بچههای کوچک شیرخوار بودم که روی دست به طرف #آستانه_قدس_معصومی میروند.
ساعتهای متوالی روحانیون قم و #مراجع_تقلید در پایین منبر من بودند و صدای تیر از هر طرف به گوش میرسید. در این اثنا بود که جنازهای بر دوش مردم به نام #سیدحسین_روزنامه فروش وارد صحن شده و به پای منبر آوردند. اعلام قم نمیدانستند که چه باید بکنند بگویند مردم متفرق شوند دیگر بعدا نمیتوانند زندگی کنند از این رو من به خاطرم آمد که مردم را به خاطر جهاتی که در دستم بود، متفرق کنم دعوت عمومی به عمل آوردم از مردم که برای ساعت پنج بعد از ظهر مراجعت کنند به آستانه قدس معصومی و مراجع هم آنجا جمع میشوند تا نصمیم قطعی گرفته شود.
این مطلب را نگارنده به مردم ابلاغ کرده و ضمن چند دقيقه صحبت اعلام داشتم که این موضوع یک مطلب همگانی است. و نظر به اینکه محتاج به تأمل است باید ملت مراجعت کنند. این بود که بعد از مراجعت ملت انتظاميان آستانه را محاصره کردند و نا ده روز قم به صورت یک شهر نيمه ورشکسته و از جنگ فارغ شده در آمده بود. خدای میداند که در روز ششم یا هفتم بود که از کنار شهر قم عبور کردم چشمم افتاد به آن کامیون ها که مورد حمله ملت غیور شهر قم بود. گوئی که اینها از جنگ با متفقين برگشته بودند...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397)
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روایت کمتر دیده شده شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/2
هم آغاز با این سرو صدا که در قم از اول آفتاب بيدا شده در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش میرسید و همگی با یک جنبش همه جانبه میگفتند: یا مرگ یا خمینی؛ مسلسلهای بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب ۱۵ هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ میانداختند و خدای می داند که قوای دشمن ملت تا چه حد بی شرمی کرد.
ابتدا دستور شلیک نداشتند و بعد از آنکه دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بیسیم رسیدند که دستور زدن به هدف توسط #رئیس_پلیس و قت به نام #سرهنگ_وثيق ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایین تنه بزنند. ولی باز خطر نزدیکتر شد از این جهت توسط بیسیم شخص شاه خائن لعنه الله تعالی به شماره ۲۷/۲۵ که رمز مخصوص آن وقت بود، فرمان صادر کردند و مردم بیگناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد، یعنی دوازدهم محرم به گوش میرسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپایید که باز در هم شکسته شد.
تهران تحقیقا تعطیل بود. اطراف تهران تعطیل بود. از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود، میگفت گویا تپهای از کشته مردم ساختهاند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم میخورد همراه با این سر و صدا که در #تهران و #قم و #ورامین بود در سایر شهرستانها خصوصا #شیراز که آقای #محلاتی را از آنجا روز شانزدهم گرفتند و در مشهد آقای #قمی را بازداشت کرده بودند نقل شده ولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت.
رادیوهای داخلی و خارجی قصه گرفتاری آقای خمینی را اعلام کردند در نتیجه مراکز شیعهنشین خصوصأ عراق و نجف و کربلا از این قضایا مطلع و جنب و جوشی راه افتاد و فعالیتهایی با دقت و عمل در کار بود که البته پرواضح است که در این مواقف اینگونه کوششها به جایی نمیرسد ایشان را ابتدا به دانشكده افسری و عصر آن روز به قصر و بعد از ۱۹ روز به عشرت آباد نقل دادند.
مراجع قم به تهران آمدند و بعضی از آنان هم در قم بودند و همگی به فعالیت ادامه میدادند که باید آقای خمینی مراجعت کنند آقای خمینی را در حبس و بعد از حبس در محاصره تا دو ماه نگه داشتند و بعد از گذشتن دولت علم و آمدن دولت منصور ایشان را به خاطر این که ملت آسوده نمود و کاری در این فرض نمی توانستند بکنند و فشار جوانان آزادمنش خارج و مسلمانانی که در کشورهای دور و نزدیک زندگی می کردند موجب شد که دوباره ایشان را به قم در تاریکی شب برگردانند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397)
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
افق امروز چرا سرختر است؟!
قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/1
شعر نیمایی حجتالاسلام محمدحسین بهجتی یزدی(شفق) در وصف قیام پانزده خرداد که دومین سالگرد این قیام در نشریه «انتقام» منتشر شد:
افق امروز چرا سرختر است
سینهاش خونین است
میخراشد رخ و خون میریزد
دامنش رنگین است
یا رب این منظره چیست؟
راستی این بر و این بوم سیه، ایران است؟
پس چرا ویران است؟
این همان کشور آباد کهنسال بود؟
راستی بیشه شیران است این؟
پرورشگاه دلیران است این؟
نه، نه، نه! کو شکوه جمشید؟
کو جلال ابدیت که بر آن میزد موج؟
چه شد آن کاخ که زنجیر عدالت میداد
زینت ایوانش؟
دیگر این ایران نیست
محبسی ویران است
ملتی پای به زنجير و اسير
اندر آن مینالند
این افق نیست که بینی از دور
گرد این حبس، حصاریست بلند
که ز خون شهدا
جابه جا قرمز و خون آلود است
وه که این صحنه چه درداندود است
دیگر این ایران نیست
کورهای سوزان است.۔
افق امروز ملال انگیز است
میخراشد رخ و خون میریزد
در غم پانزده خرداد است
تا ابد ننگ از این حادثه برمیخیزد
نرود هيچ ز ياد
خون زند جوش هنوز
در تن پاک شهیدان غیور
خون آن مردم آزاد نيفتد از جوش
آری این شعله نگردد خاموش
هرگز آرام نگیرد این موج
تا ز بن بر نکند ریشه بیداد سیاه
به امید آن روز
منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خشم مقدس
قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/2
قصیده زیبای مرحوم #محمدرضا_حکیمی در وصف اوضاع خفقانآور سیاسی و اجتماعی پس از پانزده خرداد:
خون شفق دوباره سر از بیکران کشيد
گردون لوای خون به فراز زمان کشید
شد منفجر ز سينه آفاق خون حق
وز رمز انقلاب خط ارغوان کشید
خونی نگاره گشت افق تا افق ز خون
رنگ شفق صلای جهادآوران کشید
روح زمانه خسته شد از سستی و سکوت
ناگه ز دل خروش چون کوه گران کشید
افسرده بود همت مردان حق و باز
مردانه همتی همه را در میان کشید
این گله را که گرگ زهر سو ربوده بود
در خط احتفاظ و خروش شبان کشید
***
آن آتش نهفته به چندین هزار نسل
زد باز بس شراره و تا آسمان کشید
دین خدا دوباره به سرلوحه زمان
خود را به دوش همت آن قهرمان کشید
فرزند پاک موسی جعفر کزين نسب
پا از شرف به فرقگه فرقدان کشید
آنکو که خود نمونه آن حشمت است و بس
کاین بار مکرمت خود از آن دودمان کشید
هارون پست کرد به زندان ورا و او
در راه حق و جامعه جور خسان کشید
***
ای پیشوای شیعه که تاريخ ما ز تو
از افتخار پا به سر کهکشان کشید
قم را شکوه نهضت تو در همه جهان
اندر شمار مکتب آزادگان کشید
قم جای درس بود و سکوتی خمودگان
وينک حماسهاش زتو تا هر کران کشید
ای پیشوای خلق که تاریخ انقلاب
نقش تو را به طاق بلند زمان کشید
خورشیدسان خروش تو از مرز خاوران
تا دورتر کرانه غرب جهان کشید
ای قرنها حماسه و ای سالها خروش
ای کز تو انقلاب سوی جاودان کشید
نام نو زنده است که خود دست روزگار
نام نو را چو خور به سر خاوران کشيد
صدآفرین به روح خمینی و نهضتش
کاین گونه خلق را به جهادی گران کشید
خشم مقدس همه آزادگان شرق
از جان پرخروش وی اینسان زبان کشید
ای بتشکن که شور تو این خلق خفته را
بیرون زخواب خویش چو سیل دمان کشید
کو تا تو را زمانه شناسد که کار تو
یکباره رو به جرگه پیغمبران کشید
رزم تو زنده کرد بسی نقشهای پاک
کز مصلحان زمانه به هر شارسان کشید
دین خدا به ورطه ذلت فتاد و باز
از یمن همت تو ازاین ورطه جان کشید
***
اسلام زنده گشت ز شور قيام تو
فريادها به راه تو نسل جوان کشید
ای کاوه مقدس بیدادگر، کنون
دست تو پرده از رخ ضحاکیان کشید
ضحاک است خون طلب ماردوش را
