⭕️دستگاه فقاهت و موضوعشناسی
▪️دستگاه فقهی ما در لایه استنباط باید توجه کند که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایهداری، یک پدیده بیسابقه و جدید است. لذا برای استنباط احکام، باید این موضوع جدید را کامل شناخت. وقتی موضوع با گسترهی گستردهی خود بهصورت نظاممند شناخته شود، گویا موضوع جدیدی شناسایی شده است که به تبع این موضوعشناسی، همهی احکام از ابتدا بازتعریف میشوند و برخی موضوعات، دارای احکام جدیدی میگردند.
(ر.ک. اقتصاد سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه)
▪️استاد دیگری نظر دقیقتری داشتند که البته این نحوه موضوعشناسی را به رهبر معظم انقلاب نسبت میدادند و میفرمودند مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. این نگاه به مسئلۀ مستحدثه، خیلی عمیقتر از این است که رأس مساله را «نظام اقتصادی مادی» و نظامهای دیگر بدانیم. اینگونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایهداری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک دوران مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم.
▪️ایشان میفرمودند: یکی از خلأهای ما در عرصه تفقه این است که مسائل مستحدثه را فقط از منظر "فقه احکام" بررسی میکنیم؛ نه از منظر "فقه اخلاق" و "فقه حکمت"؛ به عبارت دیگر پاسخگویی به مسائل مستحدثه، نیازمندِ بسط تفقه از فقه احکام به عرصۀ اخلاق و اعتقادات است. موضوعات نوپدید، قبل از اینکه احکام حقوقی و تکلیفی داشته باشند، احکام اخلاقی و کلامی دارند. فیالمثل بانک و بورس قبل از اینکه حکم فقهیشان استنباط شود، باید حکم اخلاقی و کلامیشان باید استنباط شود. اگر پیچ و مُهرۀ بانک و بورس را باز کنید و تحلیل کنید، به مبانی اخلاقی و کلامی در چارچوب الگوی توسعه غربی خواهید رسید. مناسبات اخلاق توسعه و اعتقادات توسعه در بانک و بورس و امثال آنها حضور دارد. ملاحظۀ فوق در مسئله کنترل جمعیت هم قابلتطبیق است؛ در این مسئله هم بیشتر، از منظر فقه احکام تعیین تکلیف میکنیم؛ نه از منظر تفقه جامع.
▪️ایشان میفرمودند که مسئلۀ مستحدثۀ اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است. اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابانها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما انقلاب صنعتی و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود.
امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کردهاند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، میگوییم: سکولاریسم و عرفیسازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آنها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کردهاند؛ اول، ایدئولوژیشان را تولید کردهاند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژیشان همین عرفیسازی و زمینیسازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزههای قدسی است. سپس بر اساسِ این ایدهها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفههای جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکلگیری این اندیشههای فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس سبک زندگی و محصولاتِ قابلِمصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع میشود و همین ایده است که کمکم بسط پیدا میکند و به یک تمدّن تبدیل میشود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود میآورد. سردمداران این تمدّن میخواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بینالمللی (مثل سند 2030 و...) مینویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء میشود و همۀ کشورها مکلف میشوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود.
🔗شهید مطهری، بانک و بورس را ریزموضوعات نظام اقتصادی سرمایهداری میداند و استاد دیگری، بانک و بورس یا کنترل جمعیت را موضوعات خرد میداند که در لایهی زیرین به الگوی توسعه پشتیبان برمیگردند و در سطح کلانتر آنچه در رأس قرار میگیرد، تمدن غرب است که حاصل انقلاب علمی و صنعتی و مرکب از نظامهای مختلف اقتصادی و... است. شناخت این ارکان و بررسی روابط میان آنها در احراز حکم صحیح ضروری است.
#موضوعشناسی
#نظام_موضوعات
🆔@tarafdare_mardom
۸ تیر ۱۴۰۳
⭕️سنخهای استنباط از بیانات رهبری
کوتهنوشت: این چند روز که مواجهه با بیانات رهبری به سبک اخباری را دیدم که با یک بیان ایشان به سرعت به حکم میرسیدند یا تطبیق بر اشخاص میدادند، صحبت از مواجهه روشمند و منضبط با بیانات ایشان را بهمیان میآوردم. در بیان رهبری اولاً نباید به یک فیش اکتفا کرد و ثانیاً زمینهی صدور بیانات را دید و رعایت خیلی نکات دیگر که الزامی است برای فهم دقیق مراد متکلم. در آخر تصریح میکردم که باید از مواجهه سطحی و خام با بیانات رهبری دست بکشیم و با روش درست به سراغ درک و تفسیر اندیشه ایشان برویم که کار آسانی نیست؛ به همین خاطر این نوشته مرحوم مدرس را منتشر کردم:
✍️مرحوم سید مصطفی مدرس مصلی
سنخهای استنباط از بیانات رهبری دارای چهار رویکرد می باشد:
۱ـ رویکرد تبویبی
در این رویکرد، با سرچ کلیدواژه ای بیانات رهبری ذیل یک مفهوم یا یک عبارت استخراج میشود. بخش «چکیده» Khamenei.ir چنین کاری رو انجام میدهد.
طبیعتاً روی مفاهیم و عباراتی که تکرارپذیری بیشتری داشتند، این کار انجام میشود. شبیه کار محدثان شیعه در مواجهه با احادیث ائمه هست که سعی می کردند تبویب کنند.
این رویکرد لازم و ضروری هست و جا داره از حوزه مفاهیم و عبارات به جملات و گزاره ها هم کشیده شود.
۲ـ رویکرد نظام وارهسازی
در این رویکرد، سعی میشود با کمک گرفتن از روش های تحقیق های کیفی یا غیرروشمند بیانات رهبری کدگذاری از بیانات صورت گیرد و طی چند مرحله کدگذاری و ادغام یک مدل مفهومی، یک نظام واره استخراج شود.
این رویکرد چند سالی اس که از آن استقبال میشود؛ منتها فرآیند تبدیل کدها به مدل مفهومی، با ابهاماتی روبه رو هست و اغلب مدل ذهنی پژوهشگرهست تا مدل مفهومی بیانات رهبری ولی اصل کار ضروری و لازم هست.
۳. رویکرد تاریخی
یکی از خلاهایی که رویکرد نظاموارهای متعارف دارد، عدم توجه به «روند تاریخی» بیانات رهبری هست. اینکه یک مفهوم در دهههای مختلف چه بار معنایی داشته و طی دهه های مختلف با چه تبیینی مطرح شده است. اینکه دیدگاه «شخص رهبری» به عنوان شخصیت و اندیشمندی که در روند تاریخی انقلاب، در حال تطور یا تکامل یا اصلاح هست، اغلب در دو رویکرد قبلی ازآن غفلت می شود. کمتر پژوهشی داریم که با این رویکرد دیدگاه رهبری را در یک مسئله بررسی کرده باشند.این رویکرد، غیر از بیانات، به پس زمینه های تاریخی اجتماعی جمهوری اسلامی هم باید توجّه داشته باشد.
۴ـ رویکرد معادلهسازی یا نقشهسازی
این رویکرد که مطالبه و نیاز عرصه حکمرانی و سیاستگذاری و اداره کشور هست، قصد استخراج «معادله» یا «چگونگی» مدیریت و سرپرستی انقلاب و عرصههای مختلف توسط رهبری را دارد. این رویکرد باید از تمامی سه رویکرد قبلی بهره ببره، علاوه بر ان ها، از «اقوال» رهبری فراتر بره و «افعال» رهبری را هم مشاهده کند. اینجا دیگه سرچ در سایت رهبری کفایت نمیکند و خرد سیاسی و عملی ناگفته رهبری که بعضاً در نگفته ها و نکرده های ایشون و ... وجود دارد را باید فهم کرد.
در اینجا قدری فهم رهبری سخت خواهدشد و روش تحقیق کفایت نمیکند و به میزان درک موقعیت و افعال رهبری، امکان صورتبندی پیدا میکند. چنین حوصله و دقتی را بنده تا حالا ندیدم کسی در مواجهه با بیانات رهبری داشته باشد!
در نهایت باید ابراز کرد اغلب پیشنهاداتی که دارد به دستگاه های اجرایی کشور داده میشود، از رویکرد اوّل یا دوّم بوده است.
#اندیشه_رهبری
🆔@tarafdare_mardom
۸ تیر ۱۴۰۳
هدایت شده از اصلاحات نیوز
🗣️ منصوری رئیس ستاد جلیلی : در دور دوم برای پیروزی کاندید جریان انقلاب هم عهد می شویم
🗣️ تیم قالیباف : باهم عهدی نداریم پزشکیان از جلیلی انقلابی تر است و عقده ای نیست
_
اصلاحات نیوز
✅ @Eslahatnews
🔗 Eslahatnews.com
۹ تیر ۱۴۰۳
دولت قوی
🗣️ منصوری رئیس ستاد جلیلی : در دور دوم برای پیروزی کاندید جریان انقلاب هم عهد می شویم 🗣️ تیم قالی
اصلاحاتیها بنا دارند روی تفرقه بین طرفداران انقلابیها تمرکز کنند.
مراقب تفرقهافکنی باشیم تا حاشیهی بیخود و تنش فرسایشیِ درونی درست نکنیم و از اقدامات دشمن غافل نباشیم.
۹ تیر ۱۴۰۳
⭕️از الزامات تحولخواهی؛ پرهیز از آسانگیری و لزوم توجه به پیچیدگیها و دشواریهای سر راه
▪️نسل اوّل انقلاب که عمدتاً فعّالان دههی ۶۰ و یکی دو سال از دههی ۵۰ هستند، در همهی این بخشها -چه بخشهای بالادستی، چه بخشهای خُرد و پاییندستی- کارهایی را انجام دادند؛ کارهای خوبی با هدایت امام بزرگوار انجام گرفت. حادثهی دشوارِ جنگ تحمیلی به این تجربهآموزی کمک کرد، و کمک کرد تا بتوانند در این زمینهها تجربههایی به دست بیاورند؛ یا تحریمهایی که از همان روز اوّل گذاشته شد، یا حوادث خونینی که در اوایل انقلاب پیش آمد، اینها همه مجموعهی نسل اوّل انقلاب را آماده میکرد و هدایت به سمت محقّق کردن این مقاصد اصلی انقلاب و مقاصد اصلی جمهوری اسلامی؛
▪️ ولیکن یک حقیقتی وجود دارد که آن را نبایستی نادیده گرفت و آن، این است که رسیدن به این آرمانها با این عظمتی که این آرمانها دارد، پیچیدگیهای زیادی دارد؛ آن روز ما به این پیچیدگیها توجّه نداشتیم؛ آن روز ما مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه میکردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسانگیری میشد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگیها و دشواریها و گردنههای سرِ راه.
📕بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی، ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
🌐https://khl.ink/f/47834
🆔@social_theory
🔗پینوشت: آ. مهدیزاده به این بیان آقا اشاره کردند...
#آسانگیری
#تحولخواهی
#اصلاحطلبی
#پیچیدگیها_و_دشواریهای_سر_راه
🆔@tarafdare_mardom
۹ تیر ۱۴۰۳
⭕️روش و اصول امام در زمان اختلاف بین انقلابیون؛ قدرت اصلی و فرعی کردن امور
▪️پیش از انقلاب در دوران مبارزه، یکی از اختلافات جدی جریان مذهبیِ انقلابی معتقد به رهبری امام که در نهایت به کدورت و جدایی افراد مطرح(بهشتی و مصباح)کشیده شد. بر سر مواضع دکتر شریعتی بود. ساواک تلاش داشت به این اختلاف دامن بزند. آیت الله مطهری از حسینیه ارشاد بیرون آمد.
▪️بین طلاب بر سر دفاع یا مخالفت با مواضع دکتر شریعتی درگیری بوجود آمد و آقای مصباح از مدرسه رفت. آقای مطهری خطاب به دکتر بهشتی میگفت شما نسبت به او آسان میگیرد. آیت الله خرم آبادی می گوید: نزدیک پیروزی انقلاب در برخی جلسات اقای بهشتی و مطهری باهم شرکت نمیکردند.
▪️اما با وجود این اختلافات موضع امام چه بود و چگونه اجازه نداد اختلافات به اصل مبارزه آسیب وارد کند؟ امام یک اصل داشت و اجازه نمیداد فروعات به اصل آسیب بزنند. مسائل را اصلی فرعی میکرد. پاسخ امام به آقای گرامی گویاست.امام در نامه نوشته بود: "من بنای مداخله ندارم و از اختلافاتی که وجود دارد متاسفم. یا در جای دیگر در نجف گفته بودند من نمیخواهم در این اختلافات شرکت کنم."
▪️امام سیاست سکوت را در پیش گرفت علیرغم اینکه به مواضع دکتر شریعتی انتقاداتی داشت بخصوص در موضوع توهین به فقها دوره صفویه، امام بعد از پیروزی انقلاب پاسخ شریعتی درباره علامه مجلسی را داد. اما اجازه نداد دستگاه پهلوی با این اختلافات اصل مبارزه را منحرف کند.
▪️مدیریت امام در اختلافات توجه به اصلی و فرعی کردن امور بود. فرع را فدای اصل نمیکرد. هزینه را خودش می پرداخت اما اجازه نمیداد اصل آسیب ببیند.
👤علیرضا زادبر
🌐https://eitaa.com/Politicalhistory
#نظام_اولویتها
🆔@tarafdare_mardom
۹ تیر ۱۴۰۳
⭕️«دولتِ پزشکیان»، خطرناکتر از «مسعود پزشکیان»
❓چرا به مسعود پزشکیان رأی نمیدهم؟
(بخش اوّل) (بخش دوّم)
✍️ سید علی سیدان
🆔@seyyedan_ali
🆔@tarafdare_mardom
۱۰ تیر ۱۴۰۳
⭕️بنیاد فلسفی علم سیاست در غرب جدید
👤دکتر موسی نجفی
♦️از پایهگذاران اصلی اندیشه سیاسی جدید در غرب در هر چهار شاخه لیبرالیسم و سوسیالیسم و نازیسم و فاشیسم نام دو نفر مهمتر است: نیکولو ماکیاولی و توماس هابز.
♦️ماکیاولی پایه گذار علم سیاست جدید و هابز متفکر اولیه نظریه قرارداد اجتماعی است. در قرارداد اجتماعی در نظر هابز جمله معروفی وجود دارد که رمز خشونت و جنگ طلبی غربیها و حل معمای استعمارگری آنها را بخوبی نشان میدهد؛ هابز میگوید:
هومو هومینی لوپوس (به لاتین: Homo homini lupus)، به معنی انسان، گرگِ انسان است، ریشه این مطلب از جملهای است که در نمایشنامه آسیناریا نوشتهی پلوتوس، نویسندهی روم باستان آمده است و توماس هابز از آن استفاده کرده و الهام گرفته است.
♦️بازتاب سیاسی این نگاه به انسان در تاریخ سیاسی غرب جنگ دائمی و همیشگی بین انسانهاست. از تاریخ اندیشهای که از ریشه بر روی خون و جنگ و ناامنی دائمی بنا شده است، انتظار پایبندبودن به قراردادها و ارزشها نوعی خوش خیالی و ساده لوحی است. در مثل مناقشه نیست ولی وقتی مجبوری با یک دزد سابقهدار سر یک میز بنشینی، بهتر است اول مواظب جیبهایت باشی!
♦️کاش برخی سیاسیون و دیپلماتهای ما عینک رنگی و خوش بینانه را از چشمان نزدیک بین شان بر می داشتند و کمی هم نگاه فلسفی تر و عقلانی تر و البته عمیق تر به غرب می انداختند تا متوجه شوند اینها آنچنان که ادعا دارند متمدن و صلح جو نیستند!
🌐https://eitaa.com/drmousanajafi
#انسانشناسی
#قرارداد_اجتماعی
#جنگ_دائمی
🆔@tarafdare_mardom
۱۱ تیر ۱۴۰۳
⭕️تغییر «زیستجهان» و کاهش مشارکت
♦️نمیخواهم توجیهکننده «ناکارآمدی»ها باشم! بله! ناکارآمدیها منجر به ناامیدی یا بدبینی برخی از مردم عزیز شده است! اما همهی دلایل کاهش مشارکت در انتخابات به آن برنمیگردد، بلکه «زیستجهانِ» برخی از هموطنان ما تغییر کرده است. (این مشکل فقط مربوط به ایران نیست؛ بلکه جهان نیز دچار این تحول است.)
♦️در اثر پروسهی مدرنیزاسیون، برخی عناصر مدرنیته در ایران اجتماعی شده است؛ سودگرایی، مادیانگاری، نگاه اینجهانی و سرمایهسالاری و... از جمله مؤلفههایی از مدرنیته هستند که اجتماعی شدهاند. مدرنیته فقط یک فلسفه، یک اندیشه یا یک شیوه تفکر که در درون ذهنها و کتابها باشد نیست؛ بلکه درون پدیدههای اجتماعی و روابط اجتماعی حضور دارد.
🆔@tarafdare_mardom
۱۱ تیر ۱۴۰۳
♦️انقلاب اسلامی، اهداف و غایات آرمانهایی برای خود ترسیم کرده است. صراحت دارد که میخواهد بر مبنای معارف اسلامی، تمدن نوین اسلامی را شالودهریزی کند؛ میخواهد بشریت زخمخورده و غمگین و آزرده و افسرده از حوادث گوناگون قرنهای اخیر را به آفاق جدیدی برساند و به او کرامت ببخشد. در این افق تمدنی، ساحات مختلف حیات بشر صُوَری دارند. اقتصاد، فرهنگ، سبک زندگی، شهرسازی، سلامت و... هر کدام صورتی دارند. به برکت انقلاب اسلامی، طی ۵ دهه اخیر مطالعات علمی-تحقیقاتی گستردهای در این جهت انجام شده و قسم مهمی از این صورتها اینک برای ما آشکار است.
♦️ اما به دو دلیل، آنگونه که باید و شاید اجراییسازی ایدههای تمدنی در دستور کار ساختارهای رسمی کشور قرار نگرفته است. نخست، غلبه گفتمانی سرمایهداری نئولیبرال در فضای عمومی و آکادمیک کشور؛ و دوم، خلاء کادرسازی متناسب با گفتمان تمدن اسلامی. پذیرش این مفروضات، طبعا مسئولیتها و ماموریتهایی را متوجه انسان میکند؛ و این حقیر امروز دقیقا در موقعیتی قرار گرفتهام که نمیتوانم نسبت به این مهم بیتفاوت باشم.
♦️واقعیت این است که مسئولیت مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام که از سال ۱۳۹۸ بر عهدهاش دارم، مسئولیت خطیری است. این مرکز... نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام که در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ توسط معظم له ابلاغ شد، تاسیس شده است. اهمیت این مجموعه برای حقیر به قدری بوده که آن را بر پیشنهادهای گوناگون، چه مسئولیتهایی که در دولت شهید رئیسی پیشنهاد شد و چه نمایندگی در مجلس، ترجیح دادهام. لکن با وجود کارهای بزرگی که در این ۵ سال صورت گرفته و اقدامات قابل توجهی که در دست انجام است، این مجموعه یک دستگاه نظارتی است و طبیعتا ظرفیت لازم را برای عینیت بخشیدن به دغدغههای مهم «پیادهسازی ایدههای تمدنی» یا «گفتمانسازی و کادرسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» را ندارد. بلکه محدودیتها و محذوریتهایی را نیز بر کنش در این جهت تحمیل کرده است. این بود که... درخواست کردم از این مسئولیت کنارهگیری کنم.
♦️پس از این، فعالیت های علمی خود را کماکان به عنوان عضو هیئت علمی گروه تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه خواهم داد. لکن برای پیگیری اهداف پیش گفته، یعنی کادرسازی و گفتمانسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و پیادهسازی ایدههای تمدنی، به اتفاق جمعی از نخبگان انقلابی، در حال تاسیس یک حزب سیاسی رسمی هستیم که انشاءالله به زودی یک فراخوان سراسری برای عضوگیری نیروهای معتقد به این گفتمان، صادر خواهد شد.
🌐https://www.isna.ir/news/1403041107145/
#مطالعات_علمی_تحقیقاتی_گسترده
#اجراییسازی_ایدههای_تمدنی
#غلبه_گفتمانی_سرمایهداری_نئولیبرال_در_فضای_عمومی_و_آکادمیک_کشور
#خلأ_کادرسازی_متناسب_با_گفتمان_تمدن_اسلامی
#پیادهسازی_ایدههای_تمدنی
#گفتمانسازی_و_کادرسازی_برای_تحقق_تمدن_نوین_اسلامی
🆔@tarafdare_mardom
۱۱ تیر ۱۴۰۳
⭕️ملاحظهی فرهنگ سیاسی جامعه ایران در کاهش مشارکت یا ملاک انتخاب نامزد مطلوب
♦️جامعه ایران دائماً به وضع موجود اعتراض دارد و به اعتراض بیش از رضایت واکنش مثبت نشان میدهد؛ فهم این مسأله در درک جامعه ایران مهم است؛ و رئیس جمهور محبوب و پیروز را مشخص میکند؛ تفاوت نمیکند که مذهبی باشد یا غیرمذهبی؛ مهم این است که معترض به وضع موجود باشد؛ چرا که جامعه ایران به اعتراض بیش از رضایت نظر مثبت دارد.
♦️«اعتراض»، بافت هویتی و فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اجتماعی جامعه ایران را شکل داده است. بهلحاظ تاریخی تا قبل از انقلاب، جامعه ما همواره در جایگاه مخالفتورزی با حکومتها بوده است. در قضیه نهضت ملیشدن صنعت نفت، نهضت میرزاکوچک خان جنگلی و خود انقلاب این اعتراض وجود دارد. به عبارت دیگر هیچگاه نسبت همگرایی بین جامعه و حکومت برقرار نبوده است؛ طوری که اعتراض به تدریج تبدیل به یک هویت در جامعه شده است به گونهای که اعتراض به حکومت و حاکمان را یک ارزش میداند.
♦️مذهب شیعه هم اعتراض را نمایندگی میکند؛ امام حسین نماد اعتراض به وضع موجود و امام زمان نمایندهی اعتراض به کل تاریخ است، در بافت هویتی شیعه زمانی که تربیت میشود، اعتراض امر نهادینهشده است.
♦️آیتالله حائری شیرازی نیز در کتاب تمثیلات سیاسی اجتماعی ص ۲۰ و ۲۱ میفرمایند: «مردم ما به دلیل آنکه «در مقابل» حکومتها بودند و از نظر دینی به حکومتها اعتقاد نداشتند، فرهنگ همکاری و قانونپذیریشان مقداری شل شده است! ما از نظر فرهنگی کمی ضعیفیم؛ به دلیل آنکه تازه حکومتی از خودمان برپا شده است. پیش از این، حکومتها بهگونهای بود که مردم میگفتند: «یک مو از خرس کندن غنیمت است»! و اگر یک چراغ قرمز را رد کنم، توانستهام به حکومت دهنکجی کنم؛ از این رو و بر اساس این عادت، قوانین را چندان رعایت نمیکردند و عادتشان لجبازی با آن حکومت بود. رفتار بر اساس آن طرز تفکر باعث شد حالا هم که مسیر تغییر پیدا کرده است، هنوز کمی از آن اخلاق باقی مانده باشد.»
♦️ایشان دربارهی تغییر این عادت میفرمایند:
«تغییر این عادت، زمان میخواهد. مأیوس نباشید. با مردم حرف بزنید و بگویید که این کارها هتک حرمت خود شماست. چه کسی خلاف مقررات عمل میکند؟ مقررات برای کیست؟ اگر طرف مقابل شما نمازخوان است با زبان دین با او صحبت کنید. اگر ملی یا وطنپرست است، با زبان ملیت و وطنپرستی با او صحبت کنید. اگر تحصیلکرده است، با زبان تحصیلاتش با او صحبت کنید.
🔗پینوشت: آ. پزشکیان در تمام سخنرانیها و مناظراتش، ژست یک معترض به نحوه حکمرانی و حکومت و وضعیت موجود را میگیرد و این در تمام سکنات و رفتارها و بیانات او برجسته است؛ با صراحت در دفعات متعدد میگوید فلان حادثه تقصیر حاکمیت بود؛ نه مردم. شاید یک علت جذب بدنهی معترض به نظام همین باشد. در حالی که آ. جلیلی منصفانه از پیشرفتهای انقلاب نیز روایت میکند و دفاع میکند.
#اعتراض
#فرهنگ_سیاسی
#جامعهشناسی_سیاسی
🆔@tarafdare_mardom
۱۱ تیر ۱۴۰۳
آ. احمدینژاد اگر بگم بگم میکرد و این حرکتش اثرگذار بود؛ چون قبلش گفته بود که من وارد «منطقه ممنوعه قدرت» شدم و فسادستیز و عدالتخواهم. این پیامش برای مردم برجسته بود و به گوش همه ملت رسید.
او در قامت یک معترض به وضع موجود ظاهر شد؛ چیزی که ایرانیها با آن حامی افراد میشوند. اما اینبار آ. جلیلی به ظاهر مدافع وضع موجود و آ. پزشکیان، مخالف وضع موجود است... دیدید چندبار گفت مقصر حاکمیت است و مردم تقصیری ندارند... یا میگفت چرا به مردم راست نگفتند؟
گرچه آ. جلیلی منتقد وضع موجود است اما باید این وجه را برجسته میکرد.
ما در مناظرات باید ویژگیهای جامعه ایران را شناخته باشیم تا متناسب با روحیات و ظرفیتهای آنان گفتگو کنیم و بتوانیم از طریق ارتباطگرفتن، پیام خود را به او برسانیم. اگر چه آ. جلیلی امشب اخلاق اسلامی را به همگان نشان داد و انصافاً در این زمینه موفق بود.
🆔@tarafdare_mardom
۱۱ تیر ۱۴۰۳