eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
366 عکس
27 ویدیو
28 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
19.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ اختیار در برنامه جدید آموزشی بیش از گذشته است در ۶ دقیقه آنچه را نمی‌دانستید ببینید‼️ ❌ : اختیار. آیا ما در تمام‌خوانی کتاب رسائل و مکاسب اختیار داریم؟ بله! چون این برنامه طوری طراحی شده که هرگز مشکل «نرسیدن به محدوده‌ها» به وجود نیاید. باور نمی‌کنید⁉️ پس کلیپ بالا ببینید👆 ❌ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در مجموعه کلیپ‌های برنامه جدید آموزشی حوزه‌های علمیه، پاسخی حرفه‌ای و دقیق به سوالات حوزویان عزیز می‌دهد. در این کلیپ‌ها به زوایای جذابی از برنامه جدید آموزشی پی می‌برید که تا کنون کمتر بیان شده بود💯 ❌ موضوعاتی که نشان می‌دهد ۴ سال کار علمی و برنامه‌ریزی، چه سنت‌های اصیلی را به حوزه باز می‌گرداند و در کنار آن سبب ارتقای علمی حوزویان نیز خواهد شد👌👌 @hawzahnews| حوزه‌نیوز ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه‌های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ ۴ ویژگی اختصاصی برنامه جدید آموزشی حوزه که در برنامه آموزشی دیگر نیست‼️ ❌ طلاب چگونه دروس را کنند تا بخشی را را نخوانند⁉️ ❌ تبیین مزایا و پاسخ به سوالات طلاب در کلیپ شماره ۲ تبیین برنامه جدید آموزشی حوزه💯 ❌ در کلیپ شماره ۱ هم نشان دادیم که بیشترین اختیار در برنامه جدید آموزشی قرار داده شده است💯 ❌ منتظر کلیپ‌های جدید و ناگفته‌های برنامه جدید آموزشی حوزه باشید👌 🆔 @sotohaali ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه‌های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
💠 شهادت ثالثه: 🔸شهادت ثالثه (أشهد أنّ علياً ولیّ الله) هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. 🔹ناصرالدین شاه بعد از اینکه با سختی بسیار شهر هرات را باز پس گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت آن جا همین اذان شیعی بود. 📚 برگرفته از فرمایشات حضرت آیة الله سید موسی (حفظه الله): ۲۰ آبان ۱۳۸۳ ه.ش 👈 نکات بیشتر 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 استاد (حفظه الله): برخی دروس متد و نمی‌دهند 🔹اگر کسی ۳۰ سال درس خارج برود (برای اینکه) استفاده کند، یا درس مشكل دارد، یا شاگرد مشكل دارد، یا هر دو مشكل دارند. برای چه سی سال درس خارج می‌روی؟! 🔸 این برای این است که درس نتوانسته متد و بدهد و الا اگر درس از یک روش متابعت کند، دیگر شاگرد بعد از حالا من مثل بعضی‌ها نمی‌گویم «چهار، پنج، شش سال درس خارج بروی می‌شوی»، نه، حالا آن هم مثلاً افراط باشد؛ اما دیگر در یک استعداد متوسط به بالا، باید با ۱۱ سال، ۱۲ سال دیگر مستقل شود، مستغنی شود، روش‌ها را دربیاورد، حالا از یک استاد یا از چند استاد. 📚 برگرفته از بیانات استاد (حفظه الله) (@ravesh_ejtehad) 👈 نکات بیشتر 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ این کلیپ را همه اساتید و طلاب باید قبل از انتخاب دروس ببینند‼️ ❌ ناگفته‌هایی از برنامه جدید آموزشی حوزه‌های علمیه ❌چرا در برنامه‌های قدیم آموزشی نمی‌توان تمام‌خوانی کرد و در برنامه جدید می‌توان آن را نمود؟ ❌ چگونه طلاب دروس را صحیح انتخاب کنند؟ چگونه تعداد امتحانات کاهش می‌یابد و روزهای تحصیلی افزایش پیدا می‌کند⁉️ ❌ چگونه منویات مراجع معظم - دامت برکاتهم - بالاخره اجرایی شد؟ ❌ تبیین برنامه جدید آموزشی حوزه‌های علمیه برای اولین بار گذشته، حال و آینده، ۶ سال کار شبانه‌روزی در راستای بزرگترین برنامه علمی اجتهادی حوزه را رونمایی می‌کند: اجتهاد مطلق به همراه تخصص در موضوعات به‌روز برنامه‌ای که به‌زودی توضیحات مفصل و جدید مدیر محترم حوزه‌های علمیه درباره آن رسانه‌ای خواهد شد. ❌ منتظر اخبار جدید درباره برنامه جدید آموزشی حوزه باشید.... ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه‌های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
8 💠 کثرت روایت: 🔹 در روایات آمده است: «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ اعْرِفُوا مَنَازِلَ النَّاسِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَاتِهِمْ عَنَّا.» (وسائل الشیعة 27: 79) پس هر کسی که روایات بیشتری از ائمه (علیهم السلام ) نقل کند، مقام و منزلتش نزد ائمه بیشتر است. بنابراین راوی کثیر الروایة است. 🔸 اشکال: معنای این روایات این است که شخص از جهت نقل روایت نزد ائمه (علیهم السلام) مقبول است، ولی بقیه اعمالش باید بررسی شود. مثل روایاتی که می گویند: بهشت بر زائرین حضرت معصومه (سلام الله علیها) واجب است. قطعاً این در صورتی است که از جهات دیگر مشکل نباشد. بنابراین این روایات بر وثاقت روات کثیر الروایة دلالتی ندارد و دال بر توثیق نیست. 🔹 ولی کثرت با مروی عنه و کثرت رفت و آمد، از قراین دال بر وثاقت است. یعنی وقتی شیخ و امثال او با کسی انس داشته و رفت و آمد داشته باشند، قطعا اگر ثقه نبود، این همه رفت و آمد نمی کردند. چون قطعا از او شناخت پیدا می کنند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (دام عزه) در مدرسه شهیدین 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
01-07-14 روش شناسی اجتهاد واعظی ج1 پنجشنبه ها.mp3
11.16M
🎙درس جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد 📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ 🏢 مدرسه عالی امام حسین علیه الصلاه السلام سیدمحمدرضاواعظی 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
متن عربی نظر آیت الله حکیم.pdf
59.6K
✍️ متن عربی نظر آیت الله سید محمد سعید (ره) درباره تحول در متون درسی حوزه های علمیه
متن فارسی نظر آیت الله حکیم.pdf
59K
✍️ ترجمه متن نظر آیت الله سید محمد سعید (ره) درباره تحول در متون درسی حوزه های علمیه
❌ نظر آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم درباره تحول در متون درسی: تغییر و ضروری است زیرا علم اصول پیشرفت کرده است. ❌ ایشان کتاب «الکافي في أصول الفقه» را برای اینکه جایگزین کتب اصول سطوح عالی شود نوشتند و در مقدمه در مورد دو کتاب رسائل و کفایه و بعد از تمجید از دو مولف بزرگ آن (ره) تصریح کردند: «غير أن تطور العلم في هذه المدة الطويلة [گذشت یک قرن از کفایه] بفضل أعلام التحقيق الذين برزوا في الساحة، يفرض الحاجة لكتاب يخلفهما يتناسب مع ذلك التطور المشرّف، و يحاول التخلص من سلبيات الكتابين [الرسائل و الکفایة]، و أهمها عدم تناسبهما في العرض، و عدم وفاء الكتاب الأول بدورة أصولية كاملة، و الاختصار المشفوع بالتعقيد و غموض البيان في الكتاب الثاني [الکفایة]». ❌ در بخشی دیگر از مقدمه الکافی با غصه به وضع حوزه (ظاهرا مراد حوزه نجف است) اشاره کرده و می فرمایند: «یکی از دلایل اینکه تغییری در کتب درسی رخ نمی‌دهد این است که حوزه مدیریت مرکزی ندارد و لذا بیش از یک قرن این کتب تغییری نکرد و اگر هم گاهی کتابی نوشته می‌شد، ساختار کتاب درسی نداشت و معطوف به بیان نظریات یک بزرگی بوده است». ایشان در پایان و در کمال ناراحتی می‌نویسند: «و كانت وجهة نظرنا أن نجاح مشروع التجديد بعد غياب القرار المركزي في الحوزات يخضع لعوامل كثيرة و ملابسات معقدة لا تتسنى السيطرة عليها و لا الإحاطة بها، قد يكون أهمها خلوص النية مع اللّه تعالى الذي منه فيض التوفيق و التسديد». 📚 منبع: الکافي في أصول الفقه ١: ٥ - ١٠ 👈 متن کامل عربی و ترجمه فارسی👇 https://b2n.ir/w47734 https://b2n.ir/z27270
💠 توضیح پیرامون پیامی که در مورد نظر حضرت آیت‌الله زنجانی (حفظه الله) از طریق این کانال منتشر شد: 1. ابتدا از محضر مرجعیت معظم تقلید و همچنین تمامی عزیز بابت سوء برداشت ایجاد شده می‌کنیم. 2. ارادت ما به حضرت آیت‌الله شبیری (حفظه الله) از تعداد بالای پیام های اخلاقی و علمی کانال از معظم له (با عنوان ) روشن می‌شود، که مخاطبان ما کاملا بدان آگاهند. 3. مقصود ما این بود که طبق فرمایشات معظم له، اگر توسط طلاب به عنوان متن درسی انتخاب شد و کسی آنها را مجبور بر این کار نکرد، اکنون نیز تمام اساتید و بزرگان اجازه دهند طلاب محترم خود کفایه یا آن را به عنوان متن درسی انتخاب نمایند و الزامی بر خواندن کفایه نباشد؛ چرا که کفایه حذف نشده و تنها بدیل برای آن (حلقات شهید صدر) مشخص شده است. 4. هر تغییری قطعا در ابتدای راه، در طرح و اجرا دچار مشکل می‌شود؛ اما شایسته آن است که همگی با هم با ارائه پیشنهادات خود به انجام بهتر آن کمک کنیم. 5. شورای عالی حوزه در پاسخ به درخواست مکرر و چندین ساله اساتید و طلاب، طرح تحول را در دستور کار خود قرار داد و قطعا تنها هدف بزرگان حوزه برای حوزه است. ولی ای کاش این طرح قبل از اجرای عمومی آن، در برخی مراکز فقهی به صورت آزمایشی اجرا می‌شد و مراجع عظام و اساتید بزرگوار به طور کامل می‌شدند و سپس به صورت عمومی اجرا می‌گشت. 6. متاسفانه برخی تعبیرات در مورد برخی دروس مثل و.... ناشی از عدم اطلاع از مضمون آن است؛ وگرنه لزوم طرح مباحث اصولی جدید (که در دو کتاب گرانسنگ رسائل و کفایه مطرح نشده) بر کسی پوشیده نیست. 7. مدرسه بهشتی و قدوسی (رحمهما الله) به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکزی که دروس سطح و خارج را برگزار می‌کند، همیشه با ارائه طرح های نو، سردمدار در حوزه بوده و بسیاری از طرح های اختصاصی مدرسه به صورت قانون اکنون در کل مدارس حوزه علمیه در حال اجراست. طلاب و اساتید و فارغ التحصیلان این مدرسه نیز از نظر علمی در سطح قابل قبولی در حوزه بوده و هستند. 8. مطالب منتشر شده در کانال نظرات مدیران کانال است و به هیچ وجه به مدرسه منتسب نیست. والسلام علی من اتبع الهدی 👈 اطلاع‌رسانی در عرصه از طریق: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بررسی روایت عجیب مقراض: 🔹 «عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانُوا بَنُو إِسْرَائِيلَ إِذَا أَصَابَ أَحَدَهُمْ قَطْرَةُ بَوْلٍ قَرَضُوا لُحُومَهُمْ بِالْمَقَارِيضِ وَ قَدْ وَسَّعَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ بِأَوْسَعِ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ جَعَلَ لَكُمُ الْمَاءَ طَهُوراً فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ. (من لا یحضره الفقیه 1: 10؛ تهذیب 1: 356) یعنی: «بنی اسرائیل چنان بودند که وقتی به یکی از آنها قطره ای ادرار اصابت می کرد، گوشتشان را با قیچی ها می بریدند ولی خداوند وسعتی به فراخی آسمان تا زمین به شما (مسلمانان) داد و آب را به عنوان پاک کننده ای برای شما قرار داد. پس بنگرید که چگونه هستید!» شیخ صدوق (ره) در ذیل این حدیث می افزاید که چگونه شکر این نعمت بزرگ را بنماییم که خداوند امر را بر امت اسلام سهل کرد. (و هنگام اصابت ادرار به بدن، به جای بریدن گوشت، به شستن با آب بسنده شد.) این روایت در منابع اهل سنت از جمله سنن ابن ماجه و سنن ابی داوود با تعبیراتی مشابه آمده است. 🔸 نقد روایت: این روایت به اتفاق رجالیون شیعه، دارای سندی است؛ لذا علما به توجیه مضمون عجیب آن پرداخته‌اند: 1️⃣ توجیهات غیر مقبول: 🔹 علامه مجلسی می‌نویسد: «این در اندام هایی غیر از محل خروج ادرار بود و از نجاست خون (حاصل از بریدن گوشت بدن شان) نیز صرف نظر شده است و یا اصلا خون در دین آنها نجس نیست.» (ملاذ الأخيار 3: 38) 🔸 پدر علامه مجلسی می‌نویسد: «در تورات محرفی كه الحال در دست يهودیان است، در سفر پنجم آن قدر از تكاليف شاقه هست كه وصف نتوان كرد، و اين حديث را صدوق و شيخ بسند صحيح روايت كرده‏اند و سنيان نيز در صحاح اين حديث را از حضرت سيد المرسلين صلّى اللَّه عليه و آله روايت كرده‏اند، و ظاهر است كه غير مخرج بول را مقراض می‏ كرده‏ اند.» (لوامع صاحبقرانی 1: 228) همچنین می‌نویسد: «ظاهر روایت آن است که محل خروج ادرار از این قاعده مستثنی بود.‏» (روضة المتقین 1: 54) 🔹 فیض کاشانی می‌نویسد: «شاید حکم اینکه بنی اسرائیل گوشت بدن شان را قیچی کنند، مربوط به ادراری بود که از خارج به بدنشان اصابت می کرد و نه ادراری که به واسطه خروج از محلش، خود به خود به بدنشان (همان عضو) اصابت می نمود. و این اقتضاء می کند که اعضای بدنشان در مدتی اندک نابود شود ولی ممکن است بدن های آنها مانند پاشنه پای ما بوده باشد که با اندک قیچی کردنی، خون نیاید و یا ممکن است خون بیاید ولی خون در دین آنها نجس نباشد و یا از نجاستش صرف نظر شود.» (الوافي 6: 16) 🔸 میرزا حبیب الله خویی می‌نویسد: « قرض به معنای قطع است و در حدیث كان بني إسرائيل إذا أصاب أحدا قطرة من بول قرضوا لحومهم‏ بالمقاريض، به معنای قطع کردن گوشت هایشان است.» (منهاج البراعة 8: 236) 🔹 طریحی می نویسد: « (از آنجا که لازمه قطع گوشت ها، خون آمدن است و خون هم مانند ادارار نجس است) شاید این حکم به خاطر شدت نجاست ادرار نسبت به خون وضع شده باشد. و این مربوط به ادراری است که از خارج به آنها اصابت کند نه ادراری که از محلش بیرون می آید زیرا در غیر این صورت، در مدت زمان اندکی، هلاک می شدند.» (مجمع البحرين 4: 227) 🔸 قرشی می‌نویسد: «اين سخن در ضمن حديثى در تفسير برهان و در تفسير بيضاوى بلفظ «قطع موضع النجاسة» نقل شده و اللّه العالم و شايد مراد از «لحوم» گوشت بدن نباشد.» (قاموس قرآن 4: 254) 👇 ادامه مطلب را در پیام بعدی بخوانید 👇