eitaa logo
دولت قوی
590 دنبال‌کننده
84 عکس
20 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن پیرامون «دولت قوی». تدبیر و خردمندی، مقاومت، هویت دینی و ملی، پیشرفت، عدالت اجتماعی ارتباط با بنده: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
۵.اگر ما یک قدم از این حرف عقب بنشینیم، یا به اصطلاح آقایان قدم قدم بخواهیم پیش برویم، یعنى قدم اول را ما حالا تسلیم بشویم که آقا سلطنت بکنند نه حکومت- تز آقایان این است، تز بعضی‏ها این است که حالا این حرف را بزنیم، بیاییم بگوییم که ایشان سلطنت بکند نه حکومت!- معنیش چه است؟ معنیش این است: یک نفر آدمى که قریب سى‏سال خودش و قریب پنجاه و چند سال خود و پدرش به ما جنایت کرده است، جوان‏هاى ما را کشته است، هَتْک حُرُمات ما را کرده است، مملکت ما را به غارت داده است، حالا آقا سلطان باشد! سلطان السلاطین! شاهنشاه! ما قبول کنیم این معنا را که ایشان حالا سلطان باشد، حکومت نباشد! اگر ما این مطلب را از اینهایى که تزشان این است قبول کنیم، اسلام را و مسلمین را و مملکت اسلامى را منهدم کرده‏‏ایم تا آخر؛ و این بالاتر [ین‏] خیانتى است که ما بر کشور خودمان بخواهیم بکنیم و به اسلام کرده‏‏ایم. اگر این قدم را ما سست بگیریم و بگوییم حالا ما به همین حد[بسنده کنیم]، قلم‏هاى ما را خرد خواهند کرد. این‌دفعه اگر این مار زخمى گرم بشود، همچو زهرى بر ایران و ایرانى خواهد زد که تا ابد سرش را نتواند بلند کند. بیدار بشوید آقایان! ملتفت باشید! خیال نکنید که ما قدم قدم مى‏خواهیم برویم؛ این غلط است! (صحیفه امام، ج‏4، ص277) ۶.باید با قدرت پیش برویم. اگر اظهار ضعف، اگر احساس این را بکنند که ما ضعیف شدیم، اگر این تضعیف‏هایى که این نویسنده‏‏هاى بى‏‏انصاف ما از این ملت مى‏‏کنند، احساس بکنند اینها که این نوشته‏‏ها در ما تأثیر کرده است، این احساس را اگر بکنند، جَرى خواهند شد و حمله خواهند کرد. کارهاى خودشان را بدتر خواهند کرد. احساس ضعف در خودتان نکنید.(صحیفه امام، ج‏10، ص494) ۷.امروز هر قدمى که ما سست کنیم یا ساکت در یک جایى باشیم ضرر دارد براى ما. ما باید فعال باشیم، ما باید به پیش برویم. اگر ما یک قدم سست کنیم، آنها یک قدم جلو مى‏آیند. اگر یک قدم ما عقب برویم، آنها ده قدم جلو مى‏‏آیند... و اگر یک وقت سستى کنیم، آنها مى‏‏آیند جلو، اگر یک قدم عقب بگذاریم آنها مى‏‏آیند جلو، آنها ده قدم مى‏آیند جلو. (صحیفه امام، ج‏15، ص28) ۸. سفارتخانه‏‏هایتان را، اداراتتان که در آنجا دارید، همه را اسلامى کنید؛ آن جهات غربى‏اش را اصلاح کنید. هر چه جهت اسلامى‏‏اش [را تقویت‏] بکنید، آنها بیشتر از شما حساب مى‏‏برند. هر چه طرف غرب بروید، آنها از شما ... شما این مطلب را که از یک‏ مملکت اسلامى رفته‏اید، با یک حال اسلامى رفته‏‏اید، و مسائل را اسلامى مى‏‏خواهید حل بکنید، این مطلب را در همه جا که هستید در نظر داشته باشید. بعد از چند دفعه تجربه کنید ببینید احترام بیشتر خواهد شد. وقتى دیدند شما یک ایده‏‏اى دارید که سر آن ایده باقى هستید و پافشارى دارید مى‏‏کنید، آنها هم با شما ... مى‏‏شوند. اگر شما یک قدم کنار بروید، یک قدم عقب بروید، آنها جلوتر مى‏‏آیند. وضع همین است. یک قدم شما عقب بروید، آنها یک قدم جلوتر مى‏‏آیند؛ بیشتر از شما توقع دارند. (صحیفه امام، ج‏8، ص102 و 103) ۹.