دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 حضور عثمان الخمیس در ترکیه حاشیهساز شد
⭕️ "جنگ داخلی محتمل است"؛ هشدار جبهلی احمد نسبت به تداوم فعالیت وهابیها در ترکیه
🔹روحانی شناختهشده #ترکیه، احمد محمود اونلو که با نام #جبهلی_احمد شناخته میشود، در یک سخنرانی خود در شبکههای مجازی با اشاره به سخنرانی #عثمان_الخمیس از علمای وهابی در شهر ساکاریا نسبت به تداوم فعالیت وهابیان در ترکیه هشدار داد.
🔹او با اشاره به این که #سازمان_دیانت وظیفه خود را در این موضوع عملی نمیکند، گفت: «به سازمان دیانت هشدار میدهم که مانع سخنرانیهای وهابیان شوند. در غیر این صورت باعث پیدایش جنگ داخلی خواهند شد. هشدار میدهیم که فارغ از این که اهل کدام ملت و نژاد باشند اگر به این افراد سلفی و وهابی اجازه سخنرانی دهید آتش جنگ داخلی را شعلهور خواهید کرد.»
🔹او در ادامه هشدار خود گفت: «دیانت باید به خودش بیاید و کسانی را که در داخل این سازمان با عقاید فاسد و ذهنیت وهابی هستند را شناسایی و اخراج کند. دیانت باید مطلقا نظارت بر مساجد را در نظر داشته باشد.»
🔹او همچنین با حمله به موسسه و نشریه آکیت (از نشریات نزدیک به دولت) گفت: «اگر کسی در خانهاش کتاب التوحید را که روزنامه آکیت منتشر کرده است دارد هشدار میدهم که آن کتاب را بسوزاند و نخواند. آن کتاب یکی از کتابهای اصلی وهابیان است.»
🔹او ادامه داد: «باید ورود کسانی چون عثمان الخمیس و محمود الحسنات به ترکیه ممنوع شود. در این مورد میتوان اسامی بیشتری را ذکر کرد. نباید فریب مدحگویی این افراد به رئیس جمهورمان و به اشتراکگذاری پرچم ترکیه از سوی آنان را خورد. ما در ویدئوهای دیگر آنها که به زبان عربی است دیدهایم که ماتریدیه را کفر میدانند و مردم ترکیه را مسلمانان کافر معرفی میکنند. اینها فعلا در حال باز کردن جای پا برای خودشان هستند و وقتی که جمعیتی را به خودشان جذب کردند در آن مرحله آنان را به خیابان خواهند ریخت. آنها باعث آشوب در کشور خواهند شد. با توجه به همین به بزرگان دولت هشدار میدهیم.»
🔹پس از اظهارات جبهلی احمد در مورد خطرات جریان #وهابیت برای ترکیه و نفوذ این جریان در سازمان دیانت، مفتی شهر ساکاریا در مصاحبه با روزنامه آکیت اظهارات این روحانی شناختهشده را نادرست دانسته و تاکید کرد که عثمان الخمیس، در سخنرانی خود در شهر ساکاریا هیچ اظهارنظری در مورد ترکیه و دولت ترکیه نداشته و هیچ سخنی که دال بر تبلیغ وهابیت باشد بر زبان نیاورده است.
🔹پس از این پاسخ مفتی شهر ساکاریا، جبهلی احمد روز گذشته در یک رشته توییت بلند بار دیگر بر خطرات وهابیت برای کشور تاکید کرده و افشا کرد که خود مفتی ساکاریا از تحصیلکردگان معارف اسلامی در عربستان سعودی و از جمله افراد متعلق به جریان وهابی در کشور است. او با اشاره به شبکه روابط مفتی ساکاریا در عربستان و کویت او را متهم به حرکت در راستای منافع جریان وهابی و سعودی کرد.
🔵 کانال مطالعات ترکیه و قفقاز اندیشکده مرصاد
@turkeycaucasus
@dolatedin
💢 مفتی عمان: مکتب اباضیه با خوارج موافق نیست و اجرای شریعت بر دموکراسی رجحان دارد
🔹الجزیره: برنامه «المقابله» در شبکه الجزیره میزبان #مفتی سلطاننشین #عمان، شیخ احمد بن حمد الخلیلی بود تا در مورد زندگی خود، اعتقادات #اباضیه و تجربیاتی که به عنوان مفتی اعظم عمان پشت سر گذاشته است، صحبت کند.
🔹الخلیلی در رابطه با ارتباط خود با سلطان فقید عمان، قابوس بن سعید، تأکید کرد که وی به بسیاری از موارد مانند نوشیدن مشروبات الکلی، بیحجابی و موارد دیگر انتقاد داشته و با وجود انتقاداتش، مورد آزار و طرد قرار نگرفته است و سلطان قابوس نیز به نوبه خود شنونده نصیحتهای او بوده است.
