روزشمار انقلاب اسلامی
🗓12مهر1357
🔹آقایان صادق خلخالی، سیدکاظم نورمفیدی، سیدعلی اصغر دستغیب و محمدجواد حسینی رکنی_ روحانیان تبعید شده به بندر لنگه - در نامهای به امام به محاصره خانه ایشان در نجف به شدت اعتراض کردند. رونوشت این نامه به دولت عراق و سفارت آن کشور در تهران نیز فرستاده شد.
🔸در پی فشارها و محدودیتهای دولت عراق نسبت به امام، ایشان اعلام کردند قصد دارند از این کشور خارج شوند، لذا صبح امروز به همراه فرزند و چند نفر از علاقهمندانشان، نجف را به قصد کویت ترک کردند. در ساعت 15 با ورود به مرز صنوان، مقامات دولت کویت از دادن ویزای ورود به ایشان و همراهانشان خودداری و در نتیجه امام و همراهانش، صنوان را به قصد بندر بصره ترک کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص75
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فتواى تاريخى امام درباره عمليات پارتيزانى
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/105
🔹در تاريخ شهريورماه 47، يكى از عراقىها به نام #محمدصادق_فهمى كه با #جبهه_خلق_براى_آزادى_فلسطين كار مىكرد به حضور امام رسيد و پيشنهاد پشتيبانى امام از فداييان فلسطين را داد و در اين زمينه استفتايى تقديم داشت. امام كه از آغاز نهضت هيچگاه از مسأله فلسطين فارغ نبوده است و بخشى از قلب بزرگش را فلسطين اشغالشده ويژه خود ساخته است، از اين پيشنهاد با چهره گشاده و آغوش باز استقبال كرد. در پاسخ استفتايى كه در اين زمينه به عمل آمده بود و به عنوان «گروهى از فداييان فلسطين» امضا داشت، فتواى تاريخى و سازنده خود را صادر كرد و ضمن پشتيبانى از مبارزات مسلحانه مردم فلسطين «دادن زكات و ساير صدقات» را به فداييانى كه در راه آزادى فلسطينِ اشغالشده، پيكار مىكنند مجاز اعلام كرد.
🔸شايد در تاريخ اسلام و در #تاريخ_شيعه براى نخستين بار بود كه مجتهدى وارسته و مرجعى متعهد پرداخت زكات را به مسلمانان غيرشيعه اجازه مىداد و به پشتيبانى از پارتيزانها و #عمليات_پارتيزانى برمىخاست.
🔹اين فتواى تاريخى ميان امام و فداييان جان بركف فلسطين پيوندى ناگسستنى و جاذبهاى شگرف پديد آورد و بسيارى از فداييان و مقامات فلسطينى را به شناخت امام و نهضت اسلامى او در ايران واداشت. از طرف ديگر انديشه رفتن به پادگانها و اردوگاههاى سازمان آزاديبخش
فلسطين و پيوستن به پارتيزانهاى فلسطينى در بسيارى از جوانان مسلمان و مبارز ايران پديد آمد.
🔸اين فتواى تاريخساز، نه تنها عمليات پارتيزانى ملت فلسطين را تأييد و امضا كرد كه گام درخشان و جهشزايى بود كه در دگرگونى شيوۀ مبارزۀ ملت اسلام در ايران و ديگر كشورهاى اسلامى برداشته شد.
🔹البته امام خمينى در كتاب #تحريرالوسيله عمليات پارتيزانى و ديگر مبارزات تاكتيكى را بهطور كلى امضا كرده است؛ ليكن در اين فتواى تاريخى براى نخستين بار بهطور رسمى، جنگهاى چريكى و پارتيزانى را تأييد و دادن زكات و ديگر وجوه بريه به پارتيزانها را تأييد كرد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص531-530)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#امام_حسن_عسکری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓13مهر1357
🔹آیتالله صدوقی با ارسال دو تلگراف جداگانه با امضای «جامعه روحانیت یزد» به سفارت عراق و سفارت کویت در تهران، انجام اقدامات و ایجاد محدودیتهای این دولتها را علیه امام خمینی محکوم کرد.
🔸در پی انتشار خبر هجرت امام از عراق، بعدازظهر امروز تظاهراتی در زنجان با شرکت بیش از 2 هزار نفر از دانش آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان برپا گردید و در ادامه حدود 20هزار نفر از مردم این شهر به حمایت از امام در خیابانهای شهر دست به تظاهرات زدند و کلیه مغازههای بازار و خیابانهای این شهر تعطیل شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص78
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اشتباه راهبردی آیتالله حکیم و سرنوشت تلخ ایشان
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/106
🔹آقاى حكيم كه از آن همه گستاخى و تجاوز رژيم عراق [علیه ایرانیان ساکن عراق] به ستوه آمده بود، بر آن شد براى به حركت در آوردن مردم #عراق به #بغداد هجرت كند. او در زمان عبدالسلام عارف نيز به عنوان اعتراض به اعمال آن رژيم به بغداد رفته بود و براى خروج از عراق تقاضاى گذرنامه كرده بود كه با واكنش رعدآسا و خروشآفرين مردم عراق و هجوم #عشاير و قبايل به بغداد و اعلام آمادگى آنان جهت انجام دستورات او همراه شد و موجب عقبنشينى دولت عراق گرديد.
🔸ليكن اين بار شرايط با آن زمان تفاوت كلى داشت، چون #رژيم_بعث_عراق اين بار، نخست از كوتاهدستى رهبران مردم استفاده كرد و شعارهاى كاذب خود را در سطح جامعه گستراند و ذهنيت جامعه را به نفع خود تغيير داد و ديگر اينكه با اعدامها، ترورها و انباشتن زندانها از مردم و انجام شكنجههاى توانفرسا و غير انسانى، نفسها را در سينهها خفه كرد. انگيزه اين هجرت صرفاً پشتيبانى از اطرافيان بازداشتشده و ايرانيان راندهشده از عراق بود و... اين انگيزه نمىتوانست ملت عراق را با آن همه ناآگاهى به قيام عليه رژيم بعث وادارد.
🔹رژيم #عبدالسلام_عارف دستنشانده ابرقدرتها نبود و به ابرقدرتها تكيه نداشت بلكه هماره توطئههايى از طرف ابرقدرتها براى برانداختن حكومت او در دست اجرا قرار داشت. ليكن رژيم بعث دستنشانده #استعمار_غرب و برخوردار از كمک همهجانبه ابرقدرتها بود؛ از اين رو، رفتن آقاى حكيم به #بغداد هيچگونه واكنشى در ميان مردم عراق ايجاد نكرد...
🔸توطئه عفلق و عفلقىها عليه #مرجعيت_شيعه مبنى بر متهم كردن آن به جاسوسى كه در خاطرات #حردان_تكريتى آمده است، رسماً عليه آقاى حكيم به مرحله اجرا در آمد و در تاريخ 3.19 كه نزديك يک هفته از هجرت او به بغداد مىگذشت ـ ناگهان رسانههاى گروهى عراق خبر جاسوسى #سيدمهدى_حكيم را اعلام داشت و يكى از طرفداران آقاى حكيم در تلويزيون ظاهر شد و به جاسوسى براى #ملامصطفى_بارزانى با همدستى سيدمهدى حكيم اعتراف كرد. اعترافى كه در زير شكنجههاى توانفرسا از او گرفته بودند...
🔸هنوز ساعتى از پخش خبر رسانههاى گروهى عراق مبنى بر جاسوسى سيدمهدى حكيم براى ملا مصطفى بارزانى نگذشته بود كه دژخيمان بعثى به اقامتگاه آقاى حكيم در بغداد يورش بردند و به بهانه دستگيرى پسر او خانه را زير و رو كردند و بدين وسيله نسبت به او و مقام مرجعيت اهانت و جسارت كردند.
🔹آنگاه آقاى حكيم را با يك كاميون نظامى از بغداد به كوفه بردند و در منزلى كه در آنجا داشت زير نظر و محاصره قرار دادند و تلفن منزل او را نيز قطع كردند و بدين ترتيب، ضربه سهمگين و جبرانناپذيرى بر او وارد ساختند...
🔸همزمان با انتقال آقاى حكيم از بغداد به كوفه، تظاهراتى از طرف #حزب_بعث_عراق در نجف ترتيب داده شد، در اين تظاهرات نمايشى، بعثىها به منزل آقاى حكيم در نجف حمله كردند و به در منزل سنگ و گل زدند و شعارهاى ننگين و اهانتبارى عليه او دادند.
🔹شگفتآور آنكه بسيارى از مردم عراق كه تا ديروز با احساسات شديد خود ماشين آقاى حكيم را از حركت باز مىداشتند و رفت و آمد را بر او دشوار مىساختند، در برابر اين تظاهرات بىشرمانه بعثىها و جسارتهايى كه به او كردند كوچکترين واكنشى از خود نشان ندادند و تماشاچى صحنه شدند.
🔸اين نوع برخورد مردم بر اثر ناآگاهى بود و ناآگاهى مردم به شيوه مرجعيت آقاى حكيم مربوط است. او با همه علم و تقوايى كه داشت، چنين مىانديشيد كه بايد با يک فتوا، كشور را دگرگون كرد و مانع كار دولتهاى خودكامه شد، غافل از آنكه هر زمان به گونهاى است.
🔹اگر دولتى با اتكا به #سازمانهاى_جاسوسى بر سر كارآيد، با شبكههاى گسترده خود، همه را زير نظر مىگيرد و امكان حركت فورى و سراسرى را از ميان مىبرد. اگر مردم عراق روشن شده بودند و بهتدريج با اعلاميه و سخنرانى به آنان جهت داده شده بود و از «اياماللّه»: عاشورا، #اربعين و بيست و هشتم صفر، جهت روشنگرى و انقلاب فكرى بهرهبردارى مىشد، بدانسان آقاى حكيم منزوى و خانهنشين نمىشد و ابتكار عمل از دست او بيرون نمىرفت.
🔸اينجاست كه به اصالت و ژرفايى #نهضت_امام_خمينى و بنيادى بودن راه و روش او در مرجعيت پى مىبريم كه معتقد است مردم تنها نيرو و لشكر ما هستند و از آنها بايد مردمى آگاه، با اراده و پولادين ساخت تا از همه مشكلات پيروزمندانه بيرون آمد؛ و اين در صورتى پديد مىآيد كه مرجع با مردم باشد، با مردم حرف بزند، سخنرانى كند، اعلاميه بدهد و بتدريج آنها را آماده سازد. اين است فرق شيوه امام و شيوه #حوزه_نجف ...(نهضت امام خمینی، ج2، صص569-566)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓14مهر1357
🔹در ساعت 14:20 به وقت محلی و 16:50 به وقت تهران، امام خمینی وارد #پاریس شدند و در دهکدهای نزدیک پاریس به نام #نوفللوشاتو در منزل یکی از طرفدارانشان اقامت گزیدند. خبر ورود امام به فرانسه، اولین بار توسط خبرگزاری فرانسه به جهان مخابره شد.
🔸بنابر گزارش روزنامه اطلاعات گروه کثیری از طرفداران امام در #کویت در اعتراض به مقامات و حکومت این کشور که مانع از ورود امام شده بودند، دست به تظاهرات زدند و با گمان اینکه امام همچنان در مرز کویت و عراق هستند، به سوی مرز عراق و کویت رهسپار شدند تا مأموران کویتی مانع از ورود حضرت امام به کویت نشوند.
🔹امام پس از اقامت در پاریس، اولین پیام خود را برای ملت ایران ارسال کردند. ایشان در این پیام با اشاره به وجود محدودیت در کشورهای اسلامی به منظور خدمت به ملت محروم و هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان به آنان، اعلام کردند که به ناچار جوار مولی امیرالمومنین(ع) را ترک نموده و به سوی فرانسه پرواز کرده اند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص82-84
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توطئه سفر بختیار به پاریس.pdf
623.7K
توطئه لیبرالها علیه انقلاب ملت ایران
بهبهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم؛ فرانسه
🔹توطئه های بسیار فراوانی توسط امریکا و عوامل داخلی آن در روزهای آخر پیروزی انقلاب شکل گرفت تا از پیروزی انقلاب اسلامی جلوگیری گردد و شرایط لازم برای سرکوب آن به وجود آید. یکی از توطئهها مشغول کردن رهبران انقلاب به #مذاکرات_بیحاصل و به دست آوردن فرصت و آمادهسازی شرایط برای یک کودتای خونین توسط ژنرال #رابرت_هایزر و کشتار رهبران انقلاب و قتل عام مردم بود.
🔸سفر شاپور بختیار مدیر اجرایی #جبهه_ملی، به فرانسه برای ملاقات با امام یکی از حلقههای این توطئه بود. شاپور بختیار پس از مذاکرات فراوان با رهبران #جبهه_ملی، توسط ژنرال هایزر به جانشینی شاه برگزیده شده بود تا مأموریت او را انجام بدهد...
ضمیمه: مقاله «توطئه لیبرالهای ملیگرا برای ملاقات شاپور بختیار با امام در پاریس»، سیدمحمد هاشم پوریزدانپرست، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان 1391
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فرانسه و دروغ آزادی
نامه کمتر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/1
بهبهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم
...از حال ما بخواهی همگی خوب هستیم؛ گوش به حرف روزنامهها و زید و عمرو نکن که میدانم نمیکنی، آقا بحمدالله خوب است و مشغول چه مشغولی. درست است که کارش زیاد است ولی مهیا هم شده است.
وضع ما اینجا معلوم نیست مرتب از طرف الیزه که آقا سر ما را کلاه گذاشتید و یک مرتبه در این دیار که نامش به آزادی همه جا را گرفته است، وارد شدی ولی آخر ما با ایران معاهدات اقتصادی داریم و سایر کشورها هم دست کمی از فرانسه ندارند، موجه وحشتشان شده است. مرزها را برای این پیرمرد نه تنها نگشودهاند که شديد كنترل میکنند. دیروز قرب دو هزار پسر و دختر در سالنی جمع شده بود از سراسر اروپا تا په سخنرانی امامشان گوش دهند که ناگهان نماینده ژیسکار ديستن با دستی لرزان که فکر میکرد وارد درباری میشود و از سادگی اوضاع تعجب کرده بود، از رفن ایشان با کمال احترام جلوگیری کردند.
میبینی که این غرب است که یک عمر است ما را به اسم آزادی بازی میداده. اینجا با شرق تنها این فرق را دارد که در اینجا با پنبه سر میبرند و در شرق با شمشير؛ ولى ماحصل یکی است. این مرد که برای نجات امتش لباس مرجعتش را در نجف کند و یک مرتبه با یک تصمیم محیرالعقول از نظر آخوندی، خود را با حصارهای تنیده از همه چیز غير از اسلام رهانید در فضایی خود را یافت که این بار دربانانش همه به دوشکشندگان پرچم آزاديند. او با دست لرزانش - که لرزشش این روزها بیشتر شده است - از فرودگاه بغداد پیامی برای مردمش که خود را جلوی گوله غرب و شرقی میدهند، فرستاد و در اعلامیهها نیز همچون همیشه میغرد که اگر قطعه قطعهام كنند، دست از کار نمیکشم.
ما در غرب، غريبیم؛ چرا که فکر میکردیم در اینجا چیزی را مییابیم که شرق فاقد آن است و آن آزادی است، شاید بیش از سیصد خبرنگار و فیلمبردار بر سر پیر مرد ريختهاند که همه بالاتفاق در این روزها نوشتهاند که هر چه هست زیر سر این یک مشت استخوان است و جلودار اینها بیش از ۱۰۰ پلیس فرانسه که به اسم محافظ چون نجف شديدا همه جا را کنترل
کردهاند و الحق که دنیایی است و پیرمرد به تمام اینها میخندد و معتقد است که همه کشک است و کسی به او هیچکاری ندارد و من هم به هر دو معتقد یعنی اعتقاد به طرفين دو ضد.(1)
امشب آقا محمود [بروجردی داماد امام] گفت که آمدهای تهران و همه رفتهاند قم و دیگر هیچ نگفت. آخر تو تنها آمدهای تهران که چی؟ آیا حسین طوری شده خودت خدای ناکرده بلایی سرت آمده؟ آقا محمود ساکت بود، امیدوارم که مواظبت کنند. خانم احساس ناراحتی و اظهار تنهایی کرده است، با اینکه وضعمان هيچ معلوم نیست و بناست اینجا را ترک کنیم با این وضع میخواهیم که این زن که زندگی پر ماجرایش دیدنی است را بیاوریم هر چه شد، شد. زنی که زندگیاش را بر برگ غربت نوشتهاند.
اوضاع اینجا: تیپها مختلف، عقايد متضاد، حرفها مترادف و محتوا و مفهوم در صورتی که ترادف در کلام باشد قهرا یکی است و ژستها مشترک، شکایات متناقض، و دین آری دین، دینِ یک بعدی، که حرکت رکوع را موج میداند که در نهایت شاه را بر میدارد!!(2)
اگر بگویی چه گل قشنگی است فریاد اعتراض که مردم زیر شکنجه اند(3) و من در این محیط مسمومیتم قطعی و قهری است، اکثرا با شور و شوقي و کثیرا بیاطلاع و تک توکهایی که مطلب دستشان است خیلی ناکس(4) و فهیم
و اما محيط غرب همه سگ باز و اگر راستش را بخواهی همهی سگها آدم باز. و منزل ما سه اتاق دارد یکی برای آقا و یک اتاق
1/2x1/5
پرای من که درش توی اتاق آقا باز میشود و اگر احتیاجی شود، درها صدا دار و من [برای رعایت حال آقا] از پنجره به حیاط میروم و باید مواظب باشم که افسر روبروییم تیرم نزند به عنوان یک تروریست!! میبینی که چه شلم شوربایی است! در اتاقی دیگر ۱۰ نفر میخوابند که در اتاق آقا توی اون باز میشود یعنی من اگر بخواهم بیرون بروم باید از اطاقم برم توی اطاق آقا از آنجا باید برم توی اطاق ده نفری [ و در آن اطاق ده نفری] همه تا قبل از خواب وزير و وکیل مملکت آینده!! و بر سر رئیسجمهور این ملک دعوا، همین حالا یاد حرف جلال افتادم که میگوید روشنفکران ما از هر چهار نفر دور میز یک رئیس جمهور! الحق همین طور است. همین الان نماينده ابو عمار آمده است که ياسر گفته است که این مردی که میگوید من فرودگاه به فرودگاه میروم تا حرفم را بزنم باید بیاید اینجا تا به این عربها شجاعت را یاد دهد، گمانم خیال دارد آقا آنجاها شهید شود من که نیستم!! ...(از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی، فصلنامه پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383)
توضیحات نامه در ادامه...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خاطرات پاریس حاج احمد آقا.pdf
203K
نامه کمتر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/2
متن نامه
توضیحات:
1. منظور مرحوم حاج احمد خمینی این است که ایشان از یکسو به اطمینانی که حضرت امام میداده آگاهی و ایمان داشت و از سوی دیگر در برابر عشقی که به امام داشت و با آگاهی که از حجم دشمنیها و توطئههای مخالفین داشته است، نسبت به احتمال هرگونه اتفاق سوئی نگران بوده است.
2. اشاره به برداشت رایج و منفی متحجرین از اسلام که با مبارزه با شاه و بیدادگری مخالف بوده و معتقد بودند فقط باید دعا کرد و نماز خواند.
3. اشاره به افراطیگریها و روحیات نامتعادلی که در اوایل انقلاب تحت تأثیر روحیه انقلابیگری بر بسیاری از انقلابیون بهویژه جوانان در آن ایام دارد که همه چیز را حتی مسائل ذوقی و احساسی و عرفانی از دریچه برخورد انقلابی مینگریستند.
4. اشاره به سیاستبازانی که برای عقب نماندن از قافله انقلاب و بهرهبرداریهای بعدی در نوفللوشاتو گرد آمده بودند، چهرههایی همچون بنیصدر و قطبزاده و همفکرانشان از لیبرالها و ملیگرایان و دیگران...
ضمیمه: مقاله «از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی؛ یادی از یادگار امام»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد!
🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟
🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند میدانستند بدون اینکه خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاههای سیاسی حساس دست نخواهند یافت.
🔸یکی از #تحریفات_آشکار در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای #ابراهیم_یزدی مبنی بر نقش وی در انتخاب #پاریس به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد میکنند.
🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض #عوامل_حکومتی_عراق» را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت #کویت، برمیشمارد و تصریح میکند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّتهای مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفتهاند. البته امام (ره) تأکید میکند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است.
🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح میکند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به #فرانسه سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید میکنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.»
🔹همان گونه که میبینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشارهای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمیخورد! با این وجود، برخی از چهرههای سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کردهاند که طرح مهاجرت به پاریس را آنها مطرح کردهاند.
🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین مینویسد:
«در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای #دعایی از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیلگران #تاریخ_انقلاب گفته و نوشتهاند که اگر من به #نجف نمیرفتم و آقای خمینی را همراهی نمیکردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمیشد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی میماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمانیافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود.
🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی میکند و مینویسد:
«حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کردهاند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.»
🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با #آفتاب، همین مدّعا را مطرح میکند و میگوید:
«[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در #هتل_بصره بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.»
🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله میتوان به مرحوم #فردوسیپور و #سیّداحمد_خمینی (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهمتر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیتنامه الهی-سیاسیشان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد میکند و چنین میفرماید:
🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كردهاند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
یادداشت ویژه آیتالله سیدمصطفی خمینی در مورد برخورد رژیم بعث با آیتالله حکیم
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/107
🔸شهید آیتالله #سيدمصطفى_خمينى در يادداشتهاى خود، ماجراى آقاى حكيم را چنين بازگو كرده است:
🔹 ... دولت وقت #عراق كه بسيار خبيث و بدبخت و به غايت دور از اساس اسلام است و متمايل به چپ مىباشد، با كمال دقت مشغول ريشهكن كردن او بودند.
🔸يک آنكه در ابتداى حكومت، رئيس جمهور وقت [احمد حسن البکر] به منزل شخصى ايشان رفت و اظهار كرد كه آقا مناسب است حكومت #ايران را نصيحت كند كه با ما چنين سوء رفتار نداشته باشد و آقازاده آقا كه در مجلس بوده دفاع از حكومت ايران كرده و اينكه شماها با ايران چه كرديد كه ايران با شما بكند.
🔹و غافل از آنكه آمدن او و اين صحبتهايشان به خاطر آلوده كردن #افكار_عمومى_ملت بود كه آقا با دولت ايران ... رابطه بهخصوص دارد كه بايد ميان دو دولت ميانجيگرى كند، ايرانى كه ملت عراق به خون آن تشنه است، ايرانى كه به عنوان #يهودى و #طرفدار_يهود در بين افراد عرب و عربزبان بسيار بدسابقه و كفرمآب است.
🔸و غافل از آنكه مردم مىنشينند و مىگويند كه رئيس وقت كه خدمت شخص (منزل) آقا رفتند، آقا براى بهبود وضع شيعيان از او چه خواسته و چه گفته و مقاصد خودشان را چرا به آنان در مقابل بعضى باجها، تحميل نكردند....
🔹با در نظر گرفتن اين جهات و يك جهت ديگر كه دولت عراق پيش آورد آقا را غافل كردند و به عنوان طرفدار عجم در عراق معرفى نمودند؛ و آن اين بود كه حمله كردند به ايرانىها كه در عراق هستند و آنها را تسخير كردند و كتک زدند و اذيت نمودند و روحانيت را تحت فشار قرار دادند... بعد ايشان هم به عنوان اعتراض از #كربلا، كه در ايام صفر بود و اربعين، مراجعت به نجف كرده و آن دولت قلدر بىانصاف، به مجرد ورود آقا به #نجف دست از زشتكارىهاى خود برداشت و با اين عمل كوچک به مردم #نجف اعلام كرد كه آقا طرفدار عجم است و با اين دسيسهكارىها ملت عراق را از ايشان جدا كردند، و جدا بودند، و اسباب سابق كافى بود كه رشته ناگسستنى تقليد گسيخته شده باشد و بىاثر بماند، آنقدر بين مردم و او جدايى افتاد كه در كوچه شنيده شد كه گفته شده: سيدمحسن طلع عجمى؛ يعنى سيد محسن عجم شده.
🔸نگارنده كه خوب اين قصهها را مىفهميد و از دسيسهها مطلع شد و از پيش هم به خاطر داشت، رفت خدمت آقا و موضوع سوءنظر را تذكر داد كه بلكه معظمٌله از اين رفتار منصرف شوند.
🔹البته من در نظر داشتم كه گذشته از اينكه ايشان از مرگ حتمى در اجتماع عراق نجات پيدا كنند، از خرده اشكالاتى كه متوجه ايشان از قديم الايام بوده رها شوند و تزكيه و تطهير نسبى پيدا كنند و در نتيجه مىتوان به مقصود واقعى و اصلى كه مبارزه با حكومت وقت ايران بود نايل شد و در اين صف آقا را هم علمدار معرفى كرده باشيم. بدين منظور خدمتش عرض كردم: آنچه به نظر مىرسد و من فكر مىكنم و شما بايد احتمال بدهيد، آن است كه دولت عراق مىخواهد شما را از نظر جامعه عرب عراق ساقط كند و طرفدار عجم معرفى نمايد تا بتواند در وقتش شما را بكوبد. مناسب است كه در كارها دقتى بيشترى كنند.
🔸اين پيشنهاد از من در آن وقت بسيار زننده بود و از نظرى هم خطرناک، چه آنكه اگر آقايان ايرانى مطلع مىشدند لبه تيز شمشير برنده خويش را براى نابودى مخلص به كار مىبردند ولى در عين حال من فكر كردم اين كار لازم است و لابد كسانى از من بعداً يا در همان مجلس خواهند سؤال كرد كه بايد چه كرد در اين حوادث، و من مىخواستم حل اين مشكله در شروع به مبارزه با حكومت ايران تذكر دهم ولى قضاى الهى بر آن شد كه به فكر چارهجويى نيفتادند و اصولاً هم نمىتوانستند و يا نمىشد كه در آن اوان با دولت و حكومت ايران شروع به مبارزه كنند.
🔹ولى پيشنهاد مرا خيلى ترتيب اثر ندادند و آن شد كه شنيديد و فهميدههاى عراق از رفتار ايشان به خاطر اين پيشامدها كه گذشت دل خوشى نداشته و آخرالامر ابتلا به #خانهنشينى و گوشهگيرى پيدا كرد و در همان اوقات حضرت آقاى والد در ملاقاتش با او تذكر داد كه اين قبيل حوادث هم در ايران پيش مىآمد ولى من فكر مىكنم كه اين گوشهگيرى چندان صحيح نباشد، گرچه ممكن است از نظر شما و وضع خودتان صحيح باشد، ايشان هم در جواب گفته بودند كه من فعلاً پيش از اينكه به عنوان انزجار از حكومت كنارهگيرى كنم (وظيفهاى) نمىدانم.
🔸بالاخره در آن سنين از عمر و اين فشار، البته اين سنخ اشخاص از پاى در خواهند آمد تا آنكه در ماه ربيعالاول 90 دار فانى را وداع فرمودند. غفراللّه له و لنا و للمؤمنين و المؤمنات فى يومالحساب انشاءاللّه تعالى. (نهضت امام خمینی، ج2، صص572-571)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓15مهر1357
🔹صبح امروز تظاهرات گستردهای با شرکت دانشآموزان، معلمان، بازاریان و کارمندان در تعدادی از خیابانهای خمین برپا شد. تظاهرکنندگان با سردادن شعار، خواستار بازگشت امام به ایران بودند. در پی این تظاهرات ادارههای خمین تعطیل شد و فرهنگیان این شهر دست به اعتصاب زدند.
🔸 #آیتالله_صدوقی با ارسال تلگرافی به امام آمادگی خود و مردم #یزد را برای اجرای فرامین رهبر انقلاب یادآور شد.
🔹آیتالله صدوقی با ارسال تلگراف برای #ژیسکاردستن رئیس جمهور #فرانسه، از ایشان خواست که فرانسه میزبان خوبی برای شخصیتی جهانی یعنی امام خمینی باشد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص90-92
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دستگیری مجتهد شهید در عراق
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/108
🔹 در شرايطی كه هيچكس جرأت رفتن به منزل آقاى حكيم و ديدار با او را نداشت، مجاهد شهيد حاج سيد مصطفى خمينى از نخستين شخصيتهايى بود كه پس از باز گرداندن آقاى حكيم از بغداد به ديدار او شتافت و از او دلجويى كرد.
ديدار شهيد سيدمصطفى خمينى با آقاى حكيم كه در تاريخ ١٣۴٨.٣.٢٠ ـ كه تنها يك روز از بازگرداندن آقاى حكيم از بغداد، مىگذشت ـ صورت گرفت اثر شايانى در محافل روحانى نجف داشت و در برابر، رژيم بعثى عراق را سخت خشمگين و نگران كرد و به واكنش سريع و غيرعادى واداشت.
🔹در روز ١٣۴٨.٣.٢١ رئيس سازمان به اصطلاح امنيت و فرماندار #نجف_اشرف به حضور امام رسيدند و اظهار داشتند كه «از شوراى فرماندهى انقلاب مأموريت دارند كه آقاى سيدمصطفى را به بغداد اعزام كنند و براى انجام اين مأموريت از حضور شما اجازه مىخواهند!»
🔸امام پاسخ داد:
«اگر اعزام او به بغداد منوط به اجازۀ من است، من هرگز چنين اجازهاى نمىدهم و اگر مأمور به جلب او هستيد كه خود مىدانيد»
🔹آنگاه كه مقامات مزبور مأموريت خود را در جلب او به بغداد بهطور ضمنى اعلام كردند، امام او را به حضور طلبيد و از جريان آگاه ساخت. در ساعت 8 صبح آن روز حاج #سيدمصطفى_خمينى، همراه چند تن از مقامات به اصطلاح امنيتى عراق به #بغداد گسيل شد و لحظهاى نگذشت كه خبر آن در حوزه علميه نجف انعكاس يافت و نگرانى شديدى در مجامع روحانى به وجود آورد.
🔸مقامات روحانى با خود مىانديشيدند كه فرزند امام كه داراى #چهرهاى_انقلابى و ضدشاهى است اگر بنا باشد از تعرض #رژيم_عراق در امان نماند، براى آن دسته از روحانيان محافظه كار و يا متمايل به رژيم شاه چه سرنوشتى در پيش خواهد بود؟!
🔹امام طبق برنامه همهروزه، سر ساعت در مجلس درس حاضر شد و در ميان انبوه تأثر، نگرانى و اضطراب حاضرين در مجلس، با يک دنيا آرامش و اطمينان به تدريس پرداخت و مانند هميشه به غور و بررسى در مسائل پيچيده علمى و فقهى ادامه داد، نيز برنامه نماز، ملاقات و ديگر برنامههاى روزانه خود را به صورت عادى دنبال كرد.
🔸حاج #سيدمصطفى_خمينى را پس از ورود به بغداد يكسره به #كاخ_رياست_جمهورى بردند، در آنجا علاوه بر #احمد_حسنالبكر رئيس جمهور، چند تن از اعضاى به اصطلاح #شوراى_فرماندهى_انقلاب و نيز #تيمور_بختيار حضور داشتند. در آغاز، رئيس جمهور به ديدارهاى سرّى و پيگير او با آقاى #حكيم اشاره كرد و با لحن ويژهاى هشدار داد كه ممكن است كار به جايى كشيده شود كه ناراحتى شما و نگرانى پدر پير شما را به همراه داشته باشد! آنگاه پيشنهاد همكارى با رژيم بعث عراق و تيمور بختيار در مبارزه عليه ايران را مطرح كرد كه از طرف او قاطعانه رد شد و همان نكتهاى را كه امام در نخستين ديدار مقامات عراقى گوشزد كرد، او نيز به كاخنشينان بغداد يادآور شد كه «اختلاف ما با رژيم ايران يك اختلاف اساسى و عقيدتى است و برطرفشدنى نيست؛ اما اختلافى كه اكنون ميان دولتهاى عراق و ايران بروز كرده موسمى و زودگذر است. شما و دولت ايران امروز به هم بد مىگوييد و يكديگر را طعن و لعن مىكنيد و فردا در كنار هم قرار مىگيريد. اما ما نمىتوانيم هيچوقت با آنها كنار بياييم و تفاهم كنيم»
🔹احمد حسنالبكر، بيهوده تلاش كرد كه به حاج سيدمصطفى خمينى بباوراند كه اختلاف رژيم او با شاه، اختلافى اساسى و ريشهدار است! و از آنجا كه رژيم او انقلابى و ضدامپرياليستى است! رژيمهاى ارتجاعى منطقه با آن سر ستيز دارند! برادر شهيد حاج سيدمصطفى مىگفت:
🔸اين ادعاى احمد حسنالبكر مرا به ياد مثال معروفى انداخت كه «شتره تو خاک غلطيده بود و ادعا داشت كه از حمام آمده است»!
🔹رژيم بعث عراق كه دريافت سيدمصطفى خمينى انعطافناپذير است و با تطميع و تهديد نمىتوان او را فريفت و مجرى اغراض و اميال خود قرار داد، او را آزاد كرد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص575-573)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓16مهر1357
🔹آیتالله #محمدعلی_قاضی_طباطبایی و میرزا #حسن_انگجی- 2نفر از روحانیان سرشناس #تبریز- با ارسال تلگرافی به #ژیسکاردستن رئیس جمهور فرانسه، از او خواستند تا مقدم امام خمینی را گرامی داشته و ضمن رعایت احترام کامل، از ایشان محافظت کنند.
🔸بنابر گزارش #روزنامه_آیندگان تا ساعت 19:30 بیش از 20هزار نفر از مردم #آمل برای خونرسانی به مجروحان و حمل جنازه شهیدانشان، مقابل بیمارستان این شهر گرد آمدند. #روزنامه_رستاخیز نیز در گزارشی از وقایع این شهر نوشت که تظاهرات آمل تا ساعت 21 ادامه داشت و پلیس به مقابله با مردم پرداخت.
🔹در پایان امروز هواری #بومدین رئیس جمهور #الجزایر، با ارسال پیامی برای امام نوشت شما میتوانید هر زمان که ضروری بدانید در الجزایر بمانید و اینجا را وطن دوم خود بدانید.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص104-113
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آزادی مجتهد شهید و شایعهسازیهای ارتجاع نجف علیه ایشان
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/109
🔹به دنبال آزادى و بازگشت حاج سيدمصطفى خمينى به #نجف_اشرف، عوامل توطئهگر و مرموز حوزه نجف، بار ديگر به منظور ضربه زدن به امام و وارونه جلوه دادن حقايق، فرصت را مغتنم شمرده به شايعهسازىهايى دست يازيدند و در صدد برآمدند كه بازتاب مثبت و حماسهآفرين موضع امام و شهيد سيدمصطفى خمينى در برابر رژيم عراق را در ميان مردم آن كشور از ميان ببرند.
🔸به دنبال آزادى او، يكباره در نجف شايع كردند كه دستگيرى او مانورى بيش نبوده است و در حقيقت او از طرف پدرش به منظور راهنمايى دولت عراق جهت كوبيدن آقاى حكيم به بغداد رفته است! و در آنجا عمدهترين مسألهاى كه مطرح شده است، راه تضعيف آقاى حكيم بوده است!
🔹اين تبليغات زهرآگين و خلاف واقع بهشدت دنبال مىشد و طبق برنامه ويژهاى، در هر مجلس و محفلى مطرح مىشد و روى آن با آب و تاب فراوانى بحث و گفتگو به عمل مىآمد، حتى در مجالس ويژه بانوان، زنانى كه در اين جريان توجيه و بسيج شده بودند بهشدت روى اين موضوع عارى از حقيقت كه «خمينى به حزب بعث عراق وابسته است»! تبليغ مىكردند.
🔸گفتنى آنكه به رغم اين تبليغات حسابشده، حقيقت امام و راه و روش او براى آنان كه او را مىشناختند تا آنجا روشن و مشخص بود كه اينگونه ياوهسرايىها و برچسبها و سمپاشىها نمىتوانست اشعه فروزان آن را از ديدهها پوشيده دارد، تا آنجا كه زن بیسوادى كه حتى جمهورى را با پادشاهى فرق نمىگذاشت، در يكى از مجالس ويژه بانوان آنگاه كه برچسب وابستگى امام به رژيم عراق را شنيد با پوزخندى اظهار داشت: «اگر خمينى اهل بند و بست بود، همان ايران مىماند و با شاه ايران مىساخت! چرا زندان و تبعيد و آوارگى را تحمل كرد كه امروز با شاه عراق بند و بست كند»! (نهضت امام خمینی، ج2، صص576-575)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓17مهر1357
🔹صبح امروز در پی تعطیلی مدارس #ساری شماری از دانشآموزان پسر پس از قراردادن قرآن روی سرهایشان اقدام به برپایی راهپیمایی کردند.این عده با حمله پلیس پراکنده شدند و پس از آن که مجدداً قصد راهپیمایی داشتند، پلیس با استفاده از گاز اشکآور آنها را پراکنده کرد.
بنابر گزارش روزنامه اطلاعات #آیتالله_سیدعبدالله_شیرازی از #مشهد تلگرافی به امام مخابره کرد. او ضمن ابراز نگرانی درباره مهاجرت امام به پاریس، از ایشان خواست تا در صورت امکان به ایران آیند.
🔸علمای کشور اندونزی در تلگرافی خطاب به امام، نسبت به رفتار حکومتهای #عراق و #کویت ابراز انزجار کردند.
🔹عصر امروز امام از اقامتگاه موقت خود به خانهای در #نوفللوشاتو 35کیلومتری پاریس تغییر مکان داد.
🔸حجتالاسلام و المسلمین #سیدمحمود_ضیابری از سوی #جامعه_روحانیت_گیلان تلگرافی به #پاریس مخابره کرد و خواستار بازگشت امام به ایران شد. ایشان همچنین با ارسال تلگرافی به #ژیسکار_دستن رئیس جمهور فرانسه، از ایشان خواست تا مقدم امام را گرامی داشته و اقدامات لازم را جهت تأمین آزادی و امنیت و شئونات معظم له معمول دارد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص115-122
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آزادی مجتهد شهید و شایعهسازیهای ارتجاع نجف علیه ایشان
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/110
🔹به دنبال آزادى و بازگشت حاج سيدمصطفى خمينى به #نجف_اشرف، عوامل توطئهگر و مرموز حوزه نجف، بار ديگر به منظور ضربه زدن به امام و وارونه جلوه دادن حقايق، فرصت را مغتنم شمرده به شايعهسازىهايى دست يازيدند و در صدد برآمدند كه بازتاب مثبت و حماسهآفرين موضع امام و شهيد سيدمصطفى خمينى در برابر رژيم عراق را در ميان مردم آن كشور از ميان ببرند.
🔸به دنبال آزادى او، يكباره در نجف شايع كردند كه دستگيرى او مانورى بيش نبوده است و در حقيقت او از طرف پدرش به منظور راهنمايى دولت عراق جهت كوبيدن آقاى حكيم به بغداد رفته است! و در آنجا عمدهترين مسألهاى كه مطرح شده است، راه تضعيف آقاى حكيم بوده است!
🔹اين تبليغات زهرآگين و خلاف واقع بهشدت دنبال مىشد و طبق برنامه ويژهاى، در هر مجلس و محفلى مطرح مىشد و روى آن با آب و تاب فراوانى بحث و گفتگو به عمل مىآمد، حتى در مجالس ويژه بانوان، زنانى كه در اين جريان توجيه و بسيج شده بودند بهشدت روى اين موضوع عارى از حقيقت كه «خمينى به حزب بعث عراق وابسته است»! تبليغ مىكردند.
🔸گفتنى آنكه به رغم اين تبليغات حسابشده، حقيقت امام و راه و روش او براى آنان كه او را مىشناختند تا آنجا روشن و مشخص بود كه اينگونه ياوهسرايىها و برچسبها و سمپاشىها نمىتوانست اشعه فروزان آن را از ديدهها پوشيده دارد، تا آنجا كه زن بیسوادى كه حتى جمهورى را با پادشاهى فرق نمىگذاشت، در يكى از مجالس ويژه بانوان آنگاه كه برچسب وابستگى امام به رژيم عراق را شنيد با پوزخندى اظهار داشت: «اگر خمينى اهل بند و بست بود، همان ايران مىماند و با شاه ايران مىساخت! چرا زندان و تبعيد و آوارگى را تحمل كرد كه امروز با شاه عراق بند و بست كند»! (نهضت امام خمینی، ج2، صص576-575)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓18مهر1357
🔹 آیتالله #سیدمحمود_ضیابری با ارسال تلگرافی به #ژیسکار_دستن رئیس جمهور فرانسه از وی خواست تا مقدم امام را گرامی داشته و امنیت ایشان را فراهم کند.
🔸 #سولیوان سفیر آمریکا با #محمدرضا_پهلوی در تهران دیدار کرد. او این ملاقات را طولانی و غمگین توصیف نمود و درگزارش خود به افسرده و عصبی بودن شاه و تلاش او بری یافتن راه حلی برای رفع مشکلات اشاره کرد.
🔹به مناسبت فرارسیدن اربعین شهدای میدان ژاله(میدان شهدا) و نخستین سالگرد شهادت #سیدمصطفی_خمینی، اعلامیهای با امضای 74 نفر از روحانیان منتشر گردید.در این اعلامیه با تجلیل از شهدای شهرهای کرمانشاه، خرمآباد، سنندج، مهاباد، آمل، بابل و دیگر شهرها، روز دوشنبه 24 مهر تعطیل اعلام شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص128-138
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش هواداران شریعتمداری در اغتشاشات ابتدای انقلاب اسلامی/1
بازخوانی یک روایت تاریخی کمتر شنیده شده؛ بهمناسبت اغتشاشات اخیر
🔹مقام معظم رهبری در تاریخ 11مهر1401 طی سخنانی تاریخی به بررسی ابعاد اغتشاشات اخیر پرداختند و در فرازی بسیار مهم، برخی خواص را، که توان کنترل احساسات خود را نداشتند و بدون تحقیق، سخنانی بر قلم و زبان جاری کردند، به تصحیح مواضع فراخواندند.
🔸در این میان، میدانداری #حوزویان_سکولار یا به تعبیر دقیقتر: #نوشریعتمداریها در ایجاد و بقای التهابات محرز است و سخنان صریح و شفاف رهبری نهتنها آنان را به عقلانیت و اعتدال بازنگرداند بلکه همچنان تلاش مذبوحانهای در شعلهور نگه داشتن اغتشاشات نشان میدهند.
🔹گفتنی است نوشریعتمداریها، بهپیروی از الگوی سیاسی خود یعنی سیدمحمدکاظم شریعتمداری همواره پای ثابت فتنهگری بودند. چنانچه شخص شریعتمداری و اتباع وی نیز در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آشوبطلبی و هرج و مرج را به اوج رسانده بود.
🔸در نمونهای تاریخی و فراموشناشدنی، اتباع شریعتمداری با همکاری گروهکهای تجزیهطلب و چپ، قم را به آشوب کشانده و با حمله به بیت مقدس امام خمینی هتاکی و جسارت را به اوج رساندند.
روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی را در اینباره خواهیم خواند:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/4958
https://eitaa.com/bonyadtarikh/4959
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی از حمله هواداران شریعتمداری به بیت امام خمینی
نقش هواداران شریعتمداری در اغتشاشات ابتدای انقلاب اسلامی/2
🔹در تاریخ 14دیماه ۱۳۵۸ شماری از عناصر #ساواکی، #فدائی، #منافق، #ملیگرا، #ليبرال، سرمایهدار و دیگر عناصر وابسته به سازمان که زیر عنوان « #حزب_خلق_مسلمان » فعالیت میکردند با چوب و چماق و دشنه و کارد به خیابانهای قم ریختند، عابرین بیگناه را مورد ضرب و شتم قرار دادند، سرها و دستها شکستند، به مغازههای مردم حمله کرده شیشههای مغازهها را خرد کردند و بسیاری از اجناس فروشگاه و داروخانه را از بین بردند و آنگاه با کمال وقاحت به طرف منزل امام یورش بردند و به مقام امامت و قیادت جسارت کردند که در حقیقت جسارت به ملت ایران و مستضعفین جهان بود.
🔸برای آگاهی بیشتر از تراژدی ننگینی که آن روز #چماقداران_شریعتمداری ساختند از دفتر خاطراتم کمک میگیرم و یادداشتهای آن روز خود را عینا در اینجا می آورم:
🔹« جمعه ۱۵ صفر/1400 - 14 دیماه/۱۳۵۸ »
«... امروز ساعت ۱۲ ظهر صدها نفر از چماق به دستان ضدانقلاب مركب از فدائیان ضدخلق، حزب کثیف دموکرات کردستان، باقیماندههای ساواک و دیگر عناصر وابسته به رژیم واژگون شده طاغوتی با .4 دستگاه اتوبوس وارد قم شدند و با شعار:
رهبر ما شر یعتمدار
زنده باد شریعتمدار
🔸با چوب و چماق تراژدی خونین چماق به دستان طاغوتی و خاطره شوم شترسواران #جنگ_جمل را به نمایش گذاشتند. هر کسی را که بر سر راه خود دیدند به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند، به مغازههای مردم حمله کردند و بسیاری از شیشههای مغازهها را شکستند و اجناس مغازهها را خورد کردند، پیرمرد کفاشی را که در خیابان ارم مغازه دارد به شدت مجروح نموده فرق او را شکافتند و مغازه کفاشی او را در هم کوبیدند، عکس امام را هر جا که یافتند به انتقام #شاه_فراری پاره کرده به جای آن عکس #شریعتمداری را نصب کردند و آنگاه به خانه امام یورش بردند که با عکسالعمل شدید پاسداران مواجه گردیده عقبنشینی کردند.
🔹رعب و وحشت بسیاری از زنان و کودکان را فرا گرفته بود و بعضی از پیر زنان را دیدم که به شدت میگریستند. اهالی #قم با خشم و عصبانیت شدیدی به این صحنه ننگین مینگریستند و میرفتند که با حملهای قهرمانانه کار چماقداران شریعتمداری را یکسره کنند ليكن ماشینی با بلندگو از طرف #امام مردم را دعوت به صبر و متفرق شدن و عدم واکنش در مقابل این توطئه میکرد و این موجب شد که تودهها به خود اجازه عکسالعمل ندهند.
🔸چماق به دستان آنگاه که به گمان خود انتقام شاه و اربابان آمریکائی او را از امام و مردم مظلوم قم گرفتند در ساعت ۲ بعدازظهر پا به فرار گذاشتند و صحنه را ترک کردند. ساعت ۳ بعدازظهر سیل جمعیت به طرف چهار راه بیمارستان و خیابان ارم سرازیر شد. ابتدا مردم به مغازههائی که از طرف چماقداران در هم شکسته شده بود سرکشی کردند و یکایک جنایتهای هواداران شریعتمداری را از نظر گذراندند. اینجا بود که احساسات مردم یکباره تحر یک شد و انبوه جمعیت دست به تظاهرات زدند شعارهای:
🔹حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله
به جز امام خمینی ما رهبری نداریم
🔸کسی که رای نداده
حق نظر نداره
🔹در فضا طنین افکند و به تدریج اوج احساسات بحدی بالا گرفت که یکباره شعار: شریعتمداری اعدام باید گردد
مرگ بر شریعتمدار جای شعارهای پیشین را گرفت. هرجا عکس شریعتمداری دیده میشد به دست مردم پاره شد و عکس بزرگی از امام در چهار راه بیمارستان نصب گردید.
🔸و در این هنگام بار دیگر از طرف امام دستور آمد که مردم از دادن هرگونه شعار تحریکآمیز خودداری کنند و از اجتماع و ازدحام بپرهیزند. و این فرمان امام چند بار از بلندگوهای صحن مطهر و مساجد قم پخش شد و نیز ماشینی که با بلندگو در شهر میگردید مرتب آن را اعلام میداشت.
(شریعتمداری در دادگاه تاریخ، صص182-180)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واکنش مردم به اغتشاشگری هواداران شریعتمداری
نقش هواداران شریعتمداری در اغتشاشات ابتدای انقلاب اسلامی/٣
🔻روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی از واکنش مردم به حمله هواداران شریعتمداری به بیت امام خمینی
شنبه ۱۹ صفر/١۴٠٠ - ۱۵ دیماه/۱۳۵۸
🔹درجه تنفر و انزجار مردم قم نسبت به آقای شریعتمداری به حدیست که میتوان آن را با تنفر نسبت به شاه در دوران سلطنت او مقایسه کرد. هرگاه نقش بازدارنده و کنترل امام نبود، ممکن بود مردم خشمگین از شریعتمداری چیزی باقی نگذارند.
🔸امروز خیابانهای قم مملو از جمعیت بود، زن و مرد، بزرگ و کوچک همانند سیل به خیابانها ریخته بودند و عليه او تظاهرات میکردند. شعارهائی که امروز مردم میدادند چنین بود:
🔹هم مرجعی هم رهبری خمینی
روح منی بت شکنی خمینی
🔸حزب فقط حزب الله
رهبر یکیست روح الله
🔹به جز امام خمینی
ایران ندارد رهبری
🔸خمینی عزیزم
بگو که خون بریزم
🔹نهضت ما حسینیه
رهبر ما خمينيه
🔸جمهوری اسلامی
چماق به دست نداره
🔹آنکس که رای نداده
شیشه شکن میاره
چماق به دست میاره
🔸و شعارهای تند و قهرآمیزی نیز به گوش میرسید از قبیل:
مرگ بر سه مفسد روزگار
کارتر و سادات و شریعتمدار
...
🔹خلخالی مفسدش کن
ریششو بکن ولش کن
🔸اکثر مغازههایی که به وسیله چماقداران قدارهبند دیروز مورد هجوم قرار گرفته و شیشههای آن در هم شکسته است اطلاعیهای به شرح زیر به درب مغازهها چسبانده است:
به دست چماقداران شریعتمداری درهم شکسته شده است.
این سند جنایت چماق به دستان شریعتمداری است...
(شریعتمداری در دادگاه تاریخ، صص١٨٢)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام و افشای طرح حکومت اسلامی در نجف
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/111
🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث #حكومت_اسلامى را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد.
🔸واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمىدانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مىباشد و چه مىخواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند #كاپيتولاسيون و قطع رابطه با #رژيم_صهيونيستى و... خواستههاى امام تأمين مىشود و مبارزه پايان مىپذيرد، شمارى نيز مىپنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است.
🔹طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پردههاى ابهام را كنار زد...
🔸امام نخستين شخصيت سياسى ايران در تاريخ معاصر بود كه #رژيم_شاهنشاهى و سلطنتى را مردود شمرد و عموم ملت را در راه واژگونى رژيم شاه و نظام شاهنشاهى به مبارزه همهجانبه و فراگير فراخواند، چنانكه طرح حكومت اسلامى نيز در تاريخ سياسى و اسلامى ايران براى نخستين بار از سوى امام مطرح شد.
🔹طرح حكومت اسلامى از طرف امام در آن روزهاى سياه يأسبار كه غول مهيب اختناق گلوها را مىفشرد و حق نفس كشيدن به مستضعفان نمىداد، شايد كارى بيهوده، بىثمر و ناممكن به نظر مىرسيد؛ ليكن بايد دانست كه «... مردان بزرگ كه داراى سطح فكر وسيعى مىباشند، هيچگاه مأيوس نگرديده و به وضع فعلى خود كه در زندان و اسارت به سر مىبرند و معلوم نيست كه آزاد مىشوند يا نه نمىانديشند و براى پيشبرد هدف خويش در هر شرايطى كه باشند طرح نقشه مىكنند كه بعداً اگر توانستند شخصاً آن طرح را به مرحله اجرا در آورند و اگر خودشان فرصت نيافتند، ديگران هر چند بعد از 200 سال، 300 سال ديگر دنبال آن طرح بروند و اجرا نمايند و اساس بسيارى از نهضتهاى اشخاص بزرگ هم، به همين صورت بوده است...». (ولايت فقيه يا حكومت اسلامى؛ درس 5، ص 29) (نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓19مهر1357
🔹به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهدای میدان ژاله و سالگرد شهادت #سیدمصطفی_خمینی، #آیتالله_محمد_صدوقی اعلامیهای منتشر و روز 24 مهر را تعطیل اعلام کرد. ایشان همچنین در این اعلامیه یاد شهدای شهرهای کرمانشاه، مهاباد، بانه، سنندج، خرمآباد، آمل و بابل را گرامی داشت.
🔸بنا بر گزارش بولتن محرمانه خبرگزاری پارس جیمی کارتر در مصاحبه ای از شاه دفاع کرد.
🔹عصر امروز هیچ روزنامهای در تهران انتشار نیافت.
🔸امام در پاسخ به نامه #آیتالله_مرعشی نجفی که توسط فرزندش به پاریس فرستاده بود، چنین نوشتند: «... اینجانب به واسطه فشار عراق به تصویب شاه معلومالحال که مملکت اسلامی را تا سرحد سقوط رسانده است، از #نجف به خارج آمده بلکه بتوانم برای این ملت محروم کاری بکنم. ما همه موظف هستیم که از پا ننشینیم تا سقوط سلسله بی حیثیت پهلوی.»
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص141-153
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رژیم پهلوی و برپایی جشن بر خرابههای مملکت
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/1
رژیم شاه در شرایطی به جشن 2500 ساله با آن هزینه سنگین و کمرشکن پرداخت که ایران در عقب ماندگی و فقر و بد بختی به سر می برد./شاید در منطقه ایران عقب مانده ترین کشور بود.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیال خام شاه
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/2
شاه فکر میکرد با این جشنها بتواند مردم رو متوجه خود کند و موقعیتی برای خود کسب کند./بازخوانی گزارش روزنامه اطلاعات در تاریخ 8 اسفند 1350 از اوضاع اسفناک محله جوادیه تهران...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db