۱۱- اندیشه های اقتصادی.mp3
33.11M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه یازدهم - یکشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
🗂 ارائه سرفصل مباحث مربوط به نظرات اقتصادی #شهید_بهشتی:
🔺مرور تفاوت مکتب اقتصاد و علم اقتصاد
🔺مزیت اندیشه شهید بهشتی نسبت به سایر متفکرین به جهت امتداد تا عینیت
🔺نظر شهید پیرامون انواع سرمایه(سرمایه تولید، سرمایهای که تبدیل به مستقلات شده، سرمایه در گردش)
🔺جایگاه کار در بحث مالکیت
🔺جایگاه کار در نظریه ارزش
🔺بررسی نظریه ارزش شهید بهشتی(روش قیمتگذاری)
🔺مشروح مذاکرات قانون اساسی
🔺معرفی کتاب
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
☑️ @doros_ghanbarian
۱۲- اندیشه های اقتصادی.mp3
31.29M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه دوازدهم- یکشنبه 15/07/1403
🗂 ادامه نظریه اقتصادی #شهید_بهشتی:
🔸مالکیت: اختصاص اجتماعی و قراردادی یک موضوع(یعنی اعتبار) به یک فرد یا گروه یا جامعه که بیانگر حقانیت بالقوه او در آن موضوع است.
🔺 دعوا در حد و حدود مالکیت است. حد و حدود مالکیت و متعلق آن، بسته به عقلهای مختلف، تفاوت میکند. در مسئله نکاح. اصل نکاح عقلایی است اما اینکه نکاح اینطور باشد یا آن طور، به اعتبارات مختلف است. پس اگر یک چیز اصلش عقلایی بود، به معنی اینکه با تمام کم و کیفش عقلایی باشد نیست.
🔺 قطع رابطه الهیات و خیلی خلطها مربوط به همینجا است.
🔸مال، چیزی است که دارای ارزش مصرفی باشد. ارزش مصرفی: بدرد بخور باشد. هرچیز بدرد بخوری؟ نه. چیزی که به درد بخور باشد و وفور نداشته باشد شبیه هوا. به هوا مال نمی گویند.
🔸چه چیزهایی منشأ مالکیت میشود؟ 1. کار 2. حیازت
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
☑️ @doros_ghanbarian
مبانی فقهی-حکمی قانون اساسی.mp3
26.35M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
سال دوم - جلسه اول / ۴ مهر ۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
مرکز تخصصی حوزه علمیه مشکوة (علی ابن موسی الرضا علیه السلام)
🔘 بررسی اصل ۲۷
▪️ تدوین اکثر اصول قانون اساسی ما بین دو محذور:
خوف از وقوع در مشروطه و خوف از وقوع در استبداد
▪️بررسی خواستگاه ثبوتی و اثباتی اصل
▪️بررسی اقوال دو طیف اصلی در میان خبرگان:
معتقدین به اصالت آزادی و معتقدین به اصالت محدودیت در نسبت با برگزاری راهپیمایی و تجمعات سیاسی
☑️ گزارشی از مباحثات دو جلسه اول خبرگان که به این اصل پرداخته اند
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
جلسه دوم مبانی فقهی حکمی قانون اساسی.mp3
18.93M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
سال دوم - جلسه دوم / ۱۸ مهر ۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
مرکز تخصصی حوزه علمیه مشکوة (علی ابن موسی الرضا علیه السلام)
🔘 جلسه دوم بررسی اصل ۲۷
▪️ صورت بندی مبانی مرتبط با اصل
بحث در دو ساحت: حکم تجمعات علیه دین + حکم تجمعات علیه سیاستها و آدم ها
▪️بیان مبنای الهیاتی مرحوم شاه آبادی ره مرتبط با اصل ۲۷
تفاوت حضور و محضر رب / عالم محضر خداست / انسان موحد، مکلف به حفظ محضر است / اعتراض یعنی تنظیم محاضر رب
▪️بیان مبنای قرآنی بر اساس تفسیر تسنیم مرتبط با اصل ۲۷
بررسی دلالت های آیه شریفه ۱۴۸ سوره مبارکه نساء
▪️بیان مبنای فقهی شیخ انصاری ره مرتبط با اصل ۲۷
بررسی فقهی مرحوم شیخ ره ذیل آیه ۱۴۸ سوره نساء در بحث مستثنیات غیبت
▪️بیان اشکال (گسترش اعتراضات در فرض وجود ولی فقیه، موجب هرج و مرج)
ذکر پاسخ امام ره / بررسی مبنایی موارد نقض حکم اولی با حکم ثانوی + بیانی از شهید بهشتی در دگم بودن اعتراض بر حاکمان در اسلام
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
جلسه سوم - مبانی قانون اساسی.mp3
25.54M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
سال دوم - جلسه سوم / ۲۵ مهر ۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
مرکز تخصصی حوزه علمیه مشکوة (علی ابن موسی الرضا علیه السلام)
🔘 جلسه سوم (پایانی) بررسی اصل ۲۷
▪️ بیان مبنای الهیاتی (عرفانی) حضرت امام ره مرتبط با اصل ۲۷
تخطئه، موهبتی الهی / «الحکم العدل» چگونه سامان بخش سایر اسماء است؟ / اعتراض چه نقشی در استقامت بر صراط مستقیم دارد؟
▪️بیان مبنای فقهی شیخ انصاری ره مرتبط با اصل ۲۷
آیا دفع منکر هم به مانند رفع آن واجب است؟
▪️بیان مبنای فقهی امام ره مرتبط با اصل ۲۷
امربه معروف و نهی از منکر واجبی عقلی یا شرعی؟ / آیا رفع منکر قابل تصور است یا تمامی نهی ها دفع منکر است؟
☑️ مروری بر مفاد اصل ۲۸
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
22 مهر استاد قنبریان (1).mp3
27.83M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه سیزدهم - یکشنبه 22/07/1403
🗂 ادامه نظریه اقتصادی شهید بهشتی:
🔸بررسی منشأ دوم ایجاد مالکیت: حیازت
حیازت: ارزشهای مصرفی موجود در طبیعت(آماده و موجود). طبیعت خودش ارزش مصرفی را تولید میکند شبیه چوب و هیزم، معادن. حیازت نوعی جمعآوری کردن هست.
🔺 آیا حیازت ما را مالک میکند یا ما از قبل مالک هستیم، حیازت فقط سهم ما را مشخص میکند؟ شبیه ملک مشاعی که افراز در آن صورت میگیرد. یعنی همه انسانها در ماهی دریا سهم دارند، ماهیگیر صرفا سهم خود را استیفا میکند.
🔺 ثمره: اگر گفتیم حیازت مملک هست، ماهیگیر کل ماهیهای دریا رو هم صید کرد مالک است اما در صورت دوم اینطور نیست. کسی نمیتواند کل درختان جنگل را برای خود قطع کند.
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
☑️ @doros_ghanbarian
قسمت اول-جلسه حاج آقای قنبریان.mp3
8.63M
چالش های نظری و مسائل افکار عمومی-جلسه اول-بخش اول
حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
ارائه و بحث با هسته افکار عمومی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)/ مهر۱۴۰۳
چالش های جلسه اول:
⁉️1. در مردم سالاری دینی مردم چه کسانی هستند؟ اکثریت یا اقلیت پای کار یا معنای دیگری؟
⁉️2.آیا نظر مردم کشف از واقع میکند؟
⁉️3.تشخیص مصلحت زندگی مردم تا چه اندازه و در چه حیطه هایی با چه کسی است؟حاکم یا مردم؟
⁉️4. توجه حکومت به نظرات مردم چه قیودی دارد؟
#مردم_سالاری
#مردم_شناسی
☑️ @doros_ghanbarian
قسمت دوم-جلسه حاج آقای قنبریان.mp3
59.95M
چالش های نظری و مسائل افکار عمومی-جلسه اول بخش دوم
حجتالاسلام والمسلمین قنبریان
ارائه و بحث با هسته افکار عمومی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)/ مهر۱۴۰۳
چالش های جلسه اول:
⁉️1. در مردم سالاری دینی مردم چه کسانی هستند؟ اکثریت یا اقلیت پای کار یا معنای دیگری؟
⁉️2.آیا نظر مردم کشف از واقع میکند؟
⁉️3.تشخیص مصلحت زندگی مردم تا چه اندازه و در چه حیطه هایی با چه کسی است؟حاکم یا مردم؟
⁉️4. توجه حکومت به نظرات مردم چه قیودی دارد؟
#مردم_سالاری
#مردم_شناسی
☑️ @doros_ghanbarian
دانشگاه امام صادق علیه السلام - مرکز رشد - هسته افکار عمومی و تغییرات اجتماعی.mp3
39.58M
چالش های نظری و مسائل افکار عمومی-جلسه دوم
حجتالاسلام والمسلمین قنبریان
ارائه و بحث با هسته افکار عمومی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)/ مهر۱۴۰۳
چالش های جلسه دوم:
⁉️5.هنگام تعارض نظر و خواست مردم با احکام الهی وظیفه حاکم اسلامی چیست؟
⁉️6.اگر تفسیر مردم از یک حکم دینی با تفسیر حاکم متعارض بود وظیفه چیست؟
⁉️7.هدف و غایت دین از اتکا به نظر مردم چیست؟
⁉️8.حدود و ثغور آزادی های سیاسی اجتماعی مردم تا کجاست؟
⁉️9.پذیرش تکثر اجتماعی به چه معنا و چه حدودی دارد ؟
⁉️10.آیا رسانه و تریبون های رسمی باید سلیقه ها و عقائد گروه های متکثر را پوشش دهد؟
⁉️11.باید ها و نباید های روشی برای همراه کردن مردم با سیاست های گوناگون کدام است؟
⁉️12. روش شناسی دینی فهم نظرات و یا تمایلات قلبی مردم برای تصویب یا تغییر قوانین وسیاست گذاری ها چیست ؟
#مردم_سالاری
#مردم_شناسی
☑️ @doros_ghanbarian
جلسه چهارم مبانی فقهی حکمی قانون اساسی.mp3
29.66M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
سال دوم - جلسه چهارم / 2 آبان ۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
مرکز تخصصی حوزه علمیه مشکوة (علی ابن موسی الرضا علیه السلام)
🔘 جلسه اول بررسی اصل 28
▪️ صورت بندی اصل و بیان قیود و مطالب مهم در متن قانون و مشروح مذاکرات
اصل مشتمل بر: بیان حقوق انسان ها و تکلیف دولت / مطالب مهم: عدم مخالفت مشاغل با اسلام و مصالح عمومی - عدم تجاوز به حقوق دیگران - حق و تکلیف بودن کار - لحاظ نیاز جامعه از سوی دولت - تفاوت میان شرایط مساوی و مناسب - حق افراد و انحصار
▪️بیان مبنای اصالت فرد و جامعه مرتبط با اصل 28
مبنای مورد قبول در این بحث از سوی اندیشمندان انقلاب اسلامی: اصالت فرد و جامعه توأمان
▪️بیان مبنای ضرورت فراهم آوردن شرایط عادلانه برای تحقق تمایلات انسان ها مرتبط با اصل 28
استناد به آیه 32 سوره مبارکه زخرف / رجوع شود به مباحث شرح نهج البلاغه استاد ذیل جلسات طبقات اجتماعی
▪️اشاره ای کوتاه به نسبت قاعده لاضرر با این اصل
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
استاد قنبریان ۲۹ مهر.mp3
21.8M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه چهاردهم - یکشنبه 29/07/1403
🗂 ادامه مباحث جلسه سیزدهم، مربوط به نظریه اقتصادی شهید بهشتی.
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
☑️ @doros_ghanbarian
ترابط الهیات و نظام ارزش با فقه و حقوق.mp3
41.04M
🔸 حجتالاسلام والمسلمین استاد قنبریان
🔸 موضوع: ترابط الهیات و نظام ارزش با فقه و حقوق
🔸 دوشنبه، 28 آبان
🔸 مدرسه فقهی امام رضا (علیه السلام)
🔸 مقدمه
• ساحات سه گانه( یا دوگانه) اسلام و علوم آن
• ارتباط و پیوستگی این سه با هم؛ مهمترین مشاهده امام و علامه
• لحاظ این پیوستگی در مقام کشف و استنباط( سخن شهید بهشتی)
🔸 اثر الهیات برفقه
• بر روش و مکاتب فقهی
• بر مساله های فقه /۳ مثال:
1️⃣ قاعده لاضرر در تقریر امام خمینی
2️⃣ تفاوت رای ذیل اصل ۲۷ قانون اساسی
3️⃣ حرمت یا حلیت سود سرمایه در گردش
🔸 اثر فقه بر الهیات
• اشاره به روش شهید صدر
✔️ نتایج:
1️⃣ ترابط نه تداخل / ترتیب علوم: کلام، مبانی کلامی اجتهاد، اصول، فقه
2️⃣ مساله یابی دقیق تر
مشکل روایت واقعیت و اثر علوم انسانی
3️⃣ باز شدن راه علوم انسانی اسلامی
☑️ @doros_ghanbarian