قاعده غرور 3 آیت الله سبحانی.wma
9.62M
#قاعده_غرور
جلسه سوم
آیت الله العظمی سبحانی
@Qabasat
نقد اصالت الثبات در استظهار.mp3
827.8K
🔅بررسی انتقادی اصالت الثبات در استظهار
🔊استاد شهیدی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 لیست کانالهای دروس خارج حوزوی
🔅 امام خامنهای:
https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba
🔅 آیت الله جوادی آملی:
@a_javadiamoli_doross
🔅 آیت الله سبحانی:
@sobhani_droos
🔅 آیت الله علوی گرگانی:
@alavi_gorgani
🔅 آیت الله مظاهری:
@almazaheri_dorous
🔅 آیت الله مکارم شیرازی:
@makaremdars
🔅 آیت الله نوری همدانی:
@noorihamedanidars
💠 استاد آملی لاریجانی:
@valiasrrr
💠 استاد اعرافی:
@alireza_arafi
💠 استاد شب زنده دار:
@feghahat_ir
💠 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی:
@mj_shobeiri
💠 استاد شوپایی:
@shoopaei
💠 استاد شهیدی:
@usol_shahidi
@salat_shahidi
💠 استاد فاضل لنکرانی:
@doros_fazellankarani
💠 استاد قائنی:
@qaeninajafi_feqh
@qaeninajafi_osul
💠 استاد علیدوست:
@alidost_fiqh
💠 استاد مروی:
@ostadmarvi1
@ostadmarvi2
🔹 استاد اراکی:
@dorus_araki
https://croom.ir/b/araki
🔹 استاد ترابی:
@Mortazatorabi
🔹 استاد تعظیمی فر:
@tazimifar
@ostadtazimifar99
🔹 استاد حسینی بوشهری:
@hosseiniboushehri
🔹 استاد حیدری فسایی:
https://eitaa.com/joinchat/2497445952C91f6e9fd8e
https://eitaa.com/joinchat/2445803584Cbf8e36a64a
🔹 استاد خاتمی:
@ostadkhaatami
🔹 استاد رشاد:
@Rashad_ir
🔹 استاد زارعی سبزواری:
@zareiesabzevari
🔹 استاد سیفی مازندرانی:
@ayatollahseyfi
🔹 استاد عابدی:
@ahmad_abedi2
🔹 استاد عندلیب همدانی:
https://eitaa.com/joinchat/2372272173Cc255a3979c
🔹 استاد فقیهی:
@darolsaqalain
🔹 استاد کعبی:
https://webinar8.gilaro.com/w1052
🔹 استاد مبلغی:
@feqholejtema
🔹 استاد محمدی خراسانی:
@OstadMohammadiKhorasani
🔹 استاد مصطفوی:
@Mustafavi_Online
🔹 استاد میرباقری:
@mirbaqeri_dars
🔸 استاد اشرفی شاهرودی(مشهد):
https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Ashrafi/Feqh/99
🔸 اساتید ترابی و فودیان(دامغان):
@damghan_howze
🔸 استاد سید علی اصغر دستغیب(شیراز):
http://www.dastgheibeshirazi.com/fa/new/single.php?code=20000
🔸 استاد رضازاده(مشهد):
https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Rezazadeh/Osool/99
🔸 استاد شیخ بهایی(کرمان):
@kharejkerman
🔸 استاد صفایی بوشهری(بوشهر):
@kharej_safaei
🔸 استاد فلاحتی(رشت):
@r_falahati
🔸 استاد قاضی زاده(اراک):
@feqhqazizadeh
🔸 استاد سید حسن مرتضوی(مشهد):
https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Mortazavi/Feqh/99
🔸 استاد حاج شیخ مهدی مروارید(مشهد):
http://sapp.ir/morvarid.ostad
🔸 استاد معتمدی(اصفهان):
@kharejfeghhi
🔸 استاد موسوی اصفهانی(همدان):
@drusehowzeh
🔸 استاد موسوی جزایری(اهواز):
@darsekharej
🔸 استاد یعقوبی(بجنورد):
https://eitaa.com/joinchat/556793924C57b665682b
#دروس_خارج
@Manahejj
🔅 قاعده «خراج»
قاعده خراج را از ۴ جهت بررسی می کنیم:
- مدارک
- مفاد
- اختصاص قاعده به ضمان مثمن یا عمومیت آن
- نقض های وارد شده بر قاعده
#قاعده_خراج
@Qabasat
F.m.5.mp3
12.23M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه پنجم
1⃣ تکثّر موضوعات، استعدادی نهفته در فقه امامیه
2⃣ تنوّع موضوعات عبادات؛ تأمین کننده نیاز فطری بشر به پرستش
3⃣ گستردگی قلمرو موضوعات احکام به مباحث عقایدی، معرفتی، حکومتی، محاسباتی، حقوقی و ..؛ سرّ ناسازگاری فقه امامیه با سکولاریسم
🔅 غایت سکولاریسم اسلامی: ناتوانسازی فقه امامیه در حلّ مسائل معاصر
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
- #روش_شناسی_کاربردی_اجتهاد
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
سلسله دروس روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی توسط حجتالاسلام واعظی در «۱۹» جلسه ارائه شده که به مرور بازنشر میشود.
ضمنا این تدریس مبتنی بر متنی است که با لطف استاد محترم، تقدیم به اعضای فرهیختهی کانال میشود.👇🏻
@Qabasat
روش شناسی اجتهاد. خرداد 99.pdf
1.52M
- #روش_شناسی_کاربردی_اجتهاد
📝 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
@Qabasat
روش شناسی. جلسه ۱.mp3
15.89M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه اول
1⃣ معنای روش شناسی: کشف تفصیلی روند حرکت از مجهول فقهی به سمت مجعول شرعی.
2⃣ أهمّ فوائد روش شناسی:
- تسریع در کسب ملکه اجتهاد
- کشف حلقه های مستتر و مقدّمات مطویّ استدلالات فقهی
- تقلیل خطاهای استنباطی با پیشبینی آن ها
- توانمندسازی مجتهدان در حلّ مسائل مستحدثه
- جایگاه شناسی علوم مقدّماتی در فرآیند استنباط
- آشنایی با سبک ها و مکاتب فقهی
3⃣ ارتباط روش شناسی با علم فقه: فقه استدلالی محل انجام عملیات استنباط است اما روش شناسی دانش ترسیم این عملیات.
4⃣ ارتباط روش شناسی با علم اصول: اصول گزاره های موثّر در استنباط را مشخّص می کند اما روش شناسی تعیین کننده جایگاه استفاده از این گزاره ها است.
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
#قاعده_سیزدهم
1⃣ مدارک قاعده
الف) روایات عامّه
در منابع عامّه چند روایت برای این قاعده بیان شده که همگی مروی از همسر پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله وسلّم) هستند:
- ما رواه عروة بن زبير عن عائشة ان رسول اللّه(صلّی الله علیه و آله وسلّم) قضى ان خراج العبد بضمانه.
- و هناك رواية أخرى عن هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة: ان رجلا اشترى عبدا فاستغله ثمَّ وجد به عيبا فردّه، فقال: يا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله إنّه قد استغلّ غلامي! فقال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: الخراج بالضمان.
* معنای «استغلال» انتفاع از خدمات عبد است.
- ما رواه أيضا عروة عن عائشة إنّ النبي صلّى اللّه عليه و آله قال: الخراج بالضمان.
امتیاز این حدیث این است که عمومیت دارد به اینکه نه مختصّ به عبد است و نه به خیار عیب.
- ما رواه «مخلد بن خفاف» قال اتبعت غلاما فاستغللته ثمَّ ظهرت منه عليّ عيب فخاصمت فيه الى عمر بن عبد العزيز، فقضى لي بردّه، و قضى عليّ برد غلته، فأتيت «عروة» فأخبرته، فقال أروح اليه العشية فأخبره أن عائشة أخبرتني ان رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله قضى في مثل هذا ان الخراج بالضمان فعجلت الى عمر فأخبرته ما أخبرني عروة عن عائشة عن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فقال عمر فما أيسر عليّ من قضاء قضيته اللّه يعلم اني لم أرد فيه الا الحق فبلغتني فيه سنة عن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فارد قضاء عمر، و أنفد سنة رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فراح اليه عروة فقضى لي ان آخذ الخراج من الذي قضى به عليّ له.
🔅 به نظر ما ظاهرا تمام این روایات حکایت یک قضیه هستند و از ضمیمه آن ها به یکدیگر فهمیده می شود که مربوط به ابواب بیع هستند؛ حال گاهی راویان آن را با ذکر مورد بیان کرده اند و گاهی شأن صدور آن را حذف کرده اند که باعث توهّم استفاده عمومیت شده.
بنابراین استناد به این روایت در غیر ابواب عیوب، جدا مشکل است.
ممکن است گفته شود: خصوصیت مورد منافاتی با عمومیت وارد و استفاده قاعده ای کلی با این مضمون که «الخراج بالضمان» ندارد.
اما باید پاسخ داد: این استفاده در صورتی تامّ است که احراز شود الف و لام در «الخراج» و «الضمان» برای جنس است نه عهد.
نتیجتا با توجه به ضعف سند و همچنین دلالت طرق عامّی، باید برای اثبات اعتبار قاعده سراغ سایر منابع رفت.
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۰۹
#قاعده_خراج
@Qabasat
هدایت شده از امتداد ابراهیم
رُوِيَ عَنهُ(عَجَّلَ اللّهُ تَعالی فَرَجَهُ) :
لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا -وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ- عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا.
📚 الاِحتجاج للطبرسی: ۲/۴۹۹
#فائده
@Qabasat
F.m.6.mp3
14.79M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه ششم
1⃣ ساختار فقه امامیه، ظرفیتی دیگر برای حلّ مسائل معاصر
2⃣ رهین بودن ایجاد نقشه مطلوب فقه در دنیای معاصر در استفاده از نقشه سنتی این علم
3⃣ استعدادهای فقه امامیه در بُعد ساختاری:
- نقشه برداری منبعی
- نقشه برداری مخزنی
- نقشه برداری منهجی و مقصدی
4⃣ مقدمیت ترسیم نقشه دانش فقه برای مدیریت کردن این علم
5⃣ معیارهای طراحی نقشه علم فقه برای حلّ مسائل معاصر:
- فقه آرمان ها
- فقه فقه راهبردها، اهداف و رویکردها
- فقه مفرداتی داده ها
- فقه روابط داده ها
6⃣ غایت نقشه دانش فقه: «تولید، حمایت و توسعه علم فقه»
7⃣ «اجتهاد صحیح»؛ مقدمه ی لازم دستیابی به نقشه دانش فقه
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
#قاعده_سیزدهم
1⃣ مدارک قاعده
ب) روایات شیعی
در طرق شیعه سه روایت وارد شده که مضمون آن ها موافق با مفاد این قاعده است:
۱. عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ أَخْبَرَنِي مَنْ سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ:
«سَأَلَهُ رَجُلٌ وَ أَنَا عِنْدَهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مُسْلِمٌ احْتَاجَ إِلَى بَيْعِ دَارِهِ فَمَشَى إِلَى أَخِيهِ فَقَالَ لَهُ أَبِيعُكَ دَارِي هَذِهِ وَ تَكُونُ لَكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ تَكُونَ لِغَيْرِكَ عَلَى أَنْ تَشْتَرِطَ لِي إِنْ أَنَا جِئْتُكَ بِثَمَنِهَا إِلَى سَنَةٍ أَنْ تَرُدَّ عَلَيَّ؟
فَقَالَ: لَا بَأْسَ بِهَذَا إِنْ جَاءَ بِثَمَنِهَا إِلَى سَنَةٍ رَدَّهَا عَلَيْه.ِ
قُلْتُ: فَإِنَّهَا كَانَتْ فِيهَا غَلَّةٌ كَثِيرَةٌ فَأَخَذَ الْغَلَّةَ، لِمَنْ تَكُونُ؟
فَقَالَ: الْغَلَّةُ لِلْمُشْتَرِي أَ لَا تَرَى أَنَّهُ لَوِ احْتَرَقَتْ لَكَانَتْ مِنْ مَالِهِ؟»
۲. «سَمِعْتُ أَبَا الْجَارُودِ يَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ:
عَنْ رَجُلٍ بَاعَ دَاراً لَهُ مِنْ رَجُلٍ وَ كَان بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الرَّجُلِ الَّذِي اشْتَرَى مِنْهُ الدَّارَ حَاصِرٌ فَشَرَطَ أَنَّكَ إِنْ أَتَيْتَنِي بِمَالِي مَا بَيْنَ ثَلَاثِ سِنِينَ فَالدَّارُ دَارُكَ فَأَتَاهُ بِمَالِهِ؟
قَالَ: لَهُ شَرْطُه.ُ
قَالَ لَهُ أَبُو الْجَارُودِ: فَإِنَّ ذَلِكَ الرَّجُلَ قَدْ أَصَابَ فِي ذَلِكَ الْمَالِ فِي ثَلَاثِ سِنِينَ!
قَالَ: هُوَ مَالُهُ. وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ: أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ الدَّارَ احْتَرَقَتْ مِنْ مَالِ مَنْ كَانَتْ تَكُونُ الدَّارُ دَارَ الْمُشْتَرِي؟!»
۳. ما رواه في دعائم الإسلام عن أبي عبد اللّه عليه السّلام:
«أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ بَاعَ دَارَهُ عَلَى شَرْطِ أَنَّهُ إِنْ جَاءَ بِثَمَنِهَا إِلَى سَنَةٍ أَنْ تُرَدَّ عَلَيْهِ؟
قَالَ: لَا بَأْسَ بِهَذَا وَ هُوَ عَلَى شَرْطِهِ.
قِيلَ: فَغَلَّتُهَا لِمَنْ تَكُونُ؟
قَالَ: لِلْمُشْتَرِي لِأَنَّهَا لَوِ احْتَرَقَتْ لَكَانَتْ مِنْ مَالِهِ.»
اما استدلال به این روایات هم محلّ مناقشه است زیرا مفاد آن ها ناظر به بیع شرط یا رهن است که مطلبی موافق با سایر قواعد می باشد و ارتباطی به قاعده «الخراج بالضمان» ندارد.
نتیجتا در میراث روایی اسلامی دلیل تمامی برای قاعده مذکور به عمومیتش وجود ندارد.
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۱۰
#قاعده_خراج
@Qabasat
هدایت شده از آیت الله العظمی علوی گرگانی قدس سره
پیام حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی درباره محکومیت رئیس جمهور فرانسه و جسارت او به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
بسمه تعالی
قال الله تعالی « قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفی صدورهم اکبر»
🔴 بار دیگر سخنان رییس جمهور فرانسه آقای مکرون در حمایت از اهانت به پیامبر رحمت و محبت حضرت محمد صلی الله علیه و آله چهره واقعی آنان را در اسلام ستیزی بر ملا ساخت.
🔴 دنیای غرب و کشورهای اروپایی که استقبال مردم جهان مخصوصا ملتهای اروپا را به اسلام مشاهده کرده و خود را از مبارزه منطقی با این دین متین و الهی عاجز میدانند، متمسک به هر وسیله ای شده تا چهره این دین را در نزد عموم مردم مخدوش کنند.
🔴گاهی با حمایت از گروههای تکفیری و گمراه و میدان دادن به آنان در نشان دادن چهره خشن از اسلام و گاهی نیز با تمسخر و اهانت به مقدسات اسلامی همچون قرآن کریم و پیامبر رحمت حضرت محمد صلی الله علیه و آله تلاش در دور کردن مردم از تعالیم الهی این دین دارند.
🔴قطعا آنچه را که استکبار جهانی برای مبارزه با اسلام در ذهن می پروراند محقق نخواهد شد و نقشه های آنان نقش بر آب می شود.
🔴اینجانب جسارت رییس جمهور فرانسه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را محکوم میکنم و بهانه آزادی بیان در غرب نباید موجب اهانت به مقدسات ادیان ابراهیمی علیه السلام شود.
🔴امید است خداوند متعال ملتهای مستضعف جهان را از چنگال استکبار جهانی خلاص گرداند و فرج واقعی را محقق فرماید. ٩٩.٨.۶
https://eitaa.com/alavigorgani
http://sapp.ir/alavigorgani
روش شناسی. جلسه ۲.mp3
16.52M
- روششناسی کاربردی اجتهاد فقهی
🔊 حجت الاسلام واعظی(زید عزّه)
💠 جلسه دوم
🔅 قدم اول در حلّ مسأله فقهی: «شناخت مسأله؛ أعم از موضوع و محمول»
- مراحل شناخت موضوعات متداول:
1⃣ بررسی معنای لغوی و اصطلاحی
2⃣ تتبّع در متون شرعی و عبارات علماء
3⃣ کشف لوازم و أعراض موضوع
4⃣ تحدید دایره ی اجمال در مفهوم
5⃣ واکاوی رابطه با عناوین قریب یا متداخل
#مکتب_شناسی_فقهی
@yaddashhayetalabegi
@Qabasat
«اعلام نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آقای #سید_کمال_حیدری»
.... مدتي است فردی به نام سيدکمال حيدری که يکی از منتسبان حوزههای علميه است؛ هر از گاهی در بارة محکمات اسلام و تشيع سخنانی ناروا مطرح میکند.
جامعه مدرسين حوزة علميه قم از چند سال پيش وی را زير نظر دارد و در برابر تحليلها و مطالب نادرست و ناتمام وی طريق تصبّر و تحلّم را در پيش گرفته است. بررسی سوابق نامبرده نشان میدهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصيل نداشته، فراگيری از استادان را به حد کفايت نرسانده است.
نقشآفرينیهای وی در يکی از برنامههای سيمای کوثر نيز به لحاظ توانايی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطة اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختيار وی قرار میدادهاند و او تنها آن را اجرا میکرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر میشمارند.
از ديرزمانی که آرای باطل وی رخ نموده، عالمان و متدينانی ناصح با وی گفت و گو کرده و او را نسبت به بطلان آرا و ديدگاههای ناتمامش آگاه ساختهاند. وی به رغم پذيرش اکثر ملاحظات و تذکرات و تعهد نسبت به تصحيح اشتباهات و جبران خطاها؛ همواره خلاف عهد عمل کرده و روش خود را تصحيح نکرده است. افزون بر اين، مراکز علمی نيز به طور رسمی از وی برای طرح ديدگاههای خود در کرسیهای آزادانديشی و نظريهپردازی دعوت کردهاند. اين کرسیها در حضور صاحب نظران و اهل فنّ ارائه میشود؛ ولی او از اين طريق علمی و ناصحانه نيز سربرتافته و بر نشر خطاهای يادشده اصرار میورزد.
بديهي است، جای بحث در بارة تحليلها و برداشتها ـ هرچند در تضاد با محکمات اسلام و تشيع ـ محافل تخصصی و علمی است؛ که وی تن به آن نمیدهد.
... فارغ از برداشت های باطل او نسبت به محکمات اسلام و تشیع، نشر این گفتار ها ونسبتهای ناروا و فتنهانگيز وی در آستانة ميلاد خجستة پيامبر اعظم(ص) که محور وحدت امت اسلامی است تمام تفرقه افکنان را به هيجان آورده و شبکه های معاند و فتنه گر را به استقبال از سخنان بی پایه وی وباز نشر آن کشانده است ولذا بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنهی امثال وی برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب و روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست ...
https://www.jameehmodarresin.org/etelaiyeh/347-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-1399/8774-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C.html
@Qabasat
#قاعده_سیزدهم
2⃣ مفاد قاعده
«الخراج بالضمان» به چند معنا تفسیر شده:
- منظور از «خراج»، همان مالیات معروف در باب أراضی خراجیه است؛ «ضمان» هم یعنی ضمان این أراضی به سبب اجاره و تقبّل.
- منظور از «خراج» همان مالیات معهود است اما «باء» برای مقابله می باشد و «ضمان» یعنی مسئولیت والی مسلمین برای تدبیر امور و رفع نیازهای آن ها. معنا هم چنین است:
«خراجی که از أراضی و غیر آن گرفته می شود، در مقابل وظیفه اداره امور است که بر عهده والی می باشد.»
- «خراج» یعنی مطلق منافع و مراد از ضمان مطلق عهده است! چه امر اختیاری مترتب بر عقود صحیحه و فاسده، چه امر غیر اختیاری مترتب بر غصب.
این تفسیر منطبق بر رأی ابوحنیفه است مبنی بر عدم تضمین غاصب نسبت به منافع مستوفات.
- «خراج» یعنی منافع مستوفات و ضمان در عقود صحیحه تنها مراد است. پس منافع مستوفات در عقود صحیحه در مقابل ضمان اختیاری عین می باشد که ناشی از عقد صحیح است.
- مراد از «خراج» خصوص منافع مستوفات می باشد و اما مراد از «ضمان» تنها ضمان اختیاری است؛ أعم از اینکه ناشی از عقد صحیح باشد یا فاسد، در مقابل غصب که حکم به ضمان در آن قهری است.
🔅 از میان این اقوال، قول چهارم متناسب با مورد روایت و معنای عرفی دو کلمه «خراج» و «ضمان» است.
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۱۲
#قاعده_خراج
@Qabasat
«استحباب حضور در نماز مذاهب اسلامی»
شهید اول(قدّس سرّه):
يُستحَبُّ حضورُ جماعةِ العامّةِ كالخاصّةِ بل أفضل؛ فَقَد رُوِي: «مَن صَلّىٰ مَعهُم فِي الصَّفِّ الأوَّلِ كانَ كَمَن صَلّىٰ خَلفَ رَسُولِ اللّٰهِ صَلّىٰ اللّٰهُ عَلَيهِ وَ آلِه».
📚 الدُّروس الشَّرعِیّة فِی فِقهِ الإمامِیَة: ۱/۲۲۴
#وحدت_مسلمین
#فائده
@Qabasat
جمع بین افضل و احوط.mp3
498.1K
🔅 جمع میان أفضل بودن نماز جمعه و أحوط بودن نماز ظهر
🔊استاد گنجی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
#قاعده_سیزدهم
3⃣ اختصاص یا عمومیت قاعده
آیا قاعده خراج اختصاص به ضمان مثمن و منافع آن دارد یا ضمان ثمن و منافعش را هم در بر می گیرد؟
اگر اثبات شود فقره «الضمان بالخراج» به صورت مستقل از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) صادر شده، بدون شک این قاعده معنایی موسّع و گسترده دارد(به دلیل اطلاق حدیث).
اما چون این مطلب احراز نشده و احتمالا نقل های مستقل این فقره، حاصل تقطیع یک روایت است که ذیل بحث مبیع معیب و ضمان و منافع مستوفات آن وارد شده(همانطور که گذشت)، أخذ به عموم این روایت مشکل است مگر بتوان از مثمن الغاء خصوصیت کرد که بعید نیست.
📚 القواعد الفقهیة للمکارم: ۲/۳۱۶
#قاعده_خراج
@Qabasat