191.3K
#فرهنگ_عامه
#ضرب_المثل
#مازنی
📜"طرف لینگِ بِن تَلی دَرِه " کنایه از چیست؟
🎙 جناب آقای ملکی
📩سپاس از جناب عباس سیف علیزاده
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
🔰آیین چله شو مازندران
🔸شب یلدا در مازندران به چلّه شو معروف است. چون چله بزرگ به باور مازندرانی ها از شب یلدا شروع می شود و چهل روز ادامه دارد.
از دیرباز، طولانی ترین شب نشینی در شب یلدا اتفاق می افتاد.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3888
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
📑در برخی نوشتار آمده است...👇👇
✍یلدا از کجا اومده و چرا انار و هندوانه باید شب یلدا حتما باشه؟(فوق العاده اس👌👌)
📌شب یلدا یا شب چله طولانی ترین شب ساله و بر اساس فرهنگ ایرانی شب یلدا شب تولد میترا یا خدای خورشیده.
📌این شب از نظر ایرانیان باستان شب نحسی بوده، چون علاوه بر سرمای سخت زمستون، اهریمن تاریکی حمله میکرده و این حمله باعث طولانی تر شدن شب میشد.
📌برای همینم ایرانیان برای دفع بلا و نحوست تا طلوع خورشید بیدار میموندند و دور آتیش (که از خانواده خورشیده) شادی میکردن و سفره می انداختند تا خورشید روحیه بگیره و پیروز بشه و تا طلوع خورشید منتظر می موندن و پیروزی نور بر تاریکی را جشن میگرفتن.
📌کرمانیها معتقد بودن قارون در این شب به شکل یه هیزم شکن در خونه ها را میزنه و به اونا هیزم میده. این هیزمها بعدا به شمش طلا تبدیل میشن و بنابراین کسی نباید خواب بمونه. چون برکت از دستش میروه!
📌این رسم یادآور بابانوئل در کریسمس هم هست. یلدای ایرانی و کریسمس از یک مایه سرچشمه گرفته و جالب اینکه شب یلدا درست همون شب تولد حضرت مسیح یعنی بیست و پنجم دسامبره.
🍎🍏🍐🍊🍋🍉🍒🍓
📌چرا #انار توی شب یلدا واجبه؟
انار در آیین ایرانی درختی مقدسه و در قرآن و تورات هم بارها اسمش اومده. انار مظهر باروری و فراوانیه و گفته میشه که الهه عشق با دستای خودش انار را در زمین کاشت و عشق به شکل اناره.
👈ایرانی ها انار را میوه آبستنی میدونستن و حتی در زیارتگاه ها درخت انار میکاشتند و میکارند.
در مسیحیت هم انار نماد جاودانگیه و حضرت عیسی علیه السلام را به شکل کودکی که انار توی دستش بود تصویر میکردن. حتی مسیحی ها انار را نماد عفاف میدونستن.
در قدیم وقتی برای عروس و دامادی کادو میبردن روی ظروف سفالی عکس انار بود که در واقع برای این عروس داماد آرزوی زایش و فرزند میکردن.
📌جالب اینکه در جنوب خراسان [و مازندران] میگن وقتی انار را میخورید نباید حتی یه دونه ی اون بر زمین بیافته. چون معتقدند از هر انار، یه دونه ی اون متعلق به بهشته و چه بسا دونه ای که می افته همون دونه ی بهشتی باشه.
#چله_شو | یلداتون پیشاپیش مبارک 🌹
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3888
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
پائیز دشونه یار دلتنگ وونه
هوای عاشقی کم رنگ وونه
دراز شو إنه پا در میونی
من و ته آرزو، پر رنگ وونه
#لهری
پیشاپیش چله شو موارک😊
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3888
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#مازنی
#کِرسیچال
" کِرسیچال " رِه تَش هاکِن جانِ گَتمار
پِلا رِه آبکَش هاکِن جانِ گَتمار
چراغی رِه سو هاکِن جانِ گَتمار
جِمِه رِه رُفو هاکِن جانِ گَتمار
نیمدَری پِش بِرو هادِه کَلِه وَنگ
خِنِه رِه جارو هاکِن جانِ گَتمار
چِلّه شو بِموعه، اِی جان مِوارِک
" کِنِسنِمِکاُو " هاکِن جانِ گَتمار
" فِرموندی " و " اِنار " و " بَهودونِه "
" پِشتِزیگ " رِه رو هاکِن جانِ گَتمار
تِه چِشِه سو، تِنِه وَچون بِمونِه
حَسری رِه پِرزو هاکِن جانِ گَتمار
💌سلام عرض ادب
افتخار میکنم که مازندرانیام ...
ولی شرمسار و روسیاه از اینکه به زبان و گویش مادریام مسلط نیستم.
گاهی چند جملهای میگویم، ولی دایرهی لغاتم بسیار محدود است و اصطلاحات اصیل این گویش زیبا را نمیدانم. سالهاست که در هر گوشه و کناری با اشتیاق تمام پای صحبت سالمندان مازنی مینشینم تا شاید کلمهای جدید بیاموزم.
امروز جسارت کردم و با واژگان ناچیز و شاید با تلفظهای اشتباه، چند بیتی برای یلدایی که به روز بزرگداشت مادران پیوسته است، سرودم...
باشد که مورد پسند واقع شود.
🖊#سیده_بنفشه_حسینی
۱۴۰۳/۰۹/۲۷
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3888
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
27.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا 🍉
#بیدگل
هنوز دانه هایِ انارِ دلِ مردم، شیرین است
هنوز شبِ یلدا، شبِ بلندِ ایرانیِ دیرین است
هنوز یک خنده ی پدربزرگ وُ لبخندِ مادرها
هزار بارتَر از مُورفین، باعثِ تَسکین است
کتاب خوانی وُ قِصه های حماسیِ شاهنامه
هنوز فالِ حافظِ شیراز، صفایِ آیین است
به دورِ کُرسی نشستن وُ ذوقِ خوردنِ هِندونه
هنوز شلغم و لبو وُ زَردک، برایِ تَزئین است
اگر چه دود وُ اینترنت، تورم وُ غمِ نان آمد
ولی هنوز شبِ چِله شبِ شادیِ دلهایِ غمگین است
جهان چه داشت وُ دارد، به جز محبت وُ عشق
هنر ، نزدِ ایرانیان است وُ بهترین هنر، این است
خوشا کسی که با هر نژاد وُ دین وُ ثروت وُ جاه
تُهی ، دِلَش، زِ غرور وُ حِسادت وُ کین است
دلی شکسته به دست آور وُ دستی، گیر
کنارِ هم که باشیم، دوزخَش، بهشتِ بَرین است
به رویِ دیوارنِگاره هایِ تختِ جمشید نقش است
که راستی وُ راست گفتن، بهترین دین است
اگر چه یک ثانیه بیشتر، اگر، یک لحظه بلندتر
شبِ بلندِ جدایی تمام میشَوَد، سَحر به کَمین است
هَمارِه باد دلِ مَردُمَم، مِهرگان وُ یلدا وُ نوروز
وَدور زِ جنگ وُ خشکسالی وُ جهل، دعا، چُنین است
شبِ یلدا، شب چله، شب زیبایِ بیدگل وُ صباحی
شبِ سلمقان، مختص آباد شبِ توی دِهِ وَزین است
شبِ عبدالصمد، فخارخانه ، شبِ دربریگ وُ دروازه
شبِ چله، در قدیمِ بیدگل، با شب یلدا قِرین است
🎙دکلمه و ترجمه به #زبان_دهی: مجتبی اهلی
👈شعر و ثبت تصاویر: رشید خموشی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3888
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
4_5825732368014509409.mp3
5.83M
#فرهنگ_عامه
#یلدا
شو چله
🎙نعمت کمالوند
📜لری قدیم
🌸پیشاپیش #چله_شو مبارک
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3888
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
23.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
🌸شو چله پیشاپیش مبارک
📝سروده جناب آقای محمد گودرزی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3888
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
25.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#مازنی
اَمشو گَته چِلِّه شو 😃👌
فی فی گُل ته امشو برو😂
پیشاپیش یلدا مبارک 🌺
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3890
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
🌍چله شو در سرزمین سرسبز و افسانه ای مازندران
🔹شب یلدا و چله شو آخرین شب پاییز و نخستین شب زمستان و درازترین شب سال است و آیین اصیل به جا مانده از تاریخ چند هزار ساله ایران است که فرهنگ های ریز و درشت مردم مازندران سرزمین سرسبز و افسانه ای ایران، بر جذابیتهای این سنت باستانی افزوده است.
#مازنی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3890
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#شَوچِره
🔺آیین خاص یلدا در بادرود/"شَوچِره" خوراکی محلی بادرود
▪️شب یلدا در شهر بادرود با آیینهای خاص سپری میشود، مردم این شهر بلندترین شب سال را با برنامههای خاص گرامی میدارند.
▪️به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، در شب یلدای امسال در بادرود، همان طور که مردم به خانه بزرگترها و پدربزرگ ها و مادربزرگها میروند و دلهایشان را به هم نزدیکتر میکنند، خبری خوش از گوشه و کنار شهر به گوش میرسد و در این شب طولانی و سرد، مردم این دیار با گرمای محبت یکدیگر، همدلی و شادی را در هر کوچه و خیابان پخش میکنند.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3890
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#یلداتون_مبارک 🍉
🍃🌺
خـوش بُـوَد تـا رُخ آن
یــارِ سفــر کــردهٔ مــا
مــــاه رخشنــدهٔ هـــر
محفل و مجلس باشد
🍃🌺
حاجتم نیست به آجیلِ
شَــبِ چِـــلّـــه ، فَـقَـط...
کـاش یَــلدا پُـــرِ عطــرِ
گُـل نـــرگــس بــــاشــد
🍃🌺
#رحیم_فیضی_اردبیلی
ــــــــ
یلداتون لبریز عطر گل نرگس،
سلامت و شاد و پیروز باشید.
🍃🌺
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3890
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
🍃🌹یلدا را این گونه تعریف کنیم: 🌹
یـــ :یا صاحب الزمان🍃
🍃ل :لوایت را علم کن🌹 🌹
د:دیگر جدایی بس است🍃
🍃ا:اللهـم عجل لولیکــــ الفـرج🌹
🌿🌺🌿
✍ خواندن دعای عهد، حدیث کساء ، چهار قل و آیت الکرسی و لا حول ولا قوة الا بالله العی العظیم یادتون نره 🌺
✍سهم من از شب یلدا شاید…
قصه ای از غصه و انار سرخی که پر از دلتنگی ست
غم هایم بلند همانند شب یلداست❤️
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3890
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
7 matn adabi shab yalda (www.mplib.ir).zip
403.2K
🔹 ۸ متن ادبی به مناسبت « شب یلدا »
#یلدا
#چله_شو
#فرهنگ_عامه
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3890
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
آهنگ کودکانه شب یلدا - www.mplib.ir.mp3
931.5K
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
🍉🍉 آهنگ کودکانه به مناسبت شب یلدا - شماره ۲
#یلدا
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3890
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌹#شهدا
📌به مناسبت تعطیلی مدارس در چند روز گذشته و آموزشهای مجازی👇
این روزها به هر گوشه که مینگری تصویری از شهدا میبینی:
❤️شهید مدافع حرم
❤️شهید مدافع حریم
❤️شهید مدافع سلامت
❤️شهید گمنام امام زمان...
📌اما یادی از شهیدان زندهی مدافع آموزش نمیشود،
شهیدانی که شاهد قد کشیدن و بزرگ شدن نسلی عجیب در جامعهاند...
شهیدانی که ایستادهاند و شهادت میدهند که آموزش تعطیل نمیشود...
شهیدانی که از جسم و روح خود گذشتند و با تمام توان در دنیای مجازی سوختند تا دنیایی جدید ساختند...
📌شهیدانی که چراغ هنرهای خود را افروختند تا هنرِ آموختن در کودکانمان خاموش نگردد...
شهیدانی که به دیده شدن فکر نکردند...
شهیدان همیشه زنده!
شاهدان آموزش و پرورش!
وجودتان سبز❤❤
🖊#سیده_بنفشه_حسینی
۱۴۰۳/۰۹/۲۸
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3891
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲
#علما #باکر #ادملا #بندپی (۱)
📜علما و روحانیون باکر | ادملا از صفویه تا عصر پهلوی
🔲علمای باکر:
مستندات حضور و فعالیت علمای باکر در ادملا:
🕌#امامزاده:
🟢#پادشاه_علی_مرعشی بن #اده_ملا اسکندر
🟢#امامزاده_یحیی بن رضی ادملا
الف)ملاآقابابابیک باکر در حاشیه کتاب خطی مرحوم ملاشاه بابا باکر می نویسد: «هو الله سبحانه تعالی الحکیم. در بلوک بندپی دهات آدملا و بتیار و تهمتن و دیوا ملک شاهان و دیار رجال کثیرااعلام بودند. رسالت هبه نمودند و به فضل طریقت سپردند. وقتی محمدشاه قاجار پای در سرزمین باکرمحله آدمل نهاد صفربیک باکر امر به سنت کرد و از آن #علمای_باکر وی میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار را به ارادت پی ایشان توصیه کرد و لوحی با خون از ابدان باکر مکتوب و ممهور شد و وفادار بمانند...» | کتاب اسناد بارفروش، از صفویه تا پهلوی، حامد ابراهیم زاده بازگیر، چاپ اول، بهار ۱۴۰۳،صص ۳۱۳،۳۱۴
ب)در بخشی از کتاب خطی «التاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی» مرحوم ملانورعلی کرد در سنه ۱۳۴۱ق آمده است: «ده تن #عالمان و مخلصین ائمه هدی ده ملا بندپی با فوجی از جماعت باکر...بهر تعظیم و تعزیه یوم السابع محرم الحرام سنه ۱۲۷۱ ق سنت سلام و ارادت خالصانه به مزار کثیرالانوار شاه علی خادم الفقرا حاضر آمدند...»| ک «انجامه نامه محسن» ص ۱۴
ج)نقش علما در آئین و رخدادها در ادملا:
ملااسماعیل باکر [۲۱ محرم ۱۲۱۹ ق] مینویسد:
«...چهار تن #عالم و اطهر نفس اسباب آب طاهر به زمزم نشان از جوی جاریه نیای باکر روآر چادرکا به چهار دلو فرصت و رخصت دادند تا محرم و صفر سنه جاریه پسندیده نظر آید.»
| ک «انجامه نامه محسن» ص ۱۱
د)مزار علمای باکر:
۱/ادملا: قبرستان های امامزاده سیدیحیی رضی، پادشاه علی مرعشی و پیت قبرستان
۲/قبرستان مزار سیده میرمریم حسنی کرازمین بندپی
۳/قبرستان محله پاشا امیر بندپی
۴/قبرستان باکرده انندسواده کوه
۵/قبرستان خِرنوای [خرم آباد] باکر دودانگه ساری
۶/قبرستان باکرکلا بابل
۷/قبرستان باکرمحله گرگان
۸/قبرستان وادی السلام اعراق
۹/قبرستان روستای هلی کتی آمل
۱۰/شهرستان قزوین و ....
📌نکته: شوربختانه مزار علمای باکر بصورت دقیق واضح و معین نیستند.
۱/#آخوندملامحمدباکر:
مدفن پیت قبرستان ادملا|فاقد اطلاعات | فرزندش ملا اسماعیل باکر از علمای به نام و موثر در بندپی و ادملا بود.| ک «انجامه نامه محسن» صص ۹ و ۳۳
۲//#آخوندملااسماعیل_باکر بن ملامحمدباکر:
متوفای سنه ۱۲۶۴ ق | اثر خطی وی در شش نسخه اصیل مربوط به ۲۱ محرم الحرام سنه ۱۲۱۹ ق میباشد که در ید مرحوم حسین باکری بن سلمان باکر ادملایی بوده و در تاریخ ۱۳۸۴/۱۱/۱۲ رویت و خوانش شد.| در کتاب خطی «التاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی» مرحوم ملانورعلی کرد از او یاد کرده است.| ک «انجامه نامه محسن» صص ۹،۱۱،۱۲،۳۳
۳/#آخوندملاعلی_باکر بن گرشاسب باکر:
فاقد اطلاعات | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹
۴/#آخوندملاحسن_باکر بن جمال باکر:
وی به مدت ۹ سال در اصفهان به تحصیل و تدریس مشغول بوده است.
او مدفن کرازمین بندپی شرقی بابل است. | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹
۵/#آخوندملافتح_اله_باکر بن اسکندر باکر:
متولی برجسته مزار پادشاه علی مرعشی ادملا و مدفن در همین بقعه اما محدوده قبرش نامشخص است| معروف به درویش فتح الله| امین ادملا| وی به مدت ۱۷ سال در اصفهان به تحصیل و تدریس مشغول بوده است. او اما ۹ سال در یزد اقامت داشت و با دو همسر یزدی و اصفهانی خویش به زادگاهش ادملا بازگشت. | مدفن کربلا معلی می باشد.| بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹
🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند»
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲
#علما #باکر #ادملا #بندپی (۲)
۶/#آخوندملامحسن_باکر بن درویش عباس باکر:
فاقد اطلاعات | محل تدفین قبرستان امامزاده یحیی ادملا | بر اساس گزارش ملا اسماعیل وی در سنه ۹۴۲ ق از جمله پیش تازان سنت آئین گل مالی اول محرم در ادملا بود.| نامش در سند خطی «قسم نامه» در سنه ۱۰۰۰ ق ادملا برجسته و موثر است.| ک «انجامه نامه محسن» ص ۹
۷/#آخوخدملامحمدفاضل_باکر بن حاجی آقالر باکر ادملائی:
نام و سجع مهرش در سند استشهادیه درویش سهراب بن فیروز در حدود ۱۱۲۹ ق بعنوان سجلات مشهود است.
(کتاب پادشاه امیر، معرفی امازاده سیدنطام الدین بندپی بابل، نبی اله باقری زاد گنجی، چاپ اول، تهران ۱۳۹۳، صص ۱۲۲ و ۱۲۳)
شجره نامه: ملامحمدفاضل باکر بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک (اول) بن نامدارخان بن خان داش خان بن جانبرار خان بن فرج خان بن میرعلی خان بن میرزا آقاخان باکر بن جانقلی داش بن رخش سوار قلیخان باکر بن بابا کریم باکر بن غفران پناه علیشاه باکر | وی در برخی اسناد فاضل باکر و در تعدای از اسناد به نام محمدرضا باکر شهرت و ثبت شده است. | فرزندش ملا احمد باکر از روحانیون باسواد منطقه بوده است. | این عالم برجسته بندپی به اتفاق برادرش #آخوندملابهرام_باکر بمدت ۱۱ سال در نجف مشغول به تحصیل بوده اند. | وی از جایگاه اجتماعی خاصی برخوردار بود بنحوی که از او بعنوان «معتمد» نام می بردند. | فعالیت در مدرسه ی علمیه پاشاامیر، اظهار نظر در امورات دراویش بارگاه حضرت سید نظام الدین علیه الرحمه ، حل دعاوی، ایجاد مکتب خانه در ادملا ، تعلیم و تبلیغ احکام دین در ادملا و منطقه و... از جمله فعالیت های ایشان بود. | وی متوفای سنه ۱۱۴۱ قمری و مدفن امامزاده سیدیحیی رضی ادملا می باشد ولی احدی از مکان دقیق مزار ایشان مطلع نیست.| ک شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر، صص ۲۵ و ۵۷
۸/#آخوندملابهرام_باکر بن حاجی آقالر باکر ادملایی:
وی برادر ملامحمدفاضل باکر است که جماعت باکر آنان را دوقلو بر می شمارند. | وی به همراه برادرش به مدت یازده سال در حوزه های علمیه ی اعراق مشغول به تحصیل بوده و حتی تدریس نیز می نمود. | متوفای سال ۱۱۳۲ قمری و مدفن در قبرستان پادشاه علی مرعشی ادملا در محلی موسوم به شهر اما مزارش مشخص نیست.| ک شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر، صص ۲۵ و ۵۷
۹/#آخوندملامحمدشفیع_باکر بن میرزاآقا باکر ادملائی:
نام وی در ابتدای کتاب خطی ملاشاه بابابیک باکر بصورت حاشیه نویسی چنین نامیده است: «تاریخ تولد جان عموی محمد شفیع باکر طول الله عمره ... [ناخوانا] در یوم جمعه بیست دوم محرم الحرام فی شهور سنه ۱۲۵۹ ق» همچنین در ذیل این متن نوشته شده است: «تاریخ مرحوم شدن جناب آقا میرزا شفیع جنت مکان در شب دوشنبه پنجم شهر شعبان سنه ۱۳۳۲ ق» | وی مدت ۱۲ سال مقیم باکرمحله گرگان بوده است. | مدفن قبرستان امامزاده سیدنظام الدین پاشاامیر بندپی ولی مزارش معین نیست.| فرزندش آخوند ملااسماعیل باکر از علمای باکر بود. | شجره نامه: ملامحمدشفیع باکر بن میرزاآقا بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک باکر (اول) | ک خطی شجره نامه اشاداد ۲ ، محسن داداش پور باکر ص ۵۷
🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند»
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲
#علما #باکر #ادملا #بندپی (۳)
۱۰/#آخوندملاعلی_باکر بن میرزاآقا باکر ادملائی:
شجره نامه: آخوند ملاعلی باکر فرزند میرزا آقا باکر بن حاجی آقالر بن ملاشاه بابابیک باکر (اول) | وی واقف زمین تکیه ی امام حسین علیه السلام در ادملا می باشد. | ملا علی باکر از جمله عالم برجسته، خلاق بوده که توانست در ادملا در منزل و تکیه ی محل اقدام به آموزش قرآن و احکام شریعت نماید. از جمله شاگردان او اما میرزامحمدشفیع اصفهانی تبار [صدراعظم دولت قاجار] بود که در زمان حضور آقامحمدخان قاجار در قریه ادملا توسط ایشان به حضورش معرفی گردید. | وی به رسم اجدادش متولی امور بقاع متبرکه ی ادملا بود.|در سرودن شعر مهارت داشت و دارای خط خوش بود.| این شخصیت وارسته در تولید زنبور عسل، کشت برنج، دامداری خوش روزی و مهارت کافی داشته است. | ملاعلی باکر در ترویج دین بویژه آیین #چهارشمین در ایام محرم و صفر سرآمد و پیشکار بوده است.| حسب نذر مرحوم ملا شاه بابابیک باکر اول [تهیه و اهدا سدر و کافور و کفن] کلیه ی امور غسل و تکفین و تدفین مردگان جماعت باکر به عهده ی ایشان بود که او در انجام آن ممتاز و متعهد بوده است.| وی متوفای سنه ۱۲۰۷ ق و در ضلع جنوبی مزار امامزاده یحیی رضی ره ادملا به خاک سپرده شد. امروزه قبر ایشان بصورت دقیق مشخص نیست. | وی برادر ملامحمدشفیع باکر و پدر ملاشاه بابابیک باکر دوم است که نوه اش نیز #آخوندملاقاسم_باکر نیز از علمای جماعت باکر بود. | ک خطی شجره نامه اشاداد ۲، محسن داداش پور باکر ، ص۵۷ | در سند خطی ملاآقابابابیک باکر در چهارم محرم سنه ۱۲۲۲ ق آمده است: «...چهار مِن روغن دروازه تکیه ملاعلی باکر» | فرامرز عمران به نقل از کتاب التاریخ العزا الحسین ع فی بلوک البندپی می نویسد: «در تکیه ی بسیار قدیمی ادملا صندوق چوبی قرار دارد که بر آن چنین حک شده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ بِه نَحمده و نستعین
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ. اللهم اغفرلنا. راقم الحروف ملاعلی باکر ولد میرزاآقا باکر عن بطن حاجی آقالر» | همچنین در همین کتاب آمده است: «اعیان و معارف بن پی و سوات کوه چون چندی از تبعید کیومرث و قشونش به... اده ملا و....به حکنی قاطع فی سنه ۱۱۹۴ ق ملاسلمان عابد و ملاعلی باکر و ملا کاظم قزومچاهی و ملاسهراب باکر و ملاعلاالدین بارفروش و ملاصادق لفوری و ملاعلی پرجایی و میرزااحمد عمران و میرزامحمودملکشاه ... سر جهاد بر آن خبیث نهادند...» | در طومار وقفنامه سنه شش محرم ۱۲۰۱ قمری روستای ادملا آمده است:
«بعدالحمد و الصلواه نظر به خط و ختم رضوان جایگاه قدوسی الصفات ملاعلی باکر ولد میرزاآقا باکر بن عزت آثار حاجی آقالر باکر ادملا ...»| ک خطی انجام نامه محسن، ص ۱۲،۱۳،۱۶،۴۰،۶۳
۱۱/#آخوندسیدمیرزامحمدحسینی:
وی متوفای ۱۱۶۷ ق و مدفن جوار بقعه سیده میرمریم در ییلاق کرازمین بندپی شرقی بابل است.| مزارش مشخص نیست. | این سید بزرگوار عموی ناتنی سیده میر مریم محسوب می شود.| این عالم وارسته مورد توجه و احترام خاص جماعت باکر بوده است بگونه ای که در تصمیمات کوچک و بزرگ خانوادگی و اجتماعی از ایشان مشورت می گرفتند.| از این عالم فرهیخته یک نسخه کتاب خطی با محتوای چهارده معصوم علیهم السلام باقی مانده است. شوربختانه ابتدا و انتهای کتاب امحاشده و تنها در یک صفحه سجع مهر آن عالم مندرج است. | در سند خطی #کرازمین رجب ۱۱۴۷ آمده است: «عالیجناب مقدس القاب حقایق و معارف اکتساب سلاله السادات العظام آقامیر سید محمدادملایی که از هر جهت خالص عیار و همه نوع عمل رجا و وثوق و توجهات شرعیه اهالی بندپی...[ناخوانا] جماعت باکر...[ناخوانا] به هیچ وجه علف چرا کلارزمین ممانعت نکرده و امر به...» | ک خطی انجام نامه محسن صص ۹۶ و ۹۷
🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند»
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۳۹۹۰۴۱۱۰۸۵۲
#علما #باکر #ادملا #بندپی (۴)
۱۲/#آخوندملاآقابابابیک_باکر بن جانی سلطان باکر
۱۳/#آخوندملااحمدباکر بن ملا محمد فاضل باکر
۱۴/#آخوندملاشاه_بابابیک باکر (دوم) بن ملاعلی باکر
۱۵/#آخوندملافاضل_باکر بن علیجان باکر
۱۶/#آخوندملاشیخ_قاسم_باکر بن شاه بابا باکر
۱۷/#آخوندملاسهراب_باکر
۱۸/#آخوندملاشیخ_اسدالله_باکر بن صفر
۱۹/#آخوندملامیرزامحمدشفیع_ادملایی اصفهانی تبار [صدراعظم حکومت قاجار]
۲۰/#آخوندملامحمدحسن_باکر
۲۱/#آخوندملامحمدعلی_باکر
۲۲/#آخوندملاحیدرعلی_باکر
۲۳/#آخوندملاقاسمعلی_باکر
۲۴/#آخوندملامصطفی_باکر
۲۵/#آخوندملامحمدیوسف_باکر
۲۶/#آخوندملاحیدرقلی_باکر [پدرزن ملانورعلی کرد صاحب کتاب تاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی]
۲۷/#آخوندملاابوطالب_باکر
۲۸/#آخوندملافرج_الله_باکر [نام وی در اسناد ملکشاه و عمران صراحت دارد]
۲۹/#آخوندملادرویش_عباس_باکر [اسناد وی را عارف باالله لقب داده اند]
۳۰/#آخوندملاشاه_باباببک_باکر (اول) بن نامدارخان باکر
۳۱/#آخوندملاذکریاباکر
۳۲/#آخوندملاهادی_طالقانی_ادملایی بن ملامحمدآقا [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما #کامیابی_باکر شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند.
۳۳/#آخوندملامحمدآقاطالقانی_ادملایی بن حاجی کامیار کرکبودی [نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما #کامیابی_باکر شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند. | وی شاعر، درویش، عارف و اهل سلوک بود.
۳۴/#آخوندملاکامیاب_طالقانی_ادملایی بن ملااحمد (اول)
[نسل وی بدلیل اینکه جده ی مادریشان از باکر بود لذا پسوند شناسنامه ای این خاندان رسما #کامیابی_باکر شده است] | اینان مهاجر از روستای کرکبود طالقان هستند | تیره ای از اینان در روستای رزکه ی آمل مقیم هستند.
۳۵/#آخوندملامیرزامعصوم_طالقانی_ادملایی بن کربلایی خِدّاد
۳۶/#آخوندملاکربلایی_آقاکوچک_زاده_موسوی بن سیدگت آقا بن سیدمحسن
۳۷/سایر علما
📌در حال تکمیل اطلاعات هستیم.
🔲نکته: «برخی از علمای ادملا دارای اثر خطی و حتی تالیفات نیز بودند»
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۳۹۹/۰۴/۱۱
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/15
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون بنویس
📩شناسه ۱۴۰۳۰۹۲۸۱۷۳۷
#علما #بندپی #پریج #کاسی #افغان #آرا #پراجی #باکر #بازیران #قلعه #گلیا #اده_ملا #سنگ_پراشت #لارک_کوه #قره_داغ #لزر #بن_پی #پادشاه_امیر #السعاده
📜علما و روحانیون بندپی از صفویه تا عصر پهلوی
🔲#آخوندملادرویش_پیران_حاجی بن ورداسف بن پی:
✍صاحب کتاب خطی «السعاده» که تاریخ نگارش آن ۲۲ محرم سنه ۱۰۱۸ قمری میباشد.| کتاب السعاده دارای ۲۷ صفحه بوده که در شهرستان سمیرم منطقه پادنا رویت و بخش هایی از آن توسط محسن داداش پور باکر مورد خوانش قرار گرفت.
| وی می نویسد:
«...این فقیر عبدالراجی پیران بن ورداسف بن پی که این سواد برای طالبان ارادت و سالکان سبیل سعادت ذکر کردم در آن بنحو طوایف و قبایل ولو به اجمال و عیون و اتقان بما رسیده از اعمال از دراویش از ملک فیض آثار سلطان العارفین پادشاه امیر علیه الرحمه در ایامی که سلطان داعی بود و ذکر ادب داشتیم به نواب و دست جماعت بن پی به آن میرسد ان شاالله که این کتاب محفوظ است عندالله بتوفیق ملک العزیز العلام....» | این کتاب فاخر به نوعی شباهت به کتاب تاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی مرحوم ملانورعلی کِرد دارد له شکلی که به نظر می رسد مولف دوم از او اقتباس کرده باشد.| در این کتاب به نام برخی از امامزادگان، اسامی مقدس مطرح [مانند حاجی شیخ موسی] مراتع و محلات بندپی اشاره شده است.| در برخی از صفحات این کتاب آمده است:
«...چون شاه پریج سر غفلت سپاه کاسی را دریافت به نقش مصلحت به استیناف حشر و استجماع لشکر شد و با جمعی از افغان و آرا و پراجی آهنگ صوب باله بازیران کردند و وقتی به قلعه رسیدند منازع و معارض حالی سرآمد و طهماسب آرا در مخالفت پیش گرفت و با اندک سپاه خویش به گلیا رفت. جمشید افغان که از اسرار اده ملا آگاه بود نیک و بد ایام جماعت باکر دیده گفت تعرض و ازعاج رواست و گریخت. شاه پریج با قامت به سنگ پراشت رجوع کرد و از اثر جور و بیداد به رسم جبر و توقف در لارک کوه منزل کرد که باد بر چشم حرام است و از این پس قره داغ و لزر دینام بن پی را حاکمی باید بعدل آراسته....»| از وضعیت زندگی، تولد و وفات این عالم وارسته اطلاعاتی کسب نشده است. |ک خطی انجام نامه محسن، صص ۲۴ و ۲۵ و ۴۷ و ۴۸
🔎#خوانش:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۲۸
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3893
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷#ایران_شناسی
♦️بوستان قیطریه در گذشته باغی متعلق به خواهر ناصرالدین شاه قاجار بود
🔹در ابتدا این باغ بافتی جنگلی داشته است و در سال ۱۳۵۶ این باغ به یک پارک بزرگ و دل انگیز برای عموم مردم تبدیل شد.
#تهرانگردی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷#ایران_شناسی
⛰#قله
🏔#دماوند
♦️قله باشکوه دماوند نماد عظمت ایران
🔹ثبت از: محمدرضا عرفانی
#دماوند
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#مادر
🌹 زیباترین نقاشی خدا لبخند مادر است ...
💌پیشاپیش
میلاد با سعادت حضرت زهرا (سلام الله علیها )
و روز زن گرامی باد 🌿🌹
🧕شعرخوانی مازنی مادری از سرزمین تاریخی و کهن #ادملا
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
استادعلی اکبررستگار🎤
-چله شو -
کی گنه برمه درد چاره وونه
فنر سو مگه اساره وونه
هزاران چش اگه چشمک بوارن
مگه اتا ته اون اشاره پونه
🖊شاعر: خانم #مریم_شیروانی
#مازندران
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3898
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─