eitaa logo
در مسیر اجتهاد
6.8هزار دنبال‌کننده
292 عکس
20 ویدیو
24 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط معاونت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مسأله فلسطین در بیانات آیت الله آملی (حفظه الله) 🔹 امام علی (علیه السلام) یک بیان نورانی دارد که «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ» - «ضیم» همان معنی ظلم را می‌دهد - ظلم را جز ملّت پَست کسی تحمّل نمی‌کند. این کلمات است! اگر ملّتی فرومایه بود، بله ستم‌پذیر است؛ اما اگر ملّتی مثل بود، ظلم را نمی ‌پذیرد. 🔸 این بیان نورانی سیدالشهداء در روز است که فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ بردبار باشید، مرگ، پلی است زیر پای شما؛ مرگ که پوسیدن نیست، مرگ از پوست به در آمدن است، مرگ را بترسانید! و کشته شدن این طور نیست که تمام بشود. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) ــ ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
💠 حجیت قول لغوی: 🔹 نسبت به حجیت کلام چند دیدگاه وجود دارد: 1️⃣ نظریه اول: برخی آن را از باب رجوع به حجت می‌دانند و چون دانستن معنای واژه در هزار سال گذشته نیازمند خبرویت است به لغوی مراجعه می‌شود. در این صورت عدالت نیز شرط نیست، بلکه همین مقدار که وثاقت داشته باشد و مورد اعتماد باشد که آنچه واقعاً یافته را بیان می‌کند کافی است. بزرگانی همچون شهید صدر به این مطلب قائل شدند. (بحوث فی علم الاصول 4: 297) 2️⃣ نظریه دوم: برخی آن را در حد و شهادت می‌دانند. در این صورت باید اخبار او حسی باشد یا محتمل الحس و الحدس باشد اما حدسی نباشد. همچنین اگر در این باب گفته شود که باید باشد لازم خواهد بود که دو نفر اهل لغتی که واجد شرایط هستند خبر دهند. 3️⃣ نظریه سوم: در صورت حصول و یقین حجت است؛ یعنی قول لغوی ها تراکم پیدا می‌کند و با وجود اختلاف زمانی آنها و محیط‌های مختلف عربی اتفاق نظر در مطلبی دارند اطمینان حاصل می‌شود؛ البته اتفاق نظر لازم نیست و معیار، حصول اطمینان از مراجعه به قول لغویین است. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1395 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
1 💠 اولین نشست علمی مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار می‌گردد: 🔹موضوع: «رسالت طلبگی» 🔸 به همراه پرسش و پاسخ 👈 با حضور آیت الله علی همدانی (استاد دروس خارج حوزه های علمیه) ✅ بررسی: 1️⃣ مهمترین دغدغه امروز طلبه چیست؟ و چه باید باشد؟ 2️⃣ اولویت امروز حوزه چیست؟ تحصیل علم یا تبلیغ؟ 3️⃣ چرا تحصیل خوب دروس اصلی حوزه (فقه و اصول و..) دارای اهمیت است؟ 📆 زمان: پنجشنبه 18 آبان 1402 ⏰ ساعت 9 صبح 🏢 مکان: حسینیه مدرسه شهیدین 🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت است و حضور همه طلاب مدرسه در این نشست است و حضور و غیاب انجام می‌گیرد. 👈 اخبار های علمی را اینجا ببینید. 🔰 مدرسه شهیدین قم
💠 تلازم حکم تکلیفی و وضعی از نگاه مقام معظم رهبری: 🔹 حاصل و مجمل استدلال بزرگان علم اصول این است، که می‌گویند: نهی تکلیفی در معاملات یک اعتبار و یک جعل از قِبَل مولاست، نهی وضعی هم یک اعتبار و جعل دیگر است. این دو به هم ربطی ندارند. وقتی که مولی می‌گوید: این کار را نکن، به معنای اینکه این امر حرام است، این، یک نوع نگاه به این امر و معامله است. وقتی‌ که می‌گوید: این معامله باطل است! این، یک نوع اعتبار دیگر و یک حرف دیگری است. این دو گفتار ربطی به هم ندارند. 🔸 آنچه به نظر ما می‌رسد، این است که: تفکیک این دو اعتبار از یکدیگر و احتمال این معنا که در یک معامله‌ای نهی تکلیفی یعنی مبغوضیت برای مقنّن و شارع باشد و در عین حال این معامله صحیح و ممضی و نافذ باشد، گرایش به این فکر اساساً ناشی از عدم التفات به حکم فقهی اسلامی به عنوان یک قانون جامعه و نگاه به فقه به عنوان یک دستور حکومتی است. 🔹 بله، اگر فقه برکنار از جریانات زندگی دانسته شود و گفته شود که فقه برکنار از مسائل حکومتی می‌باشد، آن وقت نگاه به فقه، نگاه غیر حکومتی است. لذا به ملزومات قانونگذاری فقهی، آن وقتی که می‌خواهد جامعه را اداره کند توجّه نمی‌شود. 🔸 اين دقّت‌های باریک‌ بینانه، این تفکیک اعتبارات از یکدیگر، اینها هم طبعاً به ذهن مبارکشان می‌رسد. در حالی که وقتی ما فقه را قاعده و مبنای قانونگذاری در جامعه می‌دانیم، دیگر این حرف معنی ندارد. 🔹 وقتی قانونگذار به یک معامله‌ای که می‌خواهد انجام بگیرد، نگاه می‌کند و می‌بیند وقتی اثر این معامله که همان نقل و انتقال است، تحقّق پیدا بکند، زیان‌هایی متوجه جامعه می‌شود و جامعه ضربه می‌خورد، در اینجا می‌گوید: این معامله ممنوعٌ (مثل همۀ ممنوعات و محرّمات)، می‌گوید: این کار ممنوع است. 🔸 اينكه ما بگوئیم: معامله ممنوع و حرام است و مجازات دارد، لکن در عین حال همان اثری که مفسده ناشی از آن می‌شد، آن اثر هم در خارج تحقّق دارد! این قانونگذاری عقلائی نیست. این، مطلقاً قابل قبول نیست. 🔹 علّت حکم تحریمی، وجود مفسده‌ای است که در این معامله است، بما لها من الأثر، بما لها من المحتوی. از این جهت این معامله را تحریم کرده‌اند. 🔺 بنابراین، تفکیک بین تحریم معامله و در عین حال مجاز بودن محتوای این معامله و اثر این معامله، معقول نیست. 📚 برگرفته از درس خارج فقه مقام معظم (تنظیم توسط آقای محمودپور از طلاب محترم پایه هفتم شهیدین) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
📷 گزارش تصویری نشست علمی (1) مدرسه شهیدین 👈 با موضوع «رسالت طلبگی» 🔺 با حضور آیت الله علی همدانی (دام ظله) 📆 18 آبان 1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 🎙 صوت نشست علمی «رسالت طلبگی» (با حضور استاد علی همدانی) 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال 🔹 در بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود می‌آید. 👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت می‌داند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» می‌شود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن می‌شود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر می‌دهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان می‌گردد. 🔹 اما در با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمی‌دهد و تنها یک تعبد وجود دارد. 👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمی‌شود. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1395 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله): 🔹 نه تنها نگذاشت مکتب‌های وارداتی مادی‌گری از دو بلوک شرق و غرب به ایران بیاید، بلکه کوشید با مصاحبه‌ها، با پیام‌، با نامه، با جواب سؤال، با اعزام شاگردهای تربیت شده مکتبی، را به دو بلوک، مخصوصاً غرب برساند. 🔸 قبل از اینکه مسأله «صدور انقلاب فرهنگی» مطرح شود، این پیر خرد کوشید با نوشتن «شیعه در اسلام» دانشکده شیعه شناسی غرب را تغذیه کند. 📚 کانال آیت الله جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم