eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
854 عکس
204 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
45.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین • با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی ❖ بخش اول ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین • با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی ❖ بخش دوم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
50.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برنامه زاویه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین • با موضوع اسلامی سازی علوم انسانی و مبانی علم دینی آیت الله مصباح یزدی ❖ بخش سوم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• آیا مخالفت با جمهوری اسلامی مخالفت با اسلام است؟ 📝 #مهدی_نصیری دستگاههای رسمی و روحانیون و واع
نقد مطلب آقای نصیری ۱. اسلام نسبت به محتوا و ماده ی حکومت صاحب نظر است، اما نسبت به صورت و شکل و مدل آن چیزی نمی‌گوید، یعنی اینکه مدل اجرا جمهوری باشد یا چه باشد ، اسلام پیشنهاد خاصی ندارد. بر این اساس پیشفرض نویسنده از اساس باطل است، زیرا جمهوری بودن یک مدل برای اجراس حکومت هست و اسلام نیز مدل صوری خاصی پیشنهاد نکرده، پس هیچ تساوی ای بین جمهوری اسلامی و اسلام بر قرار نبوده تا نویسنده اشکال کند. ۲. نظام اسلامی هیچگاه خود را اسلام کامل در همه ی جهات ندانسته و همواره معترف به کاستی ها بوده. ۳. اهداف جمهوری اسلامی، تحقق اسلام و زمینه سازی برای ظهور بوده. ۴. نه مشهور بودن یک دیدگاه دلیل بر صحت آن است و نه مشهور نبودن، دلیل بر ضعف. مهم دلیل است و باید تابع دلیل بود. ۵. ورود نکردن بسیاری از علما و فقها در بحث تشکیل حکومت، به این دلیل نیست که حکومت را شأن اختصاصی امام بدانند. شرایط اجتماعی و تاریخی در زندگی علما نقش مهمی در دوری آنها از حکومت داشته تا جایی که بسیاری از ایشان اصلا توان تشکیل حکومت به ذهن‌شان هم خطور نمی‌کرد. ۶. در دوران غیبت چطور این عزیزان حاضر هستند تحت ولایت هر نوع حکومت کفر یا جور یا ادیان دیگر بروند ولی حاضر نیستند در پرچم تشیع قرار بگیرند. واقعا عجیب است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
از رستم پیروز همین بس که بپرسند: از کشتن سهراب به تهمینه چه گفتی؟ • به یاد یکی از تلخ ترین حادثه‌ های انقلاب جانباختگان پرواز 🖤 که هنوز بعد از سه سال حتی یک نفر مسئول بابت این فاجعه استعفا هم نداد...
☕ دلبری دل بسته بود اما دلش با ما نبود قلب سردی بود درجان دلش گرما نبود یک دلی ها مینمود و ادعایی داشت،لیک یک دلی ها بود ، اما با دلم اصلا نبود تک زلیخایی که با یوسف ترین عاشقم، پیرهن ها میدرید اما دلش ،شیدا نبود آه ،واویلا دلم را سخت مجنون کرده بود گر چه لیلا بود ، اما ، آه ه ه واویلا نبود چشم او دریایی و چشم و دلم دریاترین در قیاس اشک هایم وسعت دریا نبود هفت شهر عشق را در طالعم گشتم، ولی حیف در پسکوچه تقدیر من پیدا نبود آه ای غم‌ های زرد و خشک ایام خزان ؟ درد و داغ هیچ عشقی این قدر یلدا نبود ‌‌‎ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ روحانیت باید در اجتهاد مصطلح موجود تجدید نظر کند. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ ما از دلگیریِ روزهایمان ، به "شب" پناه می بردیم ، و از دلتنگیِ شب هایمان ، به روز ... و اینگونه بود که تمامِ جوانیِ مان ؛ در ناتمامِ یک انتظار ، "تمام" شد ! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ استدلالی برای تساهل در دین 📝 در همه‌ی دفاعیاتی که از مسئله‌ی تساهل صورت گرفته است، یک استدلال اصلی وجود دارد که به شیوه‌های متفاوتی ابراز شده است. استدلال این است که اعتقاد به یک دین، ضرورتاً همراه با پذیرش اختیاری و داوطلبانه‌ی آن است. زور و اجبار، هیچ‌گاه قادر نیست که اعتقاد قلبی و حقیقی به وجود آورد، همین برهان به شکل دیگری نیز بیان شده است و آن این‌که هدف همه‌ی ادیان رستگاری انسان است و این هدف تنها به‌وسیله‌ی اعتقاد آزادانه و داوطلبانه‌ی مذهبی امکان‌پذیر است و هیچ‌گاه با زور و اجبارِ وجدانِ انسان‌ها، فلاح و رستگاری آنان ممکن نمی‌گردد. عقایدی که بر آدمیان تحمیل شده باشد همگی از سر اضطرار و اجبار است و اضطرار و اجبار ابزارهایی هستند که با غایت و هدف دین در تعارض‌اند. جان کلام این‌که استدلال دوم، ابزار زور و قدرت را در تدارک غایت دین که همان فلاح و رستگاری انسان‌هاست، ناکام می‌داند. درواقع می‌توان گفت که در دفاع از تساهل، دو نوع استدلال وجود دارد: نوع اول استدلالی است که آن را استدلال اصولی می‌نامیم و مدعی است که دینداری و ایمان اصولاً با زور تدارک نمی‌شود، چه این‌که ایمان امری شخصی و قلبی است. نوع دیگر که می‌توان آن را استدلال ابزاری نامید، استدلالی است که ابزار زور را برای رسیدن به غایت دین، یعنی رستگاری ارواح آدمیان، کارآمد نمی‌داند. از کتابِ «نامه‌ای در باب تساهل» ترجمه‌ی شیرزاد گلشاهی کریم ، نشر نی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
قدح ز هر که گرفتم بجز خمار نداشت مرید ساقی خویشم که باده‌اش ناب است هوشنگ ابتهاج . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ استدلالی برای تساهل در دین 📝 #جان_لاک در همه‌ی دفاعیاتی که از مسئله‌ی تساهل صورت گرفته است، یک ا
📝 نکاتی پیرامون نوشته جان لاک در باب تساهل دینی: _ حوزه پذیرش یا عدم پذیرش دین تا جایی که مربوط به ایدولوژی است هیچ اجباری ندارد، اما طبیعتا عرصه عملی همواره تابع یکی از قوانین اجتماعی است که بدون تبعیت از آن جامعه ای متصور نیست. _ قانون اجتماعی در صورتی که برگرفته از دین باشد همچون قوانین اجتماعی دیگر لازم الاجراست، در صورتی که برگرفته از دین نباشد نیز نمیتواند قانون باشد اما لزوم عملی نداشته باشد. _ مسئله ایمان غیر از مسئله دین میباشد، به عبارتی ایمان یکی از گزاره های دینی است، دین در صورتی که بتواند به قانون اجتماعی تبدیل شود برای اجرا شرط ایمان را لحاظ نمیکند و حتی فرد بی ایمان باید تابع قانون اجتماعی دین باشد، مانند اینکه کسی که اعتقادی به قوانین راهنمایی رانندگی ندارد را قانون راهنمایی رانندگی معاف نمیکند. _ تساهل اگر به معنی تغییر در ارزش ها و گزاره های ضروری دین است از منظر خود دین غیر ممکن است منتهی اگر به معنی نحوه فرهنگ سازی اجرایی این گزاره ها می‌باشد این تساهل نه به معنی کم اهمیت کردن امر دینی بلکه رعایت اسلوب تربیتی برای رسیدن به مطلوب اجرایی است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• از آن گیسو که در دست رقیبان رایگان می گشت اگر یک تار مو هم می فروشی، من خریدارم ‌ سجاد سامانی
با یک دانشجوی فارغ التحصیل روانشناسی که مخالف حکومت دینی بود بحثی میکردم، با اینکه آخرش که قانع شد که باید دین حاکم باشه اما ناراحت شد، با تعجب پرسیدم چرا... خیلی ساده جواب داد خیلی از چیزایی که اسلام گفته براش قابل قبول نیست. اما حتی نمیدونست اسلام چی گفته... یعنی شما توی جامعه اسلامی تا این حد سطح از تحصیلات میشه مدرک بگیری اما آموزش پرورش و نهاد های فرهنگی کوچکترین مواجه دینی برات ایجاد نکنه... مقصر اصلی کیه https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
"سيبقى غيابك بين جروحي التي لا تُداوى..." غیابت می‌ماند میانِ زخم‌هایی که درمان نمی‌شوند... . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 پیرامون تغییر ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی • گرچه تغییر مسئولین تاثیری توی اصلاح و بهبود وضعیت داره، اما فکر نمیکنم تغییر خاصی با به کار اومدن آقای توی فرهنگی ایجاد بشه. _ مسئولینی که در شورا مستقر هستن غالبا حتی آشنایی و تبادل فکری با همدیگر هم ندارن، هیچ رویه منسجمی توی این تشکل احساس نمیشه _ اعضا چندین مسئولیت و مشغله دارن که این هارو از تمرکز به مسئله علم‌ و فرهنگ غافل کرده _ خود شورای عالی انقلاب فرهنگی در مدل فرهنگ سازمانی موجود هضم شده و نیاز به بازنگری فرهنگی با مدل بومی داره. _ مثل خیلی از ارگان های دیگه غالب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالعه ای در اندیشه معماران این انقلاب ندارن، برای همین مدل های فرهنگی ای که ارائه میدن سنخیتی با تکمیل نظام انقلاب اسلامی نداره. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 زن کوثر است. _ همانطور که فرد اصیل است جمع هم اصیل است، به تعبیری اثرات یک جمع غیر از اثرات یک فرد است. مثلا در یک کارگاه تولیدی هر فرد اگر به تنهایی روزی ۲ جنس تولید کنند در اثر مشارکت این دو فرد ۶ جنس تولید میشود، این افزایش ۲ عددی تولید حاصل اثر جمع هست که غیر از تولید فردی بود. _ علاوه بر اینکه هر فرد خانواده موجود است خود خانواده هم یک موجود است غیر از افراد آن و اثراتی غیر از افراد خانواده دارد. _ خانواده یک جمع است و هر جمعی ذیل یک وحدت شکل گرفته است، خانواده ای که مرد و زن آن آمیختگی فرهنگی، اقتصادی، آموزشی اسلامی ... پیدا کرده باشند جمع میشوند و علاوه بر وحدت ظاهری و اعتباری متضمن وحدت باطنی می‌گردند. _ پس هر خانواده ای جمع نیست و بسیار خانواده ای که صرفا افراد مجتمع هستند و اثرات یک جمع از اجتماع آنان دیده نمیشود. برای همین رزق یک‌جمع را ندارند. _ در صورتی که خانواده یک موجود جمعی حقیقی شده باشد، علاوه بر اینکه هر فرد از افراد روزی خاص خود را دارند جمع خانواده نیز پذیرنده روزی جمعی خواهد بود. _ یعنی علاوه بر روزی ای که هر فرد می‌تواند از فیض الهی در صورت پذیرندگی کسب کند، روزی اختصاصی یک جمع در صورت پذیرنده شدن خانواده نیز از فیض الهی دریافت خواهد شد. _ در این خانواده مرد وسیله تنزل رزق الهی است، زن وسیله بسط رزق الهی است. _ است یعنی رزق منقبض الهی که در اثر شکل گیری یک جمع برای خانواده‌ نازل میشود را زن در این جمع منبسط می‌کند. برای همین زن منشا خیر کثیر در خانواده و به تبع آن جامعه است. _ تا زن نباشد، خانواده آرامش، اقتصادش، فرهنگش و هیچ یک از ارزش‌هایش بسط پیدا نمیکند. مرد واسطه رزق الهی است اما بسط دهنده و شارح آن زن است. زن نباشد رزق الهی به صورت فرزند صالح تجلی نمیکند، زن نباشد خانواده ثبات روحی و اقتصادی ندارد، زن نباشد خانواده قابلیتی برای بسط فیض الهی ندارد. آری زن کوثر است یعنی خیر واحد را کثیر میکند... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برای اولین بار در تاریخ ایران اقتدار اجتماعیشو از دست داده است و برای نخستین بار سازمان روحانیت اقتدار اجتماعی اش را از دست داده است. دکتر ، جامعه‌شناس: اگر قصد یا دارید، یکی دو سال صبر کنید! ایران شاهد تحولات اجتماعی بزرگی خواهد بود. . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🎥 برای اولین بار در تاریخ ایران #نهاد_دین اقتدار اجتماعیشو از دست داده است و برای نخستین بار سازمان
یکی از اصلی ترین مسببان مشکلات اجتماعی موجود همین تحلیل های موهمی هست که برخی به اصطلاح اندیشمندان حوزه علوم انسانی به عنوان راهبرد اجتماعی دارند ارائه میدن و منجر به چنین شکاف های اجتماعی میشن. مسئله ای که عجیب هست اینکه به جای پذیرش و بازنگری در تحلیل ها‌و راهبرد های اشتباهشون روز به روز بر داده های خودساختشون اصرار میکنن...
اکنون که میل دوست به با من نشستن است تقدیر من چو گرد به دامن نشستن است شوق فناست یا عطش وصل؟! هر چه هست چون آب بر حرارت آهن نشستن است من سر بلند غیرت خویشم در این مصاف تیغ رقیب لایق بر تن نشستن است طوفان اگر فرو بنشیند عجیب نیست پایان بی دلیل دویدن، نشستن است در راه عشق،تکیه به تدبیر عقل خویش با چتر زیر سایه ی بهمن نشستن است ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امکان کار تشیکلاتی در اسلامی سازی علوم انسانی 📝 • امروزه وقتی حرف از کار تشکیلاتی یا جمعی میزنیم اولین چیزی که غالبا به ذهن ما متبادر میشود انجام دادن یک کار عینی فیزیکی به صورت دسته جمعی است، مثلا افرادی یا گروهی تشکیل داده و به یک منطقه محروم به صورت گروهی برای خدمت رسانی بروند یا یک فعالیت فرهنگی عینی خارجی را به صورت جمعی شروع کنند. اما با یک نگاه عمیق تر به معنی هویت جمعی شاید بتوان کار تشکیلاتی را در قالبی به نام بازتعریف نمود. • تشکیل دولت اسلامی که متوقف بر داشتن تئوری نظام مند اسلامی است صرفا با تولید یک بخش آن محقق نمیشود. مثلا یک دولت که نیازمند به آموزش، اقتصاد فرهنگ و... است اگر صرفا اقتصاد آن اسلامی شود دولت اسلامی نخواهد بود و حتی چه بسا ناهماهنگی دیگر مولفه های این دولت با بعد اسلامی آن مانع از اجرا شدن همان یک بعد نیز بشود. • گستردگی نیاز به تولید و تبلیغ در عرصه علوم اجتماعی به حدی هست که عملا در زمانه ما انجام دادن این کار از عهده یک فرد خارج بوده و نمیتوان تا تکمیل این فرایند بسیار زمان بر متکی به کار فردی بود. یکی از راز های پیروزی انقلاب اسلامی هم تربیب شاگردانی بود که در یک هندسه فکری واحد تنفس میکردند، یعنی اساس این انقلاب هم با یک کار تشکیلاتی اجتهادی که به رهبری امام خمینی و علامه طباطبیی در طول بیست سی سال شاگرد پروری آغاز شده بود به ثمر رسید. • اکنون بعد از چهل سال از انقلاب گرچه به صورت فردی گاه دیده میشود افرادی در زمینه علوم اجتماعی فعالیت های بسیار خوبی را آغاز کرده اند اما هنوز عدم احیاء سنت شاگرد پروری معماران انقلاب در کند بودن و جریان ساز نبودن این روند مشهود است. به نظر میرسد میتوان با تمسک به و سنت فکری معماران انقلاب احیا نظام مند را برای تولید علوم انسانی در راهبرد فرهنگی موجود چاره ساز دانست، به صورتی که با تغییر حکمرانی فکری اذهان افراد و ارزش های آنان یک متد اجتهادی واحد در عین حفظ اختلاف نظرات را این سنت مقدور میسازد که در نهایت خروجی این اندیشه ها همچون تکه های پازل یک نمای مشخص و منسجم از هویت فکری را در قالب ارکان به نمایش خواهند گذاشت. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
غمت را بزرگ دید دلم بس که تنگ شد نگنجد دگر به تنگ که ماهی نهنگ شد شبی از مدار خود به خاکت کمانه کرد دلم مثل یک شهاب، شهابی که سنگ شد کمندم بلند بود ولی با تو برنتافت کجا؟ کی؟ کدام ماه اسیر پلنگ شد؟ به قدر عبور تو از آن سوی شیشه بود اگر لحظه‌ای جهان به چشمم قشنگ شد حسین منزوی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• به نظر میرسه اینکه ایران بزرگترین شبکه گاز رسانی توی جهان رو داره نه یک افتخار بلکه یک اشتباه راهبردی توی حوزه مدیریت انرژی بوده که منجر به مصرف زدگی مردم و همچنین واگذار کردن محصول خام یعنی گاز به خود مردم بدون تبدیل اون به یک انرژی ثانویه شده. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• به نظر میرسه اینکه ایران بزرگترین شبکه گاز رسانی توی جهان رو داره نه یک افتخار بلکه یک اشتباه راهب
بحرانِ‌ کمبود گاز که با روند فعلی حداکثر از دو یا سه سال بعد در کشور آغاز خواهد شد حاصل سوء مدیریت چندین ساله آقای زنگنه و بی توجهی دولت های سازندگی، اصلاحات و بهار به این میدان فوق عظیم گازی از یک سو و بی تدبیری دولت امید بسته به دولت ها و شرکت های نفتی غربی از جمله توتال از سوی دیگر است. زمانی که بحران کمبود گاز آغاز شود مردم‌ احتمالا خواهند‌ گفت که حداقل‌ در زمان‌ دولت روحانی‌ گاز و‌ برق‌ داشتیم! باطل‌السحر این‌ مساله‌ این‌ است‌ که‌ آقای‌ زنگنه‌ میزان‌ تولید گاز پارس‌جنوبی‌ را از سال۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰ رسما اعلام‌ کند و به مردم توضیح دهد که چرا افت شدید تولید از این میدان را که از ده سال قبل قابل پیش بینی بود، از مردم پنهان کرده است؟ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
یه جایی دیدم نوشته پاولو استلاویک میگه خطرناک ترین و جنون آمیزترین عقیده این است که: ما عقیده و باور خود را محض بدانیم! • اما به نظر میرسه خطرناک تر و جنون آمیز تر از این مسئله اینکه هیچ واقعیتی رو فراتر از وجود خودمون قبول نداشته باشیم! و اگر واقعیتی فراتر از وجود خودمون قبول کردیم میشه تشخیص داد کدوم عقیده درست هست و کدوم نیست. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef