eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
896 ویدیو
629 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓13مرداد1357 🔹1- مراسم بزرگداشت شهدای برخی از شهرهای ایران در مسجد دوازده امام در شهر برگزار گردید. در این مراسم جمعی حدود 2 هزار نفر شرکت داشتند که در پایان به تظاهرات دست زدند. 🔸2- در ساعت 21 مراسمی در با شرکت جمعی حدود 5 هزار نفر و با سخنرانی آقای سیداحمد پیشوا در مسجد نو برگزار شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص397 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
باند صهيونيستى در ايران نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/44 🔹امام پيش از آغاز نهضت در سال 1341 از نقشه‏ها و توطئه‏هاى گسترده و دامنه‏دار باند مخوف فراماسونرى و صهيونيستى كه با عنوان « » در ايران بازيگر صحنه بودند، آگاهى داشت و مى‏دانست كه اين باند مرموز، بنا بر سياست شوم و زندگى‏سوز فراماسون‏ها و صهيونيست‏ها در همه شئون سياسى، اقتصادى، نظامى و فرهنگى كشور نفوذ دارند و بر‏‏آنند كه حكومت را در ايران در دست گيرند و رژيمى همانند رژيم صهيونيستى حاكم سازند و ايران را به فلسطين ديگر بدل كنند. اين نقشه تا آن پايه دامنه‏دار شده و به مرحله اجرا رسيده بود كه برخى از مطبوعات وابسته به دربار كه از مسائل و جريان‏هاى پشت‏پرده تا پايه‏اى اطلاع داشتند، آن را برملا كردند و آشكارا نوشتند: 🔸 ...پس از تشكيل بعد از هزار سال،اكنون بهايى‏هاى جهان به فكر افتاده‏اند در افريقاى جنوبى حكومتى براى خود به وجود بياورند تا از بى‏مهرى‏هاى حكومت‏ها خلاصى يافته، ديگر در اقليت قرار نگيرند بلكه خود در يك نقطه جهان اكثريت داشته باشند. به قرار اطلاع قسمت اعظم فعاليت‏هاى اين كار وسيله سرمايه‏داران بهايى كشورهاى مختلف انجام مى‏گيرد...‏‏. 🔹سركرده اين باند به نام « » در پيامى كه در سال 1327 خورشيدى براى پيروان خويش در ايران فرستاد از روى نقشه خود براى به دست گرفتن حكومت چنين پرده برداشت: 🔸 ... موهبت وحدت عالم انسانى رخ بگشايد، عالم به درجه كمال رسد و جلوه سلطنت بهاييه و غلبه ظاهره شريعت الهيه من على الارض را به اهتزاز آرد و ملوك و سلاطين را در ظل سيطره محيطه كلمة اللّه‏ بهاييت مجتمع گرداند...‏‏. 🔹نامبرده نه تنها بر آن بود كه باند خود را در ايران به قدرت و سلطنت برساند، بلكه خواب سلطنت جهانى را (در مرحله دوم) مى‏ديد و اميد داشت كه بتواند دولت نوپاى خود را با و استكبار جهانى پيوند دهد و به اصطلاح «حكومت متحده جهانى» پديد آورد! 🔸نكته در خور توجه اينكه تاريخ دقيق چنين حكومت جهانى را نيز براى اعضاى باند خود مشخص كرده بود: «... و تا 67 سال ديگر كه پايان قرن دوم بهايى است بايد...حداقل وحدت سياسى با حكومت متحده جهانى به وجود آيد...». 🔹امام با آگاهى شگرف و ريشه‏اى از توطئه‏هاى دامنه‏دار اين باند وابسته به صهيونيست‏ها در آغاز نهضت، در سال 1341 در نخستين پيامى كه خطاب به مردم صادر كرد، هشدار داد: 🔸... اينجانب حسب وظيفه شرعيه به ملت ايران و مسلمين جهان اعلام خطر مى‏كنم، قرآن كريم و اسلام در معرض خطر است، استقلال مملكت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهيونيست‏هاست كه در ايران به حزب بهايى ظاهر شدند و مدتى نخواهد گذشت كه با اين سكوت مرگبار مسلمين، تمام اقتصاد اين مملكت را به تأييد عمال خود قبضه مى‏كنند... تلويزيون ايران پايگاه جاسوسى يهود است...». 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7 ▫️مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه ‏مخ در حالى كه هر يک دشنه‏اى در آستين پنهان كرده‏اند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسه «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مى‏كوبند! آنان بى‏درنگ با شادروان تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند. ▪️ديرى نپاييد كه عده‏اى از افراد ورزيده و «يكه‏بزن»هاى طيب به مدرسه مزبور رفتند و حركات چاقوكش‏هاى مزدور را تحت‏نظر قرار دادند. باند شعبان بى‏مخ كه خود را در محاصره «يكه‏بزن»هاى طيب مى‏ديدند طبق مَثَلِ معروف «ماست‏ها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند. ▫️ساعت، هشت صبح را اعلام مى‏كرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هريک عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى: خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مى‏رود، مى‏رود دشمن غدار تو خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خونخوار تو ▪️به حركت و راهپيمايى در خيابان‏ها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مى‏دادند اين بود: گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه تا به تنم توان بود زير ستم نمى‏روم ▫️اهالى غيور تهران دسته‏دسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مى‏شد. تظاهركنندگان پس از عبور از و ، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكس‏هاى امام پوشانيدند، آن‌گاه به طرف خيابان شاه‏آباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابان‏هاى و ، وارد خيابان شدند. در ميدان فردوسى، در يک نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت. ▪️پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى و سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مى‏لرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچ‏كدام توده‏هاى به‏پاخاسته و خستگى‏نشناس را از ادامه تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت. ▫️در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمى‏شدند. ساعت، تقريباً يک بعداز ظهر را اعلام مى‏كرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حمله‏ور شوند. اداره‏كنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مى‏كوشيدند توده‏هاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبه‏ روى كاخ ايستاده، با مشت‏هاى گره خورده، مرتب فرياد سرمى‏ دادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»!«ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ایرانیان و سپاهیان امروز یزید عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8 ▫️بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مى‏خواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى توده‏ها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را درباره شاه زدند و هدف و انگيزه خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آن‌ها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مى‏خواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بت‏شكن ملت طرفدار تو ـ مى‏رود مى‏رود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند. ▪️گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانک و توپ و مسلسل سنگين و سبک محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به توده‏هاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفان‏بار آنان عليه شاه مى‏نگريستند. ▫️تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترک گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارک رفتند و حدود ساعت 3 بعد از ظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مى‏شود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند. ▪️شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از ، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند. ▫️در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامه نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقۀ تحصيلكرده را از نهضت امام اعلام داشت. ▪️با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، به‌شدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانون‏شكنى‏هاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓14مرداد1357 مراسمی به منظور بزرگداشت شهدای حوادث اخیر شهرهای ایران با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر در مسجد دوازده امام شهر برگزار شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص398 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب مشروطه، تاریخ‌نگاری رسمی و مشهورات شبهه‌تاریخی.pdf
1.07M
نقدی بر کتاب انقلاب مشروطیت از سری انتشارات ایرانیکا سال‌روز صدور فرمان مشروطیت کتاب «انقلاب مشروطیت» از سری مقالات « »، زیر نظر است. کتاب مذکور مجموعه‌ای از چند مقاله با گرایش‌های فکری و تاریخی خاص است که توسط آقای ترجمه و با مقدمه‌ای از آقای به بازار عرضه شده است. مطالعه این کتاب حاکی از آن است که برخلاف ادعای مقدمه‌نویسان و مترجم محترم، مجموعه‌ای از مقالات تکراری و تحت تأثیر سلسله‌ای از مشهورات غلط تاریخی است. مقالات این مجموعه از دیدگاه علمی و پژوهشی و مستندات تاریخی، نواقص جدی دارد که در مقاله ضمیمه به نقد آن پرداخته شده است. 🖇ضمیمه: مقاله «انقلاب مشروطه، تاریخ‌نگاری رسمی و مشهورات شبه‌تاریخی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، 1383ه.ش. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حماسه‌سازی ستارخان و تاریخ‌نگاری عصر مشروطه.pdf
2.89M
حماسه ستارخان و تاریخ‌نگاری رسمی عصر مشروطه سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️در تاریخ‌نگاری رسمی که هنوز هم روایت‌های یکسوگرایانه و تنگ‌نظرانه آن نوشته‌های تاریخی این دوره را تحت سیطره خود دارد به‌طور کلی به یک معادله دو طرفه سر و کار داریم که یک طرف آن آزادی‌خواهان، مشروطه‌طلبان، اصلاح‌گران، سینه‌چاکان ترقی و تجدد، قانون‌گرایی، روشنفکری و فرنگ‌رفته‌ها قراردارند و طرف دیگر آن مستبدین، مخالفان آزادی و قانون، طرفداران عقب‌ماندگی. ▪️در میان این روایت‌های رسمی، مانند ده‌ها حماسه دیگر ملت ایران که از ابتدا با آرمان‌گرایی و اسلام‌خواهی آغاز شده بود به همان گرایش عوامانه و مشهور «سنت و تجدد» تأویل و تحریف شد و علی‌رغم وجود مدارک و اسناد معتبر، ستارخان و امثال وی نیز در ردیف مشروطه‌خواهانی قرار گرفتند که یک‌پا در سفارت روس و پای دیگر در سفارت انگلیس داشتند. ▫️در مقاله ضمیمه، که به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین نوشته شده است، این روایت رسمی به صورت جدی مورد خدشه قرار گرفته است. 🖇ضمیمه: مقاله «حماسه ستارخان و تاریخ‌نگاری رسمی عصر مشروطه» فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، 1383ه.ش. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️دولت‌های مستبد از جمله دولت هیچ‌گاه دل خوشی از مردم‌سالاری نداشته‌اند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟ ▪️با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و هم‌چنین تمایلات وی به علما، طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهره‌های خود میان محمدعلی میرزا و مشروطه‌خواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد. به عالمان دینی و مشروطه‌خواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه را دارد و از آن سو برای نام‌برده نیز جا بیندازد که مشروطه‌خواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشسته‌اند. ▫️این مأموریت را بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئه‌‌گرها نیز بود که با تحریک و خط‌دهی‌های پشت‌پرده سفارت انگلستان، آتش‌بیار معرکه به شمار می‌رفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشه‌ها و برنامه‌ها و به گفته کسروی کسروی «آگاهی‌ها را به تبریز داد.» و در نهایت... 🖇ضمیمه: مقاله «نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریان‌های غرب‌گرا در سقوط مشروطه اول)»حجت‌الاسلام و المسلمین ، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره4، 1384ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیب شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه.pdf
247.1K
