eitaa logo
مهدی دهبان
3.8هزار دنبال‌کننده
685 عکس
150 ویدیو
79 فایل
🔸️حضرت‌آقا:هرجاکه‌‌قرارگرفته‌‌‌اید،همان‌‌‌جارامرکزدنیابدانید. 🔸️استادسطوح عالی حوزه علمیه قم 🔸️ادمین @Paran313 🔸️کانالها: https://eitaa.com/dehban_ir/1822 کمک به برگزاری دوره هاوکارهای فرهنگی: بانک سپه 5892101340085980 به نام مهدی دهبان
مشاهده در ایتا
دانلود
خدایا! والدینم! امام صادق علیه السلام: «إِنَّ فُلَاناً ... قَالَ: إِنِّی کُنْتُ زَاهِداً فِی الْوَلَدِ حَتَّی وَقَفْتُ بِعَرَفَهَ فَإِذَا إِلَی جَنْبِی غُلَامٌ شَابٌّ یَدْعُو وَیَبْکِی وَیَقُولُ: یَا رَبِّ وَالِدَیَّ! وَالِدَیَّ! فَرَغَّبَنِی فِی الْوَلَدِ حِینَ سَمِعْتُ ذَلِکَ.» الکافی، ج 6، ص3 «شخصی می گفت: من به فرزند علاقه نداشتم تا اینکه روزی در عرفه، جوانی را کنارم دیدم که می نالد و می گرید و می گوید: خدایا پدر و مادرم! خدایا پدر و مادرم! این کار او، مرا به داشتن فرزند ترغیب کرد.» رسول اکرم صلی الله علیه و آله: «مَرَّ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ علیه السلام بِقَبْرٍ یُعَذَّبُ صَاحِبُهُ ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَا یُعَذَّبُ فَقَالَ یَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَکَانَ یُعَذَّبُ وَمَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَیْسَ یُعَذَّبُ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ أَنَّهُ أَدْرَکَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِیقاً وَ آوَی یَتِیماً فَلِهَذَا غَفَرْتُ لَهُ بِمَا فَعَلَ ابْنُهُ.» «حضرت عیسی علیه السلام از کنار قبری عبور می کرد، دید صاحب قبر عذاب می شود. سال بعد که عبور کرد، دید عذاب برداشته شده است. حضرت علت آن را از خدا سؤال کردند. آن گاه خداوند به او وحی فرمود که صاحب این قبر، فرزند شایسته ای داشت که در این سال به حد بلوغ رسیده و جاده ای را درست کرده و نیز یتیمی را پناه داده است و من به سبب عمل نیک این فرزند، پدرش را آمرزیدم.». الکافی، ج 6، ص 3 و 4. @dehban_ir
رفتی؟ 📌حضرت امام صادق علیه‌السلام در مذمت عجله کردن در نماز فرمودند: 🔹 «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا عَجَّلَ فَقَامَ لِحَاجَتِهِ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَ مَا يَعْلَمُ عَبْدِي أَنِّي أَنَا اللَّهُ الَّذِي أَقْضِي الْحَوَائِجَ» 🔸 زمانی  که بنده نمازش را با عجله بخواند و برای پیگیری کار خود برخیزد (به دنبال کار خود برود)، خداوند می فرماید: "آیا بنده من نمی داند که حاجت او را من برآورده می‌کنم؟" 📚 كافي؛ج‌2، ص474، ح2 @dehban_ir
عامل فنای اسلام و مسلمین! حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹 «إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لَا يَعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يَصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوف» 🔸 از جمله عوامل بقاى مسلمين و اسلام آن است كه اموال در دست كسانى قرار گيرد كه حق (راه صحيح استفاده و مصرف) را بشناسند و آن‌ها را براى كارهاى نيك و سودمند به مصرف برسانند. و از اسباب نابودى اسلام و مسلمانان آن است كه مال‌ها در دست كسانى باشد كه راه درست مصرف آن‌ها را ندانند و آن‌ها را در راه‌هاى نيك و سودمند به مصرف نرسانند. 📚 کافی، ج4، ص25، ح1 @dehban_ir
اختلاس هم چیزی شد؟ چی کار داری بهشون؟ خب تو نگاه نکن! @dehban_ir
می گفت: طرف تو مترو پاشو از کفشش درآورد جورابش خیلی بوی بد میداد... یه خانمی بهش گفت: آقا جورابت خیلی بو میده لطفا پاهاتو بذار تو کفشت! گفت: خب تو بو نکن چرا همه چیز رو بو میکنی؟ خب تو نگاه نکن! @dehban_ir
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
🔰چهار هزار شاگرد یا راوی؟ 📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین عبارت چهار هزار شاگرد یک عبارت مشهور درباره امام صادق علیه السلام است؛ اما نقلی که منبع این عبارت است روای است نه شاگرد: 🔹فإنّ أصحابَ الحديثِ قد جمعوا أَسماءَ الرُّواةِ عنه منَ الثًّقاتِ ، على اختلافِهم في الأراءِ والمقالاتِ ، فكانوا أربعةَ آلافِ رجلٍ. الارشاد : ٢٨٩  در بسیاری از سخنان و مقالات این متن شیخ مفید را می گویند که دلالت بر چهار هزار شاگرد امام صادق علیه السلام می کند. برخی حتی تمام راویان امام صادق علیه‌السلام در رجال شیخ طوسی را به خاطر این شهادت شیخ مفید ثقه می دانند! بعد از شیخ مفید عبارت او توسط علماء تکرار شد: ۱. ابن شهر آشوب المناقب : ٤ / ٢٤٧. ۲. ابن فتال نیشابوری روضة الواعظين : ١٧٧. ۳. علم الدين المرتضى علي بن جلال الدين عبد الحميد النسابة كتاب(الانوار المضيئة) خطی در مكتبة السيد مير حامد حسين الذريعة : ٢ / ٤٤٢. ۴. شیخ طبرسی: اعلام الورى : ١٦٥ ـ ١٦٦ درباره منشاء اشتباه شیخ مفید باید گفت که ابن عقده متوفی ۳۳۳ ق کتابی داشته درباره راویان امام صادق علیه‌السلام که در فهرست شیخ نجاشی و شیخ طوسی و مقدمه رجال طوسی آمده؛ اما با شهادت علامه حلی متوجه می شویم که او در آن کتاب ۴ هزار نفر را ترجمه کرده بود: «قال الشيخ الطوسي : سمعت جماعة يحكون عنه انه قال : أحفظ مائة وعشرين ألف حديث بأسانيدها وأُذاكر بثلاثمائة ألف حديث وله كتب ذكرناها في كتابنا الكبير. منها اسماء الرجال الذين رووا عن الصادق عليه‌السلام اربعة آلاف رجل ، واخرج فيه لكل رجل الحديث الذي رواه ، مات بالكوفة سنة ثلاث وثلاثين وثلاثمائة» الخلاصة : ٢٠٣ ـ ٢٠٤. ❗️حاجی نوری با ترکیب عبارت شیخ مفید و ابن عقده نتیجه عجیبی گرفته است: ایشان گفته است در کتاب ابن عقده هر ۴ هزار نفر توثیق شده بودند: « الذين وثقهم ابن عقدة ، فانه صنَّف كتاباً في خصوص رجاله ، وأنهاهم إلى أربعة آلاف ، ووثَّق جميعهم!» مستدرك الوسائل : ٣ / ٧٧٠ 🔸شهید اول نامه نگاری ۴ هزار نفر و سوالات کتبی را منشا این عدد گفته است: «ان ابا عبدالله جعفر بن محمد عليه‌السلام كتب من اجوبة مسائله اربعمائة مصنف لأربعمائة مصنف ، ودون من رجاله المعروفين اربعة آلاف رجل من اهل العراق والحجاز والشام ـ إلى ان قال : ومن رام معرفة رجالهم ، والوقوف على مصنفاتهم ، فليطالع كتاب الحافظ بن عقدة وفهرس النجاشي و ... » الذكرى : ٦ محقق صاحب شرایع در کتاب معتبر نزدیک به ۴ هزار راوی را تایید می کند: «انتشر عنه من العلوم الجمَّة ما بهر به العقول ـ إلى ان قال : وروى عنه من الرجال ما يقارب اربعة آلاف رجل» المعتبر : ٥ ـ ٦ ❗️اما برخی خواسته اند با توجه به نقل شیخ مفید و تبعیت برخی دیگر از ایشان تمام اصحاب الصادق علیه السلام در کتب حدیث را توثیق کنند! توثیق عامه به نحوی عجیب شبیه کاری که اهل سنت درباره تمام صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب می شوند. مثلا شیخ حر عاملی (مکتب اخباری) درباره «خليد بن أوفى» گفته است که او را شیخ مفید و ابن شهر آشوب و طبرسی توثیق کرده اند و بعد عبارت ارشاد مفید را بقیه همان را نقل می کنند ذکر کرده است: «ولو قيل بتوثيقه (خليد) وتوثيق أصحاب الصادق عليه‌السلام إلا من ثبت ضعفه لم يكن بعيداً، لأن المفيد في «الارشاد» ، وابن شهر آشوب في «معالم العلماء» ، والطبرسي في «إعلام الورى» قد وثّقوا أربعة آلاف من أصحاب الصادق عليه‌السلام والموجود منهم في جميع كتب الرجال والحديث، لا يبلغون ثلاثة آلاف. وذكر العلاّمة وغيره أن ابن عقدة جمع الأربعة آلاف المذكورين في كتب الرجال» 💢با توجه به مطالب پیش گفته چند نتیجه به دست می آید: 1⃣: شیخ مفید با توجه به اینکه خبر واحد را قبول ندارد و بالتبع رجال و بررسی راوی را به طریق اولی قبول ندارد و همچنین تالیف رجالی هم ندارد؛ پس ۴ هزار نفر را از کتاب ابن عقده برداشت کرده است. 2⃣: ۴ هزار نفر روای هستند نه شاگرد و به تعبیر شهید اول برخی از این ۴ هزار نفر ممکن است برخی از آنها با نامه از امام سوالی پرسیده باشند! 3⃣: عبارت "من الثقات" شیخ مفید صحیح نیست (اگر بپذیریم عبارت "من الثقات" از خود مفید باشد؛ چون ممکن است از اشتباهات نُسّاخ باشد) زیرا اولا ابن عقده رجالی بزرگ ۴ هزار نفر را توثیق نکرده و ثانیا شاگرد شیخ مفید جناب شیخ طوسی در سه کتاب رجالی و فهرستی (فهرست رجال و تلخیص رجال کشی) هم این عدد را که نه، حتی نصف این عدد را هم توثیق نکرده! با اینکه شیخ طوسی هم خبر واحد را پذیرفته هم رجالی است! 4⃣چهارم در نتیجه باید گفت چهار هزار راوی از امام صادق عليه السلام روایت نقل کرده اند و ابن عقده کتابی در این باره تالیف کرده بود و شیخ مفید این عبارت را می خواسته منتقل کند. و عبارت "من الثقات" قابلیت تصدیق ندارد. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
آتش زننده خانه امام کیست؟ ✅بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنِ ابْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: وَجَّهَ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ إِلَى الْحَسَنِ بْنِ زَيْدٍ وَ هُوَ وَالِيهِ عَلَى الْحَرَمَيْنِ أَنْ أَحْرِقْ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ دَارَهُ فَأَلْقَى النَّارَ فِي دَارِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَأَخَذَتِ النَّارُ فِي الْبَابِ وَ الدِّهْلِيزِ فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ‏ الثَّرَى‏ أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص473 ⛔مفضل بن عمر مي‏ گويد: منصور دوانيقي براي فرماندار مکه و مدينه حسن بن زيد پيام داد: خانه‏ ي جعفر بن محمد (امام صادق عليه‏ السلام) را بسوزان، او اين دستور را اجرا کرد و خانه‏ ي امام صادق (ع) را سوزانيد که آتش آن تا به راه‏رو خانه سرايت کرد، امام صادق (ع) بيرون آمد و ميان آتش گام برمي ‏داشت و مي‏ فرمود: انا بن اعراق الثري، انا بن ابراهيم خليل الله. منم فرزند اسماعيل، که فرزندانش مانند رگ و ريشه در اطراف زمين پراکنده ‏اند، منم فرزند ابراهيم خليل خدا (که آتش نمرود بر او سرد و سلامت شد). 🔺️آتش زننده خانه امام کیست؟ حسن بن زید 📌حسن بن زید از سادات حسنی و نوه امام مجتبی بود که به دستور منصور داونیقی خانه امام صادق ع را آتش زد. پسرش، قاسم بن حسن بن زید هم با پدرش هم‌عقیده بود و هر دو از دژخیمان و گماشتگان امویان بودند! پ.ن: وقتی که انسان درگیر حجاب‌های ظلمانی شد، امام زاده‌هم که باشد مقابل امام زمان خودش قرار می گیرد! @dehban_ir
🔺️ریشه فقاهت اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِى عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَمَّا حَضَرَتْ أَبِى الْوَفَاةُ قَالَ يَا جَعْفَرُ أُوصِيكَ بِأَصْحَابِى خَيْراً قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ اللَّهِ لَأَدَعَنَّهُمْ وَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ يَكُونُ فِى الْمِصْرِ فَلَا يَسْأَلُ أَحَداً. روایت شده که امام صادق عليه السلام فرمود: چون ساعت آخر عمر پدرم نزديك شد، فرمود: اى جعفر! خيرخواهى اصحابم را به تو سفارش ميكنم. گفتم: قربانت گردم، به خدا آنها را در حالی ترک خواهم کرد [و اصحاب شما را به درجه ای خواهم رساند] كه شخصیتی از آنها در هر شهرى كه باشد، محتاج به سؤال از هيچ كس نباشد. 📚 الکافی، ج1، ص306، کتاب الحجة، باب اشاره و نص بر ابى عبداللّه جعفر بن محمد الصادق عليه السلام، حدیث۲ 🌺قربان چنین امامی که این همه زحمت کشید. @dehban_ir
مهدی دهبان
🔰چهار هزار شاگرد یا راوی؟ 📝به قلم استاد گرانقدر اندیشکده، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان عبارت چهار
عبارت چهار هزار شاگرد که معروف است ظاهرا ترجمه عبارت شیخ مفید در ارشاد است که به نظر تعبیر درستی نیست ۴ هزار راوی نقل حدیث کردند این به معنی شاگرد نیست. دربرخی تعابیر دیده می شود می گویند خانه امام را آتش زدند ۴ هزار شاگرد کجا بودند؟ این هم اشتباه است. اکثر این راویان کوفی بصری شامی و... بودند
شاگردی ابوحنیفه نزد امام صادق علیه السلام واضح نیست، بلکه شواهد بر خلاف زیاد دارد! جمله لولا السنتان لهلک نعمان (اگر آن دوسال نبود هلاک می شدم) که از ابوحنیفه نسبت به امام صادق علیه السلام نقل می شود منبع معتبر ندارد، در قرن چهاردهم شخصی این جمله را ادعا کرده است!
هدایت شده از فقه العترة
اختلاف فتاوی علامه بارها فقهاء عظام درباره علامه و شهید اول می فرمایند: ایشان در این کتاب از نظرش برگشته است. علامه گاهی یک مطلبی را در قواعد، منتهی، نهایة، ارشاد، تذکره چند جور می گوید. فقهاء یا برداشت تهافت دارند یا می گویند از رأیش بگشته و نظرش عوض شده! شهید ثانی درباره شهید اول هم این نکته را زیاد دارد اما شاید محمل دیگری بتوان برای این تغییر نظر یافت. فخر المحققین(۷۷۰ه) فرزند علامه(۷۲۴ه) دو شرح بر قواعد علامه نوشته است: جامع الفوائد في شرح خطبه القواعد ایضاح الفوائد شرح مشکلات قواعد (شرح تمام عبارات نیست) کتاب شرح خطبه را با ایضاح یکجا چاپ کرده اند در صفحه ۹ یک توضیحی پیرامون اختلافات نظرات علامه ارائه کرده که بسیار جای تامل و دقت دارد. قبل از بیان متن دونکته از متن باید برجسته شود: اول: عبارت إشتغلت علی والدي، این نشان می دهد که با مبنای پدر کاملا آشناست و این نظریه اصطیاد از خود علامه است! دوم : فقد يظن كثير من الجهال المقلدين تناقض الاحكام نظریه متناقض بودن فتاوی را به مقلدین جاهل نسبت می دهد: أقول: إني لما اشتغلت على والدي قدس اللّه سره في المعقول و المنقول و قرأت عليه كثيرا من كتب أصحابنا فالتمست منه ان يعمل لي كتابا في الفقه جامعا لقواعده حاويا لفرائده مشتملا على غوامضه و دقائقه جامعا لاسراره و حقائقه يبنى (يبتني- خ ل) مسائله على علم (علمي- خ ل) الأصولين و على علم البرهان و ان يشير عند كل قاعدة الى ما يلزمها من الحكم و ان كان قد ذكر من قبل ذلك ما فيه (ما ينافي- خ ل) معتقده و فتواه و ما يلزم من نص على قاعدة أخرى و فحواها ليتنبّه المجتهد على أصول الاحكام و قواعد فتاوى الحلال و الحرام فقد يظن كثير من الجهال المقلدين تناقض الاحكام فيه و لم يعلموا ان المراد ما ذكرناه فيظنون ان عليه سؤالا واردا و لم يعلموا انهم لم يفهموا من كلامه حرفا واحدا كما قيل (ويل للشعر الجيّد من رواة السوء). إيضاح الفوائد في شرح مشكلات القواعد/الحلي، فخر المحققين ج1ص9 ترجمه برخی عبارات متن: علم الاصولین: کلام و اصول فقه برهان: منطق فحوا: مفهوم مخالف مفاد این عبارت این است: اگر علامه اختلاف فتاوی دارد، چون از زوایای مختلف مسئله را دیده است، گاهی حسب قواعد است گاهی نص است، گاهی مفهوم موافقت و مفهوم مخالفت، لوازم اجتهاد است پس این کتب فتوائی نیست، کتب علمی روی مبانی است مثلا در قواعد طبق قاعده فتوا داده، (فقه علی القاعده) در مختلف الشیعة طبق روایات و فتاوای شیعه فتوا داده است، در تذکره طبق فقه خلاف (فقه مقارَن) فتوا داده است. این نشان می دهد که علامه فوق العاده توانمند است که می تواند یک دوره فقه را روی قواعد بیاورد از اول طهارت تا دیات، باز یک دوره فقه را روی روایات بیاورد، باز یک دوره فقه را روی فقه اسلامی بیاورد، از اول طهارت تا آخر دیات را بتواند از پنج زاویه فقه بیاورد. فخر المحققين در واقع می خواهد بگوید: اگر فتاوا عوض شد چون زاویه عوض شده است، یک جا فقه قاعده ای است، یک جا فقه روایی است، یک جا فقه فتاوای اصحاب است، یک جا فقه اسلامی است، فقه خلاف است. @aletra
سلسله یادداشت های استاد پیرامون حکمرانی والی محور حکمرانی والی محور قسمت اول https://eitaa.com/mstdnjthd/583 حکمرانی والی محور قسمت دوم https://eitaa.com/mstdnjthd/585 حکمرانی والی محور قسمت سوم https://eitaa.com/mstdnjthd/587 حکمرانی والی محور قسمت چهارم https://eitaa.com/mstdnjthd/588 حمکرانی والی محور قسمت پنجم https://eitaa.com/mstdnjthd/589 @dehban_ir
🔺️مقتل امام حسن علیه السلام ⚘مرا نزد مادرم ببر⚘ امام حسن(ع) به امام حسين(ع) در لحظه هاى قبل از شهادت وصیت فرمود: اذا انا متّ فهَّيئنى ثم وجّهنى الى رسول اللّه (ص) لاحدث به عهدا ثمّ اصرفنى الى امّى(ع) ثمّ ردّنى فادفنّى بالبقيع.  کافی ج۱ ص ۳۰۰ وقتى من از دنيا رفتم، مرا تجهيز كن، سپس به سوى رسول خدا(ص) روانه ساز، تا با او عهدى كنم، آن گاه مرا به سمت مادرم(ع) ببر، سپس مرا بازگردان و در بقيع دفنم كن. اين سخن نشان مى دهد كه مدفن حضرت فاطمه(ع) در بقيع نيست( و مى تواند اشاره به خانه حضرت فاطمه(ع) باشد.) @dehban_ir
🔸مراسم توسل هفتگی 🔸 سخنران 💢حجت الاسلام استاد دهبان💢 🔸چهار شنبه رأس ساعت ١٧:۴۵ 🔻پردیسان بلوار سلمان بلوار شهیدان کوچکی بلوار رودکی مجتمع علامه امینی بلوک 1 واحد 8 ❗️به ساعت برگزاری مراسم توجه کنید❗️ 💠خيمه گاه فاطمه سلام الله علیها💠 @kheimegah_qom
مهدی دهبان
لطفا مراسم ولادت حضرت فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهما السلام را با عنوان بزرگداشت یا یادبود ولادت در
لطفا در اطلاعیه مراسمات و در تقویم ها یادبود ولادت درج کنید. تاریخ ولادت ایشان معلوم نیست.
💠مراسم بزرگداشت ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها 🔹 حجت‌الاسلام مهدی دهبان 🔸کربلایی ابوالفضل علوی 📍 پنج شنبه ، ۲۰ اردیبهشت ماه، از ساعت ۱۹:۰۰ 📍 نیروهوایی، خیابان چهارم نیروهوایی، ۳/۲۸ مسجد انصار المهدی عج 🔹 هیئت انصار ولایت 🔹 https://eitaa.com/ansarvelayat313_info 🔷https://ble.ir/ansarvelayat313
بررسی اسناد جعل تاریخ وفات و ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گروه مقتل شناسی: https://eitaa.com/joinchat/487391740Cd30275b357
احادیث فواطم (۱) حضرت معصومه ع مدافع غدیر حدیث الفواطم که در سلسله سند آن بانوان جلیل القدر با نام فاطمه هستند من جمله حضرت فاطمه دختر گرامی موسی بن جعفر علیهما السلام. حدیث اول: حدیث غدیر و حدیث منزلت ♦️از فاطمه دختر على بن موسی‌الرضا علیهما السلام ♦️از فاطمه معصومه دختر موسی کاظم علیه‌السلام ♦️از فاطمه دختر جعفر صادق علیه‌السلام ♦️از فاطمه دختر محمدباقر علیه‌السلام ♦️از فاطمه دختر علی بن حسین علیه‌السلام ♦️از أم کلثوم دختر امیر مؤمنان علیه‌السلام ♦️از مادرش فاطمه‌زهرا؛ دخت رسول االله  قال شمس الدين أبو الخير الجزري الدمشقي المقري الشافعي في كتابه أسنى المطالب في مناقب علي بن أبي طالب :  📌وألطف طريق وقع لهذا الحديث يعني حديث الغدير وأغربه ما حدثنا به شيخنا خاتمة الحفاظ أبو بكر محمد بن عبد الله بن المحب المقدسي مشافهة ، أخبرتنا الشيخة أم محمد زينب ابنة أحمد بن عبد الرحيم المقدسية ، عن أبي المظفر محمد بن فتيان بن المثنى ، أخبرنا أبو موسى محمد بن أبي بكر الحافظ ، أخبرنا ابن عمة والدي القاضي أبو القاسم عبد الواحد بن محمد بن عبد الواحد المدني بقرائتي عليه ، أخبرنا ظفر بن داعي العلوي باستراباد ، أخبرنا والدي وأبو أحمد ابن مطرف المطرفي قالا : حدثنا أبو سعيد الادريسي : إجازة فيما أخرجه في تاريخ استرآباد ، حدثني محمد بن محمد بن الحسن أبو العباس الرشيدي من ولد هرون الرشيد بسمرقند وما كتبناه إلا عنه ، حدثنا أبو الحسن محمد بن جعفر الحلواني ، حدثنا علي بن محمد بن جعفر الأهوازي مولى الرشيد ، حدثنا بكر بن أحمد القصري ، حدثتنا فاطمة وزينب وأم كلثوم بنات موسى بن جعفر (ع) قلن حدثتنا فاطمة بنت جعفر بن محمد الصادق حدثتني فاطمة بنت محمد بن علي ، حدثتني فاطمة بنت علي بن الحسين. حدثتني فاطمة وسكينة ابنتا الحسين بن علي عن أم كلثوم بنت فاطمة بنت النبي عن فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم ورضي عنها قالت : أنسيتم قول رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم غدير خم ، من كنت مولاه فعلي مولاه؟ وقوله صلى الله عليه وسلم : أنت مني بمنزلة هارون من موسى؟ وهكذا أخرجه الحافظ الكبير أبو موسى المديني في كتابه المسلسل بالأسماء وقال : هذا الحديث مسلسل من وجه وهو إن كل واحدة من الفواطم تروي عن عمة لها فهو رواية خمس بنات أخ كل واحدة منهن عن عمتها. الغدير في الكتاب والسنّة والأدب نویسنده : العلامة الأميني    جلد : 1  صفحه : 197 ذكره له السخاوي في الضوء اللامع 9 ص 256 ، والشوكاني في البدر الطالع 2 ص 297. ♦️ترجمه: آیا کلام رسول الله ص را در غدیر خم فرانوش کردید؟ که فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه؟ آیا فراموش کردید که فرمود: نسب تو به من مانند هارون است به موسی؟ @dehban_ir
احادیث فواطم (۲) حدیث دوم: حدیثی در رابطه با معراج پیامبر ص ♦️از فاطمه دختر على بن موسى ع ♦️از فاطمه معصومه و زینب و ام‌کلثوم دختران موسى بن جعفر ع ♦️از فاطمه و سکینه دختران حسین بن على ع ♦️از ام‌کلثوم دختر على ع ♦️از فاطمه زهرا (س) دختر رسول الله بحار الأنوار ج‏65 ص76 📍كتاب المسلسلات، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُوالْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَلَوِيُّ الْعُرَيْضِيُّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ خَلِيلٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْأَهْوَازِي قَالَ حَدَّثَنِي بَكْرُ بْنُ أَحْنَفَ قَالَ حَدَّثَتْنَا فَاطِمَةُ بِنْتُ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَتْ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمّ كُلْثُومٍ بَنَاتُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قُلْنَ حَدَّثَتْنَا فَاطِمَةُ بِنْتُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَتْ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَتْ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ بِنْتُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَتْ حَدَّثَتْنِي فَاطِمَةُ وَ سُكَيْنَةُ ابْنَتَا الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع عَنْ أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِيٍّ ع عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ‏ لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ مِنْ دُرَّةٍ بَيْضَاءَ مُجَوَّفَةٍ وَ عَلَيْهَا بَابٌ مُكَلَّلٌ بِالدُّرِّ وَ الْيَاقُوتِ وَ عَلَى الْبَابِ سِتْرٌ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا مَكْتُوبٌ عَلَى الْبَابِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَلِيُّ الْقَوْمِ وَ إِذَا مَكْتُوبٌ عَلَى السِّتْرِ بَخْ بَخْ مِنْ مِثْلِ شِيعَةِ عَلِيٍّ فَدَخَلْتُهُ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ مِنْ عَقِيقٍ أَحْمَرَ مُجَوَّفٍ وَ عَلَيْهِ بَابٌ مِنْ فِضَّةٍ مُكَلَّلٍ بِالزَّبَرْجَدِ الْأَخْضَرِ وَ إِذَا عَلَى الْبَابِ سِتْرٌ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا مَكْتُوبٌ عَلَى الْبَابِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَصِيُّ الْمُصْطَفَى وَ إِذَا عَلَى السِّتْرِ مَكْتُوبٌ بَشِّرْ شِيعَةَ عَلِيٍّ بِطِيبِ الْمَوْلِدِ فَدَخَلْتُهُ فَإِذَا أَنَا بِقَصْرٍ مِنْ زُمُرُّدٍ أَخْضَرِ مُجَوَّفٍ لَمْ أَرَ أَحْسَنَ مِنْهُ وَ عَلَيْهِ بَابٌ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ مُكَلَّلَةٍ بِاللُّؤْلُؤِ وَ عَلَى الْبَابِ سِتْرٌ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا مَكْتُوبٌ عَلَى السِّتْرِ شِيعَةُ عَلِيٍّ هُمُ الْفَائِزُونَ فَقُلْتُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ لِمَنْ هَذَا فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ لِابْنِ عَمِّكَ وَ وَصِيِّكَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع يُحْشَرُ النَّاسُ كُلُّهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حُفَاةً عُرَاةً إِلَّا شِيعَةَ عَلِيٍّ وَ يُدْعَى النَّاسُ بِأَسْمَاءِ أُمَّهَاتِهِمْ مَا خَلَا شِيعَةَ عَلِيٍّ ع فَإِنَّهُمْ يُدْعَوْنَ بِأَسْمَاءِ آبَائِهِمْ فَقُلْتُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ وَ كَيْفَ ذَاكَ قَالَ لِأَنَّهُمْ أَحَبُّوا عَلِيّاً فَطَابَ مَوْلِدُهُمْ. ترجمه: «زمانی که مرا به آسمان بردند و وارد شدم، ناگاه کاخی دیدم از یک دانه درّ سفید تو خالی، و آن کاخ دری داشت که با درّ و یاقوت زینت شده بود و بر آن در پرده ای آویزان بود. سرم را بالا نمودم و دیدم بر آن در نوشته است «لا اله الّا اللَّه، محمد رسول خداست و اميرالمؤمنين ع سرپرست مردم» و بر آن پرده نوشته شده بود: «به به! کیست همچون شیعه اميرالمؤمنين ع؟» پس واردقصر شدم و قصری دیگر که از عقیق قرمز پوشانده شده بود و دری از نقره داشت که با زبرجد سبز زینت کاری شده بود، که پرده ای هم روی این در نصب شده بود. و سرم را بلند کرده دیدم بر روی در نوشته است: «محمد رسول الله وصی المصطفی»؛ و بر روی پردة آن نوشته شده بود:« بشارت دهید شیعة علی(ع) را به پاکی نسل»؛ پس وارد قصر شدم. و درمقابل خود قصری دیگر دیدم که از زمرد سبز بود که زیباتر از آن راهرگز ندیده بودم و این قصر، دری از یاقوت قرمز داشت که با لؤلؤ زینت داده شده بود و بر روی آن هم پرده ای نصب شده بود. پس سرم را بلند کرده دیدم که بر روی در نوشته است:«فقط شیعیان حضرت علی(ع) رستگارند.» پس به جبرئیل گفتم: دوست من جبرئیل، این قصرها ازآن کیست؟ جبرئیل گفت: ای محمد! این قصرها برای پسر عمو و وصی توعلی بن ابی طالب(ع) می باشد. مردم روز قیامت محشور می شوند در حالی که پا برهنه وعریان هستند،مگر شیعة علی(ع) و در روز قیامت همة مردم به اسمهای مادرانشان خوانده می شوند، بجز شیعة حضرت علی(ع) که اینها به اسم پدرانشان خوانده می شوند. پس گفتم:دوست من جبرئیل، علت آن چیست؟ جبرئیل فرمود: چون شیعیان، حضرت علی(ع) را دوست می دارند پس طینت و نسل آنها پاک است. @dehban_ir
احادیث فواطم (۳) حدیث سوم: حدیث حب خاندان ولایت، فاطمیات سید محمد غماری شافعی در اللؤلؤة المثنية:  ♦️از فاطمه دختر حسین رضوی ♦️از فاطمه دختر محمد رضوی ♦️از فاطمه دختر ابراهیم رضوی ♦️از فاطمه دختر حسن رضوی ♦️از فاطمه دختر محمد موسوی ♦️از فاطمه دختر عبدالله علوی ♦️از فاطمه دختر حسن حسینی ♦️از فاطمه دختر ابوهاشم حسینی ♦️از فاطمه دخترمحمدبن احمدبن موسی مبرقع ♦️از فاطمه دختر احمد بن موسی مبرقع ♦️از فاطمه دختر موسی مبرقع ♦️از فاطمه دختر حضرت رضا ع ♦️از فاطمه دختر حضرت موسی بن جعفر ع ♦️از فاطمه دختر حضرت صادق ع ♦️از فاطمه دختر باقر ع ♦️از فاطمه دختر حضرت زین‏العابدین ع ♦️از فاطمه دختر امام حسین ع ♦️از حضرت زینب ع دختر امیرالمؤمنین ع ♦️از حضرت فاطمه‌الزهرا ع دختر حضرت رسول الله ص ✅اللؤلؤة المثنية في الآثار المعنعنة المروية: روى السيّد محمّد الغماري الشافعي في كتابه: عن فاطمة بنت الحسين الرضوي عن فاطمة بنت محمّد الرضوي عن فاطمة بنت إبراهيم الرضوي عن فاطمة بنت الحسن الرضوي عن فاطمة بنت محمّد الموسوي عن فاطمة بنت عبد اللّه العلوي عن فاطمة بنت الحسن الحسيني عن فاطمة بنت أبي هاشم الحسيني عن فاطمة بنت محمّد بن احمد بن موسى المبرقع عن فاطمة بنت أحمد بن موسى المبرقع عن فاطمة بنت موسى المبرقع عن فاطمة بنت الامام أبي الحسن الرضا (عليه السلام) عن فاطمة بنت موسى بن جعفر (عليهما السلام) عن فاطمة بنت الصادق جعفر بن محمّد (عليهما السلام) عن فاطمة بنت الباقر محمّد بن علي (عليهما السلام) عن فاطمة بنت السجاد علي بن الحسين زين العابدين (عليه السلام) عن فاطمة بنت أبي عبد اللّه الحسين (عليه السلام) عن زينب بنت أمير المؤمنين (عليه السلام) عن فاطمة بنت رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله)، قالت: قال رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله): ألا من مات على حب آل محمد مات شهيدا اللؤلؤة المثنية للشيخ محمد بن محمّد بن أحمد الچشتي الداغستاني 217. (طبع مصر سنة 1306) عنه آثار الحجة للرازي: 1/ 8- 9 (طبع قم المقدسة سنه 1332 ه. ش). مستدرك عوالم العلوم الشيخ عبد الله البحراني الأصفهاني ج21ص355 📌روایت کامل: في تفسير الزمخشرىّ (ج 3 ص 403 ط مصر) في ذيل قوله تعالى: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» أنه قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلم: الا من‏ مات‏ على‏ حب‏ آل محمد مات‏ شهيدا الا و من مات على حب آل محمد مات مغفورا له، و من مات على حب آل محمد مات تائبا، الا و من مات على حب آل محمد مات مؤمنا مستكمل الايمان، الا و من مات على حب آل محمد بشره ملك الموت بالجنة ثم منكر و نكير، الا و من مات على حب آل محمد يزف الى الجنة كما تزف العروس إلى بيت زوجها، الا و من مات على حب آل محمد فتح له في قبره بابان إلى الجنة، الا و من مات على حب آل محمد جعل اللّه قبره مزار ملائكة الرحمة، الا و من مات على حب آل محمد مات على السنة و الجماعة، الا و من مات على بغض آل محمد جاء يوم القيامة مكتوب بين عينيه آيس من رحمة اللّه، الا و من مات على بغض آل محمد مات كافرا، الا و من مات على بغض آل محمد لم يشم رائحة الجنة. ✅ترجمه: هر کس بر محبت آل محمّد از دنیا برود شهید مرده. متوجه باشید هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد آمرزیده است توجه کنید هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد با توبه از دنیا رفته هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد با ایمان کامل از دنیا رفته و هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد ملک الموت باو بشارت بهشت میدهد بعد از او نکیر و منکر هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد چنان با جلال او را به بهشت میبرند مانند عروسی که بخانه شوهر میرود هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد دربی از قبرش به بهشت گشوده می شود. توجه کنید هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد خداوند قبر او را جایگاه زیارت ملائکه رحمت قرار میدهد هر کس بر محبت آل محمّد بمیرد بر راه و روش پیامبر و جماعت مؤمنین مرده هر کس با کینه آل محمّد بمیرد روز قیامت که می آید بر پیشانی او نوشته است: مأیوس از رحمت خداست. هر کس بر بغض آل محمّد بمیرد کافر از دنیا رفته و هر کس بر بغض آل محمّد بمیرد بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد. @dehban_ir
تاثیر طلبگی از همه تخصص‌های موجود بیشتر است. مقام معظم رهبری 🌀 اگر علاقه داری با حوزه آشنا بشی حتما این دوره رو شرکت کن ... 🔍 حوزه بین | رویداد آشنایی با حوزه علمیه 🔰با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 📌 ویژه دانش آموزان دوره دوم متوسطه ⏱ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🔴 ظرفیت محدود 🔘 لینک ثبت نام 📎 شماره تماس:
۰۹۹۸۱۸۳۳۲۰۴
---------- 📬 تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله عليه) 🔸ايتا https://eitaa.com/hmojtahedi_ir
هدایت شده از بحار توحید
💠 شرافت حرم اهل بیت علیهم السلام 🔸 «لائذ عائذ بقبورکم»؛ قبور اهل بیت علیهم السلام بی نهایت برکات دارد؛ آقا امام رضا ، آقا امام حسین ، آقا امیرالمؤمنین ، مدینة النبي ، مراقد مطهر ائمه بقیع؛ علیهم السلام. 🔹 قبورشان با زنده‌شان فرقی نمی‌کند. أحیاءٌ؛ وقتی شهدا أحیاءٌ، چهارده معصوم لیسوا بأحیاء؟!! آنها ما فوق همه‌اند. همه‌ی حیاتها از آنجاست، بإذن الله. •┈┈••✾•◈💠◈•✾••┈┈• 🔺کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: 🍃@behar_zarrabi
هدایت شده از javedan.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از سخنرانی | سر پدر و مادرت داد نزنی! 🎥 برشی از سخنرانی 🌙 پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران 📱 @javedan_ir 🌐 www.new.javedan.ir
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
💢افتتاحیه دوره سوم اندیشکده مستعدان با حضور اساتید گرامی و اعضای محترم و 🎙 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ملکی؛ قائم مقام مدیر حوزه های علمیه و 🎙 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی؛ مسئول اندیشکده ✅ گزارش فعالیت های دوسال گذشته ✅ تبیین برنامه پیش روی اندیشکده 🗓شنبه ۲۹ اردیبهشت ⏰ساعت ۲۰ 📱پخش زنده از طریق لینک: https://room.gharar.ir/864c1f2a-392c-4680-820b-b02809ecf9e7 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان 🆔https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید