eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
699 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️نقش امام خمینی(ره) از فرانسه 🔹بازخوانی وقایع نهضت امام خمینی به کلام تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ✳️به مناسبت ایام‌الله دهه فجر 🔸امام خمینی به نمایندگان رییس‌جمهور فرانسه قاطعانه گفتند وظیفه خود می‌دانم که از ملتم دفاع کنم و اگر هیچ کشوری من را راه ندهد از این فرودگاه به آن فرودگاه می روم و را دنبال می کنم ⁉️چرا رئیس‌جمهور فرانسه نتوانست علیه امام خمینی قدس سره الشریف اقدامی کند؟ ⁉️ماجرای رهبرتراشی‌های آمریکا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در عرصه‌های فرهنگی و نظامی ⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/3 دستاوردهای فرهنگی، نظامی دستاوردهای فرهنگی 🔹آنگونه که پیشتر نیز بیان شد، انقلاب ایران پیش از هر چیز، یک نهضت دینی و فرهنگی است با الگوبرداری مستقیم از حرکت های انبیاء الهی و از این منظر، نمی توان در قالب الگوهای انقلاب‌پژوهانه مکتبی و فلسفی همه پیامدهای این چنین نهضتی را بررسی کرد. 🔸از جمله مهم ترین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی می توان به «تحقق آرمان‌های والای اسلامی»، «رفع از عموم مردم و به ویژه مسلمانان»، « در میان اقشار مختلف جامعه ایرانی»، و... اشاره کرد. دستاوردهای نظامی 🔹در عرصه نظامی نخستین کامیابی انقلاب اسلامی با حراست از امنیت داخلی (توسط کمیته های انقلاب) و حفظ حاکمیت بر تمامیت مرزی(با مقابله با جنبش های ) آغاز شد و پس از آن با تحمیل یک جنگ نابرابر توسط دشمنان خارجی، ایران با وجود فقدان امکانات نظامی و نیروی آموزش دیده کافی، در طولانی ترین جنگ قرن بیستم به پیروزی دست یافت و در این جنگ حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد. 🔸 های انقلاب اسلامی در عرصه و شعارهای معنوی انقلاب موجب شد که ایران در مدت کوتاهی در صنایع نظامی(از جمله موشک سازی) به پیشرفت های خیره کننده‌ای دست یابد و قدرت بازدارندگی خود را افزایش دهد. (انقلاب نامه، ص۳۸۴-۳۸۳) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰دولت موقت و ماجرای لغو قرارداد اف۱۴‌ها 🔻 آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل یک 🔸پس از آنی که با شروع انقلاب اسلامی در برخی معاهدات رژیم سابق بازنگری جدی صورت گرفت. 🔹سخنگوی دولت موقت در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد که «قراردادهای تسلیحاتی با ایالات متحده‌ی آمریکا شامل خرید جنگنده‌های اف-۱۶ آواکس و ناوشکن‌های جنگی که با حجم نزدیک به ۹ میلیارد دلار بود لغو شده است... یک‌سری قراردادهای دیگر با مستشاران نظامی آمریکا بسته شده بود که آن‌ها نیز لغو شده است.(روزنامه کیهان، ۲۰ مرداد۱۳۵۸، ش ۱۰۷۷۹) 🔹وی همچنین اینگونه استدلال می کند که این نوع هواپیماها به درد ما نمی‌خورد(همان) 🔸ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت نیز با بهانه تراشی واهی علت فسخ این معاهده را چنین بیان می کند: « وقتی که گزارشاتی که در مورد این هواپیماها تهیه شده بود بررسی شد، ما برخوردیم به این مسئله که تاکنون ایران ۵ میلیارد دلار بابت خرید این هواپیماها پرداخته و نگهداری آنها هرساله ۵۰۰ میلیون دلار خرج برمی‌دارد. یعنی ظرف ده سال ۵ میلیارد دلار به میزان قیمت این هواپیماها افزوده می‌شود... و سیستم پرواز این هواپیما بسیار پیچیده است و حتی موشک‌هایی که این هواپیما حمل می‌کند (فونیکس) هنوز آزمایش نشده و به‌طور کلی به کار انداختن این هواپیماها برای خود آمریکا هم بسیار مشکل است و اگر دولت ایران بخواهد اینها را به کار بیندازد حداقل به چهارصد مستشار آمریکایی برای آموزش خلبان‌ها نیاز داریم... با در نظر گرفتن گرانی بیش از حد این هواپیماها این که هر ساعت پروازش برای ایران ۱.۵ میلیون دلار خرج برمی‌دارد و ثانیاً نگه داشتن این هواپیماها باعث وابستگی شدید ما خواهد شد، دولت تصمیم گرفته این هواپیماها را به آمریکا یا هر دولت دیگری که حاضر باشد بفروشد(۱۳مرداد۱۳۵۸، روزنامه کیهان، ش ۱۰۷۸۴) 🔹یکی از نخستین و شدیدترین واکنش‌ها را حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از خود نشان دادند. ایشان که آن زمان معاون وزیر دفاع در امور انقلاب و عضو شورای انقلاب بودند در گفت‌وگویی در مشهد به تبیین ابعاد مختلف ماجرا پرداختند: «مسئله‌ی لغو قراردادهای نظامی مسئله‌ای نیست که به این آسانی بتوان درباره‌ی آن تصمیم گرفت. درست است که ما قصد نداریم که مثل دوران گذشته ژاندارم منطقه باشیم و قصد نداریم که حافظ منافع ابرقدرت‌ها باشیم اما به‌هیچ‌وجه جایز نمی‌دانیم که با وجود دشمنان سوگندخورده‌ی خود در منطقه و دولت‌های ارتجاعی وابسته به غافل بمانیم. ما به نیروی دفاعی کاملی نیازمندیم حتی برای جلوگیری از تجاوزات امپریالیزم که به‌آسانی با حضور دولت‌های غاصب در منطقه قابل تصور است لازم است که ما قدرت تهاجمی نیز داشته باشیم.»(27مرداد‭1358‬ روزنامه کیهان) 🔹 این «» مورد قبول دولت موقتی‌ها نبود. حضرت آیت الله خامنه ای بعدها اینگونه تعریف می کنند: «اف‌۱۴هاى ما اگر بعد از انقلاب به‌وسیله‌ى یک عناصرى فروش مى‌رفت، همان‌طور که مى‌خواستند هم بفروشندش دیگر، زمزمه‌اش را راه انداختند که ما اف‌۱۴ مى‌خواهیم چکار کنیم، تهاجمى است، ما اهل تهاجم نیستیم؛ آمریکائى است، ما با آمریکا بدیم. حالا کى مى‌گفت این حرف‌ها را؟ آنهائى که با برژینسکى ملاقات مى‌کردند.» 🔸رهبر انقلاب اسلامی سالها بعد از سران دولت موقت اینگونه سخن به میان می آورند : من خبر شدم که یکی از رجال دولت موقّت آن روز گفته است این اف‌چهارده‌هایی که رژیم طاغوت خریده به درد ما نمیخورد، میخواهیم چه کار کنیم این اف‌چهارده‌ها را! پس بدهیم بهشان. آنجا خب ما ایستادیم، هیاهو کردیم، مصاحبه کردیم و مقابله کردیم، جرئت نکردند این کار را بکنند؛ میخواستند پس بدهند. چند صباح بعدش، جنگ ایران و عراق پیشامد کرد. (۱۳۹۵/۱/۱۱) 🔹 البته بعدها خطری که البته نه با که با صدام علیه نظام جمهوری اسلامی و حدود سیزده ماه بعد بر ملت ایران با چشمِ سر دیده شد. به این ترتیب بود که با همه‌ی توان به صحنه آمدند و هم از طریق رسانه‌های عمومی به آگاه‌سازی ملت پرداختند و هم در شورای انقلاب برای جلوگیری از این اتفاق خطرناک کوشش کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی این کوشش‌ها می‌گویند: 🔸«زمزمه‌اش را راه انداختند که اف‌۱۴ها را بفروشند؛ ما به فضل الهى همان وقت مطلع شدیم، یک موضع‌گیرى قرص کردیم، گفتم هر کس اسم این کار را بیاورد خائن است، فهمیدند که نه، نمى‌شود این کار را کرد. حالا اگر آمده بودند و فروخته بودند، شما امروز چه قضاوتى درباره‌ى آنها داشتید؟...کسى شک نمى‌کند که آنها با این مردم بد کردند؛ آگاهانشان خیانت کردند،ناآگاهانشان اگر ناآگاهى داشته باشند خلاف کردند.»(۱۳۶۴٫۱۲٫۲۴) منبع:دوگانه جهل-خیانت؛ از ۵۸ تا ۹۵/دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ۹۵٫۱٫۲۱ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مخالفت صریح امام با قائم‌مقامی منتظری و کارشکنی هاشمی رفسنجانی در برابر دیدگاه امام ❇️کتاب صوتی #روزگار_قائم_مقامی/4 🔹آقای #هاشمی_رفسنجانی پیش از انتخاب منتظری می‌دانست که امام با این انتخاب مخالف هستند اما با این وجود، به کار خود ادامه داد و هدف خود را علی‌رغم نهی صریح امام محقق و هزینه سنگینی را به سهم خود بر کشور تحمیل کرد. 🔸در این قسمت از کتاب صوتی #روزگار_قائم‌مقامی خواهید شنید: ماجرای مخالفت‌های امام با قائم‌مقامی منتظری؛ قبل و بعد از انتخاب وی | کارشکنی و تقابل آقای هاشمی رفسنجانی در برابر دیدگاه صریح امام / صفحات 68-57 🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی 🕙هر شب ساعت 22:00 ✳️به مناسبت #ایام_الله_دهه_فجر 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب اسلامی و میدان‌داری در عرصه بین‌الملل ⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/4 🔻بازتاب های انقلاب اسلامی بر نظریه‌های روابط بین الملل، علوم سیاسی و انقلاب 🔹مسأله تأثیرگذاری انقلاب‌ها بر مناسبات بین المللی و مهم تر از آن، موضوع اثرگذاری طرفینی، و انقلاب‌ها در عرصه بین‌المللی موضوعی مناقشه برانگیز است. در بحث تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر روابط بین الملل، مقوله‌هایی مانند «تأثیرات فرهنگی» و «تأثیرات سیاسی» انقلاب اسلامی بر روابط بین‌الملل و همچنین «تأثیر انقلاب اسلامی بر آینده روابط بین الملل» مورد اهمیت است. 🔸 در میان سناریوهای مختلفی که در این زمینه مورد بحث قرار گرفته‌اند، بر اساس «سناریوی تأثیر مثبت» یا «سناریوی تقویت کننده»، مواردی قابل بازشماری است که از آن جمله‌اند: « افزایش و اذعان مجامع و قدرت‌های بین‌المللی به آن»، «تقویت در مقابل گفتمان سکولار»، «تقویت ملهم از آموزه‌ های تشیع در مقابل گفتمان‌های اسلام افراطی(اسلام آمریکایی). 🔹بررسی روند تأثیرات متقابل «انقلاب اسلامی» و «» در عرصه نقش آفرینی «استعمار فرانو» نیز موضوع قابل بررسی و دامنه‌داری است که گرچه در ذیل همین عنوان مطروحه می گنجد اما مجال بازکاوی آن نیست. 🔸 بر نظریه های سیاسی از جمله تبدیل نسل سوم به نسل چهارم نظریه‌های انقلاب؛ این تاثیر در آثار و نوشته‌های نویسندگان مختلف از جمله و مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است. 🔹در نسل چهارم بر خلاف نسل سوم که نسلی ساختار گرا و جبری نگر بود، نقش عوامل فرهنگی مانند و رهبری مورد تأکید قرار می گیرد. ( انقلاب نامه، ص۳۸۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکم تشکیل دولت موقت به آقای مهدی بازرگان (حکمی که امام قلباً با آن مخالف بود) 🔻 | 15 بهمن 🔹‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏6 ربیع الاول 1399‏ ‏‏جناب آقای مهندس مهدی بازرگان‏ 🔸‏بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای‏‎ ‎‏اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و‏‎ ‎‏متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادی که‏‎ ‎‏به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی‏‎ ‎‏و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص،‏‎ ‎‏مأمور تشکیل دولت موقت می نمایم تا ترتیب ادارۀ امور مملکت و خصوصاً انجام‏‎ ‎‏رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت دربارۀ تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام‏‎ ‎‏جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید.‏ ‏🔹مقتضی است که اعضای دولت موقت را هر چه زودتر با توجه به شرایطی که مشخص‏‎ ‎‏نموده ام تعیین و معرفی نمایید.‏ کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکاری کامل نموده و‏ ‏رعایت انضباط را برای وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور‏‎ ‎‏خواهند نمود.‏ موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحلۀ حساس تاریخی از خداوند متعال‏‎ ‎‏مسئلت می نمایم.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (15 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 54و55) ◀️ پی نوشت : احترام به ساختار حاکمیتی اصلی ثابت در سیره حکومت‌داری امام خمینی (ره) بود و تا جایی که اصل انقلاب اسلامی در خطر نبود از اعمال نظر شخصی خود اجتناب می کردند. نمونه‌های روشن آن مواردی است که امام خمینی در نامه 68/1/6 به آن تصریح کردند از جمله نخست وزیری بازرگان، ریاست جمهوری بنی صدر و قائم مقامی منتظری که در تمام موارد نظر جمع را پذیرفتند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش اول 🔹گروه‌هایی که در صحنه حضور داشتند در زمینه‌های مختلفی با امام اختلاف نظـر داشتند یکی در مورد خود شخص شاه بود؛ جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود مهندس بازرگان به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجی‌اي اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملا جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آنها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟»وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در لبنان یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند اخوان‌المسلمین، حزب‌الدعوه و حزب‌التحریر‌ اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام حمله را متوجه امریکا و انگلیس کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آنها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش دوم 🔹در نتيجه در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آنها را می‌خواندند چون آنها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آنها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔸 من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش سوم 🔹(آنچه در رفتار امام با این جریان بود) این است که آگاهی مردم می‌تواند نقش ایفا کند، حضرت امام رأی نداشتند و هیچ‌وقت نظر خودشان را برنظـر جمع مقدم نمی‌داشتند. 🔸 وقتی شورای انقلاب رأی داد که مهندس بازرگان برای دولت موقت انتخاب بشود اگر امام می‌خواستند آنجا بایستند و بگویند نه نظر من این نیست و ایشان ندارند می‌دانید چه می‌شد؟ اگر امام اين كار را می‌كردند پس آن شورا یک دکور بود؟ پس شورای انقلاب یعنی چه؟ اگر شورای انقلاب وجود دارد باید نظرش محترم باشد. 🔸 نه تنها در این مورد بلكه در موارد زیادی امام نظرات دیگران را بر نظرات خودشان مقدم می‌شمردند از جمله راجع به و جبهه. بعد از امام فرمودند: «اگر از تمام خاک ایران بیرون می‌رود جنگ را به داخل خاک عراق نکشانید. تا دیروز سرباز عراقی برای جنگیدن انگیزه نداشت چون او را به زور برای جنگیدن آورده بودند فردا كه شما وارد خاک عراق شوید دیگر آنجا از وطنش دفاع میکند و جنگ سرنوشت دیگری پیدا میکند.» اما وقتی و جبهه و مسئولان صلاح را در این دیدند که جنگ باید ادامه پیدا کند، و شاید هم نظر آنها درست بود، امام شدند. 🔹 در مورد آقای منتظری امام به مجلس خبرگان پیغام دادند: «او را به عنوان قائم مقام تعیین نکنید، صلاح نیست» امام از این بر پشت داشتند اما وقتی مجلس خبرگان ایشان را انتخاب کردند امام کاملا به نظر آنها احترام گذاشتند. 🔸 بنی‌صدر در خاطرات خودش كه در فرانسه منتشر کرده است نوشته است: «وقتی من رفتم به خمینی گفتم من می‌خواهم کاندید بشوم ايشان گفت: شما ندارید!» دلیل امام را هم برای اين حرف نوشته است اما وقتی او بر خلاف نظر امام کاندید شد و مردم به او رأی دادند امام به رأی مردم احترام گذاشتند. 🔸امام مانند بعضی از نبودند كه تا روزی که به قدرت نرسیده‌اند از مردم حرف می‌زنند و وقتی به قدرت می‌رسند نظــر مردم را کنار می‌‌گذارند و حرف خودشان را به کرسی می‌نشانند. در ضمن این را بدانید كه اگر آن روز مهندس بازرگان نمی‌آمد يا امام بنی‌صدر را کنار میزد امروز اینها در رأس کار بودند و من و شما می‌گفتیم «حیف! اینها سیاستمدار و باتجربه بودند و اگر همان زمان گذاشته بودند كه اینها بیایند و به قدرت برسند کار به اینجا نمی‌كشيد. اینها را کنار زدند و در نتیجه این مشکلات پیش آمد» 🔸 امام در را برای همه افراد باز كردند و هر کسی را كه ادعا کرد می‌تواند نظام و کشور را اداره کند به آوردند و مردم آنها را شناختند؛ اینها مسائلی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگيرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش چهارم 🔸البته نمی‌شود گفت بازرگان کرد. خوبی مهندس بازرگان اين بود كه خیلی صريح بود و من از این جهت او را در میان روشنفکرها ممتاز می‌بینم. اکثر روشنفکرها وقتی پایشان به ساواک می‌رسيد چاپلوسی می‌كردند. قبل از دستگيری می‌گفتند: حسرت یک آخ را بر دلشان باقی می‌گذارم، ولی وقتی دستگير می‌شدند می‌گفتند: « من آماده همکاری با ساواک هستم حال ساواک می‌خواهد از وجود من استفاده کند یا نه بر عهده خودش است». 🔹 اما مهندس بازرگان در ملأ عام و در جمع مردم نسبت به نظام شاهنشاهی اعلام وفاداری می‌کرد و می‌گفت: «شاه باید کند نه حکومت» و در زندان هم همین بود و هیچ تغییری در موضعش نداد. 🔸مهندس بازرگان انصافا از همان روز اول که برای دولت موقت انتخاب شد و در دانشگاه نطق کرد گفت: «من ماشینی هستم که در جاده آسفالت می‌توانم حرکت کنم توقع نداشته باشید در دست‌انداز و جاده خاکی بتوانم حرکت کنم؛ !» از او بيش از اين توقعی نبود. 🔹او انقلابی نبود و وقتی حرکت‌های بچه‌های بسیجی و حزب‌الهی و سپاهی را می‌دید شاخ در می آورد لذا وقتی را تصرف کردند نتوانست تحمل كند و استعفا داد. 🔸 اما خدمتی هم نتوانست بکند چون شرایط او با شرایط انقلاب و سازگار نبود. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.