#لغت
#ضبط_اسماء
#غلط_مشهور
چهارده غلط مشهور و ضبط صحيح آنها
1- كلمه «شعبده» به ضم شين از اغلاط مشهور بوده و صحيح آن به فتح شين است.
2- كلمه «عجوزه» با «هاء» از اغلاط مشهور بوده و صحيح آن بدون «هاء» است چه آنكه مذكر و مؤنث در آن يكسان است.
3- كلمه «علاوه» به فتح عين از اغلاط مشهور بوده و صحيح آن به كسر عين مىباشد.
4- كلمه «منصب» به فتح صاد از اغلاط مشهور بوده و صحيح آن به كسر صاد مى باشد.
5- كلمه «لثه» به فتح لام و تخفيف ثاء به معناى گوشت بن دندان از اغلاط است و صحيح آن با ثاء مشدده است
6- كلمه «مرسول» از اغلاط مشهور بوده و صحيح آن مرسل به فتح سين مى باشد.
7- كلمه «مرثيه» به فتح ميم و كسر ثاء و تشديد ياء از اغلاط بوده و صحيح آن بدون تشديد ياء است
8- كلمه «مساحت» به فتح ميم از اغلاط مشهور بوده و صحيح آن مساحت به كسر ميم مى باشد
9- كلمه «مسقط الرّأس» به فتح ميم و فتح قاف از اغلاط بوده و صحيح آن به كسر قاف است
10- كلمه «ميشوم» از اغلاط بوده و صحيح آن مشئوم يا مشوم مى باشد.
11- كلمه «مرتضوى» و «مصطفوى» با ثبوت و او از از اغلاط مشهور است و صحيح آن با سقوط واو مى باشد زيرا در منسوب اسماء خماسى الف ساقط مى گردد.
12- كلمه «شجاعت» با ضم شين از اغلاط بوده و صحيح آن با فتح شين است
13- كلمه «مصطكى» كه صمغ معروفى است با فتح ميم از اغلاط بوده و صحيح آن با ضم ميم مى باشد
14- كلمه «شحنه» به فتح شين از اغلاط است و صحيح آن با كسر شين مى باشد.
منبع:
كشكول چهارده تايى ذهنى مشتمل بر موضوعات و مطالب متنوع، ص: 184
سید محمد جواد ذهنی تهرانی (رحمة الله علیه)
@DUROUS_ALSHABAB
فرستاده شده از طرف دوستان:
هر از چند گاهی افاضات اساتید خارج در مورد علم رجال به گوش می رسد که متاسفانه نشات گرفته از بیگانه بودن این آقایان نسبت به این علم است. نمی دانم در لابهلای کتاب های فقهی و یا اصولی به آیه شریفه 《لا تقف ما لیس لک به علم》برخورد کرده اند یا خیر؟ از این نیز بگذریم اما چند نکته را به طلاب عزیز یادآور می شوم:
۱. فقاهت تنها در فقه اصطلاحی خلاصه نشده است بلکه بالاتر از تکالیف عملی، اعتقادات درونی است. نباید معارف اهل بیت را در هیچ زمینه ای به سخره بگیریم.
۲. طلاب عزیز حتما یک دور آثار روایی همچون کتاب کافی شریف، بصائر الدرجات را بخوانید. تا مشاهده کنید آیا اخلاقیات دارای سند هستند یا خیر؟
۳. علم رجال تنها به توثیق و تضعیف راویان نمی پردازد بلکه گستره آن بیش از آنی است که آقایان تخیل نموده اند. (لطفا اندکی مطالعه)
۴. سیر مکاتب فقهی و مطالعه دقیق آن شاهد بر تاثیرات فراوان علم رجال در عرصه مباحث فقهی است.
«به کجا چنین شتابان؟»
شاید بهتر باشد برای آقایانی که هر روز به تکرار مکررات می پردازند و هیچ دغدغه ای به میراث اهل بیت علیهم السلام ندارند این طور بگوییم:
هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد
یا علی
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
May 11
هدایت شده از گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#دیدگاه_فقهی_سیاسی
👓 نظر آیتالله خویی؛ تشکیل جمهوری اسلامی
📝 دستخط مهم آیتالله خویی (ره)
🔹 رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید، #جمهوریت_اسلامی را انتخاب نمایید.
شکر و سپاس بی حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور ایران در اثر مجاهدات و فداکاریهای خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رأی خود را اظهار دارند و در این زمینه رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند.
و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت شیعه اثنیعشری میباشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد.
توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»
99/4/28
ابوالقاسم موسوی خوئی
#آیت_الله_خویی
#فقه_سیاسی
#اندیشه_سیاسی
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
گرفتاری ملت مسلمان فلسطین و ابتلای آنها به مصائب عظیم و در به دری و آوارکی این ملت شریف و شجاع و جانباز و قتل عام آنان با ایادب استعمار بی رحم و معرا از عواطف انسانی و غصب وطن مادری آنان از ناحیه صهاینه و کشتار دسته جمعی زنان و کودکان توسط ارهابی های جهود غوطه ور در افکار ارتجاعی و خالی از سجایای خاص انسان، مورد تنفر شدید ملت مسلمان ایران میباشد ولی عمال استعمار مانع شدند که ملت ما به یاری خلق فلسطین بشتابد.
باید با یک انقلاب عظیم اسلامی خاک پاک فلسطین به خصوص ارض مقدس قدس را از لوث وجود صهاینه پاک نمود ملت اسلام باید توجه داشته باشد که حفظ هر وجب ار اراضی کشور اسلامی از فرائض دینی هر مسلمان است.
حقیر با جرئت و با صراحت اظهار میدارد که ملت مسلمان ایران در مساله فلسطین بسیار حساس تر از کثیری از کشورهای اسلامی است. ظهور دولت به تمام عیار یهودی در ارض فلسطین معلول بی کفایتی دول عربی و ناشی از سلطه استعمار بر زمامداران کشور های اسلامی است.
استاد سید جلال الدین آشتیانی
منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، جلد چهارم، صفحه ۲۰ و ۲۱
#جمال_جلال
#طوفان_الاقصی
#فلسطین🇵🇸
#غزه🇵🇸
ایتا تلگرام
هدایت شده از تأملات | تولايى
عرفان و تشیّع (1).mp3
6.48M
▫️وقتی مبانی عرفانی، زمینه باور اهلسنت به مسأله مهدویت میشود...
سخنان مهم استاد حاج شیخ جواد مروی از تجربههای عینی نقش عرفان و حکمت متعالیه در جذب نخبگان به باورهای شیعی
🆔eitaa.com/m_a_tavallaie
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کسانی که در این چهل روز سکوت کردند، امر به منکر میکنند.
🔹حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی بایگی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه رضوی در جلسه شرح زیارت جامعه کبیره: یکی از منکرات این است که انسانهای بیگناه کشته بشوند. وظیفه انسانها این است که این قضیه را انکار کنند.
🔹نباید فراموش کرد که چه کسانی در این چهل روز نزدیک به دو ماه سکوت کردند. اینها با همین سکوتشان دارند امر به منکر میکنند. ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
🔴 قسمت دوم
#جامعه_کبیره
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
دروس الشباب
🎥 کسانی که در این چهل روز سکوت کردند، امر به منکر میکنند. 🔹حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی ب
استاد سید محمد موسوی بایگی
استاد فلسفه و عرفان بنده
و شاگرد استاد سید جلال الدین آشتیانی هستند.
#لغت
#فروق_اللغة
سرف و تبذیر
«سَرَف» یعنی: تجاوز از حدّ. جوهری آن را ضد «قصد» یعنی اعتدال و میانه روی دانسته است.
نکته:
اسراف و سَرَف هر دو به يك معنى است
ولى به عقيده طبرسى:
اگر تجاوز در جانب افراط باشد اسراف گفته ميشود
و اگر در جانب تقصير باشد سرف (ذيل آيه 6 سوره نساء).
در قرآن:
استعمال آن در قرآن همه جا از باب افعال است. #أَسْرَفُوا (زمر: 53.) #لا_تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُ #الْمُسْرِفِينَ (اعراف: 31) #إِسْرافاً (نساء: 6)
#لَمْ_يُسْرِفُوا (فرقان:67)
بَذر: پاشيدن تخم
به اسراف كار مبذّر مي گويند زیرا مال را مي پاشد و متفرّق مي كند. راغب می گويد:
تبذير به معنى تفريق است و اصل آن بذر پاشيدن است بعدا به طور #استعاره به کسی که مال خويش را ضايع مي كند مبذّر گفتند
«إِنَ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطِينِ» اسراء: 27
ابن مسکویه در #فرق بين «سرف» و «تبذير» می گوید:
سرف عبارت است از جهل به اندازۀ حقوق مثلا كسى كه حقش هزار تومان به وى دو هزار تومان بدهند
ولى تبذير عبارت است از جهل به مواقع و مواضع حقوق مثلا مالى را كه مستحقش زيد است بواسطه نادانى و جهل به عمرو دهند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#قرآن
#لغت
#فروق_اللغة
فرق #ضَرّ (به فتح ضاد) و #ضُرّ (به ضم ضاد)
ابوالبقاء در کتاب کلیات و نیز زمخشری در کشاف گفته اند:
ضَرّ (به فتح): به معنای مطلق ضرر است. (بر هر ضرری اطلاق می شود)
اما
ضُرّ (به ضم): فقط بر ضررهای جسم و نفس، مثل لاغری و مریضی و بدحالی؛ اطلاق می شود.
در قرآن:
ضَرّ به فتح
پيوسته در مقابل نفع آمده است، مثل «لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً» (مائده: 76) و «يَدْعُوا لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ» (حج: 13)
اما ضرّ به ضم
هيچ وقت در مقابل نفع به کار نرفته است.
گاهی به معنای بدحالی و مریضی «يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ ...» (يوسف: 88) و «وَ أَيُّوبَ إِذْ نادى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ. فَاسْتَجَبْنا لَهُ فَكَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ» (انبيا: 83 و 84)
و گاهی در مقابل رحمت: «وَ إِذا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِيبِينَ إِلَيْهِ ثُمَّ إِذا أَذاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ» (روم: 33)
و گاهی در مقابل خير به کار رفته است مثل: «وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (انعام: 17)
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB