🔰آه من قلة الزاد و طول الطریق ...
🔶🔸 اين عظمت مذهب است كه عبث را به عجز تبديل مى كند تا آنجا كه على مرد راه مى گويد:
آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ و طول الطَّريق.
🔸 واى از توشه ى كم و راه دور.
اين عجز على است.
🔸 على كه تمامى دنيا در چشمش كمتر از يك كفش پاره و كمتر از آب بينى بز و كمتر از روده ى خوك در دست جزامى است.
همين على در اين راه به عجز مى رسد و فرياد بر مى دارد آه ...
🔸 و اين آه على را كسى مى فهمد، كه سينه ى على را فهميده باشد.
🔸 سينه ى او نه همچون سينه ى ماست كه تحمل خودمان را نداريم
و به عجز مى رسيم على سينه اى دارد كه دشمنش در آن شناور است،
كه دشمن از وسعت آن در تنگناست.
🔸 از همين سينه،
على آه مى كشد كه واى از توشه ى كم و از راه دور.
🔸 و همين راه دور است كه انسان را از بن بست و عبث مى رهاند و به فكر وا مى دارد تا مركبى ديگر بيابد
و پس از عجز با اين مركب گام بردارد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۲۷
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
🌐www.einsad.ir
🔰 کمال انقطاع
◼️ اين رسول است كه درس مى دهد؛ اثر شرك از پاى مورچه بر سنگ سياه در شب تاريك، پنهان تر است.
◾️ آنچه كه تو را به خدا مى رساند، همان آيه ها و آثارى كه تو را به توحيد دعوت مى كند، در يك مرحله خودش شرك مى شود، كه با پايى جز او به او راهى نيست.
◾️▪️ اگر او را مى خواهى،
از كوچه ى هستى بگذر ...
بيرون از هستى درد آلود
آن سوى نيل هوس آلود
آن وادى ايمن، آن قله ى مقصود است.
و در اين وادى تو بى پا
و بر اين قله، تو بى هيچ
تنها با او مى آيى
و به سوى او مى آيى.
و در اين آمدن
از تو،
در تو، نشانى نيست.
◾️ اينجاست كه مقصد اوست.
وسيله اوست.
راه اوست.
◾️ جز او كسى نيست، كه تمامى مركب ها در گل مانده اند و تمامى قدرت ها به عجز رسيده اند
و تمامى وسيله ها خود مانع راه تو شده اند.
◾️ بى حساب نيست كه كمال الانقطاع را مى خواهند؛
الهى هَبْ لى ...
◾️ خداى من به من هبه كن، به من ببخش، كه من سزاوار نيستم،
من خريدار نيستم كه چيزى ندارم،
تو به من ببخش؛
كَمالَ الِانْقِطاعِ الَيْك،
آزادى كامل را كه به سوى تو بال بگشايد،
◾️ چون ما در برابر قطع او و بلاء او گاهى سركشيم و انقطاع نداريم و اين قطع را نپذيرفته ايم،
پس از پذيرفتن چه بسا به سوى او نيامده باشم
و بى خيال و لوطى وار مانده باشيم
◾️ و پس از حركت به سوى او چه بسا كه از خود آزادى،
آزاد نشده باشيم.
كمال انقطاع اين همه را در خود دارد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۳۳
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
🌐www.einsad.ir
🔰 عبودیت
🔷🔹 چه بسيار عبادت هايى كه
خودشان وَيل و عذاب انسان است.
🔹 هنگامى كه نماز همراه امر نباشد و تكليف تو كار ديگرى باشد،
اين عبادت ارزشى ندارد و عبوديت نيست.
🔹 عبادتى عبوديت است كه با اطاعت اللَّه همراه باشد
و از امر او الهام گرفته باشد.
🔹 و اين صراط مستقيم و راه نزديك است كه تو را پيش مى برد،
نه فقه و نه اصول و نه حكمت و عرفان و نه رياضت و شهادت.
🔹 آنجا كه تكليف دارم تا جلوگير دشمن ها باشم، اگر به كارى ديگر روى بياوريم خريدار ندارد.
آنجا كه آدمها دارند مى پوسند و از درون پوك مى شوند، اگر به خلوتى و كنجى پناهنده شده باشم،
اين ارزشى ندارد و حتى من در همان خلوتم محاصره مى شوم و در خانه ام از پاى مى افتم.
🔹 اگر به سوى گندها هجوم نياورى، ناچار محاصره مى شوى.
اگر براى درگيرى آماده نشوى، ضربه مى بينى.
🔹 آنها كه نيازهاشان را تأمين نكرده اند، مجبورند كه امتياز بدهند و اين است تكليف تو، كه زمينه ها را فراهم كنى و از خلوت فارغت بيرون بيايى و مهره هايت را بسازى.
🔹 آنجا كه تكليف تو ساختن و سوختن است، ساختن مهره هايى و سوختن دشمن هايى، اگر به تظاهر بپردازى و شعار دهى و يا سينه ات را جلوى گلوله بگيرى، خريدارى ندارى.
🔷🔹 اين على است كه تمام وجودش سوز مرگ است و از كودك به پستان مادر، به مرگ مأنوس تر است،
ولى بايد بماند و حتى ذلت بيست و پنج سال را تحمل كند،
كه على عبد است و عبوديت او صراط مستقيم است.
🔹 و اگر مى بينى كه صراط مستقيم به على تفسير مى شود از همين جاست كه يك قدم از مرز بيرون نمى گذارد و آنجا كه شور شمشير دارد،
بيل به دست مى گيرد و نخلستان ها را آباد مى كند.
🔹و چه احمق است كسى كه سوز على را ببيند و او را به ترس و خودخواهى متهم كند، كه مرگ براى اين روح هاى بزرگتر از هستى، جرعه ى گوارايى بيش نيست، ولى همين جرعه را محروم مى شوند.
🔹 مرگ براى اينها ولادت است و آزادى از زندان، ولى محكوم مى شوند.
مادام كه به عبوديت نرسيم و همچون مرده پيش دست غسال نباشيم و پيش از مرگمان نميريم، به جايى نرسيده ايم،
هر چند كه به شهادت و عرفان و يا فقه و اصول و تسخيرها و تسلطها رسيده باشيم.
🔹 مرده از خودش حركتى ندارد، به اندازه اى كه بجنبانيش مى جنبد.
عبد ديگر از خودش حركتى ندارد،
آنجا كه امر هست و به همان مقدار كه امر هست شور و جنبش و حركت خواهد داشت و همين است كه رسول نبايد، بر آنها كه حرفش را نمى شنوند از روى حسرت و عاطفه جان بدهد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۵۳
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
🌐www.einsad.ir
🔰 انعام يافته ها
◾️كسانى كه به عبوديت و اطاعت رسول مى رسند،
اينها انعام مى گيرند.
◾️انعامى گسترده كه از بخشش ها و نعمت ها و از كوثر و عافيت، بهره مند مى شوند.
◾️آنچه ما از نعمت ها و بخشش هاى خدا داريم،
همه تنعيم و بهره مند ساختن و زمينه فراهم كردن اوست.
◾️هنگامى كه در برابر اين تنعيم و بخشش، كارى بكنيم، به انعام مى رسيم و اين انعام گاهى به صورت بخشش هاى جديد و گاهى به صورت كوثر و عافيت به انسان مى رسد؛ انعام نعمت و انعام كوثر.
◾️ چه كسانى از سعادت و بهره مندى سهم بيشترى دارند،
آيا آنهايى كه نعمت و امكانات زيادتر دارند؟
◾️راستى كدام يك به نتيجه مى رسند و ادامه مى يابند،
آنها كه از موقعيت و امكانات و نعمت هاى بيشتر بهره مند هستند،
يا آنها كه از نعمت هاى كم بهره بردارى زيادتر دارند
و در هر موقعيت، موضع گيرى خود را مى شناسند و حتى از بدى ها خوب استفاده مى كنند؟
◾️هنگامى كه چند قطره بنزين در جايگاه خودش مى سوزد، حركت ايجاد مى كند، در حاليكه يك درياى بى حساب فقط حرارت مى آورد.
◾️به تعبير قرآن، حجم عمل و حجم نعمت ها نبايد چشم تو را پر كند،
چون آنها كه در جايگاه خود ننشستند، امكانات و فعاليت شان به آنها ثمرى نمى رساند. كارهاشان به خاكسترى مى ماند در باد و در دست طوفان كه به جايى نمى رسد.
◾️ آنها كه در صراط هستند به اين انعام گسترده راه مى يابند، نه تنها از نعمت كه از كوثر بهره مند مى شوند و اين است كه با امكانات كم پيروز مى شوند و جلو مى افتند و ديگران ابتر مى مانند و به نتيجه نمى رسند كه، از كوثر بهره نگرفته اند،
◾️ چون كوثر به معناى كثير النعمه نيست، كثير الخير است. كوثر امكانات و نعمت هاى زياد نيست. بهره بردارى، حتى از امكانات كم و نعمت هاى محدود است.
◾️ رسول از جهت امكانات و نعمت ها در چشم ديگران كوچك بود، ولى از اين كوثر بهره داشت و اين بود كه ادامه يافت. اما سرشارها و بهره مند ها، ابتر و بى ادامه ماندند.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۵۹
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
🌐www.einsad.ir
🔰 معنی بسم الله الرحمن الرحیم
🔶🔸 قرآن با حمد آغاز مى شود و حمد با بسم اللَّه.
🔸 در روايت آمده:
هر كار بزرگى كه با بسم اللَّه آغاز نشود، ابتر است.
ناقص است. دم بريده است.
🔸آيا بسم اللَّه يك حرف و يك كلمه است؟
يعنى در هر كارى كه دستهايت را به هم ساييدى و با لبخند بسم اللَّه الرحمن الرحيم گفتى، به مقصود رسيده اى و حاصل بدست آورده اى؟
🔸 بسم اللَّه، يعنى نشان خدا، يعنى علامت خدا.
🔸بسم اللَّه كلمه نيست، حرف نيست. يك مرحله از آگاهى و يك جريان از معرفت است،
🔸يعنى أَتَوَسَّمُ بِسْمِهِ اللَّه، يعنى خودم را با نشان خدا علامت مى گذارم،
🔸يعنى علامتى ديگر و نشانى ديگر نمى خواهم،
🔸يعنى وجود من نشان از معبودهاى ديگر ندارد،
🔸يعنى گفتار و كردار و پندار من از عامل ها و انگيزه هاى ديگر الهام نمى گيرد.
🔸آن وقت كه با بسم اللَّه به غذا خوردن مى نشينى، يعنى اين خوراك از هوس، از عادت، از لذّت مارك و نشانى ندارد.
🔸بهترين كسى كه بايد در اين لحظه غذا بخورد، تو هستى.
آن وقت كه با بسماللَّه به كار روزانه مى پردازى،
يعنى كه اين كار، مهمترين كار است و تو در اين كار كه مهمترين است، جز اللَّه حاكمى ندارى و محركى ندارى و از عوامل ديگر الهام نمى گيرى.
🔸آن وقت كه با بسماللَّه به خوابگاهت مى روى، يعنى اين خوابيدن با نشان خدا و علامت او همراه است و اين حركت، اطاعت است، عبوديت است.
و در اين هنگام تو، بى حاصل و بى نتيجه نيستى و اين كارها ابتر و ناقص نيست.
🔸هر كارى كه براى غير او باشد و نشان از غير او داشته باشد، بى حاصل است و بى نتيجه و دم بريده و ناقص.
📝استاد علی صفایی حائری
📚کتاب صراط، صفحه ۱۶۵
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
🌐www.einsad.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ علیرضا صفایی حائری
اخوی گرامی استاد صفایی حائری
هم اکنون به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان های قم بستری می باشند.
◀️ برای سلامتی همه بیماران علی الخصوص اخوی محترم استاد دعا کنیم.
🔰اهدنا الصراط المستقيم
🔷🔹 اين طلب، اين فرياد انسانِ متفكّرِ عاقلِ عاشقِ مجاهدى است
كه در راه عبوديّت به جهاد برخاسته
و پس از بلاها و فتنه ها، به عجز رسيده و بانك برداشته
كه با او به او راه يابد،
كه جز اين راهى نيست.
🔹 اين طلب، طلب مشخص و روشنى است
كه تو مى دانى چه مى خواهى.
🔹 تو همراه ها را مى شناسى. همراه هايى كه به انعام گسترده رسيده اند؛
به بخشش ها و كوثرها راه يافته اند
🔹 و تو مانع ها و سنگ هاى راه را مى شناسى و از گم شده ها كه خود را گم كرده اند و به بازى گرفته شده اند خبر دارى.
🔹 و در اين طلب، به اين همه اشاره دارى كه با چه كسى باشى، از چه كسى فاصله بگيرى.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۷۱
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
🌐www.einsad.ir
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔰ضرورت رشد
🔶🔸 چرا رشد كنيم؟
چون استعدادش را داريم.
و چون نيازش را داريم
و گرنه گرفتار بحران احتكار
و تراكم استعدادها خواهيم شد
و بيچاره نيازهاى عظيم.
🔸 كسانى كه گندم ها را به خاك مى سپارند،
آنهايى هستند كه وسعت خسيس زمستان
را فهميده اند
و نيازهاى عظيم را شناخته اند
و مى خواهند گندم ها را زياد كنند.
🔸 آنها كه راه دراز و وقت كم را فهميده اند،
مجبورند كه خود را زياد كنند و رشد بدهند.
🔸 اينها زندگى و مرگ را با همين معيار مى سنجند،
اگر زنده اند و اگر مى ميرند،
به خاطر همين زياد شدن است.
زندگى شان تلاوت تكرار نيست
و مرگشان، گم شدن
و از دست رفتن و خودكشى نيست.
🔸 انسان بايد انتخاب كند؛
چه زيستن را و چه مردن را.
🔸 و در انتخاب دنبال
رجحان ها و اهميت ها و ضرورت ها ست.
🔸 هنگامى كه زندگى سازنده تر است،
زندگى و آن لحظه كه مرگ بارورتر است،
مرگ انتخاب مىشود
🔸 و اين است كه مرگ اينها،
خود زندگى است و ادامه عالى ترى از حيات
📝 استاد علی صفایی حائری
📚کتاب رشد، ص ۲۶
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🎊 20% تخفیف ویژه کلیه کتب استاد صفایی حائری
◀️ جهت استفاده از تخفیف ویژه به سایت
www.zekraa.ir
مراجعه بفرمایید.
🔴 مهلت استفاده از بسته تخفیفی تا ۱۶ مرداد می باشد .
✅ پاسخ به سوالات:
🆔@ad_einsad
▶️ @einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 عرفه
🎙 #عین_صاد
⏳زمان: ۱ دقیقه
📥حجم: ۱ مگابایت
#⃣ #عرفه #عرفان #شب_عرفه #دعای_عرفه
🌐 www.einsad.ir
•═══••@Einsad••═══•
✅ #عرفات
🔶استاد علی صفایی حائری:
با عرفات، معرفتها و آگاهىها شكل مىگيرد و كوچ و هجرت آغاز مىشود.با اين معرفتها از خويش و استمرار خويش و از دنيا و پيوند آن با عوالم ديگر و از شهادت و غيب و از خداوند و احاطه و حضور و رحمت و محبت او،با اين معرفتها حريمها و حرمتها در شعور آدمى مىنشيند و شعور به حرمات آدمى را به حذر و دقت مىكشاند.
📚 حقیقت حج، صفحه 96
🌿 @einsad
5dad6701dfc1d8ab80632143c701635173b1cb56.mp3
18.36M
🔵صوت کامل سخنرانی استاد علی صفائی حائری(عین.صاد)
✅ شرح #دعای_عرفه
🌿 @einsad
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🎊 20% تخفیف ویژه کلیه کتب استاد صفایی حائری
◀️ جهت استفاده از تخفیف ویژه به سایت
www.zekraa.ir
مراجعه بفرمایید.
🔴 مهلت استفاده از بسته تخفیفی تا ۱۶ مرداد می باشد .
✅ پاسخ به سوالات:
🆔@ad_einsad
▶️ @einsad
🔰 فلسفه قربانی
🔶🔸 اينجاست كه اگر بخواهى به آرزوها پا بدهى و نرمى كنى،
تو را مى برند.
و اين است كه بايد قربانى كنى. بايد اين آرزوها را قطع و رمى كنى.
🔸 آرزوى ابراهيم داشتن پسر است و به ابراهيم امر مى شود كه آن را بكش!!
🔸 و همين نكته ىِ بودنِ منى بعد از مشعر الحرام است.
🔸 اينجاست كه بايد در اين سرزمين آگاهىِ بر حريم ها و حدودها، آماده شد
و سنگ و مهمات جمع كرد و مهيا شد
تا آرزوها را رجم و رمى كرد.
🔸 و همان طور كه شيطان كارش را با وسوسه ها شروع مى كند،
انسان هم بايد آماده شود؛
🔸 كه وقتى به اصول توجه كردى و اسلام آوردى
و به اعمالت جهت دادى، آنگاه شيطان زير درختت ريشه مى كند.
🔸 شيطان تا بتواند ريشه ها را مى خشكاند،
اگر نتوانست در نماز خدشه مى كند و ستون ها را صدمه مى زند
و اگر نتوانست شاخه ها را قطع مى كند،
🔸 اگر در اين مرحله هم موفق نشد
آنگاه كه ميوه ها چيده شد آنها را لك دار مى كند
و اگر نتوانست بر آنها خاك مى ريزد.
او بى كار نمى نشيند و تا بتواند كارى مى كند،
گردى مى پاشد، طوفانى به پا مى كند.
🔸 او اميد دارد كه كارش نتيجه بدهد؛ كه:
«ثُمَّ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ أَساؤا السُّوآى انْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ ...».
🔸 چرا كه شيطان اين را تجربه كرده كه سياهى و چركى زياد،
رفته رفته اصول را هم از بين مى برد.
انسان وقتى به گناهان كوچك بى توجه شد،
اين كوچك ها او را به گندها مى كشاند ...
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب حقیقت حج صفحه ۲۲
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
⚫️ با توجه به اینکه امشب لیله الدفن حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ علیرضا صفایی حائری (رحمه الله) می باشد.
لذا از عموم مومنین و مومنات تقاضا داریم برای ایشان نمازی را که در روایات توصیه شده است در اولین شب خاکسپاری برای میت خوانده شود را بجا آورند.
◼️طریقه بجا آوردن نماز لیله الدفن:
▪️دو ركعت است،
در ركعت اوّل حمد و آيه الكرسي
و در ركعت دوم حمد و ده مرتبه اِنَّا اَنْزَلْناهُ في لَيْلَهِ الْقَدْرِ
▪️و چون سلام دهد بگويد:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها اِلَي قَبْرِ علیرضا بن عباس