فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پژوهشهای علمی ما تعارف و بازی است!
گفتگوی سیمافکر با #سعید_زیباکلام -۱۳۹۵
🎥 فیلم کامل را از اینجا تماشا کنید:
Simafekr.com
💡#رصد
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
دو دنیای متفاوت در بالا و پایین اتوبان پاسداران تبریز
#بحران_هویت
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امتناع ابژهسازی زنان در رهیافت مبتنی بر زوجیت
📝 #مریم_منصوری
• مقولهی "ابژهسازی زنان" و مسائل ایشان، یکی از مسائلیست که اندیشه دربارهی آن، ما را به این تفطن میرساند که بسیاری از مسائل زنان، یا بیش از آنکه واقعی باشند برساختهی اذهان متفکران این حوزه هستند یا بیش از موجودیتشان، پرابلماتیک و مسالهمند شدهاند.
نمونهی آن را چندسال پیش بر زبان یکی از سردمداران مذکر حوزهی زنان شنیدم که با مشاهدهی یک گعدهی پارک لالهی تهران، کل جامعهی زنان ایرانی را دارای مسالهی نگرانکنندهای میدانست!
• به رغم اینکه به نظر میرسد ما نیازمند نگرش درست درباب زنان و مسائل ایشان از جوانب مختلف هستیم، اما این حجم ابژهسازی مسائل زنان و تمرکز بر این مسائل، ممکن است چند محصول داشته باشد که در نتیجه، نگرانکننده خواهد بود.
• یکی از این مشکلات، همانگونه که بیان شد، تبدیل کردن آسیبها و مشکلات به "معضله" در این حوزه است که چه بسا طبیعی هم بوده و بخشی از ناهنجاریهای طبیعی هر جامعه شناخته میشود، اما با ذهن سوبژکتیو و خودبنیاد، این امر به حدی پرابلماتیک میگردد که تبدیل به یک بحران در اذهان میشود.
به خصوص با مسیر پیش رو که بسیاری از این مسائل همگانی و خارج از جامعهعلمی کشور است، مصداق اشاعهی فحشا است که دربارهی هر آسیب و امرمذمومی نهی شده است و خود، معضله را دوچندان میسازد.
• دیگر آن که اساسا ابژهسازی مسائل زنان، بخش عمدهای از مساله را که ممکناست مردانه و چه بسا حاکمیتی باشند را تعلیق میکند. نمونهی این امر را در گفتمان افزایش جمعیت شاهدیم. این تعلیق، موجب میشود تا تنها زنان، جامعهی هدف اندیشه و یا سیاستگذاری قرار گیرند و از دیگر عوامل که بخش تعیینکنندهای از مساله هستند، چشمپوشی شود. این موضوع در خوشبینانهترین حالت، در دراز مدت ممکن است به پیشرفتهایی در حوزهی زنان منجر شود، اما نادیدهانگاری دیگر امور، نهایتا جامعه را دچار صورتی کاریکاتوری خواهد کرد که تنها زنان رشدیافتهای در آن وجود دارند که به تبع رشدناهمگون، آنان را از شرایط اطرافشان ناراضی میگرداند. بدین ترتیب، به نظر میرسد به خصوص دربارهی سیاستهای خانواده، تمرکز جدی تنها بر زنان مشکلساز خواهد شد و نیازمند دیدن سویههای مختلف یک موضوع، به خصوص مردان و مسائل مرتبط با آنان نیز هستیم.
اگر چه میتوان به نکات دیگری نیز اشاره کرد، اما بحث مذکور را با این تفطن که رهبر انقلاب، به جای تمرکز ویژه بر بحث زنان، به زوجیت و مبانی مشترک انسانی ارجاع دادند را در این چارچوب میتوان فهم کرد.
رهیافتی که موجب خروج از ابژهسازی زنان میشود و زنان را همچنان، عدالتمحور، در کنار مردان، به عنوان عناصر جدی هویتی هر جامعه لحاظ میکند و از هرگونه رویکرد یکجانبه یا تقابلی، پرهیز میدهد.
🆔 @azmanegasht
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید!
#سید_روح_الله_خمینی
زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه غيبيّه اگر مانده بود، و در آن حالِ فنا و بىخبرى- كه بهشت دنيا به آن معبر است- باقى مىماند، از تعمير عالم و كسب كمالات ملكيّه، آثارى نبود.
پس به واسطه تسلط شيطان بر او، توجه به كثرات حاصل شد و از درخت گندم، كه صورت دنيا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب كثرت مفتوح و راه كمال و استكمال، بلكه باب كمال «جلا» و «استجلا» باز شد. پس با آن كه در مذهب محبت و عشق، اين توجه خطيئه و خطا بود، در طريقه عقل و سنّتِ نظام اتمّ لازم و حتم بود، و مبدأ همه خيرات و كمالات و بسط بساط رحمت رحمانيّه و رحيميّه گرديد. پس حقيقت ادبار وقوع در حجب سبعه است و تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود.
_
شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 43
____
#عرفان_خمینی #عکس_نوشته
__
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
تفاوت بی دلیلی در گزاره های دینی و غیر دینی
📝 #مصطفی_ملکیان
🔹ما انبوه گزاره هایی داریم که بر درستی هیچ کدامشان دلیل قانع کننده ای نداریم؛ مثلا كدام انسان در كره زمين است كه بتواند استدلال كند كه عالم واقع، واقعيتی مستقل از ذهن بشر دارد؟ چه کسی می تواند استدلال کند که فردا خورشید طلوع میکند؟ به همين ترتيب علّيت چه دليلی بر آن وجود دارد؟ چه دليلی داريم برای اينكه هر پديدهای علت می خواهد؟ هیچ. به همین ترتیب از این دست گزارههای نامدلل داریم، کسانی گفتهاند چرا به نامدلل بودن گزارههای دینی اینقدر حساسید؟ این همه گزارههای نامدلل داریم، چرا نسبت به آنها حساس نیستید؟برخی از پاسخهای داده شده بدین قرار است:
1️⃣ گزارههای نامدلل غیر دینی سر نزاع با دیگر باورهای ما ندارند، اما گزارههای دینی با بسیاری از باورهای ما سر ناسازگاری دارند؛ یعنی خودشان که بر صدقشان دلیل ندارند که هیچ، با دیگر باورهای ما هم دعوا دارند!
2️⃣ اما دسته دومي هم وجود دارد و آن مربوط است به گزارههاي عملی، يعني گزارههایی كه وجدان انسان مدرن را می آزارند، وجدان انسان سنتی را نمیآزردند.مثلا اگر يك كسی دين آبا و اجدادی خودش را رها كرد و آمد مسلمان شد، شما برای او هزار مجلس میگيريد و به او تبريك میگویید و حتي يك بخشی از مصارف وجوه شرعيه شما برای كسانی است كه دلهايشان را نرم كنيد كه بلكه بيايند به دين شما، اما يكي اگر از دين شما بيرون رفت، ديگر سر و كار میافتد با توبه و اگر هم توبه نكرد ديگر بحث ارتداد و مسائل مربوط به خودش. اينجا وجدان انسان مدرن میگويد چرا؟
3️⃣ سومی مسئله ذی ربط بودن و بی ربط بودن است. مسئله اين است كه ارتباط دين با زندگی واقعی از دست رفته است. مثال ساده بزنم. مثلاً ما احكامی داريم كه اگر موش در چاه شما افتاد، چقدر بايد نزح آب كنيم (آب را از چاه بیرون بکشیم) و اگر خرگوش افتاد و سگ افتاد چه كار بايد بكنيم. الان چند درصد من و شما با آب چاه سر و كار داريم؟ يعني آن چيزي كه در باب موش گفته شده است در زندگي نود درصد ما بلاموضوع است؛ يعنی موضوعيت ندارد، چون چاه نداريم، ديگر موضوعيت ندارد.
.
.
پ.ن؛ طی روزهای آینده نقد این یادداشت منتشر خواهد شد، در صورت نوشتن نقد بر یادداشت آقای ملکیان از سوی شما عزیزان نیز آن را منتشر خواهیم کرد.
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
تفاوت بی دلیلی در گزاره های دینی و غیر دینی 📝 #مصطفی_ملکیان 🔹ما انبوه گزاره هایی داریم که بر درستی
❖ نکاتی پیرامون نوشته #مصطفی_ملکیان
📝 #یادداشت
- نبود ملاک برای تفکیک ارزش ها از غیر ارزش ها برای آدمی یکی از براهینی است که ضرورت تمسک ما به دین را مشخص میکند، به تعبیری اگر ارزش گذاری بر محوریت انسان صورت بگیرد عملا هیچ ارزشی حاکم نخواهد شد یعنی به تعداد انفس انسان که ارزش گذار میشوند ما اررزش خواهیم داشت.
- اصل علیت از جمله مسائلی است که در صورت رد آن نیز آن را اثبات کردیم. علیتی که بر اساس شرطیت ذهنی در سنت هیوم شکل میگیرد و صرف بافته ذهنی را علت قرار میدهد یک گذاره منسوخ در سیستم فلسفی رئالیستی است. حتی متن نوشته شده نگارنده نیز نمیتواند خارج از دامنه علیت قرار بیگیرد. اما مسئله علیت تامه غیر از علیت ناقصه یا علت مادی است. گاه پیش می آید که در اثر تجربه ناکافی بشر علیت ناقصه را به جای علیت تامه قرار میدهد و این امر بعد از آن که غلط بودنش مشخص میشود بهانه ای برای نفی اصل علیت میگردد. در حالی که مثلا علت تامه روشنایی فردا وجود خورشید نیست که بر تکیه بر وجود خورشید صرف نتیجه یقینی برای تحقق فردا را گرفت. مسئله دیگر تقلیل دادن گستره مبحث علیت به مادیات است، به این معنی که علیت به عنوان یک قائده کلی فلسفی صرفا در گذاره های مادی عالم محقق نمیشود و رد آن نیز با نگاه صرفا مادی غلط است.
_ در صورتی که ارزش متکی بر هیچ واقعیت خارجی نباشد و صرف ذهن انسان ساخته یک باور گردد طبیعی است که امتداد عملی نخواهد داشت، یعنی شما هیچ ارزش عملی ای برای باورتان قائل نیستید و اباجه گری به معنی بی ملاک بودن باور ماست. اگر باور ملاک داشت طبیعتا در عرصه عمل تعین پیدا میکند اما باوری که بر اساس ارزشی واقعی جعل نشده باشد در عرصه عمل نیز منجر به تزاحم نمیگردد. یعنی آن چه هیچ ملاکی ندارد باور غیر دینی است نه باور دینی. چون باور غیر دینی دارای ملاک نیست در عمل هم منجر به هیچ تزاحمی نمیشود.
_ گزاره های دینی بر اساس مقتضیات زمانی مکانی و فرهنگی نمود ها و بروز های متفاوتی از خود برجای مگیذارند، احکامی که برای مسائل صد سال پیش منطبق بود دیگر در عصر ما مصداق ندارد اما اصل ملاک دستخوش تغیرات زمانی و مکانی نمیگردد برای همین باید بین گذاره های ثابت دین و همچنین گذاره های متغیر دینی تفکیک قائل شد.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
50.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله #حجاب ، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
#مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده)
.
.
.
.
• بخش #اول
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
47.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله حجاب، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #دوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
47.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله #حجاب ، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #سوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
47.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله حجاب، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #چهارم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
37.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 راه چاره مساله حجاب، گشت ارشاد است؟
جامعه زنان ایران به کدام سو می روند و چه چیزی در آینده در انتظار جامعه ایران است؟ آیا زنان ایرانی به سمت بی حجابی می روند و برداشتن حجاب مسائل زنان ایران را حل می کند؟
مناظره صریح #مریم_کثیری ( فعال رسانه ای) با #فاطمه_شجاعی (فعال حوزه زنان و خانواده) در قسمت دوم از برنامه ویرگول پیرامون مساله قانون حجاب و گشت ارشاد در جامعه ایران. .
.
.
.
.
• بخش #پنجم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• دیرگاهیست که من در دل این شام سیاه؛
پشت این پنجره، بیدار و خموش؛
ماندهام چشم به راه...
#هوشنگ_ابتهاج
#دل_نوشت
.
.
.
.
•
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
40.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #دوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
40.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #اول
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
40.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #سوم
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
36.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مناظره خانوم #انسیه_خزعلی با خانوم #معصومه_ابتکار در برنامه شیوه
.
.
.
.
• بخش #چهارم و پایانی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺رهبری را به نفع خودتان گزینش نکنید!
دوستان سخنان دیروز رهبری را برای من میفرستند که فرمودند مسئولین اهل کار و تلاشاند.
ظاهرا دوستان یا سخنان ایشان را کامل گوش ندادند یا عامدانه قصد مواجههی گزینشی با سخنان رهبری را دارند، که بدا به حالشان!
میدانید ایراد این مسئولین کجاست؟
ایراد مسئولین این است که روی زمین نیستند. ایرادشان این است که کار میکنند، بعضا خیلی هم کار میکنند؛ اما یا بیبرنامهاند یا برنامهشان ناظر به نیازهای مردم نیست. ناظر به مشورت با کارشناسان متعدد نیست. ناظر به ایجاد حس رضایت در مردم نیست. بلکه ناظر به چیزی است که خودشان فکر میکنند درست است. این نتیجهی قبیلهگرایی است.
فهم نیازهای مردم و کسب رضایت آنها، در گروی تعامل پی در پی با کارشناسان مردمی از طیفهای مختلف است.
اما آیا اصلا قائل به نظر مردم هستند؟ آیا گوشی برای شنیدن مردم و نگاههای مختلف دارند؟ آیا حرف منتقد را میشنوند؟
یا آنچه که خودشان فکر میکنند درست است انجام میدهند؟
یادمان نرفته که در قضیه گشت ارشاد گوش شنوایی نبود. آنموقع هشدار دادیم که دست نگهدارید و مسیر را عوض کنید. آن مسئول مرغش یکپا داشت و گفت نه. و دیدید چه شد.
حالا در قضیه فیلترینگ هم همینطور است. توضیح بیشتر نمیدهم اما همینقدر از اوضاع آشفتهاش بگویم که هیچکس این قضیه فیلترینگ را گردن نمیگیرد. برای ثبت مینویسم که این هشدار را هم یادتان باشد.
در اوج اعتراضات جلسهای با مسئولین امنیتی داشتم و گفتم الان زمان خوبی برای اجرای پروژه صیانت نیست. گفتم مردم معترضند، بیشتر از این عصبانیشان نکنید. فیلترینگ را بعد از اغتشاشات ادامه ندهید. مردم آمادگی ندارند. اقناع نشدند.
اما میبینید. انگار عامدانه قصد کردهاند با اینترنت نیمبند و فروش ویپیان مردم را عصبانیتر کنند.
طرح مولدسازی را میبینید. تخفیف هفتاد درصدی گاز پرمصرفها را میبینید. قوانین خرید خودرو را میبینید. عوارض جراحی اقتصادی را میبینید.
بله کار میکنند، تلاش میکنند؛ اما اگر مسیر و جهت درست بود نتایج مطلوبش را مردم هم میدیدند؛ بجای آنکه با گزارشها و جزوههای پیشرفت و فلان در ایتا جهاد تبیین راه بیندازند. مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید!
🔸رهبر انقلاب:
مسئولان دولتی با همه وجود در حال کار و تلاش بسیار خوب هستند البته باید جهتگیریها و اقدامات را بهگونهای مراقبت کنند که نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.
#الذینضلسعیهمفیالحیاهالدنیاوهمیحسبونأنهمیحسنونصنعا!
#فاطمه_داداشی
@fatemedadashi_arani
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
⚠️ حوزه زنان تفرجگاه علوم انسانی است!
مهدی تکلّو
من اهمیتیافتگی موضوع و مسئله زن را مفید میدانم. بخشی از این رویه، طبیعی است و نشان از حرکت بهسوی غایتی میدهد که من آن را با تعادل جنسیتی و جامعه متعادل توصیف میکنم. اما فارغ از این فرصت باید از تهدیدها هم گفت. من احساس میکنم بخشی از این اهمیتیافتگی در این حوزه با نوعی اقلیتپنداری قشری از زنان مصادف و مقارن است. به این معنا که در ذهن نخبگان و نظرورزان جامعه این توجه شکل میگیرد که «مسائل مربوط به قشری از جامعه به نام زنان هم اهمیت دارد، من هم چیزی بگویم و بنویسم!». این نقطه که زنان قشری در کنار همهی اقشار و اصناف جامعه تصور میشوند که دست بر قضا با مسائلی هم مواجه هستند، آغاز بازتولید دردسرهای ریشهدار تاریخی آنها است؛ چرا که درب را بر همان پاشنهی مسبوق به سابقه میگرداند. در این وضعیت که زن شیئیت پیدا کرده و موضوع اطلاق هویت قشری قرار میگیرد، مقوله جنسیت نه به عنوان یک واقعیت انسانشناسانه و نفسشناسانه و نه حتی به مثابهی یک منظر تحلیلی انتقادی، بلکه به عنوان یکی از همهی پدیدههای اجتماعی موجود، زیر تیغ اندیشمندان و اهالی فکر و علوم انسانی قرار میگیرد. به همین نسبت به زنان هم بهنحو طبیعی و ناخودآگاه نگاه قشرشناسانه میشود. من این حوزه را دیگر حوزهی تخصصی نمیدانم؛ این «تفرجگاه» علوم انسانی است.
برخورد صنفی، قشری و اقلیتپندارانه ریشهی تمام استضعافها و گرفتاریهای زنان بوده و است و نوع ورود اهالی علوم انسانی که با این حوزه به صورت تفننی و نه به صورت تخصصی، بدون شناخت دقیق پرسشهای اصلی مواجهه میکنند، باز سر از همین نقطهی انحرافی درمیآورد. حوزویها و دانشگاهیها همانطور که راجع به کارگران، حکمرانی، فضای مجازی، محیط زیست یا هر موضوع دیگری اظهار نظر و موضعگیری میکنند، زنان را هم همینطور ابژهی شناخت کرده و به نظرورزی میپردازند. مادامی که مقولهی جنسیت تنها در ساحت شناخت انسان و نحوهی تحقق انسانیت قرار نگرفته و عامل تمایزآفرین میان زن و مرد تلقی نگردد، هر حرف درستی خطا و موضع خوبی غلط است.
آسیب جدیتر اما «کلیگویی» است. مردانِ «دور» از موضوع زن و جنسیت که با ارتکازات عرفی و با ذهنیتهای از پیششکلگرفته، پا در این وادی میگذارند و گویی میخواهند از نوعی عذاب وجدان درونی یا مسئولیت اجتماعی رهایی یابند، غالباً با اظهار فضلهای کلی، تشریفاتی و شعاری صحنه را مشوشتر و انتزاعیتر میکنند. آنها فکر میکنند دارند گرهها را باز میکنند، حال آنکه در حقیقت بازی کردن با گرهها به کورتر شدن آنها میانجامد. مردانی که با حوزه زنان بدون شناخت مستقیمتر و بدون اطلاع و دانش تخصصی (من وراء حجاب) تعامل میکنند غالباً به پرسشهای غیراصیل، قدیمی، منقضیشده و بسیط التفات دارند، و جز تورم ادبیات کلیگویانه، زینتی و سرگیجهآور رهاوردی نخواهند داشت. با این وضعیت باید مقابله کرد. با این وضعیت که «من هم کتابی در مورد زنان بنویسم و از منظر خودم تکلیف آنها را یکسره کنم» باید مقابله کرد. این حوزه تفرجگاه و ساعت استراحت و ساحت فراغت اندیشه نیست و جور دیگر و با جهازی دیگر باید به آن وارد شد.
@Mahdi_Takallou
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
📝 زن کوثر است. #یادداشت _ همانطور که فرد اصیل است جمع هم اصیل است، به تعبیری اثرات یک جمع غیر از
• تفسیر رهبرانقلاب از حدیث «اَلمَراَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة»:
«زن، هوایی است که فضای خانواده را انباشته؛ یعنی همچنان که شما در فضا تنفّس میکنید، اگر هوا نباشد، تنفّس ممکن نیست، زن این جوری است»
۱۴۰۱/۱۰/۱۴
📝 پ.ن؛
تعبیری که رهبری نسبت به مسئله #فرهنگ دارند همان تعبیری است که نسبت به نقش #زن در خانواده دارند، یعنی قوام فرهنگی خانواده بر اساس ارزش گذاری های زن شکل میگیرد. زن اعتباریات خانواده را تعالی میدهد و میتواند به قهقرا ببرد، در خانواده زن است که وحدت بخشی ای که از جانب مرد برای هویت اجتماعی خانواده شکل گرفته را در افراد آن بر اساس قالب های تربیتی جاری میکند، زن کوزه گر خاک خام فرزندان است.
چنان که در بیان رهبری در جای دیگر مطرح میشود تربیت فرزندان حضرت امیرالمومنین یعنی امامین حسن، حسین و حضرت زینب علیهم السلام خروجی تربیتی حضرت زهرا بود.
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
#شعر_آخر_شب ☕
غم مخور، معشوق اگر امروز و فردا میکند
شیر دوراندیش با آهو مدارا میکند
زهر دوری باعث شیرینی دیدارهاست
آب را گرمای تابستان گوارا میکند
جز نوازش شیوهای دیگر نمیداند نسیم
دکمهی پیراهنش را غنچه خود وا میکند
روی زرد و لرزشت را از که پنهان میکنی؟
نقطهضعف برگها را باد پیدا میکند
دلبرت هرقدر زیباتر، غمت هم بیشتر
پشت عاشق را همین آزارها، تا میکند
از دل همچون ذغالم سرمه میسازم که دوست
در دل آیینه دریابد چه با ما میکند
نه تبسم، نه اشاره، نه سوالی، هیچ چیز
عاشقی چون من فقط او را تماشا میکند
#کاظم_بهمنی
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔷ریشه مشکلات اخلاقی را فهمیدن و راه علاج را نشان دادن مشکل اخلاقی را حل نمی کند.!
♦️اگر جرات بود میگفتم کتب اخلاقی مشهور حتی نسخه اخلاقی هم نیستند!
#امام_خمینی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
📜 ویژگی کتب اخلاقی از منظر امام خمینی رحمهالله علیه :
◾ حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين - قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم» «غزالى» - و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد.
◾كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مىكنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مىپندارند ، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمىكند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بىفايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مىاندازد.
بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است.
◾نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.
ريشههاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.
◾طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مىگفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است.
صفحه 13 شرح حدیث جنود عقل و جهل
_______
#عرفان_خمینی
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
4_5904415507452268758
318.2K
دکتر دینانی:
علامه حسن زاده آملی فلسفه بلد نبود!
#رصد
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
#پیام_مخاطب
توی مدرسه کتاب جامعه شناسی هرسه سال رشته انسانی رو به خاطر اینکه آقای #حمید_پارسانیا یک آخوند هست برای بچه ها تدریس نمیکنن!
نظام آموزشی فاسد لزوما نظامی نیست که روسری از سر برمیداره.
ریشه فساد به همین تفکر علوم انسانی توی کشور برمیگرده.
____
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی