eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.2هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3هزار ویدیو
158 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃اگرنمازپذیرفته شد؛ سایر اعمال نیز پذیرفته می شود.🍃 🌾واگر شد سایر کارهای دیگر نیز می شود. 🌾 🕌امام خمینی رحمة الله علیه. . 🍃اذان مغرب به وقت شرعی تهران 🕌 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_507651510750939089.mp3
11.6M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖 🔶استاد احمد ابوالقاسمی 📌جلسه هفتم
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶 ⚜ 🔶 اللهِ النُّور*بِسمِ اللهِ النُّرٍ النُّور*. . با تحیت و تعزیت در خدمت شما با ادامه .. ⚜از هاء جوهری/هاء سکت/ 🔶 واینک در آخر کلمه : بارها گفته ایم و فی الحال تعریف هاء ضمیر: =هاء ضمیر یا ⚜هاء مضموم و یا مکسوری است که کرات در قرآن دیده می شود و گاهاً در آخر آیات هم می بینیم و اسم می شود. [ ضمیر مفرد مذکّر غایب ] و معنی او و آن میدهد.. (لَهُ =برای او * برای آن) میبینید او و آن اینجا وجود ندارد و ❗️ بلکه ( ضمیر برای شخص غایبی که در باره اش صحبت می کنیم) در است. و شخص غایب را می کند ؛ (کِتَابِهِ =کتاب او ) و یا(نَصَرُوهُ = اورا یاری کردند )=( واو جمع پس فعل کردند هم جمع آمده ) 🔶گفته ایم و میدانید که ما نداریم ✅ هاء_ضمیر= از نظر اصطلاحی در قرآن : اینکه شما کسره هِ را انقدر سیر بدهی که تبدیل به یاء مدّی شود بِهِ=بِهِی و یا از هُ = واو مدّی حاصل شود لُهُ =لهُو 🔶⚜🔶⚜🔶 قبلاً عرض شده هر اصطلاحی که در تدریس از آن صحبت می شود : یک معنای لغوی دارد و یک معنای کاربردی ؛ که در اینجا بحث از اشباء و عدم اشباء هاء ضمیر می باشد... ✅ ابتدا = یعنی سیر کردن و پرکردن و مقصود از آن حرف با صدای کوتاه به حرکات کشیده( حروف مدّی ) و ✅بلا اشباء : ضدّ اشباء را گویند و معنای آن با صدا و یا حرکت کوتاه است) 🔶ابتدا با شرایط اشباء [ اگر خاطرتان باشد در دوره روخوانی گفتیم واو مدی در شش کلمه خوانده نمی شود ] و منظورمان أُ مضمومه بود 💢 أُو لَی =ضمه اشباء شد و واو = أُولَی / 💢 امَا در کلمه اشباء چرا که ضمه اشباء نمی شه و ناچار واو تلفظ نمی شود 💢و یا در کلمه جَاٶُو [ دقت بفرمایید اگر ما حرکت ضمه را از حذف کنیم دلیلی بر اشباء نداریم یعنی حرکتی وجود ندارد ] در واقع ضمه اشباء گردیده ولی در کلمه جَاٶُ ضمه اشباء نشد.. 🔶ذیلاً به موارد می پردازیم : 👇👇 ✅ (بلا اشباء) 🔶الف : وقتی دو طرف یا یکی از طرفین ؛ ساکن باشد: 💢
💢 مثال : الف💢اِليْهِ الْمَصِیرُ_ لَدَيْهِ خُبْرًا _مِِنْ َدُونِهِ الْبَاطِلُ _ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ _مَِنْهُ لَحْمًا _ و لَهُ الْحَُمْدُ ب💢 وقتی از هاء ضمیر حرف بیاید: ب_ بِهِ الَّذينَ- مِنْ دُونِهِ الشَّفاٰعَةَ- لَهُ الذِّكْرٰي- اَنٌزَلَهُ الَّذي ج_ وقتی از یکی از حروف بیاید: 💢مانند: اَنْزَلْناٰهُ اِلَيْكَ- اٰتَيْناٰهُ رَحْمَةً- فيهِ هُدًي- بالِغيهِ اِلاّٰ- وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ 🔶 اگر دو طرف هاء ضمیر باشد ؛ در این صورت می گردد ؛ یعنی اگر باشد به مدی و اگر.... مضموم باشد به مدی خوانده می شود: 💢( بِهِ وَلاٰ -> بِهي وَلاٰ )- ( فَلَهُ عَشْرُ -> فَلَهُو عَشْرُ ) ( في حُكْمِهِ اَحَداً -> في حُكْمِهي اَحَداً )- ( اِنَّهُ لَقَوْلُ -> اِنَّهُو لَقَوْلُ ) (مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً -> مِنْ دوُنِهي مُلْتحَداً) ( رَبُّهُ بِكَلِماتٍ -> رَبُّهُو بِكَلِماتٍ ) ( مَواٰضِعِهِ وَ نَسُوا -> مَواٰضِعِهي وَ نَسُوا ) (قاٰلَ لَهُ صاٰحِبُهُ -> قاٰلَ لَهُو صاٰحِبُه) 🔶به اشباع نیز می گویند. ⚜ در لغت به معنای و جایزه ؛ خویشاوندی و در اصطلاح کاربردی عبارت از: و به صورتی که از آنها و حاصل شود. 🔶البته در صورتی که صدای واو مدّی به خود بگیرد ؛ به این کار نیز ے میم جمع گویند ؛ و در قرائات دیگر تحت شرایطی انجام می شود. قرائت عاقم فقط زمانی که در کنار ضمیر قرار گیرد ؛ داده می شود. و در قرآن مکتوب است. ( اَنْزَلْتُمْ -> اَنْزَلْتُمُوهُ) - ( قَتَلْتُمْ -> قَتَلْتُمُوهُمْ ) 🔶 لذا قاری به اختیار خود نمی تواند هر را صله دهد. ✅نکات و : 🔶هاء ضمیر در دو کلمه ے " اَرْجِهْ "( سوره اعراف ۱۱۱)و(شعراء آیه ۳۶) و " فَاَلْقِهْ " ( در سوره نمل آیه ۲۸) نباید با اشتباه شود. 🔶 هاء ضمیر در #" اَنْساٰنِيهُ "(کهف _۶۳) و " عَلَيْهُ اللهَ "( فتح _۱۰) که قاعدتاً باید مکسور باشد ؛ بر خلاف معمول با خوانده می شود. بفرمایید. ۳🔶 هاء ضمیر در عبارت " " ( فرقان _۶۹) به خوانده می شود =(فيـهي مُهاٰناً ) ۴🔶 هاء ضمیر در عبارت " " ( زمر _۷ ) بر خلاف قاعده خوانده می شود. یعنی اشباع نمی شود. بفرمایید. ✅ البته تمام موارد اشباء به استثناءات هاء ضمیر در قرآن آمده و به خوبی مشهود است چه در وسط آیات و چه در هنگام وقف که (بنا به سنّت نبیّ مکرم اسلام صلواة الله موظف به وقف می باشیم ) و اگر بخواهیم آیه را به آیه بعد وصل کنیم تمام قوانین و موارد و مدّ نظر باشد. و موارد خاصّ( استثناء) باید حفظ شود تا برای شما بزرگواری که علاقه مندانه جزء حاملان قرآن هستید دروس را مطالعه می فرمایید: در زمان برخود با عبارات خاصّ به استناد کتاب حلیة القرآن سطح دو موارد هاء ضمیر . .. و... عمل شود شود. .. سنگین هست چندبن بار مطالعه بفرمایید.. به مواردی برخورد کردید که سٶال برانگیز باشد؛ پاسگو هستیم. . موفق باشید .. 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علیه السلام بر سوگ شهادت باب المراد سیدالساجدین دیدها گریان است. 🏴 شب شهادت حضرت زین العابدین علیه السلام تسلیت باد. 🏴 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: و در تبلیغ آن بکوشیم. ..تا اهل عالم و آیندگان بدانند ؛ که اگر شهادت سیدالشهدا اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش و خطبه های کوبنده زینب کبری سلام الله و سید سجاد علیه سلام در بارگاه یزیدیان نبود!!؟ اثری از آزادی بیان و آزادگی ؛ ایثار و انسانیت و اسلام و دین .. . باقی نمی ماند. . 🏴شهادت علی بن الحسین حضرت زین العابدین علیه السلام تسلیت باد.. 👇👇 درباره می‌خواهید بدانید، اینجا بخوانید👇 http://qurantv.ir/content/9727 ┄┅═══✼✨✼═══┅┄ 🏴 @laylatolghadrnoor