پرهيب مجدزاد تو اندر هوان کشید
منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دست ظلم شاه
قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/3
شعر محمدعلی مردانی(مؤسس انجمن نغمهسرایان مذهبی در سال 1351ه.ش.) در توصیف قیام پانزده خرداد:
آن روز صبح مردم نستوه نامدار از گوشه و کنار
پیر و جوان و مرد و زن از خرد و از كبار
با عزت و وقار
از هر طرف چو موج خروشان که در بحار
در کوی و رهگذر خوشحال و شاد و خرم و قلب امیدوار
با گام استوار حق جوی و حق طلب همه با شعله گناه
با سوز اشک و آه تا قطع گردد از سرشان دست ظلم شاه
هستند دادخواه
منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تندباد حادثه
قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/4
شعر محمدعلی مردانی در وصف قیام پانزده خرداد:
بازم نه ديده خفت و نه اندیشه آرمید
نی زان امير قافله شب، خبر رسید
آن بامداد پرددی شب، که از افق
سر بر زد و به پرده شب گشت ناپدید
وآن آفتاب دانش و انصاف و مردمی
در شهر بند فتنه اهریمنی چه دید؟
بانگ سمند صاعقهافشان او چه شد؟
كاتش به دیو لاخ ستمگستری کشید؟
بس حلقههای آه به محراب صبحدم
زد آرزو به بوی تو ای قبله اميد
آن شاهباز نادره پرواز یک نفس
آراست بال و بر سر ایوانم آرمید
نیلوفر سپيده ز تالاب صبحدم
سر بر فراشت از افق عمر و بر دمید
چون یک بهار زمزمه و جلوه در خیال
گسترده بال و از سر ایوان من پرید
این بود، و هر چه بود، اگر صبح اگر که وهم
یا از جوانی به دروغی یکی نوید
خوابی شد و به سایه شب آشيان گرفت
یادی شد و به کنج فراموشی آرمید
یادی چگونه بید، که یک سر ز یاد رفت
خوابی چگونه خواب، که دیگر ز سر پرید
زین پس جدا از او من و بختی که یک نفس
بیدار مینیامد و چشمی که نغنوید
هيچ ار نبود بخت و جوانی چه شد کز او
باری، نه هیچ نام کسی برد و نی شنید
در انتظار چهر تو شب پای تا به سر شد سپید
چون تندباد حادثه انگیخت فتنهای
هر ذرهای مرا به دیاری پراکنید
منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پردگی بامداد
قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/5
مرحوم #مهرداد_اوستا از دیگر چهرههای شناخته شده ادبیات انقلاب است که از ابتدای نهضت ۱۵ خرداد با سرودن اشعار حماسی و انقلابی تا انتها در کنار انقلاب ماند. اوستا که برخی او را «پدر شعر انقلاب» می دانند افزون بر اشعار بسیاری که در حمایت از آرمانهای انقلاب ساخته, قصيدهای بلند و خوش قافيه با عنوان «پردگی بامداد» سرود» است.
این قصيده پنجاه و شش بیتی در اعتراض به #تبعید_امام بعد از حادثه ۱۵ خرداد نگاهی پرشکوه و لبریز از امید و انتظار دارد و به روشنی بازتابدهنده تمام واقعیتهای نهفته در قیام ۱۵ خرداد است که با کلماتی رسا و مستحکم و وزین در ادبیات شعرهای انقلابی قبل از وقوع انقلاب، میدرخشد. بندهایی چند از این قصيده زیبا را مرور می کنیم:
آن مرغ را چه بیم قفس، کش نماندهاند
آوایی و مجال كه زی گلبنی پرید
بر من خدای داند و پیغمبرش اگر
بیداد رفت و فتنه به مردم چهها رسید
سرمست هیچ باده نیاید کسی چو من
زین باده خدایی اگر جرعه ای کشید
با من به خون تپید اگر بیگنه کسی
ناگه به تیغ کینه به خون اندرون تپید
خونابهاش ز دیده من ریخت گر به قهر
خاری به پایِ برهَنهپایی فرو خلید
واپستر آمدم چو رسنتاب، هرچه بیش
تابید خاطر من و اندیشهام تنید
بالای آن درخت بنازم که آسمان
تا یکسرش به قهر بنشکست ناخمید
زان آتشی که سوخت مرا هیچکس نسوخت
وان محنتی که دیده من دید، کس ندید
بر سر ستاره خواهی اگر بایدت نخست
دستی که بر سر ستاره تواند همیرسید
روزی که ای امید دل مهر و مردمی
سر بر کشی ز دامن شبگیر همچو شید،
باری بپرس منتظران را کز اشتیاق
دور از تو وانتظار چه جانها به لب رسید
خورشید اگر نبود به چشمت نهان چرا
چون دیدگان گشودی ناگه سحر دمید
بخت مرا نکشت یکی گل که خود نشد
خار ندامتی که نه در پای جان خلید
چون غنچه پرده پرده دلم، خون شد از غمت
کش دیده قطره قطره به دامن فرو چکید
آزادگی چو خواست گزیند نژادهای
و آزادگی و کرامت حالی تو را گزید
ای چرخ داد، مردم آزاده را بگوی
انصاف را طلوع کدامین بود نوید
خورشید تو که از بر خاور گشود پر
یا مهر من که از افق باختر دمید؟
منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قسم به جان خمینی
قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/6
یکی از شعرهای معروفی که در نخستین روزهای پس از قیام پانزده خرداد بر لبهای مبارزان جاری بود، شعر معروف «قسم به جان خمینی زعیم شرعمدار» است که توسط محمدعلی صاعدی سروده شده است. #محمدعلی_صاعدی با استفاده از آیات و روایات و با به کار بردن نمادهایی مانند «شهید» که پیش از این کمتر در شعر فارسی به چشم میخورد، به روایت تازهای از واقعه پانزده خرداد پرداخت:
قسم به جان خمینی، زعیم شرعمدار
به رهروان حقیقت، به حرمت احرار
به خون پاک شهیدان راه آزادی
به حق هر که کند با ستمگران، پیکار
به مادری که، جگرگوشهاش به خون غلتید
به کودکی که فکندش، مسلسل اشرار
که شاه خائن بیدادگر، اگر از کین،
هزار مرتبه کشتار را کند تکرار
ز دودمان وی و جمله جیرهخوارانش
به انتقام شهیدان برآوریم دمار
منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سایبان شعله
قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی/7
بهار آمد و از خرّمی نشانی نيست
گلی شكفته به دامان بوستانی نيست
سرشک ابر غباری نَشُست از رخ باغی
كه از طراوت و لبخند گل نشانی نيست
مگر زخلوت گل پر نمیكشد نكهت
كه گرم شور و نوا مرغ نغمهخوانی نيست
چه غنچهها كه شد از جور باغبان پرپر
خوش آن چمن كه گرفتار باغبانی نيست
سكوت مرگ چنان خيمه زد به دامن دشت
كه در خروش، در اين دشت كاروانی نيست
به گوش غنچه نسيم سحر نهانی گفت
درين چمن گل شاداب و شادمانی نيست
درين محيط چنان بسته لب ز بيم، صدف
كه غير ديده روشن گهر فشانی نيست
مكن اطاعت فرمان اهرمن ورنه
ترابه سر بجز از شعله سايبانی نيست
چنان گرفته دلم قدسی از وطن كه مرا
به غير گوشه ويرانه آشيانی نيست
منبع: بازتاب قیام 15خرداد در آثار پیشگامان شعر انقلاب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش35، بهار1392
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام خون
🔴پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت سالروز قیام خونین پانزده خرداد
🎙صدای قیام/ پانزده خرداد به روایت «نهضت امام خمینی»
📸15خرداد؛ شمارش معکوس برای سقوط شاه
📸اسلامخواهی قیامکنندگان 15خرداد
📸مرز ملت و اجنبیزدهها
🎙تهران در خون؛ روایت ویژه مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از قیام تهران در 15خرداد1342 بخش اول
🎙دیو استبداد در لبه پرتگاه!؛ روایت ویژه مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از قیام تهران در 15خرداد1342 بخش دوم
▫️15خرداد و پیوند ملت و روحانیت
▪️اصلاحات آمریکایی
▫️15خرداد و ایجاد اعتماد به نفس مبارزاتی
▪️پاکباختگان شهید
▫️پایان عصر مشروطهخواهی سلطنتی
▪️جنایتی کمنظیر
▫️وقتی روشنفکران غربزده دست خود را با خون میشویند!
▪️قیام 15خرداد و سکوت مدعیان حقوق بشر
▫️15خرداد و پیشتازی مردم قم
▪️قیام 15خرداد و دریدن ماسک اسلامخواهی و رعیتپروری شاه
▫️قیام 15خرداد و مرجعیت سیاسی نهادهای دینی
▪️قیام فراموشنشدنی
▫️میداندار تحول
▪️امام قیام
▫️قیام همگانی
▪️معجزه امام
▫️راز قیام
▪️اختصاصی: روایت کمتر دیده شده شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/بخش اول
▫️روایت کمتر دیده شده شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/ بخش دوم
▪️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: افق امروز چرا سرختر است؟!
▫️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: خشم مقدس
▪️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: دست ظلم شاه
▫️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: تندباد حادثه
▪️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: پردگی بامداد
▫️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: قسم به جان خمینی
▪️قیام پانزده خرداد در آینه اشعار تاریخی: سایبان شعله
#قیام_15_خرداد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام17خرداد54.pdf
1.68M
قیام فراموش شده
پیرامون قیام فراموششده 17خرداد1354
🔹وقتی طرح #حکومت_اسلامی امام در سال ۱۳۴۸ در قالب یک نظریه منسجم و بدیل #نظام_پادشاهی مطرح شد، روحانیان مبارز حوزههای اسلامی نیز بیش از گذشته ایده و انگیزه براندازی را جدی گرفتند.
🔸حمله به شخص شاه در اعلامیهها و تظاهرات روحانیان و طلاب- به رغم خفقان حاکم- بیش از گذشته مطرح و دنبال شد و این در شرایطی بود که هرگونه نیش و طعنه و گوشه و کنایه به شاه، در حکم انتحار بود و کسانی که در اعلامیهها و نوشتههای خود شاه را مورد انتقاد و اعتراض قرار میدادند، در واقع #حکم_اعدام خود را امضاء میکردند.
🔹حماسیترین و توفانیترین خیزش و خروش ملت ایران در نفی نظام پادشاهی در خرداد۱۳۵۴ در #فیضیه_قم روی داد. در این قیام خونین که در تاریخنگاری دوران معاصر به کلی فراموش شد، طلاب و روحانیان با شعارهایی انقلابی و بنیانافکن از جمله مرگ بر شاه قاتل، مرگ بر شاه مزدور، از پهلوی بیزاریم و… به تظاهرات دست زدند و رژیم شاه را به چالش کشیدند...
مقاله ضمیمه: قیام فراموششده؛ جستارهایی پیرامون قیام ۱۷خرداد سال ۱۳۵۴ فیضیه، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره47، بهار1395
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: دستاوردهای حماسه 17خرداد1354
1. شکستن جو خفقان
2. بیاعتبار کردن حزب رستاخیز
3. مطالبه واژگونی رژیم منحوس شاه
4. به میدان آوردن عناصر بیتفاوت و خاموش
5. بازتاب بینالمللی صدای فیضیه
6. در هم شکستن هیمنه شاه
منبع: نهضت امام خمینی، ج4، صص529-528
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اطلاعیه شهید لاجوردی در خصوص توقیف روزنامه میزان؛ ارگان نهضت آزادی
🔴سالروز توقیف روزنامه انقلاب اسلامی و میزان
«بسمه تعالی
امت قهرمان و متعهد ایران نظر به اینکه روزنامههای #آرمان_ملت، #انقلاب_اسلامی، #جبهه_ملی، #میزان با نشر مقالات تشنجزا و مخل به مبانی اسلامی و حقوق عمومی جامعه نوپا و انقلابی مردم مسلمان ایران بالاخص در زمان جنگ با ایجاد جو مسموم و اختلافانگیز موجب اعتراض و شکایت اقشار مختلف مردم شدهاند و هیئت سه نفره حل اختلاف نیز تخلف آنها را محرز دانسته لذا تا اطلاع ثانوی روزنامههای فوقالذکر توقیف و موضوع تحت رسیدگی و پیگرد قانونی میباشد. ضمنا نشریات نامه مردم و عدالت که در حال توطئه خزنده علیه جمهوری اسلامی و مبانی مقدس اسلام میباشند نیز تا اطلاع ثانوی توقیف میباشند»(روزنامه جمهوری اسلامی، 1360.3.18، ص4)
پینوشت:
اختلافافکنیهای نهضت به اصطلاح آزادی در زمان جنگ یکی از موضوعات مهم و البته مغفول تاریخی است. این اختلافافکنیها پس از توقیف ارگان #نهضت_آزادی نیز ادامه یافت و پس از فتح خرمشهر صبغهای جدید یافت. گفتنی است امام خمینی با آنکه پس از فتح خرمشهر مخالف ادامه جنگ بودند اما با احترام به دیدگاه متخصصین نظامی و سیاسی رأی خود را اعمال نکردند و هیچگاه راه تضعیف نیروهای داخلی را پی نگرفت. (ر.ک: روزگار قائممقامی، صص269-265)
#شهید_لاجوردی
#نهضت_آزادی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسیر مبارزات مرحوم حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی به روایت ایشان
#اختصاصی
خاطره ویژه مرحوم دعائی از مرحوم آیتالله سیدمصطفی خمینی و راهاندازی برنامه رادیویی در نجف
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استمرار ابتذال
نقدی بر جوابیه عبدالرحیم اباذری
🔹عبدالرحیم اباذری در تاریخ ۱۴۰۱.۱.۱۴ یادداشتی را در نقد فرازی از کتاب « #شریعتمداری_در_دادگاه_تاریخ» نوشت و رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی پاسخ آن را در تاریخ ۱۴۰۱.۲.۸ منتشر کرد.
🔸اباذری نیز در ۱۴۰۱.۲.۱۳ به این پاسخ؛ پاسخ دیگری داد که در متن پیشرو ردیه بنیاد تاریخپژوهی بر آن را خواهید خواند. گفتنی است بنیاد تاریخپژوهی در نقد یادداشت اول اباذری شفافیت کامل به خرج داد و نام و مشخصات ناقد یادداشت وی را در ابتدای متن انتقادی درج کرد اما عبدالرحیم اباذری در اقدامی تعجبانگیز و غیرحرفهای؛ نویسنده متن انتقادی مذکور را جناب حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی معرفی کرد و مدعی شد «از سوی مؤلف کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ»، «جواب مفصلی تحت نام « ابتذال در تطهیر شریعتمداری » در کانال تلگرامی وی منتشر شد.»
🔹واحد رسانه بنیاد تاریخپژوهی ضمن #تکذیب این ادعا تصریح میکند که نام نویسنده متن انتقادی (محمدعلی افضلی)، نامی حقیقی و غیرمستعار است و اساساً ریاست محترم بنیاد تاریخپژوهی به دلیل اشتغالات علمی فراوان فرصت پاسخگویی به این قبیل تحریفات دست چندم را، که در سایه برخی اقدامات مشکوک روز به روز سنگینتر و پرحجمتر میشود، ندارد. به علاوه رسانههای بنیاد تاریخپژوهی، همانطور که از نام آن پیداست، #رسانه_رسمی و حقوقی بنیاد تاریخپژوهی است و جناب استاد سیدحمید روحانی در شبکههای اجتماعی ایتا و تلگرام رسانه شخصی ندارند. وانگهی! اگر جناب اباذری آرزوی این را دارد که استاد روحانی به نقد نوشتهجات او اقدام کنند، و این امر را برای خود افتخار میداند، باید گفت زهی تأسف و امان از خودباختگیها!
🔸آقای اباذری در یادداشت دوم نیز بر بیراههپویی خود اصرار ورزیده و به اقتضای ضرورت و جهت تنویر افکار و تبیین تحریفات تاریخی مندرج در یادداشت وی، در ادامه نکات و مستنداتی پیرامون مجاهدتهای علما در دهه بیست و سی مرور خواهد شد و در ضمن آن، به نقد تحریفات اباذری میپردازیم.
متن کامل نقد دوم بنیاد تاریخپژوهی بر یادداشت عبدالرحیم اباذری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴انتشار فتاوای انقلابی امام در مراسم حج توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و یاران امام
🕋در آستانه برگزاری مراسم عبادی-سیاسی حج
🔹کنگره عظیم حج ظرفیتی بینظیر در ساحت #معنویت و #سیاست محسوب میشود و امام خمینی و مقام معظم رهبری بارها و بارها به استفاده از این ظرفیت ناشناخته تأکید ورزیدند. مبارزان انقلابی نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف خود را به مخاطره انداختند و علیرغم نفوذ مأموران #رژیم_پهلوی در بین زائران بیتالله به رسالت انقلابی خود عمل میکردند.
🔸مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در بهمن1347 به زیارت بیتالله الحرام نائل شد و تعدادی از فتاوای انقلابی امام خمینی را در مکه و مدینه توزیع کرد. ایشان خاطره حج آن سال را چنین روایت میکنند:
🔹«من در آن سال (ذيحجه 1388 ـ بهمن 1347 ) توفيق زيارت خانه خدا را يافتم و تعدادى از #فتاواى_امام مبنى بر جواز دادن زكات و ديگر وجوه بريه به فداييان فلسطين را به دو زبان فارسى و عربى با خود بردم و در مكه و مدينه با كمک برخى از برادرانى كه از ايران آمده بودند ميان زائران عرب و ايرانى توزيع كردم و خود ناظر بودم كه جزوههاى «فتاواى علماى بزرگ در مورد كمک به فتح» به چهار زبان مختلف در همه جا توزيع شد و نظر زائران خانه خدا را به خود جلب كرد.»(نهضت امام خمینی، ج2، ص543، پاورقی1)
#حج
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انتشار پیام انقلابی امام در حج
🕋در آستانه برگزاری مراسم عبادی-سیاسی حج
سند - دعوت انقلابی امام خمینی و علمای اسلام برای حمایت از مبارزان فلسطینی که توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و یاران امام در حج سال 1347ه.ش. به صورت چندزبانه در مکه و مدینه منتشر شد.(منبع: نهضت امام خمینی، ج2، صص1149-1146)
#حج
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جزوات درسهای «حکومت اسلامی» امام خمینی چگونه به دست حجاج رسید؟!
🔹روایت حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از انتشار درسهای ولایتفقیه و حکومت اسلامی امام خمینی در مراسم حج سال 1348:
🔸«بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريعتر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در #مراسم_حج به مكه بفرستيم. از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه بيشتر دست به كار مىشديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مىگرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزه نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث حكومت اسلامى و دستهاى را مسئول امور چاپ قرار داديم.
🔹نگارنده نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار به سرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوه آن، كه شامل 2 درس بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ و درسهاى بعدى نيز، به ترتيب و بسرعت از چاپ در آمد.
🔸مجموع بحث امام درباره حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوه آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانه خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسىزبان خانه خدا نوار و جزوه بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند.(نهضت امام خمینی، ج2، ص730)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حج انقلابیون در سال 1349 چگونه گذشت؟/1
🔻چگونگی توزیع پیام امام به کنگره عظیم حج به روایت مورخ انقلاب اسلامی حجتالاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
🔸از آنجا که میدانستیم #رژیم_سعودی از وارد کردن اعلامیههای امام به کشور حجاز بشدت جلوگیری میکند، ناگزیر شدیم اعلامیه ها را در یخچالهای سفری جاسازی کنیم، بدین صورت که لایههای آن را بیرون آورده به جای آن اعلامیهها را جا دادیم و دور آن را به صورت اولیه لحیم کردیم و به وسیله آنهایی که راهی مکه بودند، آن یخچا ها را به آسانی به کشور حجاز فرستادیم.
🔹برادرهایی که مسئولیت پخش پیام امام در میان زائران خانه خدا را بر عهده داشتند، آقایان "سید علی اکبر محتشمی پور، شیخ محمدرضا ناصری، سید هادی موسوی و شیخ حسین شریعتی" بودند.
🔸 بنا بود طبق قرار قبلی در شب عرفه (نهم ماه ذیحجه) در یک ساعت معین با همکاری دیگر برادران ایرانی به پخش آن دست بزنند، لیکن به سبب خودسریها و ندانمکاریهای بعضی این برنامه بهدرستی انجام نشد، همکاری و هماهنگی میان برادران وجود نداشتبرخی دو روز پیش از فرارسیدن موعد به پخش و نشر آن پرداخته بودند و این کار موجب اطلاع و آگاهی ماموران اعزامی ساواک به حج شد.
🔹رژیم شاه پیش از آن از #پخش فتاوا، اعلامیهها و نظریههای امام در میان زائران خانه خدا در مراسم حج بهشدت نگران و ناراحت بود، پخش فتوای تأییدآمیز امام از فداییان فلسطین در سال ۱۳۴۷ و #توزیع جزوههای حکومت اسلامی امام در سال ۱۳۴۸ رژیم شاه را بهشدت خشمگین و بیمناک ساخته بود.
🔸 از این رو، در سال ۱۳۴۹ به منظور پیشگیری از پخش و #توزیع نشریات آگاه کننده و روشنی بخش امام در حج برنامه گستردهای تنظیم کرد و نیروی زیادی به عربستان فرستاد و مأموران ساواک همانند مور و ملخ در مراسم حج پرسه می زدند.
