eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.1هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
145 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پژوهشی ' را همراه باصوت 🔊 استاد صدیق منشاوی. .. ✅ @eshragholqoran 🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️ 👇👇جلسه قبل :در مقام صبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤صوتی👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 ❇️تلاوت ترتیل آموزشی 🎼 اجرای مقام صبا توسط قاری بین المللی کشورمان ، استاد محمدحسین سبزعلی 📖 سوره مبارکه لقمان آیات ۱ الی ۹ 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًانَاهُ_سَمِيعًا_بَصِيرًا { آیه " ۲ " سوره انسان}
AF: خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا_بَصِيرًا { آیه " ۲ " سوره انسان} 🔻إِنَّا = 🔺خَلَقْنَا الْإِنسَانَ = حروف مدی نزد همزه ناخوانا /همزه وصل وسط کلام ناخوانا/ ۸(خَلَقْنَا الْإِنسَانَ =یک عبارت) 🔻مِن نُّطْفَةٍ = در این عبارت دو حرف نون بهم رسیده [ ادغام همراه باسیر غنّه] نُّطْ = [حرف طاء در حالت سکون قلقله دارد] 💢نکته باید توجه شود : این حرف از حرف ت (تاء مفخم) و در مخرج نطعی ها ؛ با برخورد ؛ عقب تر از نوک تولید و در مرحله چهارم تفخیم تلفظ می گردد .. . 💢 این حرف از حروف مستعلیه است (یعنی صفت اصلی استعلا دارد و نیز حرفی جهری است و همراه با قلقله 👌حرف نُّطْ با سمت صفتش رها می شود این حرف نیز صفت فرعی اطباق دارد و از حروف جهری می باشد (یعنی زبان منطبق با کام بالا و صدای اشکار دارد. 💢مثالی دیگر : ) ♦️ أَمْشَاجٍ أَمْ = مع الغنّه و مْ نزد 👈شین 👈شَاجٍ/ أَمْشَاجٍ : جٍ تنوین ---ٍ--- 👌جٍ نَّ نزد 👈نَّ ادغام (دو حرف مثل هم) =همراه با سیر غنه "۲" حرکت 🍃 نَّبْتَلِيهِ و سپس = حرف بْ قلقله و با حرف ماقبل خود نَّبْ + تَلِیهِ ♦️ / 🔷تنوین --ً-- عاً 👈 بَ 👌مْ (قلب به میم) "۲" حرکت و 🔷سپس میم تولید از اقلاب نیز می گردد " غنه ذاتی م نزد ب ۲ حرکت سیر غنّة (در واقع دو قانون مطرح است ؛ ) کمی دقت "مْ" بَصِيرًا صِ : محل تولید دندان و لثه پایین و بالا رفتن ریشه زبان به سمت کام 🔻صفت استعلاء دارد ولی از آنجای که در 👌آخرین مرحله تفخیم می باشد کف زبان کمی از کام بالا دور میشود صفت اطباغ حفط شود ؛ حرفی است ( صدایش واضح به گوش نمی رسد ؛ بر عکس جهر ) و از صفت فرعی بر خوردار است و در آخرین مرحله تفخیم با صفت تلفظ می شود 🍃 [=هم طبق= منطبق کردن سطح زبان باقسمت مقابل خود ؛ سقف دهان] بَصِیرًا _ حرف راء تفخیم است = بَصِيرًا در بَصِيرَا. .. 🔷 وقف ابدال =تبدیل به الف مدی و "2" حرکت مدّ طبیعی است. 🔻🔺🔻 https://eitaa.com/eshragholqoran 🔰 دومین آیه ے سوره مبارک دهر( انسان ) 💤تجوید را اینگونه فرا گیرید تا ماندگار بماند ..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
احمد ابوالقاسمی-تلاوت مجلسی سوره انسان آیات 1-18- صوتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ... { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم { اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لولیک الفَرَجَ} ⭐️✨
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️تلاوتی شاهکارو خاطره انگیز. .. 👤 استاد محمد اللیثی 🇮🇷تلاوتی که در ایران اجراء شده 📖سوره مبارکه آل عمران آیات ۱۸۹ الی ۱۹۵ ⏲مدت زمان تقریبی : ۱۹ دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با احترام و تحیّاتُکم . .و تبریک ولادت یازدهمین خورشید ولایت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام ... همراه باقرانیان و مهمانان .. .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پژوهشی ' را همراه باصوت 🔊 استاد صدیق منشاوی. .. ✅ @eshragholqoran 🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️ 👇👇مفام بیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AF: AF: 📝 : 🔹 کوچکترین جزء نغمات و الحان موسیقی عربی "درجه" نام دارد. صداهایی موسیقایی هستند که دارای بسامدهای معینی می باشند. به تعداد ارتعاشات ذرات یک جسم در واحد زمان گفته می شود. به عنوان نمونه اگر به فلزی ضربه ای وارد کنیم و ذرات آن جسم در هر ثانیه ۲۲۰ مرتبه از وضعیت اولیه خود جابجا شوند، می گوییم بسامد این ذرات ۲۲۰ هرتز است. اگر تارهای صوتی انسان در یک ثانیه ۲۶۱ مرتبه باز و بسته گردند صدای تولید شده دارای بسامد ۲۶۱ هرتز خواهد بود. درجات موسیقیایی دارای بسامدهای مشخصی هستند. مثلا درجه "حسینی" دارای بسامد ۲۲۰ هرتز است. بسامد درجه راست ۲۶۱ هرتز است. از کنار هم قرارگرفتن و ترکیب حساب شده آنها تشکیل می گردند. 🔸 تعداد ۷ صدا می باشد: Do: راست Re : دوکاه Mi: سیکاه Fa :جهارکاه Sol: نوا La : حسینی Si : اوج تعداد درجات موسیقی ۷ عدد بیشتر نیستند، در حالیکه گستره اصوات موسیقی بیشتر از ۷ می باشند. به همین علت پس از هفتمین درجه، درجه اول مجددا تکرار می گردد. یعنی اگر با درجه Do شروع نماییم هفتمین نت Si بوده و نت بعدی تکرار نت Do هست. به فاصله اولین Do تا Do بعدی که تکرار اولین Do هست، گفته می شود. اگر باز به سمت بالاتر حرکت کنیم نت ها مجددا تکرار می شود و فاصله دومین Do تا سومین Do باز یک اکتاو است. اما فاصله اولین Do تا سومین Do برابر با دو اکتاو است. مقامات موسیقی عربی دارای ۸ درجه پی در پی هستند که فاصله اولین تا هشتمین درجه یک است. 📍 مجموع ۳ یا ۴ یا ۵ درجه را یک " " گویند. اگر تعداد درجات یک نغمه ۳ باشد، به آن جنس و اگر ۴ باشد و اگر ۵ باشد گفته می شود. اما جنس بیشتر به ۴ درجه اطلاق می شود. در موسیقی عربی اکثر اجناس دارای ۴ درجه بوده؛ به جز " " که ۳ درجه و " " و " " که ۵ درجه می باشد. ☝️ از ترکیب دو جنس در یک اکتاو پدیدار می گردند. مثلا اگر از درجه اول تا چهارم در یک اکتاو جنس بیات و از درجه چهارم تا هفتم جنس نهاوند باشد، به این مجموعه گفته می شود. با توجه به اینکه هر مقام دارای ۸ درجه هست و هرکدام از این درجات دارای نام مشخصی هستند، هرگاه در اجرای یک مقام از یک درجه صوتی بیشتر استفاده گردد و آن درجه محور باشد، تشکیل می شود که نام اول آن شامل مقام اصلی و نام دوم آن بر اساس درجه ای که بیشتر استفاده شده تعیین میگردد؛ به عنوان نمونه درجات مقام بیات بدین صورت است: ، ، ، ، ، ، ، (تلفظ: مُحَیر). اگر در اجرای مقام بیات از درجه چهارم یا نوا بیشتر استفاده گردد، به این نغمه مقام فرعی "بیات نوا" گفته می شود. ♦️قسمت اول ♦️ https://eitaa.com/eshragholqoran ❇️با_دقت_چندین_بار_مطالعه_بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AF: 🎬 به سه دسته تقسیم می شوند: ۱- مقامات اصلی ۲- مقامات فرعی ۳- مقامات مرکب ۱- : شامل و و و و و و بوده و مقام و نیز در اکثر منابع از مقامات اصلی محسوب می گردد، اما عده ای نیز این دو مقام را از مقامات اصلی نمی دانند و دلیل آن عدم استعمال زیاد این دو مقام است. ۲- : به عنوان نمونه مقام اصلی بیات شامل مقام های فرعی ، ، ، و می باشد. ۳- : از تغییر جنس دوم مقام اصلی حاصل می گردد. مثلا در مقام بیات که جنس دوم آن نهاوند است، هرگاه به جنس حجاز تغییر یابد مقام مرکبی تشکیل می گردد که نام دارد. 👈 هر مقام اصلی دارای چند مقام فرعی و مرکب است. استاد مرحوم منشاوی اکثر مقامات اصلی و فرعی و برخی از مقامات مرکب را در تلاوت خویش مورد استفاده قرار داده است. 👌 در این مجموعه آموزشی به بررسی نغمات مورد استفاده در تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی خواهیم پرداخت. ✅ اولین نغمه ای که در تلاوت این استاد اجرا می گردد می باشد. در مقام فرعی بیات دوکاه، بر روی درجه اول تاکید بیشتری نسبت به بقیه نت ها وجود دارد. اکنون به✅ ۵ نمونه از مقام بیات دوکاه با صدای حزین استاد مرحوم منشاوی گوش دهید: ❇️قسمت دوم https://eitaa.com/eshragholqoran پایان توضیح مقام بیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم { اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لولیک الفَرَجَ}
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ترتیل مبارک سوره حشر 🎼 قاری استاد صدیق منشاوی 🔰 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا