eitaa logo
اندیشکده برهان
153 دنبال‌کننده
74 عکس
1 ویدیو
3 فایل
Borhan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بلایای اقتصاد غیر پاسخگو و مسئولیت ناپذیر، دست پخت خام فروش بنا داریم در مجموعه‌ای از پیامها، به بررسی نتایج حاکم بودن اقتصاد متکی به خام فروش منابع(بخصوص ) بپردازیم، کاری که قطعا برای بررسی علمی راه‌های رسیدن به ضروری است: 1️⃣ درآمدهای رانتی سبب می‌گردد تا دولت از اتکای به مردم جامعه شانه خالی کرده و خود در برابر آن را نپذیرد. دولتی که می‌تواند بدون وجود مردم و همراهی آنان به تقویت بنیان‌های اقتصادی خود بپردازد و کسب درآمد کند دلیلی برای پرداختن به امر حضور مردم در اقتصاد نخواهد دید. این درآمدها می‌توانند حتی رهبران جوامعی که در آن به شیوه‌های قدرت توزیع می‌شود را به هوس انحصار قدرت انداخته و آنان را از مسیر اتکای به و برآورده کردن اهداف آنان دور کند. در واقع درآمدهای نفتی ریشه استقلال دولت از مردم می‌باشد که در نهایت منجر به زوال استقلال کشور خواهد شد. در جامعه‌ای مثل ایران رکن رکین است که در کنار اسلامیت نظام می‌تواند تضمینی برای مبانی و اهداف جمهوری اسلامی باشد؛ اما اگر یک مقام دولتی ارشد در توهم ناشی از درآمدهای بادآورده قرار بگیرد، دیگر احساس نخواهد کرد که برای رسیدن به اهداف نیازمند یاری مردم می‌باشد. این اتفاق به تمام زیر بخش‌های اصلی به خصوص اقتصاد و فرهنگ آسیب خواهد زد. 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ مدیریت ناکارآمد احتمال در سال 1399 به دلیل وابستگی به فروش نفت خام پس از انقلاب نیز برخی گرایشهای فکری برخی مسئولین درکنار سوء مدیریت‌های اقتصادی سبب شد تا پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی همچنان کشور به منابع نفتی و درآمدهای بادآورده آن متکی باشد تا آنجا که در بودجه سال ۱۳۹۹ بخش از درآمدهای عمومی از طریق فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت ۵۰ دلاری به دست خواهد آمد! مطابق این به نظر می‌رسد که رانتی شدن دولت در ایران یکی از مهمترین عوامل شکست پروژه‌های تولید در کشور باشد. درآمدهای رانتی علاوه بر آنکه اقتصاد تولیدی را نابود می‌کند، فرهنگ و خصلت‌های اخلاقی زشت ناشی از رانت را در جامعه رواج خواهد داد. آنچنان که دولت رانتی خصلت‌های اخلاقی سوئی بر اقتصاد تحمیل می‌کند سبب می‌شود تا مردم نیز در این مسیر هم کار دولت شده و سرمایه‌های سرگردان به جای حرکت در مسیر تولید به سمت بازارهای دلالی حرکت کنند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «گذار از اقتصاد رانتیری به جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6976/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ گذار از اقتصاد به 🔹 نقض مردم سالاری، در اثر گسترش در مجموعه‌ی پیش رو، به بررسی نتایج حاکم بودن اقتصاد متکی به خام فروش منابع(بخصوص ) می‌پردازیم، کاری که قطعا برای بررسی علمی راه‌های رسیدن به ضروری است: 2️⃣ در فرهنگ سیاسی جمهوری اسلامی واژه‌ای منحصر به فرد با عنوان «حضور در صحنه» وجود دارد که آنرا می‌توانند بدیلی گرانبها تر از مشارکت سیاسی در سایر فرهنگهای جهان دانست. حضور مردم در صحنه در انقلاب اسلامی در شرایطی محقق می‌شود که در کنار دیانت نظام حفظ شده باشد. لحظه‌ای که مردم احساس نمایند نیازی به حضور آنها در بحران‌ها نیست به مرور دچار وضعیت بیگانگی از نظام و یا حتی بیگانگی از خود خواهند شد. اگر بخش‌هایی از احساس کنند که بدون توجه به آنها به مسیر اقتصادی و سیاسی و اجتماعی خود ادامه می‌دهد و انتظارات مردم سالارانه برآورده نشود، در گذشت ایام باید شاهد تعمیق گسل مردم و دولت بود. بروز چنین وضعیتی به تناوب با فراز و نشیب