همه با ما مخالف‏‏اند؛ امریکا و شوروى. ما گفته‏‏ایم باید خودمان باشیم؛ اگر یک قدم عقب بنشینیم، آنها یک قدم جلو مى‏‏آیند. اگر بایستیم و بگوییم مى‏خواهیم جلو برویم، آنها احتیاط مى‏‏کنند و پا پیش نمى‏‏گذارند و ما موفق مى‏شویم. نباید از هیچ کس بترسیم. امریکایی‏ها و شوروى‏‏ها با ما مخالف‏‏اند. ما تا هستیم، نباید بگذاریم آنها موفق شوند. (صحیفه امام، ج‏16، ص440) 🔗ادامه دارد... 🆔@Asre_jadid_57
۱۰.اینهایى که مى‏‏گویند باید سازش کرد، اینها مى‏‏فهمند که ما اگر سازش کنیم، له مى‏‏شویم. اینها راضى‏اند به اینکه سازش بشود. اینها مى‏‏گویند مطیع باشید، هر چه ما گفتیم عمل کنید، خودتان دیگر قدغن است که فکر کنید، فکر خودتان را باید غلاف کنید. آنها مى‏خواهند که آرامش حاصل بشود در دنیا. آرامش وقتى حاصل مى‏‏شود پیش آنها، که همه تابع باشند. ملت‏ها باید به فکر باشند، ملت ایران باید به فکر باشد، اگر لحظه‏‏اى سستى کند تا ابد له است.... نترسید از این‏ هیاهو؛ هیاهویى است که مى‏‏کنند که ما را با همان هیاهو بترسانند. (صحیفه امام، ج‏20، ص271-273) ۱۱. امروز دنیا، دنیاى آشوب و جنگ و انفجار و هواپیماربایى است، و ایران از خیلى جاهاى دنیا آرامتر است. ممکن است بعضى‏‏ها که این چیزها را ندیده‏‏اند، با خود بگویند خوب! با قدرت‏ها باید ساخت. ولى باید بدانند که سازش، امروز نابودى تا آخر است، دفن اسلام است تا آخر دنیا. مردم باید محکم بایستند و از اسلام و کشور دفاع کنند و از توطئه‏‏ها به خود هراس راه ندهند که اگر کمى عقب بنشینند، باید دست از اسلام بکشیم و تکلیف ما بر خلاف این است. (صحیفه امام، ج‏19، ص56) ۱۲. اگر خداى نخواسته وحدت کلمه را از دست بدهید یا مقصدتان غیر مقصد حکومت اسلامى باشد، خوف این است که دیگر نتوانید قدم بردارید. نتوانستن قدم برداشتن دنبالش این است که آنها قدمشان را پیش بگذارند. شماها سست بشوید [و] عقب‏‏نشینى کنید، آنها یک قدم جلو بگذارند، آنها توطئه‏‏ها را زیاد کنند. الآن چیزى نیستند لکن ممکن است که ماها هر چه عقب برویم، آنها جلو بیایند؛ توطئه‏‏ها زیاد بشود؛ این ریشه‏‏ها همه با هم مجتمع بشوند. ماها از هم متفرق بشویم، آنها با هم مجتمع بشوند؛ عکس آنى که با آن پیروزى حاصل شد تحقق پیدا کند. (صحیفه امام، ج‏8، ص445) ١٣. اگر امروز اسلام سیلى بخورد، دیگر سربلند نمى‏‏کند. به خاطر اسلام باید مقدارى از ناراحتى‏‏هایمان را کنار بگذاریم. من که قریب هشتاد و پنج ساله هستم، با ضعف بسیار آن قدر که براى من ناراحتى و خستگى هست براى شماها نیست. اگر بنا باشد کنار رویم من باید کنار روم. ولى همه وارد در میدانى شده‏‏ایم که اگر یک قدم عقب بنشینیم شکست مى‏‏خوریم‏. (صحیفه امام، ج‏18، ص274) ۱۴.و ملت فلسطین بداند که اگر یک قدم عقب بگذارد راجع به همین معنایى که الآن در دست دارد، دوباره بر مى‏‏گردد به آن حال اول.(صحیفه امام، ج‏20، ص473) 🔗ادامه دارد... 🆔@Asre_jadid_57
▪️رهبر انقلاب نیز بارها خط بطلان بر راهبرد سازش کشیده‌اند و در سخنرانی‌های متعدد به مناسبت‌های مختلف، در مقابل استراتژی سازش، راهبرد مقاومت را تبیین و تشریح کرده‌اند و در صدد بوده‌اند تا آن را به یک گفتمان در سطح کشور، دنیای اسلام و در بین عدالت‌خواهان غیر مسلمان تبدیل کنند. ▪️ «راهبرد» در یک کلام، برنامه و چگونگی حرکت ما برای رسیدن به اهداف است که از بستر یک درگیری عبور می‌کند و راهبرد «مقاومت»، یکی از مکانیسم‌های ما برای رسیدن به اهداف در میدان پیکار است. ▪️به ذکر برخی از بیانات ایشان در این‌باره اکتفا می‌کنیم: «... در مسائلى که با سرنوشت کشور ارتباط پیدا مى ‏کند، حتماً تحلیل و موضع داشته باشید. بیانیه ‏ى تهران مسئله ‏ى مهمى بود؛ تحلیل شما از بیانیه‏ ى تهران چیست؟ موضعتان چیست؟ موافقید؟ مخالفید؟ قطعنامه‏ ى 1929 شوراى امنیت علیه جمهورى اسلامى صادر شده، یا تحریم هاى یک‏جانبه‏ى آمریکا و اروپا علیه ایران شکل گرفته؛ تحلیل شما از این قضیه چیست؟ این قضیه‏ ى کوچکى نیست. موضعتان چیست؟ ایران چه کار کند؟ چون اخم مى ‏کنند، تحریم مى ‏کنند، دندان نشان مى‏ دهند، دستهایمان را بالا ببریم؟ حالا یک قدرى کوتاه بیائیم؟ تحلیلتان این است؟ در داخل کشور ما مجموعه ‏هاى سیاسى ‏اى هستند که تحلیلشان این است؛ مى ‏گویند وقتى که طرف خیلى چهره ‏ى سگى از خودش نشان مى ‏دهد، شما عقب بنشینید! خوب، شما این را قبول دارید؟ عقب بنشینیم؟ یا نه؛ معتقدید که هرگونه عقب‏نشینى، طرف را تشجیع مى ‏کند. به مجردى که دیدند شما با اخم مى ‏ترسید، مى‏ گویند آقا اخم کنید؛ علاج این آدم اخم است. به مجردى که دیدند تهدید به کتک یا خود کتک، شما را به عقب‏ نشینى وادار مى ‏کنند، مى‏ گویند دو تا بیشتر بزن تا خوب از همه‏ ى حرفهایش دست بردارد. طرف، این‏جورى است. محاسبات دنیا این است.» (دیدار با دانشجویان در ماه مبارک رمضان- 1389/05/31) «ابزار آنان، تطمیع و تهدید و فریب است. تجربه‏‌ها نشان داده است که درمیان خواص، هستند کسانى که این ابزارها در آنان کارگر می‌شود و ترس و طمع و غفلت، آنان را دانسته یا ندانسته به خدمت دشمن درمى ‏آورد. چشم بیدار جوانان و روشنفکران و عالمان دینى باید بدقت مراقبت کند» (پیام به کنگرۀ عظیم حج‏- 14/ 08/ 1390) نکته‌ی پنجم این سؤال است که آیا این تحریم قابل علاج است یا نه؟ جواب [اوّل] این است که قطعاً قابل علاج است؛ جواب دوّم این [است] که قطعاً این علاج، این نیست که ما در مقابل آمریکا عقب‌نشینی کنیم. بعضی‌ها این‌جوری بحث می‌کنند و این را ترویج میکنند که اگر می‌خواهید جلوی زیاده‌خواهی و زورگویی آمریکا گرفته بشود، عقب‌نشینی کنید؛ نه آقا، به طور طبیعی وقتی شما در مقابل آن کسی که اهل تجاوز و زیاده‌خواهی است عقب نشستید، او جلو می‌آید؛ این [یک] چیز روشن و قهری است. [اگر] شما عقب‌نشینی کنید، خواسته‌های آمریکا را قبول کنید، او خواسته‌های جدیدی مطرح خواهد کرد. (۱۳۹۹/۰۵/۱۰- بیانات به مناسبت عید قربان) یک روزی یکی از دولت‌های اروپائی نسبت به جمهوری اسلامی اظهار علاقه و ارتباط و اینها میکرد؛ همان دولت سر قضیه‌ی قهوه‌خانه‌ی میکونوس دادگاه تشکیل داد، مسئولین درجه‌ی یک کشور را در آن دادگاه متهم کرد! دولتهای اروپائی با آنها همدست شدند، همه‌شان سفرای خود را از تهران فراخوانی کردند؛ اینها که یادمان نرفته. خواستند سیلی بزنند، البته سیلی سخت‌تری خوردند. از همین حسینیه آنچنان سیلی‌ای خوردند که بعد تا مدتها دنبال علاجش بودند! هر وقت توانستند، آنها درصدد سیلی زدن برآمدند. هر وقت ما کوتاه آمدیم، یک خرده‌ای سست برخورد کردیم، آنها پرروتر شدند. نخیر؛ ایستادگی جمهوری اسلامی، تصریح به شعارهای انقلاب، تصریح به مبانی انقلاب، عزت ما را در دنیا بیشتر کرده است. (بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶) 🆔@Asre_jadid_57
▪️آیت‌الله میرباقری (زید عزه)، ذیل آیهٔ شریفه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» (سوره‌ی مبارکه‌ی نساء - آیه‌ی شریفه‌ی ۵۸)، «حکم بالعدل» را محدود به عدالت در قضاء نمی‌دانند؛ بلکه حکومت و حکمرانی نیز، مصداق «حکم» در این آیه هستند؛ بنابراین، خداوند دستور داده است که در کلیه‌ی ساحت‌های دولت اسلامی و حکم‌های موجود در فرآیند حکمرانی (مانند صدور قوانین، برنامه‌ریزی‌ها و...) عدالت را رعایت کنیم. 📕منبع: درس خارج فقه الحدیث- کتاب الحجة کافی شریف- جلسه ۱۳۸، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ▪️استاد میرباقری: با این مقام حکم باید عدل در عالم جاری کنید. معلوم است که این حکم صرفاً به معنای قضاوت مصطلح نیست؛ بلکه فرمانروایی است که واجد حقیقت حکم است. حکم فقط در باب قضا نیست. حکومت هم حکمرانی است. حاکم و حکومت نسبت به جامعه حکم می‌کنند. قوانینی که می‌گذارند و برنامه‌هایی که معین می‌کنند این‌ها حکم است. الآن شما برنامه‌هایی که دولت‌ها تنظیم می‌کنند از جمله در کشور خودمان، مثلاً برنامه پنج‌ساله، این حکم است دیگر. این حکم باید بر اساس عدل باشد. و هر موازنه‌ای هم عدل نیست؛ باید میزان، میزان عدل باشد و الا اگر موازین عدل نباشد، یک تناسبات دیگر و یک تعادل دیگری درست می شود که دیگر عدل نیست‌؛ بلکه جور است. در نظام سرمایه‌داری هم بالاخره یک تعادلی برقرار می‌کنند؛ بی‌قاعده که نیست. ولی موازین موازین عدل نیست. به نحوی تنظیم می شود که امکانات به سمت اغنیاء کشیده شود؛ مثل تورم در کشور خود ما و امثال ما که در تلاطم بازار اغنیاء که ضرر نمی‌کنند؛ این فقراء و طبقه متوسط رو به پایین است که سقوط می کند، نه اینکه خسارت به همه یکسان وارد شود. بگذریم!¹ ۱. استاد می فرمودند داستان حضرت شعیب و تصرف در مکیال و میزانی که سوره هود و... بیان کرده است همین است. داستان دستکاری در موازین به‌شکل واضح لزوماً نیست؛ بلکه تصرفاتی است که به نحوی موازین سنجه می‌کند که نفع اغنیاء در او واقع شود. 🆔@Asre_jadid_57
▪️به مناسبت نزدیک‌شدن به ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نکاتی را که ذکر آن ضروری است، تقدیم می‌کنم. ▪️اغلب نامزدهای انتخاباتی، شعارهایی چون انقلابی، فسادستیزی، عدالت‌خواهی و... را سر می‌دهند، اما آن‌چه که باید ملاک و معیار انتخاب ما قرار بگیرد، نباید صرفاً شعارها و وعده‌ها باشد و باید از بسندگی به شعارها و اکتفا به وعده و وعید‌ها به سمت رصد و ارزیابی موشکافانه‌ی برنامه‌ها و نسخه‌های اجرایی و سازوکارهای مدیریت کاندید مورد نظر برویم. ▪️البته که باید ملاک و معیار ما در انتخاب، صفات و روحیات شخصیِ کارگزار باشد؛ او باید به معنای واقعی کلمه، خدمتگزاری ساده‌زیست، انقلابی، فسادستیز، خیرخواه، مردمی، پرتلاش و خستگی‌ناپذیر باشد اما وجه دیگری که تقریباً نادیده گرفته می‌شود، این است که او بر اساس کدام طرح‌ها، نسخه‌ها و سازوکارها می‌خواهد به مدیریت دولت و کشور بپردازد؟ ▪️با این دید، از میان نامزدهای موجود، عده‌ای فاقد طرح و برنامه هستند، گروهی دیگر دارای برنامه‌‌های نامطلوب و ناکارآمد هستند و دسته‌‌ای نیز دارای طرح‌ها و ایده‌های خوب و کارساز هستند، که شوربختانه مورد غفلت رأی‌دهندگان قرار می‌گیرند؛ به عبارت دیگر، رصد و بررسی برنامه‌های یک نامزد، ملاک و معیار انتخاب قرار نمی‌گیرند، در حالی که ابزار راستی‌آزمایی شعارها و وعده‌های یک کاندید، برنامه‌ها و نسخه‌های او هستند. (البته در کنار لحاظ کارنامه‌ی او) ▪️اگر نخبگان انقلاب، بنا بر یک کار تخصصی دقیق، به رصد برنامه‌ها و مکانیسم‌های نامزد‌های موجود بپردازند و سپس مقایسه‌‌ای بین برنامه‌های تمام نامزدها انجام دهند تا نقاط قوت و ضعف هر یک مشخص گردد. و بر اساس این آمارها هر یک از نامزدها در مقام پاسخگویی و دفاع از خود برآید تا قضاوت‌ها منصفانه‌تر و دقیق‌تر گردد؛ این کار دارای فواید بسیاری است‌؛ از جمله‌ این که مردم رأی‌دهنده با فهم نقاط قوت و ضعف و تمایز‌های میان برنامه‌های کاندیداها، به انتخاب آگاهانه و دقیق‌تر نزدیک می‌شوند و در واقع، زمینه‌های انتخاب درست فراهم می‌شود و موانع آن؛ مانند انتخاب‌ها و تصمیم‌های هیجانی و احساسی برطرف می‌شوند. ▪️این روش، خیلی کارآمدتر از مناظراتی است که در آن هریک از کاندیدها در مقام اسکات خصم و رقیب برآمده و با نادیده‌گرفتن اخلاق سیاسی، به صورت سلبی به توهین و نفی یک‌دیگر مشغول شوند؛ این‌جا در واقع درگیری بر روی نسخه‌ها و برنامه‌ها و حل مشکلات مردم متمرکز می‌شود. ▪️ذکر چهار نکته در این میان حائز اهمیت است؛ کارگزار تراز جمهوری اسلامی کسی است که اولاً تمایز میان الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی و الگوی توسعه‌ی غربی در عرصه‌ی اداره کشور و ثانیاً تمایز بین ایده‌ی مقاومت و سازش در عرصه سیاست خارجی را درک و تصور کند لااقل و ثالثاً معتقد به الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی در میدان اداره‌ی کشور و ایده‌ی مقاومت در عرصه‌ی سیاست خارجی باشد. ضمناً دیگر دوران دوگانه‌های کاذب و دست‌ساز دشمن، موسوم به چپ و راست یا اصلاح‌طلب و اصول‌گرا تمام شده است، امروزه برجسته‌کردن دوگانه‌ی ارزش و ضدّارزش یا مصداقی‌تر بگویم: انقلابی و غربگرا، کارساز خواهد بود که محل نزاع را دقیقاً و عميقاً نقطه‌زنی می‌کند؛ بنابراین مراقب باشیم تا فریب دوگانه‌های دروغین را نخوریم. ▪️با روش مذکور می‌توان نشان داد که کدام نامزد بناست با الگوهای توسعه‌ی غربی به اداره‌ی کشور بپردازد، آیا اساساً نسخه‌های غربی در دوران قبل از انقلاب و نیز بعد از انقلاب کارآمد بوده‌اند؟ نسخه‌های غربی چگونه به نفع صاحبان قدرت(زور) و ثروت (زر) تمام می‌شود؟ می‌توان نشان داد که یک نامزد، معتقد و ملتزم به انقلاب اسلامی است اما در امر اداره‌ی کشور، متوسل به الگوهای غربی است. (در عرصه‌ی سیاست خارجی) می‌توان نشان داد آیا اساساً سازشکاری در فضای آنارشیک، ضامن توان بازدارندگی است؟ آیا سازش و امتیازدادن برای حل مشکلات کشور، منطقی است؟ یا تبیین‌های دیگر در موضوعات مختلف دیگر که می‌تواند انجام شود و برای انتخاب صحیح مردم، تعیین‌کننده باشد. حتی می‌توان نشان داد که کدام نمایندگان فاقد طرح هستند و کدام دارای طرح. ▪️بنابراین، تأسیس یک ستاد یا پویش کاملاً خودجوش توسط نخبگان با مأموریت رصد و بررسی برنامه‌های نامزد‌ها ضروری است. می‌توان به مکانیسم‌های مطلوبِ تحقق این امر اندیشید، که آیا باید یک پویش شکل گیرد؟ یا یک ستاد؟ یا به نحوه‌های دیگری از ظهور وبروز نیاز است؟ حالا نتایج این رصد‌ها چگونه به حقیقت نزدیک باشد و چگونه این نتایج در اختیار مردم قرار داده شود، چگونه اعتماد مردم در امر انتخاب به این نتایج جلب شود و... همه و همه قابل تأمل و بررسی است. ١۴٠٣/٠٣/١٢ 🆔@Asre_jadid_57
▪️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تولید الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی را لازمه‌ی تحقق «تمدن اسلامی» خواندند و در پاسخ به این سؤال که «چرا الگوهای موجود و آزموده‌شده در دنیا نمی‌توانند الگوی مطلوبی برای ما باشند؟»، گفتند: الگوهای رایج توسعه، از لحاظ مبانی، غلط و بر پایه‌ی اومانیسم و اصول غیر الهی هستند و از لحاظ آثار و نتایج نیز نتوانسته‌اند وعده‌هایی را که درخصوص ارزش‌هایی نظیر «آزادی» و «عدالت» داده بودند، محقق کنند. ▪️رهبر انقلاب، وضعیت نامناسب برخی کشورهای دنبال‌کننده‌ی این الگوها در شاخص‌هایی نظیر بدهی‌های کلان مالی دولت‌ها، بیکاری، فقر و اختلاف طبقاتی شدید را نشانه‌هایی از ناکارآمدی الگوهای رایج خواندند و افزودند: این جوامع اگرچه پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند اما پیشرفت‌ها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «اخلاق، عدالت، معنویت و امنیت» منتهی نشده است؛ بنابراین ما باید الگوی پیشرفت بومی خود را متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی، تعریف و ارائه کنیم. ▪️ایشان، «اسلامی بودن» الگوی پیشرفت را اساس کار خواندند و تأکید کردند: لازمه‌ی تحقق این موضوع، تحقیقات عمیق اسلامی و ارتباط وثیق و پیوسته با حوزه‌های علمیه و فضلای متفکر، آگاه و مسلط بر مبانی فلسفی، کلامی و فقهی است. ▪️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توجه به وَجه ایرانی در عنوان الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را نیز مهم ارزیابی کردند و افزودند: ایران، زمینه‌ی تحقق این الگو است و اگر به فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، اقلیم، آداب و سنن و سرمایه‌های انسانی و طبیعی کشور توجه نشود، الگوی پیشرفت، سندی غیر قابل تحقق و بدون استفاده خواهد شد. ▪️رهبر انقلاب پس از بیان اهمیت و ضرورت الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی به بیان الزامات تولید آن پرداختند. ایشان، «تنظیم و تدوین علمی»، «ایجاد زمینه برای بحث و تضارب آرا درباره‌ی الگو»، «مشخص شدن مرزبندی‌ها و تمایزات الگو با نسخه‌های فراوان و مکاتب موجود در دنیا»، «توجه توأمان به آرمان‌ها و واقعیات»، «کاربردی بودن» و «برخورداری از قوت و مقاومت علمی در برابر نظرات معارض و مخالف» را از جمله الزامات تدوین الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی خواندند. ▪️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه چند توصیه نیز خطاب به اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بیان کردند. «عجله نکردن در تهیه و تدوین الگو»، «آسیب‌شناسی عملکرد پنج‌ساله‌ی مرکز»، «نقد جدی و قوی الگوهای رایج توسعه‌ی جهانی»، «کار جدی، جهادی و انقلابی و استفاده از محققان جوان، خوش‌فکر، مؤمن و انقلابی»، «ارتباط با دستگاه‌ها و بدنه‌ی مدیریتی کشور» و «گفتمان‌سازی» توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی به اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بود. ▪️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اهمیت «گفتمان‌سازی» افزودند: باید با استفاده از دستگاه‌ها و امکانات، به‌نحوی گفتمان‌سازی شود که الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی، به گفتمانی حاکم بر ذهن‌ها و دل‌های جوانان یعنی نسل آینده‌ی مدیران کشور تبدیل شود. ▪️ایشان همچنین شرط لازم برای موفقیت در هر اقدامی را «ایمان و اعتقاد راسخ» خواندند و از فعالیت‌های رئیس و اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت تشکر کردند. 📕دیدار اعضای شورای عالی «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با رهبر انقلاب، ۱۳۹۵/۰۲/۰۶ برای خواندن متن کامل بیانات معظم له به آدرس زیر مراجعه بفرمایید: 🌐https://khl.ink/f/32895 🆔@Asre_jadid_57
امام (ره) راه روشن اسلام و قرآن بود در ظلمات روزگار ما. امام، مسیر جدیدی در فلسفه‌ی سیاسی روزگار ما باز کرد، پیوند معنویت و جمهوریت به‌معنای اتکا به مردم در همه‌‌ی صحنه‌ها. در یک کلمه، مردم‌سالاری دینی. 🔰آیت‌الله صادق لاریجانی 🆔@Asre_jadid_57
اگر به من نخندید، من باز هم هوایی این شده ام که بهترین و موفق‌ترین انتخابات، در جامعه ای است که رویای آینده خود را می‌شناسند! تنها جامعه‌ای که منتخبش مجبور است قطب‌نمای خود را بر روی خواست مردم تنظیم کند و مردم را سودا‌زده امواج متلاطم درون خودش نکند، جامعه‌ای است که می‌داند در چندسال آینده به کجا می‌خواهد برود! در یک فرصت انتخاباتی، مهم این نیست که نامزدهای انتخاباتی چه برنامه‌ای دارند! مهم این است که مردم چه برنامه‌ای دارند! مهم این است که مردم در چند سال آینده می خواهند چه کنند! قبلا زیاد نوشته‌ام که مردم ایران در شرایط هستند و به همین دلیل هم جامعه دچار پاشیدگی و بی اعتماد به نفسی شده و معلول این پاشیدگی، انتخاباتهای شدیدا قطبی شده و پر از است. وقتی مردم زبان بسته باشند، نامزدهای انتخاباتی اینقدر وراج و هرزه گو می شوند! این مأموریت ما طلبه‌ها، روشنفکرها، فرهیختگان اجتماعی و... است که ذهن تصویرگر و رویاپردازی اجتماعی مردم‌مان برای آینده های محتمل پیش رو را فعال کنیم. آن‌قدر که این گفتگوها و زمزمه‌های بین مردم، بر نامزدها اثر دارد، حرف‌های بی سر و ته نامزدها بر مردم اثر ندارد. 🆔 @social_theory 🆔@Asre_jadid_57
دولت قوی
اگر به من نخندید، من باز هم هوایی این شده ام که بهترین و موفق‌ترین انتخابات، در جامعه ای است که #مرد
پی‌نوشت: حسین‌آقای مهدیزاده‌، مأموریت طلاب و فرهیختگان جامعه را تصویرسازی و رؤیاپردازی برای مردم دانسته؛ چرا که انتخاباتی ایده‌آل است که در آن، مردم دارای رؤیا هستند و مشخص کرده‌اند که در آینده باید به کجا برسند، آن‌گاه مسئولین مجبورند که جهت حرکت خود را به سمت دلخواه مردم تنظیم کنند. البته قطعاً ارزیابی و رصد برنامه‌های مسئولین مهم است اما رؤیاداشتن مردم نیز در تحقق انتخابات تراز، اثرگذار است. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️اقتضائات تحقق انتخابات تراز در ایران قوی (مأموریت فرهیختگان جامعه یا معرفی معیارها و ملاک‌های کارگزار باکفایت و...) (در حال تکمیل) 1⃣نگرش، منش و کنش سیاسی و راهبرد اقدام در انتخابات‌؛ حجةالاسلام حسین ایزدی 2⃣نیاز امروز جبهه انقلاب و رسالت نخبگان (بخش اوّل) (بخش دوّم) (بخش سوّم)؛ حجةالاسلام حسین ایزدی 3⃣مأموریت فرهیختگان: رؤیاپردازی اجتماعی؛ حجةالاسلام حسین مهدیزاده 4⃣رئیس‌جمهور منتخب‌‌؛ ١.آگاه و معتقد به اهداف انقلاب اسلامی و نظم مطلوب آن ٢.آگاه از نظم کنونی جهان و تأثیر آن در امر اداره‌ی کشور ٣.داشتن طرح دقیق و کارآمد در گذار از نظم کنونی جهان به نظم مطلوب انقلاب اسلامی‌؛ دکتر محمدحسین طاهری 5⃣مأموریت فرهیختگان: ۱.تمرکز بر ارزیابی برنامه‌های نامزدها؛ نه شعاربسندگی و اکتفا به وعده‌ها ۲.نیفتادن در تله‌‌ی دوگانه‌های کاذب و برجسته‌کردن دوگانه‌ی انقلابی یا غربگرا. اوصاف کارگزار تراز: ١.آگاه و ملتزم به الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی ٢.آگاه و ملتزم به ایده‌ی مقاومت 🔗از اساتید و برادران گرامی و ارجمند؛ حجج اسلام قنبریان، سیدعلی موسوی، حسین ایزدی، امین رضایی و دکتر حمید ابدی خواهشمندم پیرامون اقتضائات تحقق انتخابات مطلوب در ایران قوی (مأموریت فرهیختگان جامعه یا معرفی معیارها و ملاک‌های رئیس‌جمهور باکفایت و...) یادداشتی را مکتوب و منتشر کنند تا به سلسله‌یادداشت‌های موجود در این صفحه اضافه شود. 🆔@Asre_jadid_57
❓امام را به نسل جوان‌چگونه معرفی کنیم؟ ▪️اگر در معرفی امام به نسل امروز بگوییم او فقیه، عارف، فیلسوف، مفسر، مسلط بر اصول و کلام و سایر مقامات بود در این درجات علمی در تاریخ شیعه نمونه فراوان است. امام در کنار این درجات یک شخصیت شجاع، زمان‌شناس و سیاست‌فهم است که قائل به دینداری اجتماعی با تحقق نظام سیاسی بود. پی‌نوشت: البته فقیهِ شجاعِ زمان‌شناس و سیاست‌فهم که تشکیل حکومت و نظام سیاسی را امری ضروری دانست. 🆔@Asre_jadid_57
⭕️امام خمینی (ره) دنیا را به سمت بهترشدن تغییر داد 🔰 یورگن گراسمان، فعال صلح شیعه آلمانی در سال ۲۰۱۸ و در مصاحبه با تهران تایمز بیان کرد: ▪️امام خمینی(ره) نه تنها جهان اسلام، بلکه با حرکت خود کل جهان را به سمت بهترشدن تغییر داد. ▪️او امت اسلامی را بیدار کرد، نه فقط مسلمانان شیعه، بلکه حتی مسلمانان سنی نیز تحت تأثیر حرکت او قرار گرفتند. ▪️وی گفت: با وجود بیش از هزار سال تحریف اسلام از طریق وهابیت و سایر روش‌های خشک و متعصبانه، امام خمینی(ره) اسلام را به مسیر درستش بازگرداند. 🌐https://www.tehrantimes.com/news/429901/Imam-Khomeini-changed-the-world-for-the-better-German-activist 🆔@didebangharb 🆔@Asre_jadid_57