eitaa logo
کانون اندیشه جوان
307 دنبال‌کننده
862 عکس
468 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 می تواند پیام ها و مضمون هایی را عرضه کند و به مخاطب انتقال دهد که از اقلیم والا و متعالی ، سرچشمه گرفته اند. سطح و طراز آنچه در هنر دینی عرضه می شود، از افق محدود بشری بالاتر است. چنین هنری دست انسان را می گیرد و از آن سطحی که هست، بالاتر می کشاند تا او را به افق های دوردست هستی و ابدیت و خلود، رهنمون کند. 🔷بزرگترین آفتی که انسان در حیات دنیوی گرفتار آن می شود، مسئله است. در متون و احادیث دینی، از غفلت به عنوان منشا و مادر تمامی معصیت ها یاد شده است. غفلت، ابعاد و جهات متعددی دارد؛ غفلت از حقیقت در محضر خدا بودن، غفلت از ، غفلت از گذر عمر و... 💢تفاوت عالی و تمایز برتر هنر دینی به معنای عام از در این است که هنر دینی انسان را از غفلت دور می کند و به ذکر و یادآوری امور متعالی می پردازد. برخی و دینی انسان را به یاد خدا، برخی به یاد معاد و سایر آموزه های دینی می اندازند. هنر دینی با داشتن ویژگی ذاکر بودن و غفلت زدا بودن، شایسته ستایش و تکریم فراوان است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔷این اصل، این آرمان را دنبال می کند که جوامع ملی چندگانه، باید مسئله را به محکمه اخلاقي نهادهای بین المللی ارجاع دهند. از نگاه انتقادی ها، در وضعیت موجود همگان به رسمیت شناخته نشده و کشورها نه در جایگاه برابر قرار دارند و نه آنگاه که نهادهای بین المللی به میان نزاع هایشان می پردازند، حقوق شان رعایت می شود. 🔶از نظر انتقادی ها، نظام بين الملل فاقد ویژگی و است و اخلاقی شدن نظام بین الملل و حاکم شدن هنجار اساسی «جهان اندیشی اخلاقی» نیازمند تغییرات اساسی در ساختار بين الملل است. رسالت نظریه انتقادی، شکل دادن به اجتماعی اخلاقی است که زمینه گفت وگوی همه بازیگران را بر اساس استدلال فراهم می کند. 💢برای دستیابی به فهم جديد از ، انتقادی ها راهکار گفت وگو را پیشنهاد می کنند؛ به این صورت که گفت وگو باید در سطوح مختلف به ویژه سطوح بین باشد و با فرصت دادن به صداهای حاشیه ای، به ارائه روایت های انتقادی جدید از نظریه انتقادی ختم شود. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) و روز جوان مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔰 بازنگری در حوزه امر فرهنگی و امر اجتماعی در جمهوری اسلامی 🔷 نشست سوم معرکه با موضوع «سیاستگذاری هویتی و حکمرانی» با حضور سیدجواد میری و علیرضا بلیغ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
🔰 مهاجرت های ذهنی ثمره بی توجهی به هویت ملی و قومی 🔷 نشست چهارم معرکه با موضوع «هویت ملی و گرایش های قومی» با حضور حمید هوشنگی و علی اشرف نظری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جوان در کتاب های کانون اندیشه جوان 🔷اگر به مطالعه در حوزه اندیشه علاقه مند هستید حتما با کتاب های کانون اندیشه جوان آشنا هستید. کانون علاوه بر اینکه برای جوانان تولید کتاب می کند، تولیداتی را نیز در موضوع جوان دارد. 💢برای آشنایی با برخی از این کتاب ها با ما همراه شوید. 📌@canoon_org