در سال‌های مختلفی از جمهوری اسلامی رخ داده است و تجربه نشان داده که هرگاه روسای جمهور درآمدهای بالای نفتی دست یافته‌اند به صورت ناخودآگاه از مردم و به خصوص طبقات فرودست اقتصادی فاصله خواهند گرفت. البته این امر اختصاصی به ایران نداشته و در تمام نظام‌های سیاسی دنیا مشترک است. برای مطالعه بیشتر به مقاله «گذار از اقتصاد رانتیری به جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6976/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ گذار از اقتصاد به 🔹بیماری هلندی «» به حالتی اطلاق می‌شود که در آن کشورِ دارای منابع طبیعی فراوان، توانایی مدیریت و بهره مندی درست از درآمدهای حاصل آن منابع را نداشته و در نتیجه نه تنها و رشد حاصل نمی‌گردد که بخش‌های تولید با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. ریچارد اوتی در سال ۱۹۹۳ بیان می‌کند رشد اقتصادی پایین در کشورهای دارای منابع طبیعی نسبت به کشورهای فاقد این منابع بلای منابع یا نفرین منابع نام دارد. در واقع درآمدهای حاصل از فروش مواد منابع طبیعی خام و یا حتی فرآوری شده به اقتصاد کشور وارد شده و این حجم ارز وارده موجب تمرکز در بخش‌های غیر رقابتی مثل صنعت و کشاورزی می‌گردد. در چنین شرایطی نظیر آنچه در سال‌های اخیر در ایران رخ داده است. سرمایه‌ها از بخش‌های تولیدی به بخش‌های دلالی حرکت خواهند کرد. در نفرین منابع یا وقتی که ارز حاصل از صادرات منابع طبیعی به کشور وارد می‌شود با افزایش تورم نرخ واقعی ارز نیز افزایش یافته و همین امر باعث می‌شود که دستمزدها بالا رود. بر این اساس بخش‌های تولیدی صنعتی و کشاورزی قابلیت رقابت خود را در بازارهای جهانی از دست می‌دهند و طبیعی است که کشور روز به روز وابستگی بیشتری به درآمدهای رانتی پیدا کرده و کشور در برابر تغییر قیمت منابع طبیعی مثل نفت شکننده و آسیب پذیر باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله «گذار از اقتصاد رانتیری به جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6976/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
📚 کتاب «الفبای » 📝تهیه و تنظیم: اندیشکده ✅ پژوهه تاریخی (5) 🔸 نگاهی تاریخی به و 🔻این کتاب که حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران است در 44 صفحه و در 2 گفتار از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹«تغییر » 🔹« به نام » b2n.ir/542481 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻با نگاهی گذرا و اجمالی به تاریخ پر فراز و نشیب کشور ایران شاهد این واقعیت هستیم که ایران طی دوره‌های مختلف حیات چند هزار سالۀ خود مورد و غارت ممالک متعددی اعم از همسایه و غیرهمسایه قرار گرفته است و به دنبال این تهاجم‌ها با تبعات فراوانی نیز همراه بوده است. برای مثال پس از حملۀ و به دنبال آن حضور قوم سلوکیان در ایران و حکمرانی چند سالۀ آن‌ها، ایرانیان مجبور شدند زبان خود را به تغییر دهند و البته این تغییر موقتی بود و ایرانیان پس از چندی توانستند توسط پارت‌ها یا همان سلسلۀ اشکانیان سلوکیان را از ایران بیرون رانده و زبان خود را زنده نمایند. ✅در مسئلۀ حضور و ورود به ایران نیز همین گونه است البته با تفاوت‌هایی؛ «در اوایل ، دروازه‌های ایران توسط اعراب گشوده شد و به قلمروی نخستین خلفای اسلامی پیوست. ایران از سرزمینی به سرزمینی اسلامی بدل شد و زبان و ادبیات فارسی تحت تأثیر زبان عربی قرار گرفت. با این حال اسلامی شدن ایران به عربی شدن آن منجر نگردید.» پس از ورود مسلمانان به ایران به دلیل اینکه این تهاجم یک گسترش آیین تلقی می‌شد، نیز به عنوان زبان دینی اسلام به ایران راه پیدا کرد و خواه ناخواه خود را رقیب و حتی جایگزین زبان فارسی آن دوره معرفی نمود و این آغاز ماجراست. ✳️ به طور کلی در طی این هزار و اندی سال که زبان عربی وارد ایران شده است، حوادث و گوناگونی دربارۀ این زبان و فراگیری آن در ایران رخ داده است. گاه پادشاه و حاکمی که از زبان عربی چیزی نمی‌دانسته علما و شعرا را به بر می‌انگیخته و بلافاصله حاکم بعدی حکم قبل را نقض کرده و را رواج می‌داده است. آنچه که به طور قطع مسلم است این است که پس از ورود اسلام به ایران، زبان عربی نیز پا به پای آن در تمامی لحظات تاریخی این کشور حضور داشته و گاه ابزار مبارزه بوده و گاه خود مورد هجمه قرار می‌گرفته است و شخصیت‌های مختلفی در تاریخ در این دوجبهه جای گرفته‌اند و آثاری نیز تنظیم و تألیف کرده‌اند، البته کسانی نیز بودند که راه میانه را پی گرفتند و نیز به حقیقت راه یافتند. ♦️در این کتاب دو محور از تهاجمات جریانات روشنفکری که تحت عنوان و انجام گرفته بحث و بررسی شده است. 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید 👇 🌐 b2n.ir/806689 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ گذار از اقتصاد به 🔹 و افزایش ، از نتایج اقتصاد در مجموعه‌ی پیش رو، به بررسی نتایج حاکم بودن اقتصاد متکی به خام فروش منابع(بخصوص ) می‌پردازیم، کاری که قطعا برای بررسی علمی راه‌های رسیدن به ضروری است: 5️⃣ یکی دیگر از معایب وابستگی دولت به درآمدهای نفتی که از قضا گریبانگیر ایران نیز شده است، افزایش حجم بروکراسی در کشور می‌باشد. تردیدی نیست که دولت در ایران بسیار بزرگ است و حتی حجم آن از کشورهایی با جمعیت چند برابر ایران نیز فراتر می‌رود. فرهنگ پشت میز نشینی به عنوان مطالبه جدی بسیاری از جوانان ناشی از همین فرهنگ رانتی است که در طی سالیان پس از کشف نفت و فروش آن در ایران به وجود آمده است. نفت و گاز این ابزار را در اختیار دولت قرار می‌دهد تا بتوانند بدون گسترش بخش تولید در کشور نسبت به پرداخت حقوق و مزایا به کارمندان و کارگزاران خود اقدام کرده و حتی دغدغه‌ای نسبت به بهره‌وری و کارایی آن‌ها نداشته باشند. همه طرح‌هایی که می‌خواهند منجر به انقباض دولت و کوچک شدن آن در کشور شود ناظر به کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی هستند. اتفاق منفی دیگری که متعاقب بزرگ شدن بروکراسی در ایران رخ داده است توزیع رانت شغلی در میان جریانات سیاسی خاص است. با پیروزی جناح‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری این امکان برای آنها فراهم است تا همفکران و نزدیکان خود را به استخدام (ولو موقت) دولت در آورده و درآمد حاصل از فروش نفت را به عنوان حقوق و دستمزد میان آنها توزیع کنند. 6️⃣ پدیده‌ای که می‌تواند به عنوان یک اثر اخلاقی منفی از دولت رانتیر میان جامعه منتقل شود و آن را نیز شبیه دولت کند، تولید روحیه رانتی، رانت جویی و رانت خواهی در میان افراد است. پول‌های بادآورده برای دولت می‌توانند بخش‌هایی از مردم را نیز به طمع دستیابی یا دسترسی به ثروت‌های بادآورده بیندازد. پدیده‌ای چون سرمایه‌های سرگردان در بخش‌های دلالی کشور نشان می‌دهد که روحیه اقتصادی تعداد از مردم نه تنها تولیدی نیست، که خدماتی نیز نبوده و گرایش عجیبی به دستیابی به رانت و ثروت بدون زحمت وجود دارد. اینکه جامعه ایرانی می‌تواند متأثر از چند پایگاه اینترنتی یا شبکه فضای مجازی ارزش پول ملی‌اش را به سرعت از دست بدهد ، نشان می‌دهد که نبردی اطلاعاتی درمیان بخش‌هایی از بدنه سرمایه داری کشور وجود دارد و هر کس در پی آن است تا با کسب اطلاع و پیش بینی از احتمالات آینده در طی یک معامله بسیار ساده به سودی هنگفت و در واقع رانتی بزرگ که نه حاصل فعالیت تولیدی یا خدماتی و بلکه حاصل کاهش ارزش پول ملی و فقیرتر شدن فقرا است دست یابد. در اخلاق رانتی، ایثار و مروت جای خود را به خودخواهی و فرد گرایی داده و انسان فارغ از دیگران صرفاً به سود خودش می‌اندیشد. این رفتار تا حد قابل توجهی متأثر از رفتاری است که دولت پیش از این در وابستگی به درآمدهای نفتی و بی‌حسی نسبت به دهک‌های ضعیف اقتصادی انجام داده است. برای مطالعه بیشتر به مقاله «گذار از اقتصاد رانتیری به جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6976/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
📚 کتاب «» 📝تهیه و تنظیم: اندیشکده ✅ پژوهه تاریخی (9) 🔸 برگ‌هایی از تاریخ روشن‌فکران عصر پهلوی 🔻این کتاب که حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران است در 154 صفحه و در 13 گفتار از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹«احمد » 🔹«صادق » 🔹«محمدعلی » 🔹«فریدون » 🔹«حمید » 🔹«ایرج » 🔹«نورالدین » 🔹«احسان » 🔹«محمدعلی » 🔹«مصطفی » 🔹«بیژن » 🔹«تقی » 🔹«فخرالدین » b2n.ir/039109 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻 مقوله ، اساساً ضدّ است. روشن‌فکری مقوله‌ای است که روبه‌جلو دارد و به آینده نگاه می‌کند؛ یعنی همان مفهومی که در فارسی آن را از «» فرانسوی ترجمه کرده‌اند. البته کسانی که اهل فنّ این کار و اهل زبان‌اند، می‌گویند این ترجمه، ترجمه درست و دقیقی نیست. حالا هرچه هست، معلوم است که مقصود چیست. ✅این هویّت پیشرو و ، رو به مستقبل دارد و نمی‌تواند با رجعت و عقب‌گرد خو کند؛ اما من پدیده‌ای را مشاهده کردم و مشاهده می‌کنم که جز اسم گفته‌شده برای آن، عنوانی پیدا نمی‌کنم: ، رجعت روشن‌فکری. ✳️ روشن‌فکری در ایران، متولّد شد. مقوله روشن‌فکری، با خصوصیّاتی که در عالمِ تحقّق و واقعیّت دارد که در آن، فکر علمی، نگاه به آینده، فرزانگی، هوشمندی، احساس درد در مسائل اجتماعی و بخصوص آنچه که مربوط به فرهنگ است، مستتر است در کشور ما بیمار و ناسالم و متولّد شد. چرا؟ چون کسانی که روشن‌فکران اوّلِ تاریخ ما هستند، آدم‌هایی . ♦️اکنون من سه نفر از این شخصیت‌ها و پیشروان روشن‌فکری در ایران را اسم می‌آورم: ، ، . این کسانی که اوّلین نشانه‌ها و پیام‌های روشن‌فکری قرن نوزدهمی را وارد ایران کردند، به شدّت نامطمئن بودند. مثلاً میرزا ملکم خان که داعیه روشن‌فکری داشت و می‌خواست علیه دستگاه استبداد روشنگری کند، خود دلّال معامله بسیار استعماری و زیان‌بار «» بود! 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 b2n.ir/475897 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
پرونده موضوعی در سایت اندیشکده برهان بخوانید: الزام شرعی و عقلیِ حمایت از تولید http://www.borhan.ir/6917/ دلایل قرآنی لزوم استقلال اقتصادی مسلمین http://www.borhan.ir/6913/ گذار از اقتصاد رانتیری به جهش تولید http://www.borhan.ir/6976/ تهدید کرونا و فرصت جهش تولید http://www.borhan.ir/6857/ راهکارهای تحقق اقتصاد بدون نفت؟ http://www.borhan.ir/6870/ گزارش ارزیابی «رونق تولید» http://www.borhan.ir/6742/ رونق تولید، از اقناع فرهنگی تا سیاست‌گذاری صحیح صنعتی http://www.borhan.ir/6234/ نیروگاه‌های بادی؛ پیشرو در تولید برق از منابع تجدیدپذیر انرژی http://www.borhan.ir/6926/ ____________________________________ 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ تهدید کرونا و فرصت جهش تولید 🔹 هر چند پیروزی‌های جبهه مقاومت، حماسه تشییع سردار سلیمانی و ناکامی در اقتصاد و سیاست خارجی ازجمله عواملی بوده‌اند که تا حد زیادی به تفوق گفتمان ، وابستگی و مصرفگرایی در جامعه ما ضربه زده است، ولی حادثه‌ای مثل شیوع بیماری کرونا نیز می‌تواند به نوبه خود، برآشکارشدن بیش از پیش ناکارآمدی این گفتمان و ترویج نگاه درونزا کمک کند؛ چرا که همگان، اوج دشمنی و خباثت جبهه‌ی استکبار با مردم را در موضوع های_دارویی لمس کردند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «تهدید کرونا و فرصت جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6857/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ گذار از اقتصاد به 🔹شرکتهای به اصطلاح ، در اثر 7️⃣ یکی دیگر از پیامدهای منفی اخلاقی دولت رانتیر رواج فرهنگ و بروز پدیده یا ها در اقتصاد و سیاست کشور خواهد بود. در واقع میل عجیب و گسترده برخی برای دستیابی به مدیریت‌های میانی و یا مناصبی چون نمایندگی مجلس، پدیده شوم به عنوان یکی از مهمترین نشانه‌های تبعیض در جامعه ایرانی ثمره دولت رانتیر است. پدیده‌ای که در آن فرد بدون هیچ گونه فضائل اکتسابی صرفاً به دلیل ارتباط نسبی با یکی از کارگزاران ارشد یا نیمه ارشد می‌تواند بهره‌های مالی و یا مواهب اجتماعی خاصی را نصیب خود نماید. اتفاق دیگری که متعاقب اقتصاد رانتی در ایران رخ داده است، پدیده است. اگر اقتصاد از وضعیت تک محصولی و خارج گردد و اگر هیچ پول بی‌حساب و کتاب ناشی از افزایش قیمت نفت در اقتصاد وارد نشود، امکان اختلاس برای افراد سودجو تقریباً بسیار کم خواهد شد. از این رو بخش مهمی از فساد در کشور مرتبط با رانتی است که بدون حساب وارد چرخه اقتصادی می‌شود و افراد را با هر توانی به طمع دستیابی به آن یا وارد در مناصب دولتی و غیر دولتی می‌کنند و یا به افراد صاحب منصب نزدیک می‌کند و یا صاحب منصبان را تا حد ممکن به دلیل محدود بودن عمر مسئولیت به انگیزه‌ها و اعمال خلاف شرع و خلاف قانون می‌کشاند. 8️⃣ پیامد منفی دیگر در پی به وجود آمدن اقتصاد نفتی، شرکت‌های دولتی و فسادهای مترتب بر آن است. در واقع فلسفه ایجاد اقتصاد شبه دولتی دسترسی به رانت‌هایی است که در چرخه اقتصاد وارد برخی شرکت‌های غیر خصوصی شده و افراد می‌توانند با کمترین بهره وری بیشترین منافع مالی را برای خود تضمین و تأمین نمایند. هرچند سیاست‌های کلی ۴۴ تاکید می‌کند اقتصاد باید به سمت مردمی شدن حرکت کند اما جریان رانت در شرکت‌های وابسته به دولت سبب می‌شود که بسیاری از افراد وابسته به قدرت بتوانند خود را در مسیر خصوصی سازی قرار داده و از رانت‌های موجود در آن بهره‌هایی در جهت غیر تولید ببرند. قطع شدن ورود این رانت می‌تواند گام محکمی در جهت واقعی باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله «گذار از اقتصاد رانتیری به جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6976/ 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
⁠ ✅ «مواسات» و «جهش تولید» پیش‌نیاز قوی شدن در نبرد هیبریدی در خصوص ایران سه هدف‌گذاری کلی توسط نظام سلطه صورت گرفته است؛ در کوتاه‌مدت هدف دشمن عبارت است از برهم زدن از طریق ایجاد ، در میان‌مدت مسئله و مردم مورد هدف قرارگرفته و در بلندمدت تغییر مدنظر است. حوادثی چون 88، ، -98، امضای توافق و خروج از آن، تشدید ، و پس از شیوع ویروس در این چارچوب قابل تفسیرند. با توجه به توان بالای نظامی جمهوری اسلامی، مهم‌ترین عاملی که دشمن برای تحقق هدف اول یعنی برهم زدن امنیت کشور بر روی آن سرمایه‌گذاری نموده کاهش نظام از طریق است که هم‌زمان با تشدید تحریم‌های اقتصادی (هدف دوم) در قالب سیاست دنبال می‌شود. پس از خروج یک‌جانبه از برجام این کشور طی چند ماه گذشته علیه ایران را شدت بخشیده و تلاش دارد تا با کاهش درآمد نفتی، اقتصاد و معیشت عمومی کشور را فلج نموده و هم‌زمان با تمرکز بر روی حوادثی چون ناآرامی‌های آبان سال گذشته، حادثه سقوط و انتشار جنگ شناختی خود را برای ایجاد و ایجاد ناامنی داخلی شدت بخشد. به دنبال این تحولات نیز «» و «» را با تأکیدات بیشتری برای خنثی نمودن طرح‌ریزی دشمن پیگیری نموده و دو راهبرد « تولید» برای به اقتصاد و «» برای استحکام‌بخشی به را مطرح نمودند. متن کامل مقاله در سایت اندیشکده برهان ✍️ روح الله سبزی 💫 اندیشکده برهان 🆔 @borhan_ir
⁠ ✅ «مواسات» و «جهش تولید» پیش‌نیاز قوی شدن در نبرد هیبریدی (بخش دوم) جهش تولید و استحکام ساخت اقتصادی پس از خروج از پاشنه آشیل ایران یعنی را هدف قرار داده و از اواسط سال 2019 معافیت‌های شش‌ماهه‌ی اعطاء شده از سوی ایالات متحد به هشت کشور خریدار نفت ایران را دیگر تمدید نکرد، درنتیجه صادرات نفت کشور تا حد زیادی کاهش یافت. این رخداد از سال‌ها قبل کاملاً محتمل و قابل پیش‌بینی بود، و کارشناسان امر نیز بارها خطاب به دولت‌ فعلی و دولت‌های پیشین نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند؛ بااین‌وجود این هشدارها با بی‌توجهی مسئولینی که اتکا به درآمدهای سهل‌الوصول نفتی را بر اجرای سیاست‌های و به ترجیح می‌دادند همراه شد. هرچند تاکنون با هوشیاری رهبری و همراهی مردم، تاکتیک در حصول به اهداف نهایی ناکام مانده اما تأثیر غیرقابل‌انکاری بر کاهش کشور داشته و در صورت عدم اعمال تمهیدات لازم در ادامه می‌تواند مشکل‌ساز شود. شیوع گسترده ویروس در ژانویه 2020 و کاهش تقاضای جهانی برای نفت که منجر به سقوط کم‌سابقه قیمت جهانی این محصول شد نیز مزید بر علت گردید تا بیش از هر زمان دیگری اقتصاد ایران به سمت ورود به عصر «» سوق داده شود. با عزم مسئولین و همراهی مردم می‌توان تهدید تاکتیکی کاهش درآمدهای نفتی را به یک فرصت راهبردی و تاریخی برای رهایی اقتصاد ایران از تک‌محصولی و بودن تبدیل کرد؛ کلید این امر نیز ایجاد جهش در تولید و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی است. متن کامل مقاله در سایت اندیشکده برهان http://www.borhan.ir/7135/ ✍️ روح الله سبزی 💫 اندیشکده برهان 🆔 @borhan_ir
⁠ ⁠ ✅ «مواسات» و «جهش تولید» پیش‌نیاز قوی شدن در نبرد هیبریدی (بخش سوم) مواسات و استحکام ساخت اجتماعی بخش مهمی از آمریکا با جمهوری اسلامی ایران و سنگین و پردامنه برای کاهش نظام و ایجاد است که در چند ماه گذشته به طرز مشهودی در ابعاد مختلف شدت یافته است. هدف نهایی نیز تضعیف ملی از طریق ایجاد ناآرامی‌های سازمان‌یافته و آشوب‌های داخلی است. بارزترین تاکتیک‌ مورداستفاده در این چارچوب نیز آدرس غلط دادن در خصوص مشکلات و القای نظام است که با هدف ایجاد یأس و در میان مردم، بی‌تفاوت شدن نیروهای انقلابی نسبت به سرنوشت کشور و بی‌عملی مسئولین در حل مشکلات به اجرا گذاشته شده است. بر این اساس تأکید در بر روی سازنده و مطالبه ایشان برای شکل‌گیری را می‌توان راهبردی برای خنثی‌سازی تاکتیک دشمن دانست که تمرکز آن بر روی ساخت درونی اجتماع از طریق ترویج فرهنگ «»، ، و در جامعه است. تفسیر رهبر انقلاب نیز از دو مفهوم «» و «مواسات»، انتظار و تلاش سازنده هم برای ایجاد فرج و گشایش بعد از شداید و هم برای است. یادآوری و سرلوحه قرار دادن این مفاهیم راهبردی و سازنده در ضمن اینکه مخاطب را به پرهیز از یأس، ناامیدی و بی‌عملی و تلاش برای حرکت به سمت آینده‌ای روشن سوق می‌دهد، غنا و برتری پشتوانه‌های فرهنگی او را در مقابل فرهنگ مهاجم غرب متذکر شده و از و جلوگیری می‌نماید. متن کامل مقاله در سایت اندیشکده برهان http://www.borhan.ir/7135/ ✍️ روح الله سبزی 💫 اندیشکده برهان 🆔 @borhan_ir
✅نسبت ایران و‌جمهوری اسلامی 🔷 در سخنرانی نوروزی خود در بیان سیر رسول گرامی اسلام تا جمهوری اسلامی به بیان نکاتی ارزشمند پرداختند. یکی از این نکات آن بود که یکی از پدیده های طبیعی محیط عمل همه پیامبران وجود دشمنان شیطانی از انسانها و جن می باشد. ایشان با استناد به آیه 112 سوره انعام که می فرماید: «و همچنین برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین جن و انس قرار دادیم...» به نکته لطیفی اشاره می کنند و آن اینکه: وقتی که حکومتی از سوی پیامبران تشکیل می شود علاوه بر آن دشمنان پیشین، دشمن خارجی نیز به آنها اضافه می‌شود. ایشان می فرمایند: «با تشکیل حکومت غیر از دشمنان داخلی دشمن خارجی هم اضافه میشود، این معلوم است برای خاطر اینکه دشمن خارجی اگر چنانچه عالم سیاست نباشد و قدرت سیاسی وجود نداشته باشد خیلی اهمیت نمی دهند.» اگر این سخن رهبر معظم انقلاب را کنیم به این نتیجه میرسیم که اگر آغاز دشمنی نظام سلطه و در راس آن با ایران آغاز تشکیل حکومت در سال ۵۷ بود پایان آن چه میتواند باشد؟ 🔶پاسخ آن است که از که جامعه ایران نشان داد که توانایی تولید یک و یک نظام قدرتمند در سطح منطقه و جهان را دارد در رادار دشمنی استکبار قرار گرفته است. مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب اگر این نظام سیاسی و این حکومت نبود این دشمنان خارجی هم وجود نمی داشتند. اما سوال مهم آن است آیا اگر چنانچه این نظام سیاسی را به هر دلیلی بنابر فرض از بین برود آیا دشمنی نظام سلطه و کشورهای بلوک استکبار با ایران پایان خواهد یافت؟ تجربه دشمن به او می‌گوید که پس از اسقاط فرضی نظام سیاسی در ایران وجود کشوری با این میزان جمعیت و این وسعت جغرافیایی با این خصائص مردمی و تجربه ده‌ها ساله از مقاومت و پایداری، این قوه و احتمال بالا را دارد که بتواند مجدد اقدام به ساخت دولتی با ویژگیهای جمهوری اسلامی هرچند با تفاوت‌هایی نماید. 🔶این تجربه به خواهد گفت که تنها راه دفع خطر مردمی با این ویژگی‌ها و وسعت جغرافیایی، تقسیم احتمالی آن و یا کوچ اجباری مردم و زوال کلیت معناداری به نام تمدن و فرهنگ ایرانی است. چه که خصوصیات ژنتیک و یا اخلاقی ایرانیان احتمالاً پس از فرضی جمهوری اسلامی باز هم خطراتی برجسته برای نظام سلطه به وجود خواهد آورد و فارغ از دین و فرهنگ ایرانی، ژنتیک و ذات ایرانی آمیخته با اسلام سیاسی و ضد سلطه، هرگز شبیه کشورهای سلطه پذیر نخواهد شد. از این رو باید فرض زوال سقوط احتمالی نظام سیاسی در ایران را با فرض سقوط زوال مفهوم و کلیتی به نام ایران یکسان دانست. زیرا برداشت تجربه و محاسبه دشمن به او خواهد رسید که این احتمال که مجدداً در این جغرافیا، نظامی سیاسی که استثمار و استعمار را نخواهد پذیرفت رشد خواهد کرد و مجدداً همان روند سابق تکرار خواهد شد. زیرا نه وجود یک ملت بدون دولت تصور خواهد شد و نه فرض آنکه ملتی در مختصات ایرانیان، استعمار و استثمار و تسلط بیگانگان را بر خود بپذیرند. 🔷ابطال این دو فرض نشان داده می‌شود که ایران و جمهوری اسلامی همبسته کامل و غیر قابل انفکاک از یکدیگر خواهند بود. از این رو دشمنی نظام سلطه با ایران بیش و پیش از آنکه با نظام سیاسی مستقر باشد با جامعه ای با خصوصیات ملت ایران است. 💫اندیشکده برهان 🆔@borhan_ir
✅ولایت فقیه، ولایت عقلانیت 🔶در آغاز دوره جریان گری توانست تا حدی رشد کرده و بخش هایی از جریان علمی شیعه را به خود اختصاص دهد. با این حال در قرن چهارم هجری با ظهور فقهای بنامی چون ابن عقیل و ابن جنید عقل گرایی در وارد شد. پس از آن دو بزرگوار محقق حلی و پس از آن جناب شیخ مفید جریان عقل گرایی شیعه را تا عصر شیخ طائفه یعنی جناب شیخ طوسی در نجف استمرار بخشیدند. پس از شیخ طوسی جناب سید مرتضی بر حسب برخی اقوال اولین کتاب اصولی را با نام کتاب «الذریعه الی اصول الشریعه» نگارش کرده و اصول فقه را به اوج رساند. 🔷این خط مبارک در دوره جناب علامه حلی در قرن هشتم قمری به بلوغ رسید و ایشان به صراحت از حجیت دلیل عقلی در کنار کتاب، سنت و اجماع نام می‌برد. پس از آنکه اخباریون توانستند مجدداً برای مدتی در حوزه های اجتهادی تفوقی نسبی بیابند، جناب توانست جریان عقل گرایی را مجدد بیدار ساخته و در این راه بزرگانی چون میرزای قمی و مرحوم کاشف الغطاء مجدداً بر تقویت حجیت عقد در فهم فقه تاکید نمودند. سیر عقلانیت در فقه همزمان با آغاز سلسله قاجاریه در علمای ترازی چون محقق قمی و جناب شیخ انصاری آغاز شد و پس از آن شاگردان جناب شیخ همچون مرحوم آخوند خراسانی و پس از آن جناب میرزای نائینی، آقا ضیاءالدین عراقی و محمد حسین اصفهانی نوآوری های قدرتمندی در دانش اصول و درک عقلانی از فقه به دست دادند. 🔷جریان عقل گرا که حالا با حضور آیت الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم، به قم آمده است در معبر مرجعیت آیت الله بروجردی و بزرگانی همچون حضرت امام خمینی نشر پیدا کرده است. امام خمینی با اینکه همزمان با ورود آیت الله بروجردی در قم خود دارای درس خارج اصول بودند اما یکی از بهترین تقریرات درس خارج اصول آیت الله بروجردی توسط امام (ره) تحت عنوان «لمحات الأصول» نگارش شد. 🔷نتیجه این جریان تقویت تعامل و بیشینه سازی اثرگذاری عقل خطا در بروز یک انقلاب اجتماعی در سال ۵۷ به وسیله حضرت امام است آنجا که ایشان در پاسخ به سؤال پرسش کننده ای در باب اثرپذیریشان از کتب و علوم، به کتاب فقهی «جواهر الکلام» مرحوم نجفی در فقه که کتابی عقل گرا می باشد و کتاب «اسفار اربعه» جناب ملاصدرا و کتاب «کافی» مرحوم کلینی اشاره می کنند. 🔶بدیهی است خروجی این جریان یعنی تحقق عینی فقاهت عقل گرا در شخصیتی همچون که از شاگردان مرحوم آیت الله بروجردی و حضرت امام می‌باشند آن است که در جریان و توصیه متخصصان امر مبنی بر توقف هرگونه اجتماع و یا برگزاری مراسم دینی و غیردینی، بنا بر حکم مصلحت به حجت شرعی و عقلی عمل نموده و از مردم نیز بخواهند که در این مسیر دستورات متولیان امر را رعایت کنند. فتوای مبارک ایشان مبنی بر حرمت تخلف از دستورات مسئولین ذیربط از نشانه های درک عقلانی دین و است. 💫اندیشکده برهان 🆔 @borhan_ir
✅ اقتصاد فرهنگ‌بنیان؛ ضرورت حال و آینده‌ی گفتمان انقلاب اسلامی 🔶 در سالهای بعد از توسعه‌ی در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی، یکی از مهم‌ترین و شاید مهم‌ترینِ برنامه‌هایی بوده است که از سوی برنامه‌ریزان و نظام به‌عنوان برنامه و راهکاری برای پیشرفت و آبادانی جامعه و پاسخ به نیازهای آن، مورد توجه و اهتمام قرار گرفته و و مختلف در این ادوار تلاش خود را در این جهت مبذول داشته‌اند. 🔷برای تحقق این امر، علاوه بر آنکه برنامه‌های پنج‌ساله‌ی توسعه از سوی دولت و مجلس و تصویب شده و به اجرا درآمده و سعی شده است بر حسن اجرای آن نیز نظارت لازم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط اعمال شود، بلکه حتی برنامه‌ها و طرح‌ریزی‌های کلان‌تری (که با و روشن‌سازی آینده‌ی مسیر جامعه به‌عنوان سند بالادستی برنامه‌های توسعه شناخته می‌شوند و از آن جمله می‌توان به سند چشم‌انداز بیست‌ساله‌ی نظام اشاره کرد) از سوی نهادها و مراکز مربوطه به تصویب رسیده و جهت اجرایی شدن ابلاغ شده است. 🔶 برنامه‌های توسعه و ساختارهای اقتصادی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که بتواند حداقل نیازهای اساسی جامعه را در مواقع بحرانی برآورده کند؛ به‌گونه‌ای که دیگر به کشورهایی که از لحاظ و فرهنگی کاملاً مخالف با انقلاب اسلامی هستند و از هیچ تلاش و توطئه‌ای در عرصه‌های مختلف ، ، و برای براندازی نظام فروگذار نمی‌کنند، نیازی نداشته باشیم. برای خواندن ادامه مطلب به سایت اندیشکده مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/7023/ 💫 اندیشکده برهان 🆔 @borhan_ir