eitaa logo
دستیار محقق
188 دنبال‌کننده
79 عکس
4 ویدیو
125 فایل
برگرفته شده از مجموعه اثار و دوره های استاد شیخ عبدالحمید #واسطی #مبانی #نگرش‌سیستمی #شبکه‌هستی #روش‌تحقیق #نقشه‌راه #شبکه‌مسائل #شبکه‌نیاز #پارادایم #الگوریتم‌اجتهاد #نفوذ‌به‌موضوع #تدریس_اثربخش @salam_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
روش الگوی کلی طراحی مدل بدین ترتیب است: 🟠استقراء مولفه ها و متغیرهای درونی و بیرونیِ تأثیر گذار و تأثیرپذیر 🟠تعریف شاخصه های پایه (زمینه اولیه و هدف حداقلی) 🟠تعیین هدف نهایی و ایده‌آل(هدف حداکثری) 🟠بررسی کمیت و کیفیت تاثیر هر مولفه (با دقت بر میزان قابل کنترل بودن یا نبودن) 🟠تعیین ارتباط اصلی و شرایط و تاثیر کلیدی. 🟠ترسیم روابط علی و معلولی 🟠تعیین زمینه ها و پیش فرض ها (وضعیتی که مدل بر اساس آن طراحی میشود). 🟠مرحله بندی حرکت از حداقل ها به سوی حداکثرها 🟠تعیین نقاط بحران 🟠طراحی حلقه های کنترلی و بازخوردها 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
پارت اول جلسه ششم کارگاه تبدیل مفاهیم به عمل _1.mp3
48.63M
روش حل مسأله کارگاه روش تبدیل مفاهیم و اطلاعات به کاربرد و عمل جلسه ششم پارت اول 6/1 14/10/1402 مسجد آل یاسین_قم 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
پارت دوم جلسه ششم کارگاه تبدیل مفاهیم به عمل _2.mp3
47.04M
روش حل مسأله کارگاه روش تبدیل مفاهیم و اطلاعات به کاربرد و عمل جلسه ششم پارت دوم 6/2 14/10/1402 مسجد آل یاسین_قم 🔸 کانال دستیار محقق @dastyaar
📎 لینک فایل های روش تبدیل مفاهیم و اطلاعات به کاربرد و عمل از ابتدا تا کنون(کلیک کنید): جلسه اول / پارت اول: صوت | جلسه اول / پارت دوم: صوت | جلسه دوم / پارت اول / بخش اول : صوت | جلسه دوم / پارت اول / بخش دوم : صوت | جلسه دوم / پارت دوم / بخش اول : صوت | جلسه سوم / پارت اول : صوت | جلسه سوم / پارت دوم : صوت | جلسه چهارم / پارت اول / بخش اول: صوت | جلسه چهارم / پارت اول / بخش دوم : صوت | جلسه چهارم / پارت دوم : صوت | جلسه پنجم / پارت اول: صوت | جلسه پنجم / دوم: صوت | جلسه ششم / پارت اول: صوت | جلسه ششم / پارت دوم: صوت | 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
شروع کلیدواژه اگر دین صرفا مجموعه کنار هم گذاشته شده از تک گزاره‌ها نباشد (جمع جبری گزاره‌ها) بلکه دارای هویتی مجموعی و شبکه‌ای باشد (جمع برداری میان گزاره‌ها و برآیند آنها با معادلات حاکم بر خلقت)، و اگر نگرش سیستمی تلاش برای کشف برآیند ارتباطات موجود میان متغیرهای درونی و بیرونی یک موضوع باشد، آنگاه دست‌یابی به کارکرد اصلی و بهینهٔ دین، بدون نگرش سیستمی و شبکه‌ای ممکن نخواهد شد. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
تَصدِيقَ الَّذِى بَينَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ کلّ‏ِ شىْ‏ءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‏ ترجمه: “قرآن کتابى است که کتاب‌های آسمانی قبلی را تاييد مى‌ کند و کتابى است که توضيح همه چيز در آن آمده است و هدايت و رحمت براى کسانى است که ايمان مى‌آورند .” إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ کُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَاتَرَکَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ حَتَّى لَايَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ کَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ إِلَّا وَقَدْأَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ. ترجمه: “خداوند در قرآن توصيف و توضيح هر چيزى را بيان کرده است و به‌ خودش سوگند که هيچ چيزى از نيازمندی هاى مردم فروگذار نشده است به‌ طوری که هيچ‌ کس نمى‌تواند بگويد اى کاش فلان مطلب هم در قرآن بود اگر دین حداکثری و است،‌ باید حداقل در برای هر موضوع و پدیده‌ای بتوان راهبردی را از گزاره‌های دین به‌دست آورد. عرضه مساله واقعی عینی، بر دین ؛ نَه عرضه تئوری‌های بشری بر دین و تلاش برای ایجاد مناسب میان گزاره‌های دین و دست‌آوردهای بشری برای استنباط راهبردها از گزاره‌های دین باید روش موجه اجتهادی تعریف شود. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
رابطهٔ عرفان با مدل‌سازی و تمدن‌سازی منتشر شده در: دوماهنامهٔ گفتمان الگو، شمارهٔ ۱، دی ماه ۱۳۹۲، ص عنوان به چاپ رسیده: فقه برای مدل‌سازی بهینه نیازمند عرفان است سؤالات: ۱. عرفان اسلامی به مثابه یک دانش چه جایگاه و نقشی در شبکهٔ کلانِ دین و ارائه تصویری سیستمی از دین جهت ساختارمندی برنامه‌ریزی‌های اجرایی دارد؟ پاسخ: عرفان، علم معادلات خلقت است و زیرساختی‌ترین روابط را که کیفیت تجلی «وحدت الهی» و ظهور «مخلوقات و کثرات» است، توصیف و تبیین میکند و نحوهٔ روابط میان مراتب مختلف عوالم هستی را عرضه می‌نماید. هویت «دین»، تشریع منطبق بر تکوین است و از لوازم آن تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعیه است؛ لذا علومی که سازه هستی و خلقت را ترسیم می‌کنند بالخصوص اگر تا پایین‌ترین لایه وجودی در عالم ماده نفوذ کنند، بیشترین افق دید را در نگرش سیستمی و شبکه‌ای به دین فراهم می‌نمایند. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
رابطهٔ عرفان با مدل‌سازی و تمدن‌سازی منتشر شده در: دوماهنامهٔ گفتمان الگو، شمارهٔ ۱، دی ماه ۱۳۹۲، ص عنوان به چاپ رسیده: فقه برای مدل‌سازی بهینه نیازمند عرفان است سؤالات: ۲. آیا اساسا می‌تواند و چنین ظرفیتی را دارا است که روشی برای ارائه دهد؟ ممکن است گفته شود منبع عرفان، کشف و شهود است؛ در نتیجه چگونه می‌توان از چنین دانش شهودی که گزاره‌ها را شخصی می‌کند، منطقی تعمیم‌یافته برای مدل‌سازی استخراج نمود؟ اساسا در علوم اسلامی چه دانشی ظرفیت مدل‌سازی برای را دارد؟ پاسخ: پاسخی که در کلام جدید به فرضیهٔ «وحی، تجربه شخصی نبی است و قابل تعمیم نیست» داده می‌شود در اینجا جاری است. دو قرینه موجه‌سازِ «اعجاز» و «برهان»، جواز تعمیم را صادر می‌کنند. این ملاک، مربوط به تمام معرفت‌های شهودی است و علت بقاء و گسترش علم عرفان نیز تلاش موفق صاحبان آن برای برهانی‌سازی عرفان بوده است. عرفان، به دلیل تلاش معرفتی و بالخصوص «عملی»، برای کشف وحدت در کثرات و جاری‌ساختن وحدت در کثرات، تناسب حداکثری با «مدل‌سازی» دارد؛ جوهرهٔ «مدل‌سازی»، کشف روابط میان اجزاء و متغیرهای یک سیستم است به طوری که مجموعه اجزاء جدا از هم (کثرت‌زده) را به وحدتِ حداکثری برساند تا تضاعف نیروها سبب حرکت و رشد و تولید خروجی در مدل شود. این عملیات بر اساس شهود موجّه، از عالَم «خزائن»[۱] تا اسفل‌السافلین (عاَلم ماده) امتداد می‌یابد و تجلی آخرین لایهٔ آن «علم فقه» است. بنابراین «عرفان» بدون «فقه» نمی‌تواند وحدت را در کثرات جاری کند و «فقه» بدون «عرفان» نمی‌تواند کثرات را به وحدت برساند. صراط مستقیم در جمع ظاهر و باطن است و بر همین ملاک، مدل‌سازی نیازمند «فقه»، برای تعیین اجزاء و روابط در فرآیند میان کثرات، و نیازمند «عرفان»، برای تعیین کیفیت و جهت روابط (به هدف رسیدن به فرآیند بهینه) است. برای تمدن‌‌سازی در محیط رقابت فرهنگی، برگ برنده به دست «فرآیندهای بهینه» است. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
رابطهٔ عرفان با مدل‌سازی و تمدن‌سازی منتشر شده در: دوماهنامهٔ گفتمان الگو، شمارهٔ ۱، دی ماه ۱۳۹۲، ص عنوان به چاپ رسیده: فقه برای مدل‌سازی بهینه نیازمند عرفان است سؤالات: ۳. غایت عرفان، فناء فی الله و مندک شدن در ذات ربوبی است که ماسوی الله دیده نشود. انسان با این حال، چگونه می‌تواند متغیرات و را درک کند و به خارجی مانند بپردازد؟ پاسخ: غایت عرفان، بقاءبالله است که از آن، تعبیر به «سفر چهارم» می‌شود و توصیف آن، «السیر مع الله فی الخلق» است؛ در حالی‌که «فناء فی الله» از «سفر دوم» که سیر فی الله است شروع می‌شود و سیر در اسماء و صفات الهی است، لذا عارف بالله که اسفار اربعه خود را طی کرده است، می‌تواند مجرای جریان علم و اراده الهی در عالم کثرت ‌شود. ۴. عرفان چگونه می‌تواند با توسعه و زندگی بر اساس مقابله کند؟ پاسخ: جوهرهٔ نگرش و تربیت عرفانی، محو «خودیت» و تمایلات و گرایش‌های مبتنی بر «حب ذات» و قرار گرفتن در مجرای تجلی الهی و «حب‌الله» و جاری شدن «اراده‌الله» به جای اراده خود است، و جوهرهٔ مدرنیته دقیقا بالعکس، فعال شدن «تمایلات حداکثری فردی» و کفایت اراده بشر برای زندگی است. بنابراین نگرش و تربیت عرفانی، جوهرهٔ مدرنیته را مضمحل می‌سازد و قدرتمندی آن از تمام مؤلفه‌ها و عناصر دیگر علمی و فرهنگی بیشتر است. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
رابطهٔ عرفان با مدل‌سازی و تمدن‌سازی منتشر شده در: دوماهنامهٔ گفتمان الگو، شمارهٔ ۱، دی ماه ۱۳۹۲، ص عنوان به چاپ رسیده: فقه برای مدل‌سازی بهینه نیازمند عرفان است سؤالات: ۵. بنیان روشیِ عرفان با روش فقه کاملا متفاوت است. در نتیجه چگونه می‌توان معرفت عرفانی با معرفت فقهی را به وحدت و انسجام رساند تا با هرج و مرج و تشتّت در عرصه مواجه نشویم؟ پاسخ: وحی، با قرار گرفتن در مسیر تنازل به عالم کثرت، لایه‌های معنایی پیدا می‌کند و در نهایت به نازل‌ترین تجلی خود که احکام عملی است می‌رسید؛ لذا تمام گزاره‌های فقهی دارای لایه‌های معنایی فوقانی هستند که در لایه عقلانی به «فلسفه احکام» معروف شده‌اند و در لایه شهود ملکوتی و تأثیر اعمال بر ملکوت و تأثیر ملکوت بر اعمال، «اسرار الاعمال» یا «علوم باطن» هستند. عرفان، تلاش برای کشف سرچشمهٔ احکام در ملکوت است لذا نسبت به مقاصدالشریعه و مذاق شارع و نظامات دینی و معادلات حاکم بر تشریع و تأثیر اعمال و احکام در نفوس، ایجاد «اِشراف» می‌کند و فقیه عارف که از او در روایات تعبیر به «العالم بالله و بامرالله» می‌شود، مجرای ولایت امر در اجتماع می‌گردد. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
اگر دین هدایت‌گر انسانها (هم فرد و هم جمع) به سوی است ، و اگر «» یعنی ایجاد حالت روحی روانی تعلق به خداوند و ملکوت او و توجه قلبی به او ، و اگر ایجاد حالات روحی روانی که به شخصیت انسان تبدیل شود جز با تنظیم قوای فکری و روحی و بدنی در کلیه فعالیت‌های انسان که توجه او را مصرف می‌کنند ممکن نباشد، آنگاه برای هدایت‌گری به سوی ملکوت ضروری است که اصول و قواعد تنظیم امور زندگی که برآیند آنها «» انسان را می‌سازد توسط دین بیان شده باشد. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar
اگر دین مدعی «خاتمیت» باشد آنگاه باید بتواند کل بشریت را تا انتهای دنیا عهده دار شود، با توجه به بی‌شمار بودن تغییرات زندگی انسانها در طول نسل‌ها ، این عهده‌داری جز از طریق ارائه و کلان تنظیم‌کننده زندگی و ارائه روش کشف برنامه حوادث و موقعیت‌ها از دل آن قواعد، ‌ممکن نخواهد بود. اگر دین مدعی «خاتمیت» است باید برنامه‌هایش در طول نسل‌ها از طرح و برنامه‌های بشر برای هدایت زندگی، برتر باشد بنابراین: گزاره‌های دین با استفاده از اسلوب‌های کلامی عرفی، قواعد و اصول کلان تنظیم‌کننده زندگی فردی و جمعی در تمام ابعاد زندگی در طول نسل‌ها را ارائه کرده است و ، انتقال این قواعد و اصول کلان برتر در محیط رقابت است. 🔸کانال دستیار محقق @dastyaar