eitaa logo
امتداد ابراهیم
1.2هزار دنبال‌کننده
295 عکس
149 ویدیو
169 فایل
﷽ کانال #امتداد_ابراهیم با رویکرد مشارکت حداکثری و تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت میکند. ارسال محتوای ناب در راستای اهداف کانال @salavat1369 @Morteza_abo_fatemeh
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی مبانی آقای صانعی.pdf
913.5K
🔅 بازنشر یادداشت: «مروری بر مبانی مرحوم صانعی در تفقه» - حجت الاسلام و المسلمین عبدالهی @yahyayahya @Qabasat
لزوم انتخاب مبنا قبل از حضور در درس.mp3
1.33M
🔅«لزوم انتخاب مبنا قبل از حضور در درس» 🔊 استاد شب زنده دار(دام ظلّه) @Qabasat
5⃣ تطبیقات قاعده در پرتو قاعده غرور می توان به سوالات آتی پاسخ داد: ۱. اگر شخصی پارچه‌ای را به خیاط بدهد و بگوید «اگر برای دوختن یک پیراهن کافی‌ست، آن را ببر» و خیاط بعد از بریدن بفهمد که آن پارچه برای دوختن یک پیراهن کافی نیست، آیا ضامن است؟ ۲. معالجه مریض توسط پزشک به دو نوع ممکن است: - گاهی مستقیما پزشک کاری انجام می‌دهد(مانند جراحی) - و گاهی نسخه به مریض می‌دهد و خود او به مداوا می‌پردازد. در هر یک از صورت‌ها اگر پزشک خطا کند، تکلیف ضمان چیست؟ ۳. شخصی قصد ازدواج دارد و در تحقیق، فردی دیگر حُسن خلق خانم مورد نظر را تایید می‌کند، اما بعد از ازدواج مشخص می شود همسر او بد اخلاق است؛ آیا آن شخص مشورت دهنده ضامن مهر است؟ ۴. فردی به میهمانی دعوت می‌شود و شخص دیگری را هم با خود می‌برد، آیا ضامن آنچه فرد اجنبی می‌خورد هست یا خیر؟ ۵. فروشنده بسیار از کالایش تعریف می‌کند اما مشتری بعد از خرید متوجه می‌شود آن حرف‌ها خلاف واقع بوده و خسارت دیده، آیا بایع ضامن است؟ 📚 دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه: ۲/۱۶۵ @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه 📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد 💠 مطالبات امام خامنه‌ای از روحانیت ⛔️ امروز در سراسر ایران به وسایل گوناگون کوشش می‌شود کنار زده بشود. این را به عنوان یک اعلام خطر، همه روحانی و غیر روحانی از من بشنوند. امروز کوشش می‌کنند روحانیت را پس بزنند. با چی دشمنند؟ با روحانیت؟ نه، با اسلام. من نمی‌گویم غیرروحانی نمی‌تواند اسلام را بفهمد. 🔹 من می‌گویم: شناختن اسلام مثل هر شناختی یک تخصص است. و روحانی، این متخصّص است. من نمی‌گویم هر روحانی، هر عمامه به سر، یک انسان مقدس است یا یک معلم دین است یا یک فهمنده اسلام است. ✅ اما من می‌گویم: حوزه علمیه مزرع پرورش متخصصان دین و دانندگان قرآن و آگاهان ازاسلام است. ایدئولوگ باید اینجا تربیت بشود. اگر یک روز صدی پنجاه از این نهال‌هایی که در این مزرع به دست قدرتمند اساتید بزرگ در گذشته کاشته شده‌اند، صدی پنجاهش هم به فرض محال خراب در بیاید، کسی حق ندارد این مزرع را از اعتبار بیندازد. 🔹 اینجا مزرعه است. اگر مزرعه را آتش زدی مجبوری قرض بگیری، مجبوری مصنوعی‌اش را وارد کنی، اگر نتوانستی روحانی درست در این مزرعه، اصیل و متین درست کنی، مجبوری روحانی‌نما بسازی. آخوند مصنوعی درست کنی؛ کاری که و پسر رضاخان بارها خواستند بکنند... 🔹 روحانی بایستی اینجا بجوشد. انسان خام باید بیاید توی این کارخانه، یک روحانی کامل در بیاید و برود. این را دارند می‌کوبند، حوزه را می‌خواهند نابود کنند. حوزه با بمباران نابود نمی‌شود، با دلسرد کردن نابود می‌شود. و برادران روحانی بدانند، طلبه‌های عزیز و فضلای ارجمند بدانند، مسؤولیت شما تمام نشده است. 📅 ۱۲ اسفند ۱۳۵۸ @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قاعده غرور.pdf
291.4K
📚جزوه جامع ❗️هر نوع استفاده جایز است، مشروط به قصد قربت. @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 صوت تدریس قاعده «المغرور یرجع علی من غرّ» استاد آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله)
قاعده غرور 3 آیت الله سبحانی.wma
9.62M
جلسه سوم آیت الله العظمی سبحانی @Qabasat
نقد اصالت الثبات در استظهار.mp3
827.8K
🔅بررسی انتقادی اصالت الثبات در استظهار 🔊استاد شهیدی(دام ظلّه) @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 لیست کانال‌های دروس خارج حوزوی 🔅 امام خامنه‌ای: https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba 🔅 آیت الله جوادی آملی: @a_javadiamoli_doross 🔅 آیت الله سبحانی: @sobhani_droos 🔅 آیت الله علوی گرگانی: @alavi_gorgani 🔅 آیت الله مظاهری: @almazaheri_dorous 🔅 آیت الله مکارم شیرازی: @makaremdars 🔅 آیت الله نوری همدانی: @noorihamedanidars 💠 استاد آملی لاریجانی: @valiasrrr 💠 استاد اعرافی: @alireza_arafi 💠 استاد شب زنده دار: @feghahat_ir 💠 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی: @mj_shobeiri 💠 استاد شوپایی: @shoopaei 💠 استاد شهیدی: @usol_shahidi @salat_shahidi 💠 استاد فاضل لنکرانی: @doros_fazellankarani 💠 استاد قائنی: @qaeninajafi_feqh @qaeninajafi_osul 💠 استاد علیدوست: @alidost_fiqh 💠 استاد مروی: @ostadmarvi1 @ostadmarvi2 🔹 استاد اراکی: @dorus_araki https://croom.ir/b/araki 🔹 استاد ترابی: @Mortazatorabi 🔹 استاد تعظیمی فر: @tazimifar @ostadtazimifar99 🔹 استاد حسینی بوشهری: @hosseiniboushehri 🔹 استاد حیدری فسایی: https://eitaa.com/joinchat/2497445952C91f6e9fd8e https://eitaa.com/joinchat/2445803584Cbf8e36a64a 🔹 استاد خاتمی: @ostadkhaatami 🔹 استاد رشاد: @Rashad_ir 🔹 استاد زارعی سبزواری: @zareiesabzevari 🔹 استاد سیفی مازندرانی: @ayatollahseyfi 🔹 استاد عابدی: @ahmad_abedi2 🔹 استاد عندلیب همدانی: https://eitaa.com/joinchat/2372272173Cc255a3979c 🔹 استاد فقیهی: @darolsaqalain 🔹 استاد کعبی: https://webinar8.gilaro.com/w1052 🔹 استاد مبلغی: @feqholejtema 🔹 استاد محمدی خراسانی: @OstadMohammadiKhorasani 🔹 استاد مصطفوی: @Mustafavi_Online 🔹 استاد میرباقری: @mirbaqeri_dars 🔸 استاد اشرفی شاهرودی(مشهد): https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Ashrafi/Feqh/99 🔸 اساتید ترابی و فودیان(دامغان): @damghan_howze 🔸 استاد سید علی اصغر دستغیب(شیراز): http://www.dastgheibeshirazi.com/fa/new/single.php?code=20000 🔸 استاد رضازاده(مشهد): https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Rezazadeh/Osool/99 🔸 استاد شیخ بهایی(کرمان): @kharejkerman 🔸 استاد صفایی بوشهری(بوشهر): @kharej_safaei 🔸 استاد فلاحتی(رشت): @r_falahati 🔸 استاد قاضی زاده(اراک): @feqhqazizadeh 🔸 استاد سید حسن مرتضوی(مشهد): https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Mortazavi/Feqh/99 🔸 استاد حاج شیخ مهدی مروارید(مشهد): http://sapp.ir/morvarid.ostad 🔸 استاد معتمدی(اصفهان): @kharejfeghhi 🔸 استاد موسوی اصفهانی(همدان): @drusehowzeh 🔸 استاد موسوی جزایری(اهواز): @darsekharej 🔸 استاد یعقوبی(بجنورد): https://eitaa.com/joinchat/556793924C57b665682b @Manahejj
🔅 قاعده «خراج» قاعده خراج را از ۴ جهت بررسی می کنیم: - مدارک - مفاد - اختصاص قاعده به ضمان مثمن یا عمومیت آن - نقض‌ های وارد شده بر قاعده @Qabasat
F.m.5.mp3
12.23M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه) 💠 جلسه پنجم 1⃣ تکثّر موضوعات، استعدادی نهفته در فقه امامیه 2⃣ تنوّع موضوعات عبادات؛ تأمین کننده نیاز فطری بشر به پرستش 3⃣ گستردگی قلمرو موضوعات احکام به مباحث عقایدی، معرفتی، حکومتی، محاسباتی، حقوقی و ..؛ سرّ ناسازگاری فقه امامیه با سکولاریسم 🔅 غایت سکولاریسم اسلامی: ناتوانسازی فقه امامیه در حلّ مسائل معاصر @feghahat_3 @Qabasat
- 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) سلسله دروس روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی توسط حجت‌الاسلام‌ واعظی در «۱۹» جلسه ارائه شده که به مرور بازنشر می‌شود. ضمنا این تدریس مبتنی بر متنی است که با لطف استاد محترم، تقدیم به اعضای فرهیخته‌ی کانال می‌شود.👇🏻 @Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱.mp3
15.89M
- روش‌شناسی کاربردی اجتهاد فقهی 🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه) 💠 جلسه اول 1⃣ معنای روش شناسی: کشف تفصیلی روند حرکت از مجهول فقهی به سمت مجعول شرعی. 2⃣ أهمّ فوائد روش شناسی: - تسریع در کسب ملکه اجتهاد - کشف حلقه های مستتر و مقدّمات مطویّ استدلالات فقهی - تقلیل خطاهای استنباطی با پیشبینی آن ها - توانمندسازی مجتهدان در حلّ مسائل مستحدثه - جایگاه شناسی علوم مقدّماتی در فرآیند استنباط - آشنایی با سبک ها و مکاتب فقهی 3⃣ ارتباط روش شناسی با علم فقه: فقه استدلالی محل انجام عملیات استنباط است اما روش شناسی دانش ترسیم این عملیات. 4⃣ ارتباط روش شناسی با علم اصول: اصول گزاره های موثّر در استنباط را مشخّص می کند اما روش شناسی تعیین کننده جایگاه استفاده از این گزاره ها است. @yaddashhayetalabegi @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅«توصیه‌ به نماز اول وقت در بیان آیت‌ الله بهجت قدّس‌ سرّهما» @bahjat_ir @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣ مدارک قاعده الف) روایات عامّه در منابع عامّه چند روایت برای این قاعده بیان شده که همگی مروی از همسر پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله وسلّم) هستند: - ما رواه عروة بن زبير عن عائشة ان رسول اللّه(صلّی الله علیه و آله وسلّم) قضى ان خراج العبد بضمانه. - و هناك رواية أخرى عن هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة: ان رجلا اشترى عبدا فاستغله ثمَّ وجد به عيبا فردّه، فقال: يا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله إنّه قد استغلّ غلامي! فقال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: الخراج بالضمان. * معنای «استغلال» انتفاع از خدمات عبد است. - ما رواه أيضا عروة عن عائشة إنّ النبي صلّى اللّه عليه و آله قال: الخراج بالضمان. امتیاز این حدیث این است که عمومیت دارد به اینکه نه مختصّ به عبد است و نه به خیار عیب. - ما رواه «مخلد بن خفاف» قال اتبعت غلاما فاستغللته ثمَّ ظهرت منه عليّ عيب فخاصمت فيه الى عمر بن عبد العزيز، فقضى لي بردّه، و قضى عليّ برد غلته، فأتيت «عروة» فأخبرته، فقال أروح اليه العشية فأخبره أن عائشة أخبرتني ان رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله قضى في مثل هذا ان الخراج بالضمان فعجلت الى عمر فأخبرته ما أخبرني عروة عن عائشة عن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فقال عمر فما أيسر عليّ من قضاء قضيته اللّه يعلم اني لم أرد فيه الا الحق فبلغتني فيه سنة عن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فارد قضاء عمر، و أنفد سنة رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فراح اليه عروة فقضى لي ان آخذ الخراج من الذي قضى به عليّ له. 🔅 به نظر ما ظاهرا تمام این روایات حکایت یک قضیه هستند و از ضمیمه آن ها به یکدیگر فهمیده می شود که مربوط به ابواب بیع هستند؛ حال گاهی راویان آن را با ذکر مورد بیان کرده اند و گاهی شأن صدور آن را حذف کرده اند که باعث توهّم استفاده عمومیت شده. بنابراین استناد به این روایت در غیر ابواب عیوب، جدا مشکل است. ممکن است گفته شود: خصوصیت مورد منافاتی با عمومیت وارد و استفاده قاعده ای کلی با این مضمون که «الخراج بالضمان» ندارد. اما باید پاسخ داد: این استفاده در صورتی تامّ است که احراز شود الف و لام در «الخراج» و «الضمان» برای جنس است نه عهد. نتیجتا با توجه به ضعف سند و همچنین دلالت طرق عامّی، باید برای اثبات اعتبار قاعده سراغ سایر منابع رفت. 📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۰۹ @Qabasat
هدایت شده از امتداد ابراهیم
رُوِيَ عَنهُ(عَجَّلَ اللّهُ تَعالی فَرَجَهُ) : لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا -وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ- عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا. 📚 الاِحتجاج للطبرسی: ۲/۴۹۹ @Qabasat