eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
279 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
جنبش مردمی احیای زکات
#شبهه چون زکات را بر مطلق پول واجب نمی‌دانیم، این فریضه تعطیل شده است(!) ✍️توضیح و پاسخ به این شبه
چون زکات را بر مطلق پول واجب نمی‌دانیم، این فریضه تعطیل شده است(!) ✍️توضیح و پاسخ به این شبهه| بخش دوم • فرض کنیم علمای شیعه نیز همانند اغلب اهل سنت با اتکا به روش استحسان و قیاس، وجوب زکات ظاهری را علاوه بر پول‌های حامل طلا و نقره، برای مطلق پول اعلام می‌کردند. آیا آن موقع می‌توانستیم بگوییم آنچه مورد شناسایی قرار می‌گیرد، «زکات» است؟ • اگر به خاطر داشته باشید در یک پیام برای تقریب به ذهن و درک بهتر مسئله، ارزش نصاب‌های اول و دوم را به تومان(با اندازه و ارزش فعلی) تخمین زدیم که ارزش نصاب اول معادل ۱۳ میلیون تومان و نصاب دوم معادل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده بودند. اگر واقعاً بخواهیم از این دستورالعمل محاسباتی، برای یافتن زکات در پول امروز نیز استفاده کنیم، افرادی که پس‌انداز پولی‌شان در طولِ بازه زمانی یکساله کمتر از ۱۳ میلیون تومان نمی‌شود به عنوان اغنیا(زکات‌دهندگان) شناسایی می‌گردند. مطمئناً چنین پولی در حساب‌های مدت‌دار(و نه در حساب جاری و پس‌انداز) جای داشته و حامل بهره است. نکته عجیب اینجاست که آنچه به عنوان زکات شناسایی می‌شود(%۲.۵)، در حقیقت سهم کوچکی از ربای واریزی است! از طرفی بهره پرداخت شده در حساب‌های مدت دار در حقیقت از محل اموال همه مردم پرداخت می‌گردد و نه داشته یا درآمدِ بانک.(مبلغ بهره حساب‌های مدت‌دار همانند تمام پرداختی‌های بانک به عوامل غیر بانکی برخلاف تصور رایج، خلق پول می‌باشد؛ توضیحات بیشتر: اینجا) در این صورت، بخشی از پول‌های مردم[فقرا و اغنیا] را زکات به حساب آوردیم! • ممکن است بگویند «مشکل ربا و خلق پول بانکی را باید در جای خود حل کرد و زکات بخشی از دارایی فرد است.» اما به هر حال باید این واقعیت را درنظر بگیریم که با وجود بهره حساب‌های مدت‌دار، افراد تمایل دارند پول بیشتری در نسبت با شرایط عادی پس‌انداز کنند و میزان زکات شناسایی شده تابع نرخ بهره هم خواهد بود. یا اینکه بگویند: «زکات‌دهنده مورد نظر ما فردی متدیّن است و در حساب‌های بدون بهره(دیداری)، پول خود را نگهداری می‌کند!» باید توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی «مالیات تورمی» به مثابه بازتقسیم، گردش پول را تضمین می‌کند. در این چارچوب اغنیای جامعه به خاطر ملاحظات از دست نرفتن اصل سرمایه پولی‌شان، مقدار کمتری را به نسبت شرایط عادی در بازه یکساله نگهداری می‌کنند. در نتیجه برخی از اغنیا با نصاب اول تشخیص داده نمی‌شوند و همچنین میزان زکات شناسایی شده به دلیل کاهش تعداد نصاب‌های دوم بسیار محدودتر خواهد شد. اگر هم گفته شود که مالیات تورمی را به صفر می‌رسانیم، پس جز اتصالِ مقدار مشخصی از طلا یا نقره به پول چاره‌ی دیگری نداریم. در غیر این صورت، گردش پول متوقف شده و این یعنی اعتبار مورد نظر خاصیت پولی خود را از دست می‌دهد.(توضیحات بیشتر: اینجا) • بنابراین علاوه بر دلایل اصلی که قبلاً مطرح شد با ملاحظه‌ی حقایق پولی-بانکی نیز هیچگاه نمی‌توان این ادعا را مطرح کرد که مطلق پول، مشمول احکام شرعی زکات می‌شود. بلکه این مجموعه احکام، با نظام پولی خاصی هماهنگی دارند. رونوشت به محققین اهل تسنن ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا @reba_ir برگزار می‌کند: 🇮🇷دومین همایش کشوری نهضت ممانعت از ربا 🕰 زم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تیزر دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از ربا 🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی) 📍پخش آنلاین: روبیکا، آپارات، اینستاگرام 🔻با حضور اساتید و کارشناسان 🌐 http://reba.ir/conference 📡 @reba_ir ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 نماد خوشه گندم را برای زکات به کار نبرید! • همان‌طور که می‌دانید؛ اغلب گمان می‌شود: «زکات، واجبی شرعی است که به پیشه کشاورزی و دامداری ارتباط دارد.» • امروزه می‌بینیم در بسیاری از طرح نوشته‌ها و سایر محصولات رسانه‌ای با مضمون زکات، از خوشه گندم به عنوان نماد زکات استفاده می‌شود. • مخاطب با دیدن این نماد، چنین برداشت می‌کند که پرداخت زکات به گندم‌کاران ربط دارد و نه به صاحبان اموال بسیار؛ حتی اگر طراح قصدی برای انتقال این مفهوم نداشته باشد. ⚠️از ساده‌ترین اقدامات در جهت احیای زکات این است که از این نماد برای توصیف موضوع زکات هرگز استفاده نکنیم و موارد موجود را از فضای رسانه‌ای برداریم. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🎞 تیزر دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از ربا 🕰 زمان: ۲۹ آذر الی ۵ دی (بصورت مجازی) 📍پخش آنلاین
🔴 پخش ششمین روز از همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا؛ رأس ساعت ۲۱ در صفحات زیر: 🔻https://instagram.com/reba_ir 🔻http://Reba.ir/conference 🔻https://www.aparat.com/reba_ir 🔻https://rubika.ir/reba_ir 🔰 بخش دوم برنامه به مبحث زکات مربوط می‌شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
معضلی که همچنان پابرجاست ...
🔰 تعریف زکات مال؛ • «زکات» به مقداری معین در اموال «اغنیا» گفته می‌شود که تأمین احتیاجات برآورده نشده‌ی «فقرا»ی جامعه را کفایت می‌کند. به عبارتی صاحبانِ ثروتِ بسیار، مالک تمام اموال‌شان نیستند بلکه سهم و روزیِ معین فقرا را می بایست درنظر بگیرند و به عنوان وُکلا یا واسطه خداوند، آن را به دست ذی‌حقان برسانند. این حق و سهم اجتماعی، در بدترین حالت تا جایی در سبد اموال ثروتمندان وجود دارد که به کمک آن تمام نیازهای معیشتی سایر افراد جامعه برآورده شود. • البته منظور از اغنیا مطلق کسانی است که وضع و توان مالی خوبی دارند و مقصود از فقرا یعنی کسانی که برخلاف اغنیا از وضع و توان مالی خوبی، برخوردار نیستند، پس با این بیان اغنیا(زکات دهندگان) و فقرا(دریافت کنندگان زکات) با هم کل جامعه را تشکیل می‌دهند. همچنین بعد از اینکه فقرای جامعه توانستند با زکات به مثابه کمک خرجی، کسری معیشتی‌شان را کاملاً پر کنند، مازاد آن صرف مصالح و امور اجتماعی می‌شود. • چنانچه حق‌اللهِ زکات - که حق‌النّاس نیز محسوب می‌شود - پرداخت گردد، کل جامعه از کارکردهای شایسته آن یعنی «انسان‌سازی»، «بیمه‌شدن دارایی‌ها»، «رشد اقتصادی»، «تأمین اجتماعی» و «فقرزدایی» بهره‌مند خواهد شد. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 تعریف زکات مال؛ #خلاصه #یادآوری • «زکات» به مقداری معین در اموال «اغنیا» گفته می‌شود که تأمین اح
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 چرا خدا «روزه» را واجب کرده است؟ 💠 روایت تأمل برانگیز از امام صادق(ع) ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 تعریف زکات مال؛ #خلاصه #یادآوری • «زکات» به مقداری معین در اموال «اغنیا» گفته می‌شود که تأمین اح
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 علت وجوب «روزه» از زبان امام رضا(ع) 💠 تا رنج گرسنگی و تشنگی را درک کنند؛ 🔆 و از این طریق بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه می‌گذرد و آنچه را که خداوند در اموالشان برای آن‌ها(فقرا و مسکینان) واجب نموده ادا نمایند! ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 چرا خدا «روزه» را واجب کرده است؟ 💠 روایت تأمل برانگیز از امام صادق(ع) #عدا
یک روایت از امام صادق علیه‌الصّلاةوالسّلام است که می‌فرماید: «لیستوی به الغنی و الفقیر»؛ خدای متعال روزه را واجب کرده است، تا در این ساعات و روزها، فقیر و غنی با یکدیگر برابر شوند. انسانی که تهیدست و فقیر است، نمی‌تواند در طول روز هرچه هوس کرد، بخرد و بخورد و بیاشامد؛ اما آدمهای غنی، در طول روز، هرچه که هوس می‌کنند و هرچه که می‌خواهند، برایشان فراهم است. غنی، حال فقیر و گرسنگی فقیر و تهیدستی او را از به‌دست آوردن چیزهایی که مورد اشتهای اوست، درک نمی‌کند؛ اما در روزی که روزه می‌گیرد، همه یکسانند و با اختیار خودشان، از مشتهیّات نفسانی محرومند. امام خامنه ای؛ ۱۳۷۸/۹/۲۶ ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 تعریف زکات مال؛ #خلاصه #یادآوری • «زکات» به مقداری معین در اموال «اغنیا» گفته می‌شود که تأمین اح
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرت‌آموز شخصی با نام قارون را روایت می‌کند که عاقبت وی ختم به خیر نمی‌شود. او از قوم موسی(ع) بود اما به دلایلی بعدها علیه بنی‌اسرائیل شورش می‌کند.(آیه ۷۶: إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى فَبَغَى عَلَيْهِمْ ... ) برخلاف فرعون که دشمن خارجی بنی‌اسرائیل به شمار می‌رفت، قارون به مثابه یک دشمن داخلی مقابل قوم موسی(ع) ایستاد. اما علت دشمنی او چه بود؟ • خداوند ثروت بسیار کلانی را به قارون عطا کرد به نحوی که قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «ما آن‌قدر از گنج‌ها به او داده بودیم که حمل گنجینه‌ها برای یک گروه زورمند مشکل بود!»(آیه ۷۶: ... وَآَتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ ... ) اما قارون به تکلیف خود در نسبت با این اموال عمل نمی‌کرد(داشتن مال را به مثابه داشتن مأموریت از جانب خدا نمی‌دانست) و رویکرد اشتباهی را برگزید. همین مسئله موجب نگرانی خواص قوم موسی(ع) شد و اعتراض‌شان را نزد او اعلام کردند. • اوّلین اعتراض این بود که چرا قارون این همه به اموالش می‌نازد گویا دستیابی به اموال را به عنوان هدف نهایی می‌پندارد و برای همین دچار سرخوشی شده! به او گفتند خداوند مُرفَّحین را دوست ندارد.(آیه ۷۶: إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ ... ) دوّمین اعتراض این بود که چرا قارون از آنچه که خدا به او داده در جهت ابتغای سرای آخرت به کار نمی‌گیرد؟(آیه ۷۷: وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ ...) به او گفتند بهره‌ات را از دنیا فراموش نکن!(چرا قدرِ داشته‌هایت را نمی‌دانی و از آن برای طلبِ آخرت استفاده نمی‌کنی؟) و همان‌گونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ... ) سوّمین اعتراض‌شان به او این بود که چرا قارون از هوای نفس خود برای تصمیم‌گیری در مورد اموالش پیروی می‌کند. به او گفتند «از خود راضی» و «غافل از یاد خدا» نباش! در زمین فساد نکن که خداوند، فسادکنندگان را دوست ندارد!(آیه ۷۷: ... وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ) • اعتراضات قوم موسی(ع)، قارون را به پاسخگویی واداشت. او عقیده‌اش را چنین اظهار کرد: «آنچه بدست آورده‌ام به واسطه دانش خودم بوده است!»(آیه ۷۸: ... قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي ... ) معنای این حرف یعنی «این اموال را مستقلاً خودم بدست آورده‌ام و الان هم متعلق به من است و هر کاری که دلم بخواهد با آن انجام می‌دهم! اینکه چه تصمیمی در مورد اموالم می‌گیرم و چه می‌کنم، غیر از خودم به هیچ‌کسِ دیگر مخصوصاً شما مربوط نیست!» از طرفی او به جای اینکه در تصدیق معترضین بگوید مال را خدا به من داده، گفت خودم [مستقلاً] آن را به دست آورده‌ام! او حتی توجه نکرد که اگر علمی دارد، از جانب خداست. قارون با این سخنش، خود را بزرگتر از آن چیزی که بود نشان داد و نسبت به خدا تکبر ورزید و خداوند جواب تکبرش را (با کنایه به علم نزد قارون!) چنین داد: «آیا او نمی‌دانست که خداوند اقوامی را پیش از او هلاک کرد که نیرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟! و [هنگامی که عذاب الهی فرا رسد،] مجرمان از گناهان‌شان سؤال نمی‌شوند؟»(آیه ۷۸: أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ) ادامه مطلب 👈 بخش دوم ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرت‌آموز شخصی با نام قارون را
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش دوم • وقتی قارون با جمال و شوکتش در میان قوم خود ظاهر شد(آیه ۷۹: فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ ... )، این اقدام در سطح جامعه حاشیه‌هایی به دنبال داشت. به بیان قرآن، گروهی که خواهان زندگی دنیا بودند گفتند: «کاش مثل آنچه که به قارون داده شده، ما هم داشتیم. او بسیار برخوردار است.»(آیه ۷۹: ... قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ) گروهی که به آن‌ها علم داده شده بود(دومین کنایه قرآن به علمِ نزد قارون) در جواب سطحی‌نگری دنیاطلبان گفتند: «وای بر شما، ثواب الهی برای کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام می‌دهند بهتر است، اما جز صابران آن را دریافت نمی‌کنند!»(آیه ۸۰: وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ) • خداوند در ادامه، با بیان سرنوشت قارون و اموالش می‌فرماید: که او و خانه‌اش را در زمین فرو بردیم و گروهی نداشت که او را در برابر عذاب الهی یاری کنند، و خود نیز نمی‌توانست خویشتن را یاری دهد.(آیه ۸۱: فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ) این بیان قرآن، حقارت قارون متکبر و مغرور را در مقابل خداوند می‌رساند. این سرنوشت شوم، مایه عبرتی شد برای آن کسانی که تا دیروز جایگاه او را آرزو می‌کردند. همان‌ها نظرشان را تغییر دادند و گفتند: «وای! گویا خدا رزق(روزی) را بر هر کس از بندگانش بخواهد گسترش می‌دهد یا تنگ می‌گیرد! اگر خدا بر ما منت ننهاده بود، ما را نیز به قعر زمین فرو می‌برد! ای وای! گویا کافران هرگز رستگار نمی‌شوند!»(آیه ۸۲: وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ) 🔻قارون با بیان اینکه «آنچه بدست آورده‌ام به واسطه دانش خودم بوده است!»، رسماً عدم اعتقادش را نسبت به «زکات» اظهار کرد و از آوردن آن خودداری نمود. او خیال می‌کرد، اموالی که به او رسیده را خودش مستقلاً بدست آورده و به همین دلیل نتیجه می‌گرفت که در قبال ضعفا هیچ وظیفه و تعهدی ندارد. 🔻در علوم اجتماعی متعارف به دلیل عدم اعتقاد به ربوبیت الهی و معاد، طبعاً موضوع پراهمیت زکات مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گیرد و به آن اندک توجهی نمی‌شود. مبنای این علوم، هواپرستی(امانیسم) و به تبع آن اباحه‌گرایی(لیبرالیسم) است. شبیه طرز فکری که قارون داشت و وی را عاقبت به خیر نکرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرت‌آموز شخصی با نام قارون را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قارونِ خرپولِ بی‌عقل! 🎥 بخشی از سخنرانی تلویزیونی امام خامنه‌ای در پایان محفل انس با قرآن: ▪️«به قارون نمی‌گفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ می‌گفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، ... شما می‌توانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگی‌های انسان‌ها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید.» ▪️«از این قبیل آیات زیاد داریم که را معین می‌کند.» ۱۳۹۹/۲/۶ ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 تعریف زکات مال؛ #خلاصه #یادآوری • «زکات» به مقداری معین در اموال «اغنیا» گفته می‌شود که تأمین اح
🔰اهمیت زکات نزد قرآن 💠 قرآن کریم، مکرراً از زکات در کنار نماز یاد کرده است. همچنین در این کتاب، ۳۲بار واژه «زكات» و ۳۲بار واژه «بركت» تكرار شده است! 🔻جای بسی تأسف است که فریضه بزرگ زکات با وجود اهمیت زیادی که نزد قرآن و اهل بیت دارد، امروزه مورد غفلت و فراموشى قرار گرفته ➖➖➖➖➖➖ ▪️شب قدر، شب نزول قرآن • «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَیْلَةِ الْقَدْر» (قدر/۱) ▪️ماه رمضان، ماه نزول قرآن • «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن‏»(بقره/۱۸۵) ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔜 بزودی.. 📺 🔹پویانمادانش «پس از یک ماه بندگی» به تبیین فریضه زکات به ویژه زکات فطره می‌پردازد. 🏢 طراحی و ساخت در اندیشکده - رسانکده معیار 🔰محورهای موضوعی: ▪️طرح عمل حکومت اسلامی برای تجهیز و تخصیص زکات به خصوص فطریه چیست؟ ▪️چرا نمی‌شود کار تجمیع و توزیع زکات فطره را به بقیه واگذار کرد؟ ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔜 بزودی.. #موشن_گرافی 📺 🔹پویانمادانش «پس از یک ماه بندگی» به تبیین فریضه زکات به ویژه زکات فطره می
🔹امام على(ع): «اَلبَرَكَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّكاةَ وَ واسَى المُؤمِنينَ وَ وَصَلَ القرَبينَ»؛ « در مال كسى است كه زكات بیاورد، به مؤمنان يارى رساند و به خويشاوندان كمک نمايد.» 📚تحف العقول، ص ۱۷۲. 🏴 شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین(ع) تسلیت باد🥀 ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
▪️ترجمه آیه زکات: «از اموالشان صدقه‌ای بگیر، تا به وسیله آن، آن‌ها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن صدقه) برای آن‌ها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آن‌هاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» حدیث مرتبط: پیامبر(ص) فرمودند: «من مأمورم تا زکات را از اغنیای شما بگیرم و به فقرایتان دهم» 🔰ماه مبارک رمضان: 🔹 ماه نزول آیه زکات 🔹 ماه آغاز تشریع احکام زکات 🔹ماه تشریع احکام محاسبه زکات 🔹 ماه تشریع زکات فطره 🔹 ماه تاسیس نهاد حکومتی زکات توسط پیامبر(ص) ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
اشتباه هر ساله؛❌ ⛔️هر سال این موقع، رسانه‌ها مبلغ فطریه را از طرف مراجع تقلید اعلام می‌کنند. 🔹اولاً «دفاتر» مراجع محترم این مبالغ را مشخص می‌کنند و نه مراجع تقلید؛ نرخ فطریه هم از جنس مسائل فتوایی نیست که در آن مکلف از مرجع خود، تقلید کند. 🔸ثانیاً هیچ کس جز حاکم شرع، صلاحیت تعیین مقدار و نرخ فطریه را ندارد؛ چراکه این موضوع از شئونات منصب امامت و ولایت است.(در این مورد هم اختلافی نیست) ✳️ مطابق احکام اسلامی، مقدار فطریه همواره یک صاع (۳ کیلوگرم) می‌باشد. در رابطه با قیمت، متأسفانه به این دلیل که برای امر زکات، هنوز سازوکاری حاکمیتی تعریف نشده بنابراین جنس فطریه و محاسبه قیمت آن به خود افراد واگذار شده است. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔜 بزودی.. #موشن_گرافی 📺 🔹پویانمادانش «پس از یک ماه بندگی» به تبیین فریضه زکات به ویژه زکات فطره می
33.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 هیچ‌کس از آدمی که نسبت به بقیه بی‌تفاوت باشه خوشش نمیاد... 🔰پویانمادانش «پس از یک ماه بندگی» 🏢 طراحی و ساخت در اندیشکده - رسانکده معیار 🔹کاری از فعالین جنبش احیای زکات 🎞 نسخه کیفیت بالا ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔜 بزودی.. #موشن_گرافی 📺 🔹پویانمادانش «پس از یک ماه بندگی» به تبیین فریضه زکات به ویژه زکات فطره می
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 هیچ‌کس از آدمی که نسبت به بقیه بی‌تفاوت باشه خوشش نمیاد... 🔰پویانمادانش «پس از یک ماه بندگی» 🏢 طراحی و ساخت در اندیشکده - رسانکده معیار 🔹کاری از فعالین جنبش احیای زکات 🎞 نسخه کیفیت متوسط ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍ مقایسه‌ی جایگاه کفاره و فطریه ▪️مقدمه: معرفی اجمالی «کفاره» روزه (تأخیر و عمد) • اگر قضای روزه ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد بدون عذر شرعی آن را قضا نکند گناه کرده و علاوه بر استغفار و قضای روزه نیز باید «کفاره» بدهد.(میزان «کفاره تأخیر»: دادن یک مُدّ یعنی حدود ۷۵۰ گرم گندم یا جو یا … به فقیر) همچنین اگر کسی عمداً روزه نگیرد یا بدون عذر روزه‌ای را باطل کرده باشد، گناه کرده و علاوه بر استغفار و قضای روزه بر او ادای «کفاره» نیز واجب است. یا باید ۶۰ روز روزه بگیرد که ۳۱ روز آن باید پشت سرهم باشد؛ یا این‌که ۶۰ فقیر را اطعام کند که یعنی حداقل به هر کدام از آن‌ها به اندازه یک مُدّ طعام بدهد. ▪️اصل مطلب: تفاوت‌های اساسی میان «کفاره» و «فطریه»! ♦️ «کفاره» بر فرد گناهکار به دلایل فوق‌الذکر واجب می‌شود اما پرداخت «زکات فطره» بر همه‌ی اغنیا به دلیل تمکن مالی آن‌ها واجب است. ♦️ «کفاره» زمانی پرداخت شده که به دست فقیر برسد اما پرداخت «فطریه» لحظه‌ای از گردن ما ساقط می‌شود که به دست حکومت برسد.(بدهی به حکومت منتقل می‌شود) ♦️ «کفاره» و «فطریه»، به فقیر می‌رسد اما «کفاره» را شخص خودش [یا وکیلش] به فقیر می‌رساند و «فطریه» را حاکم شرع موظف است به فقیر برساند. ♦️ واسطه شدن اشخاص و موسسات در رساندن «کفاره» به فقرا فی نفسه اشکالی ندارد اما این امر برای «زکات فطره» دخالت در شئون حکومتی است. ♦️ مهلت پرداخت «فطریه» به حاکم و همچنین رساندن آن به فقرا معین است اما «کفاره» مهلت خاصی ندارد اما بهتر است زودتر پرداخت شود. ♦️ پرداخت قیمت «کفاره» به فقیر کافی نیست مگر آن‌که شخص مطمئن شود فقیر با آن غذا میخرد اما پرداخت مبلغ «فطریه» کفایت می‌کند و حتی بهتر است. ♦️ شخص می‌تواند قیمت و جنس «کفاره» را خودش معین کند اما در مورد «زکات فطره»، حداقلِ این میزان توسط حاکم شرع تعیین می‌گردد. ♦️ کسی که «کفاره» را عمداً ادا نکند، به لحاظ اجتماعی بدهکار و مجرم نیست اما کسی که «زکات فطره» را عمداً نپردازد (یا ناقص بپردازد) بدهکار و مجرم است و حکومت باید با او برخورد نموده و او را نسبت به ادای دین مجبور کند؛ چرا که زکات هم حق‌الله است و هم حق‌الناس. 📌 پی‌نوشت: • متأسفانه به دلیل اینکه زکات و جایگاه آن را نمی‌شناسیم، با آن همانند کفاره برخورد می‌کنیم.(جایگاه برجسته زکات را هم‌مرتبه جایگاه کفاره فرض کرده‌ایم.) این در حالی است که «زکات فطره» از شئونات حکومتی به شمار می‌رود اما «کفاره»، تنها یک واجبِ تکلیفیِ فردی است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 تعریف زکات مال؛ #خلاصه #یادآوری • «زکات» به مقداری معین در اموال «اغنیا» گفته می‌شود که تأمین اح
🔰 زکات فطره از نگاه حِکمی • در اسلام، اغنیا در پایانِ ماه مبارک رمضان طبق دستور خداوند می‌بایست زکات ویژه‌ای غیر از زکاتِ طول سال بپردازند تا تمام‌بخش روزه‌هایشان باشد. یعنی حکم به آوردن چنین زکاتی منقطع از روزه‌هایی که مردم در آن ماه می‌گیرند، نیست. در واقع روزه برای این واجب شده است که اغنیا بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه می‌گذرد و آنچه که خداوند در اموالشان برای آن‌ها(فقرا و مساکین) واجب نموده ادا نمایند و آوردن زکات فطره در انتهای ایام روزه‌داری به این معناست که اغنیا نسبت به ادای حق فقرا به صورت عملی ملتزم هستند. برای همین در روایات، گفته شده که اگر کسی زکات فطره‌اش را نپردازد گویا روزه‌ای نگرفته و برای همین روزه‌هایش نزد خداوند قبول نخواهد شد. شاید بپرسید که "چرا به این نوع زکات، زکاتِ فطره یا فطریه می‌گویند؟" کلمه‌ی فطره از «پایان دادن» گرفته شده است(همانند کلمه افطار) چرا که فرد با پرداخت آن، روزه‌هایش را پایان می‌بخشد. 🔻دو سوال مهم در این رابطه: ⁉️غایت روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، پرداخت زکات در طول سال است. اگر زکات را یک گوشه پرت کرده‌ایم، پس اصلاً دلیل روزه گرفتن‌مان در این ماه مبارک چه بوده؟ ⁉️زکات فطره، مخصوص پایان ایام روزه‌داری به نشانه التزام عملی اغنیا نسبت به ادای حق فقرا در طول سال است. اگر زکاتِ طول سال را تعطیل کرده‌ایم، با چه هدفی احیاناً زکات فطره می‌پردازیم؟ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ مقایسه‌ی جایگاه کفاره و فطریه #اختصاصی_جنبش ▪️مقدمه: معرفی اجمالی «کفاره» روزه (تأخیر و عمد) •
✍زکات فطره، از شئونات منصب امامت • قال الله تعالی: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آن‌ها صدقه‌ای (زکات) بگیر، تا به وسیله آن، آن‌ها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن زکات) برای آن‌ها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آن‌هاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» • از این آیه شریفه (۱۰۳ سوره توبه)، روایات معتبر و همچنین گزارشات تاریخی درمی‌یابیم زکات فطره، از شئونات منصب امامت بوده است. در صدر اسلام پیامبر(ص) و حضرت امیرالمومنین، زکات فطره را به واسطه مأمورین مخصوص جمع کرده و سپس آن‌ها را بین فقراء توزیع می‌نمودند. حتی زمانی که ائمه(ع) حکومت نداشتند، گروهی از شیعیان، زکات خود و گاه زکات دیگران را جمع و براى امام(ع) ارسال می‌کردند. در همین وضعیت، امام معصوم دستور می‌دادند که این حکم، به دیگران نیز اعلام شود. 💠 عَنْ أَبِى عَلِیِّ بْنِ رَاشِد قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْفِطْرَهِ لِمَنْ هِیَ قَالَ لِلْإِمَامِ قَالَ قُلْتُ: لَهُ فَأُخْبِرُ أَصْحَابِی قَالَ نَعَمْ مَنْ أَرَدْتَ أَنْ تُطَهِّرَهُ مِنْهُمْ. 📚وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۴۰. از امام رضا(ع) پرسیدم که زکات فطره از آن چه کسى است؟ حضرت در پاسخ فرمود: در اختیار امام است. عرض کردم: به اصحاب خود این سخن را اطلاع دهم؟ حضرت فرمود: بله. هر که را خواستى پاک گردانى، این مسأله را به او اعلام بدار! ➖➖➖➖➖➖ • اما وقتى پرسش‌ها در این مورد زیاد شد و امام(ع) گمان برد که دستگاه حکومت جور، نسبت به این مسأله حساسیت پیدا کرده، نامه می‌نویسند که: 💠 الْفِطْرَهُ قَدْ کَثُرَ السُّؤَالُ عَنْهَا وَ أَنَا أَکْرَهُ کُلَّ مَا أَدَّى إِلَى الشُّهْرَهِ فَاقْطَعُوا ذِکْرَ ذَلِکَ وَ اقْبِضْ مِمَّنْ دَفَعَ لَهَا وَ أَمْسِکْ عَمَّنْ لَمْ یَدْفَعْ. 📚 وسائل الشیعه، ج۶، ص۲۴۰. پرسش از زکات فطره زیاد شده است و من با هر چه سبب شهرت شود، مخالفم. پرسش‌ها را قطع کنید. هر کس زکات را می‌دهد از او بگیر و به کسانى که نمی‌دهند کارى نداشته باش! ➖➖➖➖➖➖ • مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در جلسه ۴۲۵ درس فقه، به توضیح سه روایت می‌پردازند و می‌گویند: « این تعبیر (للامام) تناسب با حکم تکلیفى محض ندارد. بلکه مانند زکات مال و خمس و انفال ظهور در این دارد که فطره از اموال عامه است و در اختیار و ولایت امام است و این که فطره هم مانند زکات مال از اموال و متملکات عامه است که باید به امام داده شود مگر خود امام اجازه آن را به مالکین بدهد که خودشان به فقراء بدهند چنانچه این اذن در زکات داده شده است حاصل این که این لسان هم تناسب با حکم تکلیفى محض مانند کفارات ندارد!» 🔻 با وجود اینکه نظام اسلامی تشکیل شده است، اما هنوز زکات طول سال و زکات فطره از شئونات ولی فقیه و حکومت اسلامی به رسمیت شناخته نمی‌شود. بر ما لازم است، که روشنگری کنیم و زکات فطره را به جایگاه اصلی بازگردانیم. 📝یادداشت محمدامین صراف‌زاده از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat