مطالعه آسیبشناسی دولت سازندگی.pdf
595.4K
مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹در مقاله پیش رو، نگارنده تلاش میکند تا راهبردها و عملکردهای دولت سازندگی (۷۶-۱۳۶۸) را در سه عرصه #سیاسی، #فرهنگی و #اقتصادی در قالب عناوین و محورهای مشخصی، دستهبندی و تفکیک کند و آنگاه درباره هر یک، توضیحات مختصری را ارایه کند.
🔸آسیبهای قلمرو سیاسی مشتمل است بر «نخبهگرایی محض و گسستگی از تودههای مردم»، «سیاستزدایی از فضای عمومی جامعه»، «شکلگیری و قدرتیابی تکنوکراتهای مرفه و سکولار»، «انتقادگریزی و خودستایی مبالغهآمیز» و «ایدئولوژیزدایی از سیاست خارجی». آسیبهای قلمرو فرهنگی عبارتاند از: «گراییدن به لیبرالیسم فرهنگی» و «ناکارآمدی در مدیریت فرهنگی». آسیبهای قلمرو اقتصادی نیز چنین است: «سیاست اقتصادی سکولار»، «تقدم رشد اقتصادی بر عدالت» و «زمینهسازی برای شیوع فساد مدیریتی و توجیه آن».
🖇ضمیمه: مقاله: «مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نظری اجمالی به ادعای بدون دلیل.pdf
1.73M
خاطرات هاشمی رفسنجانی و ادعاهای بیدلیل
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹نوشتار حاضر پس از ذکر پیشینهای از نحوه شکلگیری #نهضت_امام، به بیان نگرش امام در نکوهش تاریخنگاری جانبدارانه و همراه با غلو و اغراق پرداخته و سبک خاطرهنویسی آقای هاشمی رفسنجانی که #غلو، اختصارنویسی و ابهام از شاخصههای اصلی آن به شمار میرود را مورد نقد قرار میدهد.
🔸مجموعه خاطرات ایشان به حدی مبهم و کلی است که برخی از آنها فاقد هرگونه اعتبار و #ارزشگذاری_تاریخی بوده و به نوعی شامل روایت مسائل آن دوران از نگاه خاص ایشان است که خالی از اشتباه و غلو نیست و نمیتوان نوشتههای او را منبع قابل اعتمادی برای تاریخ انقلاب قلمداد نمود.
🔹محور بررسیها در مقاله حاضر، کتاب #هاشمی_رفسنجانی، دوران مبارزه است که اولین کتاب از سلسله کتابهای خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی است. بدیهی است در صورتی که مبانی تاریخنگاری هاشمی در این کتاب مورد نقد قرار گیرد چراغی برای مطالعه کتابهای بعدیاش خواهد شد.
🖇ضمیمه: مقاله: «نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بررسی تطبیقی.pdf
774.1K
حمایتهای هاشمی رفسنجانی از سازمان منافقین؛ علیرغم مخالفت امام
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹هاشمی رفسنجانی در طول سالیان مبارزه، به #حرکتهای_مسلحانه و اقدام علیه رژیم طاغوتی اعتقاد داشته و اقداماتی را در این زمینه صورت داده است. وی در کنار سازمانی التقاطی مانند #منافقین نیز حضور داشت و از آنها حمایتهای فراوانی نمود. البته او تنها فرد مؤثر و همکار در زمینه حمایت از منافقین در روزگار پیش از پیروزی انقلاب نبود بلکه بسیاری از روحانیون برجسته مبارز نیز همین مرام و عملکرد را نشان دادند.
🔸نکته قابل توجه در این زمینه آنکه امام به #مبارزه_مسلحانه علیه رژیم اعتقادی نداشت و آن را مایه هرج و مرج جامعه و مضر برای نهضت میدانستند. درستی نظر امام در این زمینه با توجه به تبعید طولانیمدت ایشان و اشتباه در بینش و عملکرد طیف وسیعی از روحانیون از جمله آقای هاشمی رفسنجانی به رغم آگاهی برخی از آنان نسبت به انحرافات سازمان مجاهدین و اطلاع از نظر نامساعد امام در زمینه اصل مبارزه مسلحانه و حمایت از سازمان مذکور، نکته مهمی است که باید به روشنی در واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی برجسته شود.
🖇ضمیمه: مقاله: «بررسی تطبیقی اندیشههای امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هبوط در مه.pdf
627.9K
هبوط در مه؛ نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹مقاله پیش رو، به نقد محتوایی خاطرات خانم #عفت_مرعشی در کتاب پا به پای سرو میپردازد. کتاب مورد نقد، سه دسته مطلب تاریخی را شامل است. نخست مشاهدات مستقیم راوی از وقایع تاریخی و نیز رویدادهای زندگی شخصی #خاندان_هاشمی است. دسته دوم روایت رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی است که راوی از زبان دیگران نقل کرده است و بخش سوم مطالبی که تحت عنوان پاورقیهای تحقیقی در جای جای کتاب درج شده که محصول تلاش پژوهشگران مرکز منتشرکننده کتاب خاطرات است. در این نوشتار هر سه دسته فوقالذکر مورد نقد تاریخی قرار گرفته است.
🔸«غلو و اغراق»، «سربازگیری طلاب»، «ناراحتی از برخورد سرد شهید بهشتی»، «رحلت آقا مصطفی خمینی»، «قیام ۱۹دی قم»، «خوابهای عجیب خانم مرعشی»، «واقعه ۱۷شهریور ۵۷»، «سفر امام به پاریس»، «اشتباه در نقل تاریخ وقایع» و «نقدی بر پاورقیهای تحقیقی» ده سر فصل مورد نقد در خاطرات خانم مرعشی است.
🖇ضمیمه: مقاله: «هبوط در مه، نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هاشمی آنگونه که بود
🔻بخشی از عمدهترین انتقادات به کارنامه و خاطرات سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی؛ بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 وی
🔹ابهامگویی و عدم شفافیت
🔸ژست رهبری و فرماندهی در خاطرهگویی
🔹نادیده گرفتن ویژگیهای برجسته امام
🔸خلافگویی پیرامون برخی جریانها
🔹روایت کاریکاتوری از وقایع انقلاب
🔸نقض مشهورات انقلاب اسلامی
🔹همه خودپنداری
🔸تناقضات تاریخی در خاطرهگویی
🔹غلو و اغراق در خاطرهگویی
🔻برای مطالعه تفصیلی به کتاب «روایتهای ناروا» مراجعه کنید.
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠
📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معرفی کتاب روایتهای ناروا
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹راههای پیشرفت برای جوامع و ملتها باز است؛ اگر از شکستها و پیروزیها عبرت بگیرند و در یک کلمه، برای حافظۀ تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکلگیری این حافظه مؤثر است که خاطرهنگاری رجال سیاسی یکی از مهمترین آنها است. اما مسئله اساسی اینجاست که #رجال_سیاسی معمولاً بر اساس حب و بغضهای شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت و تلاش میکنند در پیروزیها خود را شخصیتی محوری جلوه دهند و نقش منفی خود را در شکستها مخفی کنند. همین ویژگی کار را برای تاریخنگاران متعهد و متولیان #ثبت_صادقانه_تاریخ سخت میکند و باعث میشود خوانش انتقادی خاطرات منتشر شده به عنوان بستر علمی جدّی مورد نظر تاریخپژوهان قرار گیرد.
🔸در میان شخصیتهای مختلفی که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش داشتند، نام #هاشمی_رفسنجانی مطرح است؛ کسی که با آغاز نهضت امام خمینی، در میدان مبارزات سیاسی وارد شد و به زودی خود را به رأس هرم مبارزاتی نزدیک کرد و تقریبا تا چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در مسئولیتهای سیاسی عالی قرار داشت...
متن کامل معرفی کتاب
راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠
📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
موج اعتراض بر ضد كاپيتولاسيون
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/57
با طنين آواى انقلابى امام در فضاى اختناقبار ايران، و انعكاس و انتشار نطق تاريخى و اعلاميۀ افشاگرانۀ او ميان مردم، موج جديدى از خشم و عصيان و نفرت و انزجار عليه شاه و باند او پديد آمد. ملت مسلمان ايران دريافت كه آفرينندگان «انقلاب سفيد»! چه به روزگار ايران و ايرانى
آوردهاند و چه خيانتى به استقلال و حق حاكميت اين كشور كردهاند. تودهها به اعتراض برخاستند، فرياد اعتراضآميز و غوغاى پرخاشجويانه، عليه احياى رژيم كاپيتولاسيون طنين افكند.
علما و روحانيان شهرستانها با پشتيبانى و همراهى مردم، طى تلگرافها، نامهها و طومارها، الغاى فورى كاپيتولاسيون را خواستار شدند. سيل تلگراف و نامۀ اعتراضآميز به سوى هيأت حاكمه سرازير شد و خشم و ناراحتى تودهها بيشتر و بيشتر بالا گرفت.
گويندگان مذهبى، خطبا و وعاظ در منابر، بر ضد دولت و مصونيت مستشاران امريكايى به اعتراض، انتقاد، افشاگرى و پرخاشگرى دست زدند. ساواك در اين باره گزارش داده است:
طبق اطلاع حاصله، پس از سخنرانى آيتاللّه خمينى و شريعتمدارى در قم، تعدادى از روحانيون مخالف، روى منابر شروع به سخنرانى عليه دولت و لايحه اخير مصونيت مستشاران امريكايى نموده و مشغول تحريك افكار عمومى مىباشند....
شمارى از روحانيان و وعاظ، به جرم اعتراض به احياى رژيم كاپيتولاسيون و آگاهانيدن مردم، دستگير و به زندان گسيل شدند مانند:
سيد كاظم قرشى، كافى خراسانى، واعظى، مقدسيان، موحدى اصفهانى، ربانى گيلانى و... برخى از دستگيرشدگان مانند سيد كاظم قرشى به جرم مخالفت با كاپيتولاسيون و حمله به امريكا زير شكنجه قرار گرفتند و آسيبهاى غيرقابل علاجى بر آنان وارد آمد. سيد كاظم قرشى به علت آسيبهاى وارده ديرى نپاييد كه زندگى را بدرود گفت.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1047-1048)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضرت امام(ره) به پیشنهاد هاشمی درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» اعتنا نکردند
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی :
🔹درباره هاشمی رفسنجانی این گونه فکر نکنید که از ابتدا در خط امام بودند و امروز تغییر کردند. هاشمی رفسنجانی قبل از آنکه امام را بشناسد و از ایشان کسب بینش کند از لیبرالها و جبهه ملی کسب بینش کرده است. این موضوع در کتاب هاشمی بدون روتوش نیز آمده است.
🔸هاشمی رفسنجانی به خاطر غروری که داشت به خط امام ایمان نیاورد اما ناگزیر شد طبق فضای آن روز خود را پیرو خط امام وانمود کند لذا بعداز پیروزی انقلاب فکر میکرد میتواند بر امام اندیشههای لیبرالی خود را تحمیل کند.
🔹هاشمی رفسنجانی به امام پیشنهاد داد شعار مرگ بر آمریکا حذف شود که امام اعتنایی به حرف وی نکرد. (1خرداد1394 در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران)
متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هاشمی رفسنجانی و خاطرات خلقالساعه
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی :
🔹آقای هاشمی به نام خاطرات تا آن پایه خلاف و ضد و نقیض گفته که مانند چوپان دروغگو شده است. امروز در میان ملت ایران کمتر کسی را می توان یافت که گفته ها و خاطرات آقای هاشمی را باور داشته باشد.
🔸نکته اول: در خاطرات آقای هاشمی ضد و نقیض گویی و مطالب خلاف واقع فراوانی دیده می شود که اعتبار آن را به کلی مخدوش ساخته است.
🔹نکته دوم: آقای هاشمی غالباً خاطرات خود را از زبان کسانی روایت می کند که چشم از جهان فروبسته اند و صحت و سقم آن را نمی توان به دست آورد،
🔸نکته سوم: آقای هاشمی در فرصت ها خاطرات خلق الساعه می سازند که پیشترها از ایشان شنیده نشده است و این روش نه تنها خاطرات او را بی اعتبار می کند بلکه مایه خفت، مسخره و بی آبرویی خودش می شود.
🔹ادعای اینکه امام سه ماه پس از پذیرش قطعنامه گفتند جام زهر برای من شیرین شد جفای دیگری در حق امام است. امام پذیرش قطعنامه را از آن جهت جام زهر دانستند که نتوانستند دست صدام آن جنایتکار بالفطره را از سر منطقه و ملت مظلوم عراق کوتاه کند. آیا وجود صدام در عراق که در واقع حضور صهیونیست ها و آمریکا در منطقه بود، برای امام شیرین بود. آیا حاکمیت صدام بر عراق که آن کشور را به زندان مخوف تبدیل کرده بود می توانست برای امام شیرین باشد.(مصاحبه با خبرنگار سایت بنیاد تاریخپژوهی، 1394.1.24)
متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ پژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/1
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹سؤال: 9فروردین1394 مطلبی در برخی از روزنامه ها وسایتهای خبری و به دنبال آن در شبکه های مجازی مطرح شد که طی آن، به نقل از یکی از بستگان و همفکران آقای هاشمی رفسنجانی، موضوعی به امام راحل نسبت داده شد که مورد شک و شبهه فراوان از سوی کارشناسان قرار گرفته است . در این نقل قول، از زبان آقای هاشمی چنین نقل شده است که ” سه مرتبه و زمان های که حضرت امام ( ره ) از مبارزه نا امید شده بودند من از تهران تا نجف رفتم تا ایشان را برای ادامه تشویق کنم و موفق هم شدم “
🔸استاد سید حمید روحانی:
بسم الله الرحمن الرحیم واقعیت این است که آقای هاشمی رفسنجانی و دارو دسته و بستگان او ورشکستههای سیاسی هستند که خودشان را در معرض سقوط در میان ملت ایران می بینند و مانند غریق که برای نجات خود به هر خار و خسی چنگ میزند ؛ به هر دری میزنند و به #تحریف_تاریخ میپردازند . آفای هاشمی و دار و دسته او را گمان این بود که اگر برخی از اعضای #بیت_امام را با خود همدست کنند و یا اگر به نام بانوی معظمه همسر امام ( رضوان … تعالی علیهما ) ادعایی کنند میتوانند آب رفته را به جوی باز آرند و در میان ملت ایران اعتبار از دست رفته خود را باز یابند . لیکن در عمل میبینیم که نه تنها از این عمل طرفی برنبستند بلکه برعکس هرکسی از بیت امام با آقای هاشمی رفسنجانی همراه شد اعتبار خود را در میان مردم از دست داد و با واکنش منفی مردم مواجه شد.
🔹در مورد ادعای بالا که شما ار آن پرسیدید باید عرض کنم ؛ اولا آقای هاشمی تا آن پایه ضعیفالنفس است که وقتی یک هواپیمای مسافربری ایران را ناو امریکایی سرنگون کرد ؛ آقای هاشمی تا آن پایه خود را باخت که به پشت تلویزیون آمد و در حالی که بغض گلویش را گرفته بود اظهار کرد پیام آمریکا را دریافت کردم . آیا کسی که از نظر روحی این پایه ضعیف و ناتوان است؛ میتواند به کسی روحیه بدهد. چه رسد به امام که کوه صبر و مقاومت و پایداری بود و یاس و نومیدی در قاموس ایشان جایی نداشت .
🔸ثانیا : باید عرض کنم که آقای هاشمی رفسنجانی از آن روزی که امام وارد #نجف شدند تا روزی که از نجف هجرت کردند، او تنها یکبار به نجف آمدند که آن هم در سال ۱۳۵۴ بود. خود او برای من تعریف کرد که، من به امام عرض کردم من در سال ۵۳ هم به قصد آمدن به نجف از #ایران بیرون آمدم ولی #ویزای_عراقی نتوانستم بگیرم و نتوانستم به عراق بیایم و امسال که موفق شدم با هدفی که سال ۵۳ داشتم تفاوت دارد، در سال ۵۳ به این قصد از ایران بیرون آمدم که به ، نجف بیایم و از شما در پشتیبانی از #سازمان_مجاهدین_خلق اعلامیه بگیرم و امسال به نجف آمدم تا عرض کنم که شما در مورد سازمان درست می گفتید و درست میفهمیدید و ما اشتباه میکردیم که از آنها حمایت میکردیم. بنابر این آقای هاشمی رفسنجانی در عمرش فقط یک بار به نجف آمده، آن هم همین سال ۵۴ بوده ؛ آن هم همین چیزهایی بوده که خودش بیان کرده است.
🔹سوم اینکه امام مرد عارف و سالکی بودند که مبارزاتشان را هیچ گاه روی مسائل مادی و ظاهری دنبال نمیکردند تا یک روزی احساس خستگی کنند؛ یا روزی احساس نا امیدی و یأس کنند خود امام در سخنرانیها در نامهها و مکاتبات محرمانهشان، بارها این نکته را یادآوری میکردند که ما مأمور به تکلیفیم، به این مسأله کار نداریم که پیروز بشویم یا شکست بخوریم، آنچه که برای ما مهم است انجام وظیفه است و اگر در پیشگاه خداوند همین اندازه به عنوان اینکه انجام وظیفه کردهایم شناخته بشویم برای ما بزرگترین پیروزی است. امام هرگز نه ناامید میشدند، نه مأیوس میگشتند تا کسانی مانند آقای هاشمی ادعا کنند که به ایشان امیدواری داده اند.
متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/2
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹سؤال: حضرتعالی به دلیل مصاحبت طولانی با حضرت امام (ره) در قم ، نجف، پاریس، و تهران و به واسطه ارتباط نزدیکی که با ایشان داشتهاید از معدود کسانی هستید که با روحیات، مبانی فکری، و سیاسی حضرت امام (ره) آشنایی عمیقی دارید با توجه به این پشتوانه معرفتی چرا نمی توان فرض ناامیدی و یأس درمبارزه را برای شخصیتی مثل حضرت امام باور پذیر دانست؟
🔸استاد سید حمید روحانی: ناامیدی و یأس مال کسانی است که مادی و دنیایی فکر میکنند و دنبال پیروزی ظاهری هستند؛ اما برای شخصیتی مثل حضرت امام(ره) پیروزی و شکست معنا نداشت. بلکه بیشتر و پیشتر از هر چیزی تشخیص تکلیف و عمل به آن برای ایشان اهمیت داشت. اینکه می بینید وقتی در هواپیما دارند به سوی ایران میآیند از ایشان سؤال میکنند که الآن که به کشورتان میروید چه احساسی دارید، می گویند هیچ چیز! برای همین است که یک انسان خدایی اگر در ایران باشد یا خارج از ایران باشد، برای او تفاوت نمی کند چرا که «بعد منزل نبود در سفر روحانی» بنابر این وقتی که انسان خدایی فکر میکند، روی انجام وظیفه کار انجام میدهد، او که هیچ وقت مأیوس نمیشود.
متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/3
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹سؤال: با توجه به تسلط شما به اسناد تاریخ انقلاب اسلامی، آیا نمونههای روشنی را سراغ دارید که حضرت امام ره در مورد یأس برخی از یاران، اظهار نظر فرموده باشند؟
🔸استاد روحانی؛ بله، حضرت امام ره در واقع محور اصلی مبارزه و مایه امید همه مبارزان بودند و در موارد بسیاری به صورت شفاهی و مکتوب، همراهان را به استقامت و پایداری در مبارزه دعوت میکردندو از یاس و نومیدی باز می داشتند. در اینجا به چند نمونه از نامهنگاریهای حضرت امام(ره) با شهید سیدمحمدرضا سعیدی ودیگران در این باب، اشاره میکنم.
🔹امام در نامه به #شهید_سعیدی مینویسند؛ «… شرحى راجع به اوضاع [داده و] اظهار نگرانى نموده بودید. با آنکه حق با شماست، لکن اگر انسان در این اوضاع و احوال قیام به وظیفه کند و موفق به خدمت شود، نگرانى ندارد. نگرانى آنجاست که به خدمت قیام نکند و از وظیفه- خداى نخواسته- شانه خالى کند. امید است ان شاء اللَّه خداوند تعالى به امثال جنابعالى توفیق عنایت فرماید که در مقابل همه ناراحتیها و ناگواریها محکم بایستید و از پیشامدها- هر چه باشد- مأیوس نشوید. خداوند تعالى با شماست، و با عمل به وظیفه تأیید خواهد فرمود. و بر فرض شکست صورى، فتح نهایى با اهل تقوا و عامل به وظیفه است. این ارعاد و ابراق و فتح باب ظلم حاکى از ضعف است: و إِنَّمَا یَحتَاجُ إِلَى الظُّلمِ الضعیفُ. جنابعالى در امور جاریه نگران نباشید و ضعف به خودتان راه ندهید. ان شاء اللَّه این امور موقتى است و امَد آن سر خواهد آمد» .(صحیفه امام، ج۲، ص۷۰)
🔹در نامه دیگری، بازهم همین مضامین به نحوی دیگر تکرار می شود؛
«…. شرحى گله از اوضاع فرموده بودید؛ اگر انسان به وظیفه الهیه موفق شود نتیجه حاصل است، چه به نتیجه منظوره برسد یا نه. از امثال جنابعالى صبر و انتظار فرج مطلوب است، و هیچ گاه از فضل الهى مأیوس نباشید. ان شاء اللَّه تعالى فرج نزدیک است. چه بسیار شود که خداوند تعالى به واسطه عنایاتى خاصه که دارد، انسان را مبتلا مىکند به امورى که قهراً توجه او را به ذات اقدس خود جلب کند و چه بسا که رحمتها به صورت قهر و غضب جارى مىگردد. از خداوند تعالى بخواهید که ما را در راه وصول به مطالب الهیه ثابت نگه دارد و از گرفتاریها که در راه هدف است، قلوب ما را محکمتر فرماید، و از رحمتهاى خاصه خود ما را بىبهره نفرماید. «طوبى لِلْمَسْجونینَ وَ الْمَحْرومینَ و العاقبهُ للمتقین فاصْبِر کما صَبَرَ اولو العزم . (صحیفه امام، ج۲، ص ۸۶)
🔸در مورد دیگر آمده است؛
«… آنچه مهم است آن است که انسان با هر منطقى که بتواند خدمت کند و اداى وظیفه نماید که پیش وجدان خود شرمنده نباشد. وصول به مقاصد و عدم آن، بسته به اراده الهیه و به ما تکلیفى نیست. و آنچه مسلّم است این جولهها پایان دارد، و خداوند تعالى حفظ کیان اسلام را خواهد فرمود» . (صحیفه امام، ج۲، ص ۱۷۱)
🔹در جای دیگر حضرت امام خطاب به شهید سعیدی میفرمایند؛
«…..از اوضاع شکایت نموده بودید. آنچه مسلّم است هر روز رو به وخامت است، و با وضع خودمان امیدى نیست مگر به توجه غیبى، ان شاء اللَّه تعالى. لکن ما نباید در اداى وظایف منتظر نتیجه قطعیه باشیم. اگر در محضر مقدس حق تعالى عامل به وظیفه معرفى شویم، همین «نتیجه» است. از خداوند تعالى توفیق عمل به وظیفه را براى کافّه مسلمین و خصوص اهل علم خواستار است. مرقوم شده بود: «مىخواستم از مسجد اعراض کنم»؛ موجب تعجب است! انسان در پُستى که مشغول خدمت است، باید با هر ناملایمى پایدار باشد. در نظر دارم که به یکى از آقایان ائمه – در زمان فشار براى تغییر لباس- گفتم: اگر شما را اجبار به تغییر لباس کنند، چه مىکنید؟ گفتند: «در منزل مىنشینم و بیرون نمىآیم». گفتم: اگر من را اجبار کنند و امام جماعت باشم، همان روز با لباس تازه مسجد مىروم. باید پستها را نگه داشت و در وقت مقتضى با اعراض دسته جمعى طرف را کوبید. مع الأسف نه آن را داریم و نه این را. از خداوند تعالى توفیق و سعادت جنابعالى را خواستار است». (صحیفه امام، ج۲، ؛ ص : ۲۲۴)
🔸امام درنامه دیگری به یکی از اساتید قم چنین نوید می دهند :
… من به شما اطمینان پیروزی میدهم، اطمینان غلبه حق بر باطل میدهم با احساسات یک ملت نمیتوان مبارزه کرد لکن مهم امتحان باریتعالی است.
متن کامل این نامه تاریخی امام در پی میآید
متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/4
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹بسمه تعالى
۱۷ صفر ۸۷ (۶ خرداد ۱۳۴۶)
خدمت جناب مستطاب عمادالاعلام و ثقةالاسلام آقاى گرامى ـ دامت افاضاته
مرقوم گرامى واصل، از تفقد جنابعالى متشکر شدم. امید من در پیشگاه مقدس بارىتعالى حسن ظن شما دوستان است. حال مزاجى بحمداللّه اکنون خوب است؛ لکن اوضاع ایران خصوصاً و سایر بلاد مسلمین عموماً موجب تأسف است. با برنامۀ حسابشده براى کوبیدن اسلام به اسم اسلام پیش مىروند و اولیاى امر یا غافلند یا خداى نخواسته بعضى از آنها تغافل مىکنند. تأسف در سازش است که از اعمال بعض مؤثرین ظاهر مىشود،ولى این امور نباید موجب سستى و سردى آقایان افاضل و طبقۀ جوان شود. خداوند تعالى با شماست و این عربدهها انشاءاللّه خفه خواهد شد.
🔸بسمه تعالى.
وَالعَصْرِ* اِنَّ الاِنْسانَ لَفِى خُسْرٍ* اِلاّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوْا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبرِ. آقایان افاضل در محافل خود تواصى به حق کنند و در راه حق، تواصى به صبر کنند.
من به شماها اطمینان فیروزى مىدهم؛ اطمینان غلبه حق بر باطل مىدهم. بااحساسات یک ملت نمیتوان مبارزه کرد؛ لکن مهم، امتحان بارى تعالى است. وَاللّهِ لَتُغَرْبَلنَّ غَرْبَله.
ماها را در این دیگ بزرگ طبیعت که باطنش جهنم است ریخته، و زیر و بالا مىکنند وبه غَلیان میآورند تا جهنمىها ممتاز شوند. متوجه باشید خداى نخواسته از جهنمىها نشوید. سازش با ظالم جهنمى، بزرگترین و بارزترین آثار جهنمى است. شماها از آنها نباشید. از خداوند تعالى توفیق و تأیید همه آقایان ـ ایّدهماللّه تعالى ـ را خواهانم. و السلام علیکم و رحمهاللّه.
روحاللّه الموسوى الخمینى
🔹شما مراجعه کنید به نوشته های حضرت امام(ره) چه در صحیفه امام و چه در کتاب نهضت امام خمینی، که بنده تنظیم کردهام، ببینید وقتی گاهی بعضی از یاران ایشان مثل #شهید_سعیدی احساس ناامیدی میکنند، ایشان تازه به آنها تذکر هم میدهد که ما مأمور به وظیفه هستیم «اِنَّ للبیتِ ربّا» خانه صاحبی دارد؛ اسلام خودش صاحبی دارد، ما فقط باید به وظیفهمان عمل کنیم. مشخص میشود که این امام بوده که به یاران دلداری می داده نه به عکس. و همانطور که عرض کردم بزرگترین مسأله برای حضرت امام (ره) این بوده که به وظیفهشان عمل کنند، وظیفه اصلی ایشان هم دفاع از اسلام بود و طبعا کسی که با چنین روحیه و رویکردی وارد مبارزه شود، از رحمت الهی ناامید نمیشود تا نیازمند دلداری باشد.
متن کامل این گفت و گو در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در نقد خاطرات آقای اکبر هاشمی رفسنجانی چه بخوانیم؟ (5).jpg
1.47M
برای شناخت کارنامه سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی و نقد خاطرات وی چه بخوانیم؟
13 کتاب و مقاله بنیاد تاریخپژوهی در معرفی کارنامه سیاسی رفسنجانی و نقد خاطرات وی
کتاب روایتهای ناروا
نقد خاطرات سال 1363-سلیمی نمین(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش 17)
نقدی خاطرات سال ۶۵- سلیمی نمین (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش21)
روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش-بخش اول-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش25)
روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش-بخش دوم-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش26)
مبارزه در تردید و ابهام-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش32)
خاطرات پرابهام و پرسشهای بیپاسخ-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش33)
آسیب شناسی انتقادی شیوه های خاطره گویی آیت الله هاشمی رفسنجانی -مقدمی شهیدانی/ عبداللهی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش40)
نگاهی به «خوش بینی های فرمایشی» و «ژست های دموکراتیک» آقای رفسنجانی-گروه تحقیقات بنیاد تاریخپژوهی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش40)
آسیب شناسانه سیاستهای دولت سازندگی-جمشیدی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش45)
نظری به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات رفسنجانی-امیری (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش45)
بررسی تطبیقی اندیشه امام و عملکرد رفسنجانی-علیپور(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش48)
نقد خاطرات عفت مرعشی- کریمی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش48)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خاطرات و تحریفات
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
نقد خاطرات سال 1363 هاشمی رفسنجانی
نقد خاطرات سال 1365 هاشمی رفسنجانی
نقد کتاب «هاشمی بدون روتوش»
شگردهای غیراخلاقی در تثبیت تحریفات تاریخی
مقاله تاریخی مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در نقد خاطرات هاشمی رفسنجانی
خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ!!
آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه
نگاهی به «خوشبینیهای فرمایشی» و «ژستهای دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی
مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی
خاطرات هاشمی رفسنجانی و ادعاهای بیدلیل
حمایتهای هاشمی رفسنجانی از سازمان منافقین؛ علیرغم مخالفت امام
نقدی بر کتاب خاطرات خانم عفت مرعشی
🎥هاشمی آنگونه که بود
معرفی کتاب روایتهای ناروا
موج اعتراض بر ضد كاپيتولاسيون
حضرت امام(ره) به پیشنهاد هاشمی درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» اعتنا نکردند
هاشمی رفسنجانی و خاطرات خلقالساعه
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/1
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/2
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/3
در پاسخ به یک تحریف تاریخی/4
برای شناخت کارنامه سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی و نقد خاطرات وی چه بخوانیم؟
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓27مرداد1357
🔹1- از ساعت 13 الی 15 مراسمی در #تهران با شرکت جمعی حدود 2هزار نفر در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد. پس از پایان سخنرانی، تظاهراتی برپا شد و جمعی دستگیر شدند.
🔸2- در ساعت 22:10 مراسمی در تهران با شرکت جمعی حدود 6 هزار نفر در مسجد قبا برگزار شد. در این مراسم آقایان محمد مفتح و مهدی ممکن سخنرانی کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص431-432
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آیتالله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت.pdf
655K
🖊اقدامات و تدابیر آیتالله کاشانی پس از کودتای 28 مرداد
🔴سالگرد کودتای 28 مرداد
🔹نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای #تاریخ_معاصر_ایران به شمار میآید که هرچند فصل جدیدی در مسیر مبارزاتی مردم ایران گشود؛ اما سرانجام با توطئههای مستبدان داخلی و #استعمارگران_خارجی به شکست انجامید.
🔸در پیروزی و شکست این نهضت عوامل متعددی نقش داشتهاند که بررسی عملکرد و سهم هرکدام از آنها، میتواند الگوی پژوهشی جدیدی در اختیار محققان قرار دهد.
🔹در مقاله پیشرو اقدامات و فعالیتهای #آیتالله_سیدابوالقاسم_کاشانی در تداوم نهضت ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای 28مرداد مورد بازبینی قرار گرفته است و به اتهام کسانی که معتقدند آیتالله کاشانی بعد از کودتا با حکومت همکاری کرد و سکوت اختیار نمود پاسخ داده است.
🖇ضمیمه: مقاله «آیتالله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸ مرداد»،وحید کارگر جهرمی، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره 32
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سکوت نهضت به اصطلاح آزادی در برابر کاپیتولاسیون
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/58
🔹با احياى رژيم كاپيتولاسيون كه همه مفاخر ملى و حيثيت ايرانى مورد اهانت قرار گرفت، انتظار مىرفت كه گروهها و سازمانهاى سياسى كه ادعاى ايراندوستى و « #ميهنپرستى » داشتنددر برابر ايرانفروشى شاه به خيزش و خروش برخيزند و از #استقلال و عظمت ايران دفاع كنند ليكن از آنجا كه احزاب و گروههاى سياسى آن روز ايران غالباً به بيگانگان وابسته بودند و راهشان از مردم جدا بود، كوچكترين واكنشى در برابر احياى رژيم كاپيتولاسيون از خود نشان ندادند.
🔸در پى گذشت بيش از يکماه از احياى رژيم كاپيتولاسيون و تبعيد امام، آنگاه كه رانندگان تاكسى به عنوان اعتراض به گرانى بنزين به اعتصاب دست زدند، «نهضت آزادى» اطلاعيهاى زير عنوان «تقدير از اعتصاب درخشان رانندگان تاكسى» صادر كرد و در آن آورد: «... در شرايطى كه مرجع مجاهد عالم تشيع، حضرت آيتاللّه العظمى خمينى بدون هيچ مجوز قانونى در تبعيد به سر مىبرند و پيشواى ملت و مظهر مبارزات ضد استعمارى شرق، جناب آقاى دكتر محمد مصدق را در بند كشيدهاند و... مستشاران خارجى از همه نوع مصونيتهاى سياسى برخوردار
مىشوند...»! البته در اين اطلاعيه نيز نه آن مصونيتها را محكوم كرد و نه مردم را به مقاومت و مبارزه در راه الغاى آن فراخواند و نه به فريادهاى جانسوز و استمداد امام، پاسخ مثبت داد. در پايان اين اطلاعيه اعلام كرد: «... ما ضمن تأييد و تقدير از اعتصاب رانندگان با شهامت تاكسى، در
روز شنبه هفتم آذر ماه جارى... كليه طبقات مردم را به مبارزه منفى عليه هيأت حاكمه غاصب ايران دعوت مىكنيم... مبارزه كنيد تا تبعيد شده گرامى و عزيز ما حضرت آيتاللّه العظمى خمينى را به وطن برگردانند. پيكار كنيد تا زندانى بزرگ خاور زمين، دكتر محمد مصدق و ساير
زندانيان عزيز ملت را آزاد كنند...».
🔹در اين اطلاعيه «كليه طبقات را به مبارزه منفى عليه هيأت حاكمه ايران» فراخواندهاند تا امام را به وطن بازگردانند و مصدق را آزاد كنند، ليكن در برابر امتيازاتى كه امريكايىها براى تجاوز به نواميس و مقدرات ملت ايران گرفتهاند، دم فروبسته و بىتفاوت گذشتهاند. بگذريم از اينكه
اينگونه حمايتها از امام نيز تنها براى كسب وجهه و آبرو و اعتبار در ميان ملت ايران بود، نه اينكه به راه و خط امام باورمند باشند.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1051-1049)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓28مرداد1357
🔹1- در ساعت 22:10 #سینما_رکس_آبادان به آتش کشیده شد و از حدود 400 نفر از تماشاچیانی که مشغول تماشای «گوزنها» بودند، 377 نفر در آتش سوختند، 10 نفر مجروح شدند و 4 نفر نجات یافتند.
🔸2- از ساعت 22:30 الی 23:30 مراسمی در تهران با شرکت جمعی حدود 7هزار نفر در مسجد قبا برگزار شد. در این مراسم دکتر مفتح سخنرانی کرد.
🔹3- بازاریان تبریز پس از یک هفته اعتصاب، صبح امروز به سر کار خود برگشتند.
🔸4- مراسم فرمایشی 28مرداد به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد کودتا در کشور، در برخی از شهرهای ایران برپا گردید. رادیو لندن در بخش عربی خود گفت: «ایران شاهد جشن های بیست و پنجمین سالگرد بازگشت پادشاهی در کشور بود که شاه زمام امور را به دست گرفت.»
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص434-435
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | یک اشتباه تاریخی
🔻 رهبر انقلاب: این تجربهی نهضت ملّی جلوی چشم ما است. در نهضت ملّی، دکتر مصدّق به آمریکاییها حسنِظن داشت، بلکه ارادت داشت امّا مایل نبود تکیه کند به آنها؛ -با انگلیسیها البتّه بد بود- مایل به استقلال بود. آن کسی که عامل کودتا علیه دکتر مصدّق شد، نه یک انگلیسی، [بلکه] یک آمریکایی بود و پشت سرش بیش از دستگاه اینتلیجنتسرویس انگلیس، سیای آمریکا قرار داشت؛ آمریکا اینجوری است. یعنی با یک نظامی و با یک حکومتی هم که مطلقاً حکومت دینی هم نیست، حکومت انقلابی هم نیست -نهضت ملّی که یک حکومت انقلابی نبود؛ فقط دنبال استقلال کشور از زیر یوغ انگلیسها بود و خیال میکرد آمریکاییها کمکش میکنند- نتوانستند بسازند؛ با استقلال کشور مخالفند. ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
🗓 سالروز کودتای ۲۸ مرداد
💻 Farsi.Khamenei.ir
تبعيد امام به تركيه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/59
🔹رژيم شاه كه با بالا گرفتن موج نارضايتى تودهها و تحريک افكار عمومى، سخت وحشت كرده بود و تخت و تاج لرزان خود را دستخوش تندباد انقلاب ملتى عصيانزده و بيدارشده مىديد، دريافت كه با بودن رهبر آگاهى چون امام خمينى در ايران، نه تنها پياده كردن طرح استعمارى « #انقلاب_سفيد » و خدمتگزارى به امريكا امكانپذير نمىباشد، بلكه تاج و تخت و كاخ و سلطنت او نيز در معرض زوال و واژگونى قرار دارد. از اين رو، بر آن شد كه با دستگيرى و تبعيد او، تاج شاهى و انقلاب امريكايى را از سقوط حتمى نجات بخشد و زنجير اسارت را بر گردن مردم ايران محكمتر سازد و هرگونه صداى مخالفى را در سينه خفه كند.
🔸شب 13 آبان ماه 1343 صدها #كماندو و چترباز مسلح، #خانه_امام را در قم محاصره كردند و از بام و ديوار وارد منزل شدند و براى دستگيرى او به جستجو و ضرب و شتم خدام منزل پرداختند.
🔹امام كه در آن ساعت در يكى از اتاقهاى اندرون به نماز و دعا مشغول بود، از سر و صداها و جست و خيزها دريافت كه چكمهپوشان رژيم به منزل يورش آوردهاند، بىدرنگ لباس بر تن كرده و خواست از اندرون به بيرونى برود، ليكن درى كه اندرون را به بيرونى متصل مىساخت
بسته بود و كليد آن، كه در دست خود او بود در آن لحظه پيدا نمىشد.
🔸دژخيمان شاه پس از پرس و جو در بيرونى، از آنجا كه دريافتند امام در اندرون به سر مىبرد به درب اندرون يورش بردند و چون در را بسته يافتند با مشت و لگد به جان آن افتادند! امام چندين بار بانگ زد «وحشیگرى در نياريد الان در را باز مىكنم»؛ ليكن مزدوران شاه بىتوجه به
تذكر او به مشت كوفتن و لگد زدن خود ادامه دادند تا سرانجام قسمتى از در را شكستند!
🔹امام كه از پيدا كردن كليد نااميد شده بود، از در ديگر اندرون كه به كوچه باز مىشد خارج شد و در وقت بيرون رفتن، مهر امضاى خود را به رسم امانت به همسرش سپرد و فرمود: «شما را به خدا مىسپارم».
🔸كماندوها و دژخيمان شاه كه سراسر كوچه را اشغال كرده بودند، به محض بيرون رفتن امام از منزل، او را محاصره كردند و به ماشينى كه در درب منزل آورده بودند سوار كردند و ماشين با شتاب هر چه بيشتر به حركت درآمد.
🔹پاسبانى كه در آن ساعت در جلوى #بيمارستان_فاطمى پست داشت، مىگفت كه امام را از در منزل تا سر خيابان با ماشين فولكس واگن آوردند و سر خيابان سوار ماشين شورلتى كه از قبل آماده شده بود كردند و با آن شورلت به تهران بردند. پاسبان مزبور افزود: امام وقتى از ماشين فولكس پياده مىشد بيش از چهارصد نفر كماندو و چترباز مسلح در اطراف او و در محوطه گردآمده بودند و او با لبخندى به مسئول آن گروه گفت: «اينهمه قوا نمىخواست»!
🔸ماشين حامل امام 140 كيلومتر راه قم ـ تهران را در مدتى كمتر از 90 دقيقه پيمود و به #فرودگاه_مهرآباد رسيد و در آنجا #سرهنگ_مولوى كه پيش از رسيدن ماشين امام حاضر شده بود، به وسيله بىسيم با مافوق خود (كه از قربان، قربان گفتنهاى او به دست مىآمد كه طرف مخاطب او خود شاه مىباشد) ارتباط برقرار كرد و اظهار داشت كه مأموريت تا اينجا به خوبى صورت گرفته است و دنبالۀ آن نيز بزودى انجام مىپذيرد.
🔹هنوز آفتاب روز 13 آبان ماه 1343 سر از افق بيرون نياورده بود كه امام به جرم دفاع از #استقلال_وطن و هموطنان مسلمان خود از وطن بيرون برده شد!
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓29مرداد1357
🔹1- اعلامیهای با امضای « مردم داغدیده آبادان » درباره جنایت رژیم در به آتش کشیدن #سینما_رکس_آبادان منتشر شد.
🔸2- از ساعت 12:45 الی 13:40 مراسمی در #تهران با شرکت 80 نفر در مسجد حضرت عباس(ع) برگزار گردید. در این مراسم پیرامون به آتش کشیده شدن سینما رکس آبادان سخنرانی شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص436
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴فاجعهای ملی و ردپای یک حکومت خائن
🔻نگاهی گذرا به نقش رژیم پهلوی در فاجعه آتشسوزی سینما رکس/١
▫️پس از آتشسوزی #سینما_رکس_آبادان حکومت پهلوی تلاش کرد مسئولیت این جنایت را به گروههای مبارز و انقلابیون مذهبی منتسب کند اما اقدامات حکومت برای اینکه مخالفان خود را عامل این جنایت معرفی کند با روشن شدن جزئیات حادثه نتیجه عکس داد.
▪️ جزئیاتی نظیر قفل بودن دربهای خروجی، کیفیت مواد آتشزا، تأخیر ده دقیقهای در خبر کردن آتشنشانی، نبود آب در شیرهای آتشنشانی یکی از بزرگترین #پالایشگاههای_نفتی_جهان، نزدیکی شهربانی با محل سینما و توضیحات کارشناسان؛ همگی مبین دست داشتن ساواک و شهربانی در آتشسوزی سینما رکس بود.
▫️با اوجگیری دامنه اعتراضات مردم نسبت به عملکرد حکومت در قبال آتشسوزی سینما رکس، برخی از سردمداران حکومت پهلوی برای پاک کردن جنایت به دخل و تصرف در حقایق پرداختند.
▪️ #هوشنگ_نهاوندی (وزیر علوم کابینه شریف امامی) در کتاب «آخرین روزهای پایان سلطنت و درگذشت شاه» در حالی که سعی میکند به تبرئه حکومت پهلوی از این جنایت بپردازد، مطالبی را بیان میکند که نمایانگر چهره حقیقی ماجراست :
▫️ «حکومت با بیخیالی به این ماجرا پرداخت به گونهای که گویا یکی از حوادث معمول رخ داده است. از مطبوعات خواستند که زیاد به این ماجرا بند نکنند و مطبوعات نیز تقریبا همینگونه رفتار کردند. این روش برخورد افکار عمومی را شگفتزده و منزجر ساخت. اعلیحضرتین در #نوشهر بودند نه نخستوزیر و نه وزیری از دولت او به خود زحمت رفتن به آبادان را نداد...
▪️این ادعای نهاوندی که حکومت به #مطبوعات دستور داده که به فاجعه سینما رکس نپردازند نشان میدهد که رژیم پهلوی میدانست با زنده نگه داشتن این جنایت بزرگ در اذهان عمومی، پس از چندی سرنخها به دولت، ساواک و شهربانی ختم خواهد شد. وگرنه دست و پاهای مذبوحانهای که حکومت برای مقصر جلوه دادن #انقلابیون_مذهبی زد، اگر واقعیت داشت به دلیل اوجگیری نهضت امام خمینی میتوانست به عنوان فرصتی برای ضربه زدن به نهضت از آن استفاده کند. اما رژیم میدانست این دست و پا زدنها بیش از هر چیز شرایط را برای غرق شدن سلطنت فراهم میکند. (برگرفته از مقاله بررسی حادثه آتشسوزی سینما رکس آبادان در ٢٨مرداد١٣۵٧، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش۵٢)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db