🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت اشرف کائنات، خاتم الانبیاء، حضرت محمّد مصطفی صلّیاللهعلیهوآله و همچنین ولادت فرخندۀ بزرگ پرچمدار شاهراه ولایت علوی، حضرت امام جعفر صادق صلواتاللهعلیه را به محضر مقدّس حضرت ولیّعصر عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می نمائیم.
از حضرت #امام_صادق علیهالسلام روایت شده است که فرمودند:
🌸 «با غير از زبانتان، دعوتكنندۀ مردم به دین باشيد؛ بايد مردم از شما پرهيزگارى، تلاش و جدیّت، برپاداشتن نماز و خیرات را ببينند؛ كه همين، دعوت صحیح است.»
🌼 «قال أبوعبدالله عليهالسلام: كونوا دعاة للناس بغير ألسنتكم، ليروا منكم الورع والاجتهاد والصلاة والخير، فإن ذلك داعية.»
📚 كافی (شیخکلینی)، ج۲، ص۷۸، ح۱۴
وسائل الشیعة (شیخحرعاملی)، ج۱، ص۵۶
🍀 بنابر روایت مشهور امام صادق علیهالسلام:
"هر کس روز هفدهم ربیعالاول را روزه بگیرد، خداوند ثواب روزۀ شصت سال را برایش بنویسد."
خوش به حال کسی که همچو من محروم نباشد.
#میلاد_پیامبر_اکرم
@DUROUS_ALSHABAB
#آداب #سیرۀ_طلبگی
#عمل_استاد
#عمل_طلاب
در محیطی که بیشتر طلاب رفت و آمد می کنند، حضور داشتم.
رفتم سرویس بهداشتی، منظره ای تعجب آور دیدم،
نه یک یا دو نفر، بلکه بیشتر از آقایان را دیدم که پس از خروج از سرویس بهداشتی، حتی برای شستن دست هم سراغ شیر آب نرفتند.
این در حالی است که 25 سال قبل،
همۀ اساتید پس از خروج از سرویس بهداشتی وضو می گرفتند.
می گفتند: روایت است که وضو نور است. حیف است انسان خودش را از این نور محروم کند.
ما هم که گهگاهی وضو نمی گرفتیم، از وضو نگرفتن خودمان خجالت می کشیدیم.
کسی ما را مجبور نمی کرد.
ولی 1- این روایات به گوشمان خورده بود، 2- اهل عمل به این روایات را هر روز و هر لحظه می دیدیم.
این روایات چنان در جان طلاب آن روزگار نشسته بود که الآن هم اگر بدون وضو از سرویس ها خارج شویم، گویا چیزی کم داریم.
بیچاره طلاب الآن که از دیدن منظره هایی مثل آنچه ذیلا می گویم، محروم اند:
الف- اذان گفتن اساتید با صدای بلند در حیاط یا نمازخانه مدرسه.
ب- اذان دسته جمعی
ج- نماز شب اساتید در مدرسه
د- وضو گرفتن اساتید برای غیر نماز (البته هنوز برخی اساتید که مثل بنده بی حال نیستند، وجود دارند. کونوا دُعاة الناس بأعمالکم و لا تکونوا دعادة الناس بألسنتکم)
ه_ پیاده روی با اساتید در مسیر مدرسه تا حرم یا مثل آن
و- خاطره گویی اساتید
ز- دیدار اساتید در منزل و دیدن کتابخانه و سیرۀ عملی و زاهدانه و فقیرانۀ علمای حوزه که هنوز هم در میان اساتید گم نام حوزه وجود دارد.
ح- برگزاری دروسی اضافه بر دروس رایج در علوم مختلف اسلامی (سراغ هیئت یا نجوم و ریاضی نروید، حداقل در اخلاق و فقه و ادبیات و فلسفه و عرفان و کلام و تفسیر هم نداریم #چون #طلاب #نمی_خواهند.)
ط-...
@DUROUS_ALSHABAB
اسم مصدر حاصل مصدر.PDF
2.4M
#کتاب_شناسی
#ادبیات
#اسم_مصدر #حاصل_مصدر
کتاب حاضر که در سال 1332 توسط دکتر #معین به زبان فارسی نوشته شده است با استفاده از کتب چون المعجم فی معاییر اشعار العجم و تفسیر ابوالفتوح و نهج الأدب و صرف و نحو زبان فارسی و مثنوی و آثار نظامی و آثار زبان شناسانی که در حوزۀ زبان های #سامی تحقیق داشته اند نوشته شده است.
@DUROUS_ALSHABAB
#حدیث
#آداب_نقل_حدیث ( #سلوک_عملی )
#آداب_ترجمۀ_روایت
#تصحیف ( #آرایه_های_بدیع )
اختلاف در #تفسیر_روایت
#المحاسن
کسانی که روایات را به راحتی و با #جرأت فراوان #ترجمه_می_کنند و بر اساس #فهم_خودشان #به_نام_دین #فتوا می دهند، توصیه می کنم با صبر و حوصله این پیام را بخوانند.
برقی در کتاب المحاسن روایتی دارد که در ترجمۀ آن حداقل 5 نظریه وجود دارد و بازگشت همگی آنها به ادعای #تصحیف در کتابت حدیث است. (از راه برون رفت از این اختلاف بگذریم که نه بنده در سطح آن هستم و نه مخاطبین حوصلۀ آن را دارند)
متن حدیث:
المحاسن ؛ ج2 ؛ ص612
33 عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع :
مَنْ #جَدَّدَ قَبْراً أَوْ مَثَّلَ مِثَالًا فَقَدْ خَرَجَ مِنَ الْإِسْلَامِ.
#ترجمۀ اجمالی روایت: «حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه فرمودند:
هر كس قبری را تجديد كند يا مثالى بكشد پس از آیین اسلام خارج شده است.
یاد آوری کنید دربارۀ #مثّل_مثالا هم توضیحی گفته شود.
#اعتبار_حدیث
بر مبنای متأخرین که وثوق صدوری را کنار گذاشته اند، این حدیث ضعیف است.
ولی این حدیث نزد قدمای امامیه صحیح و معتبر بوده زیرا آنان یکی از راه های علم به صدور روایت از معصوم را وثوق به کتاب می دانستند،
و كتاب اصبغ بن نباته که منبع این حدیث است، #اولین كتابى بود كه شيعه تصنيف كرده است. و از جمله اصول است.
#معنای_تجدید_قبر:
مشایخ و بزرگان حدیث در لفظ و معنای این حدیث اختلاف دارند، آنچه می خوانید مختصری از نظریات آنان پیرامون این حدیث است:
1- #صفار (محمد بن حسن صفار) معتقد بود لفظ ین روایت با #جیم ( #جدّد ) است.
#ابن_ولید كه شاگرد صفار و استاد شیخ صدوق است به نقل از استادش روایت را چنین معنی می کند: «جايز نيست تجديد و تازه كردن قبر و نه گل ماليدن بر آن بعد از آن كه مدتها گذشته باشد و در اول آن را گل ماليده باشند چون در عرف مى گويند كه تازه كرده است قبر را و ليكن اگر شخصى بميرد و قبر او را گل بمالند جايز است كه قبرهاى ديگر را مرمت كنند بى آن كه تجديد كنند و از نو بسازند و حكمتش آنست كه اندراس قبور سبب رقت زايران است و آن سبب مرحمت صاحبان قبور.»
2- همین #ابن_وليد از استاد ديگرش #سعد_بن_عبد اللَّه اشعری قمی نقل كرده است كه او روایت را به #حاء ( #حدَّدَ) مى خواند. بدان خاطر که در #نسخه او از #كتاب_اصبغ نقطه نداشته است؛ يا اگر نقطه می داشت، از استادان شنيده و نقطه كتاب را تجويز مى كرد و سهو نسخه نویسان را تذکر می داد.
بنابر اين #تحديد بمعنى #تيز_كردن است يعنى (خر پشته ساختن و گنبدی کردن روی قبر) در مقابل مسطح بودن و صاف بودن روی قبر.
3- #ابن_وليد از #برقى نیز نقل كرده است كه او #جدّث مى خوانده است.
و شیخ صدوق در ادامۀ این نقل می گوید: او برای ما توضیح نداد که مراد از #تجدیث_قبر چيست؟
سپس شیخ صدوق در ادامه می گوید ممکن است مراد از #جدّث این باشد که قبری را که در او میتی دفن کرده اند، برای دفن میت دیگری به کار برند، زیرا واژۀ #جَدَث به معنای #قبر است.
#مجلسی_اول (محمد تقی پدر علامه مجلسی صاحب بحار الأنوار) در نقد این احتمال شیخ صدوق می گوید:
قانون قدما نبوده است كه بدون اینکه از كسى مرادش را بشنوند، بگويند كه مراد او اينست. (به حدث خود به او چیزی را نسبت دهند).
4- خود #ابن_وليد می گويد: آنچه اعتقاد من است این است كه ( #جدّد ) به جيم درست است.
پس معناى روایت اينست: هر كس قبرى را نبش كند، زيرا كسى كه قبرى را نبش كند آن را تجديد قبر كرده است زیرا ما را به تجديد و بازسازى آن نيازمند ساخته است،
پس ابن وليد #لفظ_صفّار ( #جدّد) و معنایی نزدیک #معنى_برقى (کندن_قبر_و_تجدید_بنای_آن) را اختيار كرده است.
5- #شیخ_صدوق در نهایت می گوید:
تجديد به آن معنى كه محمّد بن حسن صفّار بدان قائل است
و تحديد با حاء بى نقطه كه اعتقاد سعد بن عبد اللَّه است
و آن كلمه «جدث» كه برقى گفته
همگى داخل در معنى حديث است و هيچ كدام بيرون از معنى آن نيست
و هر كس با امام عليه السّلام مخالفت كند در بازسازى و تازه كردن قبر و خر پشته ساختن بر آن و نبش كردن قبر و از روى عناد يكى از اينها را حلال شمارد از اسلام بيرون رفته است.
#منبع:
#من_لا_یحضر (فقیه من لا یحضره الفقیه) / شیخ صدوق
#لوامع_صاحبقرانی / مجلسی اول
@DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از شرح قصیدهی بانَت سُعاد
این کانال جهت بارگذاری صوت تدریس کتاب "شرح قصیدهی بانَت سُعاد" نوشته جمال الدین ابن هشام الانصاری (م ۷۶۱ق و مولف مغنی اللبیب) تاسیس شده است.
مدرس: استاد عزیز حجة الاسلام و المسلمین شیخ سجاد قربانی
مکان تدریس: مدرسه مبارکه معصومیه در شهر قم
زمان: روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته، از ساعت ۹ تا ۱۰.
جلسه به صورت آنلاین برگزار نمی شود ولی در انتهای هر هفته صوت جلسات در همین کانال بارگزاری می شود.
این کانال رو به همه دوستان علاقهمند به مباحث ادبی معرفی کنید.
هدایت شده از شرح قصیدهی بانَت سُعاد
1 - 02.7.12.mp3
41.4M
صوت اولین جلسه 12مهر1402
این جلسه، اولین جلسه از مقدمات شرح قصیدۀ بانَت سُعاد است.
برخی از موضوعات مطرح در جلسه:
1- دو رویکرد کلان در ضرورت تعلم زبان عربی
2- بازشناسی هندسۀ حاکم بر علوم ادبی از جهت توانمندی در رفع نیاز ما به تعلم زبان عربی
3- تقریری جدید از اعجاز ادبی قرآن
4- بیان حلقۀ مفقودۀ تعلم ادبیات عرب: فقه ادبی یا ادبیات تلفیقی
دروس الشباب
این کانال جهت بارگذاری صوت تدریس کتاب "شرح قصیدهی بانَت سُعاد" نوشته جمال الدین ابن هشام الانصاری (
برای دوست داران مباحث عمیق ادبی خوب است مباحث این کانال را ببینند.
#فقه
#فلسفه_احکام
#عقل
إنَّ دِینَ اللهِ لا یُصَابُ بِالعُقُولِ
دیشب عده ای که خاطرشان برایم عزیز است، منزل ما را به نورشان منوّر کردند.
پسر یکی شان که در بهار 15 سالگی بود و رشته ریاضی می خواند، گفت چرا بازی با آلات قمار، بدون نیت قمار حرام است؟ (من این حرف آخوندها را قبول ندارم)
گفتم حرف آخوندها نیست. فقه شریعت است.
گفت: عقل من این حرف را درک نمی کند، پس عاقلانه نیست و طبیعتا درست هم نیست.
گفتم: احکام شریعت با اصول دین فرق دارد، کلیات اصول را با چراغ عقل درک می توان کرد، ولی احکام را نه مگر اینکه خود معصومین چراغش را بیافروزند، آن وقت شاید عقل درک کند.
گفت: نه، عاقلانه نیست، پس درست نیست.
پدرش خیلی حرص می خورد که ای وای پسرم از دست رفت (البته اینها را نمی گفتم از حالات پدیدار بود.)
احسنت به این پسر، می خواست بفهمد، انکار نمی کرد.
یاد مناظرهٔ امام صادق علیه السلام با مدعی فقاهت و مرجعیت عراق (ابوحنیفه) افتادم.
گفتم: نماز مهمتر است یا روزه؟
گفت نماز.
گفتم برهان بیاور
گفت نماز ستون دین است.
گفتم پس چرا زنان، روزهٔ ایام عادت را باید قضا کنند ولی نماز را نه؟
گفت واقعا؟
پدرش و من گفتیم واقعا.
به شوخی گفت خوش به حالشان.
به شوخی گفتیم دوست داری جای شان باشی؟
دمش گرم، چه با صفا و خوش اخلاق.
با خنده گفت نه. 😂
گفتم امام صادق علیه السلام به ابوحنیفه فرمودند: دین خدا (فقه، احکام شریعت) با عقل درک نمی شود.
تعبّد است.
اگر با عقلت فهمیدی مولایت هر چه می گوید، حق است. چون بنده ای پس در بند مولایت باش.
گفت دمش گرم. الان فهمیدم.
@DUROUS_ALSHABAB
#کنایه
#بلاغت #فرهنگ عامه
#سمبل
سمبل عبارت است از یک اصطلاح، یک نام، یا حتی یک تصویر که نماینده چیز مانوس دیگری باشد. سمبل علاوه بر معنای آشکار و معمول خود، معانی تلویحی و غیر مستقیمی نیز دارد.
#تقسیم سمبل:
سمبل های به دو دسته طبیعی و قراردادی تقسیم می¬ شوند،
توضیح تقسیم فوق در سمبل های حیوانی،
در سمبل های طبیعی حیوانی، حیوان مورد نظر بیانگر مفهوم و نشانه ¬ای هستند که به صورت ذاتی در همان حیوان وجود دارد. مانند قدرت در شیر.
ولی در سمبل های قراردادی، انسانها بر اساس فرهنگ، آموزش و اعتقادات خود حالاتی را به حیوانی نسبت می¬ دهند در حالی که آن حیوان ذاتا فاقد آن حالت یا خصوصیت است. مثلا بسیاری از مردم جغد را شوم می¬ دانند شاید حضور جغد در خرابه ها و صدای مرموز و وحشتناکش باعث شده باشد که او را نشانه شومی و نامبارکی بدانند. در حالی که شومی جغد هیچ ربطی به خود جغد ندارد و زاییده ذهن بشر ماست. مثال دیگرش اشک تمساح است که نماد تظاهر دروغین است.
برخی از سمبل های حیوانی رایج:
خفاش: سمبل خون آشامی، بعضی اوقات قدرتهای استعمارگر را با این سمبل نشان می دهند.
خرگوش: سمبل سرعت، سر به هوایی و بازیگوشی
لاک پشت: سمبل کندی و تأنّی.
خوک: سمبل پلیدی، ناپاکی و لاقیدی.
سگ: سمبل خدمت و باوفایی، اغلب سیاستمداران وابسته به قدرتهای بزرگ را با این سمبل نشان می دهند.
راسو: سمبل بدجنسی و دنائت.
روباه: سمبل تزویر و فریب.
چهارپایان: سمبل بهره کشی.
الاغ: سمبل بهره کشی و نادانی.
گوسفند: سمبل سادگی و استثمار.
مار: سمبل هوشیاری و آسیب رسانی.
کبوتر: سمبل نجابت و پاکی.
میمون: نماد تقلید وارگی در عمل.
طوطی : نماد تقلیدوارگی در سخن.
بوقلمون: چندرنگی و چند گانگی.
عقاب: تسلط و درندگی.
جغد: ناکامی، اندوه، شومی و نامبارکی.
گاو: سمبل چموشی، تنبلی و نادانی.
گربه: نوع خانگی آن نشانه نازپرودگی و گونه وحشی و سیاه آن نشانه مرموزیت و شومی است.
#نکته:
بعضی از سمبل ها در محدوده جغرافیایی خاصی به کار می روند:
در اسکاتلند، بز مظهر بدبویی
و در انگلیس، خرچنگ نماد آدم پست است.
#داستان #فیلم #فرهنگ #فرهنگ_بشری #فرهنگ_قومی
@DUROUS_ALSHABAB
#صرف
#فرق صیغه های صرفی
فرق بین #إمرأةٌ_طاهرٌ و #إمرأةٌ_طاهرةٌ
إمرأةٌ طاهرٌ (طاهر و پاکیزۀ از حیض)
إمرأةٌ طاهرةٌ (طاهر و پاکیزۀ از عیب های اخلاقی و کثیفی ها)
@DUROUS_ALSHABAB
#عاریه (در عرف زمان ما به عاریه، #امانت می گویند.)
#کتاب
#تفتازانی
تفتازانی در پاسخ کسی که از اودرخواست کتاب امانی کرده بود، گفته:
ألا يا مُستَعِيرَالكُتُبِ دَعنِي ..
فَإنَّ إعارَةَ المَعشُوقِ عارٌ وَ مَعشُوقِي مِنَ الدُّنيَا كِتابِي ..
فَهَل أَبصَرتَ مَعشُوقاً يُعَارُ
#ترجمه
ای کسی که کتاب عاریه می گیری! مرا رها کن (از من کتاب مخواه)
همانا عاریه دادن معشوق، ننگ است.
و از مال دنیا، یگانه معشوق من کتاب است.
آیا دیده ای معشوقی عاریه داده شود؟!
@DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از بینش ولایی
موشک آشپزخانه ای
✅داستان تولید موشکهای فلسطینی
🌀موشک های امروز فلسطینی ها، کار دیروز مصطفی ها و حاج قاسم هاست
📚کتاب"امواج اراده ها"
🔺🔺حتما بخونید🔺🔺
#کتابخوان
#طوفان_الاقصی
#حاج_قاسم
#شهید_مصطفی_احمدی_روشن
┏━━ °•🔸💎🔸•°━━┓
@binesh_vela
┗━━ °•🔸💎🔸•°━━┛