eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
265 عکس
112 ویدیو
56 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
علم و دین.عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین. حجت الاسلام دکتر شاکرین قسمت1.mp3
6.62M
اول | آنچه باید از رابطه بدانید 🔍 عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
#صوت اول | آنچه باید از رابطه #علم_و_دین بدانید 🔍 عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین 🎙حجت الاسلام د
| عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین 🔻 آتئیست‌های جدید برای این که دین را از صحنه زندگی بشر خارج کنند ادعای تعارض میان علم و دین را دامن می‌زنند. طرفداران این جریان و جنبش دین‌ستیز از طریق علوم مختلف در تلاش اند وجود خدا را به عنوان بزرگترین و مبنایی ترین اعتقاد دینی مخدوش نمایند که به گوشه‌هایی از مفروضات این دانش‌ها اشاره می‌شود: 🔹 الف. در علم فیزیک، محورهایی مثل رابطه عدم قطعیت را ناقض اصل علیت (سنخیت میان علت و معلول) و قاعده خداباوری در جهان تلقی کرده اند. 🔸 ب) در کیهان شناسی، با امثال نظریات جهان پایدار، جهان ایستا، جهان نوسانی و طرح ازلیت جهان، به نفی خدا پرداخته‌اند. در این راستا بعضی‌ها ضمن باور به حدوث و آغازمندی جهان مدعی هستند که آغاز داشتن دلیل بر وجود خدا نیست و می‌تواند از هیچ و بدون علت وجود آید که این برداشت را با مدل‌ها و طرق مختلف بیان نموده‌اند؛ 1. ادوارد ترایون از طریق افت و خیز خلاء مطرح کرده 2. لارنس کراوس مدعیست که قوانین طبیعت خودبخود به وجود آمده‌اند 3. استفن هاوکینگ به کمک هارتل مدل بی‌مرزی را طرح کرده و می‌گوید در عین اینکه جهان محدود است، آغازی ندارد؛ نه ازلی است و نه آغاز دارد، لذا نیاز به خدا ندارد. 🔹ج) دانش زیست شناسی، یکی دیگر از راههای طرح تعارض علم و دین است؛ به ویژه نظریه تکامل داروینی که داکینز و امثال او پیدایش حیات و تنوع گونه‌ها و نظم و ساختار پیچیده موجود میان آنها را برآمده از یک فرایند کور انتخاب طبیعی و اصل تنازع بقاء و جهش‌های ژنتیک می‌داند که به صورت تصادفی در یک فرایند طبیعی بدون نیاز به خدا به اینجا رسیده است. 🔸حال برخی افراد که این امر را مخالف متون دینی دیده اند مدعی شده اند تعارض جدی میان علم و دین وجود دارد. ادامه دارد 🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
یزد. جریان شناسی دین ستیزی از انقلاب کبیر فرانسه تا 11 سپتامبر 2001.mp3
41.86M
| جریان شناسی دین ستیزی از انقلاب کبیر فرانسه تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ 🎙 حجت‌الاسلام دکتر احمد منصوری 🗓 یزد؛ دی‌ماه ۱۴۰۲ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
02 مکانیک کوانتومی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و چه تفاوتی با مکانیک کلاسیک وجود دارد؟.mp3
4.32M
🎧 | مکانیک کوانتومی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و چه تفاوتی با مکانیک کلاسیک وجود دارد؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت دوم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
علم و دین.چیستیِ علم.راهکار رفع عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین .حجت الاسلام دکتر شاکرین قسمت2 .mp3
8.65M
دوم | چیستیِ علم 🔍 راهکار رفع عرصه‌های تعارض‌نما میان 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
#صوت دوم | چیستیِ علم 🔍 راهکار رفع عرصه‌های تعارض‌نما میان #علم_و_دین 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫م
| چیستیِ علم 🔻راهکار رفع عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین 🔹جهت رفع چالش‌ها و عرصه‌های تعارض‌نما میان علم و دین، نخست هویت و قابلیت علم تبیین شده، سپس تعارض و عدم تعارض میان علم و دین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ❓علم یعنی چه، چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست، به تعبیر دیگر چیزی برای اینکه علمی تلقی شود چه فرایندی دارد؟ 🔸چیزی علم است که در جامعه علمی استانداردها و آزمون‌های علمی را طی کرده و مؤیدات و شواهد کافی مورد قبول نزد دانشمندان به‌دست آورده باشد؛ در این صورت از آن تعبیر به نظریات‌علمی و یا قوانین علمی می‌شود که در تبیین پدیده‌ها از آن استفاده می‌گردد. 🔹 حال اگر با چنین هویتی اینها را علم بدانیم، هیچ‌گونه تعارضی میان علم و دین وجود ندارد. اما این دسته از نظریات که عموما خداناباوران در انکار وجود خدا یا دین‌ستیزی به آن استناد می‌کنند، نمی‌تواند موضوع تعارض میان علم و دین باشد؛ چون این مفروضات یا به این درجه از علم نرسیده‌ و در واقع علم نیستند (در این یادداشت به آن پرداخته می‌شود) و یا دلالتی بر مدعای آتئیست‌ها ندارند: ▫️الف. اصل عدم‌قطعیت، این اصل در فیزیک‌کوانتوم خودش تبیین علّی و معلولی دارد و نافی علیت نیست. 🔹ابتدا که این اصل مطرح شد، عده‌ای عجولانه گفتند رابطه عدم قطعیت، اصل علیت را نفی می‌کند اما بعد همان‌ها حرفشان را اصلاح کردند و بعد مشخص شد آنچه را نفی می‌کند، اصل علیت به معنای فلسفی نیست بلکه اصل موجَبیت (determinism =جبرگرایی،تعین‌گرایی) است که در فیزیک کلاسیک مطرح بوده است و آن ربطی به اصل علیت ندارد؛ چون علت و معلول در فیزیک از نظر فلسفه مُعِدّات هستند و هیچکدام موجبیت قاطعی ندارند؛ به‌علاوه اینکه کوانتوم مکانیک، ادعای فلاسفه درباره علیت را تأیید می‌کند و حتی عده‌ای معتقدند فیزیک کوانتوم برخی مباحث دینی را نیز حل می‌کند. 🔸بنابراین این شتاب‌زدگی و خلط علیت در علم و فلسفه و حتی خلط اصطلاحات در علم است که تعارض‌نما می‌شود؛ مثلا خلط اصطلاح «احتمال» که در فیزیک کلاسیک، معرفت‌شناختی است اما در فیزیک‌کوانتوم یک مسأله هستی‌‌شناختی است. ▫️ب. در مباحث کیهان‌شناختی، مدل‌ها و نظریات مختلف (مثل جهان ثابت یا ایستا و یا حالت پایدار که البته خود علم آنها را رد کرده و این نظریات منسوخ شدند) نسبت به نیازمندی وجود جهان، فرقی نمی‌کند که جهان ازلی باشد و یا حادث باشد؛ چون از منظر فلسفی جهان ازلی هم ممکن الوجود است و ممکن‌الوجود در وجودش محتاج علت است. 🔹و یا نظریات کیهان‌شناسی و کوانتومی مثل نظریه ادوارد ترایون، لارنس کراوس و نظریه هاوکینگ که وابسته به زمان موهومی است، نه اثبات شده و نه در حد استاندارد در علم که قابل توجه عده‌ای از کیهان‌شناسان برجسته هم باشند، نیستند. نظریه ریسمان‌ها، نظریه اِم (M theory) هنوز مورد سؤال است. 🔸بسیاری از دانشمندان پاسخ اینها را داده‌اند و از نظر علمی به چالش کشیده شده‌اند. مثلا هاوکینگ که زمان موهومی را مطرح می‌کند این سوال مطرح می‌شود که زمان موهومی (مدلی برای آغاز جهان که هم محدود باشد و هم آغازی نداشته باشد) واقعیت دارد یا ندارد؟ در حالی که هاوکینگ از نظر علمی پاسخی برای این مسأله ندارد و از نظر فلسفی به پوزیتیویسم پناه می‌برد.پس خلاصه اینکه باید بدانیم چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست. 🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
03 آیا مکانیک کوانتومی توانسته معرفت‌شناسی و اندیشه‌های فلسفی را تحت تأثیر قرار دهد؟.mp3
1.88M
🎧 | آیا مکانیک کوانتومی توانسته معرفت‌شناسی و اندیشه‌های فلسفی را تحت تأثیر قرار دهد؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت سوم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📚 | فيزيك متعاليه؛ فيزيك معاصر در جهت تبيين جهان بينی توحيدی ▫️همواره در طول تاريخ علم، انديشمندان در جهت تبيين ديدگاه و جهان بيني خود از علوم طبيعي بهره می‌برند، و پايه ابتدايی ارتقاء به الاهيات بر اساس طبيعيات قرار می‌دادند. ▫️در دوران معاصر نيز با توجه به رويكرد متافيزيك فيزيك معاصر، می‌توان از آن در عصر جديد به عنوان بهترين وسيله علمی جهت تبيين جهان بينی توحيدی بهره گرفت و كارآمدترين حكمت كه مورد قبول تمام مجامع علمي معاصر می‌باشد را جهت رسيدن به جهان بينی دين ارائه داد و در واقع فيزيك معاصر را به فيزيك متعاليه مبدل نمود... 🔻ادامه در نشانی زیر: http://daneshyar.blogfa.com/post/344 ✍️ مهدی دانشیار 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
حجت الاسلام سید مهدی موسوی.موضوع نظریه ولایت فقیه و نقش آن در بازگرداندن مسأله حاکمیت به رأس مباحثات اسلامی .mp3
6.11M
❓آثار و نتایج عینی نظریه ولایت فقیه پس از ۴۵ سال از انقلاب اسلامی چیست؟ ❓ولایت مطلقه فقیه، نظریه‌ای در خلأ یا کارآمد در عمل؟ 🎙حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔻ادامه در لینک زیر https://eitaa.com/joinchat/413467080Ce763fb4bd5 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
علم و دین.دلالت‌های علم.آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیست‌ها دارند. حجت الاسلام دکتر شاکرین.قسمت 3 .mp3
6.1M
سوم | دلالت‌های علم 🔍 آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیست‌ها دارند؟ 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
#صوت سوم | دلالت‌های علم 🔍 آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیست‌ها دارند؟ #علم_و_دین
سوم | دلالت‌های علم ❓آیا مفروضات و نظریات علمی دلالتی بر مدعای آتئیست‌ها دارند؟ 🔹به عنوان نمونه نظریه تکامل داروین مطرح می‌شود که برای انسان، نیای حیوانی تصور کرده است و یک ساز و کاری را مطرح می‌کند که بر آن اساس، فرایند تکامل زیستی رخ می‌دهد. 🔸پاسخ نخست اینکه، در خود علم چندین نظریه وجود دارد؛ عده‌ای می‌گویند نظریه تکامل را قبول داریم اما همین نظریه تکامل با دیدگاه توحیدی سازگار است؛ پلانتینگا استدلال می‌کند اگر بنا باشد طبیعت‌گرایی به جای خداباوری بنشیند، بنیان نظریه تکامل ویران می‌شود؛ به تعبیر دیگر زمانی این نظریه قابل قبول است که خدا در میان باشد. 🔹فرانسیسکو جی ‌آیالا (Francisco J Ayala) یکی از دانشمندان علوم تجربی (ژنتیک) تکامل‌گرا در کتاب (خدا را شکر برای تکامل Thank God for Evolution) می‌گوید این تکامل کار خداست؛ تکامل درسته اما غیر از خدا کسی نیست که از موجود تک سلولی یک ساز و کار و نظم گسترده و طراحی زیبا و نظام زیست گسترده‌ای با این تنوع تا به انسان برسد، را پدید آورده باشد. 🔸لذا یک جریان تکاملِ خداباورانه به وجود آمد و این از زمان خود داروین در میان همکارانش هم بوده و خود وی نیز در نامه‌ای به دانشجوی آلمانی در پاسخ سوالش تصریح می‌کند که نظریه من منافاتی با وجود خدا ندارد. ضمن اینکه برخی دانشمندان تاکید دارند که به فرض صحت نظریه تکامل، نباید آن را بزرگ‌نمایی کرد؛ چون حدی دارد و برخی چیزها را می‌تواند توضیح بدهد و از طرفی نیز توان توضیح خیلی چیزها را ندارد. 🔹لذا جریان دیگری به عنوان نظریه پساداروینیستی در زیست شناسی پیدا شده که ضمن پذیرش اصل نظریه تکامل، آن را دارای بحرانهای فراوانی می‌داند که خیلی چیزها را نمی‌تواند توضیح بدهد و یا جریان دیگری به نام طراحی هوشمند شکل گرفته که می‌گوید نظریه تکامل تنها می‌تواند امور ساده‌ای را توضیح دهد اما مسائلی همچون پیچیدگی‌های تقلیل ناپذیر وجود دارد که مبتنی بر هوشمندی و فاعل آگاه است که به طور دقیق آنها را سازماندهی کرده باشد، در حالیکه تکامل داروینی توان پاسخگویی ندارد؛ نمونه‌هایی مانند بینایی انسان، تاژک باکتری که پیچیدگی عمیقی دارد و این جریان می‌گوید علم به ما نشان می‌دهد که این جهان طراحی یک هوش برتر و فراطبیعی است که نظام زیست و نظام کیهانی را به دقت طراحی کرده است. 🔸همچنین از منظر تاریخ علم در طول تاریخ و از زمان گالیله و نیوتون نیز طراح جهان در علم مطرح بوده و مسیر جهان را جهت داده است و حتی خود دین نیز در جهت شکوفایی علم نقش داشته است. 🔹خلاصه پس وقتی به علم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم علم دلالت‌های ضد دین نداشته؛ بلکه بسیار با دین مرتبط است و از بنیادهای دینی بهره می‌گیرد و همچنین تقویت می‌کند. 🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| بررسی انتقادی دیدگاه استفان هاوکینگ درباره ملازمه میان «بی‌آغازی زمانی کیهان» و «خدا ناباوری» 🔻چکیده 🔹مسئله آغاز زمانی کیهان، یکی از مسائل چالش‌برانگیزی است که افزون بر فلسفه و الهیات، مورد توجه فیزیک‌دانان معاصر قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که برخی از آنان، واکنش‌های متافیزیکی ـ الهیاتی و حتی سوگیری‌های الحادی را نیز در انتخاب دیدگاه‌های خود ابراز داشته‌اند. 🔸 بررسی آثار استفان هاوکینگ نشان می‌دهد که او بدون بهره‌گیری از روش متافیزیکی و فلسفی، تنها با مبنا قرار دادن قواعد فیزیکی که بر روش حس و تجربه استوار است، برخی نتایج متافیزیکی مانند بی‌آغازی زمانی آفرینش کیهان را نتیجه گرفته و از این رهگذر، وجود خدا را انکار نموده است. 🔹در جستار حاضر که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد فلسفی نگاشته شده است، یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که دیدگاه بی‌آغازی زمانی کیهان در نظر هاوکینگ با دیدگاه برخی از فلاسفه مانند ملاصدرا هماهنگ است؛ ولی ملاصدرا بر خلاف هاوکینگ، از بی‌آغازی زمانی کیهان، خداناباوری و قرائت آتئیستی را نتیجه نمی‌گیرد. 🔸برخی برداشت‌های هستی‌شناختیِ هاوکینگ، سبب مغالطه در استنتاج و منجر به تناقضات درونی در مباحث فلسفی شده است که در این جستار، با اصول و مبانی حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی شده است. 🔹در پایان، این نتیجه به دست آمده است که ملاصدرا در حکمت متعالیه، ملاک نیازمندی کیهان به علت را «امکان» دانسته و میان «بی‌آغازی زمانی کیهان» و «وجود خدا» جمع نموده است. 🔻نشانی مقاله: https://ipd.razavi.ac.ir/article_1778.html 🔅@elmvadin
04 آیا کوانتوم مکانیک می تواند دستاوردی برای فیلسوفان و اندیشمندان اسلامی داشته باشد؟.mp3
1.43M
🎧 | آیا کوانتوم مکانیک می‌تواند دستاوردی برای فیلسوفان و اندیشمندان اسلامی داشته باشد؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت چهارم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
علم و دین. محدودیت‌های علم.باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم. حجت الاسلام دکتر شاکرین قسمت4.mp3
8.07M
چهارم | محدودیت‌های علم 🔍 باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟ 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
#صوت چهارم | محدودیت‌های علم 🔍 باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟ #علم_و_دین
چهارم | محدودیت‌های علم ❓باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟ 🔹در پاسخ به عده‌ای که می‌گویند علم دستاوردهای زیادی داشته و نیازی به دین نداریم و هر کجا تعارض دیدیم دین را کنار بزنیم، باید بررسی شود که علم چه قابلیت‌ها و همچنین چه محدودیت‌هایی دارد، آیا می‌تواند همه نیازهای انسان را برطرف سازد؟ 🔻علم با همه توانمندیهایی که دارد، محدود است که در اینجا به بخشی از ناتوانی‌های علم اشاره می‌شود: 1⃣. علم مبتنی به مبانی متافیزیکی و پیش فرض‌ها و اصول موضوعه است که اموری بیرون از حیطه تجربی است؛ مثلا علم بدون قاعده علیت و سنخیت (علل مشابه معلول‌های مشابه دارد) ارزشی ندارد. اگر علیت و سنخیت علی و معلولی را از علم بگیریم چیزی ندارد. 2⃣. هماهنگی جهان هستی و نظام توحیدی از خود علم نیست و حتی حاکم بر دانشمندان ملحد است و علم اینها را بحث و اثبات نمی‌کند؛ علم، اصول راهنمای خودش را نمی‌تواند اثبات کند، پس علم از الگوی دینی جهان بهره می‌برد. 3⃣. علم نمی‌تواند جهان را تبیین نهایی کند؛ چون علم ابزار، روش و کارآیی خاصی دارد. کار علم این است که رابطه میان پدیده‌های طبیعی را با قوانین طبیعی و از روش مشاهده کنترل‌پذیر و آزمایش توضیح دهد؛ پس علم از درون جهان سخن می‌گوید و نسبت به شناخت ماورای این جهان نه ابزارش را دارد و نه قوانینش را، پس حرفی نمی‌تواند بزند. نسبت به کل جهان نیز بدین منوال است؛ اینکه این جهان مخلوق است یا نه؟ ممکن الوجود است یا واجب الوجود، غایت این جهان چیست؟ علم هیچ چیزی نمی‌تواند بگوید و در این موارد ناتوان است؛ یعنی هم برای شناخت مبدأ جهان به بیرون از خودش محتاج است و هم در تبیین غایت حیات هم دستش بسته است، بلکه علم تنها می‌تواند اشیاء درون جهان را تبیین نماید. جان لنوکس مثالی می‌زند که علم می‌تواند برای ما توضیح دهد که موتور جت چگونه کار می‌کند اما نمی‌تواند به ما بگوید که سازنده موتور جت کیست و از کجا آمده است. در مورد جهان هم علم همین است؛ فرایندهای موجود جهان را توضیح می‌دهد اما اینکه چرا جهان هست، چرا این قوانین را دارد، کار علم نیست. اینجاست که چیز دیگری باید بیاید آن را حل کند. 4⃣. از محدودیت‌های دیگر علم اینکه، عوامل فرافیزیکی که در جهان فیزیکی اثرگذار هستند، چیست و چگونه اثر می‌گذارد، آیا این عوامل خداست، آیا فرشته است؟ در حالیکه علم در این‌باره نیز پاسخی ندارد. 5⃣. از محدودیت‌های دیگر علم اینکه، ذهن و آگاهی چیست و چگونه در جهان اثر می‌گذارد؟ علم هیچ توضیحی ندارد و کسانی‌که می‌گویند از راه عصب و فیزیولوزی پاسخ می‌دهیم، تنها قادرند همبسته‌های عصب را توضیح دهند. اینکه انسان همواره و در طول شبانه روز شناخت و آگاهی پیدا می‌کند، تصمیم می‌گیرد و حرکتی می‌کند، علم هیچ توضیحی ندارد. پس علم خیلی محدودیت‌ها دارد. 🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
05 آیا آنچه در معنویت های نوظهور با عناوین « شفای کوانتومی، جاذبه‌های کوانتومی کیهان و...» مطرح می‌شود ارتباطی با کوانتوم مکانیک دارد؟.mp3
3.37M
🎧 | آیا آنچه در معنویت‌های نوظهور با عناوین « شفای کوانتومی، جاذبه‌های کوانتومی کیهان و...» مطرح می‌شود ارتباطی با کوانتوم مکانیک دارد؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت پنجم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
علم و دین.محدودیتها. مواردی از تعامل علم و دین. حجت الاسلام دکتر شاکرین. قسمت 5.mp3
42.26M
پنجم | محدودیت‌های علم ۲ 🔍 باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟ 🎙حجت الاسلام دکتر شاکرین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
#صوت پنجم | محدودیت‌های علم ۲ 🔍 باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟ #علم_و_دین
پنجم | محدودیت‌های علم ۲ ❓باتوجه به رشد علم در رفع مسائل، چه نیازی به دین داریم؟ 🔻 علم با همه توانمندی‌هایی که دارد، محدود است. در اینجا در ادامه یادداشت ۴ به بخشی از ناتوانی‌های علم اشاره می‌شود: 6⃣. از محدودیت‌های دیگر اینکه اگرچه علم، سیستم مادی و بدن انسان را توضیح می‌دهد اما نمی‌تواند به زندگی انسان معنا بدهد؛ برای چه به این دنیا آمده‌ایم، من کیستم، چه جایگاهی در نظام هستی دارم و هدف از زندگی چیست؟ وقتی نمی‌تواند معنای زندگی را به انسان بدهد، وقتی نمی‌تواند انسان را به خودش بشناساند، در اینجاست که نیاز به دین مشخص می‌شود. چه هدفی در زندگی نیاز داریم، اینجاست که دین کشف معنی می‌کند. اینکه چه هدف و غایتی در زندگی انتخاب کنیم نیاز به دین داریم. اینکه آیا بعد از دنیا هم چیزی هست، حیاتی هست، فیزیک و سایر علوم تجربی حرفی برای گفتن ندارند و ساکت‌اند و اینهاست که می‌تواند فلسفه حیات را عوض کند و وقتی فلسفه حیات عوض شد مسیر زندگی ما تغییر می‌کند و اینجاست که تنها دین عهده‌دار این میدان است. 7⃣. ضمن اینکه گاهی انسان به واسطه علم، مشکلات و آسیب‌های جبران ناپذیری را هم پدید می‌آورد؛ با علم سلاح اتمی، میکروبی ساخته می‌شود، اما علم به انسان نمی‌گوید سلاح مرگبار بساز یا از قدرت من استفاده کن و زندگی ساز باش. بلکه ایدئولوژی است که به انسان می‌گوید از این علم چگونه استفاده کن. انسان غیر از علم، نیازمند به راهنمای انتخاب هدف، مسیر و رفتار است. گاندی می‌گوید «غرب، جهان را خوب شناخت و توانست از علم استفاده کند و بر جهان مسلط شود ولی خودش را نشناخت و هرچه در علم جلو رفت، در خودشناسی عقب رفت». ویل دورانت می‌گوید «ما از نظر علم و تکنولوژی و ابزار خیلی قوی شدیم، اما در انتخاب یک هدف صحیح فقیریم». تمدن‌جدید نتوانسته هدف درستی به انسان بدهد. علم هرچه پیشرفت کند خوب است اما در یک جهت پیش می‌رود، بخشی از نیازهای انسان را تأمین می‌کند. اینکه این علم چه مسیری را انتخاب کند، دستش خالی است و چیز دیگری باید این خواسته را تامین کند؛ حال اگر آن جهت دهنده، دین باشد، یک طور جهت می‌دهد و اگر دین نباشد، ایدئولوژی بشری پیش می‌آید و به گونه دیگر جهت می دهد؛ مثلا فاشیسم یک ایدئولوژی مدرن است، سوسیالیسم یک ایدئولوژی مدرن است، لیبرالیسم یک ایدئولوژی مدرن است، فمینیسم یک ایدئولوژی سیاسی مدرن است که ایدئولوژی فمینیستی را با آموزه‌های مسیحی درآمیختند! چرا این جریانها پدید آمدند؟ مگر در دنیای علم زندگی نمی‌کردند؟ مگر همه چیز را علم جواب می‌دهد؟! چون از دین بریدند سراغ این ایدئولوژی ها رفتند. 🔻خلاصه: بنابراین با توجه به محدودیتهای علوم تجربی و دانش بشری، نیاز به دین یک نیاز بنیادین است که هیچ‌وقت ازبین نمی‌رود، ضمن اینکه می‌تواند به خود علم هم جهت بدهد و علم را به سوی مصالح جوامع بشری سوق و جهت دهد. 🖇 (برگرفته از سلسله نشست های دین و چالش های روز با موضوع: "رابطه ی متقابل در دنیای معاصر" حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔴 کشور ایران در دیدگاه جهانی... ✍درحالی که در تمام جهان ایران عزیز یک کشور پیشرو در علم شناخته می شود یک عده از هموطن های ما جهت تحقیر ملت بزرگ ایران در کانال‌هایشان عکس آفتابه می گذارند و می گویند نهایت علم ما این است، پس ازخواندن این متن خودتان باید درباره این افراد قضاوت کنید روحیه ی خودتحقیری بزرگترین بلایی است که می تواند بر سر یک ملت بیاید. همه کسانی که دلشان برای ایران می تپد باید با این روحیه مبارزه کنند. یک ملت زمانی میتواند به اوج برسد که خود را باور کند و نا امیدی به هیچ عنوان راه حل خوبی نیست. 1⃣. سایت علمی : ایران در بلندای رشد علمی جهان قرار دارد..👇👇 🔻Iran is top of the world in science growth | New Scientist https://www.newscientist.com/article/dn20291-iran-is-top-of-the-world-in-science-growth/ 🔷♦️🔶 2⃣. مقالات علمی و تحقیقاتیِ ایران به قدری دارای اهمیت بوده اند که گلوبال ریسرچ می نویسد: ایران یکی از مهمترین کشورهای جهان در تحقیقات علمی و تکنولوژی است...👇👇 🔻Iran as one of the world’s most important countries for scientific research and technology. https://www.globalresearch.ca/irans-scientific-diplomacy-can-the-world-unite-to-explore-the-universe-for-the-sake-of-science-or-is-it-just-a-dream/5514121 3⃣. ایران به تنهایی مسئول بیش از 40 درصد از پیشرفتهای علمی جهان اسلام است!👇👇 🔻More than 40% of scientific advancement in the Muslim world comes from Iran https://financialtribune.com/articles/people/241/iran-contributes-40-of-muslim-world-science 🔷♦️🔶 4⃣. ایران در جایگاه رتبه ی اول ارائه مقالات برتر در جهان اسلام قرار دارد! رشد ۴۱ درصدی ایران در ارائه ی مقالات برتر سبب شد تا ایران در جایگاه اول جهان اسلام در ارائه ی مقالات برتر علمی قرار گیرد.👇👇 🔻41% growth in Iran’s top articles: Iran places first in the region and Islamic worldAccording to the latest information released by ISI (Web of Science), the number of Iran’s top articles in 2016 has had 41% growth comparing to 2015. Therefore, Iran is in the first place in the region and Islamic world regarding the number of top articles. http://www.isc.gov.ir/Shownews.aspx?lan=en&n_code=1011 🔷♦️🔶 5⃣. ژورنال نیچر: ایران نمونه ی بارز کشوریست که پیشرفت چشمگیری را از طریق تمرکز بر روی تحقیق و آموزش بدست آورده است. علی رغم تحریم ها در ۲۷ سال گذشته تقریبا در همه ابعاد تحقیقاتی دانشمندان ایرانی، آخرین علوم پیشگام روز را تولید کرده اند.👇👇 🔻Iran is a good example of a country that has made considerable advances through focusing on education and training. Despite sanctions in almost all aspects of research during the past 27 years, Persian scientists have been producing cutting-edge science. http://www.nature.com/nature/journal/v441/n7096/full/441932d.html 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه 1 آشنایی و نقد الحادجدید حجت الاسلام احمدمنصوری مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی- مشهد-- 14021126.mp3
42.83M
| آشنایی و نقد الحادجدید جلسه اول 🎙حجت الاسلام احمدمنصوری ▫️مشهد، مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی/ بهمن ۱۴۰۲ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه 2 آشنایی و نقد الحادجدید حجت الاسلام احمدمنصوری مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی-- مشهد- 14021126.mp3
36.91M
| آشنایی و نقد الحادجدید جلسه دوم 🎙حجت الاسلام احمدمنصوری ▫️مشهد، مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی/ بهمن ۱۴۰۲ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| چرا میان علم جدید و جهان‌بینی دینی تعارض وجود دارد؟ 🔹منظور از «علم» (Science) در این نوشته، نه صورتِ ایده‌آل و آرمانیِ شناخت طبیعت بلکه همین دستگاه معرفتی فعلی علوم تجربی است که در سه شاخه اصلی علوم فیزیکی، زیستی و شناختی بسط یافته است. 🔸به عبارت دیگر، نظریات (Theories) مطرح امروزین در این سه شاخه که به عنوان محصولات فرایند چند صد ساله از زمان نوزایش معرفتی (Renaissance) تا به امروز قلمداد می‌شوند. 🔹مراد از «دین» نیز نه حقیقت فی‌نفسه قدسی نزد انبیا و اولیای معصوم الهی و نه حتی معرفت دینی ناظر به فهم ما از اخبار متون مقدس یک دین خاص است؛ بلکه ارکان جهان‌بینی الهی مد نظر است که در قالب اصول مشترک میان ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) طرح می‌شود. 🔸اصولی مانند وجود خدای کاملی که خالق و حافظ جهان است، انسانی که دارای سرشتی دوگانه (مادی و مجرد) و بهره‌مند از ظرفیت‌هایی نظیر اراده آزاد (Free Will) جهت رقم زدن سرنوشت خود و حرکت به سمت سعادتی است که تماماً در حیات این دنیا قابل حصول نیست و آموزه معاد که سرانجام سیر و حرکت جهان و انسان را معین می‌کند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: https://iict.ac.ir/1402/05/jahanbini/ ✍️دکتر روزبه زارع 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
💠 همایش منشور روحانیّت موضوع: تشکیل حکومت در عصر غیبت 📜 به مناسبت سوّم اسفند؛ سالروز صدور پیام منشور روحانیّت توسط امام خمینی (ره) 👥 سخنرانان: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی 🗓 پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ 🕣 ساعت ۸ 📍مشهد مقدّس، سالن همایش هتل آفتاب ولایت 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی 🔆 @Haghpajohi
06 آیا آنچه در معنویت‌های نوظهوربه‌ویژه در قانون جذب و راز کائنات با عنوان «انرژی مثبت» ادعا می شود، ارتباطی با انرژی در مکانیک کوانتومی دارد؟.mp3
1.24M
🎧 | آیا آنچه در معنویت‌های نوظهور به‌ویژه در قانون جذب و راز کائنات با عنوان «انرژی مثبت» ادعا می‌شود، ارتباطی با انرژی در مکانیک کوانتومی دارد؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت ششم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
#اطلاع_رسانی | #معرفی_کتاب 📚 «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر» ✍ حجت‌الاسلام
📣 | شیوه خرید کتاب مخاطبانی که برای تهیه کتاب «الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر» اعلام آمادگی نمودند و همچنین سایر علاقمندان، می‌توانند از طریق ذیل اقدام فرمایند. 1⃣. قیمت کتاب 280 هزار تومان است که با تخفیف 35درصد می‌شود 182 هزار تومان 2⃣. هزینه ارسال یک جلد کتاب 25 هزار تومان است که با هزینه کتاب مجموعا می‌شود 207 هزار تومان (کتاب با تعداد بیشتر، هزینه ارسال را کاهش می دهد) 3⃣. واریز مبلغ 207 هزار تومان برای یک عدد کتاب به شماره کارت 5041727010091351 به نام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 4⃣. ارسال رسید پرداخت به همراه نام استاد شاکرین، نام خریدار، شماره تماس، آدرس و کد پستی در ایتا به شماره 09108102237 5⃣. در صورت آگاهی بیشتر از این طریق اقدام فرمایید: 02188503341 داخلی ۲یا۷ خانم ثابتی. 🔻اطلاع بیشتر از طریق گروه👇 مدرسه علم و دین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin