eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢شبکه مبارزاتی شیعه ✳️به مناسبت میلاد حضرت امام هادی علیه‌السلام 🔹«حضرت هادی علیه‌السلام چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند...در همین شهر #سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی علیه‌السلام جمع شدند و حضرت توانست آن‌ها را اداره کند و به وسیله آن‌ها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام- با نامه‌نگاری و... برساند. 🔸این شبکه‌های شیعه در #قم، خراسان، ری، مدینه، #یمن و در مناطق دوردست و در همه اقطار دنیا، همین عده توانستند رواج بدهند و روز به روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی این کارها را در زیر برق شمشیر نیز تیز و خون‌ریز همان شش خلیفه و علی‌رغم آن‌ها انجام داده است.»(مقام معظم رهبری، انسان 250 ساله ص323-322) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢درس امام به مدعیان نوظهور مرجعیت 📜«بسمه تعالی احمد عزیز، ان شاء الله تعالی سلامت باشید. حال من بحمدالله خوب است و کسالت مزاجی ندارم؛ البته کسالت روحی زیاد است. لازم است تذکر دهم که ممکن است در این اوقات در آن‌جا مسائلی مربوط به طرح شود یا خدای نخواسته کمشکش بین جوان‌ها شروع شود. شما و تمام دوستان این‌جانب باید از این مسائل برکنار باشید و یک کلمه دخالت نکنید؛ چنان‌چه در این‌جا نیز همین امر را سفارش داده‌ام؛ البته اثبات و نفی‌ای نباید داشته باشید...» 🔹این متن نامه‌ای است که امام خمینی قدس سره پس از رحلت به فرزندشان مرحوم سید احمد خمینی دادند؛ زمانی که مقلدین ایشان به دنبال مرجعی جدید می‌گشتند و همان‌طور که از متن نامه پیداست نه تنها ایشان به دنبال مطرح کردن خود نبودند بلکه اطرافیان را نیز از این کار بر حذر می‌داشتند. ◀️سیره زعمای دین و مراجع حقیقی تقلید برای عموم درس اخلاقی زنده است. درسی که متأسفانه برخی به آن التفاتی ندارند و در زمان حیات اساتید خویش به چاپ عمومی رساله می‌پردازند و به دنبال مقام و منصب می‌گردند و همین مقام‌طلبی بهترین دلیل برای عدم صلاحیت ایشان برای مرجعیت است که البته با هوشیاری و مراکز متعهدی هم‌چون جامعه مدرسین هیچ‌گاه به این جایگاه مقدس نخواهند رسید. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢گوشه‌ای از سیره اخلاقی امام قدس سره در زمینه 🔻🔻بازنشر به مناسبت منصب‌طلبی مدعیان نوظهور مرجعیت🔻🔻 ✳️14 گام تا امام✳️ گام اول: تقوای فردی و سیاسی 🔵تقوا و یکی از ویژگی‌های بارز و همیشگی امام خمینی (قدس سره) بود. تقوایی که وجه تمایز او با بسیاری از سیاست‌ورزان بود و به فعالیت او قداست و نورانیت ویژه‌ای بخشید. 🔆این ویژگی در تمام حالات امام جلوه داشت. گزیده‌ای از جلد اول نهضت امام خمینی که توسط حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، هنگام تبعید امام (قدس سره) به نجف نوشته شده است، کوتاه‌جلوه‌ای است از آن تقوای دائمی و مستحکم: « امام خمینی در سایه خودسازی و تهذیب نفس موفق شد که از بسیاری صفات و شیوه‌های ناموزون و رذایلی که دامن‌گیر بعضی از مقامات روحانی می‌باشد دور بماند و دامان والای خود را از آلودگی‌های نامجویی، خودنمایی، جاه‌طلبی، ریاکاری و دیگر صفات رذیله، پاک و مبرا نگه دارد و به مشتهیات دنیا بی‌اعتنا باشد. 🔹از روز جوانی که به مقام اجتهاد رسید تا به امروز که بر کرسی قیادت و امامت نشسته است، در راه شناساندن خود و به دست آوردن مقام و مسند، کوچک‌ترین گامی برنداشته است و وجوهات شرعیه و حقوق نیازمندان و رنجبران را صرف نامجویی، مسندیابی و نکرده است. اصولا از بساط ریاست و مقام و لوازم آن به گونه‌ای تنفر و انزجار دارد و دوری می‌گزیند که انسان از مردار گندیده فرار می‌کند و در حقیقت این ریاست است که به دنبال امام خمینی رفته است؛ و اگر احساس خطر برای اسلام و جامعه اسلامی نبود، او هرگز به این وادی قدم نمی‌گذاشت و این مسند و مقام را به اهلش واگذار می‌کرد. چنان‌که در دوران زندگی 60 ساله خویش چنین کرد و کوچک‌ترین گامی در راه به دست آوردن مقام و مسند برنداشت. عکس و رساله خود را تا روزهای آغاز نهضت (که مردم چاپ و پخش کردند) اجازه چاپ و پخش نداد و تازه در آن شرایطی که فریاد مقلدین از نداشتن توضیح المسائل او به آسمان بلند شد، فقط چاپ آن را اجازه داد و از وجوهات شرعیه صرف چاپ آن نکرد و بودجه اولین چاپ توضیح‌المسائل او، از طرف خود مردم جمع‌آوری و تأمین شد و تا روزی که در قم می‌زیست، حتی یک جلد رساله به طور رایگان در اختیار کسی نگذاشت و اصولا در منزل او رساله یافت نمی‌شد. 🔹امام خمینی به سحرخیزی، تهجد و راز و نیاز به درگاه خداوند بی‌نیاز در نیمه‌های شب از جوانی اهتمام داشته و دارد و این برنامه را هرچند دیر خوابیده و خسته و ناراحت باشد ترک نمی‌کند و می‌توان گفت که هیچ‌گاه پیش از اذان صبح چشمان او در خواب نیست. اکنون در نجف اشرف نیز برنامه ویژه او در امر زیارت، عبادات و اعمال مستحبه هیچ‌گاه ترک نمی‌شود. در این سال‌هایی که در نجف ا قامت دارد، در زمستان و تابستان، در شب‌های بارانی و سرد و... مرتب سر ساعت 3 (3ساعت بعد از غروب) در حرم مطهر حضرت امام علی ابن ابی‌طالب (علیه‌السلام) می‌باشد و جز در موارد استثنایی (هنگام بیماری یا برقراری حکومت نظامی) این برنامه را ترک نکرده است.»(نهضت امام خمینی ج1 ص41-40) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻🔻تقوای فردی و سیاسی امام خمینی/بخش دوم🔻🔻 💢بازنشر به مناسبت منصب‌طلبی مدعیان نوظهور مرجعیت💢 البته باید گفت که تقوا و خودسازی عمیق اسلامی دو بعد دارد: «تقوای فردی» و « »و همان‌طور که تقوای فردی به معنای رعایت احکام الهی و تحقق آیات و روایات شریف در زندگی فردی است؛ تقوای اجتماعی و سیاسی نیز به معنای تلاش برای تحقق آیات و احکام در عرصه جامعه و در سطح جهان است کما این‌که حرکت امام (قدس سره) محدود به مرزهای کشور نبود بلکه ایشان مطابق با آیات قرآن کریم و بر اساس تقوای دینی و سیاسی تحولی اساسی را در جهان اسلام پایه‌گذاری کردند: ◀️«هرچند که سابقه به دو سده اخیر بازمی‌گردد، اما اگر این حرکت را در یک منحنی رسم کنیم، حرکت امام خمینی (ره) را در قالب انقلاب اسلامی ایران طی این دویست سال در قله این منحنی می‌توان ترسیم نمود. با توجه به رهبری امام خمینی (ره) در رویارویی با قدرت‌ها و به پیروزی رساندن یک انقلاب و راهبری موج بیداری اسلامی و مواجهه با مسائل آن به واقع باید عصر حاضر را عصر امام خمینی (ره) دانست که ویژگی مهم آن احیای اسلام و ارزش‌های الهی و معنوی، بیداری اسلامی، شجاعت و اعتماد به نفس ملت‌ها در برابر زورگویی‌های مستبدان و مستکبران است. در واقع انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات عمیق شد که نیروی محرکه لازم را برای حرکت‌های انقلابی جدید تحت عنوان بیداری اسلامی بر سه پایه مهم ایجاد کرد: 1. بازگشت به اسلام ناب که در صدر اسلام توانست بر قدرت‌های بزرگ آن زمان غلبه کند. 2. وحدت جهان اسلام که استعمار سالیان دراز تلاش کرد تا با تکیه بر اصولی چون تفرقه بینداز و حکومت کن میان فرقه‌های مختلف اسلامی فاصله بیشتری بیندازد. 3. استکبارستیزی و مقابله با کفر و الحاد و طاغوت.»(شاخصه‌های تمدن اسلامی و انطباق آن با مؤلفه‌های بیداری اسلامی، احمدرضا بهنیانفر، ص184، فصلنامه 15 خرداد، شماره 34، زمستان91) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️آیا می‌دانستید سیا و موساد هم در بیت آقای منتظری نفوذ کرده بودند؟ 💢رد پای سیا و موساد در بیت آقای منتظری 🔻صفحه پاورقی روزنامه کیهان با نقل بخشی از کتاب روزگار قائم‌مقامی به مسئله نفوذ سرویس‌های جاسوسی بیگانه در بیت آقای منتظری پرداخت. در بخشی از آن می‌خوانیم: ◀️« نفوذ و سرمایه گذاری های اطلاعاتی خارجی بر بیت آقای ، جای بررسی جدّی دارد. دکتر اکبر_ولایتی در مصاحبه ای سرنخی از این مهم را ارائه کرده است: 🔹«زمانی که من وزارت خارجه بودم، به مرور با اطلاعاتی که از سیستم اطلاعاتی کشور کسب کردیم، فهمیدیم یکی از سفارتخانه های یک کشور عربی که ظاهر انقلابی هم داشت، در بیت آقای منتظری نفوذ کرده است! وقتی سفر کردم به آن کشور، رئیس آن کشور با اعتراض به من گفت چرا ، آقای منتظری را از قائم مقامی کنار گذاشت!؟… ما از طریق مطلع شدیم سفارت خانه آن کشور عربی در بیت آقای منتظری نفوذ دارد و حتی سفیرش به آنجا رفت و آمد داشت.» 🔗پیوند متن : https://b2n.ir/01653 🔻قسمت‌های پیشین روزگار قائم‌مقامی در صفحه پاورقی کیهان: 🔹روزی که چهره جنایت‌کارانه منافقین رو شد: https://eitaa.com/bonyadtarikh/619 🔸تو دهنی مردم به منافقین: https://eitaa.com/bonyadtarikh/625 🔹مظلوم‌نمایی منافقین با سوء استفاده از قائم‌مقام رهبری: https://eitaa.com/bonyadtarikh/630 🔸اسارت منتظری در باتلاق اطلاعاتی منافقان: https://eitaa.com/bonyadtarikh/640 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نابودی اسرائیل نزدیک است 🖊 #برجام امضا شد و خیال سران اسرائیل نسبت به بقای این رژیم تا حدی آسوده شد. امّا سخنان صریح و حکیمانه مقام معظم رهبری خواب آرام آن‌ها را به کابوسی وحشت‌ناک تبدیل کرد: ❇️«بعد از اتمام این #مذاکرات_هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را می‌کنیم. بنده در جواب عرض می‌کنم اوّلاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام #رژیم_صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیاً در همین مدّت هم روحیّه‌ی اسلامیِ مبارز و حماسی و #جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت؛ این را بدانند.» ۹۴/۶/۱۸ ⬅️اکنون با گذشت حدود چهار سال از این سخنان دلایل نابودی قریب‌الوقوع رژیم صهیونیستی را واکاوی می‌کنیم: کوتاه ؛ در خصوص دلایل نابودی رژیم صهیونیستی. 📽مشاهده در آپارات: 🔹🔸https://b2n.ir/53184 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢وقتی آقای منتظری از قاتل‌ها و تجزیه‌طلب‌ها حمایت می‌کند ❌آزادی‌عضو مرکزیت سازمان «پیکار» به دستور آقای منتظری ◾️یکی از مشکلات قضایی ابتدای انقلاب، #دخالت‌های_ناپخته و ساده‌اندیشانه آقای منتظری بود که به نجات جمع کثیری از #جنایت‌کاران_حرفه‌ای و ضربه جانی و مالی به مردم و کشور منتهی شد. 🗞صفحه پاورقی #کیهان با نقل برشی از کتاب #روزگار_قائم‌مقامی این موضوع حساس را بررسی نموده است. در بخشی از آن می‌خوانیم: ◀️«...به عنوان نمونه می توان از آزادی « #نوشین_نفیسی » با اصرار آقای منتظری یاد کرد. وی از اعضای مرکزی #سازمان_مجاهدین بود که با نام تشکیلاتی «ثریا» به همراه همسرش با نام مستعار حسین و نیز بهمن محمودی با نام مستعار سیاوش، اعضای رهبری #جناح_انقلابی_پیکار را تشکیل می دادند. «سازمان پیکار در راه آزادی طبقه کارگر»، پس از تغییر ایدئولوژی سازمان در آذر ۵۷ تشکیل شد و در آشوب های کردستان و خوزستان نقش جدی داشتند. نوشین نفیسی در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد اما با دخالت های آقای منتظری در اقدامی نادر از مجازات نجات یافت و در نهایت آزاد شد! ... پیوند متن: https://b2n.ir/44312 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢گلایه‌های شهید ربانی شیرازی از اختلاف میان انقلابی‌ها 🔹اختلاف آفت انقلاب‌هاست و یکی از نقشه‌های اساسی استکبار تفرقه‌افکنی با هدف سلطه بر ملت‌هاست. عالمان هوشیار انقلابی همواره با نظارتی دقیق در صدد رفع اختلافات شخصی و جزئی میان شخصیت‌های مبارز اصیل بوده‌اند. ◀️متنی که پیش رو دارید؛ بخشی از نامه‌ای است که هشت سال پیش از پیروزی انقلاب و در سال 1349 به حجت‌الاسلام و المسلمین نوشته‌اند و در آن از بروز اختلاف میان انقلابی‌ها گله می‌کنند و ایشان را به حفظ و کنار گذاشتن دعوت می‌کنند. توصیه‌ای که همیشگی است و با توجه به وقایع اخیر و اختلاف میان برخی مسؤولین رده بالای کشور بازخوانی آن ضرورت بیش‌تری دارد: 📜«در پاسخ از خبرهايى كه بيش [و] كم مى‏رسد گله‏گذارى كنم، دوستانى كه مراجعت مى‏كنند نوعاً اختلافات دوستان و كناره‏گيرى بعضى و تغيير روش ديگرى را به سوغات مى‏آورند... 🔹نمى‏دانم آيا موقع بيدارى فرا نرسيده؟ وقت آن نشده كه روش خلاف اسلامى سابقين متروك شود؟ اگر ما كه خود را انقلابى و مبارز فكر مى‏كنيم، در وحلۀ اول، انقلاب در درون خود ايجاد نكنيم و با نفاق، ، تك‏روى مبارزه نكنيم، كه بكند؟ 🔸مگر نه اين است كه جهاد با نفس، اكبر از جهاد با دشمن است؟ مگر اين نيست كه موجب شكست از دشمن است؟ مگر ما به ديگران حمله نمى‏كنيم و خواهان نيستيم؟ حاصل آنكه مگر ما نمى‏خواهيم مسلمان واقعى باشيم و به اسلام واقعى عمل كنيم؟ مگر اسلام نمى‏گويد: واعتصموا بحبل‏اللّه‏ جميعاً و لاتفرقوا، و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم. 🔹ديگران خيال مى‏كنند كه اينها دستورات اخلاقى است و اخلاقيات ملزمى براى عمل ندارد، ما كه مى‏دانيم اينها است و واجب‏الاجراست، چرا عمل نكنيم؟ ... انقلابى اساسى در خاورميانه شروع شده و به مرزهاى ايران كشيده، خواه ناخواه عوامل داخلى و خارجى كوشش مى‏كنند انقلاب را نابود كنند. »(نهضت امام خمینی جلد 2 ص748-747) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📜نامه شهید ربانی شیرازی به حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی ◀️1. با توجه به هجمه رسانه‌ای استکبار علیه برخی شخصیت‌های متعهد ضروری است #جبهه_انقلاب هوشیارتر عمل کند و اجازه تخریب شخصیت آن‌ها را ندهد. 🔸2. شخصیت‌هایی که در رأس برخی نهادها قرار گرفته‌اند باید بدانند که هجمه رسانه‌ای دشمن علیه آنان با هدف جدا کردن‌شان از رهبری و نظام اسلامی صورت گرفته است. داشتن ظرفیت؛ #حلم_انقلابی و تشخیص درست و به موقع مصلحت برای این بزرگواران ضروری‌تر از گذشته شده است. ◀️3. محور اتحاد در نظام اسلامی؛ «ولایت‌فقیه» و «ملاک‌های انقلابی مبتنی بر اسلام ناب محمدی» است که در زمان ما مصداق قطعی « #حبل_الله » است. دور شدن از این دو عنصر بر اساس دل‌خوری‌های شخصی یا هر دلیل دیگر عامل اصلی تفرقه و اختلاف است. امید است مسؤولین مربوطه با هوشیاری و بصیرتی نافذ هم‌چون گذشته به این دو محور تکیه کنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢آقای منتظری؛ شریک جنایات مجاهدین خلق 🗞روزگار قائم‌مقامی در صفحه پاورقی کیهان 🖊«برخی از اعضای آزاد شده منافقین توسط آقای منتظری، به نیروهای حاضر در عملیات #فروغ_جاویدان (مرصاد) پیوسته بودند. به شهادت منابع رسمی منافقین، تقریباً یک پنجم از کشته شدگان منافقین در #عملیات_مرصاد، از همین اعضای زندانی آزاد شده توسط آقای منتظری بودند...» ◀️روزگار قائم‌مقامی در شماره‌های قبل روزنامه کیهان: 🔆روزی که چهره جنایت‌کارانه منافقین رو شد: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/619 🔆تودهنی مردمی به منافقین: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/630 🔆مظلوم‌نمایی منافقین با سوء استفاده از قائم‌مقام رهبری: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/630 🔆اسارت منتظری در باتلاق اطلاعاتی منافقان: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/640 🔆ردپای موساد و سیا در بیت آقای قائم‌مقام: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/658 🔆آزادی عضو مرکزیت سازمان «پیکار» به دستور آقای منتظری: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/660 ✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مخالفت صریح آیت‌الله کاشانی به برقراری رابطه استعماری با انگلیس ⚫️روزی که دولت اعلام تجدید رابطه بدهد روز عزای ملی است 🔽به مناسبت سال‌روز 28 مرداد 🔹 با وقوع کودتای ۲۸ مرداد و روی کار‌آمدن ، وی به عادی‌سازی روابط بین ایران و انگلیس تن می‌دهد و با وجود مخالفت‌های و دانشجویان در جلوگیری از برقراری رابطه، اعلامیه مشترکی از طرف دولت دو کشور صادر می‌شود: 📜«دولتین ایران و انگلیس تصمیم گرفته‌اند روابط سیاسی را برقرار سازند و هریک به‌زودی سفیرکبیر به کشور دیگری اعزام دارند. سپس در نزدیک‌ترین موقعی که مورد موافقت طرفین باشد در باب حل اختلافات مربوط به که اخیراً موجب تیرگی روابط بین آن‌ها شده شروع به مذاکره نمایند...» ◀️این موضوع با مخالفت شدید آیت الله کاشانی روبه رو شد از این رو وی در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی علل و موجبات قطع رابطه با انگلستان را بیان می کند، مصاحبه ای که زاهدی از انتشار آن در روزنامه ها جلوگیری به عمل آورد. ❓سوال: نظر حضرت عالی درباره تجدید رابطه با چیست؟ 🔹آیت‌الله کاشانی: مکرر نظر خود را اظهار کرده‌ام، در اعلامیه‌ای که ۲۰ روز قبل داده‌ام باز گفتم. علاوه بر اینکه روابط روی علل و موجبات قطع شده و آن علل و موجبات هنوز موجود است و تا آن علل موجود باشد تجدید رابطه غلط است، برای این‌که انگلستان برخلاف حق و حقیقت و قانون دنیا که ما را مختار کرده نفت را ملی کنیم، ما را کرده و غالبا سفارت انگلستان در ایران دسایس تخریب نهضت را فراهم می‌کرد. 🔸به این جهت قنسول‌هایشان (کنسولگری‌ها) که سمت داشتند اخراج و سفارتشان که تخریب این نهضت حیاتی ملت را می‌نمود از این جهت بسته و قطع روابط شد. 🔹من که از ۲۴ سالگی تا به حال همیشه در مقابل انگلیسی‌ها چه در بین النهرین و چه در ایران فداکاری کرده‌ام زیربار نمی‌روم و ملت شریف ایران هرگز تن به این ذلت نخواهد داد... 🔸روزی که دولت اعلام بدهد روز عزای ملی است و باید مردم نوار سیاه به سینه خود نصب کنند و به علاوه هر مغازه با خط درشت به مغازه خود بنویسند و اظهار تنفر از انگلیسی‌ها و مساعدین آن‌ها چه خارجی و چه عمال داخلی بنمایند.(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳۲،ص۲۶۶، تابستان ۹۱) ✳️پی‌نوشت: با وجود تمام خیانت‌ها و علیه ایران، هنوز هم غرب‌زدگانی هستند که با امضای برجام‌های 2 و 3 بخواهند آمریکا و انگلیس را به سلطه سابق‌شان بر کشور برگردانند. آن‌ها نشان دادند که اهل همراهی با جانیان بین‌المللی هستند و از این‌که با آنان تجدید رابطه کنند ابایی ندارند. با خیانت‌های تمام‌ناشدنی استکبار؛ روزی که دولت تجدید رابطه با آمریکا و سایر مستکبرین را اعلام کند؛ روز عزای ملی است که البته با وجود جبهه انقلابی که عمری را در فداکاری برای میهن و علیه استکبار گذرانده آن روز هرگز نخواهد رسید. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مصدق؛ حامی قسم‌خورده محمدرضا پهلوی ⚫️به مناسبت سال‌روز 28 مرداد 🔹براندازی به این سادگی‌ها نبود. گذشته از دستگاه امنیتی رژیم پهلوی که از هیچ جنایتی ابا نداشت؛ فرهنگی غلط وجود داشت که به هیچ‌کس اجازه حرکت علیه سلطنت را نمی‌داد. همین دیدگاه باعث شد امثال با وجود قدرتی که به برکت حمایت روحانیت داشتند شاه را نگه دارند و البته شاه نیز جواب خوش‌خدمتی آنان را داد و با یک کودتای آمریکایی-انگلیسی آنان را به دادگاه تاریخ تحویل داد: 🔸«اینگونه القاء شده بود که در حرکت ها و جنبش های سده پیشین، هدف براندازی هیچگاه مطرح نباشد.از طرفی مردم ایران در آن پایه از رشد و آگاهی نرسیده بودند که در راه واژگونی رژیم پادشاهی به مبارزه برخیزند. و بر این باور بودند که حتی اگر یک مو از سر شاه کم شود ایران از دست می رود. 🔹برخی از گروه های سیاسی مانند جبهه ملی و نهضت آزادی نیز بر همین باور بودند. نهضت آزادی در اساسنامه خود با صراحت اعلام کرد که اصل سی و ششم متمم قانون اساسی را که می گوید:« سلطنت مشروطه از طرف ملت به وسیله مجلس موسسان به شخص اعلیحضرت شاهنشاه رضاشاه پهلوی تفویض شده و در اعقاب ذکور ایشان نسل در نسل برقرار خواهد بود» پایبند است و آن را قبول دارد. می گویند که به مصدق گفته شد که « کلک شاه را بکند» و به سلطنت او پایان دهد. او پاسخ داد که من در مجلس شورای ملی به کلام الله مجید یاد کرده ام به شاه خیانت نکنم»!! امام با اشاره به این سستی نامبرده در برابر شاه چنین اظهار کردند: 🔻« ..قدرت دست دکتر مصدق آمد لکن (او) اشتباه هم داشت. یکی از اشتباهات این بود آن وقتی که قدرت دستش آمد این(شاه) را خفه اش نکرد که تمام کند قضیه را ، این، هیچ کاری برای او نداشت، برای اینکه ارتش دست او بود، همه قدرت دست او بود، این ( شاه) هم.. آن وقت ضعیف بود و زیر چنگال او بود، لکن غفلتی شد..«امام خمینی، ج۴، ص۳۷۱» (فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۵، ص۶۶، بهار۹۲) ✳️پی‌نوشت: یکی از برنامه‌های جبهه غرب‌گراست.شبه‌روشنفکران خوب می‌دانند که طی چند دهه حضور در مناصب حساس سیاسی(پیش از انقلاب و پس از آن)، کارنامه قابل قبولی ندارند بنابراین مجبورند که با قهرمان‌سازی خود را نزد ملت معتبر جلوه دهند. نمونه واضح این قهرمان‌سازی، جناب مصدق بود. شخصی که نه قهرمان مبارزه علیه انگلیس و استکبار بود و نه شخصیتی ضد سلطنت و اگر در زمینه ملی‌سازی صنعت نفت توفیقی داشت، به برکت مجاهدت روحانیت اصیل بود. پروژه قهرمان‌سازی شبه‌روشنفکران امروز هم ادامه دارد. آیا این جریان می‌خواهد از شخصیت‌های غرب‌گرایی چون دکتر ظریف، مصدقی دیگر بسازد؟ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢توهم پشتیبانی ⚫️به مناسبت سال‌روز 28 مرداد 🔹« در جنبش ملی شدن نفت وقتی با قیام ۳۰ تیر به رهبری ، قوام السلطنه سقوط کرد و به قدرت بازگشت دیگر نیازی به واقعیت های جامعه ایران نداشت. 🔸او به دلیل بهره گیری از مشاوران غیر قابل اعتماد گرفتار این شد که مشکل اصلی ناتوانی و ناکامی‌های دولت وی و در رأس آن است. 🔹مصدق با اخذ اختیارات فرا قانونی و انجام قانونی و انحلال مجلسی که رئیس آن آیت الله کاشانی بود و انجام انتخابات فرمایشی تمام واقعیت های بقای دولت خود را یکی پس از دیگری به دست خود منهدم کرد و حتی به نامه خیرخواهانه آیت الله کاشانی در صبح روز کودتا که او را از وقوع یک کودتا که او را از وقوع یک کودتا با خبر می کرد به توهم اینکه مستظهر به پشتیبانی ملت است اعتنایی نکرد. اما وقتی در بعدظهر روز ۲۸ مرداد سال ۳۲ شد مصدق استعداد آن را نداشت که حتی یک نفر از مردمی را که او مدعی بود مستظهر به پشتیبانی آن هاست، برای مقابله با کودتا به خیابان بیاورد. 🔸 مشاوران مصدق آن چنان مرزهای بین واقعیت و خیال را در هم آمیخته بودند که نتیجه ای جز واگریی از یک جنبش بزرگ اجتماعی و مردم به همراه نداشت. (فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۶،تابستان ۹۲) ✳️پی‌نوشت: دنباله‌روهای اندک مصدق امروز هم زنده‌اند. کسانی که توهم پشتیبانی ملت را دارند و پس از رسیدن به قدرت دم از رفراندوم می‌زنند. آن‌ها نمی‌دانند که پشتیبانی ملت از آنان صرفا به دلیل حمایت از نظام و رهبری است و الا چه مصدق‌ها که آمدند و آن‌گاه که علیه فقیه زمان جبهه گرفتند ملت پشتیبانی خود را از آنان قطع کرد. معدود رفراندوم‌طلب‌هایی را، که خود در صدر برخی نهادهای رده بالا هستند، باید نامید؛ هرچند ممکن است طبق شرایط کشور یک بر سر کار باشد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔵پروژه قهرمان‌سازی امروز : ظریف مثل مصدق ◀️پروژه قهرمان‌سازی توسط جریان #غرب‌زده هم‌چنان پیگیری می‌شود: دیروز #مصدق و امروز ظریف. 🔻اما رسانه‌های شبه‌روشنفکر شاید نتوانند به راحتی از #ظریفِ_برجام قهرمانی ملی بسازند. مصدق نقشی هرچند اندک در ملی شدن صنعت نفت کشور داشت اما ظریف با انعقاد قراردادی ناقص به نام برجام به صنعت هسته‌ای ضربه زد و در نهایت منفعت خاصی را هم نصیب کشور نکرد. 🔹شاید تمام این هزینه‌کردها با نگاهی به انتخابات دو سال آینده بوده؛ اما هرچه هست شاید بهتر باشد که این رسانه‌ها امکانات خود را برای شخص دیگری هزینه کنند چراکه نه ظریف مصدق است نه ملت ایران، مردمِ زمان مصدق. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
«قاعده‌ی #حکومت و اقتدار و قدرت‌مداری در #جامعه‌ی_اسلامی، با #غدیر معیّن شد و پایه‌گذاری شد؛ اهمّیّت غدیر این است. اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهم‌تر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند. معلوم شد که در جامعه‌ی اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیاده‌خواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوت‌رانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام این‌جوری است. این قاعده در غدیر وضع شد. وقتی این قاعده وضع شد، آن‌وقت «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»؛ دیگر دشمن‌ها از این‌که بتوانند مسیر این #دین را تغییر بدهند مأیوس میشوند؛ چون مسیر دین آن وقتی تغییر پیدا میکند که آن نقطه‌ی اصلی، آن هسته‌ی اصلی تغییر پیدا کند؛ یعنی هسته‌ی قدرت، #هسته‌ی_مدیریّت، هسته‌ی ریاست؛ اگر تغییر پیدا کند.»(مقام معظم رهبری 1395/6/30) #غدیر #عید_غدیر #عید_غدیر_مبارک @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢پازل تفرقه 🔹« #شياطين دنبال اين هستند كه ايجاد اختلاف كنند، دو دستگى بگويند هست، لكن بحمد اللَّه ملت ما و خصوصاً، روحانيت ما اشخاصى هستند كه چهرهشان نورانى است و ... همه با هم هستند؛ دو جبهه نيست.»(صحیفه امام ج21 ص47) 🗞فضای رسانه‌ای کشور طی سه روز گذشته عرصه جولان شیاطین رسانه‌ای شده است. کسانی که در ابتدا تلاش داشتند با هجمه علیه یکی از شخصیت‌های برجسته انقلابی؛ پروژه #مرجع‌سازی خود را پیش ببرند امّا با سد مستحکم #جبهه_انقلاب مواجه شدند. اکنون همان طیف دست در دست رسانه‌های بیگانه هم‌چون BBC، VOA،دویچه‌وله، العربیه و...؛ پروژه تفرقه‌افکنی میان جبهه انقلاب را آغاز کرده‌اند. فتنه‌ای که قطعا با هوشیاری شخصیت‌های انقلابی ناکام خواهد ماند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢برخورد با نفوذی ها 🔹سیره اعلی الله مقامه الشریف در برخورد قاطع با درسی فراموش ناشدنی برای همگان به ویژه بزرگان و صاحب منصبان است. 🔸نمونه ها برای این بعد از کنش سیاسی امام فراوان است و در ادامه به یک مورد اشاره می کنیم. 🔹جایی که امام اعلی الله مقامه الشریف در تبعیدگاه ثانوی خود یعنی هستند و نفوذی دستگاه جاسوسی انگلیس تلاش دارد به بیت ایشان نفوذ کند: " به منظور راه‏يابى به پيشگاه امام چند بارى به نجف رفت و براى ملاقات با امام تلاش‏هاى گسترده‏ اى كرد، ليكن به هر درى زد بى‏نتيجه بود و امام از پذيرش او سرسختانه خوددارى مى‏كرد. ◀️ سرانجام او ناچار شد همانند به همراه استاندار كربلا بدون اطلاع قبلى و بدون معرفى خود در تاريخ 10 آذر 1348 به منزل امام برود و از اين راه با امام ديدار كند. 🔸امام در اين ديدار حتى كلمه ‏اى با او سخن نگفت و به سخنان او نيز به هيچ‏ وجه پاسخ نداد و همانند هميشه سخنان استاندار را نيز بى‏پاسخ گذاشت. 🔹[یکی از نزدیکان امام] نقل كرد كه با دريافت خبر ديدار تيمور بختيار با امام، فوراً به حضور امام رفتم و بدون تحقيق و آگاهى از چگونگى رفتن بختيار به حضور ايشان، لب به انتقاد گشودم و اظهار داشتم: 🔸«چگونه مى‏شود توجيه كرد منزلى كه روزى مهندس به آن راه نداشته و راه نيافته است امروز پذيراى عنصر معلوم‏ الحالى چون بختيار باشد؟!». 🔹 امام پاسخ گفت: من هيچ‏گونه سابقه ذهنى به آمدن او نداشتم و استاندار كه تقاضاى ملاقات كرد نيز كوچكترين اشاره‏ اى به همراه بودن بختيار با خود را نكرد و حتى در مجلس نيز او را به من معرفى نكردند. فقط در رفت و آمد از احترامى كه استاندار نسبت به او مى‏كرد و خودش كه به فارسى سخن مى‏گفت متوجه شدم كه بختيار است و براى آنكه ديگر چنين سوءاستفاده‏اى به عمل نيايد، در نظر دارم كه هر وقت استاندار تقاضاى ملاقات كرد، موافقت خود را مشروط بر اين كنم كه رجال غير عراقى به همراه او نباشند. (نهضت امام خمینی ج2 ص586) ✳️پی نوشت: امروز نیز در مراکز حساس به ویژه و شهر مقدس حضور دارند. ◀️کسانی که به اعتراف خود گماشته برخی شخصیتهای غرب زده هستند و کارنامه آنها نشان می دهد در چند مقطع حساس به و اختلاف افکنی در سطوح ملی پرداخته اند. ✳️با توجه به اهمیت حفظ و انسجام در شرایط فعلی کشور ضرورت دارد نهادهای قضایی با و سایر نفوذیهای فتنه گر محیط کشور را برای رشد و پیشرفت هرچه بهتر مهیا کنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢برخورد شدید شهید سیدمصطفی خمینی با نفوذی غرب‌زده 🔹« در تاريخ خردادماه 1349 آقاى صادق قطب‏زاده براى نخستين بار به آمد و در شب يكشنبه 31 خرداد ماه در منزل برادر به سر برد. بايد تأكيد كنم، شناختى را كه ملت عزيز ايران امروز از آقاى ‏زاده پيدا كرده است، برادر شهيد در همان يك شب از او به دست آورد و براستى دريافت كه او چه عنصر خطرناكى براى انقلاب ايران خواهد بود. 🔸گويا وضع امروز و سوءاستفاده‏هايى را كه آقاى قطب‏زاده و باند او، از و رهبر آن به عمل آورده و سپس توطئه‏هايى را كه عليه انقلاب و به كار گرفت با چشم دل مى‏ديد، و از اين رو به شدت رنج مى‏برد. بارها به من و ديگر برادران روحانى توصيه مى‏كرد كه از هرگونه همكارى و حتى ديدار با قطب‏زاده بپرهيزيم و خود نيز از آن شب كه قطب‏زاده در منزلش بود تا روزى كه به شهادت رسيد ديگر حاضر نشد كه با او روبه‏رو شود و تلاش‏هاى همه جانبۀ آقاى قطب‏زاده براى تنها يك ساعت ديدار و گفتگو با آن شهيد آگاه با شكست روبه‏رو شد ◀️و جالب آنكه آقاى قطب‏زاده در سال 1350 ـ كه بار ديگر راهى نجف شده بود ـ پس از ورود، ساك دستى خود را به دست يكى از افرادى كه در منزل امام كار مى‏كرد ـ به‏نام غلامرضا ـ داد تا به منزل شهيد سيدمصطفى خمينى ببرد و به او خبر دهد كه آقاى قطب‏زاده به آنجا وارد خواهد شد! در حضور شهيد حاج سيد مصطفى بودم كه غلامرضا ساك او را آورد و پيام او را به آن شهيد رسانيد؛ ليكن او با عصبانيت ساك را به بيرون افكند و به غلامرضا گفت: از قول من به او بگو كه حق آمدن به منزل مرا ندارد! 🔹فرداى آن روز آقا سيدمصطفى در بيرونى منزل نشسته بود، آقاى قطب‏زاده وارد شد و به او سلام كرد، شهيد سلام او را پاسخ داد و روى خود را از او برگردانيد و پس از لحظه‏اى از جا برخاست و از مجلس بيرون رفت. اين برخورد قاطع و انعطاف‏ناپذير آن شهيد با آقاى قطب‏زاده براى بسيارى از افراد كه از ماهيت او آگاهى نداشتند شگفت‏آور بود و برخى نيز به حاج سيد مصطفى اعتراض مى‏كردند كه شما چگونه افراد را به حضور مى‏پذيريد و با آنان به گفتگو مى‏نشينيد، ليكن از پذيرش و گفتگو با آقاى قطب‏زاده سر باز مى‏زنيد؟ 🔸او پاسخ مى‏داد كه فرق يك ماركسيست با صادق قطب‏زاده، فرق و است. وقتى كه با يك ماركسيست روبه‏رو مى‏شوم مى‏دانم كه طرف حساب چكاره است اما در برخورد با افرادى مثل قطب‏زاده نمى‏دانم طرف حساب من كيست و چكاره است و از اين آمد و رفت چه نقشه‏اى در سر دارد، آنچه برايم مسلم است اين است كه قطب‏زاده و قطب‏زاده‏ها در راه نيستند و به روحانيت ايمان ندارند و خلاصه آدم‏هاى مرموزى به نظر مى‏آيند و لذا ترجيح مى‏دهم كه اصلاً از هرگونه تماس و مذاكرات با اينگونه افراد پرهيز كنم تا از شرّشان درامان باشم.»(نهضت امام خمینی ج2 ص591-590) ✳️پی‌نوشت: حوزه علمیه به عنوان مرکز تصمیم‌سازی و فرماندهی عمومی همواره مورد توجه بوده و هست. گرچه امروز نیز قطب‌زاده‌ها و در حوزه مقدسه قم حضور دارند اما نیز زنده‌اند و قطعا نخواهند گذاشت اهداف شوم لیبرال‌مسلک‌های منافق در قم و نظام اسلامی محقق شود و تاشناسایی و محاکمه و کوتاه کردن دست همه نفوذی‌ها به روشنگری‌های خود ادامه خواهند داد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 مبارزه از زندان ✳️ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام 🔹« ائمه ما- عليهم السلام- كه همه‌شان كشته شدند، براى اين [بود] كه همه اينها مخالف با بودند. اگر امام‌هاى ما تو خانههايشان مى‌نشستند و عرض مىكنم، آن‌طورى كه اينها مى‌گويند ... مردم را دعوت مى‌كردند به و ؛ اين‌ها كه محترم بودند، روى سرشان مى‌گذاشتند آن‌ها ائمه ما را، لكن آنها مى‌ديدند هر يك از [ائمه] حالا كه نمى‌تواند لشكركشى كند، از باب اينكه مقتضياتش فراهم نيست، دارد زيرزمينى اينها را از بين مى‌برد اينها را مى‌گرفتند، حبس مى‌كردند. 🔸ده سال در حبس آنها بودند. براى نماز و روزه بود كه حبس كردند را؟ چون نماز مى‌خواند؟ چون روزه مى‌گرفت؟ چون مردم را دعوت مى‌كرد به [پيروى از] و ... [كه] شما برويد و با آنها بسازيد؟ هر چه آنها ظلم مى‌كنند شما حرف نزنيد؟! يا قضيه اين نبوده است آنها از باب اينكه مى‌ديدند اين خطرناك است براى دولت خطرناك است، براى قدرت‌ها اين‌ها خطرناك بوده‌اند براى اين‌ها؛ از اين جهت، اين طور شد كه آنها را حبس كردند، كشتند، [اذيت] كردند، تبعيد كردند.» (صحیفه ج4 ص21) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢ثروت؛ ابزار یا هدف؟ 🎙30تیر1398 در آستانه شهادت شهیدان رجایی و باهنر با و سایر دولت‌مردان دیدار داشتند و بیانات مهمی را در دو محور « » و « » داشتند. ایشان در بخش اقتصادی سخنان خود؛ پس از تبیین راه‌کارهای کلان کشور به هدف نبودن «ثروت» از دیدگاه اسلام اشاره کردند و فرمودند: 🔹« از نظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن کشور، مطلوب نیست بلکه هدفِ پیشرفت اقتصادی، تأمین و ریشه کن کردن است وگرنه مانند کشورهای پیشرفته ای مثل می شویم که همچنان مشکلات عمیقی دارند.» ◀️این نکته ژرف و بسیار مهمی است که در وصیت‌نامه سیاسی-الهی امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف نیز تبیین شده است: 🔸« وصيت من به مجلس و شوراى نگهبان و و و شوراى قضايى آن است كه در مقابل احكام خداوند متعال خاضع بوده؛ و تحت تأثير تبليغات بى‏محتواى و قطب ملحد اشتراكى و كمونيستى واقع نشويد، و به مالكيت و سرمايه ‏هاى مشروع با حدود اسلامى احترام گذاريد، و به ملت اطمينان دهيد تا سرمايه‏ ها و فعاليتهاى سازنده به كار افتند و دولت و كشور را به خودكفايى و صنايع سبك و سنگين برسانند. 🔹و به ثروتمندان و پولداران مشروع وصيت مى‏كنم كه خود را به كار اندازيد و به فعاليت سازنده در مزارع و روستاها و كارخانه‏ ها برخيزيد كه اين خود است. 🔸و به همه در كوشش براى وصيت مى‏كنم كه خير دنيا و آخرت شماها رسيدگى به حال محرومان جامعه است كه در طول تاريخ ستمشاهى و خان خانى در رنج و زحمت بوده‏ اند. و چه نيكو است كه طبقات تمكن‌دار به طور داوطلب براى زاغه و چپرنشينان مسكن و رفاه تهيه كنند. و مطمئن باشند كه خير دنيا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است كه يكى بى‏خانمان و يكى داراى آپارتمان‌ها باشد.»(صحیفه ج21 ص445) ✳️از دیدگاه اسلام ثروت صرفا ابزاری برای پیش‌برد اهداف بندگی است و نه راهی برای برتری‌جویی. این نکته‌ای است که نظام سرمایه‌داری غرب و که در دایره جهانی شدن و می‌اندیشند توانایی درک و همراهی با آن را ندارند. امید است با بصیرت هرچه بیش‌تر؛ در عرصه اجرایی کشور فعال شود تا رشد حقیقی کشور و نابودی فقر و محرومیت را بیش از پیش مشاهده کنیم. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢دادستان دلسوز ⚫️به مناسبت شهادت شهید لاجوردی 🔆محمدعلی امانی فرزند مرحوم حاج سعید امانی، از یاران و همکاران می‌گوید: 🔹«یادم هست که فردی اظهار می‌کرد که است و در زندان هم بسیار بر این مسأله تأکید داشت. شهید لاجوردی به او می‌گفت که تو در واقع هستی و ظاهرا این ادعا را می‌کنی. شاهد بودم که حدودی دو ماه، ساعت‌ها پس از اتمام کارش در زندان می‌ماند و با او صحبت می‌کرد و همه ادله‌هایی را که به او ثابت می‌کرد که مسلمان است، برایش مطرح می‌ساخت و گاهی تا پاسی از شب با او صحبت می‌کرد. 🔸او پس از صحبت‌های زیادی که با شهید لاجوردی داشت، به این اعتقاد رسید که مسلمان است و شهادتین گفت. شهید لاجوردی تا زمانی که آن فرد به این اعتقاد نرسید، همه توانش را به کار گرفت تا او را به مسیر اصلی برگرداند و همه وقتش را می‌گذاشت و برایش هیچ فرقی نمی‌کرد که در موقعیت دادستانی هست یا جای دیگر، در دوره تصدی ، هر هفته برای زندانی‌ها مراسم مختلف مذهبی داشتیم.»(روزگار قائم‌مقامی ص178-177) ✳️پی‌نوشت: مدعیان آزادفکری از و همواره نظام را متهم می کنند به اینکه انحرافات عقیدتی و سیاسی را با عکس العمل سخت و خشونت بار پاسخ می دهد. اما تاریخ پرافتخار نظام اسلامی نشان داد که در کشور؛ لاجوردی‌ها را دارد که حتی برای مجرمان (ولو مجرمان امنیتی) نیز دلسوزی می کند و تلاش می کند با کار فکری-فرهنگی آنان را به مسیر صحیح بازگرداند. ◀️آری؛ جریان انقلابی لاجوردی ها را دارد و البته و به اصطلاح روشنفکر نیز را داشته که جواب انحرافات اجتماعی را با پونزچسبانی می دادند. جریانات و شبه روشنفکر بهتر است پیش از متهم نمودن ؛ تاریخ را مطالعه کند تا دانسته یا ندانسته خطاهای هم قطاران خود را به دیگران نسبت ندهد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.