هدایت شده از پرویزن
مقالهِ_'سه_گفتار_به_لهجه_شیرازی_قرن_نهم'،_محمدامین_ادیب_طوسی.pdf
657.5K
به مناسبت 15 اردیبهشت روز شیراز
سه گفتار به لهجهی شیرازی قرن نهم
ادیب طوسی
نشریهی دانشکدهی ادبیات تبریز
@mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
شعری شیرازی پژمان فیروزبخش.pdf
1.24M
به بهانۀ روز شیراز
گویش قدیمی شیراز به همراه بررسی غزلی از شمس پُس ناصر
پژمان فیروزبخش
مجلهی ایرانشناسی
@mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"از دمِ انسانی تا دمِ عرفانی"
هنگام سپیدهدم خروس سحری
دانی که چرا همیکند نوحهگری
یعنی که نمودند در آیینهی صبح
کز عمر شبی گذشت و تو بیخبری
"روزبهان بقلی فسایی شیرازی"
رباعی مشهور بالا را اغلب به نام خیام میشناسند؛ هرچند در منسوبات ابوسعید هم ثبت شده و در حقیقت، بیش از همه میتوان آن را سرودهی عارف مشهور فارس روزبهان (ف ۶۰۶) دانست. موید صحت این انتساب، نخست جنگها و بیاضهای موجود از سدهی هشتم و اوایل نهم چون: بیاض تاجالدین احمد وزیر و جنگ اسکندری مورخ ۸۱۴ و ...، است که در فارس کتابت شده و شاعر را روزبهان دانستهاند و از دیگر سو، نخستین انتسابهای این رباعی به خیام زادهی قلم کاتبان و نویسندگان پس از میانهی سدهی نهم است. (بنگرید به یادداشتهای علی میرافضلی دربارهی خیام و این رباعی)
آنچه شاید بیش از همه، سبب انتساب این رباعی به خیامشده، درونمایهی غنیمتدانستن دم و عمر و حیات است؛ ویژگیای که سبب انتساب بسیاری دیگر از رباعیات مشابه به خیام شده است. غنیمتدانستن دم در فرهنگ بشری، مسالهای دیربنیاد است و با مرگ ارتباطی تنگاتنگ دارد و ریشهی مدوّن فلسفی آن را در اندیشههای اپیکوروس میتوان دید و در نصوص و آثار عهد اسلامی نیز، بهفراوانی نشانههایی از آن دیده میشود؛ چنانکه در این سخن منظوم به امیرمومنان(ع) نسبت داده شده است:
مافات مضی و ما سیاتیک فاین
قم فاغتنم الفرصه بین العدمین
اما آنچه در فرهنگ اسلامی و ادبیات فارسی، اهمیت دارد تفاوت نگاه به دمغنیمتدانی است؛ چنانکه در ادب عرفانی، دم و وقت و تکتک لحظات حیات، پنجرهای در مسیر سلوک و یافتنِ انوار حقیقت است:
صوفی ابنالوقت باشد ای رفیق
نیست فردا گفتن از شرط طریق
و آنگاه که سعدی از "دم غنیمتدانستن" سخن میگوید، شاید به این مساله توجه دارد:
به غنیمت شمر ای دوست دم عیسی صبح
تا دل مرده مگر زنده شود کاین دم از اوست
دم، چه زمان و چه نفَس و جان باشد، از این منظر کاربردی عمدتا عرفانی دارد؛ حال آنکه در نوع نگاه خیامی، در "دم غنیمتدانی" امکان حیات، اهمیت دارد:
این قافلهی عمر عجب میگذرد
دریاب دمی که با طرب میگذرد
و سعدی نیست، آنگاه که از نفَس سخن میگوید به این معنی به "دم" نگریسته است:
خبرداری ای استخوانی نفس
که جان تو مرغی است نامش نفس
دم؛ فرصت است: فرصتی برای کشف عرفانی یا زیست جسمانی یا طربِ زندگانی یا امتحان آسمانی؛ هرچند در مقام لفظ در اشعار به صورتی مشابه جلوهگر شده است.
به نظر میرسد؛ با وجود نزدیکشدن فاصلهی دم عرفانی و دم انسانی، در ادبیات قرن ششم؛ همچنان تلقی روزبهان از دم، بُعد عرفانی آن بودهاست؛ نکتهای که با نوحهگری خروس سحری و آیینگی صبح نیز تناسب دارد. اما باید این مساله را هم در نظر گرفت که نوع عرفان جمالشناسی روزبهان با سازگار شدن دمهای عرفانی و انسانی سازگاری دارد و ادامهی این سنت را در شعر سعدی و کمالش را در غزل حافظ میبینیم؛ تا آنجاکه نمیتوان بهوضوح تصریح کرد که در بیت زیر از حافظ، منظور کدامیک از دمهای انسانی یا عرفانی است:
عمر را غنیمت دان، آنقدر که بتوانی
حاصل حیات ای جان، این دم است تا دانی
در حقیقت، نوع تفسیر انسانی کاتبان خیامنویس از گذران عمر، در رباعی ذکر شده، سبب شده آن را به دیوان خیام راه دهند؛ حال آنکه کاتبان آشنا به مرام و نگاه روزبهان و محیط حیات او، بهدرستی این شعر را به نام او ثبت کردهاند.
#خیام
#روزبهان
#دم_غنیمت_دانی
@mmparvizan
https://www.cgie.org.ir/fa/article/223566/%D8%A7%D8%A8%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87%D8%8C-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86
اِبْنِ عَبْدِربِّه، شهابالدین ابوعمر احمدبن محمد (۱۰ رمضان ۲۴۶-۱۸ جمادی الاول ۳۲۸ق / ۲۸ نوامبر ۸۶۰-۲ مارس ۹۴۰)، شاعر و ادیب بزرگ اندلسی.
#ابن_عبد_ربه
#متون_نظم_و_نثر_اندلس
#دائرة_المعارف_بزرگ_اسلامی
🌿💐
🧾 برنامه برای 11 ساعت درس خواندن :
- 7 تا 8: بیداری، صبحانه خوب و ورزش سبک
- 8 تا 9:30: مطالعه سخت ترین درس اختصاصی
- 9:45 تا 11: مطالعه یک درس عمومی مهارتی
- 11:15 تا 13:15: مطالعه درس اختصاصی پرحجم
- 13:15 تا 15: ناهار، چرت کوتاه و استراحت
- 15 تا 16:45: مطالعه درس اختصاصی مورد علاقه
- 16:45 تا 18: مطالعه یک درس عمومی حفظی
- 18:30 تا 20: مطالعه یک درس اختصاصی
- 20:15 تا 21:30: مطالعه یک درس عمومی
- 21:30 تا 22:15: شام و استراحت
- 22:15 تا 23: مرور درس ها
- 23 تا 24: فیلم دیدن و خواب
#کنکور
#برنامه_ریزی_درسی
@dr_ehsan1980
هدایت شده از 📚صَدَرَ حديثًا / تازه های نشر📚
✅ فوز رواية "تغريبة القافر" للروائي العُماني زهران القاسمي بجائزة البوكر العربية للعام ٢٠٢٣
🆔https://eitaa.com/arabickotobjadid
معاونت پژوهشی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد و انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق علیهالسلام با همکاری انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
📝 *اصول و ضوابط مصحف نگاری
(به همراه معرفی ظرفیتهای پژوهشی و همکاری با مرکز طبع و نشر قرآن کریم)*
🔻 *سخنران:*
*دکتر مرتضی توکلی
قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم*
🕙 زمان و مکان:
پنجشنبه ۴ خرداد ماه ساعت ۱۰تا۱۲
دانشگاه امام صادق علیهالسلام سالن شهید مطهری
پخش مجازی:
https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
🔸🔸🔸
@dr_ehsan1980
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لئونارد لویزون زادهٔ ۱۹۵۳ در ایالات متحده آمریکا - درگذشتهٔ ۶ اوت ۲۰۱۸ اسلامشناس، مولویشناس و پژوهشگر ادبیات فارسی بود. او عضو بنیاد میراث ایران در بخش ادبیات کلاسیک فارسی و تصوف در دپارتمان مطالعات اسلامی و عربی دانشگاه اکستر انگلستان و سردبیر مجلهٔ مولانا ریویو بود.
در 20 سالگی بهعنوان آموزگار زبان انگلیسی به ایران سفر کرد و به دلیل علاقه به ادب و فرهنگ ایرانی و اسلامی در دانشگاه شیراز، زبان و ادبیات فارسی، دین و تاریخ اسلام و جامعه شناسی آموخت و موفق به دریافت مدرک کارشناسی روابط بین الملل شد.
نخستین شعر مولانا که او را شیفته کرد، این بود:
هر نفس آواز عشق میرسد از چپ و راست
ما به فلک میرویم عزم تماشا که راست
پس از اقامت در انگلستان، او هم همسرش «جین» یک ساختمان کلیسای قدیمی و متروکه را در حومه آکسفورد خریداری کرده و آن را به یک خانه زیبای ایرانی و مدرن تبدیل کردند.
او در تاریخ 6 آگوست 2018 برابر با 15 مرداد 1397 هجری خورشیدی، دار فانی را وداع کرد.
لئونارد لویزن برنده پانزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش مطالعات ایرانی برای کتاب «عطار و سنت (آداب) تصوف ایرانی» است.
@dr_ehsan1980
🇮🇷📋
سایت ناسار
https://www.naasar.ir/
ضروری برای دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای #زبان_و_ادبیات_عربی و #مترجمی_زبان_عربی
@dr_ehsan1980
هدایت شده از نقد کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاقبت کتابفروشی ها از نظر محمود دولت آبادی
فکر می کنید کتابفروشی ها کارشون به کجا میکشه؟
به همون جایی که نویسنده ها میکشه...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دختران مظلوم ژاپنی 😭
#مدارس_ژاپن
#زن_زندگی_آزادی
بچهها ژاپن کنسله.. همینجا میمونیم 😄
@dr_ehsan1980
🔰 انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت #ارتحال_امام_خمینی (ره) برگزار می کند :
🔷 سیمای حضرت امام خمینی(ره) در آیینه #شعر_معاصر_عربی
👤 سخنران : جناب آقای دکتر داوود زرین پور
📌 مدرس و سرپرست دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی واحد زاهدان
📅 تاریخ: 14 خرداد
⏰ ساعت : 16
◼️ نشست به صورت مجازی ؛ در بستر اسکای روم انجمن علمی زبان و ادبیات عربی
🔻 پیوند ورود به نشست 👇
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/arabic
🔺نشست برای عموم #آزاد و بلامانع است.
✅ معاونت فرهنگی و دانشجویی/ انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
واژه «منسأة» در #قرآن
{ فَلَمَّا قَضَینَا عَلَیهِ ٱلمَوتَ مَا دَلَّهُم عَلَىٰ مَوتِهِۦۤ إِلَّا دَاۤبَّةُ ٱلأَرضِ تَأكُلُ مِنسَأَتَهُۥۖ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ ٱلجِنُّ أَن لَّو كَانُوا۟ یَعلَمُونَ ٱلغَیبَ مَا لَبِثُوا۟ فِی ٱلعَذَابِ ٱلمُهِینِ }
[سوره سبأ: ۱۴]
۱- تقویم یهودیان بر پایهی گردش ماه محاسبه میشده است و تا سال ۴۲۵م. (نزدیک ۲۰۰ سال پیش از پیدایش اسلام) شورایی به نام سنهدرین، هر سه سال، یک ماه «سپسداشت- کبیسه» در میان ۱۲ ماه میگذاشته است تا تقویم با فصلهای سال همآهنگ شود؛ چون مهمترین کارکرد تقویم در جهان پیشاصنعتی، کشاورزی بوده و تقویمی که با فصلهای سال همآهنگ نباشد به درد خاصی نمیخورد.
۲- درست در همان سالهای انحلال شورای سنهدرین، قصی بن کلاب، جد چهارم پیامبر(ص) در مکه شورای دارالندوة را راهاندازی میکند که یکی از وظایف آن، اعلام ماه کبیسه و همچنین اعلام حرام بودن یا حرام نبودن این ماه، در سال مذکور، بوده است. این روند تا نزدیک ۳۰۰ سال یعنی تا آغاز دوران عباسیان همچنان ادامه داشته است؛ اما در زمان نامشخصی در بازهی صد سالهی میان فتح بیت المقدس از سوی مسلمانان تا زمان نگارش نخستین نوشتههای پس از قرآن (مانند سیرهی ابن هشام) سازوکار اعلام ماه کبیسه تغییر میکند و گردش تقویم قمری در فصلهای سال به شیوهای که امروز میشناسیم آغاز میشود.
آنچه در بندهای بالا آمد شاید برای شما تکراری بود و کاملترش اینجا آمده است. اما بخش اصلی این یادداشت، پس از این آغاز میشود:
۳- نام رئیس سنهدرین، که کبیسهگذاری یکی از وظایف اصلیاش بوده، نسیء נשיא بوده است و معنای واژگانی آن در عبری شاهزاده است. این واژه چهار بار در تورات برای فرمانروای (بیشتر اینجهانی و کمتر معنوی) یهودیه به کار رفته. مدخل نسیء در دانشنامهی یهودیت (۱۹۰۶) را میتوانید اینجا ببینید:
https://jewishencyclopedia.com/articles/11330-nasi
۴- چنانکه میدانیم نام ماه کبیسهای که در آغاز، سنهدرین و سپس قصی بن کلاب اعلام میکردند، در عربی نسیء است و یکبارینه[۱] در آیهی ۹:۳۷ قرآن آمده.
۵- اما گمانهای که این یادداشت برای آن نوشته شده دربارهی یک واژهی یکبارینهی دیگر است. شاید واژهی «منسأة» که در آیهی ۳۴:۱۴ برای عصای سلیمان به کار رفته برساخته از این منظومهی معنایی باشد. یعنی اسم آلت (بر وزن مِفعَلَة) عربی از ریشهی عبری نسیء. اگر این گمان درست باشد، معنای واژگانی منسأة دقیقا عصای پادشاهی خواهد بود.
#قرآن #semantics #ریشه #نسيء #ترجمه #زبان_عبری #سؤال
[1] Hapax Legomena
در تمام دنیا، کمترین بهرهی حکومتها و دانشگاهها این است که با الزام #دانشجویان_خارجی به یادگیری زبان کشور مقصد، برای خود، #سفیران_فرهنگی در کشورهای مبدأ تربیت کنند.
متأسفانه چند سالی است که #دانشگاه_ادیان_و_مذاهب_قم، به هدف جذب #دانشجویان_عراقی و دریافت دلار آنها، این تسهیل نابخردانه را برای اولین بار در #ایران و در #دنیا ابداع کرده است که اساتید و کارمندان عرب زبان استخدام میکند...
دانشجو حداقل ۲_۳ سال در ایران است، اما چیزی از زبان فارسی نمیآموزد.
تمام کلاسها و پژوهشها در تمامی رشتهها برای دانشجویان عربزبان، به زبان عربی انجام میشود.
حتی در فضای این دانشگاه، آنقدر تعداد دانشجویان عراقی زیاد است، که هیچ نیازی به زبان فارسی برایشان پیدا نمیشود.
@dr_ehsan1980
دعوة إلی
استکتاب المقالات الأکادیمیة
تسر هیئة تحریر مجلة «الدراسات البینیة في القرآن و الحدیث» العلمية المحکمة الصادرة عن مرکز تعلیم اللغات بجامعة الإمام الصادق (علیه السلام) / طهران/ الجمهورية الإسلامیة الإیرانیة بأن تستقبل المقالات العلمیة الأکادیمیة لأساتذة وطلبة الجامعات والباحثین في مجال: الدراسات البینیة في العلوم الإنسانیة والقرآن والحدیث
باللغتین العربیة أو الإنجلیزیة فقط
تهدف المجلة إلی:
1. تطبیق خطوات هادفة لرفع مستوی الدراسات البینیة و تحسينها
2. توفير المساهمة الدولية لتقديم الدراسات البينية في القرآن الكريم و الحديث الشريف
3. توفير منصة لنشر البحوث في العلوم الإنسانية والإسلامية وخاصة القرآن الكريم والأحاديث
محاور النشر المتخصصة:
1. دراسات اللغة والآداب والثقافة والإعلام في القرآن والحديث
2. دراسات علم الإدارة في القرآن والحديث
3. دراسات العلوم الاقتصادية في القرآن والحديث
4. دراسات العلوم التربوية وعلم النفس في القرآن والحديث
5. دراسات العلوم السياسية في القرآن والحديث
6. دراسات علم القانون في القرآن والحديث
7. دراسات بینیة في مجالات أخرى من العلوم الإنسانية معنیة بالقرآن والحديث
عنوان المجلة بالانجلیزیة:
Interdisciplinary Studies of Quran & Hadith
الموقع الإلکتروني لرفع الطلبات والمقالات:
https://isqh.isu.ac.ir
البرید الالکتروني: isqh@isu.ac.ir
مکتب المجلة: مرکز تعلیم اللغات بجامعة الإمام الصادق علیه السلام، جسر مدیریت، طریق الشهید تشمران السریع، طهران، إیران.
الهاتف: 6-88094002 (9821+)
@dr_ehsan1980
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماز
از دیگر تفاوتهای شخص بانماز این است که نباید از کسب حرام، لباس و مسکن تهیه کند؛ چون میداند که نماز در لباس و مکان غصبی باطل است.
@dr_ehsan1989
🌸✨ یا أَیهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیك مِن رَبِّكَ وَ إِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یهدِی الْقومَ الكافِرین
🌷 اى پیامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، كامل (به مردم) برسان و اگر نكنى، رسالت او را انجام ندادهای، خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه میدارد؛ و خداوند، جمعیت كافران (لجوج) را هدایت نمیكند. (آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده)
💢 ای مردم...
🔹 من در تبلیغ آنچه خداوند بر من نازل فرموده، کوتاهی نکرده و اکنون دلیل نزول #آیه را بیان میکنم: همانا جبرئیل از سوى سلام (نام خداوند) سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانى آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابیطالب، برادر و وصی و جانشین من در میان امت و #امام پس از من است. جایگاه او نسبت به من، مانند جایگاه #هارون است نسبت به موسى علیهالسلام؛ جز اینکه پیامبری پس از من نخواهد بود.
#عیدغدیر
@dr_ehsab1980
#لهجه_عراقی
♻️قریب من هَل مُکان=نزدیک اینجا
♻️السّیَّاره خَربانه،لازم انروح لِل بیت مشی=ماشین خرابه،بایدپیاده بریم
♻️مو لازم اِتدَوُّر عليه؟!!=نبایددنبالم بگردین؟!!
♻️دیربالك هاذِه حرامی=مواظب باش این دُزده
♻️اروح اَترس بانزین=میرم بنزین بزنم؟
♻️الغُرفه مخربطه=اُتاق به هم ریخته
♻️ویّا هاذالحچی اِنکسر گلبی=با این حرف دلم شِکست
♻️اِکسرت گلبی/اِکسرتی گلبی(مونث) = دِلمُوشِکستی /دلمو شکوندی
♻️اِنذِر فِدشی=یه چیزی نذر کُن
♻️گَاعِد تغیب الشمس =آفتاب داره غروب میکنه
♻️لیش ما گعدتني؟= چرابیدارم نکردی؟
♻️آنی صَلاتی قَصُر= من نمازم شِکسته اس
♻️گوم=پاشو
♻️گوم على حيلك=سَرپاوایسا
♻️هاذالمای حارّ=این آب گرمه
♻️هاذالمای بارد=این آب سرده
♻️چم(کم) یوم باقی؟= چندروزمی مونید؟
♻️هسّه تِذَکّرت= حالا یادم اومد
♻️اِهنا جَوّ موزین؟= این جا آب و هوا خوب نیست
♻️های وینك؟= باباکجائی تو
♻️وین هَل غیبه؟= پارسال دوست امسال آشنا
♻️های وینك،عاش مِن شافك= بابا کجایی، خوشحال شدم دیدمت
♻️های وین انت؟=هیچ معلومه کجایی؟
♻️مُعَطّلنه اهنا= الّافمون کردی اینجا
♻️عیب= زشته
♻️عیب عَلیك= خجالت بِکش
♻️عیب عَلیکُم= خجالت بکشید
♻️بِنتك بِلا اَدَب= دُخترت اَدب نداره
♻️هُمّه بلا ادب= اون ها ادب ندارن
♻️اِستحی= حیا کن
♻️اِخجل= خجالت بکش
♻️اَشوفک باچر= فردامی بینمت
♻️اِشبیك؟ ما تِضحَک= چته نمیخندی؟
♻️لیش تبچی؟= چراگریه میکنی؟
♻️اضحَک= بخند🙏