🔰دولت موقت و ماجرای لغو قرارداد اف۱۴ها
🔻#ایستادگی آیتالله خامنهای در مقابل یک #خیانت_تاریخی
🔸پس از آنی که با شروع انقلاب اسلامی در برخی معاهدات رژیم سابق بازنگری جدی صورت گرفت.
🔹سخنگوی دولت موقت در یک مصاحبهی مطبوعاتی اعلام کرد که «قراردادهای تسلیحاتی با ایالات متحدهی آمریکا شامل خرید جنگندههای اف-۱۶ آواکس و ناوشکنهای جنگی که با حجم نزدیک به ۹ میلیارد دلار بود لغو شده است... یکسری قراردادهای دیگر با مستشاران نظامی آمریکا بسته شده بود که آنها نیز لغو شده است.(روزنامه کیهان، ۲۰ مرداد۱۳۵۸، ش ۱۰۷۷۹)
🔹وی همچنین اینگونه استدلال می کند که این نوع هواپیماها به درد ما نمیخورد(همان)
🔸ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت نیز با بهانه تراشی واهی علت فسخ این معاهده را چنین بیان می کند: « وقتی که گزارشاتی که در مورد این هواپیماها تهیه شده بود بررسی شد، ما برخوردیم به این مسئله که تاکنون ایران ۵ میلیارد دلار بابت خرید این هواپیماها پرداخته و نگهداری آنها هرساله ۵۰۰ میلیون دلار خرج برمیدارد. یعنی ظرف ده سال ۵ میلیارد دلار به میزان قیمت این هواپیماها افزوده میشود... و سیستم پرواز این هواپیما بسیار پیچیده است و حتی موشکهایی که این هواپیما حمل میکند (فونیکس) هنوز آزمایش نشده و بهطور کلی به کار انداختن این هواپیماها برای خود آمریکا هم بسیار مشکل است و اگر دولت ایران بخواهد اینها را به کار بیندازد حداقل به چهارصد مستشار آمریکایی برای آموزش خلبانها نیاز داریم... با در نظر گرفتن گرانی بیش از حد این هواپیماها این که هر ساعت پروازش برای ایران ۱.۵ میلیون دلار خرج برمیدارد و ثانیاً نگه داشتن این هواپیماها باعث وابستگی شدید ما خواهد شد، دولت تصمیم گرفته این هواپیماها را به آمریکا یا هر دولت دیگری که حاضر باشد بفروشد(۱۳مرداد۱۳۵۸، روزنامه کیهان، ش ۱۰۷۸۴)
🔹یکی از نخستین و شدیدترین واکنشها را حضرت آیتالله خامنهای از خود نشان دادند. ایشان که آن زمان معاون وزیر دفاع در امور انقلاب و عضو شورای انقلاب بودند در گفتوگویی در مشهد به تبیین ابعاد مختلف ماجرا پرداختند:
«مسئلهی لغو قراردادهای نظامی مسئلهای نیست که به این آسانی بتوان دربارهی آن تصمیم گرفت. درست است که ما قصد نداریم که مثل دوران گذشته ژاندارم منطقه باشیم و قصد نداریم که حافظ منافع ابرقدرتها باشیم اما بههیچوجه جایز نمیدانیم که با وجود دشمنان سوگندخوردهی خود در منطقه و دولتهای ارتجاعی وابسته به #امپریالیزم غافل بمانیم. ما به نیروی دفاعی کاملی نیازمندیم حتی برای جلوگیری از تجاوزات امپریالیزم که بهآسانی با حضور دولتهای غاصب در منطقه قابل تصور است لازم است که ما قدرت تهاجمی نیز داشته باشیم.»(27مرداد1358 روزنامه کیهان)
🔹 این «#قدرت_تهاجمی» مورد قبول دولت موقتیها نبود. حضرت آیت الله خامنه ای بعدها اینگونه تعریف می کنند: «اف۱۴هاى ما اگر بعد از انقلاب بهوسیلهى یک عناصرى فروش مىرفت، همانطور که مىخواستند هم بفروشندش دیگر، زمزمهاش را راه انداختند که ما اف۱۴ مىخواهیم چکار کنیم، تهاجمى است، ما اهل تهاجم نیستیم؛ آمریکائى است، ما با آمریکا بدیم. حالا کى مىگفت این حرفها را؟ آنهائى که با برژینسکى ملاقات مىکردند.»
