eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
694 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/1 پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 6 آیا فشار و شکنجه زندانیان، آنان را به اعتراف در پشت تلویزیون وامی‌دارد یا خم رنگ‌رزی در زندان قرار دارد که وقتی پای زندانی به آنجا می‌رسد فوراً رنگ می‌گیرد و از این رو به آن رو می‌شود؟ در زنــدان بی‌تردید خم رنگرزی نیست که زندانیان را رنگ کند و دگرگون سازد، لیکن عواملی در این تحول و دگرگونی نقش دارند که ما به برخی از آن اشاره می‌کنیم: 🔹1. خودباختگی بیشتر عناصر روشنفكرمآب تا وقتی كه در جو قرار دارند، در جمع یاران و همكاران هستند و در محافل روشنفكری خودنمایی می‌كنند، خیلی ادعا دارند و رجز می‌خوانند و به اصطلاح «هل من مبارز» می‌طلبند لیكن به محض این‌كه پایشان به زندان رسید بدون این‌كه كوچک‌ترین فشاری بر آنان وارد شود با 180 درجه چرخش، به سازش و كرنش روی می‌آورند و تسلیم می‌شوند. با نگاهی گذرا به پرونده و پیشینه این قبیله در دوره ستمشاهی می‌بینیم، غالب روشنفكرهایی كه ادعای مبارزه داشتند، به محض اینكه به زندان گسیل میشدند بدون اینكه حتی یك سیلی بخورند، می‌بریدند و سر تسلیم فرود می‌آوردند... 🔸2. ارائه اسناد و مدارک غیر قابل انکار آن گاه که متهم در زندان با اسناد و مدارک روشنی از جانب بازجو رو به رو می‌شود که عملکردهای ریز و درشت او را كه ضدنظام، ملّت و کشور انجام داده است، به نمایش می‌گذارد و خیانت‌های او را برملا می‌کند، بی‌تردید خود را می‌بازد، تسلیم می‌شود و راه سازش و همکاری را در پیش می‌گیرد. کسانی که در دوران و یا در این دوره چند صباحی را در زندان گذرانده باشند، می‌دانند بزرگترین ضربه روحی برای زندانی وقتی است که دریابد همه کارها و فعّالیّت‌های سری و زیرزمینی او کشف شده و بازجو از رازهای ریز و درشت او باخبر است، که در آن لحظه به طور کلی از پا در می‌آید و اگر از ایمانی استوار برخوردار نباشد به اصطلاح معروف «به غلط کردن می‌افتد». 🔹3. شکسته شدن جو بسیاری از کسانی که در صحنه سیاسی به مبارزه و رویارویی با نظام برمی‌خیزند، هدف مشخص و مقدسی ندارند و با تأثیرپذیری از موجی که در اطراف‌شان پدید می‌آید به جنب و جوش می‌آیند، جو گیر می‌شوند و همراه موج ایجاد شده حرکت می‌کنند، شعار می‌دهند، به کارهایی دست می‌زنند و ناخودآگاه به سمت و سوی نامشخصی حرکت می‌کنند. اما در زندان به دور از آن محیط کاذبی که در اطرافشان ایجاد شده بود، به خود می‌آیند، از خود می‌پرسند که چرا در زندانم؟ چه هدفی مرا به این بند کشانده است؟ می‌بیند که هدف برجسته‌ای نداشته و درواقع، قربانی جنجال و تشویق و تعریف کسانی شده است که دور او را گرفته بودند و معلوم نیست روی چه انگیزه‌ای برای او «به به، چه چه» میزدند و او را جلو می‌بردند. از این رو، متنبه و پشیمان می‌شود و زبان به عذرخواهی می‌گشاید و یک سلسله واقعیت‌ها را بازگو می‌کند. 🔸4. فریب خوردگی برخی از کسانی که در فعّالیّت‌های سیاسی شرکت می‌کنند و یا به عملیاتی دست می‌زنند و ضد نظام کاری صورت می‌دهند، بر این باورند که به راستی در راه خدمت به ملّت، کشور و حتی انقلاب اسلامی گام برمی‌دارند و با جریان‌هایی که بر خلاف مصالح مردم و اسلام کار می‌کند، رویارویی و مبارزه می‌کنند. لیکن در زندان با دلایل و مدارکی رو به رو می‌شوند که در می‌یابند آلت دست شده‌اند، فریب خورده‌اند، باندهای مرموز و قدرت‌طلب آنان را برای پیشبرد اغراض خویش - نه مصالح مردم و اسلام و انقلاب - فریب داده و کورکورانه به دنبال خود کشانده‌اند. از این رو، سخت به خشم می‌آیند و برای جبران گذشته به بیان یک سلسله حقایق می‌پردازند و از گذشته‌ها اظهار پشیمانی می‌کنند. 🔹5. ناامیدی و سرخوردگی برخی از کسانی که جمهوری اسلامی به کاری دست زده‌اند، بر این باور بودند که به زودی و با یک خروش و خیزش و سر و صدا، بر موج سوار می‌شوند و به قدرت می‌رسند و اصولاً برای این‌که از مقام و منصبی که به زودی برای عده‌ای فراهم می‌شود محروم نشوند، همرنگ جماعت شده و به موج پیوسته‌اند، لیکن یک باره چشم باز می‌کنند، می‌بینند به جای نشستن بر مسند قدرت در گوشه زندان نشسته و آب خنک می‌خورند، از این رو، ناامید و سرخورده می‌شوند و برای نجات خود به یک سلسله اعترافات دست می‌زنند. آن‌ها نه مرد رزم بوده و نه حال و حوصله زندان و محرومیت اینگونه‌ای داشته‌اند، سوراخ دعا را گم کرده و سر از زندان در آورده‌اند. 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/2 🔸6. آگاهی و بیداری بحث‌های علمی، منطقی و مستدلی که برخی از بازجویان دانا و با تجربه با متهم در زندان دنبال می‌کنند، گاهی در ایجاد تحول، دگرگونی و آگاهی زندانی نقش بسزایی دارد و زندانی اگر به بیماری عناد، غرض‌ورزی، کینه‌توزی و... دچار نباشد در برابر منطق و استدلال علمی، تسلیم می‌شود و عذاب وجدان از جفایی که با موضع‌گیری‌های ناروای خود بر ملّت، کشور و انقلاب روا داشته است او را بر آن می‌دارد که با یک سلسله اعترافات و بازگو کردن حقایق، جبران مافات کند و آب رفته را به جوی باز آورد. 🔹7. تاکتیک و ترفند برخی از متهمان که پس از زندانی شدن به مصاحبه تلویزیونی می‌پردازند، در راه رویارویی با انقلاب و نظـام جمهوری اسلامی مأموریت‌هایی دارند که می‌بینند اگر در زندان بمانند، آن مأموریت‌ها از دست خواهد رفت و نقشه‌ها نقش بر آب خواهد شد، از این رو، به شکل تاکتیکی به توبه می‌پردازند، از گفتار و رفتار گذشته اظهار پشیمانی می‌کنند تا کیفر سنگینی نبینند و هرچه زودتر آزاد شوند و بتوانند توطئه‌های براندازی و مأموریت‌های شیطانی خود را دنبال کنند. 🔸برخی نیز در مفاسد اخلاقی کثیفی غوطه‌ورند و پرونده سنگین و ننگینی در زمینه مسائل اخلاقی، مالی و... دارند و می‌کوشند با یک سلسله موضع‌گیری‌های مردمی و مصاحبه‌های تلویزیونی از برملا شدن آن مفاسد و زشت‌کاری‌ها پیشگیری کنند و سرشت زشت خود را کماکان پوشیده دارند. 🔹این عوامل و عوامل دیگری در مصاحبه تلویزیونی متهمان زندانی نقش اصولی و ریشه‌ای دارد، اما آن چه در سؤال آمده است «فشار و شکنجه»! باید بدانید که هیچ نوع فشار و شکنجه‌ای نمی‌تواند زندانی را اینگونه به نطق آورد و به سخنرانی و مصاحبه دامنه‌دار و گسترده تلویزیونی وادارد. فشار و شکنجه تنها می‌تواند او را ناگزیر سازد که در پشت تلویزیون به اظهار ندامت و پشیمانی بپردازد و درخواست عفو و بخشش کند که در این مصاحبه‌های تلویزیونی زندانیان، کمتر دیده شد. منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها، صص227-222 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نفاق سبز.pdf
212.7K
نفاق سبز و نظریه دستکش مخملی در دستی آهنین 🔹انقلاب اسلامی در میان شگفتی‌های جهانیان و به ویژه غرب به پیروزی رسید و با پایداری در برابر همه سختی‌ها به بالندگی خود ادامه داد. ابرقدرت‌ها برای جلوگیری از وقوع در ایران بسیار تلاش کردند ولی از آن‌جا که کوشش‌هایشان به سرانجام نرسید، به این فکر افتادند که با کمک ایرانیان سرسپرده غرب، انقلاب را از مسیر اصلی منحرف کرده و نظام مورد نظر و دست‌نشانده خود را در ایران روی کار بیاورند. غرب‌گرایان ایرانی از دو دهه گذشته تاکنون بیش از پیش این تئوری را دنبال می کنند. 🔸آن‌ها با پیروی از روش‌هایی که پیش از این در دیگر نقاط جهان، به‌ویژه به پیروزی رسیده، در پی دستیابی به آرمان‌های اربابان غربی خود هستند. برای رسیدن به این آرمان ، اعتراضات بدون خشونت ولی گسترده بیش از روش‌های دیگر مورد توجه قرار گرفت که از آن به نام‌های یا نیز یاد شده است. این مقاله در نظر دارد آشوب‌ها یا به اصطلاح جنبش‌های کاذب پس از انقلاب را بررسی کرده و پیشینه اینگونه حرکت‌ها را در دیگر نقاط جهان واکاوی نماید... 📎ضمیمه: مقاله «نفاق سبز و نظریه دستکش مخملی در دستی آهنین»، دکتر مظفر نامدار، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره20، تابستان1388. 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ریاست بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: امروز دفاع از امام در حکم قاچاق است آنچه در این مصاحبه خواهید دید: 🔻علل ناشناخته ماندن امام 🔻نقش مقام معظم رهبری در تبیین ابعاد شخصیتی امام خمینی 🔻تبیین نگاه امام نسبت به فعالیت بانوان 🔻مردم همان مردم دوران انقلاب هستند. برخی می‌گفتند مردم به بن‌بست رسیدند، امام فرمود شما به بن‌بست رسیده‌اید. 🔻میدان مبارزه امروز، میدان مقاومت و راه مقاومت است. 🔻 ببینید مقام معظم رهبری چقدر برای مردم وقت صرف می‌کنند با آن مسئولیت سنگین و گرفتاری‌هایشان دائما با اقشار مختلف و گروه‌های مختلف [مردم] برنامه می‌گذارند و طرح‌های سازنده می‌دهند اما متأسفانه با برنامه‌های ایشان تشریفاتی برخورد می‌شود. این خیانت است. 🔻بسیاری از طرح‌هایی که امام در کشف اسرار (سال1323) ارائه کرد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌اجرا درآمد. 🔻امام روزی خطر رژیم صهیونیستی را در سال 1341 اعلام کرد که بسیاری از رجال سیاسی رژیم صهیونیستی را یک رژیم مترقی می‌دانستند./امام فلسطینی‌ها را به‌راه آورد. 🔻وقتی امام به جماران آمدند حتی اجازه رنگ زدن به دیوار حسینیه را هم ندادند. امام انقدر نسبت به این مسائل حساس بودند. چگونه روح امام از وضعیتی که امروز [از نظر تشریفات در حرم ایشان است] رنج و زجر نمی‌کشد؟! فیلم کامل مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در آپارات: https://www.aparat.com/v/wA0PR 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گزارش ویژه خبرگزاری صدا و سیما قم از کتاب عمار انقلاب 🔹کتاب عمار انقلاب عنوان کتابی است که بعد از وفات آیت‌الله مصباح یزدی به چاپ رسید تا از خدمات و زحمات عمار انقلاب سخن بگوید. کتابی که تدوین آن سه سال به‌طول انجامید و مجاهدت‌های علمی و فرهنگی ایشان را در کنار اقدامات سیاسی و مبارزاتی ایشان نمایان کرد. 🔸این کتاب از تولد علامه مصباح یزدی تا پیروزی انقلاب اسلامی است یعنی بین سال‌های 1313 تا 1357 و دارای هشت سرفصل است و با گذشت سه سال از عروج ملکوتی علامه مصباح یزدی به چاپ چهارم رسیده است. کتابی که مطالعه آن برای رسیدن به اندیشه و تفکرات آیت‌الله مصباح توصیه می‌شود. راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: چهارراه شهدا-بوستان کتاب خیابان معلم-مجتمع ناشران-کتابفروشی انتشارات شهید کاظمی ارسال پیام به: @nasrollahabadi 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.17.pdf
1.53M
حضور فعال آیت‌الله مصباح در گروه سرّی 11 نفره انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و نهم 🔹در میان انبوه اسناد مرتبط با ، اعلامیه تاریخی مرحوم ‌الله_شهبازی از خان‌های کوه مره سرخی فارس، جالب توجه است که در آن رسماً از امام(ره) پشتيبانى به عمل آمده بود. مبارزات عشایر در حمایت از نهضت امام(ره) و امتداد آن، به فرهنگ عامیانه عشایر تبدیل شده بود. 🔸توجه یک فاضل حوزوی در تراز آیت الله مصباح، به تحولات سیاسی دورترین نقاط ایران، نشانگر التفات ایشان به عمق راهبردی نهضت امام خمینی(ره) است. 🔹اشاره به «بحران بی‌سابقه» در «وضع داخلی و سیاست خارجی مملکت»، از نگاه کلان نگر آیت ‌الله مصباح به اوضاع ایران در ابتدای دهه 1340 حکایت می‌کند. 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،17خرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.20.pdf