🔸عمان و مذهب اباضیه
🔹مفتی اعظم عمان در مورد تبدیل سلطنت عمان به مرکز مذهب اِباضیه و نحوه برخورد آن با محیط چندمذهبی، تاکید کرد که ریشه این مذهب به سال 130 هجری قمری باز میگردد و این مذهب با همگان تعامل میکند، مگر سه گروه: مشرک به خدا و بتپرست، کافر از اهل کتاب و یا امام ظالمی که بر مردم مسلط است.
🔹وی افزود: اباضیها جز شهادتین از دیگری چیزی نمیپرسند و هر کس که شهادتین را بر زبان جاری کند، او را برادری میدانند که باید حق وی رعایت شود.
🔹#احمد_الخلیلی با اشاره به فراگیری علوم دینی نزد شاگردان شافعی، مالکی و حنفی و مطالعه میراث #شیعه، افزود: «فتاوای اباضیه برگرفته از قرآن و سنت و اجماع علمای اهل فن است.»
🔸مخالفت اباضیه با حاکم فاسد
🔹الخلیلی درباره ماهیت رابطه مفتی با حاکم و استقلال #فتوا از فشارهای سیاسی تاکید کرد که اباضیها به حاکم وفادار نیستند و در صورتی که حاکم به حکم خدا حکومت نکند، او را طرد میکنند.
🔹وی گفت فرقه اباضیه از حاکم میخواهد که تنها با آنچه خداوند نازل کرده حکومت کند و عدالت را برقرار نموده و به مردم آزادی بدهد. وی اظهارات برخی از علما - از دیگر فرق - را مبنی بر نهی از قیام بر حاکم را حتی در صورت ارتکاب وی به زنا به صورت علنی، محکوم و نکوهش کرد.
🔹مفتی اعظم عمان گفت فرقه اباضیه با #خوارج موافق نیست، بلکه آنها، خوارج را انکار میکنند و آنها را گروهی سرکش میدانند. وی توضیح داد که دو طرف (اباضیه و خوارج) در مورد جواز قیام علیه حاکمی که به قانون شرع حکم نکند، اتفاق نظر دارند، همچنان که مکتب اباضیه در بسیاری از امور با #زیدیه هم عقیده است و به گفته وی، اختلافات میان آنان کم است.
🔸ناسازگاری دموکراسی با شریعت
🔹الخلیلی در قسمت دوم برنامه «المقابله» تاکید کرد که #دموکراسی گاه با مسائل دین اسلام به ویژه مسائل تشریعی سازگار نیست و احکام دین اسلام را باید از قوانین عرفی که در بسیاری از کشورها در قالب قوانین وضع میشود، جدا کرد.
🔹وی افزود: در مجلس شورا اجرای آن چیزی که شرع مقرر کرده است، اهمیت دارد و در مورد آنچه #شریعت تصریح نکرده است، باید تحقیق کنند. وی تأکید کرد که در دموکراسی به شریعت توجه نمیشود و به خاطر دموکراسی نباید به امور شرعی خدشهای وارد میشود.
🔸موضع مفتی عمان در مورد عادیسازی
🔹مفتی عمان در خصوص #عادیسازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر صهیونیستی و سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق #رژیم_صهیونیستی به عمان، که آن را سیاسی توصیف کرد، اظهار داشت: «مخالف هرگونه مصالحه در مورد #فلسطین است و عادیسازی نتیجهای ندارد و در نهایت فلسطین با طرفداران عادیسازی یا بدون آنها پیروز خواهد شد.»
🔹احمد الخلیلی تسلط طالبان بر #افغانستان پس از عقبنشینی آمریکاییها را پیروزی آشکار جنبش اسلامی #طالبان دانست و گفت هیمنه آمریکا در مقابل ایمان مجاهدین شکسته شد و راز آن در ترکیب ایمان و قدرت طالبان نهفته است.
🔹 وی افزود که از هر دستوری که جایگاه اسلام را در هر کجای جهان بالا ببرد، از جمله تبدیل «ایاصوفیه» از کلیسا به مسجد در #ترکیه، و از اردوغان به خاطر مواضعش در حمایت از اسلام، حمایت میکنم.
🔹الخلیلی سخنان خود را با پیامی خطاب به مسلمانان ملتزم به تقوا، به پایان رساند، زیرا طبق گفتههای خود، این کلید آسایش مسلمانان است و فاش کرد که در حال حاضر مشغول تفسیر قرآن است و سعی دارد هر چه زودتر آن را تکمیل کند.
✍️ ملاحظه: در حالی که سیاست کلی عمان دههها بر حفظ بیطرفی در رابطه با برخی از مهمترین مسائل منطقه و خاورمیانه استوار بوده، احمد بن حمد الخلیلی، مفتی اعظم این کشور مسیری متفاوت در پیش گرفته و نظرات خود در رابطه با سیاستها و تحولات داخلی و منطقهای را آشکارا در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارد.
🔸درخواست از سلطان عمان برای پایین آوردن قیمتها، حمایت از پیروزی طالبان، حمایت از سیاستهای مالی اردوغان، انتقاد از وضعیت حقوق بشری مسلمانان هند، حمایت همهجانبه از مسأله فلسطین و بسیاری دیگر از این چنین مسائل جهان اسلام، الخلیلی را به «مرجع دینی تراز» در نگاه بسیاری از اسلامگرایان اهل سنت تبدیل کرده است.
@dolatedin
💠 عید غدیر خم در یمن؛ هویتی حیاتی برای انصارالله
✍️ احمد حاجی صادقیان
🔹 عید غدیر خم برای زیدیه در یمن یکی از مسائل حیاتی و هویتی اساسی را شکل می دهد. به جهت تاریخی از قرون نخستین اسلامی در آثار زیدیه توجه به مساله غدیر خم دیده می شود به گونه ای که در آثار ائمه و عالمان زیدی مساله غدیر همواره محل توجه بوده است.
🔹زیدی ها که از غدیر به یوم النشور یاد می کنند سنتی داشته اند که در روز غدیر در میادین شهرها تجمع کنند و این تجمع را بیعت با امام علی(ع) بشمارند و البته این تجمع نوعی بیعت با امام زیدیه هم محسوب می شده است.
🔹 با انقلاب جمهوری خواهان در دهه 60 میلادی که عمدتا سکولار یا اهل سنت بودند رسم برپایی جشن روز عید غدیر خم کمرنگ شد تا این که پس از سقوط دولت علی عبدالله صالح در سال 2011 و بخصوص پس از قدرت گرفتن انصارالله در سال 2014 این جشن دوباره احیا شد. این مساله باعث شده برخی دشمنان و مخالفین انصارالله آنها را مبدع این جشن در یمن بدانند که انصارالله این مساله را رد و تاریخ یمن را گواه رد کلام دشمنانش می داند.
🔹از جهت دیگر برگزاری جشن هایی مانند عیدغدیر و مولد النبی می تواند نوعی یارگیری از میان اهل سنت یمن برای انصار الله ایجاد کند. انصارالله که با وهابیت در تضاد است و از طرفی نمی خواهد خود را مقابل اهل سنت یمن قرار دهد می تواند در این بستر به گروه های صوفیه اهل سنت نزدیک شود.
👈 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
@shouba
⭕️ شی جین پینگ خواستار «چینیسازی اسلام» در این کشور شد
🔹ایندین اکسپرس: شی جین پینگ در جریان سفر چهار روزه خود به استان مسلماننشین #سینکیانگ که از ۱۲ ژوئیه (سهشنبه ۲۱ تیر) آغاز شد، با مقامات محلی این منطقه دیدار کرد.
🔹رسانههای رسمی گزارش دادند که وی بر تقویت حس اجتماعی قوی برای ملت #چین، ترویج مبادلات، تعاملات و ادغام میان گروههای قومی مختلف تأکید کرد.
🔹شی بر ضرورت ارتقای ظرفیت اداره امور مذهبی و تحقق توسعه سالم ادیان تأکید کرد.
🔹به نقل از خبرگزاری دولتی شینهوا، وی گفت که باید تلاشهای بیشتری برای حفظ این اصل که اسلام در چین باید جهتگیری چینی داشته باشد و با جامعه سوسیالیستی منطبق باشد، انجام شود.
🔹شی افزود: نیازهای دینی عادی مؤمنان باید تأمین شود و آنها باید از نزدیک حول حزب و دولت متحد شوند.
🔹در چند سال گذشته، رئیسجمهور چین از #چینیسازی اسلام حمایت میکند که به طور کلی به معنای هماهنگ کردن آن با سیاستهای حزب کمونیست حاکم است.
🔹دولت چین، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) را که در منطقه فعال است به انجام حملات تروریستی متعدد متهم میکند.
🔹میشل باچله، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، پس از یک روند طولانی مذاکرات طولانی با پکن، برای بررسی اتهامات مربوط به بازداشت بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در سنین مختلف به عنوان بخشی از سرکوب شبه نظامیان اسلامگرا توسط چین، از سینکیانگ بازدید کرد.
🔹باشله در پایان دیدار خود از سینکیانگ در ۲۸ ماه مِی گفت که در مورد اعمال اقدامات ضد تروریسم و رادیکالزدایی و کاربرد گسترده آنها، بهویژه تأثیر آنها بر حقوق اویغورها و سایر اقلیتهای عمدتاً مسلمان، سؤالات و نگرانیهایی را مطرح کرده است.
🔹سازمانهای حقوق بشری گزارشهای بسیاری در مورد وجود اردوگاههای کار اجباری، جدا کردن فرزندان از والدین و از بین بردن هویت اسلامی در سینکیانگ منتشر کردهاند. با این همه مقامات دولتی چین این گزارشها را رد و اقدامات خود را مبارزه با افراطگرایی اسلامی توصیف کردهاند./ایکنا
@dolatedin
⭕️ امیدواری پاپ از توافق با دولت چین
🔹حوزه نیوز: #پاپ فرانسیس در مصاحبهای که با خبرگزاری رویترز داشت بیان کرد: روند توافق موقت #واتیکان با جمهوری خلق #چین به خوبی پیش میرود و امیدوارم که بتواند در اکتبر آینده تمدید شود.
🔹پاپ در مقایسه وضعیت فعلی با وضعیت قبل از سال ۱۹۸۹ بیان کرد که انتصاب اسقفها در چین از سال ۲۰۱۸ کند بوده، اما نتایجی داشته است. وی همچنین ابراز کرد: این روند ممکن است که آهسته پیش برود، اما (بعضی اسقفها) منصوب شدهاند و این به معنای نتیجهای مثبت لحاظ میشود.
✍️ چین و واتیکان دهها سال است که بر سر تعیین اسقفهای کلیساها روابط پرتنشی را با یکدیگر تجربه کردهاند. جمهوری کمونیستی خلق چین از سال ۱۹۵۱ روابط خود را با کشور کوچک واتیکان قطع کرد.
🔸واتیکان سالها است به دنبال این بوده که اسقفهایی برای کلیساهای چین تعیین شوند که هم با کلیسای جهانی در وحدت باشند و هم از سوی مقامهای این کشور به رسمیت شناخته شوند.
🔸در 22 سپتامبر 2018، دولت چین و واتیکان توافقنامهای تاریخی در مورد انتصاب اسقفها در چین امضا کردند. بر اساس این توافقنامه موقت، اسقفهای چین با صلاحدید مقامهای دولتی انتخاب میشوند. پس از آن نتیجه به رم اطلاع داده خواهد شد تا مورد تأیید قرار بگیرد. اگر رم این انتخاب را وتو کند، باز باید دولت چین دنبال کاندیدای دیگری بگردد. اما دوره این توافقنامه دو سال بعد در سپتامبر 2020 به پایان رسید و تمدید نشد.
@dolatedin
💢 علمای اسلامگرا به «حماس»: در تصمیم خود برای بازگرداندن روابط با اسد تجدیدنظر کنید
🔹آناتولی: هیئتی از علمای مسلمان وابسته به نهادهای مختلف از جمله المجلس الإسلامي السوري، الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين، رابطة علماء المسلمين، هيئة علماء اليمن و مجلس البحوث بدار الإفتاء الليبية، به جنبش #حماس توصیه کردند که در تصمیم خود برای بازگرداندن رابطه با دولت #سوریه را به دلیل "شرارتهای بزرگی" که در پی دارد، بازبینی کند.
🔹این مطلب در بیانیه 8 تن از علمای #اسلامگرا که پیش از این با رهبری دفتر سیاسی حماس دیدار کرده بودند تا مستقیماً از تصمیم آنها برای بازگرداندن روابط با دولت سوریه مطلع شوند، منتشر شد. حماس در مورد این بیانیه اظهار نظری نکرده است.
🔹در این بیانیه تصریح شده است که این تصمیم، مفاسد بزرگی دارد و با اصول، ارزشها و ضوابط شرعی همخوانی ندارد.
🔹در این بیانیه آمده است: رئیس دفتر سیاسی حماس (اسماعیل هنیه) قول داده است که سخنان علما را در نزدیکترین نشست به دفتر جنبش ارائه کند.
🔹این بیانیه میافزاید که علما پیوسته با حماس در تماس بوده و منتظرند رهبری جنبش این «واجب شرعی» که متناسب با شرایط و در راستای تحقق مصلحت آرمان #فلسطین است، ادا کنند.
🔹این بیانیه به امضای شيخ عبد المجيد الزندانی رئيس هيئة علماء يمن و شيخ أسامة الرفاعی رئيس المجلس الإسلامی السوری و شيخ علی قره داغی دبیر کل اتحاد العالمی لعلماء المسلمين و شيخ عصام أحمد البشير نائب رئيس الاتحاد العالمی لعلماء المسلمين رسیده است.
🔹این بیانیه همچنین به امضای شیخ عبد الحی يوسف عضو مجلس أمناء الاتحاد العالمی لعلماء المسلمين و شيخ محمد عبد الكريم دبیر کل رابطة علماء المسلمين و شيخ سامی الساعدی دبیر کل مجلس البحوث بدار الإفتاء الليبية و شيخ وصفي عاشور أبو زيد عضو مجلس أمناء الاتحاد العالمی لعلماء المسلمين نیز رسیده است.
🔸در 28 ژوئن، خلیل الحية، یکی از رهبران حماس، صحت این خبر را تایید کرد که این جنبش که از سال 2012 روابط خود را با دولت سوریه قطع کرده است، برای بازگرداندن روابط تلاش دارد.
🔸این بیانیه که بیشتر به فتوای جمعی از علمای اسلامگرا مینماید و قطع روابط با دولت سوریه را بر حماس فریضهای شرعی برمیشمرد، با واکنشهای منفی برخی ناظران روبهرو شده است.
🔸پرسش اصلی از این چند عالم که هر یک در راس نهادی اسلامگرا قرار دارند، آن است که چرا در بزنگاههای پراهمیت دیگری «واجبات شرعی» را به هممسلکان خود گوشزد نکردند؟
🔸دکتر ولید القططی، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در یادداشتی با انتقاد از این رویه متناقض، مینویسد: چرا زمانی که حزب عدالت و توسعه به نمایندگی از سعد الدین العثمانی، نخست وزیر مراکش، توافقنامه عادیسازی روابط مراکش و اسرائیل را امضا کرد، چنین فتوایی صادر نشد؟
🔸چرا آن هنگام که مقاومت لبنان و فلسطین از سوی رژیمهای عربی برچسب تروریسم خوردند، این عالمان غایب بودند؟
🔸چرا در تقویت اتحاد امنیتی و اقتصادی ترکیه اردوغان و رژیم صهیونیستی غایب بودند و در تشکیل ائتلاف نظامی اعراب و اسرائیل تحت حمایت آمریکا علیه محور مقاومت غایب هستند؟
🔸زمانی که سلاح «جهاد» برای هر هدفی جز فلسطین در دست گرفته شد، واجب شرعی در میان نبود و فتواهای «اولویت مبارزه با مرتدان بر کفار اصلی» و نیز «اولویت جهاد در سوریه بر فلسطین» یادآوری میشد.
🔸الققطی میافزاید: «فتوای علما در هشدار به بازگشت رابطه جنبش مقاومت اسلامی حماس و دولت سوریه، نشان میدهد که یک بحران سیاسی و فکری در رابطه فتوا و واقعیت وجود دارد، بهویژه در میان آنچه در رسانهها با عنوان "اسلام سیاسی" یا جنبش اسلامی خوانده میشود».
@dolatedin
هدایت شده از شعوبا
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ بسته مستند: دیپلماسی نرم کشورهای اسلامی در بوسنی و هرزگوین
1️⃣ جمهوری اسلامی ایران؛ صدور انقلاب اسلامی به منطقه ای اروپایی
2️⃣ ترکیه؛ رویای احیای عثمانی در بالکان
3️⃣ عربستان سعودی؛ سلفیت نجدی و چشم رنگی های اروپایی
❓ موفقیت سهم کدام یک بوده است؟
🎥 کلیپ: اشک های راننده بوسنیایی پس از شنیدن نام رسول الله(ص)
بخش به یادماندنی از مستند خنجر و شقایق اثر نادر طالب زاده و با گویندگی سید مرتضی آوینی در مورد جنگ بوسنی
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⭕️ حجاب: چرا در شمال آفریقا کاهش یافته است؟
✍️ مجدی عبدالهادی
📌 بخش اول
🔹بی بی سی: عکسهای زنان با لباس کامل اسلامی - صورتهای پوشیده و با پیراهنهای بلند - در کنار عکسهای قدیمی زنان با دامنهای کوتاه مربوط به دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در شمال آفریقا و خاورمیانه اغلب در شبکههای اجتماعی کنار هم قرار میگیرند تا نکتهای را بیان کنند.
🔹بنمایه پیام این است: «ببینید در ۵۰ سال گذشته جوامع عربی به چه تبدیل شدهاند.»
🔹برای کسانی که چنین عکسهایی را به اشتراک میگذارند، این بارزترین نشانهای است که نشان میدهد کشورهایشان چگونه به قهقرا رفتهاند و آرمانهای پیشرفت و مدرنیته را، که نمونه آن اتخاذ سبک زندگی غربی است، رها کردهاند.
🔹اما برای جریانهای محافظهکار که منطقه را در چند دهه گذشته شکل دادهاند، کاملا برعکس است: این یک اقدام مثبت برای اثبات هویت مسلمانی در جوامعی است که مدتها تحت سلطه استعمار بودهاند و سبک زندگی غربی را ابتدا حاکمان استعمارگر و سپس نخبگان غربزده گسسته از فرهنگ محلی بر آنها تحمیل کردهاند.
🔹از مراکش گرفته تا مصر و آنسوتر از آن، موضوع «موازين پوشش اسلامی»، به ویژه #حجاب، که یکی از بحثبرانگیزترین انواع پوشش بوده است.
🔹به هر حال، گسترش آن در منطقه عمدتاً به یک عامل بستگی داشته است: ظهور و موفقیت نهایی اسلام سیاسی، پدیدهای که به نام #اسلامگرایی نیز شناخته میشود.
🔹کل شمال آفریقا دارای جنبشهای اسلامگرای قدرتمندی است که یا به قدرت رسیدند یا مانند الجزایر در اوایل دهه ۱۹۹۰ تقریبا به قدرت رسیدند.
🔹حتی پس از برکناری آنها از قدرت، همچنان نفوذشان بر جوامع قابل توجه باقی مانده است.
🔹اما به گفته بسیاری از ناظران، این وضع در حال تغییر است. و یکی از آشکارترین راهها برای ارزیابی آن، نگاه کردن به قویترین نماد تأثیر اسلامگرایی است: حجاب.
🔹بسیاری از ناظران اشاره کردهاند که در چند سال گذشته شاهد کاهش مداوم این پدیده در شمال آفریقا بودهایم.
🔹سعید الزغوطی، ستوننویس وب سایت خبری مراکشی الیوم ۲۴ اخیراً نوشت: «تشخیص این نکته که میزان پوشش حجاب در جهان عرب ما، و به ویژه در #مراکش، نسبتاً کاهش یافته است، سخت نیست. این عقبنشینی و کاهش تا حد زیادی ناشی از کاهش و افول جریان اسلامی است.
🔹زنان جوان مراکشی با رسانههای محلی در مورد فشار اجتماعی و حتی آزار و اذیتی صحبت کردهاند که باید به خاطر کنار گذاشتن حجاب تحمل کنند. اما ظاهراً این امر آنها را منصرف نکرده است.
🔹در #تونس که داشتن حجاب در آن زمانی اقدامی اعتراضی بود زیرا رژیمهای مستبد یکی بعد از دیگر آن را ممنوع کرده بودند، مدت کوتاهی پس از بهار عربی در سال ۲۰۱۱ رایج شد، اما اخیراً دوباره کاهش یافته است.
🔹هدی الطرابلسی، روزنامهنگار تونسی در روزنامه ایندیپندنت عربی یادداشتی نوشته که انگیزههای پیچیده ظاهر شدن حجاب در این کشور و افول متعاقب آن را برجسته میکند.
🔹حجاب زمانی حرکتی مقاومتآميز و مخالفت با سکولاریسمی بود که از بالا در دوران حکومت مستبدان پس از استقلال، حبیب بورقیبه و زین العابدین بنعلی، بر زنان تحمیل شده بود.
🔹سپس در دوره کوتاه پس از انقلاب در سال ۲۰۱۱ که تونس شاهد به قدرت رسیدن جنبش اسلامگرای النهضة بود، حجاب محبوبیت یافت، تا جایی که زن محجبه، الگویی برای عموم مردم تونس معرفی شد.
🔹اما پس از آن که پارلمانهای متوالی تحت قدرت اسلامگرایان نتوانستند مشکلات فراوان کشور را حل کنند و تونس در یک بحران عمیق اقتصادی و سیاسی فرو رفت، اين محبوبيت از بین رفت.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ حجاب: چرا در شمال آفریقا کاهش یافته است؟
✍️ مجدی عبدالهادی
📌 بخش دوم
🔹در #مصر نیز، که میتوان ادعا کرد زادگاه حجاب به شکلی است که امروزه میشناسیم، ظهور و افول نسبی حجاب به بخت و اقبال سیاسی #اخوان المسلمین گره خورده است.
🔹زنان مصری نزدیک به یک قرن پیش شروع به کنار گذاشتن روپوشهای سنتی (برقع) کردند و در اواسط قرن بیستم، چادر تقریباً به طور کامل ناپدید شد.
🔹اما حجاب اولین بار در اواسط دهه هفتاد دوباره ظاهر شد، که انور سادات، رئیس جمهور وقت، به اخوان المسلمین چراغ سبز نشان داد تا در محوطه دانشگاهها فعالیت کنند و با رقبای سیاسی چپ سکولار که در دهههای قبل نفوذ قابل توجهی بر جامعه پیدا کرده بودند مبارزه کنند.
🔹 گسترش حجاب تا سال ۲۰۱۳ که محمد مرسی، رئیسجمهور اخوان المسلمین از قدرت برکنار شد، تقریباً بیوقفه ادامه یافت.
🔹در آن دوره خصومت با نمادهای اسلامگرایی - که در رأس آنها حجاب بود - محسوس بود.
🔹گزارشهای مکرری دیده میشد از جلوگیری از دسترسی زنان با حجاب به رستورانها، یا استخرهایی که از ورود زنانی که #بورکینی، لباس شنای ظاهراً مطابق با شریعت، پوشیده بودند، جلوگیری میکردند.
🔹امروزه کاهش محسوسی در حجاب وجود دارد که به دلیل فقدان بررسیهای عینی، تعیین کمیت آن دشوار است. شواهد تا حد زیادی مبتنی بر گفتهها است.
🔹با این حال، حجاب یکی از تفرقهانگیزترین موضوعاتی است که افکار عمومی حول آن نگران است؛ یک گسل فرهنگی و سیاسی که بیشباهت به گسل مربوط به #سقط_جنین در ایالات متحده نیست و با اختلافات فرهنگی و سیاسی در فواصل منظم فعال میشود.
🔹اخیراً در مصر، واکنشها به قتل یک دختر دانشجوی جوان با ضربات چاقو در روز روشن به دست خواستگارش پس از اینکه از ازدواج با او امتناع کرد، به اندازه خود یک جنایت تکاندهنده بود.
🔹این جنایت برای همه نفرتانگیز بود و همه آن را به درستی محکوم کردند. اما به محض اینکه مشخص شد مقتول بیحجاب بوده است، واکنشها متفاوت شد.
🔹یک واعظ تلویزیونی مشهور از زنان خواست که بدن خود را به درستی بپوشانند تا دچار سرنوشت مشابهی نشوند. در واقع گفت: «اگر میخواهید از خود محافظت کنید، وقتی بیرون هستید صورتتان را با سبد بپوشانید.»
🔹و هنگامی که دانشگاه آن دختر تصمیم به برگزاری مراسم یادبودی برای او گرفت، پوستری از او تهیه کردند که عکساش در آن ظاهراً دستکاری شده بود تا به نظر برسد با حجاب است.
🔹هر دو واکنش موجی از واکنشهای خشمگین بخشهای سکولار جامعه را برانگیخت.
🔹آن مرد جوان به اعدام با چوبه دار محکوم شده است. اما کارزاری برای دفاع از محکوم به قتل به راه افتاده است. هیچ کس به طور قطع نمیداند چه کسی پشت این کارزار است، اما به طور عادی برخی انگشت اتهام را به سوی اسلامگرایان دراز کردهاند.
🔹مداخله #الازهر - بالاترین نهاد مذهبی در مصر - برای کاهش تنش، از قضا به ماجرا بیشتر دامن زد. شیخ #احمد_الطیب، شیخ الازهر گفت که بیحجابی باعث ارتداد زن نمیشود، بلکه صرفاً نافرمانی از خداست.
🔹بیانیهای که به منظور آرام کردن بخشهای سکولار جامعه بود، گروههای مدافع حقوق زنان و سایر گروههای سکولار را بیش از پیش خشمگین کرد.
🔹بار دیگر، رسانههای اجتماعی سرشار از درخواستهای پرشوری برای الزام حجاب به عنوان بخشی جداییناپذیر از دین شدند و همزمان گروهی دیگر با قاطعیت و با صدای بلند این نوع پوشش را محکوم کردند.
🔹اگرچه به نظر میرسد حمایت از حجاب در این منطقه، به ویژه در میان جوانان، رو به کاهش است، اما این تصور که حجاب از هویت مسلمان جداییناپذیر است، بسیار ریشه دوانده است.
@dolatedin
⭕️ پس از رسواییهای مالی، واتیکان برای انطباق سرمایهگذاریها با آموزههای کلیسا دستورالعملهای جدید صادر کرد
🔹رلیجن نیوز: در ادامه تلاشهای #پاپ فرانسیس برای پاکسازی رسواییهای مالی #واتیکان، کلیسای #کاتولیک مجموعهای از اصول اخلاقی و دینی را در روز سهشنبه (19 ژوئیه) اعلام کرد که سیاستهای سرمایهگذاری واتیکان را جهتدهی میکند.
🔹در بیانیه واتیکان آمده است: «سیاست سرمایهگذاری جدید قصد دارد اطمینان حاصل کند که سرمایهگذاریها با هدف کمک به جهانی عادلانهتر و پایدارتر انجام میشود.»
🔹فراتر از حفاظت از میراث واتیکان، هدف دستورالعملهای جدید این است که اطمینان حاصل شود سرمایهگذاریها «همراستا با آموزههای کلیسای کاتولیک باشد» و از مشارکت در فعالیتهایی که «با اصول اساسی آن، مانند حرمت زندگی یا کرامت انسان یا خیر عمومی در تضاد است، خودداری شود.»
🔹این دستورالعملها پس از آن ارائه میشوند که مشخص شد برخی از سرمایهگذاریهای واتیکان در تضاد با آموزههای کاتولیک بوده است. سال گذشته، لیبرو میلونه، حسابرس کل سابق واتیکان، به رسانههای ایتالیایی گفت که APSA، دفتری که املاک و سرمایهگذاریهای واتیکان را مدیریت میکند، سرمایهگذاریهایی انجام داده که «با اصول اجتماعی کلیسا مطابقت نداشته است». از جمله سرمایهگذاری در شرکتی که قرصهای ضد بارداری را تولید میکند.
🔹واتیکان از طریق یکی از صندوقهایی که در آن سرمایهگذاری کرد، به نام Centurion، از فیلم زندگینامه ستاره پاپ التون جان در سال 2019 نیز حمایت کرد که داستان همجنسگرا بودن او را نیز روایت میکرد. آموزههای کاتولیک همجنسگرایی را گناه میدانند.
🔹قوانین جدید سرمایهگذاری توسط «شورای اقتصاد» صادر شده که از سوی پاپ فرانسیس در سال 2014 برای نظارت بر امور مالی ادارات و دفاتر واتیکان ایجاد شد. آنها به طور رسمی توسط «دبیرخانه اقتصاد» منتشر شدند که تمام فعالیتهای اقتصادی واتیکان را در اختیار دارد.
🔹پاپ فرانسیس که تا حدی برای نظم بخشیدن به امور مالی واتیکان پس از سالها سوءمدیریت و رسواییها انتخاب شد، در سال 2019 با رسوایی بسیار جنجالی واتیکان روبهرو شد که در آن سرمایههایی که در ابتدا برای امور خیریه در نظر گرفته شده بود، برای خرید املاک و مستغلات گرانقیمت در لندن صرف شده بودند.
🔹این معامله به محاکمه 10 کارمند واتیکان از جمله کاردینال آنجلو بچیو، که زمانی سومین روحانی عالیرتبه کلیسا بود، انجامید. دادستانهایی که در مورد معامله املاک لندن تحقیق میکنند، سه مدیر صندوق - رافائله مینسیون، جیانلوئیجی تورزی و انریکو کراسو - را به کلاهبرداری میلیونها یورو از کلیسا متهم کردهاند.
🔹دستورالعملهای جدید تصریح میکند که سرمایهگذاریها نباید «ماهیت سفتهبازی» داشته باشند و انتخابها باید بر اساس اصول «اخلاقی و فرهنگی» باشد.
🔹برای اطمینان از اجرای دستورالعملها، کلیسا یک کمیته سرمایهگذاری را منصوب خواهد کرد که نقش آن «تعریف استراتژیهای سرمایهگذاری»، «اجرای موثر اصول سرمایهگذاری» و «گزینش و تأیید مدیران خارجی» خواهد بود.
@dolatedin
⭕️ صنعاء خواستار تشکیل هیأتی مشترک برای تولیت بیت الله الحرام شد
🔹فارس: وزارت ارشاد و امور حج و عمره #یمن، امروز (شنبه)، بیانیهای در ارتباط با ورود یک خبرنگار #صهیونیست به #مکه مکرمه صادر کرد.
🔹بنابر گزارش خبرگزاری «سبأ»، وزارت ارشاد یمن اعلام کرد: «اجازه رژیم سعودی به گشت و گذار یک یهودی در #مسجد_الحرام و در مکان اجرای مناسک #حج آشکارا در تضاد با فرمان خداوند عزوجل است.»
🔹در ادامه این بیانیه آمده است: «در حالی که رژیم سعودی از ادای فریضه حج میلیونها حاجی ممانعت به عمل میآورد و این فرایند را برای افرادی که تمایل به ادای این فریضه دارند، پیچیده میکند، [این رژیم] ورود یهودیان به مکه و اماکن مقدسه را تسهیل مینماید.»
🔹این وزارتخانه همچنین اضافه کرد: «این دلیلی آشکار است که رژیم سعودی، #یهودیان را همراهی میکند و به دنبال اجرای نقشههای آنها علیه اسلام و مقدسات این دین است.»
🔹وزارت ارشاد یمن ضمن درخواست محکومیت این اقدام مغایر با فرمان الهی، تأکید کرد: «رژیم سعودی نباید مدیریت اماکن مقدس مصادره کند چراکه این اماکن متعلق به مسلمانان هستند و نه مِلک آل سعود.»
🔹این وزارتخانه در ادامه با بیان اینکه خیانت خاندان آل سعود به مقدسات اسلامی ثابت شده است، خواستار تشکیل هیأتی مشترک برای اداره بیتالله الحرام و تمامی مقدسات اسلامی شد.
🔹وزارت امور خارجه یمن نیز در بیانیهای اعلام کرد که اجازه رژیم سعودی به خبرنگار صهیونیست برای ورود به اماکن مقدس، یک اقدام تحریکآمیز آشکار است.
🔸این بیانیه پس از آن صادر شده است که خبرنگار کانال ۱۳ تلویزیون #رژیم_صهیونیستی اخیرا ویدئویی از خود در مکه مکرمه منتشر کرد.
🔸این خبرنگار در حالی گشت و گذار خود در در اماکن مقدسه را با فیلم به تصویر کشید که بدون ممنوعیت به راحتی عبری صحبت میکرد و میگفت #عربستان سعودی به وی مجوزهای امنیتی داده که ورود او به هر مکانی که قصدش را دارد، تسهیل میکند.
🔸با این حال، پس از انتشار این ویدئو در فضای مجازی و واکنش شدید کاربران به این اقدام، رسانههای دولتی سعودی، روز گذشته، خبر دادند که راننده سعودی این خبرنگار دستگیر شده است.
@dolatedin