🔸رهبر انقلاب اسلامی سالها بعد از #ساده_انگاری سران دولت موقت اینگونه سخن به میان می آورند : من خبر شدم که یکی از رجال دولت موقّت آن روز گفته است این افچهاردههایی که رژیم طاغوت خریده به درد ما نمیخورد، میخواهیم چه کار کنیم این افچهاردهها را! پس بدهیم بهشان. آنجا خب ما ایستادیم، هیاهو کردیم، مصاحبه کردیم و مقابله کردیم، جرئت نکردند این کار را بکنند؛ میخواستند پس بدهند. چند صباح بعدش، جنگ ایران و عراق پیشامد کرد. (۱۳۹۵/۱/۱۱)
🔹 البته بعدها خطری که البته نه با #تجاوز_آمریکا که با #جنگ_نیابتی صدام علیه نظام جمهوری اسلامی و حدود سیزده ماه بعد بر ملت ایران با چشمِ سر دیده شد. به این ترتیب بود که با همهی توان به صحنه آمدند و هم از طریق رسانههای عمومی به آگاهسازی ملت پرداختند و هم در شورای انقلاب برای جلوگیری از این اتفاق خطرناک کوشش کردند. حضرت آیتالله خامنهای دربارهی این کوششها میگویند:
🔸«زمزمهاش را راه انداختند که اف۱۴ها را بفروشند؛ ما به فضل الهى همان وقت مطلع شدیم، یک موضعگیرى قرص کردیم، گفتم هر کس اسم این کار را بیاورد خائن است، فهمیدند که نه، نمىشود این کار را کرد. حالا اگر آمده بودند و فروخته بودند، شما امروز چه قضاوتى دربارهى آنها داشتید؟...کسى شک نمىکند که آنها با این مردم بد کردند؛ آگاهانشان خیانت کردند،ناآگاهانشان اگر ناآگاهى داشته باشند خلاف کردند.»(۱۳۶۴٫۱۲٫۲۴)
منبع:دوگانه جهل-خیانت؛ از ۵۸ تا ۹۵/دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای ۹۵٫۱٫۲۱
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 3.mp3
15.82M
مخالفت صریح امام با قائممقامی منتظری و کارشکنی هاشمی رفسنجانی در برابر دیدگاه امام
❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/4
🔹آقای #هاشمی_رفسنجانی پیش از انتخاب منتظری میدانست که امام با این انتخاب مخالف هستند اما با این وجود، به کار خود ادامه داد و هدف خود را علیرغم نهی صریح امام محقق و هزینه سنگینی را به سهم خود بر کشور تحمیل کرد.
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: ماجرای مخالفتهای امام با قائممقامی منتظری؛ قبل و بعد از انتخاب وی | کارشکنی و تقابل آقای هاشمی رفسنجانی در برابر دیدگاه صریح امام / صفحات 68-57
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب اسلامی و میدانداری در عرصه بینالملل
⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/4
🔻بازتاب های انقلاب اسلامی بر نظریههای روابط بین الملل، علوم سیاسی و انقلاب
🔹مسأله تأثیرگذاری انقلابها بر مناسبات بین المللی و مهم تر از آن، موضوع اثرگذاری طرفینی، و #کنش_گری انقلابها در عرصه بینالمللی موضوعی مناقشه برانگیز است. در بحث تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر روابط بین الملل، مقولههایی مانند «تأثیرات فرهنگی» و «تأثیرات سیاسی» انقلاب اسلامی بر روابط بینالملل و همچنین «تأثیر انقلاب اسلامی بر آینده روابط بین الملل» مورد اهمیت است.
🔸 در میان سناریوهای مختلفی که در این زمینه مورد بحث قرار گرفتهاند، بر اساس «سناریوی تأثیر مثبت» یا «سناریوی تقویت کننده»، مواردی قابل بازشماری است که از آن جملهاند: « افزایش #نفوذ_منطقهای_ایران و اذعان مجامع و قدرتهای بینالمللی به آن»، «تقویت #گفتمان_انقلاب_اسلامی در مقابل گفتمان سکولار»، «تقویت #گفتمان_اسلام_سیاسی ملهم از آموزه های تشیع در مقابل گفتمانهای اسلام افراطی(اسلام آمریکایی).
🔹بررسی روند تأثیرات متقابل «انقلاب اسلامی» و «#جهانی_سازی» در عرصه نقش آفرینی «استعمار فرانو» نیز موضوع قابل بررسی و دامنهداری است که گرچه در ذیل همین عنوان مطروحه می گنجد اما مجال بازکاوی آن نیست.
🔸 #بازتاب_انقلاب_اسلامی بر نظریه های سیاسی از جمله تبدیل نسل سوم به نسل چهارم نظریههای انقلاب؛ این تاثیر در آثار و نوشتههای نویسندگان مختلف از جمله #جک_گلدستون و #جان_فوران مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.
🔹در نسل چهارم بر خلاف نسل سوم که نسلی ساختار گرا و جبری نگر بود، نقش عوامل فرهنگی مانند #ایدئولوژی_انقلابی و رهبری مورد تأکید قرار می گیرد. ( انقلاب نامه، ص۳۸۶)
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حکم تشکیل دولت موقت به آقای مهدی بازرگان
(حکمی که امام قلباً با آن مخالف بود)
🔻#صحیفه_خوانی | 15 بهمن
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
6 ربیع الاول 1399
جناب آقای مهندس مهدی بازرگان
🔸بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص، مأمور تشکیل دولت موقت می نمایم تا ترتیب ادارۀ امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت دربارۀ تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید.
🔹مقتضی است که اعضای دولت موقت را هر چه زودتر با توجه به شرایطی که مشخص نموده ام تعیین و معرفی نمایید.
کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود.
موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحلۀ حساس تاریخی از خداوند متعال مسئلت می نمایم.
روح الله الموسوی الخمینی
(15 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 54و55)
◀️ پی نوشت :
احترام به ساختار حاکمیتی اصلی ثابت در سیره حکومتداری امام خمینی (ره) بود و تا جایی که اصل انقلاب اسلامی در خطر نبود از اعمال نظر شخصی خود اجتناب می کردند.
نمونههای روشن آن مواردی است که امام خمینی در نامه 68/1/6 به آن تصریح کردند از جمله نخست وزیری بازرگان، ریاست جمهوری بنی صدر و قائم مقامی منتظری که در تمام موارد نظر جمع را پذیرفتند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش اول
🔹گروههایی که در صحنه حضور داشتند در زمینههای مختلفی با امام اختلاف نظـر داشتند یکی در مورد خود شخص شاه بود؛ جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروهها بودند به شاه #وفادار بودند.
🔸اگر شما کتابهایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید میبینید كه در #اساسنامه آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی #نسل_به_نسل به #سلطنت ادامه بدهند.
🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت.
🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و #نظام_مشروطه_سلطنتی وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنینانداز شده بود مهندس بازرگان به نوفللوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند.
🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف #براندازی داشت اما آنها با #سرنگونی_شاه موافق نبودند.
🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «#نه_شرقی_نه_غربی»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجیاي اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچوقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینیمان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروهها كاملا جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب #قانون_اساسی بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمیتوانند به مبارزه ادامه بدهند.
🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمانهای آزادیبخش میرفتیم اولین سؤالی که آنها از ما میپرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام #قدرت_خارجی برخوردار هستید؟»وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در لبنان یکبار با يك گروه از مائوئيستها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیهگاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا #سیاست را نفهمیدهاید.
🔸حتی بزرگترين انتقادی كهگروههای مذهبی کشورهای اسلامی مانند اخوانالمسلمین، حزبالدعوه و حزبالتحریر اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام #لبه_تیز حمله را متوجه امریکا و انگلیس کردهاند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروهها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام میگفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجیای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع #انتحار است.
🔹 آنها بر این باور بودند که بدون #اتکا به قدرتهای خارجی نمیتوان در ایران #مبارزه کرد.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش دوم
🔹در نتيجه در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران #مصونیت داد امام تنها شخصیتی بودند که عکسالعمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از #ناسیونالیسم میزدند و نه آنهایی که #شعار میدادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند
🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضعگیری علیه #کاپیتولاسیون موضعگیری علیه امریکا است و ما بدون #سیاست_امریکا نمیتوانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود.
🔹مسئله سوم اين بود كه گروههای سیاسیای كه اعتقاد به #مذهب داشتند و ملی- مذهبی خوانده میشدند معتقد نبودند که اسلام میتوان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه میتواند انقلابی را به ثمر برساند.
🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسمهای وارداتی کمک گرفت لذا آنها را #التقاطی میخواندند چون آنها میگفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و #لیبرالیسم کمک بگيريم.
🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از #مکاتب_وارداتی، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند.
🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروهها و احزاب سیاسی دیدند كه چارهای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن #سیاست خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند.
🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید میبينيد كه اعلامیههای #نهضت_آزادی و جبهه ملی در چارچوب #قانون_اساسی است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این #فرصت استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی میخواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این #توطئهها برندارند با اینها برخورد خواهم کرد.»
🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا میکنیم» منظورم این است كه آنها ناچار شدند به #موج بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفللوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه میتوانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطیات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه میدهد كه چنین جانی بالفطرهای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد.
🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطبزاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث میشود كه آنها در جامعه بیاعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیتالله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا میکنیم.»
🔸 من الان اعلامیهشان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر میدیدند، اما بعد از انقلاب کمکم ماهیتها رو شد.
🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، #ملاقات کردند.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش سوم
🔹(آنچه در رفتار امام با این جریان بود) این است که آگاهی مردم میتواند نقش ایفا کند، حضرت امام #استبداد رأی نداشتند و هیچوقت نظر خودشان را برنظـر جمع مقدم نمیداشتند.
🔸 وقتی شورای انقلاب رأی داد که مهندس بازرگان برای دولت موقت انتخاب بشود اگر امام میخواستند آنجا بایستند و بگویند نه نظر من این نیست و ایشان #صلاحیت ندارند میدانید چه میشد؟ اگر امام اين كار را میكردند پس آن شورا یک دکور بود؟ پس شورای انقلاب یعنی چه؟ اگر شورای انقلاب وجود دارد باید نظرش محترم باشد.
🔸 نه تنها در این مورد بلكه در موارد زیادی امام نظرات دیگران را بر نظرات خودشان مقدم میشمردند از جمله راجع به #جنگ و جبهه. بعد از #فتح_خرمشهر امام فرمودند: «اگر #صدام از تمام خاک ایران بیرون میرود جنگ را به داخل خاک عراق نکشانید. تا دیروز سرباز عراقی برای جنگیدن انگیزه نداشت چون او را به زور برای جنگیدن آورده بودند فردا كه شما وارد خاک عراق شوید دیگر آنجا از وطنش دفاع میکند و جنگ سرنوشت دیگری پیدا میکند.» اما وقتی #سران_جنگ و جبهه و مسئولان صلاح را در این دیدند که جنگ باید ادامه پیدا کند، و شاید هم نظر آنها درست بود، امام #تسلیم شدند.
🔹 در مورد آقای منتظری امام به مجلس خبرگان پیغام دادند: «او را به عنوان قائم مقام تعیین نکنید، صلاح نیست» امام از این #سادهلوحها #زخمهای_عمیقی بر پشت داشتند اما وقتی مجلس خبرگان ایشان را انتخاب کردند امام کاملا به نظر آنها احترام گذاشتند.
🔸 بنیصدر در خاطرات خودش كه در فرانسه منتشر کرده است نوشته است: «وقتی من رفتم به خمینی گفتم من میخواهم کاندید بشوم ايشان گفت: شما #صلاحیت ندارید!» دلیل امام را هم برای اين حرف نوشته است اما وقتی او بر خلاف نظر امام کاندید شد و مردم به او رأی دادند امام به رأی مردم احترام گذاشتند.
🔸امام مانند بعضی از #سیاستبازها نبودند كه تا روزی که به قدرت نرسیدهاند از مردم حرف میزنند و وقتی به قدرت میرسند نظــر مردم را کنار میگذارند و حرف خودشان را به کرسی مینشانند. در ضمن این را بدانید كه اگر آن روز مهندس بازرگان نمیآمد يا امام بنیصدر را کنار میزد امروز اینها در رأس کار بودند و من و شما میگفتیم «حیف! اینها سیاستمدار و باتجربه بودند و اگر همان زمان گذاشته بودند كه اینها بیایند و به قدرت برسند کار به اینجا نمیكشيد. اینها را کنار زدند و در نتیجه این مشکلات پیش آمد»
🔸 امام در را برای همه افراد باز كردند و هر کسی را كه ادعا کرد میتواند نظام و کشور را اداره کند به #صحنه آوردند و مردم آنها را شناختند؛ اینها مسائلی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگيرد.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش چهارم
🔸البته نمیشود گفت بازرگان #خیانت کرد. خوبی مهندس بازرگان اين بود كه خیلی صريح بود و من از این جهت او را در میان روشنفکرها ممتاز میبینم. اکثر روشنفکرها وقتی پایشان به ساواک میرسيد چاپلوسی میكردند. قبل از دستگيری میگفتند: حسرت یک آخ را بر دلشان باقی میگذارم، ولی وقتی دستگير میشدند میگفتند: « من آماده همکاری با ساواک هستم حال ساواک میخواهد از وجود من استفاده کند یا نه بر عهده خودش است».
🔹 اما مهندس بازرگان در ملأ عام و در جمع مردم نسبت به نظام شاهنشاهی اعلام وفاداری میکرد و میگفت: «شاه باید #سلطنت کند نه حکومت» و در زندان هم همین بود و هیچ تغییری در موضعش نداد.
🔸مهندس بازرگان انصافا از همان روز اول که برای دولت موقت انتخاب شد و در دانشگاه نطق کرد گفت: «من ماشینی هستم که در جاده آسفالت میتوانم حرکت کنم توقع نداشته باشید در دستانداز و جاده خاکی بتوانم حرکت کنم؛ #من_انقلابی_نیستم!» از او بيش از اين توقعی نبود.
🔹او انقلابی نبود و وقتی حرکتهای بچههای بسیجی و حزبالهی و سپاهی را میدید شاخ در می آورد لذا وقتی #لانه_جاسوسی را تصرف کردند نتوانست تحمل كند و استعفا داد.
🔸 اما خدمتی هم نتوانست بکند چون شرایط او با شرایط انقلاب و #روحیه_انقلابی سازگار نبود.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 4.mp3
11.63M
اذعان به سادهلوحی منتظری؛ از اسناد سفارت آمریکا تا خاطرات پدر آقای منتظری
❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/5
🔹پدر آقای منتظری خطاب به سردار مسجدیان:«پسر مرا #جهنمی نکنید! اینقدر نگویید قائممقام رهبری، ایشان نمیتواند!!
پدرش روحانی نبود ولی عبا و عرقچین میگذاشت و مسأله شرعی میگفت. من از دو لب مبارک این مرد بزرگوار این مطلب را شنیدم که میگفت:
🔸من میدانم، پسرم به درد دو چیز میخورد: یک، برود در حوزه درس بخواند. دوم، به درد این میخورد که در سال سه چهار ماه بیاید در زمینهای من #کشاورزی کند. شما بچه من را بهتر میشناسید یا من؟!
🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: سادهلوحی آقای منتظری در کلام شخصیتهای مختلف/ صفحات 75-68
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب اسلامی معادلات استکباری را به هم میریزد
⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/5
🔻بازتاب انقلاب اسلامی بر هویت، موجودیت، راهبردهای قدرت های بزرگ
🔹از جمله پیامدهای بین المللی انقلاب اسلامی، اثرگذاری بر #معادلات مرتبط با امنیت و راهبرد های جهانی و منطقه ای ابرقدرت ها و وابستگان آن ها بوده است؛ «از جمله به زیر کشیدن ژاندارم آمریکا در منطقه و نتایج آن مانند ایجاد خلا قدرت، فروپاشی سازمان پیمان مرکزی (سنتو)، #تهدید_امنیتی جدی برای رژیم صهیونیستی وغیره».
🔸همچنین اثرگذاری بر سازمان های بین المللی و تصمیمات آن ها؛ از جمله سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش غیر متعهد ها، اوپک وغیره، از جمله بازتاب های انقلاب اسلامی بر راهبردهای قدرت های بزرگ است.
🔻 فروپاشی اتحاد شوروی
🔹فروپاشی شوروی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1992میلادی، یکی از وقایع تکان دهنده قرن بود که در مورد علل و عوامل آن اظهار نظرهای متکثری ارائه شده است. «برخلاف دیدگاه غرب و آمریکا که فروپاشی اتحاد شوروی را به نام خود و اقدامات به ویژه نرم افزاری و جنگ نرم و رسانه ای خود مصادره میکنند، جنبه مغفولمانده و بسیار اساسی که در وقوع این حادثه تأثیر شگرفی داشته، پدیده انقلاب اسلامی ایران است.» تآثیر جنبه های #نرم_افزاری در این فروپاشی بزرگ را نمی توان نادیده گرفت. اما تا کنون بیشترین سهم تأثیرگذاری نرم افزاری بر فروپاشی شوروی را به بلوک غرب(و به طور خاص آمریکا) داده اند و تأثیرات عمیق و گسترده انقلاب اسلامی در فروپاشی شوروی نوعاً مغفول مانده است.
🔸 گذشته از #پیام_تاریخی_امام_خمینی به آخرین رهبر شوروی و تکانه های سیاسی-فرهنگی ناشی از آن(به عنوان یک پیش بینی و تذکار راهبردی)، از جمله تأثیرات انقلاب اسلامی بر جامعه شوروی می توان به «افزایش توجه به خدا و آیینهای مذهبی در میان مردم»، «اعطای آزادیهای سیاسی از طرف دولت به مرد»، « گسترش مکانهای مذهبی در شوروی» اشاره کرد.
🔹در سرزمینی که مردم بخش های معظمی از آن مسلمان بودند و در سال های سیطره کمونیسم و اعمال سیاست های مبنی بر دین زدایی خشونت آمیز، از عقاید دینی خود دور افتاده بودند، وقوع یک انقلاب اسلامی در حوزه نفوذ جغرافیایی-فرهنگی شوروی، به مثابه یک تذکار تاریخی و باطنی برای #مسلمانان_شورویایی تلقی می شد که نمی توان تأثیرات این پدیده فراگیر را در از هم گسیختگی اتحاد جماهیر شوروی نادیده گرفت. (انقلاب نامه، ص388-387)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻پاسخی به یک خلأ تاریخی
🔹حتما شما هم میبینید که متأسفانه حجم عمده تلاشها در #تاریخنگاری_انقلاب_اسلامی محدود شده به شهر #تهران و پس از آن هم مختصری درباره #قم و #تبریز.
🔸حتی تاریخ انقلاب اسلامی در قم و تاریخ شفاهی مبارزان هم منحصر شده به شخصیتهایی که به دلیل حضور در بدنه اجرایی حکومت و قبول مسئولیت در نهادها در تهران ساکن شدند.
🔹اما ویژگی انقلاب اسلامی ما این بود که کل کشور را به حرکت انداخت و پایههای خود را با اراده مردم به حرکت انداخت.
🔸شهر مراغه یکی از شهرهای مهم و مذهبی در انقلاب اسلامی بود که بنیاد تاریخپژوهی اثر ویژهای را در خصوص فعالیتهای انقلابی در این شهر ارائه کرده است.
🔸انقلاب اسلامی در #مراغه، نوشته دکتر منصور پورمؤذن و دکتر مسعود غلامیه
📚اثری تاریخی از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔹🔸معرفی «انقلاب اسلامی در مراغه» را در خبرگزاری مهر بخوانید:
https://b2n.ir/276728
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 5.mp3
15.03M
هشدارها نسبت به نفوذ سیدمهدی قاتل در بیت آقای منتظری
❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/6
هشدارهای امام خمینی قدس سره الشریف نسبت به شخصیت خطرناک سیدمهدی هاشمی مدتها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز شد. ایشان در سال 1356 به صراحت وی را «قاتل» نامیدند و اطرافیان خود را از حمایت از وی بازداشتند.
🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: نفوذ سیدمهدی هاشمی در بیت آقای منتظری و هشدارهای امام نسبت به شخصیت خطرناک وی/ صفحات 84-75
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب بیدارگر
⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/6
🔻 بازتاب پیروزی انقلاب اسلامی بر تحولات منطقه ای
🔹با نگاهی به رویدادها و تحولات دهه های اخیر در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه)، تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم انقلاب اسلامی، مشهود است. «علی رغم تلاش سیاسی و نظامی گسترده #جبهه_استکبار و صرف هزینه های هنگفت برای بازگرداندن وضعیت این منطقه به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تثبیت سلطه استیلاجویانه خود بر این منطقه، نتیجه معکوس گرفته و مجموعه تحولات خاورمیانه به گونهای پیش رفته که باعث بیداری دینی مردم این منطقه و احیای جنبش #ضداستعماری و سلطه گری و به ویژه ضد صهیونیستی در کشورهای اسلامی شده است».
🔻دستاوردهای انقلاب اسلامی برای جهان اسلام و اثرگذاری بر حرکت های رهاییبخش
🔸انقلاب اسلامی به دلائل مختلف، پدیده ای اثرگذار بر معادلات سیاسی-اجتماعی جهان اسلام بوده است. «شعارها، اهداف، روش ها، محتوا، سابقه مشترک دینی و تاریخی، شرایط محیطی-منطقه ای و بین المللی» از جمله عواملی است که به اثرگذاری انقلاب اسلامی بر سایر کشورهای جهان اسلام منجر شده است، بازتاب انقلاب اسلامی در جهان اسلام، دستاوردهای متنوعی به همراه داشته است.
🔹که از آن جمله می توان به مواردی اشاره کرد:
#بیداری_اسلامی، تحول در موضوع فلسطین، تقویت روحیه ضد استکباری و ضد سلطه بیگانه، خودباوری و رهایی از #خودکم_بینی، قراردادن مساجد به عنوان کانون فعالیت های سیاسی، گسترش نهضت های آزادی بخش اسلامی، تمایل به رفتار و شعائر مذهبی در سطحی گسترده، حساسیت اسلامی، حمایت از مقدسات، مطالبات سیاسی اسلامی و به چالش کشیدن نظام های لائیک، مشارکتهای بینالمللی از جمله این مواردند.
🔸اثرگذاری آشکار و فراگیر #انقلاب_اسلامی بر دولتها و نخبگان سیاسی در جهان اسلام نیز شامل موارد قابل توجهی است؛ از جمله میتوان به «ساقط شدن رژیم دیکتاتوری #جعفر_نمیری در سودان توسط اسلامگرایان، پیروزی های پیاپی اسلامگرایان میانه رو در #ترکیه، تغییرات در افکار سیاسی برخی از نخبگان سیاسی در حاشیه خلیج فارس -که آمریکا را بر آن داشت تا مرکز اصلی نیروهای خود در #خلیج_فارس را از عربستان سعودی به کشوری کم اهمیت تر یعنی قطر منتقل کند- و...» اشاره کرد.
🔹الهام پذیری « #حرکت_های_رهائی_بخش_مردمی » در مناطق مختلف دنیا و به ویژه در پهنه «#جهان_اسلام»، از انقلاب اسلامی موضوع قابل انکاری نیست. چه اینکه نخستین مهمان رسمی خارجی که بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد تهران شد، یکی از سران همین حرکت های آزادی بخش بود.
🔸بعدها #بازتاب_انقلاب_اسلامی بر جنبش های رهائی بخش اسلامی گسترش یافت که «نمونههایی از این بازتاب را میتوان در پیدایش یا فعال شدن گروه های بی شمار اسلامگرا مانند اخوانالمسلمین و گروههای وابسته به آن در کشورهای عربی، گروههای جهادی و اسلامگرا در شمال آفریقا مانند التکفیر والهجره و الجهاد در مصر و جبهه نجات اسلامی الجزایر، جنبش النهضة مراکش، حزب الدعوة اسلامی و مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، حزباللّه لبنان، سازمان جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در فلسطین، سازمانهای اسلامی متعدد در حاشیه جنوبی خلیج فارس از جمله سازمان انقلاب اسلامی جزیرة العرب و جبهه اسلامی آزادیبخش بحرین، احزاب و سازمان های اسلام گرا در آسیای مرکزی و قفقاز از جمله در کشورهای روسیه (چچن، بالکاریای شمالی، داغستان و...)، ازبکستان، تاجیکستان و آذربایجان، احزاب اسلامی در بالکان (بسنی و هرزگوین)، گروه های اسلام گرا در آسیای جنوبی ( پاکستان، کشمیر، افغانستان)، احزاب و #سازمان_های_اسلامی در آسیای شرقی و جنوب شرقی، حتی گسترش الهیات رهائی بخش مسیحی در این حرکت ها در آمریکای لاتین و غیره خود را نشان داده است.»
🔹بازتاب انقلاب اسلامی بر چهره عمومی جوامع اسلامی مانند گسترش رعایت آداب اسلامی، گسترش حجاب اسلامی، افزایش شرکت در مراسم مذهبی و تلاش های علمی بسیار در سطح جهان برای شناخت اسلام و به ویژه تشیع، امام خمینی(ره)، ایران ، انقلاب اسلامی نیز از جمله پیامدهای #جهان_شمول انقلاب اسلامی است. (انقلاب نامه، ص۳۸۹ - ۳۸۸)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
گذری به نیم قرن خیانت
🔻#صحیفه_خوانی | 18 بهمن
🔹... ما پنجاه سال است که هیچ چیز #آزاد نداشتیم. همۀ شما می دانید، از آن وقتی که رضا شاه آمد تا الآنی که من اینجا نشسته ام، ما غیر از اینکه حالا ـ اخیراً شده است ـ ما هیچ چیز آزاد نداشتیم. نه #مطبوعات آزاد داشتیم، نه یک #دادگستری مستقل داشتیم، نه یک کانون وکلای مستقل. همه اش آنها تصرف داشتند. نه یک #دانشگاه داشتیم، نه می توانستند جوانهای ما را تربیت صحیح بکنند ... اینها را عقب نگه داشتند. #فرهنگ ما یک فرهنگی است که برمی گرداند بچه های ما را به طرف عقب. یک باب مفصلی است اینکه راجع به فرهنگ، اینها چه کردند.
🔸از آن طرف، مراکزی که برای #فحشا درست کردند در تمام کشور، خصوصاً در تهران. این همه مراکز فحشا در تهران و اطراف تهران درست شد. جوانهای ما را کشیدند به این مراکز، و در آن مراکز این #نیروی_انسانی ما را از بین بردند. از آن طرف، #اقتصاد ما را به آنطور که می بینید رساندند. #کشاورزی ما را آنطور که ملاحظه می کنید عقب بردند و از بین بردند. و همه چیز ما الآن از بین رفته است. از آن طرف، ارتش ما یک ارتشی است که مستشارهای #امریکایی و مستشارهای #اسرائیلی بر آن حکومت می کند. اینها مصیبتهایی است برای این مملکت و برای ما.
🔹این ملت الآن ایستاده است و می گوید که ما می خواهیم آزاد باشیم. این یکی از #حقوق_بشر است ـ که همه عالَم این معنا را قائلند ـ و می گویند ما می خواهیم مستقل باشیم. این هم یکی از حقوقی است که هر کسی سرنوشت خودش باید دست خودش باشد. و می گویند ما یک حکومت عدل می خواهیم، حکومت عدل اسلامی می خواهیم. این هم آرزوی هر آدمی است که یک حاکمی باشد برای آن حکومت بکند که بعد از چند وقتی جیبهایش را پر نکند و از این مرز برود! شما ملاحظه بکنید که بعد از سی و هفت سال که این آدم حکومت داشته است در اینجا، حکومت غیرقانونی داشته در اینجا، چقدر اینها از منافع ما بردند و خوردند و از بین بردند. الآن بانکهای امریکا و انگلستان و سوئیس و کذا پر است از مالهای ملت ما که به دست اینها ثبت شده است، در اسم اینها ثبت شده است. و ما امیدواریم که یک وقت دادگستری ما به عرض ملت برسد و محاکمه کند این آدم را. اگر شد بخواهیم او را در اینجا و محاکمه اش کنیم. از او بگیریم و اگر این معنا نشد، محاکمه غیابی کنیم و اموالش را توقیف کنیم در بانکهایی که هست.
🔸 لکن شما آقایان بدانید که اینها رفتند و یک #مملکت_خراب برای ما گذاشتند. یک مملکت که همه چیزش ریخته است. هر جا دست بگذارید فساد هست. و خیال کنید که این با یک سال دو سال، و با یک قشر دو قشر بشود تعمیر کرد، نمی شود. برای همۀ ما الآن تکلیف است که اولاً راجع به این نهضتی که شده است و تا حالا این نتایج را داشته، و ما امیدواریم تا آخر برسد، بر همۀ ماست که کمک کنیم به این نهضت. شما اهل قلم هستید بنویسید، بحث کنید ـ عرض می کنم ـ صحبت بکنید، تبلیغات بکنید، این #نهضت را بزرگ کنید، پشتیبانی کنید، از این دولت پشتیبانی کنید، اظهار کنید، در روزنامه ها اعلام کنید. و بعد هم که ان شاءالله یک دولت حقی برقرار شد، آن وقت باید همه بنشینیم و مع الأسف یک خرابه را بسازیم! این مملکت را اینها خراب کردند و رفتند و خوردند و بردند، و حالا باید شما و ما همه دست به دست هم بدهیم و این مملکت را از سر بسازیم. باید ما مثل زلزله ای که آمده است، باید بسازیم از سر. ان شاءالله امیدوارم که خداوند این قشرها را همه را به هم نزدیک کند. نه من به شما بدبین باشم و نیستم، و نه شما به ما بدبین باشید و ان شاءالله نیستید. خداوند همۀ شما را توفیق بدهد، تأیید کند. متشکرم از اینکه تشریف آوردید. (18 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 90و91)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 6.mp3
9.59M
ماجرای قتل مرموز آیتالله ربانی املشی به دست باند سیدمهدی هاشمی
❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/7
مرحوم ربانی املشی با بصیرتی مثالزدنی تلاش داشت تا با استفاده از راههای مختلف بیت آقای منتظری را از عوامل آلوده نجات دهد اما باند سیدمهدی هاشمی با شیوهای ناجوانمردانه و مخوف ایشان را به شهادت رساند.
🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: ماجرای فعالیتهای شهید ربانی املشی برای پالایش بیت منتظری و شهادت ایشان به دست ایادی سیدمهدی هاشمی/ صص90-84
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️راز پایندگی انقلاب اسلامی
❇️چالشها و چشماندازها در طلیعه چهل و دومین فجر فرخنده
با حضور:
حجتالاسلاموالمسلمین #سیدحمید_روحانی
و
دکتر #جواد_منصوری
🕰زمان: دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
🏢مکان: سالن همایش پژوهشکده #مطالعات_انقلاب_اسلامی
«مرکز اسناد انقلاب اسلامی»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️اقدام حسینی همافران و حمایت ملت عاشورایی ایران
❇️به مناسبت سالروز بیعت تاریخی همافران با امام خمینی قدس سره الشریف
🔹«مقام معظم رهبری:
خاطره نوزده بهمن، یک خاطره افتخار برانگیز است. جوانان نیروی هوایی - چه همافران، چه افسران و چه درجهداران - آن روز یک #کار_عاشورایی کردند. آن روز که جوانان نیروی هوایی در #خیابان_ایران کارتهای شناساییشان را بر سر دست گرفته بودند و به طرف بیت امام میرفتند، خود من شاهد و ناظر بودم. از قبل از ورود به مقر امام بزرگوار، تا وقتی که وارد شدند و آن #طومار را خدمت امام آوردند و بقیه اموری که انجام دادند، یا آن نمایش عجیب، همه و همه کار آسانی نبود. در همان کار #رژه_همافران، شاید صد شهید خوابیده بود؛ آری، احتمال داشت که نیمی از همان جمعیت، یا درصد مهمی از آن، به خاطر این اقدام، جان ببازند؛ اما هراسی به دل راه ندادند و این کار را کردند.
🔸این کار، یک حرکت رمزی و به اصطلاح #نمادین و نشاندهنده حضور نیرو بود. معنایش این شد که ما این لباس و یراق و نشان و واکسیل و این ظواهر را برای خودش نمیخواهیم، بلکه اینها را برای حقیقت و هدفی میخواهیم و حاضریم در راه آن هدف جانمان را هم مایه بگذاریم. آنها عملاً هم نشان دادند. « ان الذين قالوا رينا الله ثم استقاموا » در میانه راه متزلزل نشدند.
🔹آن روز احساسات ما اگر بخواهد در یک جمله خلاصه بشود، این طوری می شود که احساس کردیم که ما پیروز شدیم. یعنی بزرگترین سدی که تصور میشد در مقابل انقلاب مانعی ایجاد خواهد کرد، آن روز احساس شد که دیگر وجود ندارد. قبلا تصور میشد که #ارتش با خونریزی، #انقلاب را عقب خواهد انداخت؛ هم دشمن تصورش این بود، هم خود ما این بیم را داشتیم. علت هم این بود که کسانی بر ارتش مسلط بودند که جز این، از آنها چیزی انتظار نمیرفت. وقتی که دیدیم جوانهای ارتش که نشاندهنده بدنه اصلی ارتشاند، آنطور در مقابل مظهر انقلاب، یعنی امام رژه رفتند و اظهار همراهی کردند و شعار دادند و بعد پرچمشان را آوردند بالا، دادند خدمت امام که امام امضا کنند؛ احساس کردیم که این سد و این مانع وجود ندارد.
🔸این حرکت روز #نوزدهم_بهمن سال ۵۷، از سوی نیروی هوایی، بلافاصله از سوی مردم پاسخ داده شد. این هم یک درسی است؛ یعنی شب بیستویکم و بیستودوم بهمن، وقتی که مقر نیروی هوایی از طرف لشکر گارد، مورد تهدید قرار گرفت، حمله کردند. قصدشان هم این بود که نیروی هوایی به تعبیر آنها متمرد را تنبیه کنند. اینجا مردم به کمک نیروی هوایی شتافتند...من یادم نمیرود، نیمههای آن شب - ماها در خیابان ایران در منزلی شبها میرفتیم و متفرقاً بیتوته می کردیم - شنیدم صدای افرادی از داخل خیابان ایران میآید که مردم را به کمک میطلبیدند، برای خیابان پیروزی، که بیایید آنجا، لشکر گارد حمله کرده؛ این را من به چشم خودم دیدم. یعنی یک عدهای همانجا رفته بودند برای کمک به نیروی هوایی؛ عدهای هم راه افتاده بودند در سطح شهر، آن بخشی که من بودم، خیابان ایران بود؛ بقیه جاها هم حتماً رفته بودند و مردم را صدا میکردند و طلب میکردند که بیایید به نیروی هوایی کمک کنید. مردم هم میشتافتند و میرفتند و کمک میکردند.»(مرکز اسناد انقلاب اسلامی/کد خبر: 542)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 7.mp3
9.42M
شکستن حرمت استادی
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/8
منتظری: نامهای نوشتم که خواب را از چشمان امام بگیرد!
🔹در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: ماجرای نامه خیرخواهانه و در عین حال صریح امام به آقای منتظری و پاسخ هتاکانه وی به امام/ صص96-90
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام امام به ملت ایران در آستانه سالروز 22 بهمن
🔻#صحیفه_خوانی | 20 بهمن
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، 22 بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، و 22 بهمن سرآغاز حکومت الله بر جهان، 22 بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.
روح الله الموسوی الخمینی
(20 بهمن 61، صحیفه امام، ج 17، ص 298)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 8.mp3
13.69M
امام خمینی و یاران؛ رنجها و صبوریها
کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/9
🔹یکی از ادعاهای همیشگی آقای منتظری نوشتن پرحجم مطلب در خصوص ولایتفقیه بود اما هیچگاه به امر ولیفقیه زمان خود در خصوص فاصله گرفتن از اطرافیان فاسد و قاتل خود عمل نکرد و در تاریخ ثبت شد که مسأله ولایتفقیه از دید امثال آقای منتظری یک دکان و ملعبه برای رسیدن به قدرت بود.
🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائممقامی خواهید شنید: ماجرای لجاجت آقای منتظری در برابر قانون و حلم شگفتانگیز امام خمینی قدس سره الشریف در برابر جسارتهای وی/ صص101-96
🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائممقامی
🕙هر شب ساعت 22:00
✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰#اتحاد شیعه و سنی در مقابله با رژیم پهلوی
🔻در حاشیه برخی سخنان تفرقهآمیز و جنجالآفرین
🔹موضوع : آیت الله شیخ محمد کفعمی خراسانی
پیش نماز مسجد جامع زاهدان
🔸نامبرده بالا ظهر روز ۵۷٫۱۰٫۳ در مسجد مذکور ضمن سخنرانی تلگرافی را از جیب خود درآورده و عنوان نمود که از طرف احمد مفتی زاده پیشوای اهل تسنن کردستان بعنوان او مخابره شده است سپس متن تلگراف را که در آن مطالبی پیرامون اتحاد و همبستگی و ادامه مبارزه بر علیه دولت ذکر شده بود قرائت نمود و اضافه کرد( آقای مولوی عبدالعزیز) پیشوای اهل سنت استان سیستان و بلوچستان #همبستگی خود را با ما اعلام نموده است بعد از این برادران بلوچ نیز با ما خواهند بود.
◀️پینوشت:
اتحاد شیعه و اهلسنت یکی از اصول تردیدناپذیر انقلاب اسلامی است و کسانی که در لباس تشیع یا در قاموس اهلسنت در آتش فتنه میدمند نه از سیره اهلبیت علیهمالسلام اجمعین بهرهای بردهاند و نه از سنت نبوی صلی الله علیه و آله .
تفرقهافکنان میدانند که ملت شریف ایران اعم از شیعه و سنی ارتباطات آنان با آمریکا، انگلیس و ارتجاع منطقه زیرنظر داشته و در موقع مقتضی اعلام موضع قاطع خواهد نمود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.