1.79M
زمینه تأسیس جامعه مدرسین از فعالیت‌های گروه 11 نفره انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهلم آن‌گونه که ملاحظه شد، در روایت مقام معظم رهبری دقت نظر جالبی وجود دارد که اولاً بین مجموعه‌های مختلف که در دل حوزه علمیه قم شکل گرفت، خلط نشده است، ثانیاً به نقش آیت ‌الله مصباح در گروه سری 11 نفره با تفصیل اشاره کرده‌اند. کتابت و دبیری جلسات و اختراع خط مختص خود برای نگارش صورت جلسات، دو موضوع مهم در این گزارش تاریخی است... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،20خرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.22.pdf
2.07M
ذوالشهادتین امام(ره) انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهل و یکم 🔹...آیت ‌الله مصباح...: «[امام خمینی] کتاب‌های فقهی داشتند که طلبه‌ها دوست داشتند چاپ شود و استفاده کنند. آقای پیشنهاد کردند که بیاییم کتاب طهارت ایشان را چاپ کنیم. 🔸ظاهراً‌ بانی آن، مرحوم آقای بودند. ایشان اقدام کردند که کتاب‌های امام چاپ شوند، چون خود امام که حاضر نبودند این کار را بکنند. من یک مقداری با تصحیح کتاب آشنایی داشتم. برای چاپ اقدام کردیم و تصحیح آن را هم بنده به عهده گرفتم. بعضی جاها نیاز بود که مطلب با خود ایشان در میان گذاشته شود، چون اشتباهی در نوشتن وجود داشت و یا نیاز به تغییر لفظی بود... 🔹از آن‌جا ارتباط نزدیک با ایشان برقرار شد. امام هم عنایت و لطف خاصی به بنده داشتند. در مواردی بنده افرادی را برای گرفتن اجازه در امور حسبیه، خدمت‌شان معرفی می‌کردم. به رغم این‌که ایشان برای صدور اجازه، مقید به دو شاهد بودند، اما در این‌گونه موارد به بنده اکتفا می‌کردند و اجازه صادر می‌فرمودند. آقای مسعودی نقل می‌کرد که امام فرموده بودند که ایشان «ذوالشهادتین» است، در حالی که در مورد دیگران دو شاهد می‌خواستند.» 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،22خرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.24.pdf
1.68M
پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهل و دوم ...تکاپوی فکری و فرهنگی آیت‌الله مصباح در دوران مبارزه، از جهت مرزبانی عقیدتی و تقویت بعد فکری مبارزات حائز اهمیت است و مواردی مانند انتشار «نشریه انتقام» نیز گرچه در قالب قلم و ‌اندیشه تجلی یافته و از این جهت، مصداقی از مبارزات نرم است اما حساسیت‌های فوق‌العاده ساواک و بازتاب آن در صفوف مبارزاتِ میدانی نشان می‌دهد که اقدامی کاملاً منحصر به فرد و مصداق بارز مبارزه حادّ سیاسی است... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،24خرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعلام ارتداد جبهه ملی 🔻 | 25 خرداد 🔹...من نصیحت می‌کنم، این جمعیت متدین را، و آقای را، الآن هم من نصیحت می‌کنم که آقا شماها دست بردارید از این سنگ‌اندازی جلوی چرخ اسلام، دست بردارید از این تضعیف مجلس و تضعیف روحانیت و تضعیف ملت و تضعیف روحیه ملت و تضعیف روحیه ارتش. دست بردارید از این امور، و بیایید در میدان با برادران دیگرتان بنشینید؛ شما رئیس جمهور قانونی باشید؛ روی قوانین عمل کنید. شما وکلایی هستید در مجلس، محترمید، متدینید؛ جدا کنید حساب [خودتان‌] را از مرتدها. این‌ها مرتدند. 🔸«جبهه ملی» از امروز محکوم به ارتداد است. بله، «جبهه ملی» هم ممکن است بگویند که ما این اعلامیه را نداده‌ایم. اگر آمدند در رادیو امروز بعد از ظهر آمدند در رادیو اعلام کردند به این‌که این اطلاعیه‌ای که حکم ضروری مسلمین، جمیع‌مسلمین، را «غیر انسانی» خوانده، این اطلاعیه از ما نبوده؛ اگر این‌ها اعلام کنند که از ما نبوده، از آن‌ها هم ما می‌پذیریم...(25خرداد1360، صحیفه امام، ج14، صص463-462) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db