May 11
🔆 نرده ها را زودتر برداریم
🔅امروز میهمان جشن روز پرستار بودم در اریکه ایرانیان ،از همان جاهایی که کمتر از ۵درصد مردم در آن جشن عروسی و تولدشان را برگزارمیکنند،
مثل همه مراسم مرسوم این سالها ، این برنامه هم ۲قسمت اصلی داشت:
سخنرانی+موسیقی زنده
🔅دکتر #آدابی رئیس نظام پرستاری روی سن از پیر بوردیو و سرمایه اجتماعی اش گفت و از هانتیتگتون در ایجاد شکافها و پس از او خانم دکتر #حضرتی معاون پرستاری از برنامه های پیش رو در جهت ارتقا جایگاه پرستاری .....
گلایه های رقیقی رد و بدل شد ،اما سوت و کف ها سنجه های خوبی برای شناخت حقیقت نیستند،
شاید خالصانه ترین تشویق ها از طرف حضار که اغلب متولدین دهه ۷۰ بودند، همانهایی بود که برای "خواننده مراسم" انجام شد؛
از صف اول، سرم را که به عقب چرخاندم شکاف بین نسل ها را میشد به چشم دید؛
از تریبون تا ردیف دوم همان vip ها هستند، همان مهمان ویژه ها ، همان نرده هایی که حالا نهضت برداشتنش از مصلای جمعه تبریز کلید خورده....
اغلب دانشجویان، شعرهای آن خواننده را حفظ حفظ بودند، و با او میخواندند اما من از دو بزرگواری که در دو طرفم بودند (همان آدمهای این طرف نرده) نام خواننده را پرسیدم و آنها حتی نام او را هم نمیدانستند !
🔅 #تغییر در ذات همه جوامع زنده وجود دارد، مهم آن است که نبض تغییر در کجا نواخته شود و ساز این همخوانی را چه کسانی کوک کنند؛
یادم آمد سال قبل در #بسیج_جامعه_پزشکی جشنی برگزار کردیم با نظام پرستاری و معاونت پرستاری، همان دانشجویان ترم اولی که با #موسیقی سنتی آنگونه اظهار هیجان و نشاط میکردند چند دقیقه بعد با اشعار مذهبی صابر خراسانی گریستند؛
این نسل با همه مختصاتش باید بار #انقلاب را به دوش بکشد و اصحاب انقلاب را گریزی از این نیست که به این نسل #اعتماد کنند
کافی است نرده های حقیقی و مجازی را زودتر برداریم
بدون ترس و با اطمینان و البته #هوشیاری.
⚜ @darossalamm
🔍 آدمها را در لحظه نقد کنیم
آخرین مصاحبه تلوزیونی #رئیس_جمهور بار دیگر فضای روزنامه ها و سایتهای حامی دولت را به صحنه نقدهای تند علیه ایشان تبدیل کرد،
و ابراز #ناامیدی_سیاسی پس از #بلواهای اخیر در چند شهر، مجددا بر ادبیات این جریان سیاسی حاکم شد،
در این فضا آیا طرح این ادعا توسط مخالفان انتخاباتی دکتر #روحانی منطقی و عادلانه است که بگویند:
" ما از اول هم می گفتیم ایشان توان اجرای شعارهایش را ندارد ، و ....." و ده ها سئوال طعنه وار و لجاجت آور دیگر که میشود از متن انتقادات حامیان دیروز و منتشر کنندگان امروز هشتک #پشیمانیم ، پرسید...
و این در حالی است که اغلب فعالین جریان موسوم به #اصلاحات و #اعتدال پس از هر شیرین کاری! #احمدی_نژاد و چند یار غارش ، دقیقا با همین مغالطه حامیان دیروز احمدی نژاد را مورد سرزنش و طعنه قرار میدهند ...
انصاف ، همان گوهر کمیاب بازار #سیاست حکم میکند که آدم سیاسی را متناسب با پیج و تابهایشان در دسته بندی های مجزا زمانی و مکانی تحلیل و نقد کنیم،
↩️ نقادی #درهم یکی از آفات رفتاری ماست.
⚜ @darossalamm
❄️ برف و فردگرایی
💠 فردگرایی یا individualism مکتب اخلاقی و سیاسی است که به مرور تاثیر آن را در اجتماع و فرهنگ و عادات مردم میشود دید،
شعار این مکتب آن است که بر ارزش های اخلاقی فرد تأکید و #فردیت و حریم خصوصیِ فیزیکی و روانی و عقاید افراد احترام میگذارد اما در حقیقت انسانها را از روح جمعی و هویت اجتماعی و انسانی خود دور کرده و به انزوا میکشد ؛ مکتب فردگرایی یکی از مدافعان سرسخت #لیبرالیسم به ویژه (لیبرالیسم کلاسیک) است و بسیاری از #نئولیبرال ها کوشیده اند این "نکبت اجتماعی" که همان فردگرایی افراطی است را با نسخه های مختلف درمان کنند.
💠در کشور ما نیز هر چه به ساحت شهرهای بزرگ تر که از فضای #قلمرومداری به #بخش_مداری رسیده اند میرویم ؛ رگه های قوی تری از فردگرایی را در رفتار انسانها مشاهده میکنیم و این یکی از محصولات اجتماعی #سیاستگذاری و اجراء از سوی #لیبرالهای_وطنی است، کسانی که در ساختار نظام جمهوری اسلامی دقیقا بر اساس دستورالعمل های غربی عمل میکنند، این عزیران غالبا طی سالهای اخیر تبحُر بالایی در کشیدن پوستینی از اسلام بر مبانی لیبرال پیدا کرده اند بگذریم ،
💠کافی است به برخی شعارهای تبلیعاتی بر روی کالاهای بازار خودمان دقت کنیم:
- به فکر خودت باش.
- در لحظه زندگی کن.
- خودت را شاد کن
و.....
در شهر فردگرایان کسی به داد کسی نمیرسد،وقتی برجی فرو میریزد یا وقتی قاتلی با چاقو بالای سر مقتول ایستاده اولین کار اکثریت ،درآوردن تلفنها همراه و ثبت تصاویر برای لایک گرفتن است.
💠 دو شب پیش همان ساعتها که اولین #برف ، زمین سیاه شهر را سپیدپوش کرد فرزندانم را کنار دریاچه شهدای خلیج فارس بردم؛
در اینجا و در آن ساعت ها احساس میکردم روح جمعی با نشاطی آرام در چشم های مردم موج میزند و پنبه دانه های سبک برف، توانسته برای اندک زمانی هم که شده، این فردیت متکبر را منجمد کند،
مردم به هم لبخند میزدند، برای هم عکس میگرفتند، ماشین باتری زده همدیگر را مشتاقانه هل می دادند و .....
این رخدادها اگرچه با تکراری شدن یا آب شدن برف! میتواند تاثیری کوتاه مدت فرض شود ؛ اما میتواند #نشانه های خوبی برای کسانی باشد که در پی #نشانه_شناسی در جامعه متکثر ما هستند.
💠 انسان بر پایه فطرت واحد آفریده شده و مخاطب عام انبیاء و اولیاء همین فطرت است،
این فطرت با طبیعت انس دارد و #مدرنیسم از طریق #کارگزارانی که در بالا بدان اشاره شد با #سبک_زندگی که برای ما به ارمغان آورده روز به روز انسان را به دوری از طبیعت و تنگ تر شدن حلقه فردیت سوق داده است ،
این نکبت اجتماعی برای نوجوانان و جوانان وقتی با توقع مهار نشده و اقتصاد بیمار و جنگ روانی دشمن گره میخورد آماده تبدیل شدن به مخاطرات #امنیتی خواهد بود.
⚜ @darossalamm
🖌" جدال احسن در دانشگاه علوم پزشکی تهران"
↙️ ۱- توانایی با هم #حرف_زدن ، در عین این که سادهترین توانایی بشر و اصولا فصل اختلاف ما با حیوانات قلمداد میشود، در روزگار ما عنصری کمیاب است.
در ایران، نه تنها دانشگاه -به معنای آن دانشگاه روشنگریساز و یا حتی حاصل روشنگری- نداشته و نداریم، که حتی هنوز فاقد یک میز گفتگو هستیم که بتوانیم پشتاش بنشینیم و با هم گفتگو کنیم.
موضوع هم خیلی مهم نیست و این وضع شامل حال تقریباً همه مسائل میشود.
برای آسیب شناسی #گفتگو باید به سنت ایرانی و دوران افول خردورزی و تولد بیمار مدرنیسم در جغرافیای ایران و بسط شکاف های نو در عرصه نظر اندیشه بازگشت اما در دهه اخیر گره های جدیدی بر این کلاف افزوده شده:
لشکر عظیم بزرگان، استادان و شبه روشنفکرانی که خود در ساختار حکومت دارای مسئولیت اند و هر یک در جایی از این پایتخت مُلک طلقی دارند و انبوه خَدم و حشَم های آنها ،باعث شده کسی را شایستهی اظهار نظر و مباحثه ندانند، و اگر هم در شبه گفتگویی منولوگ حاضر میشوند ، ساحت نظراتشان با آنچه در عمل بدان مشهورند باعث بی اعتمادی افکار عمومی به اصل گفتگو میشود
بخش ثابتی از این جماعت را میتوان در همه دولت های ایران دید.
در این فقدان مدیریت گفتگو ، توده های جامعه نیز بیش از آنکه پیگیر و تابع مواضع نخبگان باشند، نگاهشان به مواضع جماعت #سلبریتی هایی است که اغلب از حداقل ( اطلاعات/دانش ) بی بهره اند.
↙️ ۲- عصر ۵شنبه گذشته به همت جمعی از نخبگان دانشگاهی نظیر استاد #قناعتی از #بسیج_جامعه_پزشکی مباحثه ایی با محوریت دکتر #شکوری_راد ( به نمایندگی از جریان موسوم به #اصلاحات ) و دکتر علیرضا #زاکانی (به نمایندگی از جریان موسوم به #اصولگرا ) در طبقه نهم ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛
مباحثه ایی که اگر چه گاه طرفین یکدیگر را به عدم صحت حرف های هم متهم می کردند اما میشد در آن تلاش هر دو جریان را برای مفاهمه و مباحثه اقناعی لمس کرد ،
بی شک کنار زدن پیش فرض های تحلیلی و بایسته های سیاسی برای هر بیننده ایی نظیر بنده ، کاری بسیار سخت است تا بتوانم از "جدال دو زبان و اندیشه" بازتابی عادلانه ارائه کنم، اما این را به جرات میتوانم بیان کنم که چنانچه این گونه رخدادها به سنتی جاری و مستمر در بطن دانشگاه و #حوزه تبدیل شود، میتوان بازتابهای فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی آن را در کوتاه مدت در سطح نخبگان و در میان مدت در سطح جامعه مشاهده کرد ؛
#جدال_احسن ، بر اساس اصول و منافع مشترک همان اصل وحیانی و فراموش شده است.
⚜ @darossalamm
🕯عمل سیاسیِ فاطمه (س)، در آخرین ماه های حیات شان - شماره ۱ .
💠در روند شناسایی برخی چهره های تاریخی، طول عمر ،مفهوم خود را از دست داده و باید به متغیر "عرض عمر" توجه نمود؛
چرا که فهم تاثیرات عمیق فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی که گاه منجر به ایجاد نهضت های مختلف و حتی ساخت نظام های سیاسی بر اساس پارادایم فکری آنها شده را؛ نمی تواند با طول عمر کوتاه این چهره ها فهم نمود.
💠 آیا میتوان حضرت #زهرا (س)، را فارغ از نگاه سنتی و ادراک عاطفی و تقلیدی، و صرفا به عنوان چهره ایی منحصر به فرد در جایگاه دختر پیامبر(ص) و همسری اولین امامشیعیان که داعیه ولایت و حکومت داشته مورد بررسی روش شناسانه قرار گیرد؟
💠ظاهر امر آن است که ۲۲۰ ماه، طول عمر کوتاهی برای ایجاد یک منظومه فکری است اما در این نوشتار تنها به روشهای سیاسی-اجتماعی سه ماهه پایانی فاطمه س میپردازیم،
این مقطع، یکی از لولاهای مهجور تاریخی است
شایان ذکر است؛ راه اندازی جریان ویژه ایی در توجه به ایام شهادت حضرت فاطمه س طی دو دهه اخیر ، اینک در قالب برگزاری فاطمیه های اول و دوم توانسته است در سطح اول تبلیغات، منشا توجه بیشتر جهانیان به چهره غریب حضرت شود؛ اما همچنان بیش از جسم مطهرش، این حقیقت وجودی فاطمه زهرا س است که از دسترس فهم و اجتهاد ناقص ما دور مانده است.
💠زهرا (س) ، در ۳ ماهه آخر عمرشان با رعایت اصل #عدالت_خواهی و توحید محوری، با استفاده از برخی راهبردها تلاش کرد به عنوان یک کنشگر فعال ، تکلیف مدارانه به #عمل_سیاسی دست بزند - در بیان مفاهیم ذیل از پژوهشهای عالمانه برادر گرامی دکتر احمد مزینانی اقتباس صورت گرفته است- برخی از این راهبردها عبارتند از:
↩️۱- مطالبه :
حضرت زهرا (س)،با تاکتیک های مختلف راهبرد #مطالبه را سامان داد، یکی از این روشها بیان شفاف وی در صف بندی خود با جریان حاکم زمان بود، عمق این شفافیت آنجاست که تا کنون هیچ یک از مخالفان وی در طول تاریخ نتوانسته اند سند یا حتی اماره ایی مبنی بر تساهل و تسامح ایشان در مواجه به جریان سیاسی حاکم ارائه دهند. گزاره "مطالبه" را میتوان روش حضرت در برابر "سیاست مصادره" دانست، مصادره فدک ، مصادره یک باغ نبود، بلکه تلاش حاکمان وقت در راستای منزوی نمودن و شکستن جایگاه ویژه اجتماعی بود که رسول خدا (ص) برای بالا بردن آن بسیاری از تابو های فرهنگی زمانه خود را شکست و به کرات مورد هجمه آشکار و پنهان کسانی شد که جایگاه اجتماعی زهرا س را مانع نیل به اهداف سیاسی خود میدانستند.
🖋 ادامه دارد.......
🔅 دارالسلام
⚜ @darossalamm
🕯عمل سیاسیِ فاطمه س، در آخرین ماه های حیات شان - شماره دوم
↩️ ۲- مجاهده:
#مجاهده اوج عمل سیاسی و تبلیغی حضرت صدیقه طاهره و بر اساس معرفتی شناسی اسلامی بود که ایشان بی واسطه از سنت و وحی آموخته بود؛
ماجرای حضور حضرت زهراس در پشت درب خانه علی ع و در هنگامه ایی که که رجاله های حاکمان وقت تلاش میکردند با تهدید و تهمت، از علی ع و یارانش بیعت گرفته و مشروعیت مخدوش خود را ترمیم کند، بخشی از راهبردی مجاهده است؛
نقطه اوج #مجاهده با "اصحاب شمشیر" را سالهاست ،
در قالب روضه ها و در کلید واژه های دل آشوب آتش ، مسمار ، پهلوی شکسته ، غلاف شمشیر و کوچه بنی هاشم و... به تکرار شنیده و گریسته ایم، اینها در حقیقت پوسته ظاهری از عمل سیاسی آن حضرت است که اغلب در بعد عاطفی میماند در حالی که همین ها نیز بخشی از تلاشهای حضرت مرضیه س در عمل به "تکلیف سیاسی اجتماعی" بود.
↩️ ۳- مخاطبه:
حضرت زهرا سلام الله چند مرتبه در مسجد، در جمع مسلمانان و حتی در هنگامه حمله به خانه علی ع -یعنی ساعاتی که برخی از صحابه از سلمان ع تا زبیر در آن خانه تحصن کرده بودند- حاکمان وقت را مورد خطاب و عتاب قرار داد ؛
#جدال_احسن زهرای مرضیه (س) ،یکی از سنتهای سیاسی و اجتماعی فراموش شده در جامعه اسلامی است- اتمامحجت، نفی انفعال، تولی- مرز بندی شفاف - تاکتیکهای در هم آمیخته ایشان در راهبرد #مخاطبه بود ،ان حضرت با خطاب قرارداد مستقیم حاکمان، آنها را به را به بازگشت به سنت پیامبر (ص) دعوت کرد و در کنار آن خواص جامعه(الیت ها) که به دلیل منافع شخصی و یا تن دادن به گفتمانهای کور قومی و عصبیت های جاهلی دچار سکوت یا انفعال شده و نیز توده های مردم را که در #سقیفه_بنی_ساعده مغلوب مهندسی تبلیغ قرار گرفته بودند را به گفتمان خود و حمایت از حق حکومت علی ع دعوت کرد،
#خطبه_فدکیه سندی بی بدیل راهبرد مخاطبه است، گفتگویی بلیغ و مستدل با مولفه های اخلاقی و دینی و عاطفی توسط یک زن در جامعه ایی که ظهور زن در حوزه اجتماع و سیاست همچنان امری نکوهیده قلمداد می شد.
🖋 ادامه دارد.......
🔅دارالسلام
⚜ @darossalamm
✍حاشیه ایی بر یادداشت وزیر بهداشت و درمان
🔰 #وزیر محترم #بهداشت_و_درمان طی متنی در کانال خود با عنوان :
"پیروزی متانت بر جنایت و خشونت" از صبر ، درایت و بلوغ فکری نیروهای نظامی من جمله #بسیج در مقابل اقدام خشونت بار درویش نماها تجلیل کرده و نوشته اند:
"تصور نمیکنم در هیچ کشوری، وقتی نیروهای حافظ امنیت مورد حمله قرار گیرند، بتوان شاهد چنین تحمل و متانتی بود" .
🔰 این در حالی است که خشونت انواع مختلفی دارد که یکی از آنها برخورد درویش-داعشی های #گلستان_هفتم با جریان حافظ امنیت بود ، انواع دیگر خشونت غیر فیزیکی وجود دارند که تاثیر مخرب آن بر افراد بسیار عمیقتر از تاثیر چند مشت و لگد یا حتی دشنه است و میزان تاب آوری خشونت زدگان در برابر آن به مراتب دشوارتر از خشونت چند ساعته مشتی انسان فریب خورده است:
👈 خشونت روانی ( نظیر ترور شخصیت،شایعه سازی ،ایجاد فضای ترس و تهدید ....)
👈 خشونت علمی (نظیر حذف برخی اعضا هیات علمی یا عدم جذب آنها - عدم شایسته سالاری در ارتقا تحصیلی ....)
👈 خشونت اقتصادی (نظیر انحصار موقعیت های اقتصادی در حوزه سلامت و عدم رعایت عدالت در امکان رقابت یکسان....)
👈 خشونت کاری و مدیریتی (نظیر حذف بسیاری از مدیران متعهد ....)
و ....
انواعی از خشونت هستند که طی چند سال گذشته جریان متعهد و متخصص در برخی از برهه های زمانی و مکانی در #نظام_سلامت ، با آن مواجه بوده اما بر اساس همان متانتی که وزیر محترم به حق آن را تحسین نموده اند، نه تنها صبر و بردباری نشان داده اند ،بلکه با اتکا به اصول اعتقادی خود، تلاش کردند آرامش و نظم سیستمی را مخدوش نکرده و گفتمان اعتماد و خدمت را در هم افزایی با کارگزاران نظام سلامت دنبال کنند.
#بسیج_مظلوم_مقتدر
⚜ @darossalamm دارالسَّلام
✍مرجعیت در اصول عقاید
✴️ دیروز سالگرد تولد ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی مشهور به #خواجه_نصیرالدین_طوسی ،شاعر ،فیلسوف، متکلم، فقیه، ستارهشناس، اندیشمند، منجم، پزشک،ریاضیدان و معمار ایرانی سده هفتم است،
ظاهرا دو ویژگی آخر خواجه باعث شد روز میلاد او را به نام روز #مهندس نامگذاری کنند وگرنه اهالی کوهپایه علوم انسانی بیش از ساکنان فلات مهندسی به بلندای قله "عقل حادی عشر "صعود کرده اند.
جایگاه بی نظیر وی در اندیشه شیعه تا آنجاست که #هانری_کربن ، وقتی میخواهد تاریخ تفکر #شیعه را به ۴ دوره تقسیم کند، دوره دوم را با شاخص و نام او تمام و دوره سوم را با نام او آغاز میکند، خواجه موضوعات اصیل اعتقادی نظیر مبداء ،ذات خداوند، صفات خدا و.... را با مهندسی بی نظیرش از حوزه کلام به حوزه فلسفه و حکمت اسلامی گره زد و جایگاه #عقل را در اعلی ترین درجه خود بالا برد،
توجه به جایگاه عقل و خردورزی در کنار اخلاق مداری وی، باعث شد شاهان مغول از دنیای توحش به تمدن گرویده و شهادتین بر زبان جاری کنند، توجه به جایگاه "عقل متکی به وحی" در قرون بعد منجر به امکان #نظام_سازی با محوریت دین شد.
✴️ اما هدف این نوشتار ذکر جایگاه خواجه نصیر نبود بلکه در روز میلاد ایشان به یاد یک درد جدی و نسبتا جدید در بین جماعت جوانِ مذهبی افتادم ؛ این مسئله عبارت است از:
" عدم آشنائی با مبادی و مخازن اصلی
#اصول_عقاید و اقبال به سمت اخذ این اصول از منابع غیر اصیل "
در مسیر شناسایی این مسئله به چالش دیگری برمیخوریم که همانا اقبال این قشر به کسانی است که بیش از سایرین از خود اجتهاد کرده و به اصطلاح نوگرا هستند،
این به معنای نفی #نوگرایی نیست اما برای برخی چهره ها، این ویژگی بیشتر ابزاری است برای دکان داری و مریدپروری و البته پوشاندن کم سوادی و بی اطلاعی شان،
این جماعت که اغلب تقید عملی به اسلاف اندیشه همچون خواجه نصیر ندارند، اصول عقاید را به اقتضا زمان و مکان و مصلحت خود، هرس کرده و آنچه از شجره طیبه دین میماند اغلب طریقتی عرفی است با دایره ایی به شعاع همه نفوس و علایق،
حال آنکه این وظیفه علمای اصیل حوزه است که در کنار مرجعیت فقهی ،باید سکان دار اصول عقاید معتقدین به مکتب باشند و البته اصولیون هم باید در بطن جامعه و همراه با نیازمندی های آن عهده دار این مهم باشند . آب را باید از سرچشمه گرفت ،این امکان قطعا برای توده های مردم مقدور نیست پس ضروری است اگر از نهرهای پایین دستی هم آب میگیریم سرچشمه اش مشخص باشد.
⚜ @darossalamm ⚜ دارالسَّلام
✍ آدرس غلط در داشبورد خودرو!
◀️ در پاییز سال ۹۰ که دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته اندیشه سیاسی در اسلام بودم، علاقه زیادی به جمع کردن کتابهای بومی این حوزه داشتم؛ از این جهت به کتاب سه جلدی به نام «اندیشههای سیاسی اسلام» برخوردم که نام مولفش دکتر #حسن_روحانی بود، مدتها پس از خرید دقت نکرده بودم که ایشان همان حجه الاسلام حسن روحانی دبیر وقت شورا امنیت ملی است!؟ این را بعدا فهمیدم .
چند روز پیش که سخنان ایشان در جشنواره خوارزمی در نفی مفهوم #علم_دینی را خواندم
مجددا به کتابخانه ام مراجعه کردم که نکند من همان اول درست متوجه شده و نویسنده دکتر روحانی بوده! ،مگر میشود شما ۳ جلد کتاب در شرح ابعاد نظری #سیاست در اسلام و اصول روابط بین الملل و نفی تئوری های مدرن علم سیاست و نتایج خیلی عالیه سیاست اسلامی -که حسب نظر نویسنده یک علم دینی بود- و منجر به نظام سازی شده بود و ده ها صفحه از جلد سوم کتاب خود را به نتایج انقلاب اسلامی اختصاص دهید و حالا بعد از ۸ سال، اساس بحث در مورد علم دینی را با مثالی خنده دار نظیر "گذاشتن قرآن در داشبورد یک خودرو" به مثابه خودرو اسلامی تقلیل دهید؟!
◀️ به کتاب مراجعه کردم در بخشهای از جلد سوم ایشان چنان توجه پر حرارت پنبه مدرنیته و نتایج آن را میزند که خواننده به یاد سخنرانی های پر شور ایشان در مجلس در دهه ۶۰ میافتد:
میدانیم که در نظرورزیهای کلاسیک، «مدینه» به «سیاست» قوام مییافت،در دیدگاه مدرن، این اقتصاد بود که سرنوشت همه کس و همه چیز را معلوم میکرد و به این ترتیب آنچه در حاشیه مانده بود، فرهنگ و مسائل اجتماعی بود. این سادهسازی مسائل جامعه، بیش از اینها تاب آوردنی نبود... انقلاب اسلامی نه تنها نقطه پایانی بر انقلابهای منبعث از تاریخیت مارکسیستی و مادی بود، بلکه ناقوس مرگ هر گونه تاریخیت را که مدرنیته حوالت آن را میداد (همچون جهانگیر شدن سکولاریسم) به صدا در آورد. اما اینها، تنها نوآورانگی انقلاب اسلامی نبود و شاید از اینها مهمتر، به عینیت در آوردن سرمایه اجتماعی ایران اسلامی بود که آن را در هیأت یک انقلاب کم نظیر، پدیدار ساخت. به عبارت دیگر، سرمایه اجتماعی ایرانی تا به آن درجه از سرشاری و لبریزی رسید که یک انقلاب عظیم در تاریخ معاصر را رقم بزند.
همینطور در بخشهایی از جلد دوم نوشته اند:
اگر بخواهیم با واژگان «ماکس وبِری» سخن بگوییم، باید بگوییم در پیامد آن مفاهمه و ادراک شرایط زمان، امام خمینی (ره) نوع نگاه به جهان و تلقی از مذهب و انتظارات از آن را تغییر داد.
◀️ همه اندیشمندان غربی اذعان دارند که پیش فرضهای اندیشه ایی از مجرای #روش_شناسی بر تولیدات یک علم تاثیر تام دارد ، چنانکه دانشگاه های معروف دنیا نظیر #هاروارد سالهاست وظیفه تهیه و تدوین مبانی جهان شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی
را در حوزه علوم پزشکی برعهده دارند و آنچه ما از علومپزشکی در دانشگاه های خود ترجمه و آموزش میدهیم نهایتا ناظر بر تشخیص های پزشکی و تکنیک ها است و کمتر استادی کسی به بخش پنهان این کوه یخ که همان مبانی نظری است توجه دارد .
◀️ ظاهرا قرار است تا سال ۱۴۰۰ نظریات شاذ زیادی از داشبورد خارج و رونمایی شود خدا کند این نظریه پردازی ها فرصت اندک خدمت رسانی را نسوزاند،
آنانکه به سیاست مدرن عشق می ورزند حتما خوانده و شنیده اند که سالهاست عمل گرایی در سیاست بر مباحث نظری غلبه کرده است، شما با "علم غیر دینی" "خودرو استاندارد ملی" بسازید، در داشبوردش هر کتاب مقدسی خواستید بگذارید... مطمئن باشید همه قدردان شما خواهند بود.
دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
◀️ بلواهای دی ماه گذشته در برخی شهرهای ایران دقیقا همزمان بود با حجم انبوهی از تبلیغات امپراطوری رسانه ایی جهان در مورد اصلاحات سیاسی #عربستان در موضوع حقوق بشر ، فساد زدایی و آزادی های فردی....
وقتی سر دسته های بلواگران دستگیر شدند در همه شهرها، ردی از حمایت واسطه های پولی و تشکیلاتی ارتجاع عرب به سردستگی عربستان دیده شد.
◀️ طی چند روز اخیر نیز مجددا این دوگانه سازی مضحک توسط پروپاگاندای رسانه ایی کلید خورده است:
"حجاب اجباری در ایران - توجه به جایگاه زن در عربستان"
در بین توده های جامعه ایران این دوگانه سازی البته سناریوی مضحکی است ، اما اظهار نظرهای تاییدوار برخی اساتید و چهره های سیاسی داخلی بر این دوگانه ،صفتی بیش از تعجب را طلب میکند:
حکومت پادشاهی مطلقه و حقوق بشر لیبرال؟!
آنهم در ساختار سیاسی و اجتماعی که زن هنوز هم ذاتا یک موجود درجه ۲ محسوب میشود....
البته برای آنهایی که از سر تجربه یا مطالعه به لایه های حقیقی اندیشه لیبرالیسم پی برده اند این مواضع قابل فهم است،
چه آنکه کسی از این حضرات از اینکه
دو هفته پیش فرانسیس فوکویاما نظریهپرداز آمریکایی که لیبرالیسم را نسخه آخر نجات بشریت میداند ، در کنار کسی مثل «انور بن محمد قرقاش» وزیر امور خارجهی امارات می نشیند و از #حکمرانی_خوب و #حکومت_شبکه_ایی میگوید! ، و کک سوپرلیبرالهای وطنی هم نمیگزد که چه ارتباط محتوایی بین نماینده های مکتب #لیبرالیسم و سلطنت خودکامه و نامشروع (Absolute monarchy) وجود دارد،
جز #دلار؟
دارالسَّلام
⚜@darossalamm
🔅 اندیشه سیاسی امام هادی ع
- بخش اول
⬅️ امام دهم شیعیان "علی بن محمد ع" در ۸ سالگی به امامت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید،
از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها منتصر طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان #متوکل_عباسی به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود ، به ظلمی مضاعف در حق حضرت #هادی علیه السلام شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ کیان اسلام ، از تاکتیکهای مختلفی بهره جوید.
عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه به عنوان الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی اسلام اند.
⬅️ برخی از این تاکتیک ها عبارتند از:
۱- #تحریم همکاری و تعامل با حاکمان ظالم:
امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال شیعیان یا محبین خود آنها را از کار کردن در دستگاه اداری و حتی معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛
اصل تحریم یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است،
این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است.
۲- صبر و بردباری:
صبر و تحمل در اندیشه سیاسی امام هادی ع از جایگاه بالایی برخوردار است این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی #مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی #رئالیست ها نظیر #ماکیاول ، شهریار را به صبوری تشویق میکند، در نهایت میگوید که هدفش اغوا و فریب مردم است ؛
اهل بیت ع ، هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند - حلم مرتبه ایی بالاتر از صبوری است - و میفرمایند:
"چه بسا حلم و بردباری حاکم ستمکار ، موجب بخشیده شدن او میشود"
▪️ادامه دارد ....
⚜دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
🔅اندیشه و عمل سیاسی امام هادی ع .
- شماره ۲
⬅️ ۳- امکان نقد و نصیحت حاکمان:
یکی از اصولی که امام هادی ع نسبت به آن هشدار میدهند این است که حاکمان خود را از نقد و نصیحت بی نیاز بدانند،
عدم امکان نقد و اظهار نظر در دیدگاه امام هادی ع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی سیاسی و کاهش میزان #مقبولیت است؛ ایشان می فرمایند :
"هرکس خود را از نصیحت بی نیاز بداند دشمنانش زیاد خواهند شد".
ایجاد گفتمان نقد پذیری حاکمان در زمانه ای که بنی عباس فضای عمومی اجتماع را افول داده بودند، باعث میشد از یک سو مردم از انفعال سیاسی خارج شده و اظهار نظر را از حقوق اجتماعی خود بدانند و از سویی دیگر هزینه مطالبه گری مردم کاهش یابد ،
مفاهیمی نظیر حق آزادی بیان و رای و نظر ، مفاهیمی هستند که بیش از هزار سال پس از امام هادی ع، تمدن غرب با آن به تمدن مشرق زمین تفاخر میکند ،
با این حال انسان در ساحت سیاست مدرن مجبور است رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب بزرگ و در چارچوب مشخص تحزب بروز دهد اما امام انسان را از اینکه دنبال رو کور یک گروه و دسته باشد بر حذر می نماید.
⬅️ ۴- تقیّه:
بهره گیری حکومت عباسی از فرماندهان با تجربه در امور نظامی و اطلاعاتی ،عدم وجود تحلیل جامع در بین برخی فعالین علوی ،عدم وجود صبر تشکیلاتی ،کمبود نیروی عملیاتی ،ناهماهنگی در اهداف از جمله دلایلی بود که زمانه ی امام هادی ع را بسیار سخت و پیچیده نمود؛ در این فضا حضرت تاکتیک #تقیه را به عنوان دستوری ب ای توده شیعیان توصیه نمود در عین حال ایشان به صورت خاص برخی شیعیان - نخبگان یا الیت ها- نفوذ در دربار عباسی و حتی نفوذ عاطفی در بین برخی کارگزاران را سفارش می نمود .
نظام سیاسی عباسی در حوزه "بدیل سازی" بسیار مهارت داشت چنانکه با فرقه سازی های انحرافی ،ایجاد شبکه مدافعان دروغین امام، ایجاد چند چهره خاص به عنوان فقیه درباری توانست نهضت علویان را که با شعار "الرضا من آل محمد ص" در جایجای جغرافیایی اسلام قیام می کردند شکست دهد. سامان دادن به تاکتیک تقیه و تحریم و صبر در کنار تاکتیک #نفوذ که به نظر متعارض می آیند نشانگر منظومه جامع فکری امام دهم در عرصه سیاسی است، بخش زیادی از این مدل ها توسط #شبکه_وکلاء هدایت میشد در شماره بعد به این موضوع خ اهم پرداخت.
🔸ادامه دارد...
⚜ دارلسَّلام
⚜ @darossalamm
✍اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع .
- بخش اول .
⬅️ مدینه النبی در رجب سال ۱۹۵ ه ق شاهد میلاد فرزندی از سلاله پاک حضرت #رضا ع و از دامان پاک بانوی مصری تبار، به نام ابن سبیکه بود؛
حضرت #جواد ع در هفت سالگی به امامت رسید و همین امر شروع یک بحران سیاسی در جامعه شیعی بود،
بسیاری از شیعیان در این بحران از قافله #ولایت پیاده شدند،برای این #خواص ، نماز خواندن پشت سر امام ۷ساله ایی که به زعم آنها از علم دین بهره ایی نداشت، قابل هضم نبود.
برخی از وجود فکری و عملی آن حضرت در حوزه سیاسی در طی ۱۷ سال امامتشان عبارتند از :
🔹 ۱- مبارزه علمی - جنبش نرم افزاری- :
امام جواد ع به کم سوادی متهم بود، او از همین مسیر یعنی ایجاد جنبش علمی برای حفظ و بسط کیان شیعه مبارزه خود را آغاز نمود، تاریخ انبوهی از سوالات و شبهات سخت علمی،فقهی و اجتماعی که امام به احسن وجه به آن پاسخ داده است را ثبت نموده،تربیت ده ها شاگرد در اوج خفقان سیاسی محصول اولیه این راهبرد بود. جنبش علمی به جای مبارزه آشکار سیاسی، کارآمدترین راهبرد در برابر انبوه جریانات التقاطی، بدیل سازی های دینیِ دستگاه عباسی و اندیشه های منحرف شبه علوی در آن زمان بود.
🔹 ۲- شبکه وکلا :
گستردگی جغرافیایی جهان اسلام و محدودیتهای ایجاد شده توسط دو خلیفه هم عصر امام - مامون و معتصم - ایشان را بر آن داشت با ایجاد یک تشکیلات منظم و منسجم با محوریت نزدیک ترین شیعیان خود، امور را در سراتاسر جامعه اسلامی مدیریت کند؛
#وکلا اجازه پاسخ به استفتائات دینی ،سیاسی ،اجتماعی و جمع آوری وجوه دینی - شبکه اقتصادی محرمانه و درون زا- را داشتند؛ این شبکه به مثابه یک سیستم #اطلاعاتی ، حضرت را همواره از آخرین رخداد های آشکار و پنهان مطلع می کرد ،برخی از اعضای این شبکه به دستور امام ،در لایه های بالای حکومت عباسی نفوذ داشتند .
↙️ ادامه دارد ....
دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
✍ اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع.
- شماره دوم.
⬅️ ۳- عزت مندی :
حفظ #عزت و کرامت یکی از مولفه های قدرت نرم شیعه است که در بحران ها باعث انسجام دورنی و ایجاد قدرت سخت نیز شده است .
امام در حدیثی ظالم، کمک دهنده به ظلم و کسی که به پذیرش ظلم رضایت داده را در گناه ظلم شریک می خواند ،در این پارادایم انفعال سیاسی و اجتماعی ممکن نیست ؛
#شیعه همواره موظف به داشتن یک موضع مشخص و عدم انفعال است. در این مکتب، حتی #تقیه نیز تاکتیکی موقتی و غیر انفعالی برای بقا و امکان کنشگری در آینده است .
حفظ عزت در مواجهه با دستگاه عباسی از یک سو و حفظ و صیانت از منظومه فکری تشیع در برابر انبوهی از حدیث سازان، مفسران جعلی قرآن ، فرقههای انحرافی و غُلات از سوی دیگر بخشی از مواجهه امام در عرصه سیاسی و اعتقادی بود .
⬅️مهاجرت از مدینه به بغداد، ازدواج اجباری با "ام الفضل" دختر مامون، تکرار سناریوی اعطای ولیعهدی به امام و در نهایت ترور خانگی ایشان،اوج استیصال نظام حاکم در برابر کسی بود که با نگاه مادی امکان هیچ گونه کنش و عمل سیاسی و اجتماعی را ندارد.
و هنوز هم #سیاست_مدرن فهم مشخصی از این پارادایم فکری ندارد .
سانسور و حذف تاریخی ،آخرین راهبرد دستگاه عباسی و نظام های سیاسی پس از آن در مواجهه با امام بود ،از این رو منابع بسیار اندکی از ایشان ،امام دهم و یازدهم جهت پژوهش موجود است، هر چند اصحاب قلم نسبت به همین اندک نیز بی مهری نموده اند .
دارالسَّلام
⚜@darossalamm
✍️ فرزند زمانه خود
🔅 ۲۵ سال پیش شقایق های دشت فکه را شهادت مردی داغدار کرد که خود سالهاسینه اش داغدار شقایق های عاشق دوان دفاع و درستی بود؛
او که پس از گذار از دوران تطورخود و آتش زدن آنچه حدیث نفسش خواند ، به مناطق محروم جنوب و شرق رفت تا دریجه دوربین اش روایتگر بی عدالتی باشد، چند ماه بعد و با آغاز جنگِ نیابتی غرب با ایران شد راوی #روایت_فتح و پس از پایان جهاد اصغر ، سر از کوچه های بوسنی وهرزگوین درآورد تا باز مظلومیت و غیرت مسلمانان را در نزاع تمدن مهاجم غرب نشان دهد.
🔅 مرتضی پیش از آن نسبت اش را با تمدن غرب و فلسفه آن، با سینمایی که معتقد بود مسلمان شدنی نیست اما میتوان با مظروف مناسب در خدمت اسلام درآورد، با #لیبرالهای_وطنی و جانماز آبکشان حجره نشینِ عافیت طلب روشن کرد.
🔅انتخاب دقیق و هوشمندانه "موضوع" در آثار او ،شاخصه اصلی سید شهیدان اهل قلم است، او فرزند زمانه خود بود و این یعنی شیعه تراز علی ع :
مکان مند و زمان مند .
در فلسفه علم مدرن ،علم حصولی معنایی ندارد ولی آنهایی که با مرتصی بودند اقرار میکنند اکه او در حوزه های تخصصی از #هنر و #فلسفه قلم زد که فرصتی برای غور و مطالعه در آن نداشت و این یعنی همان نوری که شعاعی از آن را بر سینه و ذهن آماده انسان میتابانند.
🔅خیلی ها دوست دارند ادای #آوینی را در بیاورند اما نمیتوانند میدانید چرا؟
چون جرات گفتن از باطل را ندارند ، ماجرا این است که تا از حق میگویی کسی با تو کاری ندارد ،وقتی از چپ و راست سراغت میآیند که بخواهی از باطل بگویی و آوینی آن اواخر به ویژه در ماهنامه سوره به سراغ اصحاب باطل و جریان نفوذ فرهنگی رفت.
🔅سید مرتضی، علم ،تئوری و تکنیک را بر اساس مبانی فلسفی #انقلاب و انسان شناسی اسلامی به کار گرفت و #صداقت این عنصر کمیاب عصر جاهلیت مدرن ، را در آثار خود جاری کرد و این گونه شد که روح مخاطب ، پس از روبرو شدن با آثار او پیام پایداری از تفکر و عاطفه را دریافت میکند.
🔅بی شک در نسل سوم و چهارم انقلاب ، جوانان خوش ذوق بسیاری هستند که بی قیل و قال ، از آثار او مکتبی هنری تاسیس کنند.
دارالسَّلام
⚜️ @darossalamm
✍ کاظمیت ، صبر فعال در جبر زمانه
🔅جریانات مختلف فکری مسلمان با انگیزه های مختلف به ائمه اطهار (ع) به نسبت های مختلف انگ #سکولار بودن زده اند در شب شهادت حضرت باب الحوائج ع، دو روایت مستند از مواضع روشن ایشان در قبال #حکومت نامشروعی که امکان اداره جامعه را از آن شجره طیبه گرفت با هم مرور میکنیم:
🔅 1- مهدی عباسی(پدر هارون الرشید عباسی) برای ترمیم مقبولیت مردمی خود نمایشی ترتیب داده و اعلام کردند خلیفه قرار است رد مظالم کند، امام کاظم ع را هم به نمایش بردند ،حضرت با تیزهوشی و صراحت از خلیفه پرسید:
چرا آنچه را كه از راه "ستم" از ما گرفته شده برنميگرداني؟ مهدي عباسي پرسيد: آن چيست ؟
امام ع فرمودند: فدک. گفت: حدود آن را مشخص كن تا برگردانم. ايشان فرمودند :
یک حد آن کوه احد ،حد دیگرش عریش مصر، حد سوم سیف البحر و حد چهارم اش دومه الجندل .
مهدی عباسی با تعجب و خشم پرسید تمام اينها؟
امام فرمودند: بلي تمام اين سرزمين از جاهايي است كه بدون جنگ و جدال و ستیز برای پیامبر اکرم ص فتح شد.مهدي عباسي برای خاتمه دادن به این گفتگوی افشا کننده ، آن را به زمان دیگری انداخت و گفت: خيلي زياد است در اين مورد فكري ميكنم.
🔅2- زماني ديگر هارون الرشید از امام کاظم ع راجع به #فدک پرسيد تا به زعم خود با پس دادن یک باغ در مدینه ، این عامل تبلیغی و تاریخی که سند غصب حکومت از ائمه س بود را از علویان بگیرد و امام ع باز با بهره گیری کامل از این فرصت در بیان اندیشه سیاسی خود، این گونه پاسخ میدهد که:
فدک را پس نمیگیرم مگر آنکه حدود آن را نيز پس بدهی. رشيد پرسيد: حدود آن چيست؟
فرمودند: اگر حدود آن را بگويم، آن را باز پس نخواهي داد ، وقتي اصرار زياد هارون فضا را برای تیر آخر مساعد كرد حضرت فرمودند:
مي پذيرم به شرط آن كه تمام آن ملك را با "حدودي" كه تعيين مي كنم به من واگذاري، هارون گفت حدود آن چيست؟ امام فرمود يك حد آن به عدن است حد ديگرش به سمرقند و حد سومش به افريقيه (آفريقا) و حد چهارمش كناره درياي خزر است. هارون از شنيدن اين سخن سخت برآشفت و گفت: پس براي ما چه چيز باقي مي ماند؟ امام فرمود:
مي دانستم اگر حدود فدك را تعيين كنم آن را به مامسترد نخواهي كرد (يعني خلافت و اداره سراسر كشور اسلام حق منست)
تاریخ مینویسد پس از این دیدار هارون كمر به قتل موسي بن جعفر (ع) بست.
دارالسلام
⚜ @darossalamm
📸 پی نوشتی بر یک عکس
🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید .
اندیشه #مدرن امروز با تکیه بر تکنولوژی و با پرچم دموکراسی ؛
ادامه در پیام بعد
📸 پی نوشتی بر یک عکس
🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید .
.....
در حوزه معرفت شناسی به سوبژکتیویسم -اصالت انسان- ، در جامعه شناسی به نسبی گرایی محض و در سیاست به سکولاریسم رسیده است.
🔅 ۵۰۰ سال پیش از میلاد #افلاطون در یونان برای پی بردن به مفهوم عدالت به افسانه غار رسید و امروز نوادگانش امکانی بیش از پایین کشیدن مجسمه هری ترومن رییس جمهور پیشین آمریکا ندارند، اتفاقی نادر که دیروز در آتن افتاد .
دارالسَّلام
@darossalamm
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع
🔅#نرمش_قهرمانانه عبارتی بود که اولین بار در سال ۷۵ توسط مقام معظم رهبری بیان و در سال ۹۲ و پس از در جریان مذاکرات هسته ایی توسط معظم له چندین بار تکرار و تشریح شد، به نظر میرسد این عبارت در منظومه اندیشه ای ایشان به معنای "مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود" و در واقع یک رویکرد کوتاه مدت یا #تاکتیک است ، رویکردی که میتوان رد تاریخی آن را از سالهای دهه ۴۰ و متاثر از مطالعه تاریخ مبارزات سیاسی امام حسن مجتبی ع پیدا کرد.
🔅 آیت الله خامنه ایی در سال ۱۳۴۸ اقدام به ترجمه کتابی با عنوان صُلحُ الحَسَن(ع) اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالم شیعه (متوفای ۱۳۷۲ق) نمود و این کتاب در ایران با عنوان «صلح امام حسن پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به چاپ رسید .
این کتاب، از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته و در آن از قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند استفاده کرده است.
🔅کتاب دارای سه بخش است که در قسمت نخست شرح حال کوتاهی از زندگی امام مجتبی(ع) ارائه داده و در قسمت دوم به موضوع بیعت با آن حضرت و وضعیت سپاه میپردازد. قسمت آخر و اصلی کتاب، بررسی قرارداد صلح و عوامل آن بحث میکند.
در خاتمه کتاب نیز، گزارشی از مقایسه شرایط صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) ارائه می کند .
مترجم کتاب که در آن ایام طلبه ایی جوان بود ،در مقدمه کتاب، انگیزه خویش از ترجمه را این گونه بیان میکند:
«پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدتها در فکر تهیه نوشتهای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پارهای یادداشتهای لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد... مگر که جامعه فارسی زبان نیز چون من از مطالعه آن بهره گیرد و هم برای اولین بار درباره این موضوع بسی با اهمیت، کتابی از همه رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.»
🔅 رهبر انقلاب سالها بعد در این باره می فرمایند:
مرحوم شیخ راضی آل یاسین (رض) در این کتاب "صلح الحسن" ثابت میکند که اصلا جا برای شهادت [در آن روزهای صلح] نبود؛ هر کشته شدنی که شهادت نیست....
#دارالسَّلام
⚜ @darossalamm
💠 ستاره آسمان دارالسلام من
🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ،
گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید
یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد
.....