eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
854 عکس
204 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: کسانی که حجاب ضعیف دارند هم دختران خود ما هستند • به #علما نقد
• ما غالبا متأسفانه در اثر یک تحجری خانوم بدحجاب رو غیر متدین میدونیم و این آسیب در همه رویکرد های رفتاری ما در اجتماع نمود پیدا کرده
چند روز پیش خواستم توی یه یادداشتی بنویسم که چرا نیست اما به خاطر بازخورد هایی که بعضا جالب نیست از اینکار منصرف شدم خداروشکر امروز اینقدر صریح اتمام حجتی از سمت ولیّ برای ما صورت گرفت ... گرچه هنوز بدنه غالب جریان حوزوی و علما سنخیت فکری با چنین تفکری ندارن و زیاد این بیانات در رویکردشون تاثیری نداره.
حضرت زهرا علیها سلام در نهضت و نظام14011005_00.mp3
51.98M
🎙️ حضرت زهرا سلام الله علیها در نهضت و نظام حجت الاسلام مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
چند روز پیش خواستم توی یه یادداشتی بنویسم که چرا #غیر_محجبه #غیرمتدین نیست اما به خاطر بازخورد هایی
سلام؛ درمورد این‌که غیرمحجبه‌ها رو غیرمتمدن می‌دونن... همیشه آدم‌های افراطی بودن؛ کسی منکر این‌مورد نمی‌شه اما درمورد حرفی که زدید ما بدحجاب داریم و بی‌حجاب جدای از این‌ها برخی‌ها صراحتا به هرچیزی توهین می‌کنن برخی‌ها قانون رو زیر پا می‌ذارن برخی‌ها امر به معروف هم بشن، توجهی نمی‌کنن و... و باز جدای از این‌مسائل حد حجاب ممکن هست برای هرکسی فرق بکنه این‌که به چه شخصی بگه بی‌حجاب و دیگری بگه بدحجاب موضوع این‌جا پیچیده‌تر می‌شه که رفتارهاشون هم درنظر گرفته بشه حالا همه این‌ها به کنار اتفاقات الان باعث شده خیلی درمورد این‌ موضوع بحث بشه و متاسفانه اکثرا متاثر از جوی که در اون قرار گرفتن صحبت می‌کنن و درحالی که اطلاعاتی هم ندارن یکی از در انسانیت میاد یکی از در فقه یکی... و واقعا مشخص نیست چقدر حرف‌ها مستند هستن مثل دوران کرونا بدون درنظر گرفتن جنگ روانی، بدون درنظر گرفتن جوی که هست این اشتباه هست که در این‌زمینه با این‌موضوع حرف بزنید گفتید "بازخوردهایی که بعضا جالب نیست" این‌رو بذارید پای پیچیده بودن موضوع و برداشت‌های متفاوت نه تحجر! شما با چنین تفکری نمی‌تونید همون‌افرادی هم که به قول خودتون متحجر هستند رو آگاه کنید الان شرایط این‌طور که به این و اون بکوبیم خودتون حتما شاهد بودید در زمینه علی دایی، شهادت سردار و.... دارن بیشتر فاصله می‌ندازن این هم جنگ روانی هست شما باید درنظر بگیرید مخاطب شما چه تعریفی از "تمدن" و "حجاب" داره به صورت مستند و بی‌طرفانه اطلاعاتتون رو در اختیار بذارید و بعد مخاطب خودش نتیجه‌گیری می‌کنه نه این‌که بگید رهبر این‌حرف رو زد، دیدید من درست می‌گفتم فلانی‌ها این‌طوری می‌گن و... این‌طور حرف زدن رو عقیده مخالف شما هم می‌تونه بگه🙏 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ به قفس سوخته گیریم که پر هم بدهند ببرند از وسط باغ گذر هم بدهند حاصل این همه سال انس گرفتن به قفس تلخ کامی ست اگر شهد و شکر هم بدهند قصه ی غصه ی یعقوب همین بود که کاش بادها عطر که دادند... خبر هم بدهند ما که هی زخم زبان از کس و ناکس خوردیم چه تفاوت که به ما زخم تبر هم بدهند قوت ما لقمه ی نانی ست که خشک است و زمخت بنویسید به ما خون جگر هم بدهند دوست که دلخوشی ام بود فقط خنجر زد دشمنان را بسپارید که مرهم بدهند خسته ام مثل یتیمی که از او فرفره ای بستانند و به او فحش پدر هم بدهند ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
چند روز پیش خواستم توی یه یادداشتی بنویسم که چرا #غیر_محجبه #غیرمتدین نیست اما به خاطر بازخورد هایی
حجاب میوه ی شناخت است .درختی که ریشه اش محکم باشد (ریشه های اعتقادی و معرفتی) حتما میوه ی خوب میدهد.. در جامعه ای که انسان با نیازهای حیوانی رشد پیدا کرده و به نیازهای انسانی اش توجه نشده و قلمرو حکومتش به دنبال دفن آدمی در خودش بوده است و به انسانیت اجازه فکر کردن درباره خود و کشف ارزش هایش را نداده است اصلا مسئِله حجاب مطرح نمیشود... مسیری که سالیان سال ، کشورهای اروپایی رفتند و دیدیم که چیزی جز بی بند و باری در آن‌کشورها ،تزلزل و فروپاشی نظام خانواده ها، و رواج انواع فسادها و خودکشی ها ثمره ی دیگری را نداشت.. و امروزه دشمن میخواهد فریبی را که خودش تجربه کرد را با انواع نقشه ها در کشور جمهوری اسلامی پیاده کند... گرفتن حجاب از زنان جامعه چیزی جز بی ارزش کردن او ندارد و اگر زن در جامعه ای بی ارزش شود باید در آینده ای نزدیک منتظر نابودی آن جامعه بود... یک‌زن با بصیرت و آگاهی خود باید بداند که حجاب برای او چهار چوبی است که با این‌کارش اجازه ورود بیگانه را به حریمش نخواهد داد... و اگر‌بحث حجاب در جامعه ای مطرح میشود میخواهد به زن در جهت شناخت خودش و شناخت ارزشهایی که در وجودش هست کمک کند ...که به نظرم بسیار خوب است.. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
‌. گزیدم از میان مرگ ها این گونه مردن را تورا چون جان فشردن در بر آن گه جان سپردن را خوشا از عشق مردن ای که طعم تو حلاوت می دهد حتی شرنگ تلخ مردن را چه جای شکوه زاندوه تو،وقتی دوست تر دارم من از هر شادی دیگر غم عشق تو خوردن را تو آن تصویر جاویدی که حتی مرگ جادویی نداند نقشت از لوح ضمیر من ستردن را کنایت بر فراز دار زد جانبازی منصور که اوج این است این،در عشق بازی پا فشردن را مرا مردن بیاموز و بدین افسانه پایان ده که دیگر برنمی تابد دلم نوبت شمردن را کجایی ای نسیم نابهنگام ای جوانمرگی که ناخوش دارم از باد زمستانی فسردن را حسین منزوی . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
سه گونه اصلاح طلبی 📝 فرهاد قنبری 1️⃣ اصلاح طلبی بزدلانه و از سر استیصال: گروهی از اصلاح طلبان رویکرد اصلاح طلبی را به این دلیل برگزیده اند که جسارت و جرات اتخاذ رویکرد براندازانه ندارند. آنها در باور خویش تفاوت ماهوی و نظری با براندازان نداشته و صرفا برای ماندن در عرصه اجتماعی و رسانه ای کشور و یا از سر ترس و استیصال نقاب اصلاح طلبی را مقابل صورت خویش گرفته اند. این طیف بزرگترین ضربات را به اصلاحات وارد کردند و سر هر بزنگاه و در مواجهه با هر مانع کوچک و بزرگی شروع به متلک پراکنی و طعنه به اصلاح طلبی کردند و با این رویکرد غیراخلاقی هم در شکست و ناامیدی جامعه از جریان اصلاحی نقش پررنگی ایفا کردند و هم جریان مقابل را بیش از پیش به اصلاحات بدبین ساختند. 2️⃣ اصلاح طلبی فرصت طلبانه: گروه دیگر از اصلاح طلبان نه تعهدی به نظام سیاسی حاکم و شعارهای آن، نه ایران و نه هیچ چیز دیگری دارند. آنها صرفا دنبال ماندن در قدرت و استفاده از منافع آن هستند. این طیف نه می خواهند که از خوان گسترده و رنگارنگ قدرت دست بردارند و نه دوست دارند که چهره ای محافظه کار از خود بروز دهند. اتخاذ رویکرد اصلاح طلبی برای این طیف نه یک باور و مرام سیاسی بلکه یک استراتژی از روی حساب و کتاب است. استراتژی که هم نگاهی به امروز و هم نیم نگاهی به فردای خود دارند. 3️⃣ باورمندان به اصلاح طلبی: این طیف که شاید کوچکترین اقلیت وابسته به جریان اصلاحات را شامل می شود کسانی هستند که رویکرد اصلاح طلبی را نه از روی ریاکاری و منفعت طلبی و نه از روی بزدلی و استیصال بلکه به عنوان تنها باور و منش حقیقی برای رشد و توسعه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه پذیرفته و باور دارند. باور مندان به منش اصلاح طلبی با هر حرکت اجتماعی مبتنی بر شور و احساسات و انقلاب و تغییرات آنی، به شدت مخالفند و نتیجه آن را چیزی جز اعمال خشونت و تندتر شدن فضا نمی دانند. در میان این سه طیف منتسب به جریان اصلاح طلبی، آنکه بیشتر هزینه داده و قربانی می شود و بیشترین فشار روانی و روحی را تحمل می کند و عملا هم چیزی جز توهین و ناسزا و تهمت نصیبش نمی شود، همان دسته سوم است که صادقانه و از روی باور و اعتقاد چنین منش و کردار سیاسی را برگزیده است... . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• کی رو دیدین وقتی داستان ظلم به یه‌ زن توی چند هزار سال پیش رو میخواد اشاره هم کنه بغضش بگیره... || لطیف ترین انسان باید باشی تا بتونی ولی بشریت بشی...
43.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره دکتر با پیرامون مسئله حجاب اجباری ❖ بخش اول • برنامه حسینیه ارشاد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
33.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مناظره دکتر با پیرامون مسئله حجاب اجباری ❖ بخش سوم • برنامه حسینیه ارشاد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• آیا مخالفت با جمهوری اسلامی مخالفت با اسلام است؟ 📝 دستگاههای رسمی و روحانیون و واعظان موافق جمهوری اسلامی از آغاز بر این محور تبلیغی متمرکز شدند که ج ا مساوی با اسلام است و برخی تا آنجا پیش رفتند که ادعا کردند این نظام حاصل تلاشهای همه انبیا و امامان شیعه بوده که به بار نشسته است! و از همین رو هر کس مخالف با این نظام باشد، از مسیر اسلام و عاقبت بخیری و ...خارج شده است. در مواردی از اظهارات رهبری نظام نیز چنین بر می آید که گویا نظام جمهوری اسلامی، نماینده انحصاری اسلام و تشیع بوده و جایگاه رهبری به مثابه جایگاه علوی و یا حسینی و یارانشان چون مالک و عمار و ابالفضل و ... هستند و مخالفانشان ـ ولو شیعه علی ع و حسین ع باشند ـ در زمره خوارج و اصحاب جمل و لشگر یزیدند. با اندک تامل در مبانی کلامی و فقهی شیعه روشن می شود که این باور، غلط بوده و هیچ استدلال مقبولی پشت آن وجود ندارد. تشکیل جمهوری اسلامی به دست آیت الله خمینی بر مبنای یک دیدگاه اتفاقا کمتر مشهور شیعی بوده است که فقیه را مجاز به تشکیل حکومت می داند. در مقابل، دیدگاه مشهورتری وجود دارد که اساسا تشکیل حکومت دینی را شأن انحصاری پیامبر و امام معصوم می دانسته و در عصر غیبت برای فقها اختیارات محدودی در امر دخالت در اداره جامعه قائل بوده و مداخله بیش از آن را جایز نمی داند. همان طور که در نوشته پیشین گفته آمد هیچ یک از صاحبان این دو دیدگاه نمی تواند طرف دیگر را متهم به ضدیت با دین و خروج از اسلام به خاطر دیدگاهش کند، چه آن که دو نظر کارشناسی متفاوت است که طرفداران خود را دارد و با وقوع انقلاب در سال ۵۷، یک دیدگاه توانست در مقام عمل غالب و محقق شود. اما یک نکته مشخص و غیر اختلافی در این میان وجود دارد که اگر موافقان تشکیل حکومت دینی نتوانند از عهده تحقق اهداف و آرمانهای اسلامی و وعده هایی که داده اند، برآیند و نظام تحت حاکمیتشان با انواع و اقسام ظلم و استبداد و ناکارآمدی و فقر و فساد و تبعیض و سرکوب و قتل و زندان و شکنجه و ... آلوده باشد و مردم را دین گریز نماید، هم از سوی مخالفان تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت مورد ملامت قرار خواهند گرفت که با این مدل حکمرانی به اسلام و مردم ضربه زدید و هم باید توسط موافقان مستقل و غیرمنفعت طلب تشکیل حکومت مورد نقد و مخالفت جدی قرار بگیرند. و آنچه در این میان نامعقول و نامشروع است حمایت بدون قید و شرط از چنین حاکمیتی است و حامیان متعصب چنین نظامی باید از سوء عاقبت و بازخواست خداوند بابت دفاع از ناکارآمدی و ظلم نگران باشند. ضمنا با فرض آن که جمهوری اسلامی اگر هم می توانست توفیق نسبی در رسیدن به اهداف اعلامی اش پیدا کند، حاکم و حاکمان آن، حق مقایسه خود و نظام را با امام معصوم و ایجاد دوقطبی «علوی و معاویه ای» و «حسینی و یزیدی» در یک جامعه اسلامی و شیعی نداشتند و تنها می توانستند نام فقیه یا فقهایی که در تحقق ایده و فتوایشان توفیق نسبی کسب کرده اند، بر خود بگذارند. در روایتی از امیرمومنان علی ع آمده است که احدی با ما اهل بیت مقایسه نمی شود. (عیون اخبار الرضا، ج ۲ ص ۶۶) . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• آیا مخالفت با جمهوری اسلامی مخالفت با اسلام است؟ 📝 #مهدی_نصیری دستگاههای رسمی و روحانیون و واع
• میدونید دیگه محتوای با هشتک غالبا نظر مخالفین یا منتقدین هست، خلاصه تکفیرم نکنید اگر نقدی دارید به این یادداشت ها اگر علمی باشه قطعا منتشر میکنم
عزیزان چندتا نکته راجع به خودم که توی شخصی زیاد سوال پرسیده میشه خواستم همینجا خدمتتتون عرض کنم: _ من هیچ گونه تحصیلات رسمی دانشگاهی یا موسسه حوزوی که مدرکی بهم داده باشه رو تا حالا نداشته ام، صرفا طلبه سال نهم حوزه علمیه قم هستم _ هیچ استاد مشهور یا مطرحی که شما بشناسید تا به حال نداشته ام و به لطف اساتیدم که انسان های گمنامی هستن همیشه بحث های علوم انسانی و فلسفی رو دنبال کردیم. _ طبیعتا کسی که توی حوزه علوم انسانی فعالیت میکنه در اکثر رشته هاش اطلاعات زیادی باید کسب کنه اما تمرکز من در زمینه اقتصاد هست و با اینکه حتی چند سالی هست که در این زمینه مطالعه دارم میکنم اما هنوز خودم رو در حدی نمیدونم که نسخه ای یا تحلیل اقتصادی ای رو به صورت پروژه شروع کنم منتشر کنم. _ مشاوره و راهنمایی در زمینه علوم اجتماعی با نوشتن یا تایپ کردن توی چند بند مقدور نیست چندین جلسه دیالوگ دوطرفه میخواد برای همین ببخشید اگر بعضا نمیتونم جواب مناسبی توی شخصی به شما عزیزان بدم.
4_5983079044659285342.mp3
6.41M
اینو امشب به‌جای از من داشته باشید... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ، جامعه شناس سیاسی: آقایان طوری تصمیم گیری و استدلال می‌کنند مانند ماجرای بورس و آزادسازی قیمت‌ها، انگار شوخی می‌کنند! • اگر استدلال منطقی برای عموم نیاوریم ناممان جمهوری اسلامی است اما مردم را برای اجرای سیاست‌هایمان همراه نداریم! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5828092366644318251.mp3
20.42M
‍ 🎙️ فایل صوتی 👤دکتر "نسبت آزادی و جامعه از منظر هگل" در این سخنرانی دیدگاه هگل درباره آزادی بیان شده است، همچنین به نقدهای کارل پوپر به هگل در خصوص آزادی و جامعه باز هم پاسخ داده شده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• کل الحب للذین  مِن فرط احسانهم لنا شعرنا انَّ الله یُحبنا تمام عشق، تقدیم به کسانی که، از شدت خوب بودنشان، احساس کردیم خدا دوستمان دارد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
45.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین • با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی ❖ بخش اول ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین • با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی ❖ بخش دوم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
50.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین • با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی ❖ بخش سوم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef