eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
148 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۴۶ 🌾آهای أهالی محترم گروه سلام و صبح شما بخیر. هنوز افتخار داریم که مهمان ماه نورانی رجب باشیم و این فرصت را داریم که این دعای مهم و پر نکته را بفهمیم که می فرماید: اَللّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ *وُلاةُ أَمْـــرِكَ* الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ، الْمُسْتَبْشِرُونَ بأَمْرِكَ، الْواصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ، الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ، أَسْأَلُكَ بِما نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيئَتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعادِنَ لِكَلِماتِكَ وَ أَرْكاناً لِتَوْحِيدِكَ وَ آياتِكَ وَ مَقاماتِكَ الَّتِى لَا تَعْطِيلَ لَهَا فِى كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ، *لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَها إِلّا أَنَّهُمْ عِبادُكَ وَ خَلْقُكَ* .... 🌷پذیرایی « موکب اربعینی » امروز ما اینست که: ۱ـ لطفا آیه ای را از قرآن بیابید که بفرماید: « *علم غیب* »، مخصوص خداوند است. ۲ـ و لطفا آیه دیگری را بیابید که بفرماید: *هیچ فردی اجازه ورود به غیب را ندارد مگــر* ؟؟؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۴۷ ۳۴۶ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما أعضاء محترمی که آیات مختلف قرآن را در باب « غیب » مطرح فرمودید. پس اولآ: *فقط خداوند « عالم غیب » است* : إِنَّ اللَّهَ عالِمُ غَيْبِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (فاطر/۳۸) ثانیا: *جز خدا هیچ فردی در آسمانها و زمین « غیب » نمی داند* : قُلْ لا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلاَّ اللَّهُ .... (نمل/۶۵) ثالثا: افرادی هستند به نام « رسول »(که با رُسُل فرق دارند) که « *مرضی خداوند* » و « *محرم غیب* » هستند: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً (۲۶) *إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ* فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (جن/۲۷) داناى نهان است و كسى را بر غيب خود آگاه نمى‏كند/ مگر *رسولى* كه از او راضی است كه (آن رسول آنقدر شأن والایی دارد و برای خدا مهم است که) برایش *از جلو و پشت ‏سرش محافظینی* قرار می دهد/ 🌷لطفا بدون طرح هرگوه احتمال یا نظر شخصی، *فقط با عبارات قرآنی* بفرمائید که: آیا آن رسول، *یک نفر است یا چند نفر* هستند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۴۹ 🌾با سلام و تشکر بابت دعای زیبای حضرت زهرا سلام الله علیها که در قطرات بارانی_۳۴۵ آمده 🌷شرمنده اگه سوالم بیجا باشه این همه حمد زیاد در دعاها چه سودی برای ما داره؟ 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. و سلام به پرسش مهم و مطرح برای بسیاری از مردم که متأسفانه از طرح آن خجالت می کشند. خدا می داند که جامعه تحصیلکرده ما چقدر به گفتگو درباره چنین پرسشهای ظاهرا پیش پا افتاده نیازمندند. لذا از طرح این پرسش شما بسیار سپاسگزارم. شاید دیده باشید و به خاطر بیاورید که احتمالا سال گذشته رسانه ملی، فیلم بسیار کوتاهی را چند بار پخش کرد و جوانی را با پدرش در مطبی نشان می داد که آن پسر بزرگ از « دیدن » کوه و درخت از پشت پنجره بسیار تعجب می کرد و ما بینندگان و افراد حاضر در مطب، از تعجب این پسر بزرگ، تعجب می کردیم و آنرا لوس بازی و رفتاری کودکانه و نازیبا می پنداشتیم، اما وقتی پدر آن جوان گفت که پسرم تا امروز « *نــــابینا* » بوده و امروز « *بیــنا* » شده، همه از قضاوت عجولانه خودمان شرمنده می شدیم. پس « *دیدن و درک زیبایی ها و حمد و شکر آنها* » ، « *مرز بینایی و نابینایی* » و « *مرز عقل و جهل* » و « *شرط عاشق شدن* » انسان است. هر انسانی دقیقا از لحظه ای که میتواند « زیبایی یک تابلوی نقاشی، زیبایی یک فرش ریزباف، زیبایی کتیبه های خوش خط زیارتگاهها را، زیبایی شعر سعدی و حافظ و زیبایی آیات قرآن را درک کند و بفهمد، *زندگیش تازه شروع می شود* . اگر به خاظر بیاورید، قبلا در کلاسهای رشد، مفصل عرض کردم که: « *از مشخصات مهم کودکان نــابالغ* ، « *به به خواستن* » است و از « *مشخصات افراد عاقل و بالغ و مؤمن* »، « *به به گفتن* » و « *حمد و مدح و شکر* » است. و باز اگر به خاطر بیاورید چند ماه قبل در همین گروه، خطبه اول صحیفه نورانی حضرت سجاد صلوات الله علیه را با هم مرور کردیم که آن بزرگوار فرمودند: ۸. وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ *فَـلَمْ يَحْمَـدُوهُ* وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ *فَـلَمْ يَشْكُـرُوهُ* . ستایش برای خداوند است که اگر بندگانش را با انواع نعمت و رزق و لطفش، چنان سرگرم کند که از *شناخت حمد و ستایش و ثنایش* غافل شوند و از شکر و تشکرش، محروم بمانند، ۹. وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.» در آنصورت از *مرز انسانيــت خارج* شده و *به حدّ حيوانيت سقوط کرده* . چنانكه خداوند متعال در كتاب محكم خويش، آنها را چنين توصيف كرده است: *آنها چارپایانند بلكه از چارپایان گمراه ترند* . پس « *رشد و تعالی انسان، به میزان « زیباشناسی و حمد و ستایش و تشکر » او بستگی دارد.* آیا بانوانی که « زیبایی گُـل » و « آراستگی » را تشخیص می دهند رشدیافته ترند؟ یا بانوانی که « گُــل و گِــل » برایشان فرقی ندارد و شلخته و بی انضباط و ژولیده اند؟ آیا تمام بانوان جهان، « *شوهری که ستایشگر زیبایی آنهاست* را عاقل تر و بالغ تر و مؤمن تر می دانند؟ یا شوهری که اصلا « *به به گفتن* » و بیان « *جملات عشقولانه* » را در دامن مادر و مادربزرگ و خواهر و عمه و خاله ی خود نیاموخته است؟ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ نَحْمَدُهُ عَلَى آلَائِهِ كَمَا نَحْمَدُهُ عَلَى بَلَائِهِ ..... الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتَاحاً لِذِكْرِهِ وَ *سَبَباً لِلْمَزِيدِ مِنْ فَضْلِهِ* وَ دَلِيلًا عَلَى آلَائِهِ وَ عَظَمَتِهِ .... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۵۰ ۳۴۷ 🌿سلام علیکم چند نفر طبق آیه۱۷۹سوره مبارکه آل عمران ....از میان رسولان خود هر کسی را بخاهد برمیگزیند.... دکتر غفرانی: علیکم السلام. درست است. ممنون. 🌾سلام علیکم و رحمت خدا بر شما ممنونم استاد ببخشید یه سوال داشتم تمام ائمه نور واحد هستند همانطور که شما در بحث مهدویت فرمودید امکانات و اسبابی رو که خداوند برای امام عصر صلوات الله علیه قرار دادند برای هیچ ائمه ای و حتی پیامبری قرار ندادند پس لطف میکنید در مورد علم غیب هم بفرمایید دقیقا تمام ائمه از اون برخوردارند یا فقط حضرت صاحب الامر در صورتی که در آیه 27 به نظر میرسه یک نفر باشند دکتر غفرانی: علیکم السلام 🌿احتمالا یا من اشتباه گفتم یا شما اشتباه شنیده اید: أئمه أطهار صلوات الله علیهم تنها مخلوقات الهی هستند که « نور واحدند » و هیچ فرقی با هم ندارند، اما « شرائط بروز و ظهور آنان و در واقع قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق مردم زمان آنان، برابر نبوده » و تا « بیشترین شرائط مناسب » فراهم نشود ظهور آخرین حجت الهی، تحقق پیدا نمی کند. 🌿 عرض سلام و ادب جواب سوال بنظرم در همان آیه ای که در نماز غفیله می خوانیم است وعنده مفاتیح الغیب لا یعلمها الا هو... سوره انعام 🌿دکتر غفرانی: علیکم السلام متأسفانه با اینکه بسیاری از شیعیان به دستور ظاهرا رسول أکرم صلی الله علیه و آله، « نماز غفیله » می خوانند اما خیلی توجه نمی کنند که « *غیب » ، « مفاتح » دارد* ، و لذا از خودشان و از علماء نمی پرسند که این « مفاتح » اگر قرار نیست در اختیار ما قرار بگیرد پس بودنشان و مطرح شدنشان هر شب در نماز غفیله چه حکمت و پیامی دارد؟ باید از خودمان و از بزرگانمان بپرسیم: *نماز غفیله ، چه « غفلتی » را می خواهد از ما بزداید؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۴۸ 🌷 استاد چرا در قطرات بارانی_۳۴۶ فرمودین سلمان *علوی* !؟ به جای سلمان فارسی! 🌿 حضرت سلمان قبلا فارسی و از ایران بود اما وقتی به درجه ای از معرفت و اخلاص رسید که به او فرمودند: « منا أهل البیت » و در « توحید و نبوت و امامت و ولایت »،« *ذوب* » شد، شد سلمان علوی، شد سلمان جهانی. البته ثبت احوال هنوز کارت ملی ایشان را صادر نکرده لذا ناراحت نباشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۴۹ 🌾با سلام و تشکر بابت دعای زیبای حضرت زهرا سلام الله علیها که در قطرات بارانی_۳۴۵ آمده 🌷شرمنده اگه سوالم بیجا باشه این همه حمد زیاد در دعاها چه سودی برای ما داره؟ 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. و سلام به پرسش مهم و مطرح برای بسیاری از مردم که متأسفانه از طرح آن خجالت می کشند. خدا می داند که جامعه تحصیلکرده ما چقدر به گفتگو درباره چنین پرسشهای ظاهرا پیش پا افتاده نیازمندند. لذا از طرح این پرسش شما بسیار سپاسگزارم. شاید دیده باشید و به خاطر بیاورید که احتمالا سال گذشته رسانه ملی، فیلم بسیار کوتاهی را چند بار پخش کرد و جوانی را با پدرش در مطبی نشان می داد که آن پسر بزرگ از « دیدن » کوه و درخت از پشت پنجره بسیار تعجب می کرد و ما بینندگان و افراد حاضر در مطب، از تعجب این پسر بزرگ، تعجب می کردیم و آنرا لوس بازی و رفتاری کودکانه و نازیبا می پنداشتیم، اما وقتی پدر آن جوان گفت که پسرم تا امروز « *نــــابینا* » بوده و امروز « *بیــنا* » شده، همه از قضاوت عجولانه خودمان شرمنده می شدیم. پس « *دیدن و درک زیبایی ها و حمد و شکر آنها* » ، « *مرز بینایی و نابینایی* » و « *مرز عقل و جهل* » و « *شرط عاشق شدن* » انسان است. هر انسانی دقیقا از لحظه ای که میتواند « زیبایی یک تابلوی نقاشی، زیبایی یک فرش ریزباف، زیبایی کتیبه های خوش خط زیارتگاهها را، زیبایی شعر سعدی و حافظ و زیبایی آیات قرآن را درک کند و بفهمد، *زندگیش تازه شروع می شود* . اگر به خاظر بیاورید، قبلا در کلاسهای رشد، مفصل عرض کردم که: « *از مشخصات مهم کودکان نــابالغ* ، « *به به خواستن* » است و از « *مشخصات افراد عاقل و بالغ و مؤمن* »، « *به به گفتن* » و « *حمد و مدح و شکر* » است. و باز اگر به خاطر بیاورید چند ماه قبل در همین گروه، خطبه اول صحیفه نورانی حضرت سجاد صلوات الله علیه را با هم مرور کردیم که آن بزرگوار فرمودند: ۸. وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَى مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَيْهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ لَتَصَرَّفُوا فِي مِنَنِهِ *فَـلَمْ يَحْمَـدُوهُ* وَ تَوَسَّعُوا فِي رِزْقِهِ *فَـلَمْ يَشْكُـرُوهُ* . ستایش برای خداوند است که اگر بندگانش را با انواع نعمت و رزق و لطفش، چنان سرگرم کند که از *شناخت حمد و ستایش و ثنایش* غافل شوند و از شکر و تشکرش، محروم بمانند، ۹. وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا.» در آنصورت از *مرز انسانيــت خارج* شده و *به حدّ حيوانيت سقوط کرده* . چنانكه خداوند متعال در كتاب محكم خويش، آنها را چنين توصيف كرده است: *آنها چارپایانند بلكه از چارپایان گمراه ترند* . پس « *رشد و تعالی انسان، به میزان « زیباشناسی و حمد و ستایش و تشکر » او بستگی دارد.* آیا بانوانی که « زیبایی گُـل » و « آراستگی » را تشخیص می دهند رشدیافته ترند؟ یا بانوانی که « گُــل و گِــل » برایشان فرقی ندارد و شلخته و بی انضباط و ژولیده اند؟ آیا تمام بانوان جهان، « *شوهری که ستایشگر زیبایی آنهاست* را عاقل تر و بالغ تر و مؤمن تر می دانند؟ یا شوهری که اصلا « *به به گفتن* » و بیان « *جملات عشقولانه* » را در دامن مادر و مادربزرگ و خواهر و عمه و خاله ی خود نیاموخته است؟ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ نَحْمَدُهُ عَلَى آلَائِهِ كَمَا نَحْمَدُهُ عَلَى بَلَائِهِ ..... الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتَاحاً لِذِكْرِهِ وَ *سَبَباً لِلْمَزِيدِ مِنْ فَضْلِهِ* وَ دَلِيلًا عَلَى آلَائِهِ وَ عَظَمَتِهِ .... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۵۰ ۳۴۷ 🌿سلام علیکم چند نفر طبق آیه۱۷۹سوره مبارکه آل عمران ....از میان رسولان خود هر کسی را بخاهد برمیگزیند.... دکتر غفرانی: علیکم السلام. درست است. ممنون. 🌾سلام علیکم و رحمت خدا بر شما ممنونم استاد ببخشید یه سوال داشتم تمام ائمه نور واحد هستند همانطور که شما در بحث مهدویت فرمودید امکانات و اسبابی رو که خداوند برای امام عصر صلوات الله علیه قرار دادند برای هیچ ائمه ای و حتی پیامبری قرار ندادند پس لطف میکنید در مورد علم غیب هم بفرمایید دقیقا تمام ائمه از اون برخوردارند یا فقط حضرت صاحب الامر در صورتی که در آیه 27 به نظر میرسه یک نفر باشند دکتر غفرانی: علیکم السلام 🌿احتمالا یا من اشتباه گفتم یا شما اشتباه شنیده اید: أئمه أطهار صلوات الله علیهم تنها مخلوقات الهی هستند که « نور واحدند » و هیچ فرقی با هم ندارند، اما « شرائط بروز و ظهور آنان و در واقع قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق مردم زمان آنان، برابر نبوده » و تا « بیشترین شرائط مناسب » فراهم نشود ظهور آخرین حجت الهی، تحقق پیدا نمی کند. 🌿 عرض سلام و ادب جواب سوال بنظرم در همان آیه ای که در نماز غفیله می خوانیم است وعنده مفاتیح الغیب لا یعلمها الا هو... سوره انعام 🌿دکتر غفرانی: علیکم السلام متأسفانه با اینکه بسیاری از شیعیان به دستور ظاهرا رسول أکرم صلی الله علیه و آله، « نماز غفیله » می خوانند اما خیلی توجه نمی کنند که « *غیب » ، « مفاتح » دارد* ، و لذا از خودشان و از علماء نمی پرسند که این « مفاتح » اگر قرار نیست در اختیار ما قرار بگیرد پس بودنشان و مطرح شدنشان هر شب در نماز غفیله چه حکمت و پیامی دارد؟ باید از خودمان و از بزرگانمان بپرسیم: *نماز غفیله ، چه « غفلتی » را می خواهد از ما بزداید؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۵۱ 🌾آهای أهالی قرآن دوست گروه جوانان ضمن عرض سلام و صبح بخیر و تشکر از اظهار نظرات قرآنی شما عزیزان. ۱ـ لطفا آیه ۲۸ و آیه انتهایی سوره جن را ببینید و بفرمائید می توان از آن فهمید که « *رسول* » می تواند مصادیق متعدد داشته باشد؟ ۲ـ چگونه و با استناد به کدام آیه قرآن می توان ثابت کرد که « *این رسولی که به غیب دسترسی دارد* » از « *أنبیاء الهی* » صلوات الله علیهم « نیــــست. »؟ لطفا پاسخهایتان را به اختصار بیان کنید ممنون. 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۵۲ 🌾با سلام و احترام و عرض صبح بخیر به تمام أعضاء محترم گروه، بانوی محترمی فرموده اند: 🌷من خیلی دوست دارم با قرآن انس بگیرم و در زندگیم از قرآن بهره ببرم میشه لطفا راهنماییم کنین از کجا و چطور شروع کنم؟ 🌿به ایشان عرض شد: هو المحبوب ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات با ترک « عادتها » نفستان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.(غررالحکم) برای انس با قرآن: ۱ـ یک ختم روزانه از ابتدای قرآن تا انتهای آن شروع کنید و هر روز متناسب با اوقات فراغتتان، یک حزب، یا پنج صفحه، یا پنجاه آیه، یا بیست آیه، یا یک صفحه و یا هر مقداری که برایتان مقدور است و به خانواده داری شما لطمه نمی زند و می توانید هر روز آن را بخوانید با خودتان قرار بگذارید و انجام دهید. ۲ـ اما هر روز و در یک زمان دیگری، فقط یک صفحه قرآن را از ابتدای قرآن « با ترجمه و به آرامی » بخوانید و بر روی یکی از آیات همان صفحه و خصوصا بر روی یک واژه در همان صفحه که احساس می کنید برایتان چشمک می زند، بیشتر دقت و در آن تفکر کنید. و در طول روز آن پیام و نکات خاصی که از آن آیه و یا از آن واژه به شما الهام شده را با همسر محترمتان و یا هر یک از بستگانتان که از طریق تلقن ارتباط پیدا می کنید و یا با شما رفت و آمد دارند و یا اگر فرزندانتان در سنی هستند که بشود با آنها مطرح کنید، مباحثه و گفتگو کنید و برداشت خود را از آن آیه یا از آن واژه إصلاح و تکمیل کنید و در پایان روز آنها را در دفتری ثبت کنید. ۳ـ از رادیو معارف، تفسیر آیه الله جوادی آملی را گوش بدهید و نکات خاصی که از صحبت های ایشان برایتان روشن می شود را در دفتری یادداشت کنید. ۴ـ صحبت های آقای قرائتی را از رادیو و تلوزیون گوش بدهید و نکات زیادی که ایشان از قرآن مطرح می کنند و برایتان قابل فهم است را یادداشت برداری کنید و با همسر و فرزندان و بستگان، آنها را به بحث بگذارید. ۵ـ به من اعلام آمادگی کنید تا برایتان هر بار « چند آیه » را اعلام کنم و شما آنها را بر مبنای هر منبعی از قبیل ترجمه و تفسیر و لغت که در اختیار دارید و یا در اینترنت می توانید به آنها رجوع کنید، آن چند آیه را « ترجمه کنید و نکات کاربردی آنها » را استخراج و برای من می فرستید تا پس از دریافت تلاش شما، من هم ترجمه و نکات برداشتی خودم از آن آیات را برای شما بفرستم و شما با مقایسه آن دو، نگاهتان را گسترش داده و یا با طرح پرسش، ایرادات مرا برطرف کنید. (این کار اکنون با افراد مختلفی در مناطق مختلف در جریان است و با بعضی تا بیش از هزار منطومه قرآنی پیش رفته ایم و با برخی در ابتدای کار هستیم.)(این مبادله در هر فاصله زمانی که شما بخواهید انجام می شود و هیچ اجبار و محدودیتی برایتان ندارد و سریع یا کند بودن این تلاش، به نظر شما بستگی دارد. مثلا برخی هر هفته یک بار، برخی هفته ای دو بار و برخی ماهی یک بار ..... با من مبادله دارند.) موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۵۳ استاد در مورد مسئله *دسترسی* به *غیب* سوالی برام پیش اومده که همیشه در ذهنم بود ولی راستش میترسیدم که بپرسم،و این جراتو شما به من دادید که اینجا مطرح کنم 🌷چطور میشه امامان ما که با همون دسترسی به غیبب،، میدونستن این میوه رو اگه بخورن حتما مسموم میشن ولی اینکارو انجام دادن؟! ببخشید اینو میگم چون بلد نیستم با کلمات بهتری ارائش کنم،،ولی مگه این خودش نوعی خودکشی نیست!! یا امیرالمومنین علیه السلام وقتی وارد مسجد شدن میدونستن که به دست همون ابن ملجم به شهادت میرسن و اون ملعون هم ظاهرا خواب بوده ولی امام اونو بیدار میکنه!!! خوب اگر بیدار نمیکردن شاید ماجرا جور دیگه ای رقم میخورد البته به غیر از اینکه خوابیدن در مسجد حرام است،، ۱ـ خوابیدن در مساجد و مکانهای مقدس، « حرام نیست »، بسیاری از مسافرین در حرم امام رضا صلوات الله علیه، از فرط خستگی یا در انتظار نماز صبح، لحظاتی خواب به سراغشان می آید و راه گریزی هم ندارند. ۲ـ احتمالا « تصور ما از عالم غیب » روشن و درست نیست و برای غالب ما معنای غیب هم « غیب » است. ۳ـ شاید « غیب » مراتبی دارد. اولین مشخصه متقین اینست که به « کلیت غیب » ایمان دارند. قبول دارند که « غیر از این عالم خلقت و واقعیت و ماده و محسوس و ظاهر »، « عالم أمر و حقیقت و پشت صحنه ای غیر مادی و بسیار بسیار بسیار وسیعتر از اینجا » وجود دارد. زنان صالحات و قانتات هم « حافضات للغیب بما حفظ الله » هستند. ۴ـ اینکه أئمه أطهار صلوات الله علیهم بر « به أمر الهی بر تمام غیب احاطه داشته اند » شکی نیست اما آن عزیزان موظف بودند به خاطر « نابینا و بی بصیرت » بودن ما ، « طبیعی و عادی و محسوس و ملموس » عمل کنند، اما اگر « قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق و بصیرت و معرفت » ما به حد نصاب ظهور برسد خواهیم دید که « بدون اعتراض ما » ، « کشتی سوراخ می کنند، پسر بچه می کشند، دیواری را در سرزمین افراد گداصفت و بخیل تعمیر می کنند » و بر مبنای « احاطه باطنی » خود عمل خواهند کرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۵۴ 🌿درآیات قران غیب درانحصارخداقرار دارد. وکسی ازآن مطلع نیست ولی علم غیبی که اولیاء و پیامبران دارند اکتسابی است. واز جانب به ایشان داده شده علم غیبی که به پیامبران داده شده آیه ۲۷ س جن اِلا مَنِ ارتَضي .... آیه ۴۹ و۱۷۹س آل عمران دکتر غفرانی 🌿« اکتسابی » عبارت درستی نیست. زیرا هر نوع اکتسابی برای هر مخلوقی، « مانع رشد » و « وبال گردن » است. احاطه آن « رسول خاص و مرضی خدا » بر عالم غیب، (که اسکورت و چندین محافظ دارد و دارند؟) » تفویضی » و « لدی الله » و « رحمه خاص » است. 🍃واژه: ۳۴۶ @dr_ghofrani2
4_6019603102947083933.docx
25.4K
۳۵۵ 👈نوع فایل: متن پیاده شده 👈موضوع: 👈جلسه_پنجم_دوره_اول 👈خطبه: ۱۸،۳۲،۶۹،۸۶،۲۲۴ 🍃واژه: #نیاز @dr_ghofran2
۳۵۶ هفته پیش این پرسش در گروه مطرح شد که: 🌷چرا در ماه رجب و پس از هر نمازی، حدود ۱۵۰ بار من باید از خداوند بخواهم که « *تمام خیر دنیا » و « تمام خیر آخرت* » را به « *مـــــن* » بدهد؟ « تمام خــــیرها » را برای چه مقصودی باید بخواهم؟ و تمام خیرها به چه درد من می خورد؟ 🌴با تشکر از پاسخ های متنوعی که أعضاء محترم گروه مطرح کردند و با اینکه دو بار پرسش مجددا توضیح داده شد اما احتمالا جز برای دو سه نفر ، ظاهرا پرسش به خوبی برای سایر عزیزان روشن نبود و نشد. 🌿در هر حال به نظر می رسد که « عظمت ماه رجب » در فرصتی است که برای « *خودشناسی و خودسازی* » برای « رجبیون » فراهم می آورد. و یکی از مهمترین درسهای خودشناسی اینست که: انسان این *لیاقت و قابلیت و ظرفیت و استحقاق* را دارد که اگر بخواهد میتواند « *مظهر تمام صفات جمال و جلال الهی* » و « *مظهر اراده و أمــــر الهی* » و « *خلیفه* » خداوند و « *ربــــانی* و مظهر ربوبیت الهی » و « *رحمت لــلــعالمین* » باشد. مثل *حضرت ذوالقرنین* عجل الله تعالی فرجه الشریف که خداوند « *اجازه تصرف در هر چیزی* » را به ایشان سپرده: (إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُـــــلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً ) و ایشان را کفیل تام الإختیار خود قرار داده و « پاداش و مجازات تمام افراد بشر » را هم به ایشان واگذار فرموده: (...قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْناً کهف/۸۶)( إیاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم .../زیارت جامعه) پس چنین انسانی برای رسیدن به چنان مقام عرشی و جایگاه والایی و رسالت و وراثت جهانی، باید « تمام افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضعش »،« خیــــر و خوب و پاک و آیت و حجت الهی » باشد و هیچ « شر و شرارتی » از او صادر نشود و حتی « محتمل » هم نباشد * .... تا جایی که اصلا « *هیچ فرقی میان او با خداوند جز مخلوقیتش » نباشد* .... لذا در یکی از دعاهای نورانی ماه رجب باید (به خودمان بفهمانیم و) بگوئیم: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى *جَمِيــــــــعِ مَـــا يَدْعُــــوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْــــرِكَ* ...... *لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَها إِلّا أَنَّهُمْ عِبادُكَ وَ خَلْقُكَ* .... خدایا، از تو می‌خواهم، به‌ حق مفاهیم هر چیزی که متولیان أمر تو تو را به آن می‌خوانند، آنان که امین راز تو هستند ..... هم آنان که معادن کلمات تو و پایه‌های توحید تو و آیات تو و مقامات تو ... هستند ..... و بین تو و آن‌ها هیچ فرقی نیست جز اینکه آنان بندگان و مخلوق تو هستند ... که اگر مؤمن در ماه رجب به چنین شناختی از جایگاه حقیقی خود برسد، در ماه شعبان با تمام وجودش از