🔶 هم از نظر روشی به شدت توصیه به نقد دارد و آن‌ را معقول می‌ داند و هم از لحاظ ساختاری فقط محصولات را معقول می‌شمارد. نظریه پوپر بر مبنای نقدگرایی شکل گرفته. او پایه ای ترین عنصر عقلانیت را انتقاد می داند. این نگرش، نظریه ای معقول است که در برابر انتقادها مقاومت کند. پوپر معتقد است، همه چیز حتی امور اخلاقی، و باید نقادی شود. 🔷این فلسفه پیامدهای مثبت بسیاری در مباحث معرفت شناسی دارد. برای نمونه، نفی حجیت مشاهده و حس، سنت گریزی، تشجیع در نظریه پردازی و … البته با این وجود انتقاداتی نیز بر این نظریه وارد است. کتاب ، نوشته ی با معرفی اجمالی اندیشه ، پیامد ها و برخی انتقادهای وارد بر آن را بررسی می نماید. 📖در این کتاب که توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده، بیان می شود که پوپر با وجود اصرار بر واقع گرایی، در تفسیر آن، اطمینان را سلب می کند. در اصل، تلاش برای برهانی کردن واقعیت را رویکردی اشتباه به مسئله ای بدیهی می داند و معتقد است در این روش معیاری برای حقیقت وجود ندارد. 📌@canoon_org
🔶گاهی طبق ظواهر علل و اسباب، احساس می شود که حادثه ای به وقوع خواهد پیوست یا وقوع آن به یکی از پیامبران خبر داده شده در حالی که پس از آن می بینیم آن حادثه واقع نشد. در این هنگام می گوییم بدا حاصل شد؛ یعنی آنچه را به حسب ظاهر، واقع شدنی بود و تحقق آن قطعی پنداشته می شد، خلاف آن ظاهر شد. 🔷بداء در نشانه های حتمی، شدنی نیست. در روایاتی با تعبیرهایی مانند من المحتوم، بر حتمی بودن نشانه ها تصریح و پافشاری شده است؛ بنابراین قول به بداء در آنها سبب می شود همه آن پافشاری ها بیهوده باشد. به بیان دیگر، باور به بداء در نشانه های حتمی به طور عملی آنها را از حتمی بودن خارج و در گروه نشانه های موقوف وارد می کند. 💢بدا به دلیل اینکه در نشانه های موقوف، اگر شرایطی فراهم شود پدید آیند و چون شرایطی دیگر شکل بگیرد، پدید نخواهند آمد. بنابراین بداء در نشانه های حتمی می تواند شرطی تلقی شود که تحقق آن، جلوی پدید آمدن نشانه حتمی را خواهد گرفت. لذا با پذیرش بداء در نشانه های حتمی، چیزی با عنوان نشانه حتمی نخواهیم داشت. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
37.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هیئت، پاسبان ارزش ها 🔶هیئت ها عاملی اساسی در پیروزی انقلاب ، ارزش ها و تداوم آن بوده اند، اما از مهمترین وظایف و کارکردهای امروز این نهاد در فضای امروز جامعه چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷تنها موجود قائم به ذات، خداست و سایر موجودات در وجود و بقا به او نیازمندند. حیات را میتوان به اجزای بی نهایت تقسیم کرد که هیچکدام از آنها بستگی به دیگری ندارد. بنابراین، از اینکه مثلا من اندکی قبل وجود داشتم، لازم نمی آید که هم اکنون نیز موجود باشم، مگر اینکه در این لحظه خدا مجددا مرا به وجود آورد؛ یعنی مرا ابقا کند. 🔶نظم طبیعت، به فعل مداوم "آفرینش خدا" متکی است. نه تنها آغاز هستی موجودات بلکه تداوم و بقای آنها نیز مبتنی بر فعل الهی است. دو جوهر نفس و بدن را به همین علت نباید با جوهریت خدا یکسان دانست، زیرا فقط یک جوهر وجود دارد که بی نیاز از غیر است و آن خداست و همه اشیای دیگر، تنها توسط او هستی می گیرند. 💢لذا، دو جوهر نفس و بدن را به عنوان جواهر مخلوق، باید از اعراض تفکیک کرد؛ بدین ترتیب که آنها غیر از وابستگی به خدا به موجود دیگری برای موجود بودن نیاز ندارند و اعراض برای موجود بودن به جوهر نیز نیازمندند. پس جوهر به معنی ذاتی قائم به خود، فقط خداست و جهان قائم به اوست و مدد عام او ضامن تداوم هستی است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حقیقت آخرالزمان 🔶حقیقت آخرالزمان چیست؟ آیا این یک باور مذهبی می باشد یا یک واقعیت تاریخی؟ 🔷روایت غربی ها از آخرالزمان چگونه است و چه تفاسیری از آن ارائه می کنند؟ 💢در این میان، مهدویت چه نسبتی با تمدن نوین اسلامی دارد و چگونه می‌تواند تصویری مطلوب از آینده جامعه اسلامی ترسیم کند؟ 📌@canoon_org
حقیقت آخرالزمان.mp3
4.92M
🎧 صوت کلیپ «حقیقت آخرالزمان» را بشنوید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام زمان عجل الله تعالی فرجه: 🔶براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد ، که در فرج من فرج شما نيز هست. 📖كمال الدّين ، ص 485 🌸ولادت حضرت مهدی علیه السلام بر شما مبارک باد🌸
🔷، زمانی پویا و جاودانه خواهد بود که در بطن خود، نیرو و توان انطباق با مسائل و حوادث جزئی و متغیر را در هر عصری داشته باشد و متخصصان آن دین بتوانند مسائل جزئی را از اصول کلی و ثابت استخراج کرده و بدین سان، پویایی و بالندگی آن را حفظ کنند. دین اسلام دارای یکسری اصول و احکام ثابت و کلی می باشد که متخصصان می توانند امور جزئی و از آن جمله، شکل را در هر عصری با توجه به مقتضیات آن، ترسیم کنند. 🔶، شکل کلی حکومت را مشخص و تعیین کرده اما ترسیم جزئیات آن را به عهده عقلا و متخصصان واگذار کرده است. راز قدرت اسلام در رویارویی با اوضاع دگرگون و متحول اعصار مختلف به خصوص در عرصه سیاست و حکومت، به قدرت اسلام در انطباق احکام کلی با مصادیق جدید یعنی است. وظیفه این است که بدون انحراف از اصول کلی، مسائل جزئی و متغیر و تابع گذشت زمان را بررسی کند و براساس همان چارچوب های اصلی که توسط وحی عرضه شده است، مناسب را صادر کند. 💢در طول تاریخ، حکومت هایی از دینی و خودکامگی سر در آوردند. نمونه بارز آن، حکومت های است که با محوریت کلیسا به حکومت های مستبد و خودکامه مبدل شده بودند. بنابراین، در سده های متمادی گذشته، حکومتی به وجود نیامده که در آن، دین و مردم، محترم و عزیز شمرده شود. با پیروزی ، رهبران آن و در راس آنها تئوری تلفیق حقوق خدا و مردم را در یک حکومت مطرح کردند و آن را در قالب نظام به جهانیان عرضه داشتند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰هیئت ها از جنبش روایی تا اجتماعی 🔷هیئت ها یک جنبش روایی برای ترویج ارزش های دینی و ملی ایران اسلامی بوده و هستند که در زیست اخیرشان فراتر از این ویژگی، به یک گنشگر اجتماعی نیز تبدیل شده اند! 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷از آنجا که برخی پنهان بودن زمان ظهور را مانند زمان رستاخیز دانسته و در احادیث فراوانی از ظهور حضرت مهدی(عج) در کنار قیامت یاد شده، برخی از ویژگیهای آن همانند رستاخیز است. با پنهان بودن قیامت، يك نوع آزادی عمل برای همگان پیدا می شود و از سوی دیگر چون هنگام آن به طور دقیق معلوم نیست و در هر زمان محتمل است، نتیجه اش حالت آماده باش دائم است. 🔶درباره قیام نیز اگر تاریخ، تعیین می شد و زمان ظهور دور بود، همه در غفلت و بی خبری فرو می رفتند و اگر زمانش نزديك بود، ممکن بود آزادی عمل از دست برود و اعمالشان جنبه اضطراری پیدا کند. علم به زمان ظهور ولی عصر و وقوع قیامت در عهده خداوند می باشد و خدا آگاهی به آن را حتی از پیامبر خود منتفی ساخته. 💢لذا یکی از آسیب های جدی و خطرناک تطبیق ها، تعیین وقت ظهور و نزدیک دانستن آن است. وقتی فرد و یا جریانی بر نشانه ظهور تطبیق داده شود، روشن است که فاصله نامتعارفی بین آن و ظهور نیست. این خود به نوعی تعیین وقت ظهور است که به شدت از سوی پسشوایان معصوم، مذمت شده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔷بر اساس مبانی معرفت شناسی ، تجربه فرد، تنها ملاک شناخت حقیقت است. در این نگاه، حقایق تضمین شده که از خارج به فرد داده می شود، تا زمانیکه به وسیله تجربه شخصی او محک نخورد، معتبر نیست. ، و ، سه فیلسوف تجربه گرای قرن ۱۸ نیز بر این باور بودند که تنها ابزار رسیدن به حقیقت، تجربه حسی فرد است. 🔶اما اعتماد به تجربه فرد، آزمون قضایای کلی از طریق تجربه و مقایسه با تجربه حسی شخصی، و نیز تمایز میان واقعیات و ارزش های انسانی، فردگرایی را با اصول دانش جدید هماهنگ میسازد. بر این اساس، وظیفه فرد است که هنگام شکل بخشیدن به یک عقیده یا اخلاقی، قبل از هر چیز، به مشاهده، گردآوری و بررسی واقعیات بپردازد؛ همانگونه که یک دانشمند این کار را می کند. 💢همچنین باید بیشترین دقت خود را به کار گیرد تا مبادا شائبه داوری ، بر توصیف واقعی موقعیت، خدشه وارد سازد. پس از شناخت واقعیت خالی از ارزش به وسیله ی تجربه ی شخصی، این فرد است که تصمیم می گیرد آن را خوب یا بد به شمار آورد. 📖کتاب ، دفتر اول، به قلم 📌@canoon_org
🔷در این عصر، دیگر آن چیزی نیست که می‌شناختیم؛ شاید ضد خودش است؛ و حتی گاهی به ضد خودش بودن هم راضی نیست! هم همین‌طور. سردمداران جریان‌های نوپدید، دیگر آنچه را در قرن نوزدهم به اسم «رمان» شناخته می‌شد، به رسمیت نمی‌شناسد. 🔶می توان تطور رمان در این چهارصدساله را به دو بخش مهم «عصر واقع گرایی» و «عصر پساواقع گرایی» تقسیم کرد؛ در قدم بعد، درباره آینده آن می توان حدس هایی زد. در این زمینه، کتاب به کوشش توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است. این اثر، ادامه معنایی دفتر اولِ درباره رمان (چیستی و پیدایش رمان) می باشد که از ماهیت رمان و چگونگی پدیدآمدنش روایت کرد. 📖دفتر پیش رو سه فصل دارد که حکایتگر رمان عصر ، رمان عصر و رمان اکنونِ اکنون، با نیم نگاهی به فردا، بدین شرح می باشد: فصل اول: داستان زندگی رمان از کودکی تا جوانی؛ نئوکلاسیسم تا پایان عصر رئالیسم فصل دوم: طغیان علیه واقعیت؛ دوران پسارئالیسم؛ بزرگسالی رمان فصل سوم: در جستجوی «رمان» از دست رفته؛ اکنونِ رمان و تاملی درباره آینده اش 📌@canoon_org
🔷برای روشن شدن مفهوم «ژئوپلیتیک» ابتدا باید و ژئوپلیتیک را تعریف کنیم. جغرافیای سیاسی علمی است که نقش را در بررسی می کند، در حالی که علم ژئوپلیتیک به بررسی نقش عوامل محیطی جغرافیایی در سیاست می پردازد. 🔶اگر دولت ها به مبانی سیاسی توجهی ویژه داشته باشند، گره مشکلات داخلی، منطقه ای و گسترده خواهد شد و برعکس، توجه نکردن به آن، بسیار مصیبت بار خواهد بود. در نتیجه باید گفت علم علمی است که می خواهد این نکته را اعلام کند که قدرت، عاملی تعیین کننده در سیاست و خواهد بود. 💢اگر بخواهیم به درستی ژئوپلیتیک را تعریف کنیم، در یک جمع بندی کلی باید گفت: ژئوپلیتیک عبارت است از درک واقعیت های محیط جغرافیایی به منظور دستیابی به قدرت؛ به نحوی که بتوان در بالاترین سطح، وارد شد و و را حفظ کرد. 📖کتاب جزایر سه گانه ایرانی به کوشش محمود عرب اسماعیلی و سلمان قاسمیان 📌 @canoon_org
36.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره طرح ولایت 🔹طرح ولایت چرا و چگونه شکل گرفت؟ 🔸توصیه مقام معظم رهبری به محسن رضایی که در نهایت منجبر به شکل گیری این طرح شد، چه بوده است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و دو برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷برخی از تکثرگرایان کوشیده اند اختلاف مردم در دین و انتخاب دین خاص و نپذیرفتن دین دیگر را به عوامل طبیعی و فطری استناد دهند. مثلا عدم پذیرش اسلام از سوی اهل کتاب می تواند به دل بستگی آنان به قوم و ملیت و دین و پیغمبر خودشان منوط باشد و همین طور اقوام دیگر. 🔶بر این اساس، چون خداوند از این نکته آگاهی داشت، برای هر قومي پیامبر و دینی جدا فرستاد. او می دانست که هر پیامبری برای قوم خودش پیام وحیانی الهی را ببرد، مردمی که به آن ایمان بیاورند، دلبسته ايمان خود خواهند شد و اگر در نسل های بعدی، پیامبر جدیدی بیاید و بگوید دعوت پیشین را رها کنید و به دین جدیدی که من آورده ام بگروید، این کار برای مردم آسان نیست. 💢به همین دلیل یهودیت تاب قبول دعوت جدید مسیحیت را نداشت و مسیحیت تاب قبول دعوت دین جدید یعنی اسلام را و جنگ و جدل بین این سه دین توحیدی همواره در گرفته است. علامه طباطبایی در تفسير خود، بین اختلاف مردم در امور دنیا و معیشت و بین دین تفصیل قائل شده و تأکید می کند که منشا اختلاف مردم در دین چیزی جز بغی و حسادت نیست. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اسلام پژوهی غربی! 🔶مطالعه و پژوهش درباره اسلام، قدمتی طولانی دارد و اسلام، از دیرباز مورد توجه بسیاری از خاورشناسان و اسلام شناسان بوده است. 🔷امروزه نیز اسلام شناسی از چنان اهمیتی برخوردار است که نمی‌توان آن را در مرزهای جغرافیایی، زبانی و عقیدتی محصور کرد و محققان را از پژوهش درباره متون مقدس آن و عقاید و اعمال مسلمانان بازداشت. 💢اما به واقع، غرب چگونه اسلام را مطالعه کرده و درباره آن چه می گوید؟ 📌 @canoon_org
اسلام پژوهی غربی!.mp3
5.02M
🎧 صوت کلیپ «اسلام پژوهی غربی!» را بشنوید. 📌@canoon_org