آسیب‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️یکی از اشتباهات تاریخ‌نگاری نهضت مشروطه، تقلیل آن به چند فرد شاخص در چهار جبهه مشروطه‌خواه، مشروعه‌خواه، دربار و سفارت است و کم‌ترین انحرافی که در تقلیل جریان‌ها به افراد رخ می‌دهد، تنزل سطح جریان‌هاست. به‌عنوان مثال در نهضت مشروطه، جریان مشروعه‌خواهی به شخص شهید و جریان مشروطه‌خواهی به اشخاصی چون و تقلیل داده شده است و چنین تقلیلی باعث می‌شود که صبغه دینی مشروطه ضعیف جلوه داده شود . ▪️به‌نظر می‌رسد در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نیز چنین اشتباهی رخ داده است که در مقاله ضمیمه به این مهم پرداخته شده است. 🖇ضمیمه: مقاله «آسیب‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره22، 1388ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی.pdf
1.62M
انقلاب مشروطه در گلستان سال‌روز صدور فرمان مشروطیت 14مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت است که در سال 1285 صورت گرفت. درست است که انقلاب مشروطه غالبا معطوف به تهران بود ولی ایالات زیادی بودند که نقش بارزی در این قیام ایفا کردند. یکی از این مناطق، ایالت یا همان فعلی بود. در مقاله ضمیمه به نقش استان گلستان در انقلاب مشروطه پرداخته‌ایم. 🖇ضمیمه: چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره36، 1392ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه.pdf
999.7K
شهید آیت‌الله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه سال‌روز صدور فرمان مشروطیت آیت الله سید حسین بحرالعلوم معروف به از مجتهدین بزرگ و از رهبران دینی مردم گیلان بود. او در ابتدای جنبش مشروطه همانند اکثر علما از این جریان حمایت نمود و به عنوان نماینده علمای گیلان راهی مجلس اول شورای ملی شد. وی با بینش بالا و بصیرت الهی خود توانستنقش فعالی در جریان مشروعه خواهی ایفا نماید و در تهران رابط میان آیت‌الله و رهبر مشروعه‌خواهی گیلان بود و همواره از افکار و طرح‌های آنان حمایت می‌نمود و بالا گرفتن منازعات بر سر مشروطه، از طرف آیات نامبرده راهی نجف گردید تا با علما و مراجع نجف اشرف مذاکره نماید. در پیشامد ناگواری برای او رخ داد و سرانجام در راه بازگشت به ایران همراه پسر بزرگ خود در اطراف توسط مشروطه‌طلبان دستگیر و به شهادت رسید. 🖇ضمیمه: شهید آیت‌الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره40، 1393ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه.pdf
792.9K
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️جنبش اجتماعی مشروطه در ايران، واكنش‌های مختلفی از جانب قشرهای مختلف مردم به دنبال داشت؛ به ويژه كه درخواست‌های مردم ابتدا برای بود و سپس تبديل به مشروطه گرديد. در جريان مشروطه علمای مشروطه‌خواه بر اساس مسئوليت‌هايی كه احساس می‌كردند از سوی شريعت بر عهده آن‌ها نهاده شده است، سخنانی ايراد نموده، نظرياتی ارايه داده و مكتوباتی از خود به يادگار گذاشتهاند. ▪️در اين ميان با وجود بهره‌برداری از آثار بسياری از اين عالمان دين، آرا، اقوال و ديدگاه‌های برخی از آن‌ها كمتر مورد توجه مورخان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است كه آثار و انديشه‌های از این موارد است و در مقاله ضمیمه به بررسی اندیشه‌های ایشان پرداخته‌ایم. 🖇ضمیمه: مقاله «میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، 1397ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی.pdf
417.5K
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️گيلان از مناطق پيشگام در جنبش‌های اسلامی معاصر است و حماسه‌های مختلفی در كارنامه مردم آن وجود دارد.يكی از آغازين حركت‌های سياسی مردم گيلان در دوران معاصر، فعاليت‌های اسلام‌خواهانه در نهضت مشروطيت است و زمانی كه مشروطه به انحراف رفت، پدید آمد. ▪️آشنایی با نقش گیلان در نهضت مشروطه، برگی مهم و البته کم‌تر خوانده شده در آشنایی با این نهضت بزرگ دینی و ملی است. 🖇ضمیمه: مقاله «گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، 1398ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعه‌خواهی.pdf
775.2K
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعه‌خواهی سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️گيلان در تاريخ معاصر ايران، يكی از مهمترين مناطق از حيث فعاليت‌های سياسی و دينی بود و در دوران مشروطه، فعاليت‌های مردم گيلان به فتح تهران و اعاده مشروطيت منجر شد. از همان ابتدای مشروطه، مردم گيلان فعاليت‌های پررنگی داشتند كه كمتر در منابع تاريخی به آن‌ها توجه شده است. ▪️فعاليت مشروعه‌خواهانه مردم گيلان در همان آغاز مشروطه باعث گرديد تا گيلان به يكی از اركان جريان شريعت‌خواهی دركشور بدل شود و حاج - مرجع دينی مردم گيلان- به عنوان يكی از سه رهبر جريان مشروعه‌خواهی ايران و از مؤسسين آن در تهران به شمار رود. اكثر علمای گيلان از جريان شريعت‌خواهی در مشروطه حمايت كردند. ▫️آيت‌الله خمامی كه قبل از شيخ فضلالله نوری توسط يكی از شبكه‌های تروريستی مشروطه‌خواهان به نام «كميته ستار» به شهادت رسيد را بايد در رديف اولين شهدای انتقاد از غرب و غرب‌پرستی و دفاع از استقلال و آزادی ايران به حساب آورد. 🖇ضمیمه: مقاله «شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعه‌خواهی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 64-63، 1399ه.ش. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توطئه اختلاف‏افكنى ميان ملت‏هاى ايران و عرب نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/45 🔹ترديدى نيست كه سرنوشت رژيم شاه و صهيونيست‏ها به يكديگر گره خورده است. اگر از چنگال صهيونيست‏هاى اشغالگر آزاد شود، واژگونى رژيم شاه اجتناب‏ناپذير است و اگر شاه سرنگون شود ضربه سهمگين، سنگين و جبران‏ناپذيرى براى خواهد بود. 🔸شاه خطر (رهبر مصر) را براى صهيونيست‏ها، خطر جدى براى تاج و تخت خود مى‏دانست و خود را به رويارويى با سياست ناصر در منطقه خاورميانه ناگزير مى‏ديد. 🔹شاه در كنفرانس در تركيه در سال 1342 از كشورهاى امريكا و بريتانيا براى رويارويى با آنچه را كه او «خطر ناصر» مى‏خواند، رسماً مددخواهى كرد. او گفت رژيم ايران در برابر توطئه‏هاى همه‏جانبه مصرى‏ها تا كنون مقاومت كرده است. ليكن احساس مى‏كند كه اگر از طرف هم‏پيمانان خود مورد پشتيبانى جدى و همه‏جانبه قرار نگيرد، به سختى آسيب‏پذير خواهد بود. او در اين كنفرانس، ناصر را بزرگترين خطر براى رژيم خود و ديگر رژيم‏هاى وابسته به غرب در منطقه خواند. 🔸خطرى كه شاه از آن دم مى‏زد، يورش نظامى جمال عبدالناصر به خاك ايران نبود، بلكه دو خطر ديگرى بود كه پيشاروى او قرار داشت: 🔹1ـ نفوذ و محبوبيت روزافزون ناصر در ايران و منطقه، كه شاه، امريكا، صهيونيست‏ها و ديگر رژيم‏هاى دست‏نشانده و ضد مردمى را سخت نگران مى‏ساخت. برخى از مقامات سفارت امريكا در تهران «... گسترش سياست و نفوذ ناصر در سرتاسر افريقا و تا حدودى خاورميانه و ضمناً عجز دولت ايران از مقابله و معارضه با اين گسترش وسيع روزافزون...» را مايه «عصبانيت» و وحشت شاه دانسته‏اند. 🔸2ـ همسويى و هم‏صدايى ملت ايران با توده‏هاى محروم و ستمديده عرب به‌ويژه مردم فلسطين و تظاهرات بر ضد صهيونيست‏ها و طنين افكندن شعار «مرگ بر اسرائيل» در قيام 15 خرداد 42 در آسمان تهران و بسيارى از شهرستان‏ها، ناقوس مرگ را در گوش شاه به صدا در مى‏آورد. او مى‏ديد كشش و گرايش ملت ايران به سوى مردم فلسطين و آزاديخواهان عرب روز به روز فزونى مى‏يابد و نفرت و انزجار آنان نسبت به صهيونيست‏ها و «اشغالگران فلسطين» بيشتر مى‏شود؛ و با اين جو براى ارتباط و هم‏پيمانى ايران با اشغالگران فلسطين، هيچ زمينه‏اى وجود ندارد و نزديكى او با صهيونيست‏ها، خشم مردم ايران را فزونى مى‏بخشد و ملت به‏پا خاسته ايران چه بسا يكباره بر كاخ خون‏پايه شاه يورش برد و تاج و تخت او را در آتش خشم و قهر خويش بسوزاند. از اين‏رو، با دستپاچگى و وحشت‏زدگى از كنفرانس سنتو مدد مى‏خواست و خواهان رويارويى با خطر ناصر و در واقع با خطر خشم و خروش روزافزون ملت ايران عليه صهيونيست‏ها و تاج و تخت شاه بود.(نهضت امام خمینی، ج1، صص922-921) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴عزاداری زینبی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /9 ▫️يازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نكرده بود كه مسجد شاه آكنده از جمعيت شد و دنباله جمعيت تا قسمت‏هايى از بازارهاى اطراف مسجد كشيده شد. تظاهرات آغاز گرديد. شعارهاى روز پيش: خمينى، خمينى ... خمينى بت شكن ... خمينى تو فرزند حسينى ... و ... در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. ▪️تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: ▫️«... شما اى بازرگانان، پيشه‏‌وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبه دينى با ‏اللّه‏_خمينى همراه نيستيد، باز در يک موضوع با ايشان اشتراک داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اين‌كه ايرانى هستيد و نمى‏توانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بى‏تفاوت باشيد. ▪️خمينى مى‏گويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در تعيين شود، نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواسته خمينى در حقيقت خواسته بيست ميليون ايرانى شرافتمند مى‏باشد‏‏...». پس از پايان نطق او، راهپيمايى و تظاهرات مردم با شور و هيجان بيش‌تر ادامه يافت. تظاهركنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگى بازار و دانشگاه، به سوى دانشگاه رفتند و تقريباً ساعت 12 به دانشگاه رسيدند. دانشجويان كه در كلاس‏ها بودند، با شنيدن فرياد رعدآساى «خمينى، خمينى» از كلاس‏ها بيرون ريختند و به استقبال تظاهركنندگان شتافتند. با پيوستن هزاران دانشجو به ده‌‏ها هزار توده انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازه‏اى به خود گرفت، فرياد خمينى بت‏شكن ... هر چه محكم‌تر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گره ‏خورده دانشجو و پيشه‏ور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشه ‏ور و كارگر در مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. ▫️اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد. آن‌گاه يكى از دانشجويان «كميته دانشجويى جبهه ملى ايران» نطقى در پشتيبانى از تظاهرات ايراد كرد و به دكتر درود فرستاد و از رهبران زندانى «جبهه ملى» تجليل كرد و سپس نماينده دانشجويان دانشگاه تهران سخن گفت و تأكيد كرد كه چون رهبرى امام خمينى موجب بسيج همگانى توده‏هاى ايرانى و بيدارى آنان گرديده است، پيروزى ملت ايران عليه امپرياليسم و ارتجاع حتمى خواهد بود و يادآور شد كه دانشگاه تهران ساليان درازى است كه به علت مبارزه با هيأت حاكمه فاسد ايران بارها مورد هجوم دژخيمان شاه قرار گرفته است، ليكن اين هرگز سقوط نكرد و از مبارزه باز نايستاد. در ميان سخنرانى او چند تن از جاسوس‏هاى براى ايجاد آشوب و وحشت، ناگهان از چند گوشه اجتماع فريادى كشيدند و پا به فرار گذاشتند؛ اين حركت، نخست موجب مختصر نگرانى و اضطراب در ميان اجتماع گرديد. مردم زود دريافتند كه اين عمل از مزدوران شاه است، از اين رو آرامش خود را بازيافتند. سخنران مزبور نيز با خواندن: نخست فلسفه قتل شاه دين حسين اين است كه مرگ سرخ به از زندگى ننگين است ▪️ در روح‏ها دميد و به سخنان خود ادامه داد و در پايان پشتيبانى بى‏دريغ دانشگاه را از امام خمينى و مبارزات اسلامى و ملى او اعلام كرد. به دنبال سخنرانى نماينده دانشگاه، يكى از بازارى‏ها به نمايندگى از مردم بازار و ميدان به سخنرانى پرداخت و نقش بازار را در پيش‌برد مبارزات پيشوايان روحانى طى تاريخ گذشته و معاصر يادآور شد و آمادگى بازاريان را در جهت پيش‌برد اهداف امام خمينى تا آخرين نفس و آخرين نفر اعلام كرد و به خيانت‌هاى هيأت حاكمه و همكارى آنان با اسرائيل تجاوزكار به‌شدت اعتراض كرد. با پايان سخنان نماينده بازار، تظاهركنندگان با شعار خمينى بت‏شكن ... به حركت درآمدند و هزاران دانشجو... به تظاهركنندگان پيوستند. (نهضت امام خمینی ج1 ص475-474) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10 ▫️تظاهرات رنگ و روح تازه‏اى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود: سلام بر خمينى، درود بر مصدق خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى اتحاد، مبارزه، پيروزى تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد. ▪️تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغ‏شاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يک كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مى‏گذشت، با ديدن ده‏ها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد، افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد. ▫️دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد. سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بت‏شكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارک و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعد از ظهر پس از سخنرانى يكى از بازارى‏ها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت. ▪️عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميه امام در شهر مقدس نيز با حركت و خروش و شور تازه‏اى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقه فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مى‏كردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مى‏زدند و براى آن‌كه مزدوران ساواک و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كم‏‌نظيرى پاى آن مى‏ايستادند و از آن مراقبت مى‏كردند. ▫️در يک مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حمله قهرآميز مردم روبه‏رو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامه امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همان‌جا دريافت كرد و پليس ديگرى بشدت مجروح شد. ▪️خبر آن در روزنامه اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكته در خور توجه آن‌كه روزنامه اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميه امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبه‏رو شد: ▫️يک سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثه تأثرانگيزى روى‏‏داد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان به‌شدت مجروح گرديد. مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مى‏دهد: ▪️ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعه گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عده‏اى از كسبه و اهالى اين شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميه‌‏اى كه از طرف ‏اللّه‏_خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مى‏كردند و عده‏اى هم مشغول مطالعه اين اعلاميه‌ها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه ‏هاى مزبور از ديوار مسجد كردند. ▫️پاسبان كشته شد به دنبال كندن اعلاميه‌ها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور به‌شدت اعتراض كردند و بين آن‌ها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يک ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مى‏زد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مى‏گفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را به‌شدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓15مرداد1357 🔹1- امام پیامی خطاب به ملت ایران به خصوص به مردم در خصوص کشتار و ضرب و جرح مردم این شهر توسط عوامل رژیم ارسال کردند. 🔸2- در اکثر مساجد اصفهان نماز جماعت برگزار نگردید. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص398- 399 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اولین سالگرد قیام خونین 15خرداد نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/46 🔹با فرا رسيدن ماه محرم 1384 (خرداد 1343) و سالگرد قیام خونين 15 خرداد 42 رژيم شاه به مأموران انتظامى و امنيتى فرمان آماده‏باش داد و تمام مجالس سوگوارى و محافل مذهبى، سخت تحت كنترل قرار گرفت. بسيارى از روحانيان مبارز و گويندگان اسلامى از منبر رفتن و اجراى برنامه وعظ و ارشاد ممنوع شدند و سران دستجات و هيأت‏ها در تهران و شهرستان‏ها به ساواک فراخوانده شدند و مورد تهديد و ارعاب قرار گرفتند كه از اجراى برنامه انقلابى و خواندن نوحه‏هايى كه به رژيم شاه و «اسرائيل» برخورد داشته باشد خوددارى ورزند. 🔸ليكن به رغم اين پيشگيرى‏ها و تداركات باند رژيم، روحانيان مجاهد و متعهد، رسالت مقدس خود را براى روشنگرى و پديدآوردن انقلاب فكرى دنبال كردند و در منابر و مساجد درباره هدف حضرت حسين از قيام و شهادت و تبيين راه آن حضرت كه همانا راه جهاد، جانبازى، ظلم‏ستيزى و رويارويى با حكومت‏هاى طاغوتى است، مطالبى را مطرح ساختند و نهضت امام و قيام 15 خرداد را تداوم نهضت عاشورا دانستند و توده‏ها را به رويارويى و پايدارى بيشتر با يزيديان زمان فرا خواندند. 🔹از روز اول محرم، مراسم سوگوارى در منزل امام در قم برپا شد و گويندگان مذهبى مانند مرتضى برقعى، كوثرى، مشايخى، سعيد اشراقى و سيد عباس چاوشى در اين مراسم سخنرانى و روضه‏خوانى مى‏كردند. دسته‏هاى سينه‏زنى و هيأت‏هاى عزادارى در قم هر روز با علم و كتل به خانه امام مى‏آمدند و در صحن حياط خانه به سينه‏زنى و زنجيرزنى ادامه مى‏دادند و گاهى در ميان نوحه‏سرايى‏هاى خود، از امام و شهداى 15 خرداد ياد مى‏كردند مانند: 🔸آيت‏اللّه‏ خمينى رهبر دين مبين آيت‏اللّه‏ خمينى اى زعيم مسلمين دهم محرم عاشوراى حسينى 12 محرم عاشوراى خمينى ◀️برای مطالعه در خصوص برپایی مراسم مردمی در اولین سالگرد قیام خونین پانزده خرداد: ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص949-945 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری : بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانه‌ای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما!(٧٩.١.٢۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴قم در شوق امام عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11 ▫️در آن ايام كه شور و خشم توده‏ها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با توده‏ها و ساختن و آماده كردن آن2ها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محله‏هاى مختلف ، هر شبى به يكى از محله‏ها مى‏رفت و در مجلس عزادارى توده‏هاى محروم و فقير شركت مى‏كرد و در هر محله‏اى سخنگويى نيز با خود مى‏برد تا سخنان لازم را به گوش توده‏ها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مى‏گذرد آگاه سازد. ▪️اين عمل كه بى‏سابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مى‏گذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژه‏اى نسبت به امام ايجاد مى‏كرد. توده‏هاى محلات قم با شور و شعف فوق‏العاده و بى‏نظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مى‏داشتند. ▫️هر شب از درب خانه امام تا محله‏اى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغ‏هاى تورى پايه‏دار مزين مى‏ساختند، ده‏ها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مى‏كردند و به فقرا و مستمندان مى‏دادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مى‏آمدند و از خويش استقبال به عمل مى‏آوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مى‏كردند. زنان و مردان محله‏هاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اين2كه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون را در ميان خود مى‏ديدند از شادى و شعف در پوست خود نمى‏گنجيدند و سر از پا نمى‏شناختند، بى‏اختيار روى دست و پاى او مى‏افتادند و از ديده، اشک شوق مى‏ريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مى‏گرفت و پيمودن يک مسافت صد مترى يک ساعت طول مى‏كشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است: ▪️«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيه كوچه حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمى‏رود كه در طول خيابان آذر تا كوچه حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادى‏ها مى‏كردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مى‏ديد كه يک رهبر واقعى چطور مى‏تواند با مردم يكى شود، با آن‌ها و در دل آن‌ها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». ▫️در دهه اول محرم كه مجلس عزادارى در خانه امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مى‏كردند به حدى بود كه كوچه‏هاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مى‏شد و راه‏ها بند مى‏آمد. اين استقبال و روآورى چشمگير توده‏ها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشت‏زده و نگران مى‏كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db