🔹روزنامه اطلاعات نیز اعزام #بازرسان_مخفی به حج را به بهانه ، کنترل راهنمایان و ناظران چنین گزارش داده بود:
🔻بازرسان مخفی به حج فرستاده می شوند
امروز به دعوت وزارت کشور راهنمایان حج در سالن اجتماعات این وزارتخانه گرد آمدند و وزیر کشور و معاون سیاسی وزارت کشور در زمینه ارشاد و آموزشی آنان سخنانی ایراد کردند.... وزیر کشور از راهنمایان حج خواست که در همه جا، درباره پیشرفت های ایران صحبت کنند و به همه، جوابگو باشند...
وزیر کشور در پایان گفت: امسال به همراه زائران، #بازرسان_مخفی به سفر حج فرستاده می شوند که آنها ناظر به اعمال راهنمایان خواهند بود.(اطلاعات ؛ ۶ دی ۱۳۴۹.) (نهضت امام خمینی،ج2، صص762- 761)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️حج انقلابیون در سال 1349 چگونه گذشت؟/2
🔻چگونگی توزیع پیام امام به کنگره عظیم حج به روایت مورخ انقلاب اسلامی حجتالاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
🔹مأموران اعزامی ساواک به حج، با آگاهی از پیام امام به زائران خانه خدا تمام نیروی خود را به منظور پیشگیری از پخش آن بسیج کردند و در نتیجه آقای شیخ #محمدرضا_ناصری هنگام پخش پیام امام به وسیله یکی از مقامات عالی رتبه ساواک به نام #ازغندی دستگیر شد و در چادر یکی از کاروان دارهای وابسته به ساواک مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت و در پی آن به مقامات امنیتی رژیم سعودی تحویل داده شد.
🔸با وجود دستگیری آقای ناصری، دیگر برادران، مسئولیت خود را در پخش پیام دنبال کردند و تا آنجا که توانستند پیامهای عربی و فارسی امام را به دست زائران خانه خدا رساندند. در اینجا باید از تلاش و کوشش آقای #محتشمی_پور و همسر او برای پخش پیام امام یاد کنم، خانم او با وجود آنکه حامله بود در پخش آن شرکت کرد و آقای محتشمیپور را در انجام این مسئولیت مدد رسانید.
🔹به دنبال دستگیر شدن آقای ناصری تلاش گسترده و همه جانبهای را در نجف برای رهایی او و پیشگیری از تسلیم او از جانب رژیم سعودی به ایران آغاز کردیم، طی تلگرامهایی به مقامات بینالمللی، سران کشورهای اسلامی و رژیم سعودی آزادی او را خواستار شدیم.
🔸چند بار هیأتی از اساتید و محصلین علوم اسلامی نجف اشرف به سفارت رژیم سعودی در بغداد رفتند و آزادی و استرداد او به عراق را طلب کردند لیکن فایده نبخشید.
🔹رژیم سعودی آقای ناصری را بر خلاف موازین بین المللی به مقامات ایران تسلیم کرد؛ لیکن به سبب #فشار همه جانبهای که در بیرون بر آن رژیم وارد آمد، بهویژه پیام اساتید و محصلین حوزه علمیه نجف به رؤسای کشورهای اسلامی رژیم سعودی را بر آن داشت که آقای ناصری را به عربستان بازگرداند و حدود دو سال او را در زندانهای #مخوف سعودی نگه دارد.
🔸پیام امام به زائران خانه خدا به وسیله مسافرانی که از نجف به ایران باز میگشتند و نیز به وسیله #حجاج_ایرانی، با وجود خطر بازداشت، زندان و شکنجه، به ایران رسید و به رغم خفقان حاکم و #رعب و وحشتی که رژیم شاه میخواست با شهادت #سعیدی در محافل روحانی ایجاد کند، چند بار به صورتهای گوناگون تجدید چاپ شد و در #سطح_گسترده ای انتشار یافت.
🔹 تأثیر ژرف و مثبت آن در میان تودههای #ستمدیده و به پاخاسته ایران چشمگیر بود و نشان داد که پیامها و رهنمودهای امام از نجف اشرف در استواری، تداوم و گسترش نهضت اسلامی ایران و #مبارزات_دانشجویی نقش سرنوشتسازی دارد و تحول و تحرک ویژهای در میان ملت ایران پدید میآورد و میتوان گفت که نهضت اسلامی ایران اگر از سوی امام از #تبعیدگاه نجف رهبری نمیشد، بیتردید با شکست و یا بیراهه پویی روبه رو میشد و تداوم نمییافت و به پیروزی نمیرسید. (نهضت امام خمینی،ج2، صص763)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db