eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
788 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
215 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ دادگاه تجدید نظر مصر حکم حبس ابد رهبر زندانی اخوان المسلمین را تایید کرد 🔹ایرنا: به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، دادگاه تجدید نظر روز چهارشنبه حکم حبس ابد «»، «» و «» از سران المسلمین مصر را تأیید کرد. 🔹احکام صادره مربوط به پرونده خشونت‌ها در استان بورسعید در سال ۲۰۱۳ است که بر اثر آن پنج نفر کشته شدند و دادگاه جنایی مصر در سال ۲۰۱۵ رهبر اخوان المسلمین و ۶۶ تن دیگر را مجرم شناخت؛ اما اخوان المسلمین اتهامات وارده علیه اعضای خود را نپذیرفت و به رأی صادره اعتراض کردند. 🔹پس از بازداشت محمد بدیع، در سال ۲۰۱۳، اخوان المسلمین را به عنوان رهبر موقت این گروه معرفی کرد. 🔹دولت مصر، اخوان المسلمین را یک «گروه تروریستی» می‌داند و فعالیت‌های آن را پس از کودتای نظامیان علیه دولت محمد مرسی غیر قانونی اعلام کرده است. 🔹در چند سال گذشته شمار زیادی از اعضای این حزب بازداشت و زندانی شده‌اند. شماری از رهبران آن در زندان و یا در جریان دادگاه فوت کرده‌اند. @dolatedin
‌ 🔻 مقاله روزنامه هاآرتص: همه اسرائیلی‌ها در اشغال شریک هستند
⭕️ مقاله روزنامه هاآرتص: همه اسرائیلی‌ها در اشغال شریک هستند 🔹الجزیرة: یک روزنامه‌نگار صهیونیست در پس‌زمینه حوادث اخیر در برخی مناطق کرانه باختری و اورشلیم به شهروندان اسرائیلی حمله کرد. 🔹گیدئون لوی در مقاله‌ای که توسط روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" منتشر شد، تمامی صهیونیست‌ها را به همدستی در اشغال سرزمین‌های متهم کرد. وی همچنین دولت را به تسلیم شدن در برابر رفتار "دیوانه" شهروندانش متهم کرد. 🔹لوی - یک روزنامه‌نگار وابسته به جناح چپ اسرائیل - گفت: «همه‌ی ما و تمامی افراد اسرائیلی در آن روز در راهپیمایی به سمت (شهرک) حومش شرکت کردیم. این ما همگی بودیم که در رژه پرچم در اورشلیم در روز چهارشنبه شرکت کردیم.» 🔹وی تمامی اسرائیلی‌ها را شهرک‌نشین توصیف کرد و خاطرنشان کرد که هیچ راه دیگری برای توصیف واقعیت وجود ندارد و هر کسی که معتقد است کسانی که در آن راهپیمایی شرکت کردند چند شهرک‌نشین «خشن» هستند که با اکثر مردم (اسرائیل) ربطی ندارند، به خودش دروغ می‌گوید. 🔹درگیری‌ها زمانی آغاز شد که اسرائیل فلسطینی‌هایی را سرکوب کرد که به تأمین امنیت ارتش اشغالگر نسبت به ورود اتوبوس‌های شهرک‌نشینان به خرابه‌های شهرک «حموش» که دولت در سال 2005 آن را به حکم دادگاه عالی از شهرک‌نشینان اسرائیلی تخلیه کرده بود، اعتراض می‌کردند. 🔹شهرک‌نشینان به تهاجمات خود به ده‌ها مکان باستانی و مذهبی فلسطینی ادامه دادند که خطرناک‌ترین آنها بعدازظهر سه‌شنبه گذشته بود، که بیش از 10000 شهرک‌نشین اسرائیلی به جبل الظهور (در شهرک تخلیه‌شده حومش)، واقع در زمین‌های روستای برقه در نزدیکی شهر نابلس (در شمال کرانه باختری) یورش بردند. 🔹پلیس چهارشنبه گذشته از تندروهای یهودی که در چارچوب راهپیمایی تحریک‌آمیز «پرچم‌ها»، تلاش می‌کردند به منطقه باب العامود در شرق بیت‌المقدس برسند، جلوگیری کرد و در همین حال به ده‌ها فلسطینی در این منطقه حمله کرد. 🔹لوی در مقاله خود در روزنامه هاآرتص با انتقاد از اسرائیلی‌هایی که به خاطر هر اتفاقی که در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، دیگران را سرزنش می‌کنند، گفت: «چقدر نادرست است که فکر کنیم این ما نیستیم، بلکه تنها آنها [تندروهای اسرائیلی] هستند. چقدر نادرست است که فکر کنیم ما روشنفکران هیچ ارتباطی با این قضایا نداریم و تنها دولت است که تسلیم دیوانگی آنها [تندروها] می‌شود.» 🔹این روزنامه‌نگار صهیونیست خاطرنشان کرد که «هر پرچم تحریک‌آمیزی در شهرک حومش برافراشته شده است و همه پرچم‌هایی که بر فراز کوه معبد به اهتزاز درمی‌آیند، نام ما را با خود دارند» گیدئون لوی می‌افزاید: «هیچ کس نمی‌تواند در تل آویو بنشیند و در حالی که قهوه با شیر سویا می‌نوشد، دهانش را باز کند و شکایت کند که «این شهرک‌نشین‌ها را چه می‌شود؟ اینها کشور "ما" را ویران می‌کنند.» 🔹نویسنده هیچ کس در اسرائیل را از مسئولیت آنچه در حومش رخ داده است، اعم از سیاستمداران در دولت، مخالفان، ارتش و نیروهای امنیتی مستثنی نکرده و افزود این همان چیزی است که به آن «تحریک به ارتکاب جرم» می‌گویند. 🔹وی راهپیمایی «تحریک‌آمیز» پرچم‌ها در حومش را اقدامی «نفرت‌آمیز» و آن را «تبعیض نژادپرستانه در خالص‌ترین شکل آن و سیلی بر صورت دادگاه عالی» در اسرائیل دانست. وی افزود که این راهپیمایی «بیش از اتهامات علیه (نخست‌وزیر سابق) بنیامین نتانیاهو، قانون را تحقیر کرده است». @dolatedin
🔻 طویانه؛ فروش و بردگی زنان در افغانستان
⭕️ طویانه؛ فروش و بردگی زنان در افغانستان 📌 استاندار طالبان در غور برای زنان باکره و بیوه قیمت تعیین کرد 🔹ایندیپندنت: از سال‌ها پیش در معیار ارزش و اعتبار یک زن در خانواده شوهرش را مبلغ پولی که خانواده شوهر برای او می‌پردازند و نیز جهیزیه‌ای که زن همراه با خود به خانه شوهر می‌آورد تعیین می‌کند. در دو دهه اخیر مبلغ برای دختران در نواحی مختلف افغانستان از سیصد هزار افغانی تا به بیش از یک میلیون افغانی رسیده و هزینه‌های جانبی همچون طلا، زمین و دیگر اجناس منقول یا غیرمنقول گرانبها نیز به آن افزود شده است. 🔹استاندار در غور به‌تازگی مبلغ ۳۵۰ هزار افغانی را برای طویانه دختران تعیین کرده است و شماری از مردم نیز از آن استقبال کرده‌اند. این نشان می‌دهد که موضوع فروش یک انسان در برابر پول میان مردم افغانستان امر عادی و پسندیده‌ای است و مردم فقط با مقدار هزینه مشکل دارند نه با نفس معامله. 🔸طویانه چیست؟ 🔹طویانه چیزی شبیه شیربها در فرهنگ ایران است، اما با تفاوت‌هایی در مبلغ و نحوه پرداخت آن؛ شیربها در ایران به پول یا هدیه‌ای گفته می‌شود که معمولا از سوی خانواده داماد به مادر عروس به منظور قدردانی از زحمتی که در زمان نوزادی برای فرزند دخترش متحمل شده است پرداخت می‌شود، اما طویانه در افغانستان تبدیل به یک معامله تمام عیار بازرگانی شده است؛ یعنی پولی که دختران با آن خرید و فروش می‌شوند. 🔹این یک رسم معمول در میان خانواده‌های افغانستانی است؛ هنگامی که خانواده پسر به خواستگاری دختری می‌روند، پس از یک شناخت اولیه دو طرف از یکدیگر، بحث طویانه آغاز می‌شود و خواستگاری به یک معامله جنجالی بازرگانی میان خانواده‌های دختر و پسر تبدیل می‌شود. در بسیاری خانواده‌ها معمول است که خانواده دختر پس از دریافت طویانه، از پول دریافت شده مقداری برای دخترشان تهیه می‌کنند که با خود به خانه شوهر ببرد؛ اما در بسیاری موارد دیگر این پول به جیب پدر یا برادر دختر می‌رود. 🔹میزان و مقدار طویانه در میان اقوام مختلف افغانستان و نیز طبقه‌های مختلف اجتماعی متفاوت است و نام‌های متفاوتی هم دارد. در شمال افغانستان در میان اقوام ازبک، ترکمن و تاجیک به طویانه، قلین می‌گویند. از آنجایی که معمولا زنان در شمال افغانستان قالی‌بافی، گل‌دوزی و دیگر صنایع ظریف دستی انجام می‌دهند مبلغ طویانه یا همان قلین بیشتر است. البته طبقه اجتماعی و مالی خانواده دختر نیز تعیین‌کننده این مبلغ است؛ ازدواج با یک دختر از خانواده نسبتا متمول در شمال افغانستان هزینه هنگفتی دارد؛ برای مثال برای ازدواج با یک دختر قالی‌باف حداقل بیش از نیم میلیون افغانی باید پرداخته شود و افزون بر آن طلا و گله‌های گاو، گوسفند و بز نیز ضمیمه طویانه می‌شوند. 🔹در میان خانواده‌های جنوب و شرق افغانستان که اکثرا پشتون‌اند و ملک و زمین بیشتری نیز دارند، میزان طویانه به مراتب بیشتر است. این رسم در افغانستان از کابل شروع می‌شود و تا مناطق مرکزی هزاره‌نشین هرات، بادغیس و بدخشان می‌رسد و زنان و دختران جوان با نام‌های مختلفی همچون گله، قلین، ولور، بخش، پیشکش و غیره با پول معامله می‌شوند. اما به‌جز مهریه زنان در ازدواج که جایگاهی شرعی در اسلام دارد، طویانه و انواع آن هیچ‌گونه جایگاه قانونی یا شرعی در افغانستان ندارند. در قانون مراسم ازدواج که در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در مجلس افغانستان به تصویب رسید و در روزنامه رسمی وزارت عدلیه (دادگستری‌) منتشر شد، گرفتن طویانه به اجبار از خانواده داماد منع شده است. 🔸زنان چگونه به بردگی گرفته می‌شوند؟! 🔹فریده، دختر ۱۸ ساله‌ای در کابل است که سه سال پیش در ازای پول هنگفتی به نکاح یک مرد ۶۰ ساله در آمد. پس از گذشت دو سال و نیم از ازدواجشان، مرد مسن فوت کرد و فریده اکنون همچون یک زندانی در خانه شوهر متوفی‌اش زندگی می‌کند. خانواده شوهرش اجازه رفتن به خانه پدرش حتی برای دیدار آنان را هم نمی‌دهند، زیرا هراس دارند که او برود و بازنگردد. این خانواده پول هنگفتی برای ازدواج او هزینه کرده‌اند و بدون شک می‌خواهند او را به عقد مرد دیگری از خانواده‌ درآورند تا پول از دست رفته جبران شود. 🔹شهلا (نام مستعار)، استاد دانشگاه کابل در مورد پرداخت طویانه دختران و پیامدهای آن در زندگی زنان در افغانستان گفت: «خانواده‌ها معمولا با دختری که برایش مبلغ هنگفتی پرداخته‌اند مانند یک انسان آزاد رفتار نمی‌کنند بلکه با او همچون یک برده برخورد می‌شود.» @dolatedin
🔻 زمزمه‌های بازگشت اسلام‌گرایان در سودان با شکل‌گیری ائتلافی گسترده از جریان‌های اسلامی
⭕️ زمزمه‌های بازگشت اسلام‌گرایان در سودان با شکل‌گیری ائتلافی گسترده از جریان‌های اسلامی 🔹الجزیرة: در یک اقدام نادر، 10 سازمان و جریان اسلامی در از اعلام موجودیت ائتلافی باعنوان «التيار الإسلامي العريض (جریان گسترده اسلامی)» خبر دادند که سازمان‌های مختلف از جمله سلفی‌ها را دربرمی‌گیرد. 🔹این اقدام در سایه انسداد سیاسی و تنش شدیدی صورت گرفته که از زمان کودتای نظامی اکتبر ۲۰۲۱ از سوی عبدالفتاح البرهان، بر عرصه سودان حاکم شده است. 🔹ناظران بر این باورند که اتحاد جریان‌های اسلامی که روز دوشنبه ۱۸ آوریل اعلام شد، درها را برای بازگشت جنبش اسلامی سودان، پس از کنار گذاشته شدن از صحنه سیاسی، باز می‌کند. در 11 آوریل 2019 ژنرال‌های ارتش تحت فشار و اعتراضات طولانی‌مدت گروه‌های مردمی، دولت را سرنگون کردند. آزادی رهبران برجسته رژیم سابق این فرضیه را تقویت کرد که رهبری نظامی با اسلام‌گراهایی که در رأس دولت برکنارشده قرار داشتند، یکی هستند. به ویژه از آنجایی که رهبران تغییر، از جمله مقامات ارشد کمیته امنیتی‌ای بودند که ارتباط نزدیکی با بشیر و سران حکومت او داشتند. 🔸نهادها و جریان‌های مؤسس اتحاد گسترده اسلامی کدامند؟ 🔹«حركة الإصلاح الآن» از جمله جریان‌هایی است که منشور ایجاد جدیدترین ائتلاف در نقشه سیاسی سودان را امضا کرده است. این جنبش را «غازي صلاح الدين العتباني»، یکی از برجسته‌ترین مشاوران سابق البشیر، رهبری می‌کند. البته او در سال 2013 از حزب کنگره ملی جدا شد و یک سازمان جداگانه را تشکیل داد که خواستار اصلاحات و پاسخگویی دولت بود و سرکوبی را که در آن زمان توسط مقامات علیه معترضان مسالمت‌آمیز اعمال می‌شد، رد می‌کرد. در آن زمان، این جنبش نوپا شعارهایی را برای ایجاد یک جنبش مردمی فراگیر برای مردم سودان مطرح کرد. 🔹«التيار الإسلامي العريض» همچنین شامل «الحركة الإسلامية السودانية» می‌شود که توسط سیاسی معروف در رژیم سابق، امین حسن عمر، که چندین سمت اجرایی و مدیریتی در دولت برکنارشده داشت، رهبری می‌شود. این جنبش به عنوان پشتوانه‌ای تلقی می‌شود که دولت بشیر بر آن پایه‌گذاری شد که حدود 30 سال بر سودان حکمرانی کرد و گرچه در این میان در دوره‌هایی احزاب و ائتلاف‌های جنبش‌های مسلحانه در حکومت شریک شدند، اما الحركة الإسلامية السودانية همچنان از طرق متعدد کنترل صحنه را در دست داشت. 🔹همچنین در میان امضاکنندگان گروه «منبر السلام العادل» قرار دارد که توسط رهبر فقید آن «الطیب مصطفی» تأسیس شد، کسی که به حمایت از جدایی جنوب سودان معروف بود و همچنین با البشیر ارتباط خویشاوندی دارد و یکی از رهبران جریان اسلامی اسلام به شمار می‌آمد. 🔹این ائتلاف نوپا همچنین شامل حزب «دولة القانون والتنمية» است که یکی از سازمان‌های جدید است و توسط شخصیتی مذهبی، «محمد علی الجزولی»، رهبری می‌شود که نزدیک‌ترین فرد به جریان تندرو است تا جایی که پیشتر حمایت می‌کرد. 🔹همچنین در میان امضاکنندگان، «الإخوان المسلمون»، سازمان جهانی به رهبری «عادل علی الله» و «جماعة الإخوان المسلمين السودانية» به رهبری «عوض الله حسن» قرار دارند که هر کدام رهبری و دیدگاه جداگانه خود را دارند. «تحالف العدالة القومي» به ریاست «التجاني السيسي»، «النهضة» به رهبری «محمد مجذوب» و جنبش اسلام‌گرای «مبادرة وحدة الصف» از دیگر حاضران در این ائتلاف جدید هستند. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 پادشاه بحرین در دیدار هیئت صهیونیستی: «ما همه فرزندان ابراهیم هستیم... دین شما فوق‌العاده است»
💢 «دین ابراهیمی» جدید... در ظاهر رحمت و در باطن عذاب ✍🏼عبد الهادي حريبة 🔹رصیف22: چندی پیش دوم، پاپ کلیسای ، ایده «» را رد کرده و به گفته او این ایده ای است که توسط کارخانه جهان یعنی غرب تولید شده و توسط معبد جهان یعنی شرق رد شده است. 🔹این اظهار نظر پاپ به دنبال انتقاد شگفت‌انگیری بود که در آن زمان از سوی شیخ ، امام ، صادر شد و «الابراهیمیة» را یک رویا و و دعوتی خطرناک برشمرد که هدف آن آمیختن سه دین توحیدی ، و است، آمیزه‌ای که احترام به باور دیگری را با شناخت آن اشتباه می‌گیرد. 🔹با این حال، این دو انتقاد هر دو مبتنی بر مبانی اعتقادی و الهیات اسلامی یا مسیحی بودند و دلایل و خطرات سیاسی آن که از سوی توضیح داده شد، توجهی نداشتند. 🔹پروژه ابراهیمی نشان‌دهنده یک استثمار سیاسی است که اشغالگران اسرائیلی از آن سود می‌برند تا حق ادعایی خود را تثبیت کنند و آنچه به نام «» شناخته می‌شود چیزی نیست جز ترسیم مجدد نقشه خاورمیانه، مطابق با نقشه بزرگ است. 🔹یکی از بزرگترین خطرات طرح دین ابراهیمی، تقدیس جاده‌ای به نام مسیر ابراهیم است، مسیری که روایت‌های هر سه دین با وجود تفاوت‌هایی که دارند می‌گویند پیامبر خدا حضرت ابراهیم(ع) و خاندانش چهار هزار سال پیش از آن هجرت کردند. این مسیری است که از حران ترکیه شروع می‌شود و از سوریه، عراق، مصر، اردن، لبنان، عربستان، ایران و می‌گذرد و به شهر الخلیل ختم می‌شود، جایی که پدر پیامبران (حضرت ابراهیم ع) در آن مدفون است. 🔹این انتقادهای پی در پی، بر اساس دلایل مذهبی و سیاسی، به منزله اعلام شکست برای دین جدید است، که واشنگتن آن را آغاز و اسرائیل در مورد آن هیجان‌زده شده، آن را پذیرفت و از این طرح حمایت کرد و متحده عربی نیز برای تبلیغ آن هزینه کرد. 🔹به گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اولین انتشار رسمی سیاسی موسوم به الابراهیمیة زمانی اتفاق افتاد که او توافق روابط بین ابوظبی و تل‌آویو در سال 2020 را به عنوان "توافق ابراهیمی" توصیف کرد، و این برخلاف آنچه مرسوم است، بود؛ چرا که این گونه قراردادها با توجه به نقشی که دولت میانجی در آنها ایفا می‌کند و برای سپاسگزاری از آن، به نام شهرها نامگذاری می‌شود. 🔹ایده‌ای که از دهه نود قرن گذشته آغاز شد؛ گفته می‌شود که بنیادگرای مصری، سید نصیر، زندانی در آمریکا به اتهام کشتن یک خاخام یهودی، اولین کسی بود که به آن فکر کرد و پیشنهادی در این زمینه برای مقامات آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون بانوی کاخ سفید در آن زمان ارسال کرد. 🔹بعدها در تحقیقات و مطالعات دانشگاه هاروارد فلوریدا و مراکز تحقیقاتی مانند RAND Corporation ظاهر شد و به این ترتیب از دالان تحقیق به فضای سیاست و رسانه منتقل شد. 🔹در سال 2013، جان کری، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده، وجه اشتراک و تأثیر «» را در مواجهه با تهدیدات در حال ظهور در ایالات متحده تأیید و ایجاد دفتر ابتکارات جامعه مبتنی بر ایمان را اعلام و هدف آن مشارکت روحانیون در همکاری با دیپلمات‌ها بیان کرد. 🔹به طور ساده، این ایده مبتنی است بر سرمایه‌گذاری بر حرمت پیامبر خدا ابراهیم(ع) و محوریت نفوذ او در سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت و قرار دادن نام او به عنوان مرجعی برای دینی جدید، محور قرار دادن ارزش‌های مشترک بین این ادیان و ارائه آنها در کتاب مقدس ابراهیمی که جایگزین کتاب‌های ، و می‌شود و تأسیس عبادتگاه‌های «ابراهیمی» متشکل از ، و در کنار هم. امسال نیز امارات متحده عربی قرار است اولین «خانه ابراهیمی» را برای مردم شبه جزیره عربستان افتتاح کند! 🔹امارات متحده عربی نهادها و مؤسساتی را تأسیس کرده است که این ایده را رهبری می‌کنند و در مجمع صلح، که در دسامبر 2019 در ابوظبی برگزار شد، منشور «حلف الفضول الجديد» توسط رهبران مذهبی یهودی، مسیحی و مسلمان امضا شد و رئیس مجمع، شیخ عبدالله ، آن را منشوری دانست که توسط خاندان ابراهیمی در ابوظبی ایجاد شده است و می‌تواند یک مرجع مذهبی قوی باشد. 🔹این ایده می‌توانست موضوع یک بحث کلامی صرف بین موافقان و مخالفان باشد، اما خطر سیاسی آن چیزی است که ایستادن در مقابل آن را ایجاب می‌کند، این خطری است که پژوهشگر هبه جمال الدین در کتاب خود «الدبلوماسية الروحية والمشترك الإبراهيمي: المخطط الاستعماري للقرن الجديد» بر آن تأکید می‌کند و به گفته وی ترویج این اشتراک مذهبی راه را برای از بین رفتن تضاد وجودی بین پروژه استعماری صهیونیستی و حقوق تاریخی مردم فلسطین هموار می‌کند. @dolatedin
✍️ «الثقافة الاسلامیة»؛ شش دهه زیست اسلام‌گرایی در بستر نهاد آموزش 👤حامد دهقانی ✂️ برش هایی از متن 🔹 درس «ثقافت اسلامی» با روی کار آمدن امارت اسلامی افغانستان در ۱۳۷۱ش، به منظور اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها، در کلیه موسسات تحصیلات عالی در نظر گرفته شد و از آن‌زمان تا امروز این مضمون در افغانستان تدریس می‌گردد. اما این طالبان نبود که ماده درسی «ثقافت اسلامی» را سامان داده بود، بلکه اسلام‌گراهای اخوانی بودند که بسیار پیشتر این مسیر را پرداخته و پیموده بودند. حتی هنوز هم برخی دروسی که در زیرمجموعه «ثقافت اسلامی» در افغانستان تدریس می‌گردد، همان نگاشته‌های چند دهه پیش علمای اخوانی است، همچون درس «خصایص کلی اسلام» که به قلم شیخ یوسف قرضاوی است، گرچه این اثرِ فشرده‌شده بدون آن‌که نامی از قرضاوی برده شود، تدریس می‌گردد. 🔹 اخوان المسلمین، اعم از مصری و غیرمصری، نقش بسیار مهمی در توسعه بوروکراتیک پادشاهی سعودی، به ویژه در زمینه آموزش داشتند. از روزگار ملک فیصل، اخوانی‌ها در تأسیس نهادهای علمی و دانشکده‌ها در عربستان، تنظیم برنامه‌های درسی، تألیف و تدریس کتاب‌های درسی نقش عمده‌ای داشته‌اند، آن هم در زمانه‌ای که سعودی‌ها خود هیچ کس را نداشتند که بتواند این خدمات بزرگ را انجام دهد. 🔹 از همین رو بود که تا همین چند سال پیش حضور نیرو و اندیشه اخوانی در دانشگاه‌های عربستان، به ویژه دانشگاه‌های اسلامی، احساس می‌شد و همین واقعیت بود که بن سلمان را واداشت پس از به قدرت رسیدن، به شدت کمپین اخوان‌زدایی از آموزش عالی را دنبال کند. گرچه پیش از این نیز سیاست سعودی‌گزینی تکمیل شده بود و به ندرت می‌توانستیم استادی غیر سعودی در دانشگاه‌های اسلامی بیابیم، اما ماده درسی «الثقافة الاسلامیة» بی‌آنکه بدیلی داشته باشد، هنوز پابرجا بود و بستر زیست اخوانی‌ها دانسته می‌شد؛ در همین راستا، در فوریه ۲۰۱۸ دکتر احمد العیسی، وزیر آموزش عربستان نامه‌ای فوری برای همه مدیران دانشگاه‌ها ارسال کرده و به ضرورت رسیدگی سریع به بازنگری در محتوای دروس «الثقافة الاسلامیة» به منظور ارتقای فرهنگ اعتدال و هویت اصیل ملی تأکید کرد. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
⭕️ هر روستا، یک مدرسه دینی؛ رویای طالبان برای آینده افغانستان 🔹ایندیپندنت: مولوی نورالله منیر، وزیر معارف (آموزش و پرورش) ، یک ماهی است که برای ارزیابی و نظارت بر اوضاع مدارس دولتی و دینی سفر به استان‌های مختلف را آغاز کرده است. او ضمن بازدید از مدارس رسمی دولتی، به که معمولا در افغانستان به شکل رسمی یا غیررسمی فعالیت می‌کنند، هم سر می‌زند و در تمام سخنرانی‌های او در استان‌ها و شهرستان‌های افغانستان، یک جمله همواره تکرار می‌شود: «تاسیس یک تا ۱۰ مدرسه دینی در هر یک از شهرستان‌های افغانستان.» 🔹مولوی منیر روز یکشنبه، چهارم اردیبهشت، در سفر به استان لوگر و در جریان ملاقات با مسئولان معارف آن استان گفت: «بر اساس طرح ، به‌زودی در هر شهرستان افغانستان، سه تا ۱۰ مدرسه دینی می‌سازیم.» او افزود که جوانان افغانستان با معارف اسلامی آشنایی درست ندارند و تاسیس مدارس دینی به آنان کمک می‌کند تا در این زمینه بهتر آموزش بینند. 🔹مولوی منیر روز ۲۸ فروردین هم به پنجشیر سفر کرده و در سخنرانی‌ خود در مرکز آن استان، گفته بود که تصمیم بر این است که در مرکز پنجشیر، یک دارالعلوم بزرگ و در هر یک از روستاهای آن استان یک حوزه علمیه تاسیس شود. 🔹از سخنان وزیر معارف طالبان چنین برمی‌آید که او ریشه مقاومت علیه طالبان و روحیه ضدطالبانی در پنجشیر و دیگر بخش‌های افغانستان را در کمبود مدارس دینی همسو با طالبان می‌داند. ظاهرا او به این نتیجه رسیده است که تاسیس مدرسه دینی در هر یک از روستاهای پنجشیر و ترویج افکار طالبانی می‌تواند مسیر فکری ساکنان پنجشیر را که به مقاومت علیه طالبان شهره‌‌اند و به این گروه تسلیم نشده‌اند، تغییر دهد. 🔹افغانستان ۳۶۴ شهرستان دارد و در بسیاری از این شهرستان‌ها، بیش از ۱۰ مدرسه دینی رسمی و غیررسمی فعال‌اند. به نظر می‌رسد طرح وزارت معارف طالبان تاسیس مدرسه‌های جدید با سرفصل‌های آموزشی جدید است؛ چون این گروه بسیاری از مدارس دینی را متاثر از برنامه‌های آموزشی دولت پیشین افغانستان می‌داند و قبول ندارد و طالبان که خود نیروهایی برآمده از مدارس دینی‌اند، به‌خوبی بر اهمیت گسترش این مدارس در تقویت افکار طالبانی در سراسر افغانستان واقف‌اند. 🔹در افغانستان، از تعداد مدارس دینی، مساجد و مراکز آموزش دینی آمار مشخصی وجود ندارد. تعداد کمی از این مدارس دینی و مساجد در وزارت ارشاد، حج و اوقاف دولت پیشین افغانستان ثبت شده بودند، اما بر آنچه در آن مراکز یا مساجد به کودکان و نوجوانان تدریس می‌شد، هیچ نظارتی وجود نداشت. همین وضعیت باعث شد تا طالبان با تمرکز بر مدرسه‌های دینی و مساجد، روحیه جنگ‌طلبی و جهادی‌گری را در نوجوانان تقویت کنند و از میان آنان نیرو جذب کنند. 🔹در سال ۲۰۱۳، وزارت معارف دولت پیشین افغانستان بر فعالیت یک هزار و ۳۰۰ مدرسه دینی نظارتی نسبی داشت. در همان زمان، ۱۳ هزار مدرسه دینی در سراسر افغانستان فعالیت داشتند که هیچ یک از نهادهای دولتی بر فعالیت آن‌ها کنترلی نداشتند و مسئولان آن مدارس نیز به دولت افغانستان پاسخگو نبودند. این ارقام را امان‌الله ایمان، سخنگوی وزارت معارف، در مرداد ۱۳۹۲، در مصاحبه با صدای آمریکا گفته بود. 🔹تحصیل در مدرسه‌های دینی افغانستان رایگان است و بسیاری از این مدارس امکاناتی مانند خوابگاه و سه وعده غذا در اختیار طلاب می‌گذارند. حتی برخی از این مدارس کمک‌هزینه اندکی هم به دانش‌آموزان می‌دهند که همگی از جذابیت‌های این مدارس برای جامعه فقیر و به‌شدت مذهبی افغانستان‌ به شمار می‌روند. این مدارس خودمختار فعالیت می‌کنند و به هیچ شخص یا نهادی حساب‌ پس نمی‌دهند. به این ترتیب، بسیاری از خانواده‌ها که توان تامین مخارج فرزندانشان برای تحصیل در مدارس رسمی دولتی را ندارند، ترجیح می‌دهند آن‌ها را به مدارس دینی غیررسمی بفرستند. 🔹ملا عمر، بنیان‌گذار گروه طالبان، موسس یک مدرسه دینی در روستای گیشانو در شهرستان میوند قندهار بود و گروه طالبان از همین مدرسه پا گرفت. او تا سال ۱۹۹۴ که گروه طالبان را تاسیس کرد، در آن مدرسه تدریس می‌کرد و نخستین فرماندهان و جنگجویان طالبان که برای تصرف سراسر افغانستان اسلحه برداشتند، آموزگاران و دانش‌آموزان همین مدرسه بودند. آموزگاران و دانش‌آموزانی که اکنون برای دومین بار قدرت در افغانستان را در اختیار گرفته‌اند. 🔹طالبان با درک این مسئله که قدرت امروزشان حاصل کنترلشان بر مدارس دینی است، اکنون با تمام توان می‌کوشد مدرسه‌های دینی مروج این ذهنیت را در هر روستای افغانستان تاسیس کند. در نزدیک به ۳۰ سال گذشته، بخشی از نوجوانان و جوانان افغانستان که به ادامه تحصیل در مدارس دینی تمایل داشتند، به پاکستان رفتند اما با حاکمیت دوباره طالبان و تاسیس «سه تا ۱۰ مدرسه دینی در هر شهرستان» احتمالا دیگر به مدرسه‌های دینی هم نیازی نیست. @dolatedin
⭕️ 85 درصد مسلمانان در دور دوم انتخابات فرانسه به ماکرون رأی دادند 🔹آخرین نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه فرانسوی La Croix (= صلیب، روزنامه وابسته به کاتولیک‌های فرانسه) نشان داد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور ، 85 درصد از آرای و 55 درصد از آرای های مسیحی را در دور دوم و سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست جمهوری در یک‌شنبه گذشته به دست آورد. 🔹نتایج این نظرسنجی نشان داد که مسلمانان فرانسه در یک رفتار تنبیهی و با رد احزاب در فرانسه به نمایندگی مارین لوپن، با اکثریت قاطع به نفع ماکرون رای دادند. 🔹با این وجود، در مقایسه با انتخابات 2017، میزان مشارکت و همگنی رأی مسلمانان در انتخاب میان ماکرون و لوپن، کاهش یافته است. در 2017، مسلمانان مشارکت 62 درصدی را ثبت کردند (نسبت به مشارکت 58 درصدی در 2022) و 92 درصد از آنها در دور دوم به ماکرون رأی دادند. 🔹گفتنی است مسلمانان در دور اول، با اکثریت قاطع به رهبر حزب «فرانسه نافرمان» از جناح چپ، ژان لوک ملانشون، با 69 درصد رأی دادند. @dolatedin
🔻 سلطان فرقه بهره به همراه سیسی از توسعه مسجد الحسین بازدید کردند
⭕️ سلطان فرقه بهره به همراه سیسی از توسعه مسجد الحسین بازدید کردند 🔹عربی پست: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور دیروز چهارشنبه 27 آوریل از کار توسعه و نوسازی گسترده در قلب قاهره پایتخت مصر که نزدیک به یک ماه به طول انجامید، بازدید کرد. 🔹این نوسازی که تقریباً 150 میلیون پوند هزینه در بر داشت، شامل بازسازی و نوسازی بیشتر قسمت‌های مسجد، از جمله نصب ضریح جدید برای مقبره، و نوسازی صحن بیرونی بود. 🔹سلطان فرقه بُهره، ، همراه با برادران و پسرانش از جمله شاهزاده جوهر عزالدین، شاهزاده جعفر الصادق سیف الدین و همچنین نماینده سلطان در مصر، محمد حسن، رئیس جمهور را در مراسم افتتاحیه همراهی کردند. 🔹رئیس‌جمهور مصر از تلاش‌های سلطان در توسعه مقبره‌های اهل بیت در مصر قدردانی کرد و سلطان نیز به نوبه خود از دعوت سیسی برای شرکت در افتتاحیه کار توسعه مسجد الحسین(ع) تشکر کرد. 🔹سیسی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2014، 5 بار با سلطان فرقه بهره ملاقات کرده است و در سفر مفضل سیف الدین به قاهره در سال 2018 ریاست جمهوری مصر از اهدای کمک سلطان بهره به صندوق "زنده باد مصر" به میزان 10 میلیون پوند (حدود 600 هزار دلار) خبر داد. گفته می‌شود این دومین کمک مالی مفضل سیف الدین به این صندوق است و در سال 2014 نیز مبلغ مشابهی را در اولین دیدار با سیسی اهدا کرده بود. 🔸سلطان بهره کیست؟ 🔹کلمه «بُهره» لفظی هندی است که از کلمه "Vehru" گرفته شده است که در زبان گجراتی هندی به معنای "تجارت" یا "تاجر" است. 🔹در سال 1094 میلادی (487 قمری) که خلیفه المستنصر بالله فاطمی درگذشت، بین دو پسرش، المستعلی و نزار، اختلافی در گرفت. این اختلاف به یک درگیری فرقه‌ای تبدیل شد که نتیجه آن انشعاب دو فرقه و (که بهره‌ها به آن تعلق دارند) شد. اختلاف بین دو فرقه نزاری و مستعلی تا امروز ادامه دارد. 🔹طرفداران المستعلی بر مصر حکومت کردند تا اینکه صلاح الدین ایوبی دولت فاطمی را شکست داد. اما طومار مستعلي‌ها پیچیده نشد، بلكه در بسياري از كشورهاي جهان گسترش يافتند و با كارشان در تجارت كاغذ، مرمر و محصولات غذايي، قدرتي اقتصادي تشكيل دادند. 🔹سرزمین اولین توقفگاه فرقه بهره بود، اما آنها با تجارت خود به سرعت در گسترش یافتند و موفق شدند تعداد زیادی از را به فرقه خود جذب کنند و در این مرحله آنها را "بهره" نامیدند و اینچنین هندوستان مرکز اصلی فرقه آنها شد. 🔹اما بهره علاوه بر هند در یمن، پاکستان، کنیا، تانزانیا، کویت، امارات و منطقه نجران در عربستان سعودی گسترش یافته است و تعداد پیروان این فرقه به حدود دو میلیون نفر می‌رسد. 🔸پایبندی شدید به سنت‌های فرقه 🔹بهره‌ها سعی می‌کنند سبک زندگی خود را همیشه فاطمی نگه دارند. آنها به دلیل تعهد زیاد به فرقه خود و سنت‌های برآمده از آن مشهورند. به لباس مخصوص خود پایبند هستند و عبادتگاه‌های خاصی دارند و از اقامه نماز در بقیه مساجد مسلمانان اجتناب می‌کنند. 🔹مورخان تأیید می‌کنند که بهره‌ها به هیچکس اجازه نمی‌دهند فرقه آنها را بپذیرد مگر اینکه منشأ بهری داشته باشد. بهره‌ها به عصمت امامان خود معتقدند و برای احیای قبور و مساجد مربوط به دوران فاطمیه بی‌وقفه تلاش می‌کنند. 🔹سلطان مفضل سیف الدین پنجاه و سومین داعی مطلق از سلسله داعیان مطلق فاطمیون است. او در 20 اوت 1946 در شهر سورات هند به دنیا آمد و پس از مرگ پدرش محمد برهان الدین در اواسط ژانویه 2014 به عنوان جانشین وی منصوب شد. لقب «داعی» به پیشوای حاکم بر فرقه اختصاص دارد و نماینده دنیوی و نائب دینی امام به حساب می‌آید. 🔸مرمت مسجد 🔹بهره‌ها ارتباط نزدیکی با مصر دارند، زیرا نقش روشنی در مرمت مربوط به دوران فاطمیان، مانند مسجد الحاكم بأمر الله در خیابان المعز لدين الله الفاطمي و مسجد السيدة نفيسة دارند. 🔹آغاز حضور رسمی آنها در مصر در زمان انور سادات بود که به آنها اجازه مالکیت و اقامت در مصر را داد و در مقابل در مرمت برخی از مساجد تاریخی فعالیت کردند. معروف‌ترین آن مسجد الحاكم بأمر الله است که یکی از آثار فاطمیه به شمار می‌رود و بهره‌ها همچون زیارتگاهی پیوسته به آنجا می‌روند و مراسم مذهبی خود را در آن برگزار می‌کنند. @dolatedin
♨️مقتدی صدر خواهان بازسازی مراقد مطهر ائمه بقیع شد 🔺در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان و شب قدر مشترک میان اهل سنت و شیعیان، مقتدی صدر در توییتی خواهان از سعودی‌ خواست تا مراقد مطهر ائمه بقیع را بازسازی کنند. 🔺وی در بخشی از توییت خود آورده، در آستانه شب قدر مشترک هستیم و امیدواریم این شب، شب وحدت و اعتدال باشد به ویژه پس از اقدام برادر السیسی، رئیس جمهور مصر در بازسازی و افتتاح مسجد راس الحسين علیه السلام در مصر که با کمک برادران بهره (اسماعیلی‌های هفت امامی) صورت گرفت. 🔺از این رو امید داریم که برادران ما در پادشاهی سعودی نسبت به ساخت مراقد اهل بیت علیهم السلام در بقیع اقدام کنند.. به خصوص بعد از از آنکه برادر؛ ولیعهد سعودی، سیاست اعتدال را سرلوحه کار قرار داده است. تا اینکه این گام آغازی بر وحدت اسلامی باشد. 🔸مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
سازمان دیانت آکادمی الهیات راه اندازی می‌کند سازمان دیانت ترکیه با تصویب مجلس پس از این حق راه اندازی آکادمی الهیات خواهد داشت. این سازمان هدف از راه اندازی آکادمی الهیات را افزایش سطح علمی روحانیون و ائمه جماعات کشور عنوان کرده است. این آکادمی الهیات به عنوان نهاد دانشگاهی به شمار خواهد آمد و دانشجویان شاغل در آن شهریه دریافت کرده از شرایط رفاهی و خوابگاهی برخوردار خواهند بود. همچنین سازمان دیانت خواستار معافیت دانشجویان این آکادمی از خدمت سربازی است. سازمان دیانت تلاش دارد در این آکادمی سنت علمی حوزوی و تحصیلات نوین آکادمیک را به صورت همزمان در اختیار دانشجویان خود قرار دهد. این اقدام سازمان دیانت با اعتراض احزاب لائیک مواجه شده است. این احزاب اب اشاره به فعالیت 108 دانشکده الهیات در دانشگاه های این کشور و نیز فعالیت 38 دانشکده علوم اسلامی مستقل به اضافه دهها مرکز پژوهشی علوم اسلامی این اقدام سازمان دیانت را اقدامی غیرلازم میدانند. در سالهای اخیر افزایش قابل توجه بودجه سازمان دیانت همواره مورد اعتراض جناح لائیک بوده است. 🔵کانال مطالعات ترکیه و قفقاز اندیشکده مرصاد @turkeycaucasus
⭕️ الازهر برای اولین بار به یک زن پست مهم داد 🔹عکاظ: سایت مصراوی از قول محمد الضوینی معاون نوشت: به زودی یک زن در پست رئیس منطقه الازهر در یکی از استان‌های سفلی منصوب خواهد شد. 🔹الضوینی افزود: این اولین بار است که یک زن متصدی پست رئیس اداره مرکزی منطقه الازهر (یکی از شعبه‌های الازهر شریف) می‌شود و احتمالا به نیابت از شیخ در مراسمات شرکت می‌کند. 🔹وی خاطرنشان کرد: این پست تا پیش از این منحصر به مردان بوده است. 🔹این مقام الازهر مصر با اشاره به اینکه شیخ الازهر حامی انتصاب در پست های ریاستی است البته در صورتی که شرایط اجازه دهد، تصریح کرد: دانشگاه الازهر ۲۴ رئیس زن و ۳۵ معاون رئیس در دانشکده‌های قاهره و دیگر مناطق دارد. 🔹وی همچنین خاطرنشان کرد که خانم نهله الصعیدی به عنوان متصدی رئیس مرکز توسعه آموزش اتباع خارجی الازهر منصوب شده است و الهام شاهین نیز معاون مدیر کل مجمع مطالعات اسلامی امور واعظان زن است. (شفقنا) @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 تلنت شو «عطر الکلام»؛ سعودی‌ها دین و سرگرمی را ترکیب می‌کنند
⭕️ تلنت شو «عطر الکلام»؛ سعودی‌ها دین و سرگرمی را ترکیب می‌کنند 🔹اداره سرگرمی () در رمضان امسال یک مسابقه بین‌المللی تلنت شو مذهبی را برگزار کرد که 12 میلیون ریال سعودی (معادل 3.2 میلیون دلار) مجموع جوایز نفرات برتر آن بود. 🔹مسابقه «عطر الکلام» در دو بخش بهترین تلاوت قرآن و بهترین اذان برگزار شد و به گفته برگزارکنندکان آن 40 هزار شرکت‌کننده از 80 کشور در مرحله ابتدایی آن ثبت‌نام کردند. هیئت داوران 13 نفره این مسابقه نیز بیش از 10 ملیت را نمایندگی می‌کردند. 🔹در پایان يونس مصطفى غربی از مراکش و محسن کارا از ترکیه به ترتیب نفرات نخست بخش تلاوت و اذان شدند و 5 و 2 میلیون ریال جایزه دریافت کردند. از ایران نیز سید جاسم موسوی نفر چهارم بخش تلاوت و برنده 500 هزار ریال شد. 🔹مسابقه «عطر الکلام» با چنین جوایز وسوسه‌برانگیزی، در قالب یک برنامه تلویزیونی جذاب، در جده، با مدیریت شیخ جنجالی، و توسط اداره سرگرمی برگزار شده، اداره‌ای که این سال‌ها نامش با جشنواره‌ها و کنسرت‌ها و برنامه‌های تفریحی هنجارشکن بسیاری همراه شده است. 🔹عادل الکلبانی، امام جماعت سابق مسجد الحرام است که بارها با حضور در فضاهای به شدت ضد دینی اداره سرگرمی جنجال‌ساز شده است؛ از شرکت در مسابقات ورق‌بازی گرفته تا حضور در کلیپ‌های تبلیغاتی «موسم الریاض» با گریم‌هایی عجیب. 🔹کافی است این برنامه نمایشی را با مسابقه بین‌المللی قرآن کریم عربستان (مسابقة الملك عبد العزيز الدولية) مقایسه کرد؛ این مسابقه قدیمی و معتبر قرآن کریم، از سوی وزارت در رواق‌های برگزار می‌شود. این مسابقه برای نفرات نخست تنها 250 هزار ریال سعودی جایزه می‌داد که به تازگی برای دوره پیش رو (دوره 42 در ماه صفر 1444) این پاداش به 350 هزار ریال افزایش خواهد یافت. 🔹مسابقه «عطر الکلام» گرچه برای بار نخست برگزار می‌شد، اما با به کارگیری عناصر نمایشی و احساسی، از کلوزآپ روی چهره‌های بغض‌آلود و تحسین و تشویق‌های داوران تا اهدای جایزه نخست به شرکت‌کننده نابینا، به خوبی توانست در جهان عرب بازتاب داشته باشد؛ چنانکه یونس غربی با بازگشت به مراکش در فرودگاه مورد استقبال مردمی قرار می‌گیرد و از آن سو اردوغان خود با محسن کارا، مؤذن ترک تماس گرفته و کسب مقام نخست را به او تبریک می‌گوید. 🔹چنین می‌نماید که سعودی‌ها با برگزاری این مسابقه از الگویی به‌روزشده برای بازیابی وجهه و مرجعیت دینی خود در جهان اسلام رونمایی کرده‌اند؛ الگویی که با جذابیت‌های مالی و رسانه‌ای سعودی‌ها پشتیبانی می‌شود و می‌تواند 40 هزار قاری و مؤذن را از سراسر جهان برای حضور در این مسابقه ترغیب کند و برگزارکنندگان مسابقه را چنان به وجد آورد که با ادعای برگزاری «بزرگترین مسابقه قرآنی جهان»، به حضور 100 هزار شرکت‌کننده در سال آینده امید داشته باشند. 🔹از این گذشته، سعودی‌ها با برگزاری این مسابقه دینی توسط اداره سرگرمی که در پیشانی سیاست گشایش اقتصادی و فرهنگی بن سلمان قرار دارد، تلاش می‌کنند بسیاری از کسانی را که تا دیروز منتقد جدی هنجارشکنی‌های آنها بودند را پای این برنامه تلویزیونی بنشانند؛ ترکی آل الشیخ، رئیس اداره سرگرمی، که چندی پیش با چهره کارتون «سیمپسون‌ها» مردم را به شرکت در جشن بالماسکه یهودی‌ها دعوت می‌کرد، حال اسپانسر این مسابقه شده است و آن را یکی از زیباترین لحظات زندگی خود می‌خواند و آرزو می‌کند سال آینده یکی از شرکت‌کنندگان باشد! @dolatedin
💢 اتحاد علماء المسلمين از نزدیکی ترکیه و عربستان تمجید می‌کند 🔹آناتولی: علی محی‌الدین ، دبیرکل ، از نزدیکی و قدردانی و تأکید کرد که این نزدیکی «گامی در مسیر درست» است. 🔹دکتر علی محی‌الدین قره‌داغی، دبیرکل اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان در حساب توئیتر خود ضمن استقبال از تفاهم ترکیه و عربستان سعودی نوشت: این اقدام گامی در مسیر درست است. 🔹وی افزود: آیات قرآن مانند «همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید»، «صلح بهتر است» و «با يكديگر نزاع نكنيد» امت اسلامی را حفظ می‌کند و تجارب، حقیقت آن را ثابت کرده است. @dolatedin
⭕ رهبر طالبان در حضوری نادر در مراسم نماز عید فطر قندهار شرکت کرد 🔹يورو نیوز: هبت‌الله ، رهبر روز یکشنبه یک مه (۱۱ اردیبهشت) برای دومین بار در شش سال گذشته در انظار عمومی ظاهر شد و در یک سخنرانی مدعی شد که پیروزی طالبان در ماه اوت گذشته این کشور را قادر کرد تا «آزادی و امنیت را بازیابد.» 🔹اعضای طالبان حضور هبت‌الله آخندزاده را در این مراسم اعلام کردند با این حال برخی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی با دیده تردید به این موضوع نگاه کردند. 🔹به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمازگزاران در مسجد عیدگاه در جنوب شهر قندهار (کندهار) که یکی از پایگاه‌های طالبان محسوب می‌شود مشغول خواندن نماز بودند که مردی در صف‌های ابتدایی نماز ایستاد و هبت‌الله آخند‌زاده معرفی شد. 🔹طبق پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، رهبر طالبان بعد از نماز بدون آنکه به سمت جمعیت برگردد شروع به صحبت کرد. 🔹وی خطاب به جمعیت گفت: «پیروزی، آزادی و امنیت را به شما تبریک می‌گویم. امنیت و نظامی اسلامی را به شما تبریک می‌گویم.» 🔹در این مراسم دو ساعته، دو بالگرد به‌طور مداوم بر فراز مسجد پرواز می‌کردند. 🔹آخندزاده از زمانی که در سال ۲۰۱۶ رهبر طالبان شده است تنها دو بار در انظار عمومی ظاهر شده است. او ماه اکتبر گذشته در مسجدی در قندهار حضور یافت و امروز نیز بار دومی بود که شهروندان افغانستان او را در ملا عام می‌دیدند. 🔹رهبر طالبان اغلب پیام‌های خود را که بیشتر به مناسب اعیاد اسلامی است به‌صورت صوتی منتشر می‌کند و گفته می‌شود که او بیشتر وقت خود را در قندهار می‌گذراند. ✍️ مقام‌های امارت اسلامی طالبان شنبه‌شب، ۱۰ اردیبهشت‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کردند به‌دلیل این‌که هلال ماه در افق افغانستان دیده شده‌، روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت عید فطر است. 🔸این نخستین بار است که طالبان پیش از سعودی عید فطر را اعلام کردند. 🔸دولت‌های پیشین در افغانستان درخصوص عید فطر از عربستان سعودی پیروی می‌کردند. @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
♨️مقتدی صدر خواهان بازسازی مراقد مطهر ائمه بقیع شد 🔺در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان و شب قدر مشتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ برداشتن موانع آهنی مقابل قبر مطهر حضرت ام البنین سلام الله علیها در بقیع 🔹برخی فعالان شیعه و کاربران فضای مجازی در سعودی با انتشار ویدئویی، از برداشتن موانع آهنی مقابل قبر مطهر حضرت ام البنین سلام الله علیها، همسر مولای متقیان حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام، در در مدینه منوره خبر دادند. 🔹در پی انتشار این ویدئوها، موجی از شادی، میان کاربران در عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی، منتشر شد و کاربران با پست‌ها و کامنت‌های خود، از ادامه این روند، تا ساخته شدن حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام، ابراز امیدواری کردند. 🔹گفتنی است، بسیاری از کاربران عراقی طرفدار جریان صدر، برداشتن این موانع آهنی را در اجابت خواسته هفته گذشته برشمردند. “سید مقتدی صدر” رهبر جریان صدر با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود، ابراز امیدواری کرده بود که حکومت سعودی در راستای بازسازی و ساخت حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام گام بردارد. @dolatedin
‌ ⭕ طالبان مساجد شیعیان را از برگزاری نماز عید منع کرد 🔹مسعود حسینی، عکاس و خبرنگار افغانستانی، در صفحه توییتر خود نوشت: 🔸«نیروهای طالبان ده‌ها مسجد را از برگزاری نماز در روز سه‌شنبه منع کردند. برخی از پیروان شیعه نیز گزارش دادند که قبل از اعلام عید، شیعیان مجبور به افطار شدند. فعالان شیعه این نقض حقوق مذهبی را در کابل و هرات گزارش کرده‌اند.» @dolatedin
⭕️ منابع عبری از احتمال لغو سفر پاپ به اراضی اشغالی خبر دادند 🔹عربی21: روزنامه عبری زبان " الیوم" که رهبر مسیحیان جهان سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود به اراضی اشغالی که قرار بود ماه ژوئن در جریان تور خاورمیانه وی صورت بگیرد را لغو کرد. 🔹با اینکه به صورت رسمی خبر سفر فرانسیس به اراضی اشغالی را اعلام نکرده بود اما منابع مطلع اعلام کردند که وی قرار بود پس از سفر به لبنان و اردن، در ۱۵ ژوئن وارد اراضی اشغالی(تل‌آویو) گردد. 🔹طبق اعلام این منابع، قرار بود پاپ برای دیدار با رئیس کلیسای در قدس جهت متقاعد کردن وی برای تاثیر بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه جهت توقف جنگ در به آنجا سفر کند. 🔹اما ماه گذشته، پاپ فرانسیس هرگونه گمانه زنی مبنی بر دیدار با اسقف روسیه در قدس، که از حمله نظامی مسکو به اوکراین حمایت کرده بود را رد کرد. 🔹از طرف دیگر یک منبع مطلع سیاسی در مصاحبه با روزنامه "اسرائیل الیوم" اعلام کرد که عملیات‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی به ویژه عملیات "العاد" بر تصمیم لغو سفر پاپ به قدس اشغالی تأثیر گذاشته است. (ایسنا) @dolatedin