خداوند تقاضا می کند که: خدایا؛ مرا از (تعلق و وابستگی و دلبستگی و اسارت) هر چیزی غیر از خودت، رها کن: .... *الهی هب لی کمال اإنقــــــطاع الیک* ... پس در این ماه عزیز هر روز پنج بار باید به خودم تفهیم کنم که « مـــن » چنین جایگاه و استحقاقی دارم، پس اگر هنوز به آن نرسیده ام، به خاطر: « غفلت و جهل و جهالت و از خودبیگانگی » و « تنبلی و سستی » و « نفسانیت و خودخواهی و خودپرستی » خود من می باشد. اینکه از رسول اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرموده اند: می خواستم. همه مثل امیرالمومنین باشند معلوم می شود که این استحقاق برای هر زوجی فراهم و ممکن است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۵۷ 🌾 با سلام و احترام به أعضاء محترم؛ مؤمن در پیشگاه الهی « *عزیز* » است، پس به هیچ عنوان اجازه ندارد خودش را نزد دیگران تحقیر کند. لطفا این عبارت « نادانی » و مشابه آن را تکرار نفرمائید. 🌷اینکه برخی ‌بزرگان در‌ برخی مجالس مثلا ‌عنوان میکنند من حیوانی بیش نیستم چطور با فرمایش حضرت عالی قابل جمع است؟ 🌿قرآن می فرماید: ... وَ *لِــلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِــرَسُولِهِ وَ لِـــلْمُؤْمِنينَ* وَ لكِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَعْلَمُونَ (منافقون/۸) لذا استفاده از شبیه این عبارات را اسلام به مؤمنین در حضور دیگران اجازه نداده است. در دعا هر قدر خودمان را کوچکتر کنیم خوب است اما در حضور دیگران این شکسته نفسیها معمولا یکی از کیدهای شیطان است. کم نیستند افرادی که خودشان را در حضور مردم بسیار تحقیر می کنند و ألأحقر می خوانند اما بیشترین غرور و تکبر و خودخواهی و اجحاف به حق الناس را هم دارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۶۰ 🌷با سلام یک بار جایی شنیدم که دسترسی ائمه به علم غیب بر مبنای خواست خودشان و مصلحتی که میبینند است (البته اذن الهی قطعی ست) مثلا میتوانند رجوع کنند و بفهمند اما گاهی رجوع نمیکنند. فکر میکنم مثالش داستان گم شدن شتر پیامبر بوده 🌿سلام و رحمت الهی بر شما آری، آن ذوات مقدس، مثلا در حج ، حقیقت افراد را می بینند اما چون مأمور به ظاهر هستند لذا « اسرار الهی » را فاش نمی کنند. 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۲ 🌷سلام استاد من ازروی تفسیر مبین خواندم ونمیدانستم اکتسابی( ۳۵۴) چه واژه ای دارد ونوشتم والان گیج تر شدم اسکورت و...میشه بیشتر توضیح بدین ممنون 🌿علیکم السلام ۱ـ یکی از اشتباهات رایج میان تحصیلکرده ها اینست که « *کسب* » و « *طلب* » را به یک معنی می فهمنند. در حالی که « هر نوع کسبی » برای « هر مخلوقی » بد است و هر « طلب و طالب بودنی » خوب است. به نظر شما چه فرقی با هم دارند؟ و چرا کسب بد است؟ ۲ـ آیه ۲۷ سوره جن می فرماید: فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا .... خداوند براى او از پيش رو و از پشت‏ سرش مراقبینی قرار می دهد. یعنی با اینکه هر انسانی حداقل « پنج ملک » همراه با خود دارد اما آن « رسول » آنقدر عالیقدر و ارزشمند و مهم است که مراقبین و اسکورت ویژه دارد. 🍃واژه: ۲۷ @dr_ghofrani2
۳۶۳ 🌿با توجه به دو نوع استعمال واژه رسول، هرگز نمی توان گفت میان نبی و رسول، تساوی حاکم است بلکه قطعا، رسول به اعتبار اینکه مصادیق بیشتری نسبت به نبی دارد مفهوم گسترده تری نیز دارد.و در حقیقت آن سخن معروف که می گویند: میان نبی و رسول از نسبت های چهارگانه، عموم و خصوص مطلق است صحیح به نظر می رسد.زیرا هر نبی و پیامبری (منهای پیامبری که اختصاص به خود داشته است) رسول است، در حالی که برخی از رسولان مانند فرشتگان و افراد عادی که از جانب افراد دیگر اعزام می شوند رسولند، ولی نبی نیستند 🌿به نظر می رسد چون واژه « رسول » برای بسیاری از عزیزان درست تصور و ترجمه نشده لذا مقایسه این دو واژه نبی و رسول، در کتابهای مختلف خلط صورت گرفته و ایراداتی به آنها وارد است که اینجا فرصت بررسی آنها نیست. ضمنا آن أنبیائی که رسول هم بودند و یا ملائکه ای که با عنوان رسول در قرآن معرفی شده اند با این « الرسولی » که در آیه میثاق از آن سخن گفته شده خیلی فرق دارند. آنها یک رسول هستند. به گمانم اگر کتاب « انسان ۲۵۰ساله » را که مجموعه بیانات مقام معظم رهبری از ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۹ است بخوانید، تصویر زیباتری از این « رسول » به دست آورید. 🍃واژه: ۳۴۷ ۲۵۰ساله_رهبر @dr_ghofrani2
۳۵۸ 🌾با سلام و احترام و تشکر از پاسخ های قرآنی شما أعضاء محترم گروه پیرامون « رسول ». اول 🌷 این بود که چگونه از آیه ۲۸ سوره جن بفهمیم که « رسول » مصادیق متعددی دارد؟ : 🌿 آیة ۲۶سوره جن می فرماید: فقط خداوند عالم الغیب است و برای أحدی آن را إظهار نمی کند: عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً (۲۶) در آیه ۲۷ می فرماید: مگر برای رسول عالی قدر و مورد رضایت خود که محافظینی او را در بر گرفته اند: إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (۲۷) و در آیه انتهایی سوره می فرماید: تا « *آنان* »، رسالت *خالقشان* را به انجام رسانند: لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ ... و می فرماید: خدا بر آنچه نزد *ایشان* است، إحاطه دارد: وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَداً (۲۸) پس « سه ضمیر: أَبْلَغُـــــوا ، رَبِّـــــــــهِمْ ، لَدَيْــــــهِمْ » حکایت از این دارد که این « رسول »، چندین تجلی دارد. دوم این بود که: 🌷 با استناد به کدام آیه قرآن می توان ثابت کرد که « این رسول یا رسولان » از « أنبیاء الهی » صلوات الله علیهم « *نیــــست و نیــستند*. »؟ بخش اول دوم: 🌿 آیه « میثاق = ۸۱ آل عمران » می فرماید از أنبیاء الهی برای « رسولی » پیمان گرفتیم: وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ *رَسُــــــــولٌ* مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ .... (۸۱) بخش دوم دوم: 🌿 در آیه « میثاق = ۷ أحزاب » قرآن می فرماید: ما از تمام پیامبران و ابتدا از خود تو (که آخرین پیامبر هستی) آن میثاق را گرفته ایم: وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ ميثاقَهُمْ وَ *مِنْـــــــكَ* وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ ميثاقاً غَليظاً (۷) پس چون از « تمام پیامبران الهی » صلوات الله علیهم این پیمان برای آن رسول گرفته شده است، پس آن رسول، خودش « پیامبر » نیست. در روایتی هم از أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در تفسیر المیزان نقل شده که فرموده اند: ذوالقرنین از أنبیاء و سلاطین نیست. پس در پاسخ به پرسش دو هفته قبل یکی از أعضاء محترم که پرسیدند: چرا نام حضرت خضر و ذوالقرنین در دعای اُم داوود در لابلای نام أنبیاء آمده است؟(قطرات_بارانی_۳۱۴) آنجا مختصرا عرض کردم و اکنون با این همه مقدمات، عرض می کنم این « صاحب یا صاحبان این دو نام » از أنبیاء نبوده اند و ارتباط مستقیمی با مردم نداشتند و مثل أنبیاء، « مأمور به دعوت و تبیلغ » نبودند. اما ایشان در طول تاریخ در مکان های زیادی و برای افراد خاصی (مثل حضرت موسی علیه السلام) ، تجلیاتی داشته اند. و آخرین تجلی این « رسول أعظم »، در آخر الزمان و در زمانی که اکثر مردم، « تشنه حق و تشنه عدالت و تشنه زیبایی، تشنه کمال و تعالی » شوند، ظهور خواهد داشت. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۱ 🌿 آیه ۸۱ سوره آل عمران خدا در این آیه ، پیمان گرفتن از پیامبران و آمدن رسول به طور جداگانه اشاره فرموده البته در این آیه به علم غیب اون رسول اشاره ای نشده 🌿 پس طبق آیه میثاق (۸۱ آل عمران)، آن رسول، *بعــــــد* از تمام أنبیاء الهی صلوات الله علیهم می آید، پس *نبـــی* نیست. لذا رسول أکرم صلی الله علیه و آله به أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند: انت منی بمنزله هارون من موسی *إلا لا نبـــــی بعدی* 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۵۹ 🌷ببخشید استاد آیا الراسخون فی العلم هم مصداق رسول قرار میگیرند چون در آیه ۷ سوره آل عمران تاویل آیات رو خدا میفرماید نمیداند مگر خدا و ثابت قدمان در علم 🌿 بله ظاهرا « راسخون فی العلم » و برخی عبارتهای خاص قرآن، توصیف آن رسول عالی مقام است که دوازده تجلی دارد. 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۴ 🌾سلام استادگرامی باعرض معذرت از اشتباه نوشتنم در ( ۳۵۴) کسب یعنی بدست آوردن طلب یعنی تلاش برای یافتن چیزی 🌿سلام و رحمت الهی بر شما. کسب: تلاش برای به دست آوردن چیزی دنیوی و فانی است که « *هیچ نیاز عقلانی و فطری و فایدة طبیعی به داشتن آن نیست* » بلکه فقط بر اساس « نفسانیت و نیاز کاذب و واهی و موقتی و اصرار دیگران » از انسان سر می زند. مانند: کسب مدرک، شهرت، گناه، زشتی ها، آلودگی محیط زیست و ویرانی طبیعت. پس کسب، « کاری است شبیه کار کلاغ ها و شغال ها، که صابون و انگشتر و کفش و هر چیز غیر خوراکی که توجه آنها را به خود جلب کند را هم به لانه خود می برند. » اما طلب، *ابرازی درونی و جدی است برای دستیابی به چیزی که از خود اوست* و یا « *گمان می کند که برای اوست* و پاسخ به نیاز واقعی و دنیوی و یا نیاز حقیقی و آخرتی او و کاری مثل « رفع تشنگی » است. مانند: طلب علم و فهم و معرفت، حق طلبی، عدالتخواهی ..... یا دنیاطلبی و طالب ثروت و قدرت بودن. أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرمایند: يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ .... (قصار/۳۷۹) 🍃واژه: ۳۷۹ @dr_ghofrani2
۳۶۷ 🌾آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ امروز هم که « روز نـــو » و « نـــو روز » و « یک فرصت الهی » برای « آخرت سازی » است بر شما مبارک باشد. ضمن تاسف از اینکه ماه دوازده دارد می رود اما ماه دوازده عالم تاب ما نیامده ، صبحانه « موکب اربعینی » امروز ما اینست که: 🌷لطفا در آیه زیر دقت کنید و با یک *دلیــــــل روشن* بفرمائید: منظور از « *بَنــــي‏ آدَمَ* » در آیه زیر چه افرادی هستند؟ يا *بَنـــي‏ آدَمَ* إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُــــــلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّــــــونَ عَلَيْكُمْ آياتـــــي‏ فَمَنِ اتَّقى‏ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (اعراف/۳۵) 🍃واژه: ‏ آدَمَ ۳۵ @dr_ghofrani2
۳۶۶ 🌷سلامی به عطر ملايكه مقرب الهي استاد گرامی فرمودین برای انس باقران ازاول قران روزی یک صفحه باتدبر خواستم بدانم مثل کتاب تدبر گزاره نویسی باید انجام بدهیم؟ 🌿 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. از امام صادق صلوات الله علیه نقل شده است که فرموده اند: *قرآن را طوری بخوان که گویی بر تــــــــــــــــو نازل شده است.* پس باید با خواندن « هر آیه ای »، فرض کنم که خداوند آن آیه را بر من فرود آورده و مرا مخاطب قرار داده آنگاه تلاش کنم و ببینم « تکلیف » من در قبال آن آیه چیست؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۶۵ 🌾سلام و رحمت الهی بر شما و صبح شما و تمام أعضاء محترم گروه هم إن شاء الله تعالی بخیر باشد. 🌿رسول: یعنی: شخصی که *از هر نوع قید و بند و اسارتی، رها شده* پس « رسالتش »،« رهانیدن » دیگران است. قرآن می فرماید: رسول آنست که تکالیف شاق و غل و زنجیرهایی که بر گردن مردم است، برمی دارد: الَّذينَ يَتَّبِعُونَ *الرَّسُــــولَ* النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ .... وَ *يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ* ..... (أعراف/۱۵۷) پس نبی، فقط « اطلاع رسانی » می کند و « پیامها و وعده و وعیدهای الهی » را به اطلاع مردم می رساند اما *رسول، مأمور کارهای « اجرایی » است.* طبق فرمایش امام صادق صلوات الله علیه، از میان یکصد و بیست و چهار سفیر الهی، سیصد و سیزده نفرشان « رسول » بوده اند. البته علاوه بر آن سیصد و سیزده رسول، قرآن، رسول و رسولان دیگری را هم مطرح می کند که: ۱ـ بعد از تمام أنبیاء الهی می آیند و نبی نیستند، ۲ـ آیات الهی را « *تا تحقق نهایی، پیگیری » می کنند* : يا بَني‏ آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ *يَقُصُّــونَ عَلَيْكُمْ آياتــــي‏* .... (اعراف/۳۵) ۳ـ تمام دین را در تمام جهان، مستقر می کنند: هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (توبه/۳۳) هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ *لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ* وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً (فتح/۲۸) 🍃واژه: ۳۴۷ @dr_ghofrani2
۳۶۸ ۳۶۷ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و أعضاء محترم گروه. الحمد لله و صد بارک الله و هزار آفرین به شما که به آیه توجه کردید و متوجه پیام آن شدید. ضمن تشکر از اظهار نظر سایر أعضاء محترم، این بود که: 🌷 « *مخاطب « يا بَنـــي‏ آدَمَ »* در آیه زیر چه افرادی هستند: يا *بَنـــي‏ آدَمَ* إِمَّا *يَأْتِيَنَّـــــكُمْ رُسُــــــلٌ مِنْكُمْ* يَقُصُّــــــونَ عَلَيْكُمْ آياتـــــي‏ فَمَنِ اتَّقى‏ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (اعراف/۳۵) اى فرزندان آدم چون رسولانى از خودتان *براى شما (پیروان آخرین پیامبر الهی) بيايند* و (اجرای) آيات مرا بر شما پیگیری کنند پس هر كه به تقوا و إصلاح (خود) بپردازد نه ترسى (از بیرون و آینده) برایشان خواهد بود و نه (گرفتار) اندوهی (از درون و از گذشته) مى شوند. ۱ـ برای تمام فرزندان حضرت آدم علیه السلام، « رسول » نیامده است. ۲ـ این « *إعلام و این هشدار* » نمی تواند برای *اقوام از بین رفته* ، فایده ای داشته باشد. ۳ـ پس « *این آیه » قطعا برای اُمت خاتم أنبیاء صلی الله علیه و آله نازل شده و مخاطبش مسلمانان هستند* » بنابراین « *رسولانی* » هم که قرار است برای این *آخرین امت* بیایند و « *تحقق (تمام) آیات الهی را (در تمام جهان) پیگیری کنند* »، أئمه أطهار صلوات الله علیهم هستند. 🍃واژه: ‏ آدَمَ # اعراف_۳۵ @dr_ghofrani2