ارتباط ولایت با نبوت از کتاب مظهر العجائب.pdf
97.6K
#کتاب_شناسی
#مظهر_العجائب
#عطار_نیشابوری
فایل فوق، شعری است که مصرع اول سی بیت آن با #مصطفی و مصرع دومش با #مرتضی شروع می شود.
این اشعار از کتاب مظهر العجائب می باشد.
معرفی کتاب فوق:
«مظهر العجایب» مثنوی فارسی از آثار عطار نیشابوری است که در ذکر فضایل علی (ع) و کرامات آن حضرت سروده شده است. در انتهای کتاب نیز یکی دیگر از آثار عطار به نام «مظهر الاسرار» به چاپ رسیده است.
برخی با تأکید بر سنی بودن عطار، انتساب این کتاب را به عطار انکار می کنند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#روش_تحصیل
چند نکته که خوب است طلاب و دانشجویان در فراگیری هر علمی به آن توجه کنند تا به تحصیل هدفمند علوم بپردازند.
الف- آگاهی از رؤوس ثمانیۀ پیرامون هر علمی که می آموزند.
ب- آگاهی از سير تطوّر و تحوّل آن علم تا زمان کتابی که قصد خواندن آن را دارد.
در این صورت خواهد دانست که نویسنده از کسانی متأثر است یا نقد او ناظر به چه کسانی است. خصوصا مشایخ و جوّ علمی زمان مؤلف، در این صورت خواهد دانست که نقدهای کتاب، ناظر به چه کسی است؟
ج- جايگاه علم مورد بحث در بين علوم اسلامي و نقش آن در فهم متون ديني
د- معرفي كتاب و مؤلف آن از زبان علماء
تا ارزش آراء او بر انگیزه اش بیافزاید.
ه- معرفي روش مؤلف (منهج دراسي مؤلّف)
و- اهميت و فايده آشنايي با آراء منقوله در كتاب
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از بینش ولایی
سالروز شهادت 💔
شهید#سیدمجتبی_نواب_صفوی
🔻رهبر انقلاب امام خامنه ای: جرقههای انگیزش انقلاب اسلامی به وسیلهی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.
شهید نواب صفوی:
آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل شود، و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم
هدیه نثار ارواح مطهر همه شهدا صلوات ❣
┏━━ °•🔸💎🔸•°━━┓
@binesh_vela
┗━━ °•🔸💎🔸•°━━┛
#اصول_فقه
#شیعه
#عامه
مقالۀ یکی از محصلین قم را می خواندم که خود را اهل تحقیق و اکثر علما را مقلد معرفی کرده و #اصول_فقه شیعه را متأثّر از #عامه می داند.
ای کاش المعالم الجدیدة اثر شهید صدر (رحمة الله علیه) یا معالم المدرستین که قبل از شهید صدر به قلم علامه سید مرتضی عسکری نوشته شده یا اعیان الشیعة سید محین امین یا الفصول المهمة فی اصول الأئمة اثر شیخ حر عاملی یا اصول آل الرسول الأصلیة به قلم هاشم بن زین العابدن خوانساری و الأصول الأصلیة فیض کاشانی را می خواند.
برخی از آقایان فوق االذکر، که اخباری هم هستند چنین ادعایی ندارند که این آقا مطرح کرده است.
آه از طلمی که بر عالمان می رود.
سید محسن امین در این زمینه تأکید میکند که اکثر مباحث اصولی از زمان امام باقر تا امام حسن عسکری مطرح شده است.
وی در پاسخ به سخن سیوطی در کتاب اوائل که گفته است اولین شخصی که در اصول فقه کتاب نوشت امام شافعی بود می نویسد:
نخستین کسانی که باب اصول فقه را پیش از شافعی گشوده و اصول و مباحث آن را مطرح نمودند امام باقر و فرزند ایشان امام صادق بودند. آنان مهم ترین مباحث اصول فقه را برای اصحاب خویش بیان نمودند و پس از آنان امام کاظم و فرزندش امام رضا و در نهایت امام هادی و امام حسن عسکری مباحث اصولی را گسترش دادند.
آیا روایاتی که در کتاب های اصولی برای اثبات برخی قواعد اصول به کار گرفته می شود برای بطلان ادعاها کافی نیست.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#نحو
#اصول_فقه
#فقه
#قرآن
لفظ « أَوْ »
معانی حرفی از مباحث مهم اصولی است و بحث های مفصلی درباره آن صورت گرفته است.
یکی از این حروف، حرف «أو» است که اساس #واجب_تخییری است.
در روایات نیز به این حرف توجه شده است، چنان که امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرماید:
«كل شيء في القرآن «أو» فصاحبه بالخيار يختار ما شاء»
یعنی: هرچه در قرآن لفظ «او» دارد، پس صاحب آن مختار است، می تواند هر کدام را که بخواهد انتخاب کند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#اصول_فقه
#مشتق
#اولین شخصی که بحث #مشتق را در فقه مطرح کرده است،
ابن ادریس حلی در کتاب #السرائر ج2 ص126 می باشد.
و #اولین کتاب اصولی که به #مشتق پرداخته است،
مبادی الوصول ص72 می باشد، علامه حلی در این کتاب، تعریف و شرایط و حکم آن از جهت حقیقت و مجاز را توضیح داده است.
علامه معتقد است برای صدق مشتق، بقای تلبّس به مبدأ نیاز نیست و در نتیجه استعمال مشتق در موردی که مبدأ از آن منقضی شده است، حقیقت می باشد.
بر پایۀ نظر فوق، اطلاق «ظالم» بر کسی که قبلا کافر بوده و سپس مسلمان شده است، حقیقت است و چنین شخصی نمی تواند مقام خلافت و امامت را به عهده بگیرد.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سرود پرواز
یکی از اتفاقات نادر دوران دفاع مقدس
شهادت مربی و اعضای گروه سرود مدرسۀ قطب راوندی قم
🌷 شهادت در یکم بهمنماه ۱۳۶۵
💥 در حملۀ هوایی رژیم بعثی
🌸 حضرت امام خامنهای روحیفداه:
شهدای گروه سرود که جزو اتفاقات نادر در دوران دفاع مقدس است؛ یک تعدادی نوجوانِ مثلاً دوازدهساله، سیزدهساله، چهاردهساله، سرود میخوانند، بعد هواپیما میآید همین گروه را هدف قرار میدهد، شلیک میکند؛ همۀ آنها ــ همه یا نزدیک به همه ــ شهید میشوند.
کو سرودشان؟ چه خواندند؟ چه گفتند؟ چه کردند؟ پدرمادرهایشان چه کار کردند؟ اینها احتیاج به تبیین دارد، اینها پیام دارد.
🔹بیانات در دیدار دستاندرکاران کنگرۀ شهدای استان قم، ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
#بهمن_خونین_جاویدان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قرآن
#رسم_الخط
#عثمان_طه
آیا رسم الخط (سبک نوشتاری) قرآن توقیفی است؟
بیشتر عامه و برخی از امامیه معتقدند باید قرآن را به همان سبکی که مسلمانان اولیه نوشته اند بنویسیم، مثلا (رحمن) را بدون الف (رحمان) بنویسیم.
عامه می گویند: مصحف عثمانی که به امر سومی نوشته شده است معیار است.
نتیجهٔ این عقیده در نسخه های قرآن معاصر ما (چاپ عثمان طه):
َبرخی حروف کلمه به صورت کوچک و بالای کلمه نوشته شده مثلا در (رَزَقۡنَٰهُمۡ) الف را بالای حرف نون نوشته است زیرا خوانده می شود ولی در مصحف عثمانی ننوشته اند.
و مثل ( ذَلِكَ الْكِتَابُ ) به جای «ذالک» ، یا کلمه های ( دَاوُودَ ) ، ( يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم ) که واو دوم آنها در مصحف سومی نوشته نشده و لذا در قرآن عثمان طه به صورت کوچک ثبت شده است. نیز ( يُحْيِی ) که یاء دومش کوچک نوشته شده
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هفت بند ملا حسن کاشی.pdf
121.9K
#شعر
#علی علیه السلام
#هفت_بند #ملا_حسن_کاشی شاهکار شعر فارسی در مدح امیر المؤمنین علی علیه السلام
معرفی:
هفتبند کاشی مجموعه اشعاری مشهور در مدح امام علی(ع) از حسن کاشی آملی (درگذشت ۷۳۸ق). شاعران متعددی در ایران و شبهقاره هند از هفتبند کاشی تقلید کردهاند. کاشی آملی در این مجموعه از آیات، روایات و رخدادهای تاریخی استفاده کرده و آرایههای گوناگون ادبی را در اشعار خود بهکار برده است. این اثر در سدههای گذشته، بارها در ایران و شبهقاره هند به دست افراد هنرمند نوشته شده است.
دو شرح بر منظومه هفتبند وجود دارد: یکی «معادنالرضا» متعلق به اصغرحسین از فارسیزبانان شبهقاره هند که در سال ۱۱۹۶ق نوشته شد؛ شرح دیگر، هشت بهشت (قنبرنامه) است که توسط شاعر و عارف آذربایجان ملا ادهم خلخالی متخلص به عزلتی (درگذشته ۱۰۵۲) نوشته شده است.
هفتبندِ حسنِ کاشی همواره مورد تقلید و تَتَبُّعِ ادیبان دوره تیموری و صفوی قرار گرفته است و به ادعای برخی محققان، نوعی طرازِ ادبی را در تاریخ ادب فارسی به وجود آورده است. تبعیت و تقلید از هفتبند کاشی مختص ایرانیان نبوده و سرایندگان شیعی در شبه قاره در تبعیت از آن نیز شعر سرودهاند.
برای معرفی بیشتر با جستجوی هفت بند ملا حسن کاشی در اینترنت به سایت ویکی شیعه مراجعه کنید.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
معادن_الرضا شرح هفت بند کاشي.pdf
11.29M
شرح #هفت_بند_کاشی
نام کتاب
معادن الرضا = شرح هفتبند کاشی مولی حسن آملی کاشی مشهور به (سدهی ۸هـ)
ناشر: مجمع مطبع العلوم، به دستیاری سیّد سخاوت حسین
تاریخ چاپ: ماده تاریخ تألیف = ۱۱۹۷هـ
محل چاپ: لکهنو
تعداد صفحات (تصویربرداری شده): 192
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
کلمات قصار امیر المؤمنین.docx
13.5K
#امام_علی علیه السلام
اگر پیامبر پسر می داشت مردم بعد از پیامبر با او چه می کردند؟
امنیت حسنین بعد از پیامبر چکونه بود؟
وضعیت قریش و اسلام بعد از پیامبر چگونه بود؟
حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام پاسخ می دهند.
منبع:
کلمات قصار منسوب به حضرت علی که ابن ابی الحدید در جلد آخر شرح نهج البلاغه اش جمع آوری نموده است.
کلمه قصار 414
شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج20 ؛ ص298
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
http://mb-110.blogfa.com/post/8
#علم و #تکنولوژی در نهج البلاغه از کتاب 👆عجایب نهج البلاغه👆
برای مطالعه به لینک فوق مراجعه کنید.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فايده صلوات ما بر اهل بیت
مرحوم علامه طباطبایی در پاسخ به افرادی که از ایشان پرسیده بود صلوات بر اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم چه فایده ای دارد آنها به درود و صلوات ما نیازی ندارند با بيان لطيفي فرمودند:
نخست اینکه
ما با صلوات چيزي از خود اهدا نمی کنیم بلکه به خدا عرض می کنیم و از او مي خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد.
دوم اینکه
گرچه این خاندان به صلوات ما احتیاجی ندارند؛ ولی به خدای سبحان نیازمند هستند و فیض الهی باید به صورت دائم بر آنها نازل شود.
ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده ایم؛
برای مثال اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوه هایش ملک صاحب باغ است، کار می کند و از صاحب باغ حقوق می گیرد روز عید دسته ای از گلهای باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، ايا عمل او موجب نزدیکی به صاحب باغ نمی شود؟ این عمل نشانه ادب باغبان است.
صلوات هم ادب ما را ثابت میکند در غیر این صورت ما از خود چيزي نداریم، بلکه از خداي سبحان مسئلت می کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید که همین عرض ادب موجب تقرب ما مي شود.
منبع:
نسیم اندیشه، دفتر اول، صفحه 96
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
این جوان ایرانی توسط اسرائیل شهید شد /او به زبانهای انگلیسی، عربی و آلمانی مسلط بود - خبرآنلاین
https://www.khabaronline.ir/news/1864869/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C
یکی از دوستان پرسید در عبارت نهج البلاغه
(کُن فی الفتنه کابن اللبون)
آیا می توان (کن) را تامه و (کابن اللبون) را حال گرفت؟
پاسخ:
معنای تامه این است:
امر به فرو رفتن در فتنه، مقید به حالت ابن اللبون (بچه شتر) یعنی تو وظیفه داری با این حالت، خود را در دل فتنه ها بیاندازی.
معنای ناقصه:
در فتنه ها که قرار گرفتی، همانند ابن لبون( بچه شتر) باش.
حضرت علی علیه السلام می فرماید
در فتنه ها بسان بچه شتر باش که نه پشتی دارد که سواری دهد و نه شیری که بدوشند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#اجتهاد و #میل_باطن
برخی مدعیان اجتهاد می گویند: معلوم نیست که فقهای امامیه در طول تاریخ فقه، اقامهی حکومت را از وظایف #فقیه دانسته باشند.
#جالب اینکه
همین ها به سبکی اجتهادی مدرسه قم چنین خورده می گیرند که بیشتر به دنبال جمع آوری اقوال و آرای مجتهدین هستند و کمتر سعی می کنند خودشان چیزی بفهمند.
این جماعت استفتای آیت الله خوئی (رحمة الله علیه) را ندیده اند که در جریان رفراندوم گفت به جمهوری اسلامی رای بدهید. یا از نظرات شهید صدر درباره حکومت غافل اند.
اصلا نمی دانم چرا دربارهی حکومت و بانک و مسائل حکومتی درس برگزار می کنند در حالی که اجرای آن ها قدرت می خواهد و اگر مشروعیت حکومت را قبول ندارند چرا اعوان و انصار حکومت می شوند؟ و اگر برای دفع افسد چنین می کنند، چرا با اقامه حکومت یا کمک به اصلاح آن به فکر دفع افسد نیستند؟
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#قهوة در #روایات
#حدیث
محمد بن علی کَراجُکِی (متوفای 499 هجری) در کتاب «مَعْدِنِ الْجَوَاهِرِ وَ رِيَاضَةِ الْخَوَاطِر» روایتی از پیامبر نقل می کند و شیخ حر عاملی نیز آن روایت را در «وسائل الشیعة» از او نقل می کند:
قَالَ النَّبِيُّ ص خَمْسَةٌ لا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ وَ هُمُ النَّائِمُونَ عَنِ الْعَتَمَاتِ وَ الْغَافِلُونَ عَنِ الْغَدَوَاتِ وَ اللَّاعِبُونَ بِالشَّامَاتِ وَ الشَّارِبُونَ #الْقَهَوَاتِ وَ الْمُتَفَكِّهُونَ بِشَتْمِ الْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ.
یعنی:
در روز قیامت، خدای تعالی به پنج کس نگاه نمی کند (و رحمتش را بر آنها نمی گستراند) و آنها را از آلودگی (گناهان) پاک نکرده (و نجات نمی دهد) در حالی که برایشان عذابی دردناک مهیاست:
1. کسانی که بدون ادای نماز عشاء می خوابند.
2. کسانی که از نماز صبح غافل اند (و آن را ترک می کنند)
3. کسانی که با #شام_ها بازی می کنند. (#ترجمۀ فارشی #شامات و شرح آن را در پیام بعدی خواهم گفت.)
4. کسانی که #شراب می نوشند.
5. کسانی که سخن به بدگویی پدران و مادران می گشایند (و آنها را دشنام می دهند).
نتیجة:
#قهوة در زبان عربی به معنای #خمر (شراب) است.
قها یقهو قهوا و نیز قهی یقهی به معنای بی اشتها شدن است. از آنجا که شراب نوشنده اش را به پرنوشی و در نهایت پر شدن معده از شراب می کشاند، به آن قهوة می گویند، چون وقتی شکمش پر شد میل به خوردن غذا و هر چیز دیگری نخواهد داشت.
#جایگاه_نماز
#جزای_شرابخواری
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از علیرضا محمدی
شاید صحیحش اللاعبون بالشاهات باشه
شاه شطرنج در روایات تحریم شطرنج هم اومده و الله شاهه
هدایت شده از شهدا پیرو می خواهند،عزادار کافی نیست
سلام علیکم.
متشکرم به ذهنم نرسیده بود.
اگر وقت کردم می بینم
جزاکم الله خیرا
#توفیق
#تحصیل_موفق
#موفقیت_کاری
امروز با شتاب بیشتری به سمت مدرسه فیضیه حرکت می کردم، خواستم زودتر برسم و به هم مباحثه ای خود بگویم زودتر بیاید تا عقب ماندگی های دیروز را جبران کنیم.
وقتی بیست دقیق زودتر رسیدم، دیدم دوستم زودتر از من پیام داده که باید فرزندش را ببرد سنجش ورود به مدرسه و نمی تواند مباحثه بیاید. در خودم بودم که دید دوستم 20 دقیقه مانده به شروع درس، آمد. اندکی مباحثه کردیم. کاری ضروری پیش آمد که باید از ادامه حضور و کلاس امروز منصرف می شدم. در حیاط مدرسه جناب استاد را دیدم، گریه ام گرفت😭 دستش بوسیدم و گفتم استاد می خواهم درس بخوانم ولی دعا کند خداوند توفیق را بدهد. پس با دلی اندوهگین و چشمی اشکبار از مدرسه بیرون آمدم.
حضرت استاد آیت الله جوادی آملی می فرمودند: موفقیت در درس و کار به هوش و اراده و امکانات نیست، خدا باید بخواهد تا این امکانات و مقدمات اثر کند.
آمدی در #غرر _الحکم (کلمات قصار امیر المومنین علی علیه السلام) ، ذیل عنوان #توفیق از آن حضرت چنین نقل می کند: التوفیق جَذبَةٌ مِن جَذَباتِ الرَّبِّ
یعنی توفیق یکی از کِشش های تربیتی و ربانی خدای تعالی ست.
التماس دعا
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#فتنه
#قرآن
#نقد_ترجمه_های_مشهور
فَقالُوا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ (سوره یونس؛ آیه85)
برخی به خاطر تقدیم (علی الله) بر (توکلنا) این قسمت آیه را با کلمۀ #فقط (از ادات #حصر) ترجمه نموده اند:
ترجمۀ حصر (#فقط بر خدا توکل کردیم) : #انصاریان ؛ #رضایی ؛ #مکارم
ترجمۀ بدون حصر: #الهی_قمشه_ای ؛ #فولادوند ؛ #مشکینی (بر خدا توکل کردیم)
واژۀ #فتنة :
در لغت به معنای آزمایش و امتحان است.
#رضایی : «[اى] پروردگار ما! ما را [وسيله] آزمايشى براى گروه ستمكاران قرار مده»
#فولادوند : پس گفتند: «بر خدا توكّل كرديم. پروردگارا، ما را براى قوم ستمگر [وسيله] آزمايش قرار مده.»
برخی آن را ترجمه نکرده اند و چیزی قبلش در تقدیر گرفته اند:
#الهی_قمشه_ای : «بار الها ما را دستخوش فتنه اشرار و قوم ستمكار مگردان.»
برخی #فتنه را به معنای #عذاب یا #شکنجه دانسته اند:
#انصاریان : «پروردگارا! ما را دستخوش شكنجه و عذاب ستمكاران قرار مده»
#مکارم : گفتند: «تنها بر خدا توكل داريم؛ پروردگارا! ما را مورد شكنجه گروه ستمگر قرار مده!»
برخی نیز هر دو معنای فوق را مطرح کرده اند:
#مشکینی : «ما را دستخوش شكنجه ستمكاران يا مايه آزمايش قدرت آنان قرار مده.»
برای توضیح بیشتر و تفسیر ایۀ فوق به منبع زیر مراجعه کنید:
ترجمه تفسير الميزان ج10 ص 167
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB