#شعر_آخر_شب ☕
ای بیتو دلتنگم، بازیچهی توفانها
چشمان تبالودم، باریکهی بارانها
مجنون بیابانها، افسانهی مهجوری است
لیلای من اینک من: مجنون خیابانها
🔥آویختهی دردم، آمیختهی مردم
تا گم شوم از خود، گم، در جمع پریشانها
آرام نمییارد، گویی غم من دارد
آن باد که میزارد، در تنگی دالانها
با این تپش جاری، تمثیل من است آری
این بارش رگباری، بر شیشهی دکانها
با زمزمهیی غمبار، تکرار من است انگار،
تنهایی فوّاره، در خالی میدانها
در بستر مسدودم، با شعر غمآلودم
آشفتهترین رودم، در جاری انسانها
دریاب، مرا ای دوست، ای دست رهاننده!
تا تخته برم بیرون، از ورطهی توفانها
#حسین_منزوی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
"مستبدِ صالح" یا "دیکتاتورِ ظالم"
دو تفسیر موجود از ولایت فقیه
📝 #طاها_مجاهد
🔷 مستبد صالح غالبا نوع نگاه و تفسیر احزاب سیاسی مذهبی و حزب اللهی از مفهوم ولایت است که نوعا تصوری درست از رابطه جمهوریت با ولی فقیه را ندارند. در مدل اجرایی راهبردهای ولی فقیه کنش گری هایی حداقلی بدون جذب حداکثری دارند. گفتمانشان دوگانه ساز است و از نظر فرهنگی سنخیتی با فرهنگ فکری ولایت فقیه ندارند.
دیکتاتور ظالم نوع نگاه مردمی است که ولایت فقیه را از منظر تفکر قائلین به مستبد صالح فهمیده اند. آنان در صالح بودن راهبرد های ولی تردید دارند و این به دلیل مواجه ای است که رسانه از ولی فقیه برایشان ساخته.
شما اگر درچهل سال گذشته تیتر اخبار روز بعد سخنرانی ولی فقیه را نگاه کنید فکر میکنید کل حرف او در چهل سال چند جمله تکراری حوصله سربر بیشتر نبود.
شما در اوج بحران های سیاسی که بازی رسانه ای آن را ایجاد میکند اگر از طریق همین رسانه صحبت های ولی را نگاه کنید فکر خواهید کرد او کل سخنرانی اش را برای دعوای خاله زنک بازی این حزب های قدرت طلب اختصاص داده بود.
نمیدانند خود او نود درصد صحبت را سر مسئله دیگری برده بود و صرفا به آن مسئله موجود در رسانه اشاره کرده تا به ملت برساند این مسئله کشور نیست، مسئله کشور فرهنگ است، فکر است، علم است...
اما روز بعد کل تتیر های رسانه همان حرف سیاسی و حاشیه ای او میشود در واقع ولی فقیه را رسانه احزاب تاویل به اغراض سیاسی خود میکنند.
افرادی که به اسم تحلیل گر در بحرانها می آیند طوطی صفت صورت بی مغز و فکر، حرف های ولی را تکرار میکنند بدون اینکه بویی از تحلیل و عمق فکری آن را بدهد. مردکهای قدرت طلب ویترین ولایت را نگه داشته اند.
🔸ما هنوز بعد از چهل سال نتوانسته ایم مفهوم رابطه ولایت با مردم را بفهمیم و عمیقا معتقدم هر یک از مدل های علوم انسانی اسلامی برای اجرا بدون فرهنگ سازی مفهوم ولایت غیر ممکن است. ولایت چه به معنی ولی فقیه چه به معنی ولی در خانواده....
___
#ولایت_فقیه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🔷 بزرگان حوزه هیچ فکری برای برنامه ریزی حوزه و مدیریت آن نکرده اند.
#سید_علی_خامنه_ای
#تحول
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🔸قیامت اکثرانسان ها با حیوانات فرقی ندارد.
🔹اکثر انسان ها در واقع با حیوانات یکی هستند.
📝 #امام_خمینی
- بعضى از افراد بشر با اين گمان كه انسان غير از حيوان است دلشان را شاد نمودند؛ زيرا گمان دارند كه چون انسان در مقابل حيوان محسوب مىشود، پس حشر آنها حشر حيوانى نخواهد بود.
اين گمان باطلى است و قضيه آن چنان نيست كه آنها گمان مىكنند، بلكه خيلى از افراد بشر همانند حيوانات خواهند بود و نبايد گمان كرد كه چون در منطق، انسان را قسيم ساير انواع حيوان قرار دادهاند، انسان از ساير انواع حيوان برتر است؛ زيرا فاصله وجودى بين كرم خراطين و ميمون بيشتر از فاصله وجودى بين ميمون و انسان است؛ چون ميمون كه از درك و شعور برخوردار است به انسان نزديكتر است و فاصلهاش از كرم خراطين بيشتر است، پس خيلى از حيوانات به انسان نزديكند.
- در نتيجه: نبايد گمان شود كه همه افراد بشر برتر از حيوانات مىباشند، زيرا خيلى از حيوانات از اراده و اختيار و شعور نصيبى دارند و قدرت تشخيص حُسن و قبح و صلاح و فساد را دارند؛ زيرا فراوان اتفاق افتاده است كه اگر گربهاى دست به عمل زشت و ناهنجارى زده باشد، آثار خجالت و شرمندگى از آن ديده شده است، چنانكه اگر براى درازگوشى كاه و جو تهيه كنيم، او در حالى كه هر دو را مىبيند و بوى هر دو به مشامش مىرسد، نخست به سراغ جو مىرود، و به سراغ جو رفتن، همان تشخيص حسن و قبح است؛ چون جو به ذائقهاش بهتر و خوشتر از كاه مىباشد، چنانكه انسان هم نسبت به بعضى از غذاها علاقه بيشترى نشان مىدهد و در كام او لذيذتر است و اين لذيذتر و گواراتر بودن ممكن است طبق عادت باشد و يا طبيعت آن غذا در كام و ذائقه وى گواراتر باشد.
📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 396
____
#عرفان_خمینی #فلسفه
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📚 شش کتاب فلسفی که شرط فهم علوم انسانی اند.
📝 #محمد_علی_مرادی
🔷 بارها برای ما دانشجویان علوم اجتماعی متذکر شدهاند که این شش کتاب، شرط لازم فهم متون علوم اجتماعی و فلسفی دو قرن اخیر هستند، یعنی سه کتاب از کانت (نقد عقل محض، نقد قوه حکم، نقد عقل عملی)، دو کتاب از هگل (پدیدارشناسی روح و علم منطق) و نیز کتاب مهم هایدگر (هستی و زمان).
شش کتاب، شرط لازم فهم متون علوم اجتماعی و فلسفی دو قرن اخیر هستند؛ سه کتاب از کانت، دو کتاب از هگل و یک کتاب از هایدگر
به نظر میرسد توضیح بیشتری لازم است تا دانشجوی علوم اجتماعی و نیز رشتههایی مثل حقوق نیاز به خوانش منابع اصلی فلسفه را دریابد. مثلا برای خوانش ماکس وبر آیا دانستن اطلاعات کلی در مورد تأثیرپذیری او از نوکانتیها کفایت نمیکند؟ یا در مورد مارکس، اطلاعات منابع علوم اجتماعی از هگل برای دانشجوی تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی بسنده نیست؟ یا نسبت آثار فلسفی-جامعهشناختی مکتب فرانفکورت با هایدگر.
🔷 پروژه من خوانش متنهای اصلی است، اما فکر میکنم ما باید به دوران جدید وارد شویم تا بتوانیم کتاب افلاطون و ارسطو را بخوانیم. بدون این مهم، یعنی ورود به دنیای جدید ما در هزارتوی افلاطون، ارسطو و آگوستین گم میشویم.من فکر میکنم اگر کسی این شش متن را به طور جدی بخواند، همه متنهای دیگر برایش بسیار ساده خواهد شد و شاید در آینده ما بتوانیم خودمان متناسب با مسائل و مشکلات خودمان متنهای تئوریک ارزشمند خلق کنیم.
__
#فلسفه_غرب
#پاره_فکر
#روش_یادگیری_علوم_انسانی
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
32.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفاوت #تاریخ نگاری مدرن و غیر مدرن
#حمید_پارسانیا
__
#علوم_انسانی_اسلامی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🕯 سلاماً على من كانوا
سنداً للجميع وعند وحدتهم
لم یجدوا كتفاً
◾️سلام بر آنان که برای همه تکیهگاه بودند،
اما وقت تنهایی،
شانهای [برای تکیهکردن] نیافتند.
#دل_نوشت
__
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
نه مثل كوه محكمم نه مثل رود جارى ام
نه لايقم به دشمنى نه آن كه دوست دارى ام
تو آن نگاه خيره اى در انتظار آمدن
من آن دو پلك خسته كه به هم نمى گذارى ام
تو خسته اى و خسته تر منم كه هرز مى روم
تو از همه فرارى و من از خودم فرارى ام
🔥 زمانه در پى تو بود و لو ندادمت ولى
مرا به بند مى كشد به جرم راز دارى ام
شناختند عاميان من و تو را به اين نشان
تو را به صبر كردنت مرا به بى قرارى ام
چقدر غصه مى خورم كه هستى و ندارمت
مدام طعنه ميزند به #بودنم ، ندارى ام
#سید_تقی_سیدی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
♦️ معارف موجود در ادعیه،
از احادیث ناب تر است.
📝 #امام_خمینی
◾️ در معارف، بهترين و مؤثرترين آثار حضرات، همان ادعيهشان است؛ چون وقتى كه حضرات جواب سؤال مردم را مىدادند ناچار بودند كه طبق متفاهم عرفى و افق عقل مردم تكلم نمايند؛ زيرا آنچه از معارف كه به حضرت صادق عليه السلام رسيده است، با چندين درجه تنزل هم، حضرت نمىتواند آن را به مردم عادى منتقل كند، ولى چون توجه ادعيه به خداست آنچه كه حق مطلب است ادا فرمودهاند و آداب ذلّ عبوديت و عزّ ربوبيت را مراعات فرمودهاند، و مىتوان گفت: ادعيه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است كه روى قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل كرده، ولى روى ادعيه الى اللَّه مىباشد، و در نتيجه انبيا و ائمه عليهم السلام فعلًا هم داعى به حق هستند، چنانكه در زمان خودشان هم داعى به حق بودند.
📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 369
____
#عرفان_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نسبت علم و فرهنگ
💠 #حمید_پارسانیا
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
محبوب من جای قدحنوشیدن از ساغر
یک عمر چایی خورده در فنجان معمولی
__
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
♦️ چرا فلسفه غرب می خوانیم؟
📝 #محمد_تقی_چاوشی
#فلسفه_غرب را می خوانیم چون بخشی از فرهنگ ما متافیزیک است. متافیزیک در بنیادخود شرق و غرب ندارد.با خواندن فلسفه غرب می خواهیم ببینیم که چقدر فضای متافیزیکی برای ما نزدیک است و چقدر موثر بوده و از آن تاثیر پذیرفته ایم. یعنی شما در یک عالمی زندگی می کنید که یک بخش عمده اش و شاید از نظر بعضی ها وجه غالبش متافیزیک غرب است. خواندن فلسفه غرب وضعیت خود مارا روشن میکند اگرچه شما هر حرفی را بر اساس خودتان و فرهنگتان می فهمید. این درگیری هاست که حداقل بنده را می کشاند
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
کم به دست آوردمت، افزون ولی انگاشتم
بیش از اینها از دعای خود توقع داشتم
بید مجنون کاشتم، فکر تو بودم، خشک شد
زرد میشد مطمئناً کاج اگر میکاشتم
آن که زد با تیغ مکرش گردنم را، خود شمرد
چند گامی سوی تو بیسر قدم برداشتم
🔥 ای شکاف سقف ِبر روی سرم ویران شده
کاش از آن اول تو را کوچک نمیپنداشتم
آه ِمن دیشب به تنگ آمد، دوید از سینهام
داشت میآمد بسوزاند تو را ، نگذاشتم
#کاظم_بهمنی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #حامد_عسکری عزیز ...
من دهاتیم
به زندگیت برس
حیفه که شناسنامت
کثیف بشه...
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔹 برای رسیدن به اولین مرتبه انسانیت باید یک دور فلسفه بخوانیم!!! #امام_خمینی ◾ يكى از آن مراتب (سل
🔸 مرگ کسی که شناخت درست فلسفی و برهانی از عالم ندارد اما اعمال خوبی انجام میدهد چگونه است؟
📝 #امام_خمینی
💠 @ensani_islami
- ممكن است شخص از متوسطين باشد، يعنى كسانى كه اعمال صالحه انجام داده و اخلاق را طورى كه طبق ظواهر شرع است تعديل نمودند ولى از حيث عقل نظرى در مرتبه تخيل بوده و خيال ملذّات را نمودهاند و عوامل بالا را به طور خيال تصور و تخيل نموده و فقط توانسته باشند نِعَم متوسطه آن چنانى را تخيل كنند و در مرتبه خيال بعضى از ملائكه را كه در مرتبه برزخى واقعند تصور كرده باشند؛ چنانكه مردم عادى گمان مىكنند كه ملائكه مثل مرغ، پر دارند؛ گرچه ممكن است دستهاى از ملائكه كه در مرتبه برزخيه واقعند اين طور باشند.
- و بالجمله: اگر اعمال صحيح و صالح انجام داده و تعديل قوا نموده باشند، صفات را به طور خُلق حاصل كرده و تعديل نموده باشند و آن حقايق موعوده را طبق فهم خود تصور و تخيل نموده باشند، بعد از مرگ براى اينها جنّات متوسطين حاصل خواهد شد و نفوسشان طبق ملكاتشان در آنجا مشغول فعاليت خواهند شد، و مردم عادى كه همه چيزهايى را كه در شرع است و با براهين قوى مىشود آنها را اثبات كرد- چون تابع شرعند- مفروض الوجود گرفتهاند و به آنها معتقدند و اصلًا ملكهشان ملكه قبول قضاياى شرعيه مىباشد، اينها بعد از آنكه اشتغال نفس از طبيعت كم شد، ملكهشان شروع به فعاليت خواهد كرد.
چنانكه در خواب هم اين طور است كه انسان طبق ملكاتش خواب مىبيند؛ مثلًا كسى كه از صنف ما طلبههاست، ابداً در خواب نمىبيند كه دزدى مىكند؛ چون ملكه آن كار در او نيست
📚تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 470
#عرفان_خمینی
#مرگ #فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دگرگون کردن جهان مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است.
#مارتین_هایدگر
___
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
26.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انسان و عالم عقول
معنی #عقل از منظر فلاسفه اسلامی
#حمید_پارسانیا
____
"....این بحث گذشت که خداوند تعالی مقامات سه گانهی خیال و عقل را مدارج و مراتب ترقی سالکین قرار داده است. پس انسان ابتدا به عالم محسوسات مادی تنزل کرده و آنگاه از این عالم به عالم محسوساتی که مجرد از ماده و لیکن مفید به مقدارند ترقی میکند و این حاصل نمیشود مگر به استعانت و کمک خیال که حاصل صیرورت و تکامل امور محسوس است؛ سپس از عالم خیال که تشکیلدهنده بعد برزخی اوست سفر به عالم عقل که عالم صور مفارقه است آغاز میگردد و این سفر نیز حاصل صیرورت خیال است که به عقل بالفعل تبدیل میشود. هریک از عوالم سهگانه دارای مدارج فراوان دیگری هستند و در میان این عوالم هرعالم که فراتر است به دلیل سعه و گستردگی بیشتری که دارد از طبقات بیشتری برخوردار است و انسان به اولین درجه از درجات عالم نهایت - عالم عقول - نمیرسد، مگر آنکه تمام درجات عالم قدر را که برزخ بین طبیعت و عقل است طی نماید؛ چه اینکه نیل به اولین درجه از درجات عالم مثال - که واسطه بين دو عالم دیگر است - حاصل نمیشود مگر آنکه پیش ازآن تمام درجات عالم طبیعت طی شده باشد. پس جمیع عوالم با همه درجات و مراتبی که دارا هستند منازل سیر آدمی به سوی خداوند هستند.
#ملاصدرا
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🕯️ ذهب الذین احبهم
و بقیت فی من لا احبه
آنها که دوستشان میداشتم، رفتند.
و من ماندهام میان آنان که دوستشان نمیدارم.
امام حسین
_
#دل_نوشت
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
هی! خدا جو! عشق مي آيد پری جويت کند
عشق میبايد که از اين رو به آن رويت کند
ورد لبهايت اگر چون شيخ ذکر يا رب است
می شود يک جفت چشم شوخ جادويت کند
ای وکيل بي گناهان قاضی القضات نيز
آمده تا خرقه ای را وقف گيسويت کند
باد شاليزار شالت را به رقص آورده است
هيچ کس جز من مبادا دست در مويت کند
خوش به حال بوتهی ياسی که در ايوان توست
می تواند هر زمان دلتنگ شد بويت کند
🔥 بندگان در بند خويش اند از کسی ياری مخواه
از خدا بايد بخواهی تا «منِ او» يت کند
#علیرضا_بدیع
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
♦️ تحقیر، مهمترین رُخدادِ فرهنگِ ایرانی است.
📝 #محمد_تقی_چاوشی
بهدلایل مختلف در طول قرون متمادی، انسانِ ایرانی برهههای مختلف تحقیر را تجربه کرده است. انسانی که در نسبتِ با تفکر، بارزة خویش را در تحقیر می¬یابد تمام توانِ خود را برای اثباتِ هستی خویش مصروف می¬دارد. انسان¬هایی که در مواجه با سایرِ فرهنگ¬ها و حتا در رویارویی با قومِ خود، مُدام تلاش می¬کنیم تا دیده شویم هیچ ابایی از حسادت و کین¬توزی نداریم. چُنین خصایصی، متصف به خوب و بدِ اخلاقی نمی¬شود. اینها از سنخِ رفتارهایی است که بدون ارادة آزاد و اختیار، سرمی¬زند. بیشتر از قبیلِ پاسخ به سلسله محرک¬هایی است که در فرهنگ و درست در نسبتِ انسان و تفکر، رُخ داده است. برای برقراری نسبتی دیگر، هیچ قاعده و قانونی از پیش¬نوشته وجود ندارد. با این¬حال، برای عبور از وضعیتِ تحقیر در فرهنگِ ایرانی، بازگشت به و گفتگو با فرهنگِ خویش لازم است. بی¬درنگ اضافه کنیم که متأسفانه در فرهنگِ ما بحثِ از بازگشت به خویشتن، نوعی سلفی¬گری را به¬همراه دارد که بی¬تردید از هرگونه وضعیتِ متصور برای یک فرهنگ، مخرب¬تر است. برای تأمینِ چُنین منظوری و بررسی مؤلفه¬های فرهنگی خود، نیاز به بخششِ انسان داریم. تحقیر در فرهنگِ ما منشأ گناه¬آلودگیِ انسان شده است. برای عبور از تحقیر و ورود به گفتگو با فرهنگِ خویش، انسان را ببخشیم. بخشیدنِ انسان، تمهیدِ مقدمه¬ای برای پیدایشِ انسان جدید و نسبتی تازه است.
ببینید #فرهنگِ ما، بی آینده است. درست به همین جهت که انسان ایرانی ازپی تثبیتِ خویش است و بس.
تحقیر نه تنها بارزة فرهنگِ ماست بلکه در گذشتِ اعصار، ذاتی آن شده است. تحقیر در قیاس با فرهنگِ غرب در ما ننشسته، گرچه در بروزِ آن، بی اثر نبوده است. فرهنگِ ما دوره¬های مختلفِ تحقیر را از درون و در نسبت با بیگانگان تجربه کرد. امید را سامانة تحققِ هدف دانستیم. اما امید بر کدام بنیاد استوار است؟ قوامِ امید، به حضورِ آینده در حال است. این امرِ مقوّم، از بدوِ پیدایی امید تا تقرر هدف، حاضر است. بنابراین، بنیادِ امید، حضورِ حالِ آینده است. این حضور، آمادگی¬برای¬بودن را فراهم می¬آورد. تحقیر در مقابل، حضورِ آینده را به تثبیتِ حال، فرومی¬کاهَد. بزرگترین و مخرب¬ترین اثرِ تحقیر، روی برگرفتن از حضورِ آینده و ثابتِ کردنِ حال است. انسانی که تحقیر می¬شود، تمام انرژی خود را برای ثابت کردنِ خود، صرف می¬کند و از هدیة امید یعنی حضورِ حالِ آینده، غفلت می¬کند. این مرگِ امکانات، امید و فرهنگ است.
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🔸آدم های زیادی دیده ام که با همه تسلطشان به بحث های فلسفی قدر خردلی توکل در معیشت به خداوند ندارند.
#امام_خمینی
༺ @ensani_islami ༻
- بعد از درست كردن همه براهين بر مبدأ و معاد و اينكه در عالم غنايى به جز غناى حق، و قدرتى به جز قدرت او نيست و با برهان، توحيد فعلى و ذاتى و صفاتى را فهميد، اينها كافى نيست، بلكه بايد قوه عامله را تقويت كرد كه اينها را بر صفحه قلب ثبت كند. من خودم آدمهاى زيادى را ديدهام كه سى سال به علم توحيد مشغول شده و در عرض اين سى سال هم خداوند متعال او را نگذاشته كه بيچاره باشد، ولى با وجود اين، دلش چنان مضطرب است كه در امور معاش و معيشت به قدر خردلى توكل ندارد، با اينكه اگر به همين شخص بگويى در عالم قدرتى به غير قدرت مطلقه حقه هست، دليل و برهان اقامه مىكند كه نيست. همه اينها براى اين است كه قوه عامله ضعيف است و نتوانسته آنچه را كه با برهان فهميده است به قلب بياورد، اگر توحيد قلبى باشد، خيلى چيزها همانند: رضا، تسليم، اطمينان، طمأنينه قلب، يأس از ما فى أيدي الناس، توكل و صبر به دنبال آن مىآيد.
📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 475
#عرفان_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🕯️ دوش در بزم که بیدار نشستی؟ کهکنون
نیم روز است و بود چشم تو خواب آلوده
__
ما اگر نسوزیم شب چگونه روشن شود؟
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نسبت قانون گذار با مردم در نظریه های سنتی قانون
💠 #داود_فیرحی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