eitaa logo
دارالسلام
104 دنبال‌کننده
91 عکس
39 ویدیو
2 فایل
دارالسلام جایی است که سلامت و صلح در کنار هم معنا می‌شوند، برای هر این دو باید از زمین تدبیر گذشت، همان که سیاست می نامندش .این یک کانال شخصی و یادداشت ها همه تراوشات ذهنی قابل نقد نویسنده است . مجید احمدی
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌" جدال احسن در دانشگاه علوم پزشکی تهران" ↙️ ۱- توانایی با هم ، در عین این که ساده‌ترین توانایی بشر و اصولا فصل اختلاف ما با حیوانات قلمداد می‌شود، در روزگار ما عنصری کمیاب است. در ایران، نه تنها دانشگاه -به معنای آن دانشگاه روشنگری‌ساز و یا حتی حاصل روشنگری- نداشته‌ و نداریم، که حتی هنوز فاقد یک میز گفتگو هستیم که بتوانیم پشت‌اش بنشینیم و با هم گفتگو کنیم. موضوع هم خیلی مهم نیست و این وضع شامل حال تقریباً همه مسائل می‌شود. برای آسیب شناسی باید به سنت ایرانی و دوران افول خردورزی و تولد بیمار مدرنیسم در جغرافیای ایران و بسط شکاف های نو در عرصه نظر اندیشه بازگشت اما در دهه اخیر گره های جدیدی بر این کلاف افزوده شده: لشکر عظیم بزرگان، استادان و شبه روشنفکرانی که خود در ساختار حکومت دارای مسئولیت اند و هر یک در جایی از این پایتخت مُلک طلقی دارند و انبوه خَدم و حشَم های آنها ،باعث شده کسی را شایسته‌ی اظهار نظر و مباحثه ندانند، و اگر هم در شبه گفتگویی منولوگ حاضر میشوند ، ساحت نظراتشان با آنچه در عمل بدان مشهورند باعث بی اعتمادی افکار عمومی به اصل گفتگو میشود بخش ثابتی از این جماعت را میتوان در همه دولت های ایران دید. در این فقدان مدیریت گفتگو ، توده های جامعه نیز بیش از آنکه پیگیر و تابع مواضع نخبگان باشند، نگاهشان به مواضع جماعت هایی است که اغلب از حداقل ( اطلاعات/دانش ) بی بهره اند. ↙️ ۲- عصر ۵شنبه گذشته به همت جمعی از نخبگان دانشگاهی نظیر استاد از مباحثه ایی با محوریت دکتر ( به نمایندگی از جریان موسوم به ) و دکتر علیرضا (به نمایندگی از جریان موسوم به ) در طبقه نهم ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛ مباحثه ایی که اگر چه گاه طرفین یکدیگر را به عدم صحت حرف های هم متهم می کردند اما میشد در آن تلاش هر دو جریان را برای مفاهمه و مباحثه اقناعی لمس کرد ، بی شک کنار زدن پیش فرض های تحلیلی و بایسته های سیاسی برای هر بیننده ایی نظیر بنده ، کاری بسیار سخت است تا بتوانم از "جدال دو زبان و اندیشه" بازتابی عادلانه ارائه کنم، اما این را به جرات میتوانم بیان کنم که چنانچه این گونه رخدادها به سنتی جاری و مستمر در بطن دانشگاه و تبدیل شود، میتوان بازتابهای فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی آن را در کوتاه مدت در سطح نخبگان و در میان مدت در سطح جامعه مشاهده کرد ؛ ، بر اساس اصول و منافع مشترک همان اصل وحیانی و فراموش شده است. ⚜ @darossalamm
🕯عمل سیاسیِ فاطمه (س)، در آخرین ماه های حیات شان - شماره ۱ . 💠در روند شناسایی برخی چهره های تاریخی، طول عمر ،مفهوم خود را از دست داده و باید به متغیر "عرض عمر" توجه نمود؛ چرا که فهم تاثیرات عمیق فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی که گاه منجر به ایجاد نهضت های مختلف و حتی ساخت نظام های سیاسی بر اساس پارادایم فکری آنها شده را؛ نمی تواند با طول عمر کوتاه این چهره ها فهم نمود. 💠 آیا میتوان حضرت (س)، را فارغ از نگاه سنتی و ادراک عاطفی و تقلیدی، و صرفا به عنوان چهره ایی منحصر به فرد در جایگاه دختر پیامبر(ص) و همسری اولین امام‌شیعیان که داعیه ولایت و حکومت داشته مورد بررسی روش شناسانه قرار گیرد؟ 💠ظاهر امر آن است که ۲۲۰ ماه، طول عمر کوتاهی برای ایجاد یک منظومه فکری است اما در این نوشتار تنها به روشهای سیاسی-اجتماعی سه ماهه پایانی فاطمه س میپردازیم، این مقطع، یکی از لولاهای مهجور تاریخی است شایان ذکر است؛ راه اندازی جریان ویژه ایی در توجه به ایام شهادت حضرت فاطمه س طی دو دهه اخیر ، اینک در قالب برگزاری فاطمیه های اول و دوم توانسته است در سطح اول تبلیغات، منشا توجه بیشتر جهانیان به چهره غریب حضرت شود؛ اما همچنان بیش از جسم مطهرش، این حقیقت وجودی فاطمه زهرا س است که از دسترس فهم و اجتهاد ناقص ما دور مانده است. 💠زهرا (س) ، در ۳ ماهه آخر عمرشان با رعایت اصل و توحید محوری، با استفاده از برخی راهبردها تلاش کرد به عنوان یک کنشگر فعال ، تکلیف مدارانه به دست بزند - در بیان مفاهیم ذیل از پژوهشهای عالمانه برادر گرامی دکتر احمد مزینانی اقتباس صورت گرفته است- برخی از این راهبردها عبارتند از: ↩️۱- مطالبه : حضرت زهرا (س)،با تاکتیک های مختلف راهبرد را سامان داد، یکی از این روشها بیان شفاف وی در صف بندی خود با جریان حاکم زمان بود، عمق این شفافیت آنجاست که تا کنون هیچ یک از مخالفان وی در طول تاریخ نتوانسته اند سند یا حتی اماره ایی مبنی بر تساهل و تسامح ایشان در مواجه به جریان سیاسی حاکم ارائه دهند. گزاره‌ "مطالبه" را میتوان روش حضرت در برابر "سیاست مصادره" دانست، مصادره فدک ، مصادره یک باغ نبود، بلکه تلاش حاکمان وقت در راستای منزوی نمودن و شکستن جایگاه ویژه اجتماعی بود که رسول خدا (ص) برای بالا بردن آن بسیاری از تابو های فرهنگی زمانه خود را شکست و به کرات مورد هجمه آشکار و پنهان کسانی شد که جایگاه اجتماعی زهرا س را مانع نیل به اهداف سیاسی خود میدانستند. 🖋 ادامه دارد....... 🔅 دارالسلام ⚜ @darossalamm
🕯عمل سیاسیِ فاطمه س، در آخرین ماه های حیات شان - شماره دوم ↩️ ۲- مجاهده: اوج عمل سیاسی و تبلیغی حضرت صدیقه طاهره و بر اساس معرفتی شناسی اسلامی بود که ایشان بی واسطه از سنت و وحی آموخته بود؛ ماجرای حضور حضرت زهراس در پشت درب خانه علی ع و در هنگامه ایی که که رجاله های حاکمان وقت تلاش میکردند با تهدید و تهمت، از علی ع و یارانش بیعت گرفته و مشروعیت مخدوش خود را ترمیم کند، بخشی از راهبردی مجاهده است؛ نقطه اوج با "اصحاب شمشیر" را سالهاست ، در قالب روضه ها و در کلید واژه های دل آشوب آتش ، مسمار ، پهلوی شکسته ، غلاف شمشیر و کوچه بنی هاشم و... به تکرار شنیده و گریسته ایم، اینها در حقیقت پوسته ظاهری از عمل سیاسی آن حضرت است که اغلب در بعد عاطفی میماند در حالی که همین ها نیز بخشی از تلاشهای حضرت مرضیه س در عمل به "تکلیف سیاسی اجتماعی" بود. ↩️ ۳- مخاطبه: حضرت زهرا سلام الله چند مرتبه در مسجد، در جمع مسلمانان و حتی در هنگامه حمله به خانه علی ع -یعنی ساعاتی که برخی از صحابه از سلمان ع تا زبیر در آن خانه تحصن کرده بودند- حاکمان وقت را مورد خطاب و عتاب قرار داد ؛ زهرای مرضیه (س) ،یکی از سنتهای سیاسی و اجتماعی فراموش شده در جامعه اسلامی است- اتمام‌حجت، نفی انفعال، تولی- مرز بندی شفاف - تاکتیکهای در هم آمیخته ایشان در راهبرد بود ،ان حضرت با خطاب قرارداد مستقیم حاکمان، آنها را به را به بازگشت به سنت پیامبر (ص) دعوت کرد و در کنار آن خواص جامعه(الیت ها) که به دلیل منافع شخصی و یا تن دادن به گفتمانهای کور قومی و عصبیت های جاهلی دچار سکوت یا انفعال شده و نیز توده های مردم را که در مغلوب مهندسی تبلیغ قرار گرفته بودند را به گفتمان خود و حمایت از حق حکومت علی ع دعوت کرد، سندی بی بدیل راهبرد مخاطبه است، گفتگویی بلیغ و مستدل با مولفه های اخلاقی و دینی و عاطفی توسط یک زن در جامعه ایی که ظهور زن در حوزه اجتماع و سیاست همچنان امری نکوهیده قلمداد می شد. 🖋 ادامه دارد....... 🔅دارالسلام ⚜ @darossalamm
✍حاشیه ایی بر یادداشت وزیر بهداشت و درمان 🔰 محترم طی متنی در کانال خود با عنوان : "پیروزی متانت بر جنایت و خشونت" از صبر ، درایت و بلوغ فکری نیروهای نظامی من جمله در مقابل اقدام خشونت بار درویش نماها تجلیل کرده و نوشته اند: "تصور نمیکنم در هیچ کشوری، وقتی نیروهای حافظ امنیت مورد حمله قرار گیرند، بتوان شاهد چنین تحمل و متانتی بود" . 🔰 این در حالی است که خشونت انواع مختلفی دارد که یکی از آنها برخورد درویش-داعشی های با جریان حافظ امنیت بود ، انواع دیگر خشونت غیر فیزیکی وجود دارند که تاثیر مخرب آن بر افراد بسیار عمیقتر از تاثیر چند مشت و لگد یا حتی دشنه است و میزان تاب آوری خشونت زدگان در برابر آن به مراتب دشوارتر از خشونت چند ساعته مشتی انسان فریب خورده است: 👈 خشونت روانی ( نظیر ترور شخصیت،شایعه سازی ،ایجاد فضای ترس و تهدید ....) 👈 خشونت علمی (نظیر حذف برخی اعضا هیات علمی یا عدم‌ جذب آنها - عدم شایسته سالاری در ارتقا تحصیلی ....) 👈 خشونت اقتصادی (نظیر انحصار موقعیت های اقتصادی در حوزه سلامت و عدم رعایت عدالت در امکان رقابت یکسان....) 👈 خشونت کاری و مدیریتی (نظیر حذف بسیاری از مدیران متعهد ....) و .... انواعی از خشونت هستند که طی چند سال گذشته جریان متعهد و متخصص در برخی از برهه های زمانی و مکانی در ، با آن مواجه بوده اما بر اساس همان متانتی که وزیر محترم به حق آن را تحسین نموده اند، نه تنها صبر و بردباری نشان داده اند ،بلکه با اتکا به اصول اعتقادی خود، تلاش کردند آرامش و نظم سیستمی را مخدوش نکرده و گفتمان اعتماد و خدمت را در هم افزایی با کارگزاران نظام سلامت دنبال کنند. @darossalamm دارالسَّلام
✍مرجعیت در اصول عقاید ✴️ دیروز سالگرد تولد ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی مشهور به ،شاعر ،فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، منجم، پزشک،ریاضیدان و معمار ایرانی سده هفتم است، ظاهرا دو ویژگی آخر خواجه باعث شد روز میلاد او را به نام روز نامگذاری کنند وگرنه اهالی کوهپایه علوم انسانی بیش از ساکنان فلات مهندسی به بلندای قله "عقل حادی عشر "صعود کرده اند. جایگاه بی نظیر وی در اندیشه شیعه تا آنجاست که ، وقتی میخواهد تاریخ تفکر را به ۴ دوره تقسیم کند، دوره دوم را با شاخص و نام او تمام و دوره سوم را با نام او آغاز میکند، خواجه موضوعات اصیل اعتقادی نظیر مبداء ،ذات خداوند، صفات خدا و.... را با مهندسی بی نظیرش از حوزه کلام به حوزه فلسفه و حکمت اسلامی گره زد و جایگاه را در اعلی ترین درجه خود بالا برد، توجه به جایگاه عقل و خردورزی در کنار اخلاق مداری وی، باعث شد شاهان مغول از دنیای توحش به تمدن گرویده و شهادتین بر زبان جاری کنند، توجه به جایگاه "عقل متکی به وحی" در قرون بعد منجر به امکان با محوریت دین شد. ✴️ اما هدف این نوشتار ذکر جایگاه خواجه نصیر نبود بلکه در روز میلاد ایشان به یاد یک درد جدی و نسبتا جدید در بین جماعت جوانِ مذهبی افتادم ؛ این مسئله عبارت است از: " عدم آشنائی با مبادی و مخازن اصلی و اقبال به سمت اخذ این اصول از منابع غیر اصیل " در مسیر شناسایی این مسئله به چالش دیگری برمیخوریم که همانا اقبال این قشر به کسانی است که بیش از سایرین از خود اجتهاد کرده و به اصطلاح نوگرا هستند، این به معنای نفی نیست اما برای برخی چهره ها، این ویژگی بیشتر ابزاری است برای دکان داری و مریدپروری و البته پوشاندن کم سوادی و بی اطلاعی شان، این‌ جماعت که اغلب تقید عملی به اسلاف اندیشه همچون خواجه نصیر ندارند، اصول عقاید را به اقتضا زمان و مکان و مصلحت خود، هرس کرده و آنچه از شجره طیبه دین میماند اغلب طریقتی عرفی است با دایره ایی به شعاع همه نفوس و علایق، حال آنکه این وظیفه علمای اصیل حوزه است که در کنار مرجعیت فقهی ،باید سکان دار اصول عقاید معتقدین به مکتب باشند و البته اصولیون هم باید در بطن جامعه و همراه با نیازمندی های آن عهده دار این مهم باشند . آب را باید از سرچشمه گرفت ،این امکان قطعا برای توده های مردم مقدور نیست پس ضروری است اگر از نهرهای پایین دستی هم آب میگیریم سرچشمه اش مشخص باشد. ⚜ @darossalamm ⚜ دارالسَّلام
✍ آدرس غلط در داشبورد خودرو! ◀️ در پاییز سال ۹۰ که دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته اندیشه سیاسی در اسلام بودم، علاقه زیادی به جمع کردن کتابهای بومی این حوزه داشتم؛ از این جهت به کتاب سه جلدی به نام «اندیشه‌‌های سیاسی اسلام» برخوردم که نام‌ مولفش دکتر بود، مدتها پس از خرید دقت نکرده بودم که ایشان همان حجه الاسلام حسن روحانی دبیر وقت شورا امنیت ملی است!؟ این را بعدا فهمیدم . چند روز پیش که سخنان ایشان در جشنواره خوارزمی در نفی مفهوم را خواندم مجددا به کتابخانه ام‌ مراجعه کردم که نکند من همان اول درست متوجه شده و نویسنده دکتر روحانی بوده! ،مگر میشود شما ۳ جلد کتاب در شرح ابعاد نظری در اسلام و اصول روابط بین الملل و نفی تئوری های مدرن علم سیاست و نتایج خیلی عالیه سیاست اسلامی -که حسب نظر نویسنده یک علم دینی بود- و منجر به نظام سازی شده بود و ده ها صفحه از جلد سوم‌ کتاب خود را به نتایج انقلاب اسلامی اختصاص دهید و حالا بعد از ۸ سال، اساس بحث در مورد علم دینی را با مثالی خنده دار نظیر "گذاشتن قرآن در داشبورد یک خودرو" به مثابه خودرو اسلامی تقلیل دهید؟! ◀️ به کتاب مراجعه کردم در بخشهای از جلد سوم ایشان چنان توجه پر حرارت پنبه مدرنیته و نتایج آن را میزند که خواننده به یاد سخنرانی های پر شور ایشان در مجلس در دهه ۶۰ میافتد: می‌‌دانیم که در نظرورزی‌های کلاسیک، «مدینه» به «سیاست» قوام می‌‌یافت،در دیدگاه مدرن، این اقتصاد بود که سرنوشت همه کس و همه چیز را معلوم می‌‌کرد و به این ترتیب آنچه در حاشیه مانده بود، فرهنگ و مسائل اجتماعی بود. این ساده‌‌سازی مسائل جامعه، بیش از این‌ها تاب ‌آوردنی نبود... انقلاب اسلامی نه تنها نقطه پایانی بر انقلاب‌های منبعث از تاریخیت مارکسیستی و مادی بود، بلکه ناقوس مرگ هر گونه تاریخیت را که مدرنیته حوالت آن را می‌‌داد (همچون جهانگیر شدن سکولاریسم) به صدا در آورد. اما اینها، تنها نوآورانگی انقلاب اسلامی نبود و شاید از اینها مهمتر، به عینیت در آوردن سرمایه اجتماعی ایران اسلامی بود که آن را در هیأت یک انقلاب کم‌ نظیر، پدیدار ساخت. به عبارت دیگر، سرمایه اجتماعی ایرانی تا به آن درجه از سرشاری و لبریزی رسید که یک انقلاب عظیم در تاریخ معاصر را رقم بزند. همینطور در بخشهایی از جلد دوم نوشته اند: اگر بخواهیم با واژگان «ماکس وبِری» سخن بگوییم، باید بگوییم در پیامد آن مفاهمه و ادراک شرایط زمان، امام خمینی (ره) نوع نگاه به جهان و تلقی از مذهب و انتظارات از آن را تغییر داد. ◀️ همه اندیشمندان غربی اذعان دارند که پیش فرضهای اندیشه ایی از مجرای بر تولیدات یک علم تاثیر تام دارد ، چنان‌که دانشگاه های معروف دنیا نظیر سالهاست وظیفه تهیه و تدوین مبانی جهان شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی را در حوزه علوم پزشکی برعهده دارند و آنچه ما از علوم‌پزشکی در دانشگاه های خود ترجمه و آموزش میدهیم نهایتا ناظر بر تشخیص های پزشکی و تکنیک ها است و کمتر استادی کسی به بخش پنهان این کوه یخ که همان مبانی نظری است توجه دارد . ◀️ ظاهرا قرار است تا سال ۱۴۰۰ نظریات شاذ زیادی از داشبورد خارج و رونمایی شود خدا کند این نظریه پردازی ها فرصت اندک خدمت رسانی را نسوزاند، آنانکه به سیاست مدرن عشق می ورزند حتما خوانده و شنیده اند که سالهاست عمل گرایی در سیاست بر مباحث نظری غلبه کرده است، شما با "علم غیر دینی" "خودرو استاندارد ملی" بسازید، در داشبوردش هر کتاب مقدسی خواستید بگذارید... مطمئن باشید همه قدردان شما خواهند بود. دارالسَّلام ⚜ @darossalamm
◀️ بلواهای دی ماه گذشته در برخی شهرهای ایران دقیقا همزمان بود با حجم انبوهی از تبلیغات امپراطوری رسانه ایی جهان در مورد اصلاحات سیاسی در موضوع حقوق بشر ، فساد زدایی و آزادی های فردی.... وقتی سر دسته های بلواگران دستگیر شدند در همه شهرها، ردی از حمایت واسطه های پولی و تشکیلاتی ارتجاع عرب به سردستگی عربستان دیده شد. ◀️ طی چند روز اخیر نیز مجددا این دوگانه سازی مضحک توسط پروپاگاندای رسانه ایی کلید خورده است: "حجاب اجباری در ایران - توجه به جایگاه زن در عربستان" در بین توده های جامعه ایران این دوگانه سازی البته سناریوی مضحکی است ، اما اظهار نظرهای تاییدوار برخی اساتید و چهره های سیاسی داخلی بر این دوگانه ،صفتی بیش از تعجب را طلب میکند: حکومت پادشاهی مطلقه و حقوق بشر لیبرال؟! آنهم در ساختار سیاسی و اجتماعی که زن هنوز هم ذاتا یک موجود درجه ۲ محسوب میشود.... البته برای آنهایی که از سر تجربه یا مطالعه به لایه های حقیقی اندیشه لیبرالیسم پی برده اند این مواضع قابل فهم است، چه آنکه کسی از این حضرات از اینکه دو هفته پیش فرانسیس فوکویاما نظریه‌پرداز آمریکایی که لیبرالیسم را نسخه آخر نجات بشریت میداند ، در کنار کسی مثل «انور بن محمد قرقاش» وزیر امور خارجه‌ی امارات می نشیند و از و میگوید! ، و کک سوپرلیبرالهای وطنی هم نمیگزد که چه ارتباط محتوایی بین نماینده های مکتب و سلطنت خودکامه و نامشروع (Absolute monarchy) وجود دارد، جز ؟ دارالسَّلام ⚜@darossalamm
🔅 اندیشه سیاسی امام هادی ع - بخش اول ⬅️ امام دهم شیعیان "علی بن محمد ع" در ۸ سالگی به امامت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید، از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها منتصر طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود ، به ظلمی مضاعف در حق حضرت علیه السلام شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ کیان اسلام ، از تاکتیک‌های مختلفی بهره جوید. عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه به عنوان الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی اسلام اند. ⬅️ برخی از این تاکتیک ها عبارتند از: ۱- همکاری و تعامل با حاکمان ظالم: امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال شیعیان یا محبین خود آنها را از کار کردن در دستگاه اداری و حتی معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛ اصل تحریم یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است، این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است. ۲- صبر و بردباری: صبر و تحمل در اندیشه سیاسی امام هادی ع از جایگاه بالایی برخوردار است این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی تعریف خاصی ندارد و اگر برخی ها نظیر ، شهریار را به صبوری تشویق می‌کند، در نهایت میگوید که هدفش اغوا و فریب مردم است ؛ اهل بیت ع ، هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند - حلم مرتبه ایی بالاتر از صبوری است - و می‌فرمایند: "چه بسا حلم و بردباری حاکم ستمکار ، موجب بخشیده شدن او میشود" ▪️ادامه دارد .... ⚜دارالسَّلام ⚜ @darossalamm
🔅اندیشه و عمل سیاسی امام هادی ع . - شماره ۲ ⬅️ ۳- امکان نقد و نصیحت حاکمان: یکی از اصولی که امام هادی ع نسبت به آن هشدار می‌دهند این است که حاکمان خود را از نقد و نصیحت بی نیاز بدانند، عدم امکان نقد و اظهار نظر در دیدگاه امام هادی ع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی سیاسی و کاهش میزان است؛ ایشان می فرمایند : "هرکس خود را از نصیحت بی نیاز بداند دشمنانش زیاد خواهند شد". ایجاد گفتمان نقد پذیری حاکمان در زمانه ای که بنی عباس فضای عمومی اجتماع را افول داده بودند، باعث می‌شد از یک سو مردم از انفعال سیاسی خارج شده و اظهار نظر را از حقوق اجتماعی خود بدانند و از سویی دیگر هزینه مطالبه گری مردم کاهش یابد ، مفاهیمی نظیر حق آزادی بیان و رای و نظر ، مفاهیمی هستند ‌که بیش از هزار سال پس از امام هادی ع، تمدن غرب با آن به تمدن مشرق زمین تفاخر میکند ، با این حال انسان‌ در ساحت سیاست مدرن مجبور است رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب بزرگ و در چارچوب مشخص تحزب بروز دهد اما امام انسان را از اینکه دنبال رو کور یک گروه و دسته باشد بر حذر می نماید. ⬅️ ۴- تقیّه: بهره گیری حکومت عباسی از فرماندهان با تجربه در امور نظامی و اطلاعاتی ،عدم وجود تحلیل جامع در بین برخی فعالین علوی ،عدم وجود صبر تشکیلاتی ،کمبود نیروی عملیاتی ،ناهماهنگی در اهداف از جمله دلایلی بود که زمانه ی امام هادی ع را بسیار سخت و پیچیده نمود؛ در این فضا حضرت تاکتیک را به عنوان دستوری ب ای توده شیعیان توصیه نمود در عین حال ایشان به صورت خاص برخی شیعیان - نخبگان یا الیت ها- نفوذ در دربار عباسی و حتی نفوذ عاطفی در بین برخی کارگزاران را سفارش می نمود . نظام سیاسی عباسی در حوزه "بدیل سازی" بسیار مهارت داشت چنانکه با فرقه سازی های انحرافی ،ایجاد شبکه مدافعان دروغین امام، ایجاد چند چهره خاص به عنوان فقیه درباری توانست نهضت علویان را که با شعار "الرضا من آل محمد ص" در جای‌جای جغرافیایی اسلام قیام می کردند شکست دهد. سامان دادن به تاکتیک تقیه و تحریم و صبر در کنار تاکتیک که به نظر متعارض می آیند نشانگر منظومه جامع فکری امام دهم در عرصه سیاسی است، بخش زیادی از این مدل ها توسط هدایت میشد در شماره بعد به این موضوع خ اهم پرداخت. 🔸ادامه دارد... ⚜ دارلسَّلام ⚜ @darossalamm
✍اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع . - بخش اول . ⬅️ مدینه النبی در رجب سال ۱۹۵ ه ق شاهد میلاد فرزندی از سلاله پاک حضرت ع و از دامان پاک بانوی مصری تبار، به نام ابن سبیکه بود؛ حضرت ع در هفت سالگی به امامت رسید و همین امر شروع یک بحران سیاسی در جامعه شیعی بود، بسیاری از شیعیان در این بحران از قافله پیاده شدند،برای این ، نماز خواندن پشت سر امام ۷ساله ایی که به زعم آنها از علم دین بهره ایی نداشت، قابل هضم نبود. برخی از وجود فکری و عملی آن حضرت در حوزه سیاسی در طی ۱۷ سال امامتشان عبارتند از : 🔹 ۱- مبارزه علمی - جنبش نرم افزاری- : امام جواد ع به کم سوادی متهم بود، او از همین مسیر یعنی ایجاد جنبش علمی برای حفظ و بسط کیان شیعه مبارزه خود را آغاز نمود، تاریخ انبوهی از سوالات و شبهات سخت علمی،فقهی و اجتماعی که امام به احسن وجه به آن پاسخ داده است را ثبت نموده،تربیت ده ها شاگرد در اوج خفقان سیاسی محصول اولیه این راهبرد بود. جنبش علمی به جای مبارزه آشکار سیاسی، کارآمدترین راهبرد در برابر انبوه جریانات التقاطی، بدیل سازی های دینیِ دستگاه عباسی و اندیشه های منحرف شبه علوی در آن زمان بود. 🔹 ۲- شبکه وکلا : گستردگی جغرافیایی جهان اسلام و محدودیت‌های ایجاد شده توسط دو خلیفه هم عصر امام - مامون و معتصم - ایشان را بر آن داشت با ایجاد یک تشکیلات منظم و منسجم با محوریت نزدیک ترین شیعیان خود، امور را در سراتاسر جامعه اسلامی مدیریت کند؛ اجازه پاسخ به استفتائات دینی ،سیاسی ،اجتماعی و جمع آوری وجوه دینی - شبکه اقتصادی محرمانه و درون زا- را داشتند؛ این شبکه به مثابه یک سیستم ، حضرت را همواره از آخرین رخداد های آشکار و پنهان مطلع می کرد ،برخی از اعضای این شبکه به دستور امام ،در لایه های بالای حکومت عباسی نفوذ داشتند . ↙️ ادامه دارد .... دارالسَّلام ⚜ @darossalamm
✍ اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع. - شماره دوم. ⬅️ ۳- عزت مندی : حفظ و کرامت یکی از مولفه های قدرت نرم شیعه است که در بحران ها باعث انسجام دورنی و ایجاد قدرت سخت نیز شده است . امام در حدیثی ظالم، کمک دهنده به ظلم و کسی که به پذیرش ظلم رضایت داده را در گناه ظلم شریک می خواند ،در این پارادایم انفعال سیاسی و اجتماعی ممکن نیست ؛ همواره موظف به داشتن یک موضع مشخص و عدم انفعال است. در این مکتب، حتی نیز تاکتیکی موقتی و غیر انفعالی برای بقا و امکان کنشگری در آینده است . حفظ عزت در مواجهه با دستگاه عباسی از یک سو و حفظ و صیانت از منظومه فکری تشیع در برابر انبوهی از حدیث سازان، مفسران جعلی قرآن ، فرقه‌های انحرافی و غُلات از سوی دیگر بخشی از مواجهه امام در عرصه سیاسی و اعتقادی بود . ⬅️مهاجرت از مدینه به بغداد، ازدواج اجباری با "ام الفضل" دختر مامون، تکرار سناریوی اعطای ولیعهدی به امام و در نهایت ترور خانگی ایشان،اوج استیصال نظام حاکم در برابر کسی بود که با نگاه مادی امکان هیچ گونه کنش و عمل سیاسی و اجتماعی را ندارد. و هنوز هم فهم مشخصی از این پارادایم فکری ندارد . سانسور و حذف تاریخی ،آخرین راهبرد دستگاه عباسی و نظام های سیاسی پس از آن در مواجهه با امام بود ،از این رو منابع بسیار اندکی از ایشان ،امام دهم و یازدهم جهت پژوهش موجود است، هر چند اصحاب قلم نسبت به همین اندک نیز بی مهری نموده اند . دارالسَّلام ⚜@darossalamm
✍️ فرزند زمانه خود 🔅 ۲۵ سال پیش شقایق های دشت فکه را شهادت مردی داغدار کرد که خود سالهاسینه اش داغدار شقایق های عاشق دوان دفاع و درستی بود؛ او که پس از گذار از دوران تطورخود و آتش زدن آنچه حدیث نفسش خواند ، به مناطق محروم جنوب و شرق رفت تا دریجه دوربین اش روایتگر بی عدالتی باشد، چند ماه بعد و با آغاز جنگِ نیابتی غرب با ایران شد راوی و پس از پایان جهاد اصغر ، سر از کوچه های بوسنی وهرزگوین درآورد تا باز مظلومیت و غیرت مسلمانان را در نزاع تمدن مهاجم غرب نشان دهد. 🔅 مرتضی پیش از آن نسبت اش را با تمدن غرب و فلسفه آن، با سینمایی که معتقد بود مسلمان شدنی نیست اما میتوان با مظروف مناسب در خدمت اسلام درآورد، با و جانماز آبکشان حجره نشینِ عافیت طلب روشن کرد. 🔅انتخاب دقیق و هوشمندانه "موضوع" در آثار او ،شاخصه اصلی سید شهیدان اهل قلم است، او فرزند زمانه خود بود و این یعنی شیعه تراز علی ع : مکان مند و زمان مند . در فلسفه علم مدرن ،علم حصولی معنایی ندارد ولی آنهایی که با مرتصی بودند اقرار میکنند اکه او در حوزه های تخصصی از و قلم زد که فرصتی برای غور و مطالعه در آن نداشت و این یعنی همان نوری که شعاعی از آن را بر سینه و ذهن آماده انسان میتابانند. 🔅خیلی ها دوست دارند ادای را در بیاورند اما نمیتوانند میدانید چرا؟ چون جرات گفتن از باطل را ندارند ، ماجرا این است که تا از حق میگویی کسی با تو کاری ندارد ،وقتی از چپ و راست سراغت میآیند ‌که بخواهی از باطل بگویی و آوینی آن اواخر به ویژه در ماهنامه سوره به سراغ اصحاب باطل و جریان نفوذ فرهنگی رفت. 🔅سید مرتضی، علم ،تئوری و تکنیک را بر اساس مبانی فلسفی و انسان شناسی اسلامی به کار گرفت و این عنصر کمیاب عصر جاهلیت مدرن ، را در آثار خود جاری کرد و این گونه شد که روح مخاطب ، پس از روبرو شدن با آثار او پیام پایداری از تفکر و عاطفه را دریافت میکند. 🔅بی شک در نسل سوم و چهارم انقلاب ، جوانان خوش ذوق بسیاری هستند که بی قیل و قال ، از آثار او مکتبی هنری تاسیس کنند. دارالسَّلام ⚜️ @darossalamm
✍ کاظمیت ، صبر فعال در جبر زمانه 🔅جریانات مختلف فکری مسلمان با انگیزه های مختلف به ائمه اطهار (ع) به نسبت های مختلف انگ بودن زده اند در شب شهادت حضرت باب الحوائج ع، دو روایت مستند از مواضع روشن ایشان در قبال نامشروعی که امکان اداره جامعه را از آن شجره طیبه گرفت با هم مرور میکنیم: 🔅 1- مهدی عباسی(پدر هارون الرشید عباسی) برای ترمیم مقبولیت مردمی خود نمایشی ترتیب داده و اعلام کردند خلیفه قرار است رد مظالم کند، امام کاظم ع را هم به نمایش بردند ،حضرت با تیزهوشی و صراحت از خلیفه پرسید: چرا آنچه را كه از راه "ستم" از ما گرفته شده برنميگرداني؟ مهدي عباسي پرسيد: آن چيست ؟ امام ع فرمودند: فدک. گفت: حدود آن را مشخص كن تا برگردانم. ايشان فرمودند : یک حد آن کوه احد ،حد دیگرش عریش مصر، حد سوم سیف البحر و حد چهارم اش دومه الجندل . مهدی عباسی با تعجب و خشم پرسید تمام اينها؟ امام فرمودند: بلي تمام اين سرزمين از جاهايي است كه بدون جنگ و جدال و ستیز برای پیامبر اکرم ص فتح شد.مهدي عباسي برای خاتمه دادن به این گفتگوی افشا کننده ، آن را به زمان دیگری انداخت و گفت: خيلي زياد است در اين مورد فكري ميكنم. 🔅2- زماني ديگر هارون الرشید از امام کاظم ع راجع به پرسيد تا به زعم خود با پس دادن یک باغ در مدینه ، این عامل تبلیغی و تاریخی که سند غصب حکومت از ائمه س بود را از علویان بگیرد و امام ع باز با بهره گیری کامل از این فرصت در بیان اندیشه سیاسی خود، این گونه پاسخ میدهد که: فدک را پس نمیگیرم مگر آنکه حدود آن را نيز پس بدهی. رشيد پرسيد: حدود آن چيست؟ فرمودند: اگر حدود آن را بگويم، آن را باز پس نخواهي داد ، وقتي اصرار زياد هارون فضا را برای تیر آخر مساعد كرد حضرت فرمودند: مي پذيرم به شرط آن كه تمام آن ملك را با "حدودي" كه تعيين مي كنم به من واگذاري، هارون گفت حدود آن چيست؟ امام فرمود يك حد آن به عدن است حد ديگرش به سمرقند و حد سومش به افريقيه (آفريقا) و حد چهارمش كناره درياي خزر است. هارون از شنيدن اين سخن سخت برآشفت و گفت: پس براي ما چه چيز باقي مي ماند؟ امام فرمود: مي دانستم اگر حدود فدك را تعيين كنم آن را به مامسترد نخواهي كرد (يعني خلافت و اداره سراسر كشور اسلام حق منست) تاریخ مینویسد پس از این دیدار هارون كمر به قتل موسي بن جعفر (ع) بست. دارالسلام ⚜ @darossalamm
📸 پی نوشتی بر یک عکس 🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید . اندیشه #مدرن امروز با تکیه بر تکنولوژی و با پرچم دموکراسی ؛ ادامه در پیام بعد
دارالسلام
📸 پی نوشتی بر یک عکس 🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به
📸 پی نوشتی بر یک عکس 🖋 یونان زایشگاه فلسفه غرب است -از طالس تا افلاطون - غربی که پیامبران را به اعتبار فیلسوفانش واگذاشته و عقل ابزاری را جایگزین عقل مبتنی بر وحی کرد؛ غرب مدرن از رحِمِ خِرد یونان زاییده شد اما در فرآیندی گریز از مرکز ، به سرعت مادر خود را ترک کرد و به سرزمین آمریکا رسید . ..... در حوزه معرفت شناسی به سوبژکتیویسم -اصالت انسان- ، در جامعه شناسی به نسبی گرایی محض و در سیاست به سکولاریسم رسیده است. 🔅 ۵۰۰ سال پیش از میلاد در یونان برای پی بردن به مفهوم عدالت به افسانه غار رسید و امروز نوادگانش امکانی بیش از پایین کشیدن مجسمه هری ترومن رییس جمهور پیشین آمریکا ندارند، اتفاقی نادر که دیروز در آتن افتاد . دارالسَّلام @darossalamm
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع 🔅#نرمش_قهرمانانه عبارتی بود که اولین بار در سال ۷۵ توسط مقام ‌معظم رهبری بیان و در سال ۹۲ و پس از در جریان مذاکرات هسته ایی توسط معظم له چندین بار تکرار و تشریح شد.....
دارالسلام
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع 🔅#نرمش_قهرمانانه عبارتی بود که اولین بار در سال
✍ نرمش قهرمانانه ، روشی منبعث از زمانه امام حسن ع 🔅 عبارتی بود که اولین بار در سال ۷۵ توسط مقام ‌معظم رهبری بیان و در سال ۹۲ و پس از در جریان مذاکرات هسته ایی توسط معظم له چندین بار تکرار و تشریح شد، به نظر میرسد این عبارت در منظومه اندیشه ای ایشان به معنای "مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود" و در واقع یک رویکرد کوتاه مدت یا است ، رویکردی که میتوان رد تاریخی آن را از سالهای دهه ۴۰ و متاثر از مطالعه تاریخ مبارزات سیاسی امام حسن مجتبی ع پیدا کرد. 🔅 آیت الله خامنه ایی در سال ۱۳۴۸ اقدام به ترجمه کتابی با عنوان صُلحُ الحَسَن(ع) اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالم شیعه (متوفای ۱۳۷۲ق) نمود و این کتاب در ایران با عنوان «صلح امام حسن پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به چاپ رسید . این کتاب، از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته و در آن از قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند استفاده کرده است. 🔅کتاب دارای سه بخش است که در قسمت نخست شرح حال کوتاهی از زندگی امام مجتبی(ع) ارائه داده و در قسمت دوم به موضوع بیعت با آن حضرت و وضعیت سپاه می‌پردازد. قسمت آخر و اصلی کتاب، بررسی قرارداد صلح و عوامل آن بحث می‌کند. در خاتمه کتاب نیز، گزارشی از مقایسه شرایط صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) ارائه می کند . مترجم کتاب که در آن ایام طلبه ایی جوان بود ،در مقدمه کتاب، انگیزه خویش از ترجمه را این گونه بیان می‌کند: «پیش از این‌که به ترجمه این کتاب بپردازم، مدت‌ها در فکر تهیه نوشته‌ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره‌ای یادداشت‌های لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد... مگر که جامعه فارسی زبان نیز چون من از مطالعه آن بهره گیرد و هم برای اولین بار درباره این موضوع بسی با اهمیت، کتابی از همه رو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.» 🔅 رهبر انقلاب سالها بعد در این باره می فرمایند: مرحوم شیخ راضی آل یاسین (رض) در این کتاب "صلح الحسن" ثابت میکند که اصلا جا برای شهادت [در آن روزهای صلح] نبود؛ هر کشته شدنی که شهادت نیست.... @darossalamm
💠 ستاره آسمان دارالسلام من 🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ، گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد .....
دارالسلام
💠 ستاره آسمان دارالسلام من 🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات ن
💠 ستاره آسمان دارالسلام من 🌾 سال ۱۳۶۸ ،کلاس پنجم دبستان بودم که شب ۱۳ خرداد و در بحبوحه امتحانات نهایی به منزل خاله ام دعوت شده بودیم ، گرمای خرداد در شهر اردکان آنقدر بود که میهمانی را در حیاط بزرگ خانه برپا کنند ، هیاهوی انبوه بچه ها وقتی صدای محزون و نگران گوینده اخبار از بد بودن حال امام گفت ، به سکوت رسید یک ساعتی بعد خانم افخمی -مادر شوهرع خاله ام- سراسیمه به خانه پسرش آمد با صدای بلند گریه میکرد .... او زنی بود که از ابتدای انقلاب در دفتر مرحوم آیت الله خاتمی امور دفتر و نماز جمعه و واحد خواهران سپاه اردکان را شبانه روز پیگیری میکرد و دست راست "فاطمه خانم خاتمی" بود ؛ ظاهرا از دفتر آقا، خبرهایی بدتر از آنچه گوینده با تقیه گفت ،شنیده بود .... و حال امام از دعای ماندن گذشته بود.... میهمانی با اشک و دعای اغلب فامیل و به خصوص مادرم تمام شد 🌾صبح اما با صدای گریه مادر بلند شدم ،وقتی که رادیو از نماز صبح شروع به پخش مکرر آیات خاصی از قرآن مجید کرد .... ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه .... 🌿آن روز خانه ما مثل میلیون ها خانه دیگر عزادار شد ... امام برای مادر من مثل بسیاری از هم نسلانش مفهومی دیگر داشت . او که از زمان تحصیل طعم تهدید همکلاسی ساواکی اش را چشیده، ناخنِ کشیده دوستش را دیده ، تهدید مدیر مدرسه را که خانم مراقب باش شنیده ، .... او که برادرش را ،وقتی داشت اعلامیه های امام را در زیر زمین خانه پدری پنهان میکرد با ترس مشاهده کرده، او که یک روز در اوایل انقلاب و در اواسط یک مهمانی خانوادگی به دلیل توهین یکی از اقوام به امام و شهداء مصلحت را کنار گذاشت و مردانه او را سر جایش نشانده بود، برای او و هم نسلان او ،نبود امام ، یک امر بعید بود ، بعیدی که به حقیقت پیوست و دیگر اشک تسکینی بر این حیرت تلخ نبود . 🌾۲۱ سال بعد اما آن مادر که دیگر سالها بود خلعت معلمی را بر طاقچه عمر گذاشته و سپیدی موهایش را به نقد جوانی فروخته ؛ بر تخت و در بخش مراقبتهای ویژه به سختی نفس میکشد و پزشکان دست کم سه هفته زمان‌می خواهند تا فقط تشخیص دهند چه حادثه ای در ناحیه بصل النخاع- همانجا که تیغِ جراحان متبحر مغز هم در آن ناحیه عاجز است - رخ داده... ⚪️ حالا نیمه خرداد است و انتظار فرج، برای فرزندان آن و چشمهای بسیاری دیگر ،دیدن علامتی است از بازگشت سلامتی برای پر فروغ ترین ستاره آسمان دارالسلام ما در این لیله القدر . ⚜@darossalamm
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه بخش اول 👈 روز گذشته مقاله‌ای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #عکاشه عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن ارتوپدی به دستم رسید که در تاریخ سوم خرداد در روزنامه شرق منتشر شده بود این مقاله، پاسخی بود به مقاله "تبانی در اتاق عمل" . در آن یادداشت عکاشه مقاله روزنامه شرق را ناشی از وجود "جریان ها و فشارهای پشت پرده علیه پزشکان" ⬇️ادامه متن پیام زیر
دارالسلام
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه بخش اول 👈 روز گذشته مقاله‌ای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #ع
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه بخش اول 👈 روز گذشته مقاله‌ای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی و رییس انجمن ارتوپدی به دستم رسید که در تاریخ سوم خرداد در روزنامه شرق منتشر شده بود این مقاله، پاسخی بود به مقاله "تبانی در اتاق عمل" . در آن یادداشت عکاشه مقاله روزنامه شرق را ناشی از وجود "جریان ها و فشارهای پشت پرده علیه پزشکان" دانسته حال آنکه تبار سیاسی ایشان با رویکردهای سیاسی و اجتماعی روزنامه شرق کاملا همگن و این ، در ابتدای نوشتار ،بیش از هر چیز ناشی از فرافکنی و ... قلمداد میشود ؛ اظهارات صنف گرایانه ایشان البته مسبوق به سابقه است ،آنجا که در سال ۹۳ گفتند: " پزشکان بخش دولتی بیشترین یارانه درمان را به مردم پرداخت می‌کنند" !!! 👈اما نقطه قابل تامل و شاید وحشتناک مقاله آنجاست که می نویسند: " در جامعه ای که همه چیز بر روال عرضه و تقاضا است، نظارت بر رابطه و می تواند ایجاد فساد و زد و بند اقتصادی را در بخشی از همکاران نالایق رواج دهد، وقتی اجازه داده نمی‌شود که پزشک حق واقعی اش را در بخش خصوصی دریافت کند نتیجه آن می‌شود که جامعه پزشکی به بیراهه های می‌رود از این رو راه حل آن است که اجازه داده شود یک "معامله مرضی الاطرفین" بین بیمار و پزشک برقرار شود! و اگر چنین بود پزشکان از ترس وجدان آگاه خود جلوی تباهی ها را می‌گرفتند " . 👈 نمیدانم اگر این اندیشه ایشان به صورت عالمانه متاثر از نظرات نئوکلاسیک های اقتصاد مبنی بر "ورود حداقلی دولت به بازار و رها کردن آن به امید تعادل عرضه و تقاضا است"، باز این قاعده شامل حوزه هایی نظیر: سلامت ،امنیت و یا آموزش نمیشود و در کشورهایی که اقتصادشان را کاملاً بر اساس بازار آزاد و اندیشه های و تنظیم کرده‌اند نیز با همه فرآیندهای اش یکی از حوزه های بسیار جدی برای حاکمیت محسوب می شود حال آنکه در ایران تمام ساحت های نظام سلامت از دستور گذاری ،تدوین،تصویب، تخصیص، اجرا، نظارت و بازخورد در اختیار یک صنف است . مضافا آنکه در اندیشه باز آزاد تعابیر هنجار و ارزشی نظیر "وجدان آگاه" جایگاه عملی ندارد ، و اگر بر اساس برداشتهای آزاد خودشان از نظام اقتصادی ایران است ، باز بعید است حتی همان اندک پزشکانی که به تعبیر استاد عکاشه "به بیراه " رفته اند نیز حاضر شوند سایر خدمات و خرید های زندگی شان را با مدل "معامله مرضی الطرفین " و بر اساس آنچه که خدمت دهنده آن را "حق واقعی خود " میداند، تنظیم کنند . 💠 ادامه دارد... ⚜درالسَّلام ⚜ @darossalamm
دارالسلام
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه بخش اول 👈 روز گذشته مقاله‌ای با عنوان "تبانی یا تب آنی" از دکتر #ع
✍توتم پرستی صنفی یا توهم توطئه - بخش دوم 👈تاکید استاد عکاشه، بر داشتن کرسی بی شک بار قانونی و علمی وی را در واکاوی مواضع شان سنگین تر میکند ،چه آنکه میزان تطابق این نگاه که عملا منجر به و از جامعه پزشکی میشود؛ باید توسط علمای علم اخلاق سنجیده شود، بی شک واکاوی ریشه های این نگاه در جای خود میتواند مخاطبین را به علل عمیقِ بسیاری از معضلات در نظام سلامت نزدیک کند . 👈 اینکه ایشان برداشتن اندک نظارت دولتی و رواج قانونی تئوری "معامله مرضی الطرفین" را راه حل مشکل رفع زیر میزی و رفع فساد از نظام سلامت و زمینه ای برای ظهور پزشکانی می‌داند که به تعبیر ایشان حاضرند با "یک شاخه گل یا یک مشک ماست!" از حقوق مالی خود صرف نظر کنند،در خوشبینانه ترین تعبیر ناشی از "بی اطلاعی" ایشان از وجود خیل عظیمی از پزشکان است که هم اینک متعهدانه با پذیرش چارچوب های مالی و تعرفه های تعیین شده و بی اتکا به سهام های میلیاردی "بیمارستان های خصوصی" در همین زمانه جلوه های زیبایی از انسانیت را در مواجهه با بیماران ،در اردوهای جهادی ، مناطق محروم و حتی در بیمارستان های جبهه مقاومت رقم می زنند . 👈 امروز برای اقتصاد بیمار سالانه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خرج دارد و ۷۵ درصد این بودجه مستقیم از منابع عمومی یا "بیت المال سابق" تامین می شود، جا دارد استاد عکاشه و برخی از دوستان این حلقه در جامعه جراحان که اغلب از دوستان قدیمی وزیر محترم بهداشت هستند ، امروز مثل منتقدان وزیر رفتار کرده و بنا را بر مصلحت عمومی و دامن نزدن بر مطالبات بی پایان صنفی بگذارند . 🔴 متن کامل این یادداشت را میتوانید در آدرس زیر -خبرگزاری فارس - مشاهده نمایید: http://fna.ir/bn5m ⚜دارالسلام ⚜@darossalamm
🔅خیابان های ما هیچ گاه از خدا و خیر خالی نیست این را امروز یک خربزه فروش ؛ در شهر ری به یادم آورد. ⚜#دارالسَّلام ⚜ @darossalamm
🏴امشب شب شهادت امام ع است، در سطور ذیل تلاس میکنیم قطره ای از دریای پر گوهرِ اندیشه و عمل آن بزرگوار را در حوزه سیاسی و اجتماعی مرور می‌کنیم : 🔅در آن غروب غریبانه سال ۶۳ ه ق که کودکی ۴ ساله را در جمع کاروانیان آل الله از کربلا به شام میبردند، هیچ کس را تصور نبود که این کودک قرار است تا پیش از رسیدن سال ۱۱۴ ه ق یعنی سال شهادتش، به این غربت خون بار پایان داده و وقتی با سَّم هشام به شهادت میرسد عدد شیعه از چند تن ، به جمعیتی میلیونی مبدل گردد. 💠روزی که باقر العلوم ع به شهادت رسید هزاران شاگرد و امامزاده از نسل زهرای مرضیه ع تا اقصی نقاط جهان اسلام گسیل شده و امامت-به ویژه در نیمه دوم امامت ایشان - به حدی رسید که تبلیغ و ترویج مبانی فکری شیعی نه در قالب صحیفه سجادیه و زبان ادعیه، بلکه به شکل کاملا شفاف و در حضور بزرگان نحله های فکری و اندیشه ای آن روزگار ، نهادینه شد؛ و این "قبول مرجعیت علمی و اجتماعی " امام ع، در سطح قدرت نرم ، حسب روایات میتوانست در برهه های بعد و در صورت همراهی خالصانه تر شیعیان ، منجر به انقلاب و اخذ قدرت کامل سیاسی شود؛ در همین بازه زمانی چندین جنبش اجتماعی به نام براندازی امویان و دفاع از اهل بیت ع رخ داد که مهمترین آنها قیام "بنی عباس" ، قیام خوارج و قیام های مقطعی نظیر "سادات حسنی" - نوادگان امام حسن ع بعد از شهادت زید ابن علی - بود، اما امام باقر ع به دلیل بصیرت و درک‌عمیق از عقبه فکری این جریانات هیچ گاه موضع رسمی در حمایت از این قیام ها اتخاذ نکرد و حاضر به همراهی تاکتیکی با آنها نشد. 💠حجم بالایی از روایات به جا مانده از امام باقر ع به صورت شفاف مسلمانان را از همراهی با دستگاه ظلم برحذر داشته و آنها را به و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر دعوت میکند،هزاران روایتی که در آن به شکل آشکار به ارائه شاخص و معیار برای تنظیم رفتار های فردی و اجتماعی مسلمانان و بسط روحیه ستم ستیزی و عافیت طلبی میپردازد، و در کنار پند و اندرز حاکمان ،روایاتی نیز بر استفاده صحیح از روشهای قهر آمیز وجود دارد چنانکه آن حضرت در کنار سفارش به ،به صورت کارآمد و فعال به بازسازی و گسترش کمی و کیفی دامنه تشیع اقدام کردند. 💠بی شک محکم ترین روایات در خصوص امر به از ایشان است ، دو روایت زیر نمونه ای متقن در پیوند جایگاه ولایت با سایر ارکان دین و شئونات اجتماعی و سیاسی در قاموس اندیشه امام باقر ع است ،آنجا که می‌فرماید: 💎 اسلام بر پنج رکن دارد: نماز، زکوه، روزه، حج، ولایت. و در هیچ چیز به قدر ولایت توصیه و تاٴکید نشده است (فروع کافى، ج ۴ ص ۶۲، ح ۱). 💎آنچه دستور دارند این است که: حج خود را انجام دهند و به نذر خود وفا کنند و نزد ما آیند و ولایت خود را بما خبر دهند و نصرت خویش را بر ما عرضه کنند (اصول کافى، جلد ۲، ص ۲۳۹). پایان سخن انکه ، اگر هیچ حدیثی از ابوجعفر ع برای امروز پر مُخاطره ما نمانده بود جز این حدیث کوتاه، باز هم میشد با همین سه کلمه، مدلی قابل تکثیر برای همه ساحت های زندگی فردی ، اجتماعی و بین المللی تهیه کرد: "الایمان ، حُب و بُغض" ⚜@darossalamm
🔅 اندیشه سیاسی امام هادی ع - بخش اول ⬅️ امام دهم شیعیان "علی بن محمد ع" در ۸ سالگی به امامت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید، از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها ،طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود ، به ظلمی مضاعف در حق حضرت علیه السلام شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ کیان اسلام ، از تاکتیک‌های مختلفی بهره جوید. عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه به عنوان الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی اسلام اند. ⬅️ برخی از این تاکتیک ها عبارتند از: ۱- همکاری و تعامل با حاکمان ظالم: امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال شیعیان و محبین خود آنها ،را از کار کردن در دستگاه اداری و مشارکت در معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛ اصل ، یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است، این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است. ۲- صبر و بردباری: تمرین و ترویج صفت و بردباری در اندیشه سیاسی امام هادی ع از جایگاه بالایی برخوردار است این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی تعریف خاصی ندارد و اگر برخی ها نظیر ، شهریار را به صبوری تشویق می‌کند، در نهایت اقرار میکنند که هدف، اغوا و فریب مردم است ؛ امام ع ، هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند - حلم مرتبه ایی بالاتر از صبوری است - و می‌فرمایند: "چه بسا حلم و بردباری حاکم ستمکار ، موجب بخشیده شدن او میشود" ▪️ادامه دارد .... ⚜دارالسَّلام ⚜